Jump to content

Börjat träna, eller?

Jamtlandstjej

Recommended Posts

12 timmar sedan, Jamtlandstjej sade:

Tredje backen är jävligast! Lååång, och ordentligt brant i mitten... Där maxade jag med en puls på 153..

Härligt att det inte bara är jag som har sådana backar!! Har också funderat om höjmetrarna är att lita på... :DFör att inte tala om när makens mobil visar 10% fler metrar än vad min svindyra klocka gör... :blink:
Nu när jag rehabbar mig (ja, efter den där lite pinsamma sträckningen och slemsäckirritationen jag ådragit mig efter att velat bli snabbare... :ph34r:)  så får jag också partier där jag får kämpa med att få upp pulsen, ett högst oexisterande fenomen när jag börjar studsa lite,  så jag svänger aktivt med armarna på just de partierna och det ökar faktiskt en del. Eller ja, jag svänger aktivt med ena armen, för i den andra sitter vovvan och hon uppskattar inte att bli svängd... Ser säkert helknäppt ut men vad gör man inte för att roa byfolket?!  :)

Nu maffar vi in våren tillsammans, Jämtlandstjej! :wub:

• Like 6

59 minuter sedan, MariaF sade:

Hallå allihopa!! Nu är det meningen att ni ska fylla på i tråden och hojta "Jag hakar också på och maffar in våren!" :P

Yes hakar absolut på.

Men jag har försökt hela vintern också under mina promenader.

Men när jag ska upp med snösläden två meter över väldigt brant plogkant är det svårt att hålla pulsen nere, brukar rusa en bit över 200,  maf är 118 ? 

(Hittade ingen bra smiley, bara en random.)

Det känns både bra och dåligt, ska en gubb-j-v-l, kunna ha sådan maxpuls?

Är jag nära döden,? Känns inte riktigt så heller, och jag är inte egentligen orolig.

• Like 6

1 timme sedan, MariaF sade:

Hallå allihopa!! Nu är det meningen att ni ska fylla på i tråden och hojta "Jag hakar också på och maffar in våren!" :P

Här där jag bor så är det bara backar!

För övrigt så visade sig våren bara en dag.. och då hade jag inte luft i däcken för en cykeltur.

Såå jag väntar fortfarande på att den skall visa sig lite oftare.. gärna på helgen då jag är ledig.

• Like 5

Jag är väl den ofrivilliga maffaren om jag fattat rätt ☺️

Jag fortsätter med mina dagliga promenader till och från jobbet, och nu när det inte längre är en massa snömodd och is ivägen kan jag försöka öka takten lite. Men mer än så blir det nog inte före semestern, det ligger en intensiv tid framför mig på jobbet, så tiden räcker inte till för timslånga promenader tyvärr. (dålig ursäkt? antagligen ? )

• Like 3

11 timmar sedan, MariaF sade:

Härligt att det inte bara är jag som har sådana backar!! Har också funderat om höjmetrarna är att lita på... :DFör att inte tala om när makens mobil visar 10% fler metrar än vad min svindyra klocka gör... :blink:
Nu när jag rehabbar mig (ja, efter den där lite pinsamma sträckningen och slemsäckirritationen jag ådragit mig efter att velat bli snabbare... :ph34r:)  så får jag också partier där jag får kämpa med att få upp pulsen, ett högst oexisterande fenomen när jag börjar studsa lite,  så jag svänger aktivt med armarna på just de partierna och det ökar faktiskt en del. Eller ja, jag svänger aktivt med ena armen, för i den andra sitter vovvan och hon uppskattar inte att bli svängd... Ser säkert helknäppt ut men vad gör man inte för att roa byfolket?!  :)

Nu maffar vi in våren tillsammans, Jämtlandstjej! :wub:

Haha! Kan se dig framför mig, med hunden vevandes i luften! ??

Vad gör man inte för att roa byafolket, som sagt! 

Nu när jag har gjort min försöksrunda så får jag väl börja att studsa och veva jag också! ☺️

Vilket gäng vi kommer att vara framöver sommaren, härligt! ?

• Like 4

7 timmar sedan, MariaF sade:

Googlade på pulsklockor för några timmar sedan, har förstått att det behövs för att maffa in våren ? 

Mitt nästa steg är att försöka förstå vilken puls jag ska hålla då jag äter betablockerare...

• Like 4

6 timmar sedan, Skärfläcka sade:

Mitt nästa steg är att försöka förstå vilken puls jag ska hålla då jag äter betablockerare...

Grunden är 180-ålder. Om man medicinerar eller sjuklig eller tränat sig till skada tidigare, då drar man av 5 slag per minut till. Är man över 65år eller under 16år behöver man också specialjustera. Men det är fullt okej att bara utgå från 180-ålder! Lätt att komma ihåg, svårt att hålla. :)

Det räcker gott med en billigare klocka om du inte tänkt satsa på triathlon eller så men det är bra att kunna se pulsen hela tiden så man får avväga bestyret med att ha mobilen lättillgänglig. 

• Like 3

Grunden är 180-ålder. Om man medicinerar eller sjuklig eller tränat sig till skada tidigare, då drar man av 5 slag per minut till. Är man över 65år eller under 16år behöver man också specialjustera. Men det är fullt okej att bara utgå från 180-ålder! Lätt att komma ihåg, svårt att hålla. :)

Det räcker gott med en billigare klocka om du inte tänkt satsa på triathlon eller så men det är bra att kunna se pulsen hela tiden så man får avväga bestyret med att ha mobilen lättillgänglig. 

Det låter bra men tyvärr inte så enkelt när man blandar in betablockerare  https://highfathealth.wordpress.com/2014/02/02/testade-trana-med-betablockerare/  

Och från MariaFs husgud  https://philmaffetone.com/meds-exercise/

A common example is a group of drugs called beta-blockers, prescribed for patients with heart problems and high blood pressure. This drug reduces both the resting and exercise heart rate, although not always by the same amount. In some cases, a person can workout much harder without the heart rate elevating even into the aerobic zone. In this case, exercising at 125 beats per minute, for example, may be the same as 155 without the medication—so if your max aerobic heart rate is 140, you can easily be overtraining at 125. In fact, some people are unable to attain their max aerobic heart rate while on a beta-blocker. 

• Confused 2

Sådärja! I dag var det dags igen!

I tisdags var jag på studieresa med mina elever så då blev det rätt mycket traskande och ca 40 mil med buss, plus mina normala 18 mil för att ta mig till och från jobbet. Blev inget extra promenerat då men dagen gav åtminstone 7500 steg, alltid något!

I går kom jag hem sent, var trött och hungrig och det var skitväder, så då fick det bli en vilodag.

I dag var jag hemma tidigare, solen sken och det var riktigt skönt väder, så det blev en tur.

Antinge är det pulsklockan eller mitt hjärta som är lite skuttigt, för när jag i en lätt nerförsbacke låg på bara 120 i puls, tänkte jag följa Maria F's råd att skutta lite. Sagt och gjort. Skuttade och höll koll på pulsklockan mellan varven. 124, 124, 164! ?

Övergick till gång igen men 164 höll i sig några steg...

Mördarbackens max hamnade på 160 i dag. Valde att springa/lunka lite lätt när pulsen låg på ca 120-125 och gick över till gång när jag kom upp i 135. Blev några gånger efter vägen. Tiden på telefonappen blev lite svåravläst då en gubbe efter vägen var lite pratsjuk, så jag stod stilla och surrade med honom i 15-20 minuter. Viktig diskussion så det kändes värt det...

Totaltiden och snitthastigheten blir alltså lite svår att jämföra men maxtempo (3,44 min/km) och maxhastighet (16,04 km/h) går ju att jämföra med måndagens tider. 

Höjderna varierar mera än i måndags, så den mätaren tror jag inte på! ?

Intressant att springa efter pulsmätaren inte efter orken... Att gå ner till MAF-tempo när jag bara promenerar, till exempel i uppförsbackarna, det fixar jag inte... Är ju inte jobbigt så jag blir utmattad i uppförsbackarna, spänsten i benen finns ju. Rätt eller fel, det vet jag inte. Vad säger du Maria F? Är det viktigare att hela tiden ligga i MAF-tempo, eller kan jag bortse från uppförsbackarna? Vet inte ens om jag klarar av att gå så långsamt att jag kommer ner till MAF-tempo i uppförsbackarna...

En annan reflektion angående hälsa har jag också fått i dag. Har ätit mjölkfritt, förutom smör, i drygt 3, nästan 4 månader. Trots det inte uppnått maximalt välmående i magen utan lever med känslan av att skulle vilja svälja ett paket plåster eller en tub idominsalva... Under denna period har jag ju slutat äta ägg, efter en allergisk reaktion. Förra veckan skulle äldsta barnbarnet övernatta så jag köpte en förpackning långfil för att hon skulle få något att äta till frukost. För övrigt den filsort jag själv tycker är godast. Mycket godare än vanlig fil eller yoghurt. Åt lite själv också, förstärkt med grädde, tillsammans med lite hallon, kokosflagor och solrosfrön. Gott! Har fortsatt att äta det några gånger. Har även ätit lite ost, köpte färdigskivad i liten förpackning för att kunna begränsa mig själv. Noterar att jag inte är sämre i magen än jag var innan! Kanske lite hårdare i magen, men inte mera ont... Är det äggen som legat i bakgrunden som en retning möjligen? Är inne på tetra nummer två och ska nog definitivt äta upp den också... Sen får jag se hur det blir... Har ju haft en liten sorg sen jag måste sluta med ägg och inte riktigt hittat nån bra ersättning för frukost. Vet att det mest är mentalt, men jag har inte tagit mig förbi det än. Fasta känns inte som ett alternativ då jag är mest hungrig på morgonen...

Nåja, det var en parentes! ?

Hur går det för er andra med Maffandet?

• Like 4

Maff maff! Ja, jag får börja när jag kommer hem igen. Är f n på Madeira, där kan man prata om backträning. Vet precis vilka muskler man använder i nerförsbacke: vader, lår, rumpa. Uppför var det bara flåset som begränsade, men nerför gjorde ont efter nån dag. 

• Like 4
  • Haha 1

Hade tanken på att ta en runda även i dag, men nu har jag suttit och slitit några timmar (många...) med mitt skolarbete...

Ja, jag får väl skylla mig själv, men det är ju roligt också mellan varven! null

Läser en kandidatexamen i Geovetenskap på heldistans mot Stockholms universitet. Jo...jag jobbar heltid också...

I dag var det dags för slutexamen i en kurs. Förutom 19 frågor så skulle jag också skriva en essä på 2 sidor, om den geologiska och geomorfologiska historien i Cheviotregionen i Nordvästra England. Om det inte vore för att all litteratur är på engelska så kanske det skulle kännas lättare...null

Men nu är det gjort!

Nu vill kroppen bara landa i tv-soffan. Får bli en tidig promenad i morgon istället.

• Like 2
  • Thanks 1

22 timmar sedan, Jamtlandstjej sade:

Skuttade och höll koll på pulsklockan mellan varven. 124, 124, 164! ?

Japp! Så är det! :)

22 timmar sedan, Jamtlandstjej sade:

Är ju inte jobbigt så jag blir utmattad i uppförsbackarna, spänsten i benen finns ju. Rätt eller fel, det vet jag inte. Vad säger du Maria F? Är det viktigare att hela tiden ligga i MAF-tempo, eller kan jag bortse från uppförsbackarna? Vet inte ens om jag klarar av att gå så långsamt att jag kommer ner till MAF-tempo i uppförsbackarna...

Eftersom ditt syfte med MAF inte är att bli fettdriven i 100miles (16mil), tror jag inte i alla fall, så är det nog inte så knussligt. När man läser Maffetones texter så får åtminstone jag känslan av att det är riktlinjer som är till för att ha nåt att utgå från. Han skriver och säger på flera ställen att man bör köra uteslutande MAF för att bygga sin aeroba förmåga så fort som möjligt en period. Därefter är det blandad träning ett tag (race-säsongen) och tillbaka till MAF. För oss som tränar för hälsan är det nog mer flytande och det kanske inte gör så mycket om du ökar den aeroba förmågan något långsammare. I eftermiddag har jag gått 10km på 1:36 (lite skog, en del asfalt, många backar) och jag låg bara 39% i MAF-intervall (5% vila, 38% inom 10bpm ovanför MAF och 18% direkt anaerobt). Stressen driver upp min puls så enormt nu.

Jag älskar fjällfil... Vet inte om det är stressen men jag äter mer mjölkprodukter än vanligt. Inget socker dock, alltid nåt.

• Like 4

I dag blev det en mittpådagentur, före lunch kändes strategiskt. Kom på att jag faktiskt hade en altimeter, höjdmätare, som app i mobilen, så jag körde igång den också, plus Endomondo. 

I dag kunde jag springa i stora delar av nerförsbackarna, vissa av de flackare partierna och i små delar av uppförsbackarna, i början av dem.

Maxade på 161 i värsta backen, som för övrigt heter Bergebacken...

Ja vad säger höjdmätaren då? Den känns betydligt mycket mera tillförlitlig än Endomondo åtminstone. Den säger att det skiljer 44 m mellan lägsta och högsta punkten, men den säger också att "elev gain" är 76 m. Tolkning på det tack! ?

Den säger att det tog 51,21 minuter, 10,29 min/km och medelhastighet 4,8 km/h.

Endomondo säger 51,34, medeltemp 10,33 min/km, maxtempo 4,58 min/km, medelhastighet 5,68 km/h och maxhastighet 12,07km/h. I dag säger den också att höjdskillnaden är 48 m, med en total stigning på 10 m och en total sänkning på 51 m... ?

Då borde jag ju inte kommit hem... ?

Å nu kom regnet... Kom hem i rättan tid...

• Like 1

Förklaring på "elevation gain": https://en.wikipedia.org/wiki/Cumulative_elevation_gain

Inte helt lätt att begripa de värden man får i appar och pulsklockor. Detta med kadens t ex, antal steg per minut; vissa visar båda fötterna (man strävar efter 180) och andra bara en fot och man får dubbla själv men hur vet man det som nybörjare?

Eller min eviga fundering "prestationsförhållande" som min pulsklocka visar, vad sjutton är det? FirstBeat heter företaget som äger formeln, tror jag, men vad det är vete sjutton.

13 minuter sedan, MariaF sade:

Förklaring på "elevation gain": https://en.wikipedia.org/wiki/Cumulative_elevation_gain

Inte helt lätt att begripa de värden man får i appar och pulsklockor. Detta med kadens t ex, antal steg per minut; vissa visar båda fötterna (man strävar efter 180) och andra bara en fot och man får dubbla själv men hur vet man det som nybörjare?

Eller min eviga fundering "prestationsförhållande" som min pulsklocka visar, vad sjutton är det? FirstBeat heter företaget som äger formeln, tror jag, men vad det är vete sjutton.

Aha...men då var det ju en rätt bra förklaring! Men jag synar ändå om det bara är 76 m... ?

Inga nerförsbackar räknas, bara uppförsbackar, om jag förstår det rätt...

Min pulsklocka är nån budgetvariant så den visar nog inte så mycket... Vet inte hur rätt den visar heller. Har jämfört med pulsmätning via mobilen men tycker klockan ligger lite högt. Jag har i och för sig högre vilopuls nu än jag har haft tidigare. Som lågtryckare låg min vilopuls på mellan 50-60 tidigare. Läkaren på företagshälsovården undrade om jag var elitidrottare... ?

Inte mera då än nu men nu ligger min vilopuls betydligt högreven så, fast trycket fortfarande är lågt. Är väl nåt hormonellt... Skyller allt på hormonerna numera! ?

• Like 3

On 2018-04-26 at 19:50, Jamtlandstjej sade:

Är det viktigare att hela tiden ligga i MAF-tempo, eller kan jag bortse från uppförsbackarna? Vet inte ens om jag klarar av att gå så långsamt att jag kommer ner till MAF-tempo i uppförsbackarna...

I MAF-tråden länkade jag till ett träningsdokument av Jörgen Stigberg. Där hittade jag denna graf som jag tycker visar vad vi vill åstadkomma med MAF-träningen, att förskjuta "korsningen" åt höger.

01.jpeg.c2ad37571430ae0f29bb1126aff7c4f7.jpeg

• Like 6

I går kväll bestämde jag mig för att dagens pass skulle bli ett morgonpass, före frukost. När jag vaknade hörde jag hur det dånade på taket av regn....hmm...inte så lockande...

Men, jag låg kvar i sängen en stund så när jag väl klev upp hade det gett med sig!

Undrar om dessa appar ställer in/ kalibrerar sig själva när man använt dem ett tag, när man använder samma slinga? Tycker nämligen att båda apparna nu känns mera korrekta, både vad gäller skillnaden i höjdmeter och elevation gain.

I dag säger de att det skiljer 58 m mellan högsta och lägsta punkt och elevation gain är 117 m, känns ganska troligt.

Har kapat tiden med nån minut, 50,47 nu på hela sträckan. Maxtempo 4,22 min/ km.

Sprang i nästan alla nerförsbackar. Maxade pulsen med 170(!) i slutet av en nerförsbacke, bara så där plötsligt.

Skönt att ha klarat av dagens träning före frukost. Gav även en lugnare avslutning på sträckan, då de senaste gångerna har inneburit en ansträngd sista kilometer, på grund av akut toanödig... bra att ha snurr på systemet men lite opraktiskt när man är ute efter vägen! ?

• Like 3

Kan konstatera att nyskrapad grusväg och mina Fivefingers inte är nån bra kombination..

Stenar fastnar mellan tårna och akupressur hela vägen - hoppas det är på några bra punkter! null

Klarade inte ens av att springa hela tiden när pulsen var tillräckligt låg, det var för smärtsamt. Därför blev ju tiden lite sämre än senast, men det bryr jag mig inte så mycket om...

Lyckades hitta igen en banprofil också och tog en screenshot.

Nu ska jag bara försöka få in bilden här också. null

Men hur GÖÖÖR jag för att få in en bild?!? null

Banprofil plus runda.docx

• Like 1

Bilder behöver vara ganska små till formatet (begränsat utrymme). I nederkant av inläggsrutan finns ett gem dit du kan dra en fil eller välja den. I alla fall på en dator/mobilens webläsare. I apparna veta jag inte. Ser fram emot du lyckas!

• Like 2

2 timmar sedan, MariaF sade:

Bilder behöver vara ganska små till formatet (begränsat utrymme). I nederkant av inläggsrutan finns ett gem dit du kan dra en fil eller välja den. I alla fall på en dator/mobilens webläsare. I apparna veta jag inte. Ser fram emot du lyckas!

Fick lura systemet och klistra in dem i ett worddokument, så nu ligger de där! Både banprofilen och rundan! null

Det jag kan konstatera är att den har inte mätt höjden på de lägsta punkterna, det är väl därför höjden varierar från runda till runda... Men profilen är rätt okej.

• Like 1

Inspirerad av dig @Jamtlandstjej kollade jag höjdprofilen på senaste milrundan för ett par dagar sedan. Den visar en spik i en uppförsbacke men lika snabbt ner igen innan man ens kommit upp för backen (finns en prick på kartan som åker med när man sveper över profilen). Backen är lång, inte fullt en kilometer, men nästan så hur den spiken kan vara där begriper jag inte..? Eller så tror appen att jag gått på berget bredvid? Typ jämfotahopp uppför bergväggen... 

• Like 1
  • Haha 1

Inspirerad av dig @Jamtlandstjej kollade jag höjdprofilen på senaste milrundan för ett par dagar sedan. Den visar en spik i en uppförsbacke men lika snabbt ner igen innan man ens kommit upp för backen (finns en prick på kartan som åker med när man sveper över profilen). Backen är lång, inte fullt en kilometer, men nästan så hur den spiken kan vara där begriper jag inte..? Eller så tror appen att jag gått på berget bredvid? Typ jämfotahopp uppför bergväggen... 

Ja alltså, det är ju en hel del såna taggar/spikar i min banprofil också... Jag ser det mera som en plottad profil och sen får man tänka sig en jämn linje genom dem. Skulle tro att det beror på att satelliterna (?) inte mäter hela tiden utan i jämna eller ojämna intervaller. I en uppförs eller nerförsbacke så kan man plötsligt ha förflyttat sig långt i höjdled till nästa mätning.

Ja, det är min egenhändigt hopknåpade teori åtminstone! ?

Kanske nån annan har en bättre förklaring.

• Like 1

Jahaja...min tanke med 3-4 pass i veckan rasade andra veckan, men inte så att jag varit "orörlig", tvärtom! 

Tisdagen kurerade jag mina fötter efter måndagens tur på nyskrapad väg. Det gjorde jag genom att röja upp runt huset. Hade hantverkare här i höstas som satte ny panel. Jag hann inte städa undan innan snön kom, så nu fanns det en del att göra...

Onsdagen var dagen när jag började mina besvärjelser mot vinterns skoteråkare... De hade ett spår som korsade min väg längst ner i min backe. Där spåret gått blev det ganska ordentlig tjäle. Det har det inte varit annars, på grund av de stora mängderna snö som kom tidigt i höstas. När den snön smälte hastigt de senaste veckorna, blev det mycket vatten som skulle rinna i mitt dike. Det gick ju bra tills vattnet nådde skoterspåret, där isen låg kvar på marken och tjälen var djup... Då tar vattnet den enklaste vägen, som var in i och genom min vägkropp! ?

I tre dagar har jag nu kämpat med att gräva ur diket (lera med björkrötter) för att underlätta för vattnet att rinna rätt väg, och samtidigt, med det bortgrävda, täppa till hålet under vägen för att stoppa undermineringen.

För den som undrar så kan jag tala om att ja, det är tungt med björkrotsarmerad, blöt lera... ?

I morse var jag där nere kvart över sju, i morgonrock och gummistövlar (endast!) för att täppa till nya hål som bildats och försöka göra diket djupare... 

Förlorade kampen mot vattnet i dag så slikhålet i vägbanan var ett faktum... ?

Rätt uppgiven och inga grävmaskinister gick att få tag på... Till slut fick jag tag på en som hade en mycket enklare lösning på problemet än jag hade väntat mig! ?

Nu har han varit hit och lagat vägen, skönt! Jag har sanerat huset från lera och grus inför morgondagens visning - huset ska säljas. På eftermiddagen i morgon är det dop för mitt yngsta barnbarn. Sen tar jag med det äldsta barnbarnet hem för övernattning, för att sen åka och titta på lamm på söndag!

Men det förstås... om jag är uppe med tuppen i morgon hinner jag ta en runda före visningen... ?

Hittade igen manualen till min pulsklocka och det visade sig att man kunde ställa in bland annat min- och maxpuls, så det ska jag försöka med. Praktiskt att inte behöva titta på klockan hela tiden...

• Like 3

27 minuter sedan, MariaF sade:

All träning är ju bra... Men gräva dike och laga väg i morgonrock...?! ? Det var på fastande mage hoppas jag..? Det tar bra på fettet! :)

Självklart var det på fastande mage! ?

Skulle bara titta...men när det var ett stort hål där måste jag ju täppa till det...

Höll på att fastna i leran med ena stöveln också, så då hade det blivit ännu mera naket! ?

• Like 2
  • Haha 3

Jodå, den inre tuppen väckte mig samma tid som vanligt, strax före halv sex, så det blev en morgontur. Strax före sju gav jag mig av. Fortfarande lite väl mycket stenar i farten efter måndagens vägskrapning, men något bättre. Det gick att kryssa sig fram. I dag kunde jag till och med springa uppför minsta backen med pulsen inom rätt intervall. Pressade tiden lite, 50,50 nu på mina knappt 5 km. Maxtempo 4,25 min/km, medeltempo 10,30 min/km. Det går inte så rysligt snabbt i uppförsbackarna alltså... ?

Två pass hittills denna vecka, kanske kan få till ett på söndag kväll också. 

• Like 2

6 minuter sedan, Jamtlandstjej sade:

Kanske finns en anledning till att jag måste flytta... ???

Det gör det säkert. Jag hoppas bara att det är för att du vill, inte för att du måste. :wub:

2 minuter sedan, Jamtlandstjej sade:

Det går inte så rysligt snabbt i uppförsbackarna alltså...

Gott kämpat! Nu ska jag också öva i ännu större backar, får se om det blir Ebenalp eller Säntis... :)

• Like 2

Det blev en förmiddagsrunda i dag också, utan pulsklocka och skippade värsta backen... Gick andra hållet istället och vände halvvägs. Blev en "rumpträningsrunda" istället, då jag hade barnbarnet i barnvagnen med mig. Känns bra i uppförsbackarna! ?

Syftet med promenaden var att titta på kossor och hästar, och syftet uppnåddes!

Nu sover hon middag och sen ska vi iväg och titta på får och lamm. ?

Blir nog ingen mer runda i dag för på vägen hem på förmiddagen började det blåsa ordentligt, så det blir ingen trevlig runda då. Får vara nöjd med tre rundor denna vecka. ?

• Like 3

I dag var det dags igen. Strålande solsken och kraftiga vindar, men de kom från sydost så de var riktigt varma! ?

Vet inte om jag har nån liten infektion i kroppen, för pulsen var hög redan vid start... Blev färre sträckor med löpning alltså och därför även lite sämre tid. 53,36 gick rundan på i dag. Tror möjligen jag har vätska i kroppen, för jag har lite ont i knäna, inuti, känns som att det är trångt... Inte svullet...

Kan bero på att jag nu äter mjölkprodukter igen, men jag tänkte att jag ska äta dem ett tag så jag sedan kan sluta, så jag får se om det blir nån skillnad då...  ?

Fortfarande lite onödigt mycket stenar på vägen också, efter skrapningen. Så det gäller att fokusera på vägen hela tiden för att se var man sätter fötterna...

Har tagit semester på fredag så fyra lediga dagar väntar. Behöver ta tag i trädgården och försöka få nån ordning, om det kommer fler spekulanter och vill titta på huset.

Förra helgens spekulanter var väldigt imponerade över min låga energiförbrukning, men de jämför med sitt nuvarande hus med direktel... ?

• Like 2

I går blev det maffande i trädgården hela dagen. Iordningställde mina odlingslådor med grävning och ogräsrensning, sådde lite frön och planterade plantor. 

Grävande, kånkade och körande med skottkärra, uppför och nerför min backiga tomt. Från kl 10 till 17, med litet avbrott för lunch, gjorde att det blev ett antal steg. Skönt väder med sol hela dagen så jag har rätt mör när kvällen kom.

I dag hade jag tänkt mig en fortsättning, men då började de regna! ?

Nåja, då har jag avslutat snickrandet på övervåningen istället. Inte lockande att ge sig ut på en runda, när störtskurarna avlöser varandra..

Får bli vilodag i dag. Lite känningar i halsen också, irriterat...

Lite motvilligt får jag nog erkänna också, att mjölkprodukter inte funkar så bra... fick ta allergimedicin i morse. Troligen på grund av det..?

• Like 2

I dag var det strålande väder igen så jag laddade för en förmiddagspromenad.

Före frukost tänkte jag förebygga, så jag tog min allergimedicin ( zyrlex, droppar för barn...den med minst tillsatser). Sen åt jag min frukost som i dagsläget innehåller mjölkprodukter. Ganska snart efter frukost kände jag den välbekanta irritationen i luftvägarna, med behov av att harkla/klara rösten. Innan jag skulle ge mig ut valde jag därför att även ta en desloratadintablett ("akuttablett mot allergisk reaktion). En kvart senare gav jag mig av och pulsen var lite lägre redan från start!

Trots det varma vädret kändes det bra och "orken" tog slut innan pulsen var för hög...

Halvvägs stannade jag och surrade med en kvinna (hmm...att vara så trevlig är inte bra för min träning... ? ) och när jag körde igång igen var pulsen låg så jag valde att börja springa direkt. Pulsen låg bra, steg inte till högre än 126... och jag sprang och jag sprang...och bara 126 i puls. Sen valde jag att bryta, på grund av orken, och noterade då en liten blinkande symbol...

Troligen hade batteriet till pulsbandet precis tagit slut! ?

Nåja, jag fick ju en bra tid, om jag drar av tiden för mitt socialiserande, så det var ju bra. Nu är frågan hur jag gör med pulsband/pulsklocka...

Intressant att notera också, min effekt av allergimedicinen... ( dopad?...)...

I vilken ände ska jag börja nu? Ja, utesluta mjölkprodukter igen lär väl vara det första...men sen...?

• Like 2

1 timme sedan, Jamtlandstjej sade:

I vilken ände ska jag börja nu? Ja, utesluta mjölkprodukter igen lär väl vara det första...men sen...?

Antingen skaffar du en ny pulsklocka eller så lufsar du på känn! :)

• Like 1

I går blev det ingen MAF-runda utan jag körde på styrka istället...

Skottade kross (0-40?) i min väg som håller på att skära sönder! ?

Dessutom grävde jag upp några perenna plantor hos sonen, som fick flytta hem till mig istället.

Musklerna tränade alltså men inte konditionen.

Har läst en del inlägg om Carnivore de senaste veckorna och är lite sugen på att testa... Kanske det kan vara lösningen för min stökiga mage och mina låggradiga inflammationer...

Nån som testat? ☺️

• Like 2

I dag körde jag dubbla pass. Ett pass "skotta kross" före lunch och en runda efter middag. Då pulsklockan lagt av körde jag en ny variant i dag. Vågade inte följa det råd jag fick, att springa i "prathastighet", av risk för att bli hämtade av män i vita rockar, då jag tränar ensam...? Istället testade jag att springa när jag klarade av att näsandas. Lite koll på sträckan och var jag brukar kunna springa har jag ju också... Verkar som det funkade rätt bra, snarlik tid som de senaste rundorna, trots värmen.

Om man inte provar så kan man inte veta om det fungerar...så därför har jag nu bestämt mig för att testa carnivore. Efter en eftermiddag/kväll i går med rysligt ont i magen och uppsvälld, fann jag ingen annan lösning i dag än att testa. Fick till och med ta lite bikarbonat i vatten i går kväll för att kunna somna... Vaknade även i natt med ont.. ? Kan bara bli bättre alltså! ?

När man ändå testar tokiga saker kan man ju fortsätta...?

För nån vecka sen läste jag nåt inlägg på nätet som tilltalade mig, så jag gick in på en länk och beställde... I dag kom leveransen och i kväll efter duschen så testade jag... men jisses amalia, vilken upplevelse! ?

Vad det är jag har köpt? Jo, koppor, för koppning/bindvävsmassage. Snudd på för smärtsamt att göra det på sig själv, men fixar man att använda epilator så är det nog inga problem. ?

Ska se om jag kan hitta en länk...

http://www.carpea.se/koppor/silikon-koppor.html

• Like 2

7 timmar sedan, Jamtlandstjej sade:

Snudd på för smärtsamt att göra det på sig själv, men fixar man att använda epilator så är det nog inga problem.

I några år har jag gått på cuppingmassage då och då men fy attans vad smärtsamt det är! Massören är stark i nyporna och kan inte låta bli att gno extra på triggerpunkterna. Ett tag utsatte jag mig för det regelbundet, ont ska med ont fördrivas liksom, men egentligen vet jag inte om jag fick nån bättring på vare sig stress eller värk. Kanske inte gick tillräckligt länge?  Det var skönt efteråt, kände mig avslappnad några dagar, men jag är lite "rädd" för det, vid ett par tillfällen svimmade jag nästan av smärtan... Nu var det ett tag sen sist, dels för att det gör ont men också för att massören inte har kvälls-/helgtider.

• Like 2

2 timmar sedan, MariaF sade:

I några år har jag gått på cuppingmassage då och då men fy attans vad smärtsamt det är! Massören är stark i nyporna och kan inte låta bli att gno extra på triggerpunkterna. Ett tag utsatte jag mig för det regelbundet, ont ska med ont fördrivas liksom, men egentligen vet jag inte om jag fick nån bättring på vare sig stress eller värk. Kanske inte gick tillräckligt länge?  Det var skönt efteråt, kände mig avslappnad några dagar, men jag är lite "rädd" för det, vid ett par tillfällen svimmade jag nästan av smärtan... Nu var det ett tag sen sist, dels för att det gör ont men också för att massören inte har kvälls-/helgtider.

På det sättet tror jag att det kan vara bättre att göra det på sig själv, även om det är svårt att komma åt överallt. Men jag tror helt enkelt inte det är möjligt att göra det lika hårdhänt på sig själv...

Det kanske inte ger lika bra effekt...eller också ger det bättre effekt för att kroppen inte behöver gå in i "red alert" när det inte gör liiika ont.

Att blodcirkulationen kommer igång är ju mycket tydligt! Röd och varm efteråt. Det rekommenderas att man gör det 2 gånger per dag, 5-15 minuter varje gång, så jag ska testa! Det är ju de här "buckliga" partierna på kroppen som jag inte riktigt kan förlika mig med...där det inte direkt är "fett" / övervikt. Till exempel överarmarna. Jag har ordentliga muskler då jag jobbar mycket med kroppen på min fritid, men "bubblorna" tycker jag inte om... De som sitter på lår/rumpa stör mig inte lika mycket..

• Like 3