Jump to content

Pollenallergi borta med vinden...

Ekner

Recommended Posts

Pollensäsongen är i full blom och jag har inga som helst problem??  Jag har i hela mitt liv haft problem med allt av guds nåde inom pollenallergier - och nu ingenting. 
Har det att göra med övergången till LCHF ifjol sommar tro? Fler här som upplevt samma sak?

• Like 5

PRECIS samma här! Jag har varit kraftigt pollenallergisk hela mitt liv. Det började runt 10 års ålder på 80-talet ungefär i samma veva som min hälsomedvetna mor bytte ut vanligt smör mot Lätt&Lagom (känner fortfarande hur den geggan gav en kväljningar om man tog mer än ett tunt lager på mackan) pga av de senaste hälsoråden från USA.

Korrelation är inte orksakssamband jag vet, men sen jag la om kosten till LCHF och det senaste året intermittent fasta (ingen frukost) har allergin stegvis försvunnit. 

• Like 4

Grattis till alla er som blivit bättre. Själv har jag fått reaktioner iår. Eftersom jag varit förskonad från pollenallergi i 57 år så är detta verkligen inte roligt och jag förstår nu hur eländigt det kan vara. 

• Like 1
  • Sad 1

17 timmar sedan, HelgeK sade:

En del som har zink brist får symtom  av pollen. Men blir bättre av att äta pumpafrön eller annat som innehåller  zink. 

Zinkbrist, det får mig att tänka på att jag vid de två senaste åren haft låga nivåer av zink vid mina tester hos  Werlabs. Första året tog jag tillskott i form av tabletter men hade ändå låga nivåer. Under senaste året har jag intagit flytande från Helhetshälsa men inte tagit några nya prover ännu. Under mina två första år med LCHF har nivåerna varit vid högsta referensvärde och de två senaste på lägsta referensvärde. Min mans zinkvärden har också gått ned under LCHF tiden. Nu börjar man undra om vi missat något?

• Like 2

Guest Tureborgaren
11 minuter sedan, Edit sade:

Zinkbrist, det får mig att tänka på att jag vid de två senaste åren haft låga nivåer av zink vid mina tester hos  Werlabs. Min mans zinkvärden har också gått ned under LCHF tiden. Nu börjar man undra om vi missat något?

Enligt Livsmedelsverket:

Hur får vi i oss zink? Kött, mejeriprodukter, fullkornsprodukter och inälvsmat är bra källor till zink. Upptaget av zink underlättas av animaliska proteiner. Även musslor, ost och nötter är rika på zink. https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/salt-och-mineraler1/zink

7 minuter sedan, Tureborgaren sade:

Enligt Livsmedelsverket:

Hur får vi i oss zink? Kött, mejeriprodukter, fullkornsprodukter och inälvsmat är bra källor till zink. Upptaget av zink underlättas av animaliska proteiner. Även musslor, ost och nötter är rika på zink. https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/salt-och-mineraler1/zink

Vi äter allt dettta utom fullkornsprodukter, läste

att man får smal midja av fullkorn och det har jag inte heller ?

• Like 1
  • Haha 2

Björkpollen och vete är besläktade när det gäller allergi. Det finns all anledning att skippa vetet för de som inte gjort det ännu.

Att smörja näsborrarna med kokosolja kan vara till hjälp för att lugna slemhinnan för den med allergi. Lugnar även slemhinnan vid förkylning.

• Like 4
  • Thanks 1

11 timmar sedan, iAnna sade:

Zink finns mest i ostron, sesamfrön, pumpafrön, lever, kött och kakao.

Då väljer jag kakao... med tillbehör... :ph34r::D

45 minuter sedan, DRAKULLA sade:

Björkpollen och vete är besläktade när det gäller allergi.

Detta har jag velat testa på min yngste son. De senaste 3åren har vi inte kunnat hänga ut tvätten för hans ögon svullnar igen av nånting. Inga utslag vid pricktest men nåt reagerar han ju på... Och eftersom han ibland byter säng får alla sängkläder torkas inne. Och då blir det inte heller så att man sorterar annan tvätt på det som ska få hänga ute och vad som ska hänga inne. Jag har fått ner glutenmängden för honom men  det är inte helt borta så jag vågar inte testa hänga ut tvätten. (Riskakor med arsenik är väl inte heller ultimat...) Inte lätt med barnen, ibland får man vara glad att de äter det mesta bra i alla fall.

• Like 2

On ‎2018‎-‎04‎-‎22 at 08:11, Ekner sade:

Pollensäsongen är i full blom och jag har inga som helst problem??  Jag har i hela mitt liv haft problem med allt av guds nåde inom pollenallergier - och nu ingenting. 
Har det att göra med övergången till LCHF ifjol sommar tro? Fler här som upplevt samma sak?

När jag började äta bättre (liberal LCHF) så försvann min pollenallergi, när jag slarvar i några dagar och äter skräp (donuts, pasta mm) så kommer den tillbaka. Den kommer också tillbaka om jag äter stora mängder kolhydrater (mer än 300 gram) och försvinner på några dagar när jag drar ner till ca 75-150 gram detta oavsett kvalliteten på kolhydraterna.

• Like 2
  • Thanks 1