Jump to content

Börjat träna, eller?

Jamtlandstjej
 Share

Recommended Posts

7 minuter sedan, MariaF sade:

Du kan ju börja med det om du inte redan gör det. Kvarstår de höga värdena så borde du väl kunna få en tappning tätare..? 

Sanna Ehdin har också leverrensning med i sina böcker (kanske på bloggen också?) om du är intresserad av att prova. 

Doc Ralf Sundberg har ju beskrivit hur han började intressera sig för metabola syndromet när de fick in fettknöliga levrar för transplantation. I boken Inflammation (som han skrev ihop med Martina Johansson) diskuteras inflammationens verkan på kroppen. Det jag inte får ihop är att du inte verkar äta inflammationsdrivande. Du rör på dig, både kondition och styrka och varierat (renovering räknas dit). Du bor på landet med närheten till naturen. 

Det måste ju finnas pusselbitar som förbisetts? Visst skulle det kunna vara så att vi tidigare i livet skadat oss så mycket att det inte finns återvändo men förbättringar borde kunna ses...?! Hur är det med huset du bor i (eller bodde i tidigare); mögel eller liknande? Sånt är ju beroende av en fungerande avgiftning. Allergier? Radon i marken? Andra tecken som hår, hud eller så? Stress/oro kring barn eller föräldrar? Tänker om nåt hämmar läkning?

Krävs en niomilaresa för att göra det, men nån gång ibland kan jag ju försöka få till det...

Inte helt hundra i magen nu, "slarvar" lite för mycket med kosten vad gäller den extremt strikta som jag behöver äta annars. Äter lite för mycket mjölkprodukter, till exempel. Inget mögel eller radon vad jag vet. Oväntat lugnt numera med alla anhöriga. Lite "ungdomsfinnar" som hör ihop med magen. Lite stress också i och med att vi bara jobbar hemifrån. Ingen resa att göra, inga externa tider att passa... Allergi, nja, histaminkänslighet klassas det nog som, min överkänslighet.  Ja, jag funderar också, i och med att jag tycker att jag gör det mesta helt enligt boken...

• Like 1
  • Sad 1

19 minuter sedan, Cederulla sade:

Hur högt värde ska du ha innan de skriver remiss till blodtappnig? Det är väl det som är den vanliga behandlingsformen.

Jag vet inte... Det verkar variera beroende på vilken läkare man träffar. Läste på nätet att över 200 så ska man tappas men en annan läkare jag pratade med tidigare menade att allt under 500 var normalt (!)

• Surprised 2

5 timmar sedan, Cederulla sade:

Väldigt intressant artikel! 👍

Hereditär hemokromatos är en vanlig ärftlig sjukdom i Sverige som kan leda till levercirros om den inte upptäcks eller behandlas i tid. Den upptäcks oftast på grund av förhöjda levervärden eller förhöjd järnmättnad och förhöjt ferritin.

• Like 3

Efter en veckas förkylning och en veckas återhämtning kom jag i går ut på min första löprunda på två veckor. Tog min korta 2-kmrunda bara, för att känna hur det kändes. Samma sak i dag på morgonen. Kändes bättre i dag än i går så till helgen kan det nog bli en lite längre runda! :)

Får se om jag börjar om på en Runstreak igen - november borde ju vara en lämplig månad för det när allt är grått och trist! :) 

• Like 4

• 3 months later...

Long time no seen...och kyla och snö har satt stopp för löpningen! Visst, det brukar vara kallt på vintern men nu har vi i snart en och en halv månad haft temperatur på minus 20 och lägre än så! Bottenrekordet hittills i vinter är nog - 29, här där jag bor. På andra sidan byn där de har kalldraget från en å var det nere i -31. Detta varvas med mängder av snö! 50 cm på en dag är rekordet hittills! Såå...nu behöver det inte komma mera snö för min del! :D

Inga löprundor då! Inte ens några längre promenader - bara kortare. Inte ens det alla dagar... Nåja, solen värmer redan när den är framme så det finns hopp om en ny vår! 🙂 

Kontaktade HC för att få ta nya prover med tanke på den steatos och fibros jag blivit diagnostiserad med tidigare. Var dit för några månader sen för ett gynbesök och den läkaren (!) hade skrivit som journalanteckning: "Tidigare fettlever, nu frisk"...😳 Vi pratade inte om det under besöket och vid gynundersökningen tror jag inte hon kunde se det! 😂

Nåja, fick telefontid med en läkare och påtalade orsaken till att jag ville ta om mina prover. Ferritin har bara stigit och låg på 230 senast (gränsvärde 12-100). Jag sa att steatosen kan ju gå att bota, men inte fibrosen. Då sa han att det skulle ta lång, lång tid innan det var något jag märkte av... Jag förklarade då att den punkten ville jag inte nå alls... Då skrattade han lite förläget och jag fick tid för provtagning. De prover som togs var järnpanelen, lever status och, på min begäran, b12 och D-vitamin. Ferritin fortsatt högt, 204, men övriga prover såg bra ut. Intressant att se att D-vitamin låg på bara 183 trots att jag äter 5000 IE D-vitamin (plus K) varje dag... Gränsvärdet på "mitt" labb är >25, ganska lamt alltså...b12 låg på 489, tar en tablett var sjätte dag, gränsvärde 160 - 600.

Vid samtalet med läkaren så sa han att ferritinet kunde bli högt om man hade nån infektion eller inflammation och det vet jag, att ferritin är en inflammationsmarkör. Men var har jag då inflammationen? Jag frågade också efter provtagning på Hemakromatos men det gjorde de inte förrän ferritin var minst 1000. Jag påtalade då att det kanske finns grader i helvetet - man kanske inte behöver vänta tills det är så illa, då skrattade han lite igen...men nån sån provtagning var inte aktuell.

Kostmässigt gjorde jag ett försök med AIP efter nyår, men jag har svårt att få till det. Så mycket som ingår i den som jag inte tål... Nu har jag hoppat på en försöksperiod med Annas ALP-protokoll istället. Även där med mina egna begränsningar utifrån vad jag tål, men jag känner att det får mig att äta mera grönsaker åtminstone. Funkar hyfsat men efter vissa måltider får jag känslan av en "sten" i magen, som brukar vara tecknet på att jag fått i mig något som magen inte vill ha... Tänkte ge det några veckor åtminstone, så får vi se hur det går...

• Like 4
  • Confused 1

• 2 weeks later...

Spännande liv jag lever... Har ju en omfattande födoämnesintolerans som landat i den kost jag äter nu (typ strikt LCHF) men som jag ändå inte mår helt hundra på. Under årens lopp har jag fått uppsöka sjukvården ett antal gånger, mer eller mindre akut. Första ambulansresan var 1993, då fick jag kortisontabletter som fik det att hävas. Den gången vaknade jag av att det lät konstigt när jag andades... Sen har jag haft ett flertal besök där bara kortison har räckt men även tre gånger med ambulans där även adrenalin har varit nödvändigt. Har utretts på lungmottagningen där läkaren konstaterade att jag inte hade en allergi, i egentlig mening, utan att det handlar om histaminreaktioner. Jag får/har alltså inga antikroppar i blodet. Har kortisontabletter hemma att ta vid behov.

Förra veckan var det dags igen. Först på torsdagen. Ca 4 timmar efter frukost började jag bli hes (första tecknet). Tog 10 st Betapred och på ca 30 minuter så hade det släppt. På fredagen samma visa men med skillnaden att et INTE släppte av kortisonet. Fredag eftermiddag...liten Hälsocentral med bara staffettläkare (inget fel på dem mer än bristen på kontinuitet...)... 10 mil till sjukhuset... Inte sugen på att åka ambulans... Ringde 1177, läkare fanns på HC och jag var välkommen dit. Fick direkt adrenalin subcutant och efter 16,5 minuter släppte det. Läkaren hade lyssnat på lungorna innan och trots full saturation så hörde han påverkan på lungorna, som försvann när hesheten gav med sig. Fick order om att använda min antihistamin i minst en vecka (Zyrlex orala droppar, för barn. De enda utan tillsatser...) och dessutom fick jag en kortisonkur på en vecka, Prednisolon 20 mg/dag. 

Känner mig inte riktigt som Tarzan än. Adrenalinet påverkar ju kroppen även om det ges subcutant...

Nåja, väl hemma så började jag googla igen, på Histaminintolerans och hittade då Systemisk Mastocytos som i väldigt hög utsträckning stämmer överens med hur jag har mått under åren! Forskning bedrivs på Sahlgrenska och Akademiska... (nära och bra, NOT!) MEN! Jag hittade en relativt ny lista med diagnoskriterier där det fanns en läkare bara 10 mil härifrån angiven, med mailadress! Så i lördags satte jag mig och författade ett mail till hen, där jag bad om tips om hur jag kunde gå tillväga och om inte annat var jag kunde vända mig om inte hen var rätt person.

Nu blir det spännande att se om jag får något svar! :)

Det är inte så att jag nödvändigtvis vill ha en diagnos, tillika relativt ovanlig... Men, om det finns kriterier som jag uppfyller för denna diagnos så kanske det kan ge fler/bättre angreppspunkter så mitt liv blir lite lättare...

För övrigt så verkar det som att möjligen kortisonet har dragit igång min ämnesomsättning, för plötsligt har jag varma fötter! 😂

• Like 3

Efter att ha läst på ytterligare om histaminintolerans och mastceller och dessutom gått igenom SIGHI-listan, som visar vilka födoämnen som innehåller mycket, lite respektive inget histamin, tyckte jag i går att det var dags för ett experiment! Enligt SIGHI så är äggula en nolla avseende histamin medan äggvita är en mastcellsaktiverare. Om man då helt separerar gulan från vitan, borde det ju funka...

Knäckte äggen, silade bort vitan, tog hål på "påsen" som gulan ligger i för att bara komma åt gulan. Blandade tre gulor med lite grädde, salt och peppar och gjorde en god äggröra. Åt med bacon till. Det var gott, men samtidigt lite "spännande"... Skulle det funka?..

Ja det funkade såtillvida att det inte blev någon andningspåverkan. Däremot blev inte magen glad... Hade två ordentliga "attacker" med ordentliga magkramper och efterföljande toabesök.

Okej. Då vet jag det... Hade ju varit trevligt att kunna äta nån gång som omväxling. Just nu känner jag mig helt nollställd och vet inte vilken riktning jag ska ta... Ser ut som en tonåring i ansiktet med utslag/finnar som kommer till och med på den "släta" ytan på kinderna, inte bara kring näsa/mun/panna som annars är vanligt. För mig ett av de tydligaste tecknen på att magen inte är i form. Har väl nåt den punkten i livet att utslagen i sig inte bekymrar mig, men däremot anledningen till utslagen. Hur ska jag gå vidare nu?...

• Sad 2

NU har läkaren svarat! :D
Först beklagade han det sena svaret - han är föräldraledig för tillfället. Sen rekommenderade han mig att via HC få en remiss till Hematologen i min region för att där påbörja en utredning. Blodprov: Tryptas och PCR-prov mot CKIT med högsensitiv metod. Skickas till Karolinska för bedömning. Därefter benmärgsprov för att säkerställa/avfärda.

Hoppas bara jag kan övertala HC att skicka remissen nu...

• Like 4

45 minuter sedan, Jamtlandstjej sade:

NU har läkaren svarat! :D
Först beklagade han det sena svaret - han är föräldraledig för tillfället. Sen rekommenderade han mig att via HC få en remiss till Hematologen i min region för att där påbörja en utredning. Blodprov: Tryptas och PCR-prov mot CKIT med högsensitiv metod. Skickas till Karolinska för bedömning. Därefter benmärgsprov för att säkerställa/avfärda.

Hoppas bara jag kan övertala HC att skicka remissen nu...

Så bra! Stå på dig och lycka till!

• Like 2

• 2 weeks later...

Efter lite besvär att få åtkomst till 1177.se på grund av att min mobil (mobilt bank-Id) var på reparation, så har jag nu tagit tag i detta.

Skrev ett meddelande till HC att jag varit i kontakt med läkaren som rekommenderade mig att kontakta HC för att få en remiss till hematologen. Nu återstår att se om jag får min vilja igenom. :)

• Like 2

Ibland har man medvind! :D
Ringde i dag för att kolla om min remiss hade kommit in. Den både hade kommit in och var bedömd!!!! Jag kommer att kallas till benmärgsprovtagning där och innan dess, ganska nära, ska andra prover tas vid min HC. Jag frågade om tidsintervallet (van måååånga månaders väntetid på det mesta...) och hon trodde att det skulle bli nån gång under april! :) 👍:D 

• Like 3
  • Boom 2

• 4 weeks later...

Det är alltså norröver man ska flytta för att få relativt kortare vårdköer..? 🤔😉

Hurra för att du kom in så pass snabbt! Nu håller vi alla tummar och tår att de hittar vägen! :wub:

• Like 5

On 2021-04-10 at 08:23, MariaF sade:

Det är alltså norröver man ska flytta för att få relativt kortare vårdköer..? 🤔😉

Hurra för att du kom in så pass snabbt! Nu håller vi alla tummar och tår att de hittar vägen! :wub:

Inget vi är van precis... Normalt är det 11-18 månaders väntetid på det mesta. Glöm vårdgaranti med 90 dagar. Skulle snarare säga att det här är en Coronaeffekt! Alla riskgrupp stryks direkt från köerna...

Ja jag hoppas verkligen att detta kan leda någonstans. 😍

• Like 2

• 3 weeks later...

Sådärja! Nu är jag en erfarenhet rikare! Benmärgsprov utfört.
Det var inte så farligt som jag trodde. Mycket bra läkare som funderade hur jag hade hamnat hos dem så jag förklarade det. Berättade om mina problem sen barnaåren och framöver. Just nu är jag inne i en mycket dålig period vad gäller min mage så jag förklarade för henne att då när jag var där (kl 11 på förmiddagen...) så hade jag inte ätit något. Då skulle jag inte sitta där utan någonstans på en toalett...
Hon förklarade att de dels skulle ta ett benmärgsprov där de tittar på cellerna (och jämför med utstryk från ett kapillärprov som togs samtidigt), dels så skulle de skicka för ett gentest c-kit(tror jag det hette). De hade också fått svar på de prover jag tog förra veckan. Jag hade inte fått ut dem än på 1177 så hon visade dem. Lågt albumin (igen) vilket jag misstänkte, då jag binder vätska i kroppen. Förhöjda levervärden igen (de låg bra i januari). Tyvärr hade de inte tagit nåt ferritin, som har varit förhöjt sen i juni i fjol. Senast låg det på 204 (ref 12-100). Det är ju en inflammationsmarkör... Albuminet tas upp i tarmarna...Kommer huvudsakligen från kött (min basföda)... Kan det vara nån inflammation i tarmarna kanske istället?...

Nåja, det återstår att se. Benmärgsprovet skulle ta 2-3 veckor att få svar på, gentestet något längre. Sen har jag en riktning att gå.

• Like 5
  • Thanks 1

• 4 weeks later...

Jahaja... Det var inte systemisk mastocytos jag hade. Varken benmärgsprovet eller gentestet visade något. Det är väl bra i och för sig, men det betyder att jag måste hitta nån annan lösning på mina problem...
Mitt senaste drag är att tillsätta enzymer - har beställt men inte fått hem än. Matsmältningen fungerar uppenbarligen inte som den ska då vissa produkter jag äter kommer ut i princip "obearbetade". Fungerar också över mitt låga albumin (strax under referens) som jag misstänker är anledningen till att jag samlar vätska i kroppen... Jag äter ju mycket protein, som brukar vara den enklaste källan till albumin... Men, om matsmältningen inte fungerar som den ska så kanske kroppen inte kan ta upp det protein jag äter?..🤔 Jag är svullen i hela kroppen. Syns mest på benen men känns också i resten av kroppen och märker det på vikten. Har köpt och provat en vibroplatta, som ska kunna ge effekt om det är lymfsystemet som inte fungerar som det ska, men har inte märkt nån effekt av den. Koppningsmassage har jag också kört i perioder men det ger inte heller nån direkt effekt. Måste nog angripa problemet från ett annat håll alltså. 
Har även fått försämrade levervärden igen, de hade gått tillbaka vid en mätning. Fibrosen som är konstaterad kan ju inte läka ut, men steatosen kan ju förbättras. Senaste mätningen av ferritin visade också på förhöjt värde, (232, ref 12-100). Har funderat på hemokromatos men det örat vill läkarna inte lyssna på....

Nåja, jag kan konstatera att jag har rört på mig mycket mera hittills i år än vad jag gjorde på hela året i fjol! 🙂 Har ju gjort en liten egen "resa" i appen My virtual mission där jag samlar all rörelse: promenader, löpning och skidåkning. Målet är att ta mig från Jokkmokk till Göteborg, längs E45. Jag har redan avverkat 48 % av resan på 40 % av tiden, så det känns som att det skulle kunna gå vägen! :D 67,5 mil hittills.
Jag ligger 12 mil före tänkt mål för tillfället. Springer inte så mycket - onsdagar tillsammans med Runacademy och eventuellt en extra gång på helgen, men jag promenerar nästan varje dag. Olika längd på sträckorna. Lunchpromenad är 5 km men om jag promenerar eftermiddag eller helg så kan det bli 7, 10, eller 14 km också. Ofta i skogen. Min kondition är alltså bättre än på länge, vilket är riktigt trevligt! Trots det så är jag ohjälpligt sist i ledet när vi springer tillsammans, Runacademy! Jag inbillar mig att det skulle kunna lätta med springandet också om jag fick bukt med vätskan i kroppen, både för att vikten skulle minska men också för att benen blir rätt stumma av detta.

• Like 4

Via 1177 beställde jag en tid hos läkare på HC, antingen via telefon eller på mottagningen, för att få diskutera mina svullna ben. De besvärar mig framför allt när jag ska springa, då benen är som stockar, men även när jag går. Får mjölksyra lättare, känns som det stasar...

Hade skrivit ett utförligt inlägg om varför jag ville ha kontakt. Frågade om mitt låga albuminvärde kunde vara en orsak, om leverns status kunde påverka, om det möjligen är min "bråkiga" mage som ställer till det så jag inte kan ta upp all näring som jag ska. Jag skrev också att jag i första hand var intresserad av att fastställa orsak och åtgärd till orsaken, inte i första hand läkemedel.

Nåväl, i dag blev jag uppringd av en läkare som först ville att jag skulle berätta om mina problem (hade han inte läst? Varför skulle jag skriva då?...) Sen sa han att mitt albumin inte alls var så lågt så det behövde man inte bry sig om och att mina levervärden inte alls var så dåliga och fibrosen var mild. Jag förklarade att jag inte trodde det var nån större fara med min lever, eller för den delen med mitt hjärta, eftersom det var kollat, men att jag ville ha reda på orsaken. Talade om att jag provat vätskedrivande tidigare utan effekt. Då säger han att jag nog skulle prova ett annat vätskedrivande(!) istället! Jag talade om att jag ville veta orsak före att jag får ett läkemedel. Då säger han att jag nog behöver komma på ett besök för att undersökas, för "ibland kan man missta sig och inte alls ha vätska i kroppen".
Då var det nära att jag brann! Förklarade för honom att eftersom jag sysslat med koppningsmassage så hade jag mått på alla mina kroppsdelar när de befann sig i "normaltillstånd" och mina vader är nu 3-4 cm grövre, så inte direkt något jag misstar mig på! Dessutom har jag gått upp ca 3 kg på två veckor!! Han urskuldade sig lite men tyckte jag skulle boka en tid för besök och eventuell provtagning... Så nu har jag gjort det. Om en vecka ska jag dit för detta. Blir spännande att höra vad han säger när han ser benen och mig.

Läkaren som skickade mig brev efter svaren på mina leverprover (som aldrig träffat mig!) tyckte jag skulle gå ner i vikt och motionera! 160 cm lång och stl 36-38 och rör på mig 3-4 mil i veckan...😒

• Like 1
  • Sad 2

Om en timme ska jag träffa läkaren, det blir spännande! Speciellt efter vad han skrivit i journalen... Tur att jag har fotobevis som jag kan trycka upp under näsan på honom, då han skriver: "Vi tar vikt och följer upp så att patient inte missuppfattar problemet. Vi kan inte gå efter patients upplevelse"
Nähä? Vems upplevelse ska man gå efter då?...🤔
Och på vilket sätt skulle min vikt kunna hjälpa honom att avgöra vad problemet består av?
Svullnaden har lagt sig något. Har gått ner 2 av de 3 kg jag hade gått upp, men som sagt, bildbeviset är nog tillräckligt talande.
Nån vikt kommer han inte få ta.

Ben före.jpg

• Like 3
  • Thanks 2
  • Boom 1

Jag blir så trött på läkarna ibland. Men med det där bildbeviset bör dom ta dig på allvar. 

Sen förstår jag verkligen inte varför patientens upplevelse inte ska räknas? Det är ju du som vet vad som är normalt för dig🤔

• Like 3

Bildbeviset var tillräckligt, plus att han även i dag kunde se att en del fanns kvar. Stor provtagning ordinerad om två veckor - så det skulle vara två månader sen senast. Lab tyvärr stängt i dag på grund av planeringsdag, så min fasta var förgäves! 😂
Fick dock (igen) höra att Fibromyalgi inte var nån diagnos och inte IBS heller, trots att jag påtalade att det var överläkaren på reumatologen som gett mig diagnosen Fibromyalgi och att det numera är klassat som mjukdelsreumatism...
Att jag hade Estradot på grund av sömnsvårigheter var också fel, för det var inte ett kriterium för att få östrogen. Hade jag svårt att sova skulle jag äta sömnmedicin istället! 😡
Läkaren som hade låtit mig prova Levaxin hade också gjort fel för jag hade inga indikationer på det...

AV nån anledning så ger det lite dålig smak i munnen när men använder en stor del av tiden till att tala om att andra läkare har gjort fel...
Nåja, provtagning blir bra, fick igenom att han även skulle ta Ft3 så det är ju ett plus...

• Like 2
  • Sad 1

1 minut sedan, Annki89 sade:

Jag blir så trött på läkarna ibland. Men med det där bildbeviset bör dom ta dig på allvar. 

Sen förstår jag verkligen inte varför patientens upplevelse inte ska räknas? Det är ju du som vet vad som är normalt för dig🤔

Exakt...

• Like 1

On 2021-06-08 at 10:25, Jamtlandstjej sade:

Att jag hade Estradot på grund av sömnsvårigheter var också fel, för det var inte ett kriterium för att få östrogen. Hade jag svårt a

När jag berättade om mina klimakteriebesvär (mentalt, sömn) för gynekologen som skulle kolla att allt såg bra ut så sa hon också att det inte var klimakterierelaterat så av henne hade jag inte fått nåt östrogen om jag kommit till henne först. Konstigt att det blev en sån förändring av östrogenet? Det borde det väl inte blivit, eller..? :rolleyes:

Vad är det med läkarkåren, varför står vi så långt ifrån varandra..? 

• Like 3
  • Boom 1

3 timmar sedan, MariaF sade:

När jag berättade om mina klimakteriebesvär (mentalt, sömn) för gynekologen som skulle kolla att allt såg bra ut så sa hon också att det inte var klimakterierelaterat så av henne hade jag inte fått nåt östrogen om jag kommit till henne först. Konstigt att det blev en sån förändring av östrogenet? Det borde det väl inte blivit, eller..? :rolleyes:

Vad är det med läkarkåren, varför står vi så långt ifrån varandra..? 

Det är olika från läkare till läkare. Det borde inte vara så. Fick mitt östrogen för 20 år sedan när jag nästan helt slutade sova. Prova i 3 mån så utvärderar vi sedan. Efter en månad sov jag som vanligt igen. Det är i princip det symtom jag fick. Lite  hjärtklappning ett tag och morgonkräkningar som i början av en graviditet. 

• Like 4

On 2021-06-12 at 14:22, Cederulla sade:

Det är olika från läkare till läkare. Det borde inte vara så. Fick mitt östrogen för 20 år sedan när jag nästan helt slutade sova. Prova i 3 mån så utvärderar vi sedan. Efter en månad sov jag som vanligt igen. Det är i princip det symtom jag fick. Lite  hjärtklappning ett tag och morgonkräkningar som i början av en graviditet. 

Ja jag fick ju också mitt östrogen utskrivet av läkare som ansåg att mina sömnproblem kunde bero på det och jag sover definitivt bättre. Hade inte heller några andra klimakterieproblem. Ja hjärtklappning hade jag, men visste inte att det kunde räknas till ett sånt...🤔

• Like 2

• 2 weeks later...

Nu har jag fått provsvaren. Ferritin har sjunkit något men ligger fortfarande över referens. Järn har störtdykt och ligger nu precis på nedre referens! GT och ALAT har ökat så de ligger mera över referens och Albumin fortsatt under referens.

Så här ser det ut:

P-kolesterol:                      5,3               Ref 3,9-7,8 mmol/L
P-LDL-kolesterol:              2,28             Ref 2,0-5,3 mmol/L
P-Triglycerider:                  0,5               Ref 0,45-2,6 mmol/L
S-HDL-Kolesterol:             2,34             Ref  1,0-2,7 mmol/L
P-LDL/HDL kol kvot:          1,2                Ref <5,0
P-ASAT:                             0,46             Ref 0,25-0,6 ukat/L
P-ALAT:                             1,24              Ref 0,15-0,75 ukat/L    (tidigare1,14)
P-ALP:                                1,3                Ref 0,6-1,8 ukat/L
P-GT:                                  2,22             Ref 0,15-1,2 ukat/L       (tidigare 1,98)
P-Ferritin:                           142               Ref 12-100 ug/L            (tidigare 204)
P-järn:                                    9               Ref 9-34                        (tidigare 23)
P-Transferrin:                     55,5             Ref 47-80 umol/L
P-Transferrinmättnad:       0,16              Ref 0,15-0,50 umol/L
P-Billirubin:                         6                  Ref 5-25 umol/L
P-Albumin:                          35                Ref 36-45 g/L              (tidigare 34)
P-Natrium:                          141               Ref 137-145 mmol/L
S-Kalium                             3,9               Ref 3,5-4,6 mmol/L
Pt-eGFR(Kreatinin):            71                Ref >60 mL/min/1,73m2
P-Kreatinin(enz):                76                Ref 50-90 umol/L
P-Calcium:                         2,22              Ref 2,15-2,50 mmol/L
P-Calcium (korr):               2,26              Ref 2,15-2,50 mmol/L
P-CRP:                                1,6                Ref<5 mg/L
B-SR:                                     3                Ref 2-8 mm
P-Tyroxin:                           18                 Ref 11,0-22,0 pmol/L
P-TSH:                                2                   Ref 0,3-4,4 mU/L
P-Trijodtyronin:                  4,3                Ref 3,8-7,6 pmol/L

Är det nån som har några tankar kring detta?..

• Confused 1

On 2021-06-25 at 09:48, Jamtlandstjej sade:

Nu har jag fått provsvaren. Ferritin har sjunkit något men ligger fortfarande över referens. Järn har störtdykt och ligger nu precis på nedre referens! GT och ALAT har ökat så de ligger mera över referens och Albumin fortsatt under referens.

Så här ser det ut:

P-kolesterol:                      5,3               Ref 3,9-7,8 mmol/L
P-LDL-kolesterol:              2,28             Ref 2,0-5,3 mmol/L
P-Triglycerider:                  0,5               Ref 0,45-2,6 mmol/L
S-HDL-Kolesterol:             2,34             Ref  1,0-2,7 mmol/L
P-LDL/HDL kol kvot:          1,2                Ref <5,0
P-ASAT:                             0,46             Ref 0,25-0,6 ukat/L
P-ALAT:                             1,24              Ref 0,15-0,75 ukat/L    (tidigare1,14)
P-ALP:                                1,3                Ref 0,6-1,8 ukat/L
P-GT:                                  2,22             Ref 0,15-1,2 ukat/L       (tidigare 1,98)
P-Ferritin:                           142               Ref 12-100 ug/L            (tidigare 204)
P-järn:                                    9               Ref 9-34                        (tidigare 23)
P-Transferrin:                     55,5             Ref 47-80 umol/L
P-Transferrinmättnad:       0,16              Ref 0,15-0,50 umol/L
P-Billirubin:                         6                  Ref 5-25 umol/L
P-Albumin:                          35                Ref 36-45 g/L              (tidigare 34)
P-Natrium:                          141               Ref 137-145 mmol/L
S-Kalium                             3,9               Ref 3,5-4,6 mmol/L
Pt-eGFR(Kreatinin):            71                Ref >60 mL/min/1,73m2
P-Kreatinin(enz):                76                Ref 50-90 umol/L
P-Calcium:                         2,22              Ref 2,15-2,50 mmol/L
P-Calcium (korr):               2,26              Ref 2,15-2,50 mmol/L
P-CRP:                                1,6                Ref<5 mg/L
B-SR:                                     3                Ref 2-8 mm
P-Tyroxin:                           18                 Ref 11,0-22,0 pmol/L
P-TSH:                                2                   Ref 0,3-4,4 mU/L
P-Trijodtyronin:                  4,3                Ref 3,8-7,6 pmol/L

Är det nån som har några tankar kring 

Här de aldrig funderat kring hemokratos? Vad är ditt blodvärde?

https://lakemedelsboken.se/kapitel/mage-tarm/leversjukdomar.html

On 2021-06-26 at 11:46, Cederulla sade:

Här de aldrig funderat kring hemokratos? Vad är ditt blodvärde?

https://lakemedelsboken.se/kapitel/mage-tarm/leversjukdomar.html

Jag har själv lyft frågan men den tar de inte tag i... Mitt ferritin har inte varit "tillräckligt högt"...

Hb har de inte tagit på ett tag så det är ett av de prover jag kommer att begära att de tar. Dessutom kobalamin, reticulocyter, MCV, MCH, MCHC, homocystein, metylmalonat...

Har läst på i helgen och ser att b12 har ett samband med järnbrist. Att järn är viktigt för sköldkörteln vet jag sen tidigare, så kanske jag kan få upp Ft3 om jag får upp järnet? Om jag får upp Ft3 så sköldkörteln börjar fungera bättre, kanske jag får bättre snurr på "systemet" överhuvudtaget. Mitt dåliga flås (trots träning!) kanske blir bättre om jag får upp järnet också och dessutom läste jag (@MariaF) att lågt järn kan ge hjärtklappning...

• Like 3

23 timmar sedan, Jamtlandstjej sade:

dessutom läste jag (@MariaF) att lågt järn kan ge hjärtklappning...

Tack för tips! :)
Var hos blodcentralen för några veckor sen, då låg jag (för mig) ovanligt bra till. Och jag har ändå under alla år vägrat ta deras järntabletter. (Fick ont i magen när jag testade som gravid.) Jag kör mitt Blutsaft mellan varven liksom nässelfrö i förkexen när jag bakar det.

Jag funderar lite utifrån det du skriver om du kan ha problem med upptaget? I tarmen, alltså..?

• Like 1

Men halleluja! Precis haft en telefontid med läkare (annan staffettläkare...) på HC.
Vi pratade om mina provsvar och han skulle beställa en ny omgång prover och dessutom en återbesökstid inom 1-2 veckor, för att därefter remittera mig till en gastroenterolog! Han trodde att mitt låga järnvärde hängde samman med min underfunktion av levern men ansåg att en gastroenterolog måste titta på detta, då de inte kan göra mera på HC.

Ska genast ringa och beställa tid för provtagning! :)

• Like 4
  • Boom 1

• 1 month later...

Jahaja...tillbaka i selen i dag. Fortfarande på distans men ändå i selen. Inser då att jag inte varken läst eller skrivit här på 5 veckor. Är det då man har semester?...🤔

Det har varit två besök hos läkare under min semester och ytterligare telefonkontakt. Jag hade mitt andra besök för tre veckor sen (tror jag...) då jag gick in på min femte vecka med huvudvärk. Jag som i princip ALDRIG brukar ha huvudvärk...
Läkaren ställde lite frågor och tog sen blodtryck, både liggande och sittande. Jag är normalt lågtryckare, brukar som mest komma upp i 110/60. Nu låg jag på 145/80! 😳
Han rekommenderade att jag bokade en tid för blodtryckskontroll hos sköterska efter 5-7 dagar.
Bokade tid och hon tog också tryck både sittande och liggande, på båda armarna. Högst tryck hade jag på höger arm efter  10 minuters vila: 153/71, men snittet på de båda armarna blev 134/76. Inte dramatiskt högt, men väldigt högt för att vara jag! Mitt lägstarekord är 83/53, men då hade jag ryggbedövning... Annars 105/55.

Jag är inte orolig - anser inte att trycket är så högt att det är "farligt". Däremot är jag nyfiken. Hur kan det komma sig att det plötsligt har höjts? Semester, stressar inte, rör på mig hyfsat (ja...inte så mycket under semestern då...), äter bra...
Vad är det då som påverkar? Är trycket förhöjt på grund av huvudvärken? Eller kommer huvudvärken av förhöjt tryck?..🤔

Träningen i form av löpning/promenader har det blivit lite av under semestern. Jag håller ju på att renovera mitt hus (fortfarande!) så man kan väl säga att det blir mera styrketräning! 🤪
Skrapar i och sig ihop en hel del kilometrar när jag klipper gräset. Drygt 7 km om jag klipper allt...

Nu är jag ju tillbaka i selen igen så jag ska försöka få till mina "förelunchpromenader" igen. Beviljat från chefen att ta den friskvård jag behöver... Vi har en timme i veckan, men jag räknar med att jag aldrig tar en timmes lunch, inte heller fikapaus för- och eftermiddag, så min 50-minuters promenad varje dag ryms bra inom tiden. 🙂

Vad gäller läkaren inställning vid telefonsamtalet, att remiss skulle skickas till gastroenterolog, så reviderade han det vid vårt möte. Nu skulle vi avvakta 6-8 veckor, sen ta nya prover och DÄREFTER ta beslut om huruvida remiss behövdes...
Troligen inte samma läkare som ska fatta det beslutet alltså...

Vad som stör mig lite är att han har skrivit fel i journalen. Han har skrivit att lungorna lät bra, att buken var mjuk och oöm, att pupillerna reagerade normalt och att reflexerna var bra. Han kollade inget av det...😳
Frågade sköterskan hur man skulle göra så jag fick telefonnumret till deras chef. Hon tyckte absolut att jag skulle berätta det för henne. För min del så är det viktigaste: "Buk mjuk och oöm", då min buk aldrig är oöm... Synd om det står så i journalen då...

• Like 3

16 minuter sedan, Cederulla sade:

Högre bltr kan man få av smärta. Tycker inte  ditt är så högt att du borde få huvudvärk. Be att få göra ett 24 timmars blodtryck.

Men visst kan man även få huvudvärk av för högt blodtryck?...🤔
Nu läste jag igen, mera ordentligt. Då såg jag att du anser att mitt blodtryck inte borde ge smärta... :)

Känner mig som sagt inte så oroad, mest nyfiken.

Ringde HC i dag för att vara ute i god tid med tidsbeställning till provtagning. Tänkte att nästa vecka eller veckan därpå vore bra, men då fick jag en tid nu på onsdag! Bra, bra. Då kan jag beta av en sak i taget.

• Like 2

6 timmar sedan, Jamtlandstjej sade:

Men visst kan man även få huvudvärk av för högt blodtryck?...🤔

Jag hade ju också, för mig, ovanligt högt blodtryck (troligen reaktion på NPF-besked) i paritet med ditt; fick blixtrande huvudvärk och illamående och därefter molande huvudvärk tiden därefter. När man reagerar tror jag beror på normalläget. Lite som att vissa blir jättesjuka av relativt låg feber och andra måste över 40 innan de faller (du är väl också lågtempare, om jag minns rätt). 
Märkligt att läkaren skriver fel i journalen... Ibland undrar jag om de skriver efter dagens sista patient eftersom de tycks blanda ihop folk. Jag tror de vill rätt men förutsättningarna för dem är nog uppåt väggarna.

• Like 3

Förra veckan fick jag tag i chefen för HC och berättade om felaktigheterna i journalen. Hon sa att felaktigheterna kunde döljas och sen kunde man skriva en ny journalanteckning vid kommande möte, att de tidigare var felaktiga. Man kan ändra i journalen också, men då måste man göra en ansökan hos Socialstyrelsen. Kändes kanske lite over-kill för det här ärendet...

Sen ringde jag för att beställa tid hos läkaren och innan dess provtagning. Jag ville också se om sköterskan kunde se mer detaljer än mig i journalen, då det inte fanns några anteckningar om att jag skulle ta uppföljande prover, vad jag kunde se. Hade tänkt mig provtagning denna vecka eller nästa. Då sa sköterskan att när det var frågan om uppföljning så behövdes ingen remiss från läkaren utan då kunde labb-personalen ordna det själva. Så hon bokade in mig på en provtagning i onsdags! 

Liiite förvirring från labb-personalens sida, men efter att de tittat i min journal och sett vilka prover som var rödmarkerade, så tog de proverna utifrån detta, 
Nu har jag fått svar på dem och de leverprover som tidigare var förhöjda var nu normala igen. Däremot hade ferritinet åter stigit. Från att ha varit nere på 142 hade det nu stigit till 213 igen... (ref: 12-100) Vete gudarna varför...

• Like 2
  • Confused 1

• 3 weeks later...

Nu har jag varit till HC och träffat den läkare som skrev fel i journalen. Han bad så mycket om ursäkt...många gånger..
Sen tittade hen igenom mina prover och funderade över vad de sagt om mitt höga ferritin, som jag haft förhöjt sen 2019. (ingenting, ingen uppföljning eller utredning). Jag sa att jag hade funderingar på Hemokromatos då jag förutom högt ferritin även har/har haft avvikande leverprover, har en mild fibros i levern, alltid är trött, har ledbesvär, har nedsatt libido...
Han funderade då vad de sagt om min fibros, vem som "hanterade" min lever?( Ingen, ingen uppföljning).

Sen skulle han kontrollera mitt blodtryck, 135/80 i dag, samt undersöka min buk. Jag bad att få börja i stående för det är då man ser hur svullen den är och även bara då jag känner två mycket ömma punkter i övre delen av magen. Sen undersökte han mig även liggande. Han antecknade och funderade och kom till slut fram till att han skulle skicka en remiss med frågeställning Hemokromatos. Sen bokade han ny tid för provtagning om fyra veckor, järnstatus och leverstatus.

När jag kom hem så ringde han och sa att han även skulle skicka en remiss för en CT-scan, så det var klart tills jag blev kallad till sjukhuset.

Se där ja! 🙂 

• Like 4
  • Boom 1