HelgeK

Virta health

Recommended Posts

USAs sjukvård är dålig för många. Men har man råd ,att ha en bra försäkring(via jobb eller betalar själv), så kan man får bra vård. 

Virta Health är ett bra företag inom USAs vård. De botade 60% av deras typ 2 diabetiker inom ett år. Den svenska vården 

borde kunna uppnå samma resultat till mindre kostnad. (Man skulle kunna tro det är svenska akademin som sköter vården.) 

https://blog.virtahealth.com/reversing-type-2-diabetes-with-nutritional-ketosis-lchf/

Virta lyckas bli ett lönsamt bolag:  https://blog.virtahealth.com/with-45-million-of-new-capital-virta-is-ready-to-accelerate-its-growth/

Investerare förstår det lönar sig  att investera i hälsa. Varför förstår inte svenska politiker det? 

Men Virta blogg har många bra artiklar, som vi också kan läsa gratis!    https://blog.virtahealth.com

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, HelgeK sade:

Varför förstår inte svenska politiker det?

Menar du att svenska politiker skulle arbeta för hälsa och frångå industrins behov?

• Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
2 timmar sedan, Ekner sade:

Menar du att svenska politiker skulle arbeta för hälsa och frångå industrins behov?

Om det skulle hända så fick måla kors i taket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Virta startades 2014 av Silicon Valley-entreprenören Sami Inkinen, tillsammans med två medfinansiärer och forskare som varje LCHF:are känner väl till: dr Stephen Phinney och dr Jeff Volek." (Citat från Kostdoktorn-inlägg).
Sami Inkanen rodde på 44 dagar till Hawaii  från fastlandet med sin fru på ketogen kost. Stephen Phinney är väl, om jag inte missminner mig, bekant med min favvo-inspiratör, Dr Phil Maffetone. Så, med Sami som inspiratör kanske vi kan få se lite mer fokus på träningens viktiga bidrag till folkhälsan här i forumet? Här viftas träningen  tyvärr ofta bort med motiveringen att det inte förbränner så mycket energi som man vill tro (enligt teorin kalorier in/ut som bara tycks vara osann när man pratar om Rössner och Helenius) och så glöms alla andra viktiga aspekter bort som behövs för att få fart på förbränningen och alla andra kroppsfunktioner! Jo, jag trodde länge själv på LCHF-mantrat att motion är mindre viktigt för viktnedgång men oj, när jag upptäckte att man kan väga lätt och vara fläskig men med motion så kan man bli slank(are) också...

• Gilla 2
  • Tack! 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
33 minuter sedan, MariaF sade:

Här viftas träningen  tyvärr ofta bort med motiveringen att det inte förbränner så mycket energi som man vill tro

Jag tycker diskussionen brukar hamna I något läge där man pratar om olika saker. Någon sager att det inte är viktigt för viktnedgången (och tanker på människor som väljer att träna mer I st f att ändra kosten); andra tolkar det då som att det inte är viktigt alls och man kan ligga på soffan och äta...ja, inte praliner, men kanske ägg och bacon med smör.... (vilket iofs har funkat för en del)

Ibland nämns det att motion är viktigt för hälsan och välmåendet, men det uppfattas ju aldrig.

Jag tycker det är för mycket focus på viktnedgång och för lite på hälsa, I största allmänhet. :-(

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, HelgeK sade:

Är det någon som sett siffror på att Virta Health tjänar pengar?  

Det är lätt att se att deras kunder i USA tjänar pengar på Virta Health dvs sjukförsäkringsbolag som slipper betala andra sjukvårdskostnader, arbetsgivare som får friskare personal och lägre försäkringspremier, privatpersoner som får lägre försäkringspremier/ kan ta en sjukförsäkring och får lägre kostnader för medicin och dessutom bättre välmående. 

Vad kostar Virta Health då för kunderna? För en privatperson kostar det ca 40 000 kr första året och 20 000 kr för efterföljande år. Man kan räkna med att större kunder som försäkringsbolag har rejäla rabatter. 

Det man får av Virta är monitorering av ens värden när man äter LCHF/ketogent via en app och diverse utrustning i hemmet. Kontakt med en hälsocoach som stöttar en dagligen och läkare som finns med i bakgrunden och som kan rekommendera din doktor att allteftersom ändra din medicinering. Tydligen ingår lite magnesium tabletter och buljongpulver också. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Ekner sade:

Det är ju troligare att det skulle hända i Sverige än i USA. I Sverige kan ju staten räkna med både ökande skatteintäkter och  minskande sjukvårdsutgifter om man t.ex. får ner antalet typ2 diabetiker. 

Virta Healths plan är ju att tjäna pengar på framförallt försäkringsbolagen som får lägre kostnader om deras betalande kunder är friskare. Själva ”businesscaset” borde vara ännu bättre för staten Sverige än för Virta Health. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 minuter sedan, Skärfläcka sade:

Det är ju troligare att det skulle hända i Sverige än i USA

Det är nog så. Men vad kommer att hända inom diabetesvården om antalet diabetesfall minskar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Effie sade:

Jag tycker diskussionen brukar hamna I något läge där man pratar om olika saker. Någon sager att det inte är viktigt för viktnedgången (och tanker på människor som väljer att träna mer I st f att ändra kosten); andra tolkar det då som att det inte är viktigt alls och man kan ligga på soffan och äta...ja, inte praliner, men kanske ägg och bacon med smör.... (vilket iofs har funkat för en del)

Ibland nämns det att motion är viktigt för hälsan och välmåendet, men det uppfattas ju aldrig.

Jag tycker det är för mycket focus på viktnedgång och för lite på hälsa, I största allmänhet. ?

Efter drygt 2 år på  med LCHF så har mitt BMI gått från 31 till 26. Jag är nöjd med att ha bättre fysisk ork, lugnare mage, slutat snarka, minskat min risk för T2 diabetes och att kunna köpa kläder i ”vanliga” storlekar (stil. 42-46) och inte enbart in sortimentet för feta. 

Jag är missnöjd med att mitt blodtryck inte blir lägre ? och att jag inte ser ut som Martina Johansson ?. Och det är där skon klämmer för många tror jag, men man kommer inte att se ut som Martina (eller ens likna henne) om man inte tränar. Även om jag har förbättrat mitt hälsoläge så tror jag inte att jag kommer så mycket längre utan att börja träna regelbundet. Har börjat lyfta lite på ett utegym (mest för att testa om min f.d. frusna skuldra klara det). 

Jag håller med Effie och MariaF, i första hand hälsa genom bättre kost vilket ofta leder till viktnedgång och ökad aktivitetslust. Om man sen vill nå längre så måste regelbunden fysisk aktivitet till. Jag inser att jag aldrig ens kommer likna Martina men siktar på ännu bättre hälsa och ett stabilt BMI inom normal intervallet. Men då måste träningskläderna på ?

• Gilla 2
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
59 minuter sedan, Ekner sade:

Det är nog så. Men vad kommer att hända inom diabetesvården om antalet diabetesfall minskar?

Det ser jag inte som att problem. Det är brist på läkare och sjuksköterskor i Sverige. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag har en känsla av att manga I min omgivning tanker "viktnedgång -> battre hälsa". Jag har pratat om LCHF, och diverse hälsoförbättringar, bade som jag själv upplevt, och sådana jag last om och hört om. "ja, det är klart, går man ner I vikt så mår man battre/slutar snarka/whatever." Eller "jaha - men hur mycket har du gått ner I vikt då?"

Att vända på det "battre hälsa -> viktnedgång" ... det går inte fram. Vikten är viktigast.

Sedan ska man väl inte ge sig ut och springa om man väger på tok för mycket...men när man väl kommit ner I vikt och blivit rörligare, så är det inte ovanligt att träningslusten vaknar. Viktnedgång -> träning (och inte vice versa). Det är också svårt att få fram I diskussioner.

• Gilla 2
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan, Effie sade:

Sedan ska man väl inte ge sig ut och springa om man väger på tok för mycket...

Det finns så många olika sätt att röra sig! Dansa, simma, cykla, klättra i berg, promenader - till affären eller i skogen,  lyfta vikter, dammsuga och skaka mattor, trappor, skidåkning, löpning... Det svåra är tröskeln att komma igång. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MariaF sade:

Det finns så många olika sätt att röra sig!

Och jag brukar passa på att "träna" lite extra när jag hanterar min gjutjärnsstekpanna ??

• Gilla 2
  • Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
24 minuter sedan, SGK sade:

Och jag brukar passa på att "träna" lite extra när jag hanterar min gjutjärnsstekpanna ??

Vända pannkakor med en vacker snärt :-D (nej, det gör jag inte...men det vore kul :-) )

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
37 minuter sedan, Effie sade:

Vända pannkakor med en vacker snärt ? (nej, det gör jag inte...men det vore kul ? )

Gjutjärnspanna och kasta upp och vända... Det du! ?

• Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, MariaF sade:

"Virta startades 2014 av Silicon Valley-entreprenören Sami Inkinen, tillsammans med två medfinansiärer och forskare som varje LCHF:are känner väl till: dr Stephen Phinney och dr Jeff Volek." (Citat från Kostdoktorn-inlägg).
Sami Inkanen rodde på 44 dagar till Hawaii  från fastlandet med sin fru på ketogen kost. Stephen Phinney är väl, om jag inte missminner mig, bekant med min favvo-inspiratör, Dr Phil Maffetone. Så, med Sami som inspiratör kanske vi kan få se lite mer fokus på träningens viktiga bidrag till folkhälsan här i forumet? Här viftas träningen  tyvärr ofta bort med motiveringen att det inte förbränner så mycket energi som man vill tro (enligt teorin kalorier in/ut som bara tycks vara osann när man pratar om Rössner och Helenius) och så glöms alla andra viktiga aspekter bort som behövs för att få fart på förbränningen och alla andra kroppsfunktioner! Jo, jag trodde länge själv på LCHF-mantrat att motion är mindre viktigt för viktnedgång men oj, när jag upptäckte att man kan väga lätt och vara fläskig men med motion så kan man bli slank(are) också...

MariaF du nämner inte mycket om Jeff Volecks insatser på idrottens område. Dels har han vunnit ett statsmästerskap i styrkelyft . Dessutom har han forskat i ämnet kost och idrott. Här är en länk till sid. 12,om man söker på hans namn på pubmed. Det finns en del att läsa där.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 minuter sedan, HelgeK sade:

MariaF du nämner inte mycket om Jeff Volecks insatser på idrottens område.

Sant. Det var inte min poäng. Jag försökte framhäva motion/träning för var och en. Vardagsträning. Kanske hittar man inspiration i Sami Inkanen. Kanske i studier på pubmed. Det sista faller pladask för egen del. Jag skiter hejdlöst i studier (för att uttrycka det rakt på sak ?), jag bryr mig om praktiska exempel. Men Jeff är väldigt intressant att lyssna på. Har dock svårt att tro att det är det som får upp trötta rumpor ur soffan, jag tror längtan att bli slank drar bättre. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill man diskutera träning här så tror jag det bästa är att lägga upp en tråd om den sport, eller träningsform man vill diskutera. Men det är bara en gissning.

Sedan tror jag man bör syssla med sådan träning man tycker är rolig. Motivation är sånt som man får skaffa sig själv. Om man inte har en coach. 

I nedanstående länk finns en Youtube videon av Tim Noakes som är bra om motivation.

https://marshawright.com/the-mindset-to-succeed-prof-tim-noakes-at-tedxcapetowned-trendingvideo/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
35 minuter sedan, HelgeK sade:

Vill man diskutera träning här så tror jag det bästa är att lägga upp en tråd om den sport, eller träningsform man vill diskutera.

Har du missat min MAF-tråd..?? :blink:

EDIT: Jo alltså, en träningstråd läses oftast av de redan frälsta, en diabetestråd av de som är intresserade av just diabetes. Vill man gå ner i vikt läser man gärna de trådarna och är då motviljan till träning stor är det lättare att lyssna på de som säger "ingen idé att träna för du förbränner inte så mycket" än den som säger "träna för hälsan och slankheten". Även om många vill bli slanka så pratas det bara om viktnedgång. Så jag bara hoppas att folk som Jeff, Stephen och Sami (Och Phil förstås) kan inspirera fler!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, RobertAnd sade:

Hur många KH i en pannkaka månntro? ?

Ägg, grädde och fiberhusk. Inte så mycket. ?

• Gilla 3
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MariaF skrev:

"Har du missat min MAF-tråd..?? "

Nej, men den typen av träning intresserar mig inte.? 

PS. I Tim Noakes videon nämner Tim Noakes James Fix. Han hävdade  att maratonlöpare aldrig dog i hjärtinfarkt! Men han dog vid 48 års ålder i hjärtinfarkt.   DS.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl så att alla har olika saker som intresserar. Tråkigt nog är det få som förstår att "den typen av träning" skulle kunna hjälpa både i strävan med vikten och andra hälsoproblem. 

20 timmar sedan, HelgeK sade:

Investerare förstår det lönar sig  att investera i hälsa.

Jag hoppas att fler hittar inspiration hos Sami & Co att investera i sin hälsa för det lönar sig för oss alla, både vad gäller ekonomi och livskvalitet.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg