Jump to content

Börjat träna, eller?

Jamtlandstjej

Recommended Posts

Nya erfarenheter är ju bra, sägs det... Vissa kan man nog klara sig utan. Efter att ha varit lite dålig i magen sen den 1 oktober, eskalerade det under veckan så natten mot onsdag den 5 oktober, hade jag blodiga, vattniga diarréer... Ledde till att det blev en ambulansresa till sjukhuset och inskrivning drygt  ett dygn. Diagnosen kolit: inflammation i tjocktarmen. Troligen på grund av att jag provsmakat på rå köttfärs fredag 30 september, när jag skulle steka biffar. Har inte fått svar på odlingen än så vet inte vad... Flytande i en vecka, sen skonkost, men nu känner jag mig ungefär som vanligt igen. Ska in på koloskopi 4 veckor efter insjuknandet.

För övrigt så har jag fått skriftlig remissbekräftelse med besked om väntetid, men inte hur lång... Ringde mottagningen som gick in och kollade och såg att inom 2 månader skulle jag få komma till en viss läkare. Jag påtalade att jag känner försämring varje vecka, men då är det remitterande läkare som måste höra av sig och stöta på. Jo, han har också skickat remiss nu. I onsdags efter att vi pratades vid på telefon när jag behövde ett sjukintyg... Denna vecka finns han inte på plats så då kan jag skriva ett meddelande till honom på 1177, som han får nästa vecka, om att jag vill att han påskyndar besöket på reumatologen.
Har börjat känna av armarna nu också...

Håller tummarna för att det går snabbare än 2 månader...

• Like 1
  • Sad 1

• 2 weeks later...

Min läkare på HC ringde i onsdags, jag förklarade problemet att jag tyckte att försämringen gick väldigt snabbt... Han skulle skicka en påskyndande remiss till reumatologen. I går torsdag ringde sköterskan upp och jag har nu fått en tid nästa fredag morgon, med provtagning på tisdag morgon. Skönt!

Jag är ju lösningsfokuserad så jag vill få reda på vad det är och vad jag ska göra åt det! :)

• Like 4

On 2022-10-28 at 11:46, MariaF sade:

Håller tummarna för att de hittar nån orsak eller i alla fall ledtråd! :wub:

Tack. Ja, troligen är det Polymyosit... Kronisk, autoimmun, inflammatorisk muskelsjukdom. MEN! Kan behandlas med höga doser kortison och cellgifter... Rävgift och magi... 
Naturligtvis ska jag strikta till min kost ytterligare, mera mot Aip, men jag väntar tills jag har träffat doktorn...

• Like 2

• 2 weeks later...

Då var läkarbesöket avklarat. Mina prover visar inte på någon pågående inflammatorisk aktivitet, det var ju bra! Men, sa hon läkaren, dina besvär har du ju ändå. En remiss skickas till magnetröntgen (väntetid troligen 20 veckor...🙄) och jag ska även få träffa sjukgymnasten på reumatologen som ska göra en ordentlig undersökning av musklerna. Hon gjorde bara en mindre variant. Eventuellt trodde hon ("nu spekulerar jag, sa hon!) att det kunde hänga ihop med min fibromyalgi, även om jag aldrig haft dessa symtom tidigare. Hon konstaterade när hon undersökte mig att fibromyalgin var väldigt "aktiv" - många smärtpunkter som reagerade.

Jaja, återstår att se vad de uppföljande undersökningarna visar... Annars funderar jag på testosteronbrist...

• Like 3

• 2 weeks later...

Sjukgymnastbesöket avklarat, mycket intressant!
Tydliga mysoitsymtom då jag har styrkan men inte uthålligheten, Handstyrkan mycket svagare än normalt för kvinnor i min ålder.
Hon undersökte även ryggens/bäckenets rörlighet och där är jag också mycket stelare än normalt.

Får se vad detta leder till...

• Like 5

Nämen det har väl varit lite "lite" här nu ett tag...så jag drar väl till med lite mer!
Var till HC i går eftermiddag, dels för att jag fått en kraftig reaktion i ögonlocken. Svullna, röda och kliande, på båda ögonen. Troligen en allergisk reaktion, eventuellt mot fransfärg som jag fick hos frissan i torsdags. Brukar göra det ungefär var sjätte vecka och har aldrig reagerat förut...

Sen hade jag också haft besvär på halsen en dryg vecka. Öm i skinnet och så småningom utkristalliserade det sig till en knöl under hakan. Ca 2-3 cm i diameter, 5-6 mm tjock, platt och öm. Fristående i "kalkonskinnet. Troligen en lokal hudinfektion, en cellulit, men läkaren skulle kontakta ÖNH på sjukhuset för en second opinion.

En ny läkare för min del, mycket intresserad och duktig, så när han fick höra om mina muskelbesvär och mina andra diffusa symtom (förhöjt ferritin, fibros på levern...) så gick han igång. Han remitterade en massa prover som jag ska ta i morgon. Fick också igenom att få ta testosteron, då jag frågade om testosteronbrist kunde vara en anledning till muskelsvagheten.

Spännande med en läkare som tycker att det är lika "luddigt" som jag men som samtidigt anser att man inte kan sluta leta, bara för att det ena eller andra provet inte visar något. Han undrade också om jag fått prova en fyraveckors kur med kortison och blev mycket förvånad över mitt nekande svar.

Fortsättning följer...

• Like 6

• 2 weeks later...

Det finns ju mycket man inte har provat på. Vissa saker tycker jag definitivt man kan låta bli att prova på, om man kan välja... Dit hör senaste dagarnas erfarenhet för mig: Njurstensanfall! Fy gröne så vidrigt det var! Tur att jag redan var inne på sjukhuset när värsta anfallet kom, för då kunde jag relativt snabbt få medikamenter mot det...

Men hoppa över det är mitt tips...

• Sad 3

On 2022-12-10 at 09:51, MariaF sade:

Ja fy sjutton! Fick du några tips på hur du skulle undvika det framöver...? Som du kan tipsa om, alltså..?

Nej inga tips eller råd. Tidigare har de haft kostrekommendationer, till exempel undvika oxalater, rabarber är ingen höjdare i de sammanhangen. Men de har frångått dem nu. Vet att jag har en sten kvar, det såg de på DT, men jag hoppas den stannar i njuren! 😜
Den var i och för sig mindre, så den kanske inte ger samma effekt...

• Like 1

• 2 weeks later...

Vi kör väl en vända till, med ny läkare!
Förra läkaren som jag var till, av annan anledning/Knöl i "kalkonhänget under hakan och kraftig allergisk(?) reaktion på ögonen) gick ju igång på min sjukdom/mina besvär och sökte runt på nätet. Han ordinerade provtagning av en mängd olika prover. Jag slängde ur mig frågan då, vad han trodde om testosteronbrist. Han gick utan problem med på att ta även det provet. Sen fick jag brevsvar att, i vanlig ordning, så såg alla mina prover bra ut. Även testosteron låg inom referens men lågt i referens, så jag skrev då ett meddelande på 1177.se att jag gärna kunde använda mig själv som försökskanin och testa det, istället för att börja med fyra veckor kortisonkur...

Då ringde han upp mig...men se det där blev besvärligt. En kvinna som ville ha testosteron, det fanns ju biverkningar också. Förvisso, sa jag, men jag har rätt mycket "biverkningar" av min odefinierade muskelsjukdom också. Men då tyckte han att jag måste komma dit först. Sagt och gjort, jag ringde tidsbokningen och fick en tid, men först den 3 januari... Kändes väldigt långt borta men det var den närmaste de hade... Nåväl, det var en tid åtminstone. Men se...på eftermiddagen ringde sköterskan upp igen. Då förhåller det sig så att jag bor i ett område som har en annan läkare (som jag aldrig träffat) så jag var tvungen att byta tid. Sköterskan hade pratat med läkaren och han instämde (då slapp han mig, eller?...) 

Så jag fick en tid hos en annan läkare nu i måndags. Jag var väl inte helt nöjd med att behöva dra hela historien igen, men jag kände att jag måste ge henne en chans. En yngre tjej, som först och främst kom ut, när min tid var inne, och sa att hon blivit försenad på grund av ett akutfall, men att hon inte glömt mig! När hon hämtade mig, ca 10 minuter senare, så bad hon om ursäkt igen! Jag förklarade att jag inte hade nån tid att passa, så det var inga problem. Sen frågade hon vad hon kunde hjälpa mig med. Jag frågade om hon läst min journal, men det hade hon uppenbarligen inte...så jag drog lite snabbt om alla symtom, hur snabbt de hade kommit, undersökningen av fysioterapeut som visade tydliga myosittecken och de obefintliga inflammationsmarkörerna i blodet. Samt om mina tankar att prova testosteron.

Hon var i princip inte motståndare till testosteron, jag hade med SFOG's lista med råd vid menopausal behandling, där hon läste inlägget om androgen behandling. Sen skrev hon upp namnet på listan och skulle läsa vidare. MEN, hon ville först ta kompletterande prover, då testosteron alltid ska tas tillsammans med SBHG (eller om det är SHBG...🤔) för att sen få fram en kvot emellan dem. Ett högt S... kan ge ett falskt lågt testosteron medan ett lågt S... kan förstärka anledningen till att medicinera.

Hon skulle även skicka en remiss för Elektromyografi, där man undersöker musklerna. Sen skulle hon läsa på mera på kvällen (du är ett intressant fall och jag har dator hemma som är uppkopplad mot journalsystemet så jag kan läsa hemma i kväll!) Sen skulle hon ringa mig på tisdagen. Det gjorde hon och då hade hon skrivit remiss för provtagning (blir på fredag) och remissen för elektromyografin låg som prioriterad, borde alltså utföras inom en månad.

Skönt med en läkare som är intresserad av problemlösning! :)

• Like 6

• 2 months later...

Ja nu har jag gjort alla tänkbara undersökningar och provtagningar och det finns inga fel på min kropp. Så bra! :D
Kunde kroppen börja lyssna på det också så vore jag glad.

Magnetröntgen av bäckenet visade inga "fel" där, EMG och nervledningshastighet UA, ingen inflammatorisk aktivitet. Testosteron och SHBG samt kvot ligger inom referens. Lågt, men inom referens. (vad är mitt normalläge månntro?...🤔 )

Vid senaste besöket så ville läkaren skriva ut Amitriptylin, för jag måste prova den, annars kunde hon inte skicka nån remiss till smärtkliniken (?!?). Jag behöver inte en remiss till smärtkliniken. Hon baserar sitt beslut på att jag har Fibromyalgi (har haft i 30 år, "känner" den sjukdomen rätt bra alltså) och den medicin hon rekommenderade var för behandling av Fibromyalgi. Jag bad om testosteron eftersom testosteronbrist ken ge både muskelsvaghet och ledsmärtor, men se det gick inte! Det fanns inget rekommenderat läkemedel för kvinnor och det kunde ge massor med biverkningar och jag kunde stämma henne (!) om jag fick endometriecancer! Nu har jag ju ingen livmoder kvar, så just det problemet existerar ju inte.

Jag sa då att även den medicin hon rekommenderade garanterat hade biverkningar även den, men då menade hon att det var en beprövad medicin. Hon skulle skriva en frågeremiss till gyn, som hade mera erfarenhet av testosteron till kvinnor än vad hon hade, så skulle jag få besked sen...

När jag kom hem läste jag på om Amitriptylin och då blev jag rent mörkrädd! 😬 Huu vilka biverkningar!
I måndags när jag läste journalanteckningarna insåg jag att hon fått allt om bakfoten. Hon hade skrivit om min smärta i musklerna, men jag har INTE ont i musklerna! Jag har ont i bäcken och höfter när jag varit stilla en stund (typ 4-5 timmar, vaknar därför med smärta) men smärtan går över när jag rör på mig. Mina muskler däremot har tappat i styrka och uthållighet... Jag skrev et meddelande på 1177 angående ändring av journalanteckningen (och bad om ursäkt för att jag varit otydlig...). Fick svar från sköterskan att läkaren skulle utföra ändringen och dessutom konsultera en kollega för att höra hur fortsättningen skulle bli för mig.

Det bär mig emot att använda Medicheck eller andra nätdoktorer då jag tycker att pengarna för min vård ska stanna i regionen, men det är en uppenbar risk att de inte kommer att göra det nu...

• Like 1

Vet inte hur du tränar just nu? Men känner igen dina symtom. Hade liknande symtom under första året med pandemin då simningen fick utebli. Var på ultraljud för att kolla om jag hade artros. Ont på nätterna. Inget fel på höfterna, du har bara för lite muskler. Sen jag fick börja simma och jogga i vatten har jag inga symtom längre.

• Like 1

4 timmar sedan, Cederulla sade:

Vet inte hur du tränar just nu? Men känner igen dina symtom. Hade liknande symtom under första året med pandemin då simningen fick utebli. Var på ultraljud för att kolla om jag hade artros. Ont på nätterna. Inget fel på höfterna, du har bara för lite muskler. Sen jag fick börja simma och jogga i vatten har jag inga symtom längre.

Problemet är att jag inte KAN träna... Den enda underökning som har "visat" hur mina muskler mår är ett muskeluthållighetstest som gjordes av sjukgymnasten på reumatologen. Jag låg då (försämrad sen dess...) på mellan 10-30 % av max. Det borde jag inte göra som har sprungit regelbundet ända fram till början av augusti i år. Dessutom renoverar jag mitt hus så jag bar flera ton (!) virke i somras. Nu kan jag knappt gå. Brukar gå "runt byn" tillsammans med grannen, ungefär 5 km. Nu tar det mellan 15 och 20 minuter längre tid än innan det blev så här...

Nu är muskler i armar, ben, nacke och senast även bålen påverkad. Enligt sjukgymnasten tydliga tecken på myosit, men inga inflammationsmarkörer i blodet mer än förhöjt ferritin...

• Like 2
  • Sad 1

1 timme sedan, Jamtlandstjej sade:

Problemet är att jag inte KAN träna... Den enda underökning som har "visat" hur mina muskler mår är ett muskeluthållighetstest som gjordes av sjukgymnasten på reumatologen. Jag låg då (försämrad sen dess...) på mellan 10-30 % av max. Det borde jag inte göra som har sprungit regelbundet ända fram till början av augusti i år. Dessutom renoverar jag mitt hus så jag bar flera ton (!) virke i somras. Nu kan jag knappt gå. Brukar gå "runt byn" tillsammans med grannen, ungefär 5 km. Nu tar det mellan 15 och 20 minuter längre tid än innan det blev så här...

Nu är muskler i armar, ben, nacke och senast även bålen påverkad. Enligt sjukgymnasten tydliga tecken på myosit, men inga inflammationsmarkörer i blodet mer än förhöjt ferritin...

Två bekanta har myosit eller muskelreumatism. De behandlades med kortison i ett år som sedan trappades ut. Vad jag vet är båda igång igen. Vet ej om de hade ngn kompletterande medicinering.

15 timmar sedan, Cederulla sade:

Två bekanta har myosit eller muskelreumatism. De behandlades med kortison i ett år som sedan trappades ut. Vad jag vet är båda igång igen. Vet ej om de hade ngn kompletterande medicinering.

Eftersom jag inte har några inflammationsmarkörer i blodet finns inget att behandla...

On 2023-03-08 at 07:35, Jamtlandstjej sade:

Jag har ont i bäcken och höfter när jag varit stilla en stund (typ 4-5 timmar, vaknar därför med smärta) men smärtan går över när jag rör på mig.

Men det är ju det jag får av vissa springturer, det jag tror är överbelastning?! Sen om din smärta känns som att skelettet värker vet jag ju inte men för mig gör det det och jag känner av det mer av att vara stilla/sova. 

Kan bära några ton virke och lika mycket lerbruk ge överbelastning..? :unsure: ;) Skämt åsido, hur kan man inte hitta nån markör för det? Eller nåt som syns på magnetröntgen? För det kan väl inte vara i hjärnan (typ smärtcentrum) felet sitter?

• Like 1

23 timmar sedan, MariaF sade:

Men det är ju det jag får av vissa springturer, det jag tror är överbelastning?! Sen om din smärta känns som att skelettet värker vet jag ju inte men för mig gör det det och jag känner av det mer av att vara stilla/sova. 

Kan bära några ton virke och lika mycket lerbruk ge överbelastning..? :unsure: ;) Skämt åsido, hur kan man inte hitta nån markör för det? Eller nåt som syns på magnetröntgen? För det kan väl inte vara i hjärnan (typ smärtcentrum) felet sitter?

Det finns inget på vare sig magnetröntgen eller slätröntgen som visar några "fel" i höfter eller bäcken. allt ser bra ut.
Och inga markörer för inflammation i blodet...
Själv är jag övertygad om att det är hormonellt...

• Like 1
  • Confused 1

Hormonellt... Hm... Jag har inte heller några markörer. Min magnetröntgen visade inget. "Vi vet att det inte är nåt fel, vi vet bara inte vad som gör ont!" som läkaren sa...

Men varför gör det bara ont i höfterna, tänker du? Varför inte mer utspritt om det är hormonellt..? 🤔

• Like 1

On 2023-03-13 at 21:28, MariaF sade:

Hormonellt... Hm... Jag har inte heller några markörer. Min magnetröntgen visade inget. "Vi vet att det inte är nåt fel, vi vet bara inte vad som gör ont!" som läkaren sa...

Men varför gör det bara ont i höfterna, tänker du? Varför inte mer utspritt om det är hormonellt..? 🤔

Ja... det är egentligen bara teorier...men jag har hört många i förklimakteriet/klimakteriet som har ont i höfter och bäcken. Vissa får direkt diagnosen artros, utan vidare undersökning med röntgen, för det är så "vanligt" för kvinnor i den åldern! 😡

Har också läst många goda historier om hur kvinnor som fått prova testosteron, efter bar någon eller några doser, känner en markant skillnad i värkproblematiken.

Jag har ju tagit testosteronprov och jag ligger lågt. Inom referens, men lågt. Ligger på 0,4 och referensen på mitt labb är 0,2 - 1,8...

• Like 2

Härligt! Då har du nån att diskutera dos med!

Jag... blir väldigt arg (överreagerar) nu men frågan är om det kommer så fort? Om dosen är fel? Så jag har minskat mängden lite till lite mindre än halva pumpen. Min man tar 3 pumpar varje morgon eller nåt sånt! :o

Hoppas innerligt att du får prova och att det hjälper! :wub:

• Like 2