Nils Engström

Hur gör ni med svårflörtade vänner som borde gå över till LCHF

Recommended Posts

53 minuter sedan, Effie sade:

Jaa...rent kortsiktigt ekonomiskt har han nog rätt. Men "rent kortsiktigt ekonomiskt" är ju oftast det dummaste man kan syssla med, åtminstone på längre sikt. Även ekonomiskt. 

Men att få någon att lyssna på berättelser om risker för...ja, allt elände han riskerar, med stor sannolikhet... Jag försöker, som jag säger, så frön, men inte för ofta. Och inte riktade mot personen i fråga.

Prexis.. kortsiktigt så är ofta billigt dyrt på längre sikt.. typ köp i dag betala senare.. med ränta på ränta!

Det gäller även privatekonomi.. men det är ett helt annat forum!

Iallafall så försöker jag oxå så frön, dvs en av mina vanligaste kommentarer är, nej tack jag vill inte bli diabetiker!

Dvs man kan leda hästen till vattnet, men man kan inte tvinga den att dricka!

Oså då till övrigt.. varför får mat inte lov att kosta pengar(76,50).. när nästan vad som helst annat får lov att kosta skjortan och lite till?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan, Zepp sade:

Iallafall så försöker jag oxå så frön, dvs en av mina vanligaste kommentarer är, nej tack jag vill inte bli diabetiker!

Men om han nu redan är diabetiker, så är väl inte det mycket till frön...Han verkar ju inte tycka det är så allvarligt.

Jag försöker mer med "vet en som gick över till lchf och.." vad man nu vet att lchf-are får för fördelar. Och ibland någon allmän diabetesdiskussion, med naturalförloppet...

Det är klart mat ska kosta. Men jag tar hellre med mig en matlåda till jobbet. Dels vet jag vad det är i, dels är det billigare. Det är ju faktiskt inget mervärde i ett högre pris, i sig.

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
32 minuter sedan, Effie sade:

Men om han nu redan är diabetiker, så är väl inte det mycket till frön...Han verkar ju inte tycka det är så allvarligt.

Jag försöker mer med "vet en som gick över till lchf och.." vad man nu vet att lchf-are får för fördelar. Och ibland någon allmän diabetesdiskussion, med naturalförloppet...

Det är klart mat ska kosta. Men jag tar hellre med mig en matlåda till jobbet. Dels vet jag vad det är i, dels är det billigare. Det är ju faktiskt inget mervärde i ett högre pris, i sig.

Hur sår man frön i jord där inget vill växa?

Jag använder matlådorna hemma i stället, dvs de få gånger jag lagat mer än vad jag behöver för tillfället.

Oandrasidan.. det går som regel fortare att laga till en måltid från färska råvaror på spisen än att värma den i micron.. så jag använder främst matlådorna till att förvara färska råvaror.. då oftast någon form av kött, fisk eller fågel.

Oså den tredje sidan.. man kan för 76,50 välja att äta både pissa, pasta, bröd, ris, kokt potatis, stekt potatis, potatismos, suchi, vegetariskt, lågkalori, eller tacomåltid!

Jag för min del väljer då att oftast tvesovla.. ibland även tresovla.. feta såser och massor av grönsaker/oliver/lite bönor/syltad vitlök/fefferoni/gurka/picklad lök/what ever från grönsaksbuffen!

Det tar 2-3 minuter att gå till lunchstället.. det är över huvudtaget ingen ide att gå till lunchrummet fören 15-20 minuter efter att rasten har börjat iomed att alla samtidigt skall micra och hålla på och peta med maten i det oändliga.

Hur som helst om jag tar bilen, så hinner jag oxå handla på frölunda torg innan rasten är slut!

Aså, aså.. hur vet jag att de inte serverar ful-kött/-fisk/-fågel, det vet jag som sagt inte men jag har ögon och smaklökar.. och inte nog med det, de har kockar som är betydligt skickligare än mig på att laga maträtter som jag inte ens försöker mig på.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Zepp sade:

Det tar 2-3 minuter att gå till lunchstället.. det är över huvudtaget ingen ide att gå till lunchrummet fören 15-20 minuter efter att rasten har börjat iomed att alla samtidigt skall micra och hålla på och peta med maten i det oändliga.

OK då...för mig tar det 5 minuter att gå till närmaste restaurang/matsal, som inte lär vara någon höjdare. Det är inte buffé i alla fall. I bästa fall salladsbuffé men jag tror inte det.

Eller så värmer jag i lugn och ro en matlåda från frysen, med lite extra smör(+salt); kl elva är det ganska så lugnt i vårt fikarum. Så löser jag korsord och sudoku medan jag väntar. 

Det är roligare att åka iväg någonstans att äta lunch ibland, om det inte blir för ofta.

Nej, jag räknar aldrig med att fröna gror, heller. Men ibland fastnar något lite. Något korn av fakta som verkat intressant.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Effie sade:

OK då...för mig tar det 5 minuter att gå till närmaste restaurang/matsal, som inte lär vara någon höjdare. Det är inte buffé i alla fall. I bästa fall salladsbuffé men jag tror inte det.

Eller så värmer jag i lugn och ro en matlåda från frysen, med lite extra smör(+salt); kl elva är det ganska så lugnt i vårt fikarum. Så löser jag korsord och sudoku medan jag väntar. 

Det är roligare att åka iväg någonstans att äta lunch ibland, om det inte blir för ofta.

Nej, jag räknar aldrig med att fröna gror, heller. Men ibland fastnar något lite. Något korn av fakta som verkat intressant.

Jag trodde du jobbade på Volvo??

Där har jag varit på kurs och ätit delikata måltider.. dvs buffe och man kunde då ta hur mycket potatis, bröd pasta eller ris  som man ville.. men jag ville inte så jag högg in på sovlet och grönsaksbordet.

Okej då, det var på Tuve.. som kontrollteckniker från en underleverantör, för att vi riktigt skulle begripa deras kvalitetskrav.. en himla bra upplevelse på det hela och maten var god.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Zepp sade:

Jag trodde du jobbade på Volvo??

Volvo Cars. Torslanda plant. Alltså på fabriken. Det är inte samma restauranger som höjdarna går till ?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg