duchess

Viktresultat ketogen kost?

Recommended Posts

Ni som äter ketogent, hur har det påverkat er vikt och mått? 

När man tillför så mycket fett, tar kroppen verkligen av det egna kroppsfettet?

 

Jag försöker laborera med olika metoder för att gå ner ytterligare i vikt. Vägde 5 kg mindre för någon månad sedan, men efter 4 dagars felätande kring födelsedagen lade jag på mig både vikt och flera centimeter på måtten. 

Är nu inne på andra veckan med att försöka äta ketogent, jag har sedan många år ätit lchf men nu räknar och mäter jag maten för att komma upp i 80% fett och max 50-60 g protein per dag. Jag mäter inget blodsocker för jag har inte råd med det just nu. Så jag vet tyvärr inte om jag är i ketos.

Det jag vill uppnå är att gå ner ca 10 kg (väger 66 kg till 158 cm). Tycker dock det är lite svårt att hålla ner proteinet och äta så mycket fett. Har någon bra tips på den? 

Försöker äta det mesta av proteinet på förmiddagen enligt Martinas Johanssons tips. 

 

Jag äter oftast så här

Frukost; 80 gram makrill, 50 gram ägg, 15 gram smör, 15 gram kokosolja.

 

Lunch; 70 gram nötfärs, 100-150g grönsaker (oftast broccoli, blomkål, vitkål), 30 gram smör, 30 gram oliver, 1 avokado.

 

Middag; 110 gram ägg, 30 gram smör, lite färsk spenat och någon sked opastöriserad surkål och kidneybönor för pre- och probiotika. 

 

Landar då på ca 1500 kcal, 60 g protein (17%), 128 g fett (78%), 13 g kolhydrater (4%). 

 

Tränar starting strenght (styrketräning) 3 ggr/v. Än så länge har jag inte fått något resultat på vågen eller måttbandet. Förstår att jag behöver ge det mer tid. 

Jag har tidigare gått ner en hel del (10 kg) genom att hoppa över frukosten (16:8) och istället äta första målet kl 12. Men som jag har förstått så är det stressande för kroppen och att man tappar mer muskler vid viktnedgången jämfört med om man äter ketogent? 

Tar tacksamt emot alla tankar och tips ?

 

 

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt mig är det alldeles för mycket teori i ditt resonemang. ?

Jag tror som Bikman, att du varken behöver räkna protein eller fett på ketogen kost. 

Och det där med fasta får man nog prova sig fram med. Funkar för en del men inte för andra. ?

Ett sista tips, kasta ut vågen och lev väl! ?

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, duchess sade:

Ni som äter ketogent, hur har det påverkat er vikt och mått? 

När man tillför så mycket fett, tar kroppen verkligen av det egna kroppsfettet?

 

Jag försöker laborera med olika metoder för att gå ner ytterligare i vikt. Vägde 5 kg mindre för någon månad sedan, men efter 4 dagars felätande kring födelsedagen lade jag på mig både vikt och flera centimeter på måtten. 

Är nu inne på andra veckan med att försöka äta ketogent, jag har sedan många år ätit lchf men nu räknar och mäter jag maten för att komma upp i 80% fett och max 50-60 g protein per dag. Jag mäter inget blodsocker för jag har inte råd med det just nu. Så jag vet tyvärr inte om jag är i ketos.

Det jag vill uppnå är att gå ner ca 10 kg (väger 66 kg till 158 cm). Tycker dock det är lite svårt att hålla ner proteinet och äta så mycket fett. Har någon bra tips på den? 

Försöker äta det mesta av proteinet på förmiddagen enligt Martinas Johanssons tips. 

 

Jag äter oftast så här

Frukost; 80 gram makrill, 50 gram ägg, 15 gram smör, 15 gram kokosolja.

 

Lunch; 70 gram nötfärs, 100-150g grönsaker (oftast broccoli, blomkål, vitkål), 30 gram smör, 30 gram oliver, 1 avokado.

 

Middag; 110 gram ägg, 30 gram smör, lite färsk spenat och någon sked opastöriserad surkål och kidneybönor för pre- och probiotika. 

 

Landar då på ca 1500 kcal, 60 g protein (17%), 128 g fett (78%), 13 g kolhydrater (4%). 

 

Tränar starting strenght (styrketräning) 3 ggr/v. Än så länge har jag inte fått något resultat på vågen eller måttbandet. Förstår att jag behöver ge det mer tid. 

Jag har tidigare gått ner en hel del (10 kg) genom att hoppa över frukosten (16:8) och istället äta första målet kl 12. Men som jag har förstått så är det stressande för kroppen och att man tappar mer muskler vid viktnedgången jämfört med om man äter ketogent? 

Tar tacksamt emot alla tankar och tips ?

 

 

 

Mnjae.. mycket fett av ens energibehov/kaloribehov/E%/Energiprocent för att förtydliga.

Aså tanken med högt E% fett är dels att hålla ner insulin som då kan tänkas påverka lipolysen i fettväven i positiv riktning.. vilket då är tänkt att man skall bli mindre hungrig.. äta färre Kalorier.. lite automatiskt!

Och tillför man alla kalorier man behöver i måltider så lär kroppen inte ta särskildt mycket utav det som redan är lagrat.

Vi tar det från början, det du äter lagras iallafall till 90%, för vi har bara enskilda gram av de olika macronutrienterna i blodet samtidigt!

Och det tar mellan 2-4 timmar efter en måltid innan du har dels smält, tagit upp och lagrat det du ätit.. litta beroende på vad du faktiskt åt och hur mycket.

På det så har vi som art en begränsning att lagra glukos, bättre förmåga att lagra protein och en i princip obegränsad förmåga att lagra fett!

Och om du gått upp fem kilo på 4 dagars felätande så kan jag slå vad om att åtminstone 90% är vattenvikt.. mer troligt 99%!

Och vem påstår att 50-60 gram protein är det optimala för dig.. inte jag iallafall utan jag är stenhårt inne på att man helst bör äta minst 1 gram per nuvarande kilo på en ketogen diet.. helst 1,5 gram, tränar man sen det minsta så kan man öka detta något.

På det så anser jag att 1500 Kcal är per dag/i snitt borde man gå ner i vikt på som vuxen.. även om det tar tid och man inte äter för lite protein och fett!

Och om träningen skall ha effekt så får du snarare se till att inte äta för lite protein eller för den delen kalorier!

Så då kommer vi osökt in på träning, den skall i princip alltid utföras på energi/proteinöverskott.. för att ha någon som helst positiv effekt!

Dvs glöm att träning per se gör att du går ner i vikt på grund av någon sorts teoretisk kaloriförbrukning.. träning gör dig först o främst friskare, i andra hand om du tränar rätt att du får en annan kroppskomposition.. ofta då en sk estetiskt mer tilltalande.

Men så klart att det går att träna på energi och kaloriunderskott.. för det första så gör det dig inte friskare, för det andra sänks din fysiska förmåga, för det tredje så är i princip all träning nedbrytande.. grejen är att så skall det vara och att sen kroppen bygger och och kompenserar, men då får man inte ligga på underskott av essentiella näringsämnen/byggstenar!

Träning är en j*vla stress.. tanken med den är att den skall vara positiv i långa loppet.. iallafall om man tillför tillräckligt med essentiella kalorier/protein/vitaminer/andra näringsämnen!

Och hur många gånger om dagen behöver man då äta.. det är oxå en form av stress.. iallafall en gång om dagen.. minst en gång varannan dag!

Och på det, så är det inget fel om man fastade.. typ 500-1000Kcal i fem dagar minst en gång om året.. eller 2-3 gånger.. men då skall man i princip inte träna!

Dvs träning är stress, stress är träning och dels så behöver vi träna vår fysiska förmåga/kondition, dels så behöver vi träna vår förmåga att ta utav och leva på våra energi och näringsdepåer!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du styrketränar med det programmet antar jag at du vill bygga lite muskelmassa. Det är bra eftersom du får bättre fettförbränning och det blir lättare att minska i fettprocent. Med tung styrketräning tycker jag själv att det funkar allra bäst att äta ca 1,5-2 gr protein/kg kroppsvikt, men inga mejerier, pulver eller andra insulinogena grejer utan kött, fisk och ägg. Jag har oftast fått bra resultat på fettminskning om jag ätit så och samtidigt legat ca 500 kcal underskott. Om det är jobbigt att ligga på underskott kan man cykla sitt intag så att man äter lite vissa dagar och mer andra dagar men får ett veckosnitt som är ca 500 kcal under det man brukar äta när man är viktstabil. Om jag äter så så blir det ju inte 80% fett, men det är ketogent och ger vikt/fettminskning. För en frisk människa är det bra för kroppen att lyta, dra, hoppa, bära, osv, stressen är inte negativ i sig om du inte har speciella problem.

Enligt min erfarenhet mättar protein mkt bättre än rent fett. Troligen eftersom en köttbit är full med näring och fett som smör mest tomma kalorier.

  • Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

1. Jag är inne på Angelicos spår och tror också att du kanske ska sänka ketokraven lite och prova med mer protein.

2. Det andra är, att om du vill köra keto, så tycker jag du ska fokusera mindre på viktminskning och mer på att röra på dig, träna och må bra i stället. Jag tycker man skall se ketogen kost mer som läkning än som viktminskning (fast det brukar komma på köpet). Och då tycker jag snarare att du äter alldeles för lite! Det kan vara en anledning till att kroppen inte släpper. Du behöver äta mer och du behöver äta mer fett. 1500 kcal och knappt 130 g fett är inte mycket... Ät fler mellanmål i form av t.ex. kokos- eller MCT-olja så att du kommer upp i minst 200g fett (200g brukar sägas vara ett kriterium). Två veckor är ingenting i sammanhanget.

Personligen har jag tränat tungt flera år på ketogen kost och trots att jag egentligen äter ketogent av helt andra anledningar än vikt/form/muskler/fettprocent m.m. gör kosten gör att jag både kan tighta till OCH jag bygger muskler (sorry stora bokstäver, kan inte kursivera på mobilen). Men det har tagit flera år för mig att läka kroppen och jag vet att alla inte håller med om att det går att bygga och behålla muskelmassa med så lite protein, samt att den är långt ifrån den optimala kosten för alla för den är ganska extrem. För mig fungerar det väldigt bra.

3. Sedan så undrar jag hur länge du har styrketränat eller om du precis har börjat? För om resultat uteblir behöver det inte bero på kosten utan då måste du först lära dig att träna rätt så att kroppen förstår vad den skall göra. Styrketränar du bara? Långpromenader är toppen för förbränningen. Löpning? HIT-intervaller?

4. Eller totalfasta några dagar? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
23 timmar sedan, duchess sade:

Jag har tidigare gått ner en hel del (10 kg) genom att hoppa över frukosten (16:8) och istället äta första målet kl 12. Men som jag har förstått så är det stressande för kroppen och att man tappar mer muskler vid viktnedgången jämfört med om man äter ketogent?

 

 

 

Upplever du själv detta, eller är det någon som sagt till dig/du har läst att det är stressande för kroppen och att man tappar mer muskelmassa av periodisk fasta? Borde varit min första fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, SvartaSara sade:

Upplever du själv detta, eller är det någon som sagt till dig/du har läst att det är stressande för kroppen och att man tappar mer muskelmassa av periodisk fasta? Borde varit min första fråga.

Jag tror det handlar om tada.. Glukoneogenes, som använder en del aminosyror för att tillverka glukos?

Dvs om man inte tillför socker/kolhydrater på flera timmar så kommer kroppen själv att tillverka dessa utav antingen aminosyror, laktat eller glycerol.

Men det sker bara om inte glykogenolysen inte kan bidra med detta.

Så då så, först så måste man dränera sina glykogendepåer, det kan man då göra genom att fasta och träna som en dåre i kombo med lågkaloridiet.

Iallafall så tangerar det hela själva konflikten mellan VLCD och LCHF!

Dvs på VLCD kan man minska i vikt.. no snack om saken om man bara har tålamod och uthållighet, men man kan då oxå ha minskat i vikt på fel saker, tex muskelmassa!

Grejen är att även om protein/amnosyror räknas som macronutient så är de främst en konstant i födan iomed att de främst är byggstenar för en massa saker.

Såå.. oavsett om man vill banta med VLCD eller LCHF så är protein konstant i förhållande till vikt/längd/fysisk ansträngningsnivå.

Dvs jag säger som förut.. minimum 1 gram per kilo och dag i snitt, mer optimalt kanske 1,5 gram.. såvida man inte är kraftigt fetlagd.. för egentligen handlar det om att äta protein/aminosyror för ens muskelmassa!

Det dummaste man i princip kan göra är att reducera protein/aminosyror för mycket.. man vill i princip bibehålla både muskler och benstomme samt litta annat bra att ha!

Såå skall man banta på LCHF så skall proteinet hur som helst vara konstant, då får man i så fall hellre offra lite fett samt helst en massa kolisar.

Och vill man på det träna lite.. eller mycket, så stiger aminosyrebehovet och till slut så hamnar man där som Angelico pratar om.. men då har man som regel redan kommit ut på andra sidan!

Dvs på den sidan då LCHF inte längre är ett rent bantningskoncept utan mer något som handlar om att äta riktig mat, inte mer kalorier än vad man förbrukar.. och man kan då oxå förbruka en hel del kalorier samt att man kan använda fett via ketogenes för att ersätta en hel del av det glukos som annars måste intas via födan!

Dvs då har man inte bara sett ljuset i tunnelns slut utan oxå klivit ut ur slutet och kommit ut på andra sidan!

Dååå har man betydligt fler val att göra/flera möjligheter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Hm, ja, jag kan hålla med dig Zepp men tänker inte gå in i en diskussion om det för jag vet att det råder delade meningar och erfarenheter av saken och det är helt okej. Var och en hittar sin grej/nivå och så länge det funkar så funkar det ju, eller hur? :) Keto (bl.a.) följer inte de vanliga reglerna och det finns det flera levande exempel på.

Anledningen till min sista fråga till TS var helt enkelt om hon redan hade något som funkat förut, och nästa fråga skulle då bli varför i så fall hon vill prova äta ketogent. Det finns många exempel på människor som går ner i vikt med bibehållen muskelmassa på träning och periodisk fasta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag förstått rätt av vad jag läst runt på nätet så är protein inget problem så länge kroppen är i katabolt läge vilket den är när frisättningen av glukagon är större än insulin. Äter man mer kolhydrater över en för mig idag okänd gräns är kroppen anabol då den frisätter mer insulin än glukagon, kroppen är då benägen att lagra energi. Äter man mer proteiner i anabolt läge spikar tydligen insulinet men i katabolt läge sker inte detta.

Jag startade om min LCHF på ketogen nivå för dryga månaden sedan och har rätt mycket betahydroxibutyrat i blodet nu. Vikten låg still ända tills denna veckan då 3 kg plötsligt försvann. Då hade jag en fastedag igår där jag inte åt förrän på kvällen. Frukost äter jag bara om jag är hungrig, annars normalt lunch och middag ur listan med strikta recept härifrån. Troligen gör fastedagar mest på vikten om man redan är ketogen och i och med det inte rädd för lite extra protein som jag tycker mättar mer än fett.

Ett 15-pack ekoägg tog slut efter 3 dagar... favoriten om jag inte har till ett recept är ett halvpaket bacon strimlat ihop med en äggröra med mycket smör.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.