Nils Engström Posted April 20, 2018 Share Posted April 20, 2018 Efter att ha växlat över till LCHF för drygt ett halvår sedan och under den tiden förlorat fyra vänner i 80-årsåldern, som inte lät sig påverkas men sett ungdomarna med intresse engagera sig, undrar jag om någon har något extra trick att berätta om, som fungerar. Mitt sätt bygger främst på att via egna skriftliga sammanställningar, så pedagogiskt som möjligt, få människor att läsa för att förstå. Tyvärr har nuvarande kostråd via dagen dietister tydligen uppfattats som ristade i sten. Skadan genom dessa är egentligen värre än vad man tidigare velat tro. Tips? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted April 20, 2018 Share Posted April 20, 2018 Detta är väl 10 000 kr frågan? Tyvärr tror jag att tiden måste gå och att hela samhällets attityd måste ändras annars får man inte med dem. Tyvärr. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 20, 2018 Author Share Posted April 20, 2018 2 minuter sedan, jesper sade: Detta är väl 10 000 kr frågan? Tyvärr tror jag att tiden måste gå och att hela samhällets attityd måste ändras annars får man inte med dem. Tyvärr. Det viktigaste lär vara att sprida kunskapen men det hårda motstånd som okunniga dietister världen över visar upp är ett problem. Viktigaste problemet vad gäller kunskap är att folk är lata, när det gäller att läsa. Det enklaste är ju att hålla fast vid gamla "sanningar", speciellt om man slipper ändra på matvanorna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melker Posted April 21, 2018 Share Posted April 21, 2018 Det som de tveksamma ofta avkräver av oss är någon typ av bevis. Jag har gett upp att hänvisa till studier eftersom det finns så många studier som pekar åt olika håll så det blir en oändlig match i ”länkpingis”. Brukar bara säga ungefär: Det fungerade bra för mig. Jag gick ner x kg och det var den ohälsosamma gubbmagen som försvann. Jag är nu även piggare och sällan förkyld. Det finns många som rapporterar samma resultat och för mig låter det helt logiskt att det inte är hälsosamt att låta blodsocker och insulin åka jojo som det gör med en kolhydratrik kost. Sedan måste vuxna människor få välja själva vilken väg de går även om det är jobbigt att stå vid sidan om och se någon öka sina hälsorisker. Detsamma gäller f ö även rökning, alkohol, motorcykelkörande mm. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 21, 2018 Share Posted April 21, 2018 För min del lade jag om kosten för 7år sedan och trots mina egna resultat får jag fortfarande frågan hur läge jag ska banta. Och sedan jag började träna regelbundet för ett par år sedan får jag ofta höra att nu när jag tränar så mycket kan jag ju äta vad som helst eller att resultaten beror på träningen, inte kosten. Jag har gett upp att försöka frälsa världen. Jag pejlar vem som kan tänkas vara intresserad och ger enkla tips som "kostdoktorn.se" och så får de söka information själva. Jag slåss för det jag tror på när det gäller barnen. Bemöter det jag anser är dumheter när veganism ska vara lösningen på klimatproblemen. Så, nej, jag har inte heller några tips. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 21, 2018 Author Share Posted April 21, 2018 2 timmar sedan, Melker sade: vuxna människor få välja själva vilken väg de går även om det är jobbigt att stå vid sidan om och se någon öka sina hälsorisker. Svårt att av samma skäl uppleva vänner avlida, det är därför jag nu funderar. Har lagt ner mycket arbete på att sprida skriftliga sammanfattningar - de fungerar på yngre människor. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 21, 2018 Author Share Posted April 21, 2018 2 timmar sedan, MariaF sade: Jag slåss för det jag tror på Det är jag övertygad om och konstaterar genom dina klara framställningar på forumet. Synd att vi alla skall behöva konstatera svårigheterna och mer eller mindre ge upp. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted April 21, 2018 Share Posted April 21, 2018 Det är svårt att övertygad sin omgivning, man blir mer eller mindre "idiotförklarad" och kommentarer som " är du läkare eller , bröd har vi alltid ätit och ingen har dött av det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted April 21, 2018 Share Posted April 21, 2018 3 minuter sedan, Nils Engström sade: Synd att vi alla skall behöva konstatera svårigheterna och mer eller mindre ge upp. När det gäller min omgivning så har jag gett upp, däremot om jag stöter på en stöddig läkare så försitter jag ingen chans att tala om vad jag tycker och ger en föreläsning om ketogen kost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted April 21, 2018 Share Posted April 21, 2018 Jag instämmer med övriga som har lchf:at länge. Efter en tid ger man upp att försöka frälsa världen. Istället får man föregå med gott exempel och svara på frågor så gott man kan, samt beskriva vilka fördelar man själv har upplevt om någon mot förmodan frågar. "Det är sååå skönt att vara sockerbefriad!" 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 21, 2018 Author Share Posted April 21, 2018 20 minuter sedan, iAnna sade: Jag instämmer med övriga som har lchf:at länge. Efter en tid ger man upp att försöka frälsa världen. Istället får man föregå med gott exempel och svara på frågor så gott man kan, samt beskriva vilka fördelar man själv har upplevt om någon mot förmodan frågar. "Det är sååå skönt att vara sockerbefriad!" Synd att du och flertalet av alla kunniga i detta forum skall behöva ge upp. Det var med stort intresse jag tog del av era resonemang, innan jag slog näven i bordet och inledde min egen LCHF-karriär. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted April 21, 2018 Share Posted April 21, 2018 23 minuter sedan, iAnna sade: "Det är sååå skönt att vara sockerbefriad!" Sockret är en värre fiende än både nikotin och alkohol. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 21, 2018 Share Posted April 21, 2018 27 minuter sedan, Nils Engström sade: Synd att du och flertalet av alla kunniga i detta forum skall behöva ge upp. I detta forum kan man vara hur nördig som helst och det är okej. Vi tycker inte alltid lika, vi provar lite olika vägar, men här kan vi hitta kraft och motivation när världen utanför är "emot". Det tycker jag är skönt. Själv kan jag bli väldigt less när det då och då dyker upp en vegan i detta forum som ska frälsa mig och andra från animaliernas fördärv när jag, efter många års egna studier av näringslära och hur kroppen fungerar, är övertygad om motsatsen. Dessa veganer är säkert lika övertygade som jag, flera är säkert nyfrälsta också, det märks på intensiteten... iAnnas tips om att föregå med gott exempel och försöka förklara om någon undrar, tror jag är det som funkar bäst. Personligen har jag fått ett synligt resultat, utöver minska värk, men det är säkert tuffare för den som trots LCHF fortfarande bär på en större övervikt. Inte lätt att förklara för omgivningen att man mår bättre även om man fortfarande är tjock. Det räknas liksom inte riktigt. På mitt relativt nya jobb kallas jag "ståndaktig" som inte äter godis och fikabröd som serveras. Jag är väldigt konstig när jag ibland vispar ner smör i teet (mitt godos när suget sätter in). Precis när jag började fanns där en entreprenör som lade ut sig om det positiva med att banta med LCHF. Han hade då hållit på i 5 veckor. Jag fyllde på hans resonemang men höll medvetet nere min entusiasm (för att inte skrämmas) och då blev det en del möjligheter att seriöst prata om detta och teorierna omkring men efter att han inte längre är hos oss är det ingen som vill veta mer. De tar en extra chokladbit och tittar på mig och ser lite skyldiga ut. Synd. Jag är i alla fall glad över den lilla möjlighet jag fick att prångla ut budskapet. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 21, 2018 Share Posted April 21, 2018 44 minuter sedan, jala sade: Sockret är en värre fiende än både nikotin och alkohol. Skillnaden är att man inte kan komma undan, man måste äta. Dessutom har evolutionen gjort oss förtjusta i sockret av en anledning. Och det gör det hela så mycket svårare, tror jag. Sedan spelar det nog ingen roll vilken drog man suktar efter, lätt att bryta är det inte. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse-hatten Posted April 21, 2018 Share Posted April 21, 2018 1 timme sedan, jala sade: Sockret är en värre fiende än både nikotin och alkohol. Säg det till en man/hustru och/eller barn till en alkoholist och se vad de tycker. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted April 21, 2018 Share Posted April 21, 2018 1 timme sedan, Lasse-hatten sade: Säg det till en man/hustru och/eller barn till en alkoholist och se vad de tycker. Det är för mig totalt ointressant vad omgivningen tycker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 21, 2018 Share Posted April 21, 2018 14 timmar sedan, Nils Engström sade: Efter att ha växlat över till LCHF för drygt ett halvår sedan och under den tiden förlorat fyra vänner i 80-årsåldern, som inte lät sig påverkas men sett ungdomarna med intresse engagera sig, undrar jag om någon har något extra trick att berätta om, som fungerar. Mitt sätt bygger främst på att via egna skriftliga sammanställningar, så pedagogiskt som möjligt, få människor att läsa för att förstå. Tyvärr har nuvarande kostråd via dagen dietister tydligen uppfattats som ristade i sten. Skadan genom dessa är egentligen värre än vad man tidigare velat tro. Tips? Då säger jag att jag inte äter sådant för jag vill inte ha diabetes/metabolt syndrom.. eller för den delen hyperinsulinenemi! Då svarar de att de redan har diabetes och tar mediciner för det så då kan de äta vad de vill! Då säger jag inte så mycket mer.. för de vill inte bli botade/friska! 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 21, 2018 Author Share Posted April 21, 2018 6 minuter sedan, Zepp sade: Då säger jag att jag inte äter sådant för jag vill inte ha diabetes/metabolt syndrom.. eller för den delen hyperinsulinenemi! Då svarar de att de redan har diabetes och tar mediciner för det så då kan de äta vad de vill! Då säger jag inte så mycket mer.. för de vill inte bli botade/friska! Men om de är nära vänner, vill man inte överge dem. En viss svårighet ligger i att många inte har någon större uppfattning om funktionen på kroppsorganen och ibland inte ens vet vad de heter. Men när de skall köra bilen till besiktning vet de allt om utsläpp etc.. 2 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 21, 2018 Author Share Posted April 21, 2018 2 timmar sedan, MariaF sade: Dessutom har evolutionen gjort oss förtjusta i sockret av en anledning. Och det gör det hela så mycket svårare, tror jag. Egentligen borde det vara synnerligen lätt - det behövs bara att man skaffar sig tillräckligt med kunskap. För min del, när jag väl bestämt mig, fanns inte minsta problem med sötsug eller annat. Fakta genom alla suveräna forskare räckte för mig och efter att ha följt några av era kunskapsstinna diskussioner på forumet fanns ingen återvändo. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 21, 2018 Share Posted April 21, 2018 8 minuter sedan, Nils Engström sade: Men om de är nära vänner, vill man inte överge dem. En viss svårighet ligger i att många inte har någon större uppfattning om funktionen på kroppsorganen och ibland inte ens vet vad de heter. Men när de skall köra bilen till besiktning vet de allt om utsläpp etc.. Jadu.. frågan är om ens du och jag gör allt rätt.. sitter inne med den slutliga lösningen? Jag gissar att det så inte är fallet.. utan främst att vi dragit några goda slutsatser ur en djungel av olika vetenskapliga studier/praktiska erfarenheter. Iallafall, bilar är komplexa, får de underkänt på bilprovningen lämnar man in den på verkstad/köper ny bil om det är utsiktslöst! Oandrasidan.. det är rätt vanligt att man dör mellan 80-90.. av okänd anames.. grejen är väl bara att man inte bör bränna ljuset i bägge ändar.. för då är det lixom inte så säkert att man får lov att njuta sitt Otium särskildt länge efter pensioneringen! Menna är det inte lite samma problem som att planera sin ekonomi för sin pensionering, dvs om man vill njuta sitt välförtjänta otium? För det första så kan vi nog konstatera att vissa inte ens har tänkt på de sakerna under sitt liv utan levt för dagen, andra har tyvär alldrig haft de möjligheterna av olika goda eller dåliga skäl. Man får iallafall hoppas att de flesta har tänkt på sina barn och gett dem näringsrik mat, en kärleksfull uppväxt, samt hjälpt dem in i vuxenlivet/in på bostadsmarknaden! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 21, 2018 Author Share Posted April 21, 2018 7 minuter sedan, Zepp sade: Jadu.. frågan är om ens du och jag gör allt rätt.. sitter inne med den slutliga lösningen? Jag gissar att det så inte är fallet.. utan främst att vi dragit några goda slutsatser ur en djungel av olika vetenskapliga studier/praktiska erfarenheter. Gör vi fel så kan vi i varje fall påstå att vi följt några hundra timmars föredrag på nätet via entusiastiska, ärliga forskare (oberoende av sponsring) och studerat deras och andras viktiga analyser på området. Den viktigaste kunskapen vi besitter är att förbränningen av fett utgör en renare form än den med glykogen. Allt annat däremellan är pusselbitar som oftast självklart hamnar rätt. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 21, 2018 Share Posted April 21, 2018 23 minuter sedan, Nils Engström sade: Gör vi fel så kan vi i varje fall påstå att vi följt några hundra timmars föredrag på nätet via entusiastiska, ärliga forskare (oberoende av sponsring) och studerat deras och andras viktiga analyser på området. Den viktigaste kunskapen vi besitter är att förbränningen av fett utgör en renare form än den med glykogen. Allt annat däremellan är pusselbitar som oftast självklart hamnar rätt. Mm.. prexis.. ju mer studier vi läser/mer föredrag vi lyssnar på ju mer luttrade blir vi.. dvs vi får en kunskapsbank att ösa ur och sen så får vi hur som helst en utökad förmåga att dra lite olika slutsatser. Dvs då kan vi dra lite egna slutsattser oavsett vad sjäva abstraktet säger! Menna.. hade man inte den förmågan så kunde man lika gärna hamna i slutsatsen att det är maten vi äter som dödar oss och det då vore bäst att sluta äta? Dvs om man endast läst lite om näringslära/lyssnat på några sådana föredrag så förfaller det vara rätt rimligt att vi faktiskt måste äta.. iallafall minst en gång om dagen.. iallafall varannan dag.. såvida man inte fastar. Dvs det mesta tyder på att vi behöver dels kalorier, dels mineraler, vitaminer, spårämnen i ett hyfsat jämnt flöde, samt vatten, salter och syre. Dvs då kommer vi osökt in på andning.. finns föredrag om hur man skall andas oxå! WTF, andningen sköts automatiskt och regleras även när du sover! Den påverkas även av dina blodgaser/blodets Ph och lite annat. Sååå.. då borde ju matintaget oxå regleras automatiskt.. jag det gör det.. men där kommer en massa andra grejer in och stör. Sååååå.. iallafall hade vi levt i skogen.. av vad skogen kunde ge för mat så hade Hippocampus varit uppreglerat till det yttersta för att minnas och koppla ihop olika delar av hjärnan för vår överlevnad. Såååå.. nu tillbringar vi i stället hundratals timmar på Internet för att läsa studier/lyssna på föredrag.. och det är lixom inte säkert att vi alla blir särskildt mycket klokare på vad vi skall äta/hur vi skall leva. Några blir lite klokare, andra hoppar i helt fel tunna! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 21, 2018 Share Posted April 21, 2018 1 timme sedan, Nils Engström sade: Egentligen borde det vara synnerligen lätt - det behövs bara att man skaffar sig tillräckligt med kunskap. Det är alltså därför det inte finns några rökare kvar... För ingen har missat budskapet att rökning dödar. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse-hatten Posted April 21, 2018 Share Posted April 21, 2018 3 timmar sedan, jala sade: Det är för mig totalt ointressant vad omgivningen tycker. Så du tycker att det lidande anhöriga till alkoholister utsätts för är mildare än sockrets ev. skadeverkningar? Och i vilket fall som helst skiter du i hur de mår? Tja, jag vet inte riktigt vad jag skall säga. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 21, 2018 Author Share Posted April 21, 2018 4 timmar sedan, MariaF sade: Det är alltså därför det inte finns några rökare kvar... För ingen har missat budskapet att rökning dödar. Din tanke är förståelig men när jag var ung på 1940-talet, rökte var och varannan människa. Tack vare min kloke far som förklarade saken och lätt mig röka en cigarett efter alla konstens regler, blev det aldrig mer tal om att röka. Av tobaksföretagen bekostade studier (redan då uppköpta och förfalskade) angav att det saknades medicinska bevis för tobakens skadlighet. Egentligen en bluff, eftersom vi unga ständigt blev itutade, vad som var skrivet hundra år tidigare (1842): ”Röka tobak är ett bruk som från Indien vi lärde; mången sätter därpå värde, mången blir av lukten sjuk. Mage nerver därav lida att man röker sent och tida Kära gosse, tänk så här: mycket dumt det ändå är båd´ att supa och att röka, jag vill aldrig det försöka. Hellre jag min kassa spar och min hälsa haver kvar”. Vi kommer aldrig ifrån att en viss typ av vetenskapsmän låter sig köpas oavsett hur mycket lidande de skapar. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 21, 2018 Author Share Posted April 21, 2018 1 timme sedan, Zepp sade: slutsatsen att det är maten vi äter som dödar oss är egentligen det som vi kan ta fasta på - det är bara det att det tar lång tid innan resultatet visar sig. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 21, 2018 Share Posted April 21, 2018 När jag lade om kosten hade jag en kollega som var extremt tjock, han somnade vid skrivbordet av och till och ryktet sa att han var GBP-opererad. Vid nåt tillfälle åkte jag med honom och en annan kollega till en kund ca en timmes bilresa bort. På vägen dit stannade vi och åt lunch vilken avslutades med en hög kakor till kaffet. Mötet varade nån timma och på vägen hem åkte vi förbi ett fik på en liten ort på vägen där ytterligare fikabröd intogs. Detta gjorde dessa herrar varje vecka. Den kraftige berättade, när jag då avstod från fika, att han hade diabetes (nämnde inget om GBP) och att han testat LCHF men "det gick inte, jag kan inte leva utan bröd". Med andra ord valde han att äta ihjäl sig långsamt framför att ta tag i missbruket. Det är alltså inte så lätt som att ha kunskap, det är mer komplext än så. För många är insikten om den förestående döden tillräckligt avskräckande för att sluta röka, dricka, äta socker eller vad det nu kan vara, men oftast först när sjukdom är ett faktum (KOL, lungcancer, diabetes, utslagen lever eller liknande). Du hittade LCHF sent i livet, hade du slagit om tidigare ifall du inte varit sjuk om du bara känt till det? Kanske, men de med beroendeproblematik eller utan påtaglig sjukdom eller annan drivkraft kan det vara svårare för. 5 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 21, 2018 Author Share Posted April 21, 2018 2 timmar sedan, MariaF sade: Det är alltså inte så lätt som att ha kunskap, det är mer komplext än så. Nej men utan kunskap kan man vara ganska säker på att ambitionen att ändra sin kost inte uppstår. Särskilt som det nya (t.ex. LCHF) står i strid med alla dietister som man borde kunna lita på. Man måste alltså själv skaffa sig mer kunskap än de professionella bakom kostråden. 2 timmar sedan, MariaF sade: hade du slagit om tidigare ifall du inte varit sjuk om du bara känt till det? I mitt fall hade jag alltför länge resonerat som många andra - att medicineringen håller nog problemen borta tills vidare. Eftersom jag fortfarande är aktiv i arbetslivet lät jag arbetet få förtur. Förr eller senare kommer man dock sanningen nära. Hur skulle man kunna annat med de fantastiska forskare som vi alla känner - vad som krävdes var att lära om och också att lyssna av dig och resten av gänget på detta fina forum. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 21, 2018 Share Posted April 21, 2018 43 minuter sedan, Nils Engström sade: vad som krävdes vara att lära om och också att lyssna av dig och resten av gänget på detta fina forum Det är det jag alltid har sagt - Det är alldeles för få som hittar hit och lyssnar på oss! För länge sen pratade vi om att engagera Oprah... Kanske skulle ta upp den tråden igen? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted April 21, 2018 Share Posted April 21, 2018 26 minuter sedan, MariaF sade: engagera Oprah. Har du kontakt med henne så kör på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 21, 2018 Author Share Posted April 21, 2018 39 minuter sedan, MariaF sade: Det är det jag alltid har sagt - Det är alldeles för få som hittar hit och lyssnar på oss! För länge sen pratade vi om att engagera Oprah... Kanske skulle ta upp den tråden igen? Just nu är vi 13 Medlemmar, och 37 gäster. Det brukar vara fler gäster än medlemmar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 21, 2018 Share Posted April 21, 2018 Det är härligt att se ditt engagemang, @Nils Engström! Ibland undrar jag om jag blivit "gammal" för att jag inte orkar bry mig längre, fast jag tycker det är viktigt. Tror jag ska suga upp lite kraft och inspiration av dig och återuppta mina predikningar för omgivningen...! Tack för att du hittade hit! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 21, 2018 Share Posted April 21, 2018 4 timmar sedan, Nils Engström sade: är egentligen det som vi kan ta fasta på - det är bara det att det tar lång tid innan resultatet visar sig. Fast äter vi inte så dör vi hur som helst. Så det får bli en kompromiss. Och den kompromissen heter oftast "riktig mat"! Då hamnar vi osökt på hur vi definierar riktig mat! Den enklaste definitionen jag gör att den bör bestå utav egenlagade färska råvaror. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 21, 2018 Author Share Posted April 21, 2018 1 timme sedan, MariaF sade: Tror jag ska suga upp lite kraft och inspiration av dig och återuppta mina predikningar för omgivningen...! Nu är det ju faktiskt du och övriga medlemmar på detta forum som inspirerat mig inte motsatsen. Det var forumet, varvat med alla forskares inspiration rekommenderade på kostdoktorn, som jag med jämna mellanrum kunde återkomma till, som en sorts kontrollfunktion. Många gånger har jag funderat över hur man skulle kunna använda den samlade kunskapen här på ett konstruktivt, strukturerat sätt. Andreas med sitt gäng har ju verkligen skapat förutsättningar för en internationell rörelse som skulle kunna rubba på några av de cyniska och kapitalstarka mastodontaktörerna. Det kunde t.ex. vara att starta på de mest naturliga institutionerna - från skolmatsalarna - över sjukhusen - ålderdomshemmen - restaurangerna och inte minst vägkrogarna (hur många lastbilschaufförer kan hitta matställen som ger möjlighet till sunda måltider? ). Med de krav som skulle uppkomma, tvingas matvarusidan och livsmedelskedjorna lägga om och människor ta intryck, även för användning i hemmiljön. Med hjälp av massmedia skulle budskapet sedan kunna spridas som ringar på vattnet. Risken är annars att det inte blir stopp på fetmaepidemin, diabetes- och Alzheimersproblemen resp. allt som ingår i det metabola syndromet. Det finns ett stort problem - flera generationer dietister som inte vill lära om - hur få en snabb ändring på den sidan? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted April 22, 2018 Share Posted April 22, 2018 När det gäller att få vänner och bekanta att lyssna och lägga om kosten för att komma tillrätta med diverse sjukdomar och krämpor har jag personligen nog gett upp. Flera bekanta i 70-årsåldern har dött de senaste åren, och en bekant har drabbats av cancer, men tvekar inte att stoppa i sig kakor och godis. När jag vid ett tillfälle nämnde LCHF (han vet att jag äter så) sa han att han inte kunde äta så eftersom han har högt kolesterol (sic). Dessutom är hans fru sjuksköterska och en annan nära bekant är också sjuksköterska, och de har ju fått lära sig något annat i sin utbildning. Det är så otroligt sorgligt när människor i ens omgivning blir sjuka och dör, och när man pratar om kostomläggning kan man mötas av ett "man kan inte tro på allt man läser på nån blogg på internet" Men jag har "beväpnat" mig med ett antal vetenskapliga artiklar på olika teman som jag alltid bär med mig i min ryggsäck. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted April 22, 2018 Share Posted April 22, 2018 I en examinationsuppgift i kursen Beteendemedicinska teorier och modeller roade jag mig med att försöka applicera teorin Diffusions of Innovations på spridandet av innovationen lågkolhydratkost. Diffusion of Innovations kan användas för att utforma program för att sprida nya idéer inom folkhälsa. Modellen beskriver hur, varför, och i vilken takt en innovation sprider sig via kommunikationskanaler i ett socialt system. Några axplock ur min text: Individer är mottagliga för innovationer som är i linje med behov, attityder och värderingar. Att lågkolhydratkost sprider sig kan ses som ett tecken på att nuvarande kostråd inte möter behovet. En innovations egenskaper har betydelse för om den sprids. Många har provat på kosten (trialability), och en hel del användare upplever att den har fördelar före traditionella kostråd (relative advantage): man slipper räkna kalorier, eller vara hungriga då feta livsmedel ger mättnad. Kosten kan ge dramatiska viktnedgångar hos kraftigt feta (observability). Cirka 7 procent av svenskarna (early adopters) följer dieten i någon form (Gustafsson, 2015). Massmedier är snabba och effektiva för att berätta om en ny idé. Kostdoktorns engelska version är idag världens mest besökta hemsida för lågkolhydratkost (Rane, 2016). Att ta till sig en ny idé (adoption) tar tid och sker stegvis (innovation-decision process). Kunskap om lågkolhydratkost (awareness-knowledge), hur den fungerar (procedural knowledge) och varför den fungerar (principles knowledge) är viktig för att anta innovationen. Intresse kan väckas via massmedier.../ Men mellanmänsklig kommunikation är effektivare, särskilt för att övertyga och bistå i beslutsfasen. För att övertyga gäller det att påverka känslomässigt, och skapa en positiv attityd till innovationen. Vid implementering och i bekräftelsefas behöver patienten budskap som förstärker beteendeförändringen (adoption) och motverkar avbrott. Till exempel genom dialog kring praktiska problem, peka på positiva förändringar. Att möta andra i samma situation (near peers) som antagit innovationen och upplevt fördelar påverkar mer än objektiva fakta. Strukturen i det sociala systemet påverkar starkt, till exempel kan normer hindra spridning. För att lågkolhydratkost ska bli vedertagen metod för viktminskning (institutionalization) i Sverige krävs att myndigheter och hälso- och sjukvården antar och implementerar innovationen. Därför måste lågkolhydratrörelsen (community) samla sig och övertyga (persuasion) beslutsfattare genom att berätta om kostens fördelar, både via personliga kontakter och via massmedier. Hela texten> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 22, 2018 Author Share Posted April 22, 2018 4 timmar sedan, Tureborgaren sade: Diffusion of Innovations kan användas för att utforma program för att sprida nya idéer inom folkhälsa. Modellen beskriver hur, varför, och i vilken takt en innovation sprider sig via kommunikationskanaler i ett socialt system. Bra axplock! Gäller folk i gemen. Skulle man göra en undersökning bland forumets medlemmar, skulle en helt annan bild växa fram. Som jag uppfattat det skulle några viktiga punkter fram till övertygelse kunna bli: 1. "Hörde att socker kunde vara skadligt och fruktsocker direkt giftigt - konstigt frukt har ju alltid funnits" 2. "Började kika på nätet - hittade KOSTDOKTORN" 3. "Lyssnade av intervjuer med Andreas och några framstående forskartyper" 3. "Fick via Ron Rosedale klart att det fanns intressanta evolutionära kopplingar" 4. Lyssnade av och återkom regelbundet till Kostdoktorns forum för att lyssna av entusiasternas resonemang. 5. Sen fast...gick på djupet, lyssnade av hundratals timmar via inspirerande forskarpersonligheter och följde motsvarande studier. 6. Insåg att jag själv, precis som dietister, läkare m.fl. låtit mig luras av "experterna" att tro kostråden vara byggda på vetenskap. 7. Också insett vilka farliga krafter mot folkhälsan som livsmedels- och läkemedelsindustrin representerade. Med den kunskap som inhämtats (1-7) kan jag inte se varför minsta motstånd mot nödvändiga förändringar skulle behöva uppstå - ev. kamp mot sötsug fick ställas mot sida upp och sida ner av allvarliga problem som sockerkonsumtionen innebär för kropp och psyke med Alzheimers sjukdom i den serien som slutpunkt (naturligt från åttioåringens synvinkel). Var ligger huvudproblemet? Hur man entusiasmerar människor att själva skaffa sig KUNSKAP. Varför har detta forums medlemmar, till skillnad från folk i gemen, hunnit dit? För mig tog det över 80 år (nja tiden då Kostdoktorn funnits). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 22, 2018 Author Share Posted April 22, 2018 16 timmar sedan, MariaF sade: Ibland undrar jag om jag blivit "gammal" för att jag inte orkar bry mig längre, fast jag tycker det är viktigt. Dina inlägg som veteran visar verkligen inte några ålderstendenser. Jag skulle vilja testa min skriftliga sammanställning på dig, om du inte har något emot det, och få lite tips (sammanställningen har utformats för barn, barnbarn - ev. barnbarnsbarnen som börjar växa till sig och närmaste vänkrets). Du har säkerligen inget eget behov av pedagogiskt material men din erfarenhet tar jag gärna del av. Om du ber forumledningen ge mig din E-mailadress, skickar jag över materialet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 22, 2018 Share Posted April 22, 2018 40 minuter sedan, Nils Engström sade: Om du ber forumledningen ge mig din E-mailadress, skickar jag över materialet Visst kan jag titta. Tycka är jag ju bra på... Vet inte hur det ser ut på mobil och surfplatta men i webläsaren finns ett lite kuvert längst upp till höger, där kan man skicka meddelanden. Brukar funka bra, testa med den först annars tar vi mailen den vägen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 22, 2018 Author Share Posted April 22, 2018 24 minuter sedan, MariaF sade: Visst kan jag titta. Tycka är jag ju bra på... Vet inte hur det ser ut på mobil och surfplatta men i webläsaren finns ett lite kuvert längst upp till höger, där kan man skicka meddelanden. Brukar funka bra, testa med den först annars tar vi mailen den vägen. Lär vara svårt att skicka som meddelande - måste nog ses på läsplatta eller dator (A-4 sidor) - mobil (SMS) går inte måste ske via E-mail. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 22, 2018 Share Posted April 22, 2018 4 minuter sedan, Nils Engström sade: Lär vara svårt att skicka som meddelande Nu har du fått ett meddelande. Tror jag... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 22, 2018 Author Share Posted April 22, 2018 Kika på svaret! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted April 22, 2018 Share Posted April 22, 2018 5 timmar sedan, Tureborgaren sade: I en examinationsuppgift i kursen Beteendemedicinska teorier och modeller roade jag mig med att försöka applicera teorin Diffusions of Innovations på spridandet av innovationen lågkolhydratkost. Hur bemöttes din inlämningsuppgift? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted April 22, 2018 Share Posted April 22, 2018 4 timmar sedan, iAnna sade: Hur bemöttes din inlämningsuppgift? Tanken med uppgiften var att välja något som kunde appliceras i mitt ordinarie patientarbete som arbetsterapeut. Men jag kunde inte motstå tillfället att testa teorin på LCHF. Det var ju ett så bra exempel på en ny idé. Det blev ett väldigt lärorikt arbete. Examinatorn påpekade att jag valt för stort ämne, men var tvungen att ge gott betyg för genomförandet av uppgiften. Jag spred ju i alla fall lite kunskap om LCHF till henne! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted April 23, 2018 Share Posted April 23, 2018 En strategi för att övertyga äldre personer är att påminna dem om hur de åt som barn, innan fettskräcken bredde ut sig. Vad åt de då? Hur ofta fick de saft, kakor och godis? Hur ofta åt de? Var det festmat varje dag? Hur mycket rörde de på sig? Hur många i deras familj, släkt, grannar var överviktiga? Åt de annorlunda än de andra? Vad ansågs nyttigt/onyttigt? Att övergå till eller efterlikna sin barndoms matvanor tror jag skulle vara en stor hälsofördel för många. Dessutom är det inte något nytt som behöver läras in utan bara gammal kunskap som ska väckas till liv. Nästa steg blir att modifiera barndomsdieten efter den senaste forskningen med mer grönsaker/sallader istället för potatis. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 23, 2018 Author Share Posted April 23, 2018 22 minuter sedan, Skärfläcka sade: En strategi för att övertyga äldre personer är att påminna dem om hur de åt som barn, innan fettskräcken bredde ut sig. Problemet är att flertalet under ett halvsekel låtit sig övertygas om att fett är farligt. Som äldre vill man ha mycket kraftiga belägg för att växla riktning. Tyvärr saknar många i hög ålder kraft nog att själva tränga på djupet. Det vet matvaru- och läkemedelsindustrin. Därför kryddar de reklamen på ett sätt som slår. För att komma någon vart lär den yngre generationen med entusiasm vara tvungen att informera mormor och farmor om vad som är rätt i köket (en och annan morfar och farfar också). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted April 23, 2018 Share Posted April 23, 2018 En annan effektiv strategi är att bekräfta andras synpunkter innan man sågar dem... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 23, 2018 Share Posted April 23, 2018 43 minuter sedan, Skärfläcka sade: En annan effektiv strategi är att bekräfta andras synpunkter innan man sågar dem... Menar du typ "Ja, kalorier in/ut stämmer, MEN..."? Och sen så slår man till med "Lipolysen!" varpå de flesta ser lite ställda ut... 2 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 23, 2018 Author Share Posted April 23, 2018 39 minuter sedan, Skärfläcka sade: En annan effektiv strategi är att bekräfta andras synpunkter innan man sågar dem... I all kommunikation måste parterna respektera varann via kunskapsutbyte. Skälet till att vi respekterar äkta, ärliga vetenskapsmäns utsago, beror just på att de med sin kunskap, belagd via korrekta studier, förmedlar värdefull information. I den mån utbytet av information mellan två andra parter kan ske på liknande sätt, kan t.ex. den övertygade entusiasten för en viss form av kost också vinna gehör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted April 23, 2018 Share Posted April 23, 2018 33 minuter sedan, MariaF sade: Menar du typ "Ja, kalorier in/ut stämmer, MEN..."? Och sen så slår man till med "Lipolysen!" varpå de flesta ser lite ställda ut... Exakt, det är väldigt effektivt att bekräfta först för att sedan modifiera/invända/kritisera. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts