Nils Engström

Försämras hjärnan av mättat fett?

Recommended Posts

54 minuter sedan, Nils Engström sade:

Studier på senare tid (på människor) visar mycket lite inverkan av fibrer -

Tvärtom skulle jag säga, det stora "nya" inom forskningen är mikrobiomet. En otrolig mängd ny forskning som tittar på mikrobiomets koppling till alla möjliga sjukdomar. Och inom den forskningen är fiber kung, probiotika drottning. Här är en färsk studie om hur högfiber diet förbättrar typ-2 diabetes:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29590046 

Gut bacteria selectively promoted by dietary fibers alleviate type 2 diabetes.

En färsk review artikel om fiber:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5872693/

A recent meta-analysis with more than 15,000 participants concluded that an increase in cereal fiber intake of 10 g/day decreased the risk of developing T2DM by 25% independent of BMI.

Acute reduction of subjective appetite rating and acute energy intake was reported after intake of pectins (mean dose 14.2 g/day and 4.8 g/day, respectively) and β-glucans (mean dose 6.2 g/day and 5.8 g/day, respectively) compared to the control food 

The viscous fiber psyllium has been reported to lower postprandial glucose concentrations and improve insulin sensitivity in healthy, obese and T2DM individuals. This positive effect on postprandial glycemia was reported in intervention studies ranging from 6 weeks to 6 months with doses of 10–14 g psyllium per day [103]. A meta-analysis of 4 studies (duration 2 to 24 weeks) in T2DM individuals showed that psyllium intake decreased fasting glucose concentration by 37 mg/dL and reduced HbA1c (−10.6 mmol/mol) compared to placebo [104]. Similar, 6-week supplementation of 10 g/d natural partly hydrolyzed guar gum reduced fasting glucose and insulin concentration in healthy men [105] and HbA1c concentration in T2DM patients 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan, RobertAnd sade:

Tvärtom skulle jag säga, det stora "nya" inom forskningen är mikrobiomet.

som stämmer med tidigare forskning. Dock har jag sett forskning (skall ta mig tid senare att leta upp) som visar annat (då gäller det själva fibern i vegetabilier). Sannolikt är det svårt att forska på fibrers verkan inom ett forskningsfält med så många ingående parametrar som i detta.

Nätets tendens att följa John är som vanligt stor även vad gäller fibrer. Metastudier finns i 13 på dussinet. Oavsett vad vi tror, så vill vi säkra oss. Därför äter vi fiberrika vegetabilier, som vi alltid gjort.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med Nils här.. det är inte det nya, det är det gamla!

"Stor studie finner att fibrer inte förebygger tjocktarmscancer"

"Ända sedan den brittiske kirurgen Dennis Burkitt för ca 30 år sedan föreslog att intag av en diet rik på fibrer skulle skydda mot cancer i tjocktarmen har budskapet förts ut till miljoner människor som försökt äta mycket fibrer. Nu presenterar forskare nya data som motsäger Burkitts budskap, åtminstone den del som gäller för tjocktarmscancer."

http://www.nymedicin.com/news/1999/01/25/Stor_studie_finner_att_fibrer_inte_forebygger_tjo.html

"A Very Low-Carbohydrate Diet Improves Symptoms and Quality of Life in Diarrhea-Predominant Irritable Bowel Syndrome"

https://www.cghjournal.org/article/S1542-3565(09)00198-0/abstract

Jag säger som Lustig, "fiber are the antidot to high glycemic load"!

Dvs på LCHF.. fortsätt ät dina grönsaker.. som regel kan man öka dessa om man åt dåligt med grönisar innan!

Oså håller jag med Robertand om att det är det nya.. på så sätt att det forskas mer om detta.. och att ett dåligt biome knappast är något hälsotecken!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, Zepp sade:

Nu presenterar forskare nya data som motsäger Burkitts budskap, åtminstone den del som gäller för tjocktarmscancer."

Kunskapen om att större delen av  dagens forskning är finansierad av industrisektorn (inkl. läkemedelsindustrin - inte att förglömma) ger problem för såväl läkare som folk i allmänhet att korrekt bedöma resultaten. Floden av forskningsinformation som väller över oss är helt enkelt svår att greppa - om den är falsk eller ej svävar i luften. 

Hur förhåller sig den vanlige LCHF-aren till den information som t.ex. berör kostfrågan? Jag antar att flertalet gör det genom att bl.a. lyssna av den eminenta skaran forskarbegåvningar som kostdoktorn refererar till.  Filtreringen av info som Erik Westman m.fl. förmedlar, gör att vårt sätt att tänka på ett sunt sätt leder oss bort från den information som matvaruindustri och läkemedelsföretag vill prångla ut till oss. Tack för det Andreas och kostdoktorn i sin helhet!

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg