Klara

Hur länge äter ni d-vitamin?

Recommended Posts

Ni som äter d-vitamintillskott, hur länge äter ni dem? Jag menar: äter ni dem även under sommaren?

Jag äter 2000IE och hade nu fått upp mitt värde till 67. Det går sakta uppåt iaf.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jala
2 timmar sedan, Klara sade:

Ni som äter d-vitamintillskott, hur länge äter ni dem? Jag menar: äter ni dem även under sommaren?

Jag äter 2000IE och hade nu fått upp mitt värde till 67. Det går sakta uppåt iaf.

Du kan utan vidare dubbla den dosen. Jag äter 10000 IE praktiskt taget hela året.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Både maken och jag äter D-vitamintillskott året om. 2500 IE. Makens hudläkare avråder honom från att sitta i solen i nån större utsträckning och jag trivs helt enkelt bäst i skuggan så det finns inte en chans att vi får tillräckligt med D-vitamin från solen.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Viktigt är att D3-vitaminet, som bl.a. styr kalciumupptaget, balanseras med K2-vitamin - 100-200 ug/dag (finns i ost, ägg, smör, kycklinglever, köttfärs etc.). Annars finns risk att kalcium ansamlas i blodkärl och mjukdelar där det inte skall finnas. Många som tar D3-vitamin, känner inte till att K2-vitamin har en rensande effekt - kan t.o.m avlägsna kalcium från blodkärlen (30-50 %) om K2-vitaminet finns i tillräcklig mängd. Ta inga kalciumtabletter utan tillför kalcium via födan.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och, har jag last någonstans (finns I någon annan tråd här på forumet); för att upptaget av D-vitamin ska fungera bra krävs även tillräckligt med magnesium.

Om jag tar båda som tillskott, tar jag D3+K2 på morgonen och magnesium på kvällen.

Om jag tar eller ej...ja, det beror väl på om jag är utomhus mycket på sommaren (eller reser söderut under vintern) så jag får min dos.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
50 minuter sedan, Effie sade:

för att upptaget av D-vitamin ska fungera bra krävs även tillräckligt med magnesium.

D3, K2, Kalcium och magnesium utgör fyra av de viktigaste, samverkande hörnstenarna i kroppen.

• D-vitaminet påverkar ca 2000 gener och styr bl.a. det viktiga kalciumupptaget.
  • K2-vitaminet styr fördelningen av de mineraler som tagits upp via D-vitaminet och hindrar bl.a. kalcium att lagras i blodkärl och mjukvävnad. Rensar dessutom blodkärlen från 30-50 % av kalciumet där.
  • Magnesium reglerar kalciumbalansen och deltar i mer än 300 enzymatiska processer
  • Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tar sedan fem år 5000 IE D3 varje dag året om. Låg senast på 135. Tar också 2-300 ug K2 samt 900 mg magnesium.

Så det känns som att jag behöver ta det även på sommaren.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, Kjell Granelli sade:

Jag tar sedan fem år 5000 IE D3 varje dag året om. Låg senast på 135. Tar också 2-300 ug K2 samt 900 mg magnesium.

Så det känns som att jag behöver ta det även på sommaren.

Beroende på ålder, kroppsvikt och annat som påverkar upptagningsförmågan, kan det variera mycket. Själv tog jag en längre tid 5000 enheter D3 och fick  då 158, så jag sänkte till 2000 enheter och ligger nu stadigt runt 125.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Denna studie är, vad jag vet, den bästa kunskap vi har om var människor bör ligga i D-vitamin: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22264449

De två fritt levande afrikanska populationerna som studerades hade medianvärden på 109 respektive 118 nmol/l, medan spännvidden var 58-171. Dessa två senare värden ligger ju riktigt långt ifrån varandra, vilket kan indikera att hela detta spann kan vara ok. I alla fall kan man nog säga att t.ex. 158 (som du hade Nils) inte är för högt, samt att 125-130 förmodligen är riktigt bra. För säkerhets skull tycker jag man borde sträva efter att ligga mellan 110-170.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar äta 5000 IE mellan september och april.

Jag älskar att vara i solen så jag tror inte jag behöver äta så mycket på sommaren...

Förra sommaren, när det inte var så mycket sol kanske jag borde ha ätit för vid provtagning i september låg jag på 52.

Började då äta, (tillsammans med K2 och magnesium) och när jag tog prov nu i februari så låg jag på 170 vill jag minnas...

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala

170 låter som en alldeles utmärkt bra nivå. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-04-17 at 15:21, Kjell Granelli sade:

De två fritt levande afrikanska populationerna som studerades hade medianvärden på 109 respektive 118 nmol/l, medan spännvidden var 58-171. Dessa två senare värden ligger ju riktigt långt ifrån varandra, vilket kan indikera att hela detta spann kan vara ok.

Det bör observeras att dessa värden uppmätts nära ekvatorn och att den svarta befolkningen kräver ca. sex gånger mer exponering än ljushyllta personer. Skälet till att befolkningen på våra breddgrader har bättre D-vitaminutbyte är förenat med evolution/folkvandringar. Svart hudfärg fanns tidigare inte representerad här. Invandrare med mörk hud måste ta in D-vitamintillskott, annars uppstår problem. Det framgår av spannet du visat upp.

Att svenskar i gemen behöver tillskott har mindre med solen att göra än klädval och innesittande. Spännvidden 58-171 i Afrika säger nog inte att 58 skulle vara ok - även afrikaner försöker nog uppsöka skugga så mycket som möjligt, oavsett D-vitaminbehov eller kunskap om detta. Såvida inte kroppens anpassningsförmåga mellan afrikaner och nordbor skulle vara olika, vilket är osannolikt, bör svarta människor nog ligga en bra bit över 58 nmol/L.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg