Hampus Posted April 14, 2018 Share Posted April 14, 2018 Hej. Jag är en ung man på 25 år med ett stort intresse för allt inom träning, kost och hälsa och jag behöver lite tips på hur jag kan ta mig in i branchen. Sistan ansökningsdagen till högskolor är nu på måndag så jag känner att det är lite brottom. På gymnasiet pluggade jag Spelutveckling på Ljud- och Bildskolan i Halmstad och där fick jag 16,1 i slutbetyg. Mina intressen har dock skiftat sedan dess och jag är nu mer intresserad av att få jobba med kost, träning och hälsa. Jag har stora visioner om att en vacker dag kunna starta ett eget hälsocenter, åka runt och föreläsa och hjälpa till att driva utvecklingen av ett hälsosammare samhälle. Detta är såklart långt borta och jag måste börja någon stans så det är därför jag vänder mig till er. Jag har tittat på lite olika utbildningar men jag saknar tyvärr behörighet till dem flesta samt att jag har för lågt betyg. Utbildningar jag har tittat på är bland annat: Fysioterapeut Biomedicin - inriktning träningsfysiologi Hälsopedagogiskt program Kost- och näringsterapeut Friskvård och hälsa Kostrådgivare Personlig tränare Ämnen som jag saknar till vissa utbildningar är: Matte C Biologi 1 & 2 Naturkunskap 2 Fysik 1 Kemi 1 Jag vill helst plugga till något där jag har relativt goda möjligheter att få jobb med hyfsad lön och det bästa vore om utbildningen låg i närheten av Hyltebruk eller Halmstad eftersom jag bor här. Jag är berädd att göra det som krävs för att kunna jobba med det jag brinner för. Några förslag på hur jag kan göra för att ta mig ta mig vidare mot mina mål? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted April 14, 2018 Share Posted April 14, 2018 Mitt tråkiga vuxna svar är att du bör läsa in matte och de andra ämnen du saknar för att komma in på naturvetenskaplig utbildning på universitetet. Sen har bl a Jonas Bergqvist utbildningar. http://www.paleo-institute.se 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hampus Posted April 14, 2018 Author Share Posted April 14, 2018 29 minuter sedan, iAnna sade: Mitt tråkiga vuxna svar är att du bör läsa in matte och de andra ämnen du saknar för att komma in på naturvetenskaplig utbildning på universitetet. Sen har bl a Jonas Bergqvist utbildningar. http://www.paleo-institute.se Ja jag var rädd att jag skulle behöva ta den vägen men jag tänker göra det som krävs 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted April 14, 2018 Share Posted April 14, 2018 Det verkar som att du åtminstone kan läsa in matten, kemin och fysiken på höstterminen om du kommer in på Tekniskt basår på Högskolan i Halmstad. Se nedan: Takniskt basår Halmstad Där finns också kontaktinformation till studievägledning mm. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 15, 2018 Share Posted April 15, 2018 Flera utbildningar finns i privat regi, dock med nackdelen at det kostar. Fördelen är förstås att de är mer öppna för andra vägar än de konventionella. Axelssons i Stockholm har mycket att välja på. Anna Hallén håller utbildningar för kostrådgivare. Paleo-Institute är redan nämnt. Har du klart för dig VARFÖR du vill läsa detta? Jo, jag ser att du skriver om framtiden men jag vet också att du kämpar med dig själv. Jag har sett många runt mig (och tänkt i de banorna själv) som kämpar med något och då börjar de plugga det. T ex den som läste psykologi och beteendevetenskap som ett sätt att hantera sig själv istället för att jobba med sig själv (eller ja, det gjordes väl indirekt det med). Eller den som valde en chefskarriär av den något ovanliga anledningen att få användning (och tillåtelse) för sin förmåga att manipulera andra. 2003 var jag vidrigt less på mitt jobb så jag gick en grundläggande medicinsk utbildning för undersköterskor på Komvux. Det krävdes för att få läsa till dietist på Axelssons (de kunde erbjuda den själva också men mot avgift). Jag, som har en ingenjörsutbildning, fick slåss en del för att få läsa den. Tydligen ska man inte ångra sina yrkesval. Efteråt insåg jag att jag skulle behöva jobba som ingenjör för att finansiera utbildningen så det blev inget. Jag insåg också att jag genom min hobby kan vinkla och vrida och blanda inriktningar som jag vill och idag är jag glad för det. Precis som iAnna tror jag det är bra om du läser in de ämnen du saknar, då har du grunden att gå precis vilken väg du vill! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted April 15, 2018 Share Posted April 15, 2018 Gå några kurser inom kost som ex LCHF, sen drar du igång på egen hand. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hampus Posted April 15, 2018 Author Share Posted April 15, 2018 43 minuter sedan, MariaF sade: Flera utbildningar finns i privat regi, dock med nackdelen at det kostar. Fördelen är förstås att de är mer öppna för andra vägar än de konventionella. Axelssons i Stockholm har mycket att välja på. Anna Hallén håller utbildningar för kostrådgivare. Paleo-Institute är redan nämnt. Har du klart för dig VARFÖR du vill läsa detta? Jo, jag ser att du skriver om framtiden men jag vet också att du kämpar med dig själv. Jag har sett många runt mig (och tänkt i de banorna själv) som kämpar med något och då börjar de plugga det. T ex den som läste psykologi och beteendevetenskap som ett sätt att hantera sig själv istället för att jobba med sig själv (eller ja, det gjordes väl indirekt det med). Eller den som valde en chefskarriär av den något ovanliga anledningen att få användning (och tillåtelse) för sin förmåga att manipulera andra. 2003 var jag vidrigt less på mitt jobb så jag gick en grundläggande medicinsk utbildning för undersköterskor på Komvux. Det krävdes för att få läsa till dietist på Axelssons (de kunde erbjuda den själva också men mot avgift). Jag, som har en ingenjörsutbildning, fick slåss en del för att få läsa den. Tydligen ska man inte ångra sina yrkesval. Efteråt insåg jag att jag skulle behöva jobba som ingenjör för att finansiera utbildningen så det blev inget. Jag insåg också att jag genom min hobby kan vinkla och vrida och blanda inriktningar som jag vill och idag är jag glad för det. Precis som iAnna tror jag det är bra om du läser in de ämnen du saknar, då har du grunden att gå precis vilken väg du vill! Tack för ditt fina inlägg. Jag anade att någon skulle ställa frågan varför jag vill göra det här och att det kan ha och göra med min situation så jag tänker förklara hur jag tänker. Jag har alltid älskat att vara ute i naturen och att röra på mig men jag har samtidigt växt upp ovetande om att jag haft en mycket dålig kosthållning. När jag blev äldre började jag med gymträning som till min förvåning var riktigt kul och jag började se resultat. Jag ville lära mig mer och började leta information för att förbättra mina prestationer. Jag spelade aldrig någon sport som ung och så min kunskap var så gott som noll. Med full fokus på träningen missade jag två viktiga grundpelare, nämligen kost och återhämtning. Detta gjorde att jag åt för dåligt, brände ut mig och fick anorexi. Det var nu jag kom i kontakt med vården för första gången och påbörjade behandling på ätstörningsmottagningen i Halmstad. Det dröjde inte länge innan jag insåg hur bristande deras metoder var och att jag skulle vara tvungen att hitta en lösning på egen hand, men jag ville i alla fall ge behandlingen ett försök så det gjorde jag. Tiden gick och även om jag inte höll med om deras metoder gjorde jag som jag blev tillsagd. Jag åt då 6 mål om dagen, huvudsakligen kolhydrater och jag gick snabbt upp i vikt. Detta kändes fel redan från start och mycket riktigt blev det konsekvenser. Julen 2015 hade jag min första hetsätning och det var början på en mycket mörk period i mitt liv. Jag kände att jag inte fick det stöd jag behövde från ätstörningsmottagningen så jag blev i princip lämnad på egen hand. Jag förstod att något var riktigt fel i min kropp. Jag som kunnat vara så avslappnad kring mat och lyssna på min kropp hade nu tappat kontrollen helt. Jag flyttade till Stockholm i hopp om att kunna fly från problemen men det gick så klart inte. Jag blev inlagd i 6 månader på en annan ätstörningsenhet som heter Mandometerkliniken för att bryta mitt mönster och äta "normalt". Här fick jag äta likadant som på Ätstörningsenheten i Halmstad fast i en kontrollerad miljö och med mål att hålla min vikt. Jag träffade många andra patienter med liknande problem och jag började se likheter men också olikheter. Jag insåg att en och samma metod omöjligt kan passa för oss alla och jag kände mig inte riktigt som en av dem. När 6 månader hade gått och det var dags för utskrivning var det inte så lätt att följa matplanen längre. Det är en sak att befinna sig i en kontrollerad miljö och en helt annan att befinna sig i ett stressigt samhälle. Efter en tid kom jag in i en rutin och det kändes ganska bra även om jag hade något återfall då och då. Men sommaren 2017 han stressen ikapp när jag precis hade fått ett sommarjobb och skulle flytta på samma gång. Det blev för mycket för mig och jag började hetsäta. Under min tid på sommarjobbet var jag tvungen att be om nya arbetskläder två gånger för jag gick upp i vikt så fort. Det var fruktansvärt. Mitt sockersug var större än det någonsin varit och jag kunde ligga vaken om nätterna i väntan på att affärerna skulle öppna så att jag kunde köpa mer godis. Det här var en mardröm som jag inte ens skulle önska åt min värsta fiende. Hösten 2017 funderade jag på min tidigare kunskap och kom då att tänka på ketogen kost som jag läst om för något år sedan. Det var något som tilltalade mig så jag bestämde mig för att leta mer information och jag hittade då kostdoktorns hemsida där jag såg Bitten Jonsson för första gången där hon pratade om sockerberoende. Äntligen var det någon som förstod mig, jag var inte längre knäpp och utanför. Jag kom i kontakt med Sockerskolan och hoppade på deras nystartskurs. Jag fick lära mig massor om sockerberoende och hur socker och mjöl påverkar våra hjärnor och jag tyckte det var mycket spännande. Jag lyckades med hjälp av sockerskolan att bryta mitt sockersug och hålla mig till riktig mat, men problemet kvarstod. Jag lyckades fortfarande inte hålla hetsätningarna borta men effekterna var i alla fall lindrigare nu när jag inte längre åt godis. I December tog nystartskursen slut och jag har fortsatt kämpa för att hålla mig på banan så gott det går. Jag har genom min egen resa förstått ett stort behov av stöd, forskning och kunskap när det kommer till kost, träning och personlig hälsa. Jag har alltid älskat att lära mig nya saker och att hjälpa människor och jag har alltid varit väldigt ambitiös. Sedan jag var mycket liten har jag velat driva en egen verksamhet inom något som verkligen intresserar mig oavsett om det är ett spelföretag, en restaurang eller ett hälsocenter. Jag har ännu inte mitt eget pussel 100% men när jag gjort det tänker jag bidra med min kunskap och erfarenhet så att fler människor kan få njuta av sina liv. Jag har ändå inget jobb just nu och jag vill verkligen plugga vidare så varför inte göra det jag älskar och där jag kan bidra till förändring. Det finns mycket mer att säga men det här var en lite sammanfattning helt enkelt. Ni är alla grymma och jag är oerhört tacksam för ert stöd 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted April 15, 2018 Share Posted April 15, 2018 Flera föreläsare/rådgivare har onlineutbildningar som t.ex. Jonas Bergqvist: http://www.jonasbergqvist.se/blogg/bli-kostradgivare-pa-distans-och-boka-innan-31-maj-for-ett-bokpaket-utan-extra-kostnad 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 15, 2018 Share Posted April 15, 2018 Modigt att öppna upp, Hampus! Och starkt att se problemet. Bara där är du på rätt väg! Förnekelse är vår största fiende. Vad är nästa steg efter nystartskursen? Finns fas 2? Eller tar du hellre vägen om skolan, typ tekn basår? Observera att jag INTE skriver "omvägen" för det är bara du som ser vilken av vägarna som ser mest lockande ut. Och krokigt som sjutton blir det nog oavsett. Vi är många som inte klarat att hålla emot suget. Nästan kört av vägen för att vi försökt bryta oss in i påsen medan vi kör ut från affärens parkering. Gömt godis. Smakat på smeten 8ggr när ingen ser för då räknas det inte. Sen när kakan blev ovanligt liten berodde det förstås på att det var små ägg... Jag har ett sötsug av att komma hem från jobbet. Spelar ingen roll hur mätt jag är, när jag kommer hem går jag en raid i kylen. Nu lägger jag in träning/hundpromenad direkt för jag kan ju inte äta precis innan träning. När jag sen kommer hem är suget borta. Stresshantering, alltså. Precis som du får jag lindrigare konsekvenser av att stressäta bättre saker än socker. Arteget i Arlöv har väl stöttat LCHF-ingenjören och My har en del verktyg på sin sida som du säkert sett. Kanske kan du försöka parera värsta stressen med sådana insatser? För plugga innebär tentaperioder och hur tar du hand om den stressen? Funkar det att inte ha mat hemma? Passar det bättre att plugga i skolans bibliotek med matlåda med dig? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hampus Posted April 15, 2018 Author Share Posted April 15, 2018 3 timmar sedan, MariaF sade: Modigt att öppna upp, Hampus! Och starkt att se problemet. Bara där är du på rätt väg! Förnekelse är vår största fiende. Vad är nästa steg efter nystartskursen? Finns fas 2? Eller tar du hellre vägen om skolan, typ tekn basår? Observera att jag INTE skriver "omvägen" för det är bara du som ser vilken av vägarna som ser mest lockande ut. Och krokigt som sjutton blir det nog oavsett. Vi är många som inte klarat att hålla emot suget. Nästan kört av vägen för att vi försökt bryta oss in i påsen medan vi kör ut från affärens parkering. Gömt godis. Smakat på smeten 8ggr när ingen ser för då räknas det inte. Sen när kakan blev ovanligt liten berodde det förstås på att det var små ägg... Jag har ett sötsug av att komma hem från jobbet. Spelar ingen roll hur mätt jag är, när jag kommer hem går jag en raid i kylen. Nu lägger jag in träning/hundpromenad direkt för jag kan ju inte äta precis innan träning. När jag sen kommer hem är suget borta. Stresshantering, alltså. Precis som du får jag lindrigare konsekvenser av att stressäta bättre saker än socker. Arteget i Arlöv har väl stöttat LCHF-ingenjören och My har en del verktyg på sin sida som du säkert sett. Kanske kan du försöka parera värsta stressen med sådana insatser? För plugga innebär tentaperioder och hur tar du hand om den stressen? Funkar det att inte ha mat hemma? Passar det bättre att plugga i skolans bibliotek med matlåda med dig? Du har många kloka tankar värt att fundera på. Skolan kommer absolut bidra med stress på ett eller annat sätt och jag gör just nu mitt bästa för att förbereda mig. Det kan även vara fördelaktigt att ha mycket att göra jämfört med att gå hemma hela dagarna så det är svårt att säga exakt hur det kommer bli. Jag tror dock att så länge jag håller på med något jag tycker är kul så kommer stressen vara mycket mer hanterbar. Som jag nämnt i en annan tråd tidigare har jag precis börjat följa något som heter Bright Line Eating och än så länge fungerar det riktigt bra, jag får bara hoppas att det håller långsiktigt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts