Cleppa Posted April 20, 2018 Share Posted April 20, 2018 har helt plötsligt börjat få massa massa finnar på benen och några på ryggen... Har ju ätit strikt länge nu , tränat mycket och inte gjort några förändringar jag är medveten om... Några ideer eller tips på vad man kan göra åt det? 2 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 20, 2018 Share Posted April 20, 2018 Inget bra tips ... mer än att man hoppas på att det går över efter ett tag. Möjligtvis kan man tillbringa tid i solen ... kan tänka mig att det ger effekt? Själv har jag helt plötsligt fått hudrodnad vid munnen... antagligen för mycket torr kontorsluft? Men jag har inte heller haft det förut. Funderar på att ge kolloidalt silver-fanatikerna en chans och smeta det på rodnaden ... om någon klistrar in en länk vart man köper bästa grejerna så slår jag till ... och rapporterar hur det går ... med bilder... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted April 20, 2018 Share Posted April 20, 2018 Fundera på om du gjort andra ändringar i din miljö som tvättmedel, sköljmedel, duschkräm, etc. Nya kläder som inte har tvättats kan man också reagera på. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted April 20, 2018 Share Posted April 20, 2018 51 minuter sedan, jesper sade: har helt plötsligt börjat få massa massa finnar på benen och några på ryggen... Har ju ätit strikt länge nu , tränat mycket och inte gjort några förändringar jag är medveten om... Några ideer eller tips på vad man kan göra åt det? Din kropp försöker göra sig av med den dåliga mat du ibland stoppar idig. När jag slarvar med kolhydrater så får jag finnar runt näsan och munnen. slarvar jag mycket en längre tid så får jag kliande utslag på ryggen när jag blir strikt och äter ketogent. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted April 20, 2018 Share Posted April 20, 2018 Håller med Skärfläcka. Det kan vara en reaktion på nya kläder, till ex byxor som kan vara flamskyddade eller behandlade med antibakteriella medel. Min son fick en gång rodnad på benen efter att ha tagit på sig nya otvättade jeans. Men det kan också vara matvaror som är behandlade med något du inte tål: köttfärs behandlad med nitriter för att se röd och fräsch ut längre, konventionellt odlade besprutade grönsaker. Jag kan tänka mig att om man väljer vissa sorter ofta så kan man utsättas för dessa gifter under en längre tid och så småningom få en reaktion på det. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted April 20, 2018 Share Posted April 20, 2018 1 hour ago, jala said: Din kropp försöker göra sig av med den dåliga mat du ibland stoppar idig. När jag slarvar med kolhydrater så får jag finnar runt näsan och munnen. slarvar jag mycket en längre tid så får jag kliande utslag på ryggen när jag blir strikt och äter ketogent. Är också inne på detta. Kroppen har olika system för att hantera sånt som är toxiskt för oss. Fettväven är ett. Äter vi mycket skräp som socker och vegetabiliska oljor så hinner inte lymfystemet, lever och njurar med att rensa ut skiten fortare än det tillförs. Då stuvas det undan i fettväven i väntan på bättre tider, och när dessa kommer i form av mat vi är bättre skapta för, så gör sig kroppen av med det vilket kan ge symptom som ketorash och annat. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted April 20, 2018 Share Posted April 20, 2018 Intressant! Något liknande har hänt mig senaste månaden. Har fått Knottror/plitor vid de lodräta linjerna mellan kind och näsa. Maten jag äter är utan avsteg alltid mkt strikt keto utan förändringar mer än att fett i maten ökat lite och /kolhydraterna minskat lite så nu ca 78E%fett och 3 E% kh på grund av ökat kaloriintag. Använder inte parfym i rengöringsprodukter. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted April 20, 2018 Share Posted April 20, 2018 7 minuter sedan, Angelico sade: Använder inte parfym i rengöringsprodukter. Det gäller även mig. Är dessutom mycket restriktiv med kemikalier i alla dess former. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted April 20, 2018 Author Share Posted April 20, 2018 Jag kan inte komma på något som ändrats förutom att jag gått från lite skadad med betydligt mindre träning till nu nästan "full" träning igen 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 21, 2018 Share Posted April 21, 2018 15 timmar sedan, jesper sade: Jag kan inte komma på något som ändrats förutom att jag gått från lite skadad med betydligt mindre träning till nu nästan "full" träning igen Mnjae.. det enda jag kan tänka mig är att det måste bero på LCHF.. någon j*vla biverkning måste det ju finnas? Oandrasidan så har jag fått för mig att du förutom LCHF har börjat umgås med en kvinna, sådant påverkar homeostasen oxå, i bästa fall så ökar Oxytocin? "Det är troligt att oxytocin också frisätts av taktil beröring och varm temperatur.[7] Det är därvidlag viktigt för utvecklingen av modersbeteenden och samspel inom familjen. Både hos mödrar och fäder finns ett samband mellan höga nivåer oxytocin och egenskaper som är viktiga för föräldraskap. Kortisol, å andra sidan, utsöndras i reaktion på stress(exempelvis vid förälskelse och att bli förälder), alltså vid samma tillfällen som oxytocin är viktigt. Oxytocin och kortisol motverkar varandra och samverkar med varandra vid sådana fall på komplicerade och ännu inte fullt förstådda sätt. Höga nivåer kortisol hos mödrar men inte fäder motverkar de positiva effekterna av oxytocin beträffande modersbeteenden men effekterna gäller också moderns relation till barnets fader.[8] Nässprej av oxytocin sänker kortisolnivån, men hur stor denna effekt är mycket individuell och korrelerar med graden av känslomässig självbehärskning.[9][10] Oxytocinet är uttryckt i accumbenskärnan där det bland annat reglerar social anpassning och förmågan att samspela med andra, men är för detta beroende av serotonin i samma hjärnstruktur.[11] Vissa studier tyder på att oxytocin utsöndras av att höra icke-verbala ljud från kvinnoröster som påminner om kommunikationen mellan mor-barn.[12] Oxytocinutsöndring är knutet till sexuella beteenden, upplevelser och reaktioner. Det verkar i sådana sammanhang ofta genom interaktioner och modulerare av andra hormoner.[13] Oxytocinnivåerna i plasma ökar vid sexuell upphetsning, och nivåerna korrelerar med orgasmens intensitet. Högre värden av dopamin, testosteron och oxytocin ökar det sexuella begäret och libido hos båda könen, adrenalin, testosteron, oxcytocin och östrogen ökar den sexuella upphetsningen, och noradrenalinet och oxytocinet påverkar orgasmen. https://sv.wikipedia.org/wiki/Oxytocin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 21, 2018 Share Posted April 21, 2018 1 timme sedan, Zepp sade: Oandrasidan så har jag fått för mig att du förutom LCHF har börjat umgås med en kvinna, sådant påverkar homeostasen oxå, i bästa fall så ökar Oxytocin? Men det är ju för sjutton ett helt år eller så?! Det framkom ju då när stickorna visade så konstigt värde. Ursäkta om jag är rakt på sak men jag hoppas inte de hållit på sig ända till nu? Det vore ju väldigt synd, just med tanke på oxytocinet! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted April 21, 2018 Author Share Posted April 21, 2018 Hmm nope inte hållit på oss... Men har ju blivit morfar. 2 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts