Jamtlandstjej

Börjat träna, eller?

Recommended Posts

12 timmar sedan, Jamtlandstjej sade:

Tredje backen är jävligast! Lååång, och ordentligt brant i mitten... Där maxade jag med en puls på 153..

Härligt att det inte bara är jag som har sådana backar!! Har också funderat om höjmetrarna är att lita på... :DFör att inte tala om när makens mobil visar 10% fler metrar än vad min svindyra klocka gör... :blink:
Nu när jag rehabbar mig (ja, efter den där lite pinsamma sträckningen och slemsäckirritationen jag ådragit mig efter att velat bli snabbare... :ph34r:)  så får jag också partier där jag får kämpa med att få upp pulsen, ett högst oexisterande fenomen när jag börjar studsa lite,  så jag svänger aktivt med armarna på just de partierna och det ökar faktiskt en del. Eller ja, jag svänger aktivt med ena armen, för i den andra sitter vovvan och hon uppskattar inte att bli svängd... Ser säkert helknäppt ut men vad gör man inte för att roa byfolket?!  :)

Nu maffar vi in våren tillsammans, Jämtlandstjej! :wub:

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå allihopa!! Nu är det meningen att ni ska fylla på i tråden och hojta "Jag hakar också på och maffar in våren!" :P

• Gilla 3
  • Haha 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
59 minuter sedan, MariaF sade:

Hallå allihopa!! Nu är det meningen att ni ska fylla på i tråden och hojta "Jag hakar också på och maffar in våren!" :P

Yes hakar absolut på.

Men jag har försökt hela vintern också under mina promenader.

Men när jag ska upp med snösläden två meter över väldigt brant plogkant är det svårt att hålla pulsen nere, brukar rusa en bit över 200,  maf är 118 😎 

(Hittade ingen bra smiley, bara en random.)

Det känns både bra och dåligt, ska en gubb-j-v-l, kunna ha sådan maxpuls?

Är jag nära döden,? Känns inte riktigt så heller, och jag är inte egentligen orolig.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MariaF sade:

Här där jag bor så är det bara backar!

För övrigt så visade sig våren bara en dag.. och då hade jag inte luft i däcken för en cykeltur.

Såå jag väntar fortfarande på att den skall visa sig lite oftare.. gärna på helgen då jag är ledig.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är väl den ofrivilliga maffaren om jag fattat rätt ☺️

Jag fortsätter med mina dagliga promenader till och från jobbet, och nu när det inte längre är en massa snömodd och is ivägen kan jag försöka öka takten lite. Men mer än så blir det nog inte före semestern, det ligger en intensiv tid framför mig på jobbet, så tiden räcker inte till för timslånga promenader tyvärr. (dålig ursäkt? antagligen 🙄 )

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, MariaF sade:

Härligt att det inte bara är jag som har sådana backar!! Har också funderat om höjmetrarna är att lita på... :DFör att inte tala om när makens mobil visar 10% fler metrar än vad min svindyra klocka gör... :blink:
Nu när jag rehabbar mig (ja, efter den där lite pinsamma sträckningen och slemsäckirritationen jag ådragit mig efter att velat bli snabbare... :ph34r:)  så får jag också partier där jag får kämpa med att få upp pulsen, ett högst oexisterande fenomen när jag börjar studsa lite,  så jag svänger aktivt med armarna på just de partierna och det ökar faktiskt en del. Eller ja, jag svänger aktivt med ena armen, för i den andra sitter vovvan och hon uppskattar inte att bli svängd... Ser säkert helknäppt ut men vad gör man inte för att roa byfolket?!  :)

Nu maffar vi in våren tillsammans, Jämtlandstjej! :wub:

Haha! Kan se dig framför mig, med hunden vevandes i luften! 😂😂

Vad gör man inte för att roa byafolket, som sagt! 

Nu när jag har gjort min försöksrunda så får jag väl börja att studsa och veva jag också! ☺️

Vilket gäng vi kommer att vara framöver sommaren, härligt! 💕

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, MariaF sade:

Googlade på pulsklockor för några timmar sedan, har förstått att det behövs för att maffa in våren 🙂 

Mitt nästa steg är att försöka förstå vilken puls jag ska hålla då jag äter betablockerare...

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, Skärfläcka sade:

Mitt nästa steg är att försöka förstå vilken puls jag ska hålla då jag äter betablockerare...

Grunden är 180-ålder. Om man medicinerar eller sjuklig eller tränat sig till skada tidigare, då drar man av 5 slag per minut till. Är man över 65år eller under 16år behöver man också specialjustera. Men det är fullt okej att bara utgå från 180-ålder! Lätt att komma ihåg, svårt att hålla. :)

Det räcker gott med en billigare klocka om du inte tänkt satsa på triathlon eller så men det är bra att kunna se pulsen hela tiden så man får avväga bestyret med att ha mobilen lättillgänglig. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MariaF sade:

Grunden är 180-ålder. Om man medicinerar eller sjuklig eller tränat sig till skada tidigare, då drar man av 5 slag per minut till. Är man över 65år eller under 16år behöver man också specialjustera. Men det är fullt okej att bara utgå från 180-ålder! Lätt att komma ihåg, svårt att hålla. :)

Det räcker gott med en billigare klocka om du inte tänkt satsa på triathlon eller så men det är bra att kunna se pulsen hela tiden så man får avväga bestyret med att ha mobilen lättillgänglig. 

Det låter bra men tyvärr inte så enkelt när man blandar in betablockerare  https://highfathealth.wordpress.com/2014/02/02/testade-trana-med-betablockerare/  

Och från MariaFs husgud  https://philmaffetone.com/meds-exercise/

A common example is a group of drugs called beta-blockers, prescribed for patients with heart problems and high blood pressure. This drug reduces both the resting and exercise heart rate, although not always by the same amount. In some cases, a person can workout much harder without the heart rate elevating even into the aerobic zone. In this case, exercising at 125 beats per minute, for example, may be the same as 155 without the medication—so if your max aerobic heart rate is 140, you can easily be overtraining at 125. In fact, some people are unable to attain their max aerobic heart rate while on a beta-blocker. 

• Gilla 1
  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har nu beställt ett aktivitetsarmband med avsikt att börja monitorera min puls i vardagen som steg 1. Därefter är planen att se hur pulsen reagerar vid olika hård ansträngning. 

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sådärja! I dag var det dags igen!

I tisdags var jag på studieresa med mina elever så då blev det rätt mycket traskande och ca 40 mil med buss, plus mina normala 18 mil för att ta mig till och från jobbet. Blev inget extra promenerat då men dagen gav åtminstone 7500 steg, alltid något!

I går kom jag hem sent, var trött och hungrig och det var skitväder, så då fick det bli en vilodag.

I dag var jag hemma tidigare, solen sken och det var riktigt skönt väder, så det blev en tur.

Antinge är det pulsklockan eller mitt hjärta som är lite skuttigt, för när jag i en lätt nerförsbacke låg på bara 120 i puls, tänkte jag följa Maria F's råd att skutta lite. Sagt och gjort. Skuttade och höll koll på pulsklockan mellan varven. 124, 124, 164! 😧

Övergick till gång igen men 164 höll i sig några steg...

Mördarbackens max hamnade på 160 i dag. Valde att springa/lunka lite lätt när pulsen låg på ca 120-125 och gick över till gång när jag kom upp i 135. Blev några gånger efter vägen. Tiden på telefonappen blev lite svåravläst då en gubbe efter vägen var lite pratsjuk, så jag stod stilla och surrade med honom i 15-20 minuter. Viktig diskussion så det kändes värt det...

Totaltiden och snitthastigheten blir alltså lite svår att jämföra men maxtempo (3,44 min/km) och maxhastighet (16,04 km/h) går ju att jämföra med måndagens tider. 

Höjderna varierar mera än i måndags, så den mätaren tror jag inte på! 😂

Intressant att springa efter pulsmätaren inte efter orken... Att gå ner till MAF-tempo när jag bara promenerar, till exempel i uppförsbackarna, det fixar jag inte... Är ju inte jobbigt så jag blir utmattad i uppförsbackarna, spänsten i benen finns ju. Rätt eller fel, det vet jag inte. Vad säger du Maria F? Är det viktigare att hela tiden ligga i MAF-tempo, eller kan jag bortse från uppförsbackarna? Vet inte ens om jag klarar av att gå så långsamt att jag kommer ner till MAF-tempo i uppförsbackarna...

En annan reflektion angående hälsa har jag också fått i dag. Har ätit mjölkfritt, förutom smör, i drygt 3, nästan 4 månader. Trots det inte uppnått maximalt välmående i magen utan lever med känslan av att skulle vilja svälja ett paket plåster eller en tub idominsalva... Under denna period har jag ju slutat äta ägg, efter en allergisk reaktion. Förra veckan skulle äldsta barnbarnet övernatta så jag köpte en förpackning långfil för att hon skulle få något att äta till frukost. För övrigt den filsort jag själv tycker är godast. Mycket godare än vanlig fil eller yoghurt. Åt lite själv också, förstärkt med grädde, tillsammans med lite hallon, kokosflagor och solrosfrön. Gott! Har fortsatt att äta det några gånger. Har även ätit lite ost, köpte färdigskivad i liten förpackning för att kunna begränsa mig själv. Noterar att jag inte är sämre i magen än jag var innan! Kanske lite hårdare i magen, men inte mera ont... Är det äggen som legat i bakgrunden som en retning möjligen? Är inne på tetra nummer två och ska nog definitivt äta upp den också... Sen får jag se hur det blir... Har ju haft en liten sorg sen jag måste sluta med ägg och inte riktigt hittat nån bra ersättning för frukost. Vet att det mest är mentalt, men jag har inte tagit mig förbi det än. Fasta känns inte som ett alternativ då jag är mest hungrig på morgonen...

Nåja, det var en parentes! 😁

Hur går det för er andra med Maffandet?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Maff maff! Ja, jag får börja när jag kommer hem igen. Är f n på Madeira, där kan man prata om backträning. Vet precis vilka muskler man använder i nerförsbacke: vader, lår, rumpa. Uppför var det bara flåset som begränsade, men nerför gjorde ont efter nån dag. 

• Gilla 4
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sedan i går kväll sitter ett aktivitetsarmband runt min handled. 

Appen säger 22 min fettförbränning sedan igår...  🤔 

Måste nog tolkas med en nya salt 😊 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 timmar sedan, Jamtlandstjej sade:

Trots det inte uppnått maximalt välmående i magen utan lever med känslan av att skulle vilja svälja ett paket plåster eller en tub idominsalva... 

Nu sparkar jag kanske in en öppen dörr men har du funderat på brist på saltsyra? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, Skärfläcka sade:

Nu sparkar jag kanske in en öppen dörr men har du funderat på brist på saltsyra? 

Inga frågor eller råd är fel! null

Har provat HCl men får bara ont i magen av dem, så det tolkar jag som att den inte behöver det...

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade tanken på att ta en runda även i dag, men nu har jag suttit och slitit några timmar (många...) med mitt skolarbete...

Ja, jag får väl skylla mig själv, men det är ju roligt också mellan varven! null

Läser en kandidatexamen i Geovetenskap på heldistans mot Stockholms universitet. Jo...jag jobbar heltid också...

I dag var det dags för slutexamen i en kurs. Förutom 19 frågor så skulle jag också skriva en essä på 2 sidor, om den geologiska och geomorfologiska historien i Cheviotregionen i Nordvästra England. Om det inte vore för att all litteratur är på engelska så kanske det skulle kännas lättare...null

Men nu är det gjort!

Nu vill kroppen bara landa i tv-soffan. Får bli en tidig promenad i morgon istället.

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, Skärfläcka sade:

Övre magmunnen som krånglar? Då mår man tydligen sämre av mer HCl. 

Inga problem med halsbränna eller sura uppstötningar...

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skuttade och höll koll på pulsklockan mellan varven. 124, 124, 164! 😧

Japp! Så är det! :)

Är ju inte jobbigt så jag blir utmattad i uppförsbackarna, spänsten i benen finns ju. Rätt eller fel, det vet jag inte. Vad säger du Maria F? Är det viktigare att hela tiden ligga i MAF-tempo, eller kan jag bortse från uppförsbackarna? Vet inte ens om jag klarar av att gå så långsamt att jag kommer ner till MAF-tempo i uppförsbackarna...

Eftersom ditt syfte med MAF inte är att bli fettdriven i 100miles (16mil), tror jag inte i alla fall, så är det nog inte så knussligt. När man läser Maffetones texter så får åtminstone jag känslan av att det är riktlinjer som är till för att ha nåt att utgå från. Han skriver och säger på flera ställen att man bör köra uteslutande MAF för att bygga sin aeroba förmåga så fort som möjligt en period. Därefter är det blandad träning ett tag (race-säsongen) och tillbaka till MAF. För oss som tränar för hälsan är det nog mer flytande och det kanske inte gör så mycket om du ökar den aeroba förmågan något långsammare. I eftermiddag har jag gått 10km på 1:36 (lite skog, en del asfalt, många backar) och jag låg bara 39% i MAF-intervall (5% vila, 38% inom 10bpm ovanför MAF och 18% direkt anaerobt). Stressen driver upp min puls så enormt nu.

Jag älskar fjällfil... Vet inte om det är stressen men jag äter mer mjölkprodukter än vanligt. Inget socker dock, alltid nåt.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I dag blev det en mittpådagentur, före lunch kändes strategiskt. Kom på att jag faktiskt hade en altimeter, höjdmätare, som app i mobilen, så jag körde igång den också, plus Endomondo. 

I dag kunde jag springa i stora delar av nerförsbackarna, vissa av de flackare partierna och i små delar av uppförsbackarna, i början av dem.

Maxade på 161 i värsta backen, som för övrigt heter Bergebacken...

Ja vad säger höjdmätaren då? Den känns betydligt mycket mera tillförlitlig än Endomondo åtminstone. Den säger att det skiljer 44 m mellan lägsta och högsta punkten, men den säger också att "elev gain" är 76 m. Tolkning på det tack! 😀

Den säger att det tog 51,21 minuter, 10,29 min/km och medelhastighet 4,8 km/h.

Endomondo säger 51,34, medeltemp 10,33 min/km, maxtempo 4,58 min/km, medelhastighet 5,68 km/h och maxhastighet 12,07km/h. I dag säger den också att höjdskillnaden är 48 m, med en total stigning på 10 m och en total sänkning på 51 m... 😜

Då borde jag ju inte kommit hem... 😂

Å nu kom regnet... Kom hem i rättan tid...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förklaring på "elevation gain": https://en.wikipedia.org/wiki/Cumulative_elevation_gain

Inte helt lätt att begripa de värden man får i appar och pulsklockor. Detta med kadens t ex, antal steg per minut; vissa visar båda fötterna (man strävar efter 180) och andra bara en fot och man får dubbla själv men hur vet man det som nybörjare?

Eller min eviga fundering "prestationsförhållande" som min pulsklocka visar, vad sjutton är det? FirstBeat heter företaget som äger formeln, tror jag, men vad det är vete sjutton.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu