Jump to content

APO-kvot mätning

Zamba

Recommended Posts

Läkarhuset Lundahälsan ordnade test för att få APO-kvot till mig för ett par månader sedan, dr Feierberg. Det behövdes dock ett första besök för att diskutera "behovet" av detta m.fl. tester, men efter lite diskussion gick det fint. 

Tack för tipset!

Man kan få ganska god uppfattning om sitt kolesterol med de vanliga proverna också, så länge man tar hänsyn till fördelningen och inte bara total eller LDL-värdena.

Så du menar att det med apo-kvoter inte är så viktigt då? Mitt 9 ldl blir ganska okej om jag delar det med ldl-et men läkarna blir perplexa och ska skriva ut det svindyraste statinerna.

Tot/HDL=x

X bör vara under 6, helst under 5 och jättebra om det är 4 eller under.

Egentligen skall man ha APO.kvot och de vanliga lipidprover för en fullständig utvärdering.

Man kan nämligen ha bra värden på vanliga prov.. dvs totalkolesterol, LDL och HDL, där lipoproteinerna i själva verket är små och ickefunktionella.

Sen när du har de proverna så gäller det att sumera de med alla de andra riskfaktorerna du har.. där har du din totala risk för hjärtkärlhändelse.

Med risk för att jag inte hänger med i den här tråden; jag undrar ändå vad och om man behöver göra något när man har ett lågt HDL värde? Mitt LDL är ok (har varit iallafall) men mitt HDL ligger flera år i rad under referens och är märkt med en asterisk för avvikelse. Ingen läkare har dock sagt något om det.

Altså.. blodlipider är bara ett prov som talar om vad som händer i din kropp.. så läkaren kan ställa diagnos tillsammans med andra prover och dina symptom.

Vid avvikande blodlipider är alltid första åtgärd livstilsförändring.. dvs bättre mat, mer motion.

Man gör inget med ett lågt HDL.. det enda som man skulle kunna göra är att äta mer fett.. det brukar höja HDL.

• Like 2

Tack Zepp! Det var ett enkelt och bra svar, jag kan släppa det här tills vidare nu.
Jag blir liksom blockerad, oron tar för stor plats och då verkar jag inte ens förstå vad jag läser :blink: .
Nu blir det verkligen intressant att inom några veckor se vad som hänt med mina värden - fram för allt HDL, om några veckor.

Tot/HDL=x

X bör vara under 6, helst under 5 och jättebra om det är 4 eller under.

Egentligen skall man ha APO.kvot och de vanliga lipidprover för en fullständig utvärdering.

Man kan nämligen ha bra värden på vanliga prov.. dvs totalkolesterol, LDL och HDL, där lipoproteinerna i själva verket är små och ickefunktionella.

Sen när du har de proverna så gäller det att sumera de med alla de andra riskfaktorerna du har.. där har du din totala risk för hjärtkärlhändelse.

Tack, så vitt jag minns ska jag i så fall ha jättebra värden. Får nytt papper nästa vecka. Min läkare vet inte  vad APO-kvot är så den utvärderingen får jag vänta på.

Arteriolosclerosis is a form of cardiovascular disease affecting the small arteries and arterioles.

Types include hyaline arteriolosclerosis and hyperplastic arteriolosclerosis,[1] both associated with vessel wall thickening and luminal narrowing that may cause downstream ischemic injury. Arteriolosclerosis is most often associated with hypertension and/or diabetes mellitus.[2]

The following terms are similar, yet distinct, in both spelling and meaning, and can be easily confused: arteriosclerosis, arteriolosclerosis, andatherosclerosisArteriosclerosis is a general term describing any hardening (and loss of elasticity) of medium or large arteries (from the Greek arteria, meaning artery, and sclerosis, meaninghardening); arteriolosclerosis is any hardening (and loss of elasticity) of arterioles (small arteries); atherosclerosis is a hardening of an artery specifically due to an atheromatous plaque.

http://en.wikipedia.org/wiki/Arteriolosclerosis

Arteriosclerosis refers to a stiffening of arteries.[1]

Arteriosclerosis is a general term describing any hardening (and loss of elasticity) of medium or large arteries (from the Greek αρτηρία, meaningartery, and σκληρωτικός, meaning hardened)

It should not be confused with "atherosclerosis", which is a specific form of arteriosclerosis caused by the build up of fatty plaques in the artery.

Also known by the name "myoconditis" which is outdated and no longer in general use.

[edit]Types
  • Arteriosclerosis obliterans is typically seen in medium and large arteries of the lower extremity. Characterized by fibrosis of the intima and calcification of the media. The lumen of the vessel may be obliterated or markedly narrowed.
  • Medial calcific sclerosis (Monckeberg’s calcific sclerosis) is seen mostly in the elderly, commonly in arteries of the extremities. Characterized by calcification of the Tunica media but without thickening of the intima or narrowing of the vessel lumen. A similar form of an intramural calcification, presenting the picture of an early phase of arteriosclerosis, appears to be induced by a number of drugs that have an antiproliferative mechanism of action.[2][3]

http://en.wikipedia.org/wiki/Arteriosclerosis

Min senaste mätning visade tot/ HDL 3,78,alltså jättebra (nov.2011),ändå så visade pulsvågsmätning att jag har patologiska avlagringar i små blodådror, dom stora ligger inom referens.

Hur skulle man kunna se om man har avlagringar i små blodkärl med hjälp av pulsvågsmätning?

Mina blodfetter var perfekta för tre år sedan innan jag började med statiner pga diabetesdiagnos och stroke. Började då också med LCHF för att slippa ta insulin.

Under dessa tre år har jag vid två tillfällen gjort ungefär en månads uppehåll med statinerna (40 mg Lipitor). Vid mätning i slutet av de två uppehållen var kvoten totalkolesterol / HDL = 9,5.

Jag undrar om det möjligen kan bli en rekyl i värdena då man slutar med statiner. Om jag fortsätter ett halvår till utan statiner, kommer värdena att normaliseras då eller är det kört?

Hur skulle man kunna se om man har avlagringar i små blodkärl med hjälp av pulsvågsmätning?

Vet inte men han förklarade att pulsvågsmätning visar samma sak som när man gör det med kontrastmedel, skillnaden är att med kontrastmedel ser man exakt var avlagringarna sitter, med denna metod ser man bara att det finns men inte exakt var.