Jump to content

Börjat träna, eller?

Jamtlandstjej

Recommended Posts

I dag blev det en tidig morgonrunda! Tio i sex gav jag mig av. Måste erkänna att stenarna efter vägskrapningen stör mig mycket mer än jag tycker är okej. Jag får ont i fötterna! Nu har jag letat fram mina "piggbollar" i tennisbollstorlek och ska försöka massera med dem och se om det lättar. I morse när jag vaknade hade jag fortfarande ont efter i går. Till viss del kan det också bero på att jag i går gick i mina arbetsskor med stålhätta hela dagen...men inte enbart det...

Nåja, rundan gick bra fast ingen rekordtid. Skyller det på stenarna. Jag sprang längre sträckor, men mera försiktigt och eftertänksamt, så jag hela tiden skulle se var jag satte ner fötterna. Inte optimalt avslappnad stil. Pausfunktionen funkade bra, nu när jag lärt mig att den fanns! ?

• Like 2

Blev lite fyspass i dag också. Dels gräva lera och kärra grästorvor. Sandlåda till barnbarnen och det jag gräver upp lägger jag där det var en stenläggning tidigare. Sen fick jag hjälp att flytta mina gräsklippare. Där jag bor hade jag en sladdriven elklippare, multiclip, utan självdrift. Rejält kuperad tomt och gropig och knölig. Vid mitt andra hus hade jag en bensindriven klippare, med uppsamlare och självdrift. Därtill en helt platt tomt och sandjord, så där behöver inte klippas på länge. Där jag bor är det lerjord, klippt två gånger och nu var det dags igen. 

Nu har de bytt plats. Jisses vilken fröjd att klippa gräset! ? I och med att det är gropigt och knöligt går det inte helt smärtfritt, men oj vilken skillnad! Havtornsbuskarna blev glada också som fick ett ordentligt lager med gräsklipp. ?

Får nog erkänna för mig själv att det är mina jobbarskor som ger mig ont i fötterna. Skit också! ?

Jag har så små fötter så jag har svårt att hitta såna. Inte nog med att de är korta, mina fötter, de är tunna också. Skor med snörning får alltid en snygg "bubbla" längst fram, när jag drar åt snörningen så skon passar foten. 

Jag har ett par nyare skor men jag måste ha yllesocka i den för att den ska sitta någorlunda. Inte helt optimalt i detta väder! ?

• Like 2
  • Haha 1

I går var det jobbdag i stora staden och därtill AW, så ingen runda i går. Jag kör ju bil hem så min AW blev lugn. De andra åt pizza och drack öl/vin, jag åt meatzza och drack vatten! ?

Kom hem senare än vanligt och därmed i säng senare än vanligt, så morgonen blev seg och promenaden senare och segare än vanligt, men den blev av! Sprang längre sträckor, men fortfarande med små försiktiga steg på grund av alla stenar. Glömde dricka vatten/ta salt innan jag gav mig av, men det gick bra ändå. Ingen rekordtid men knappt 50 minuter. Nu blir det frukost och sen lite jobb men hemifrån nu. Har ett antal examensarbeten som ska granskas och betygssättas, så det tar nog några dagar!

Hoppas ni får en fin dag i solen! Bara 7 grader här när jag gav mig av ut, men solen skiner så det blir nog fint framöver dagen.

• Like 3

Morgonrunda i dag igen. Gav mig av en halvtimme tidigare än i går, ändå var det 11 grader redan då. Kommer att bli en varm dag till alltså, härligt!

Ingen större skillnad på rundan mot i går, knappt 50 minuter och sprang något längre sträckor. Kändes bra trots att jag hoppade över vatten och salt innan.

I dag är två veckor sen jag mätte mig första gången sen jag började med koppningsmassagen. Det är också drygt två veckor sen jag började med carnivore. På måtten har det hänt en hel del må jag säga. Vikten inte lika mycket. Möjligen att den där normalpendlingen på 1-2 kg har flyttats ner 2-3 kg. Men måtten, som sagt! Lår, minus 7 cm, knä och överarm, minus 2 cm, vad minus 1 cm, höft minus 3,5 cm, midja minus 3 cm och mage minus 7,5 cm! Jag tror inte allt hör ihop med koppningsmassagen, men på låren tror jag det är den som haft mest effekt. på magen tror jag det är kosten som har haft mest effekt och kanske framför allt för att irritationen i magen har minskat, så den är inte lika svullen längre. Gjorde ett medvetet uppehåll i koppningsmassagen en par dagar, för att se om det kom tillbaka, men inga såna tecken. Jag tror inte att alla kroppsmått kan minska mera, till exempel vad, överarm, knä... Där finns inte så mycket mera att ta av, mer än muskler. Speciellt inte vaden. Där är det ju å andra sidan lätt att se om det ansamlas vätska, genom att trycka på smalbenet med ett finger. Blir det en grop som står kvar = vätska. Bröstkorgen kan nog inte heller minska, därför har jag inte ens med det måttet. Även om jag lägger på mig vikt så är alltid revbenen synliga på bröstkorgen under bysten och jag kan ju inte riktigt plocka bort dem! ? Tycker jag har fått tillbaka mera av min energi (carnivore?) även om jag inte riktigt är på topp! Å andra sidan kanske man får acceptera en viss avmattning i energi med åren. Jag är ju inte riktigt den stillasittande typen, men tidigare har mina vänner tyckt att jag påminner om en duracellkanin, jag är inte riktigt där än! ?

Nu dags att ta tag i dagen igen. Jobbar hemifrån vilket innebär att jag kan anpassa arbetet efter väder och vind. I mitt fall betyder det att ta vara på vädret med en långlunch utomhus i solen, för att klippa lite gräs eller så! ☺️

• Like 4

Jag tog en morgonpromenad idag, mest för att det blir för varmt för vovvan senare och jag har inte så mycket tid innan barnen ska väckas, men när jag gick där tänkte jag på dig... Jag såg inte en kotte i samhället där vid 5:45-6:15.... Har alla dina grannar lika morgontidiga vanor som du eftersom du behöver vara social på så många av dina rundor...? ? :P

• Like 3
  • Haha 1

1 timme sedan, MariaF sade:

Jag tog en morgonpromenad idag, mest för att det blir för varmt för vovvan senare och jag har inte så mycket tid innan barnen ska väckas, men när jag gick där tänkte jag på dig... Jag såg inte en kotte i samhället där vid 5:45-6:15.... Har alla dina grannar lika morgontidiga vanor som du eftersom du behöver vara social på så många av dina rundor...? ? :P

Nja...på de tidiga rundorna är jag inte så social...mer än vid särskild invit...??

• Like 1
  • Haha 2

Morgonrunda igen. Lite senare i dag men kvart över sex gav jag mig av. Då var det 16 grader varmt, otroligt! Lite segare i dag, lite mera vätska i smalbenen redan på morgonen (inte fötterna). Blir som stummare i benen då... Blev lite långsammare tid än de senaste dagarna men delvis beror det på de förbaskade stenarna! Tror jag ska hyra nån med en gatsoparmaskin som får köra före mig så jag får stenfritt! ? För tusan så ont det gör... Himlen var riktigt åskblå medan jag var ute och jag hann precis hem så började de första dropparna komma. Nu kom regnet på riktigt! Härligt! Det är sååå otroligt torrt i markerna!

Carnívorar fortfarande och det går bra. Magen är lugn och fin och mycket mindre svullen. Inte helt svällfri dock. Funderar däremot på mina vätskesamlande ben... Har tidigare haft lite låga värden på albumin och det kan ju vara en orsak till att man binder vätska. Som jag har förstått det så har albumin ett samband med njurar och njurfunktion... Om jag nu äter mest bara kött, som...om jag har förstått det hela rätt...processas mycket just via njurarna, kanske det kan vara en förklaring till att jag binder mer vätska?... Det är inte värmen, för jag ser likadan ut på morgonen... Och som sagt, inte fötter/vrister...

Om så är fallet, hur gör jag bäst för att höja albuminhalten/stärka njurarna? Har en känsla av att "Ät mera kött" inte är rätt svar...?

Har ni några bättre svar?

• Like 2

2 timmar sedan, Jamtlandstjej sade:

Tror jag ska hyra nån med en gatsoparmaskin som får köra före mig så jag får stenfritt! ?

Curling, alltså... Alla ska curlas nu för tiden..?! :P

Märker du skillnad på svullnaden om du "koppar" benen eller inte?

• Like 1

29 minuter sedan, MariaF sade:

Curling, alltså... Alla ska curlas nu för tiden..?! :P

Märker du skillnad på svullnaden om du "koppar" benen eller inte?

Ja i det fallet skulle jag gärna bli curlad ett tag - har fortfarande ont efter rundan i morse...?

Nej inte på underbenen, det är det som är så märkligt... Överallt annars har måtten minskat, men inte på vaderna, där har det snarare ökat med nån cm eller två.  Trycker jag med tummen fram på smalbenet så blir det en tydlig grop som är kvar flera minuter...

Kontaktade HC så nu har jag varit ner och tagit prover, får svar på måndag.

• Like 1
  • Confused 1

Ingen morgonrunda i dag eftersom jag var farmor i natt, tvååringen sov över. När jag skjutsat hem henne fram på förmiddagen så påbörjade jag ett litet snickarprojekt. Nu vid en liten lunchpaus (eller nåt...) så konstaterar jag att mina underben och nu även fötter är sjukt svullna! Vaderna är nu 3 cm tjockare än de var i onsdags. Eftersom de är svullna även på morgonen så tror jag inte på värme/stillasittande... Men frågan är vad det beror på... Noterade fötterna första gången i går kväll, gjorde småont i fötter och underben när jag gick och la mig, trots att jag suttit med dem i högläge en par timmar framför tv'n...

Nåt att bry sig om så här på en lördag?

• Confused 1
  • Sad 1

4 timmar sedan, MariaF sade:

Undrar om det inte kan hänga ihop med lymfan ändå... Det eller hjärtsvikt... Tänker att du satt fart på lymfsystemet och att det påverkar? 

Ja jag funderar...eller njurarna.. Funderar över om även min svullna mage kan bero på vätska... Sväller i övre delen av magen, ovanför naveln, så jag ser gravid ut...

Nåja, ska ringa 1177 i morgon bitti för att försöka få en tid hos distriktsläkarjouren på akuten. När jag ringde dem i dag var det för sent, men hon tyckte jag skulle ringa i morgon igen...

Fotknölarna är helt borta nu också. Har suttit med fötterna i högläge i två timmar utan nån förändring mer än att det "sticker" i benen/fötterna..

• Sad 3

18 mil senare har jag fått konstaterat att det inte är njurar eller hjärta, skönt! Läkarens ord när hon först tittat, klämt ock känt och sen undersökt venflöde, blodtryck, hjärta och lungor:"Ja konstigt nog är du frisk"! ?

Hon sa att min ordinarie läkare får fortsätta undersöka vad det beror på, men det kan vara lymfan. Man skulle eventuellt kunna ta vätskedrivande en period, eller använda stödstrumpor... det sistnämnda känns väl inte så lockande just nu...?

Får kanske jobba lite mera aktivt med lymfmassage enligt filmen jag delade...och kanske försöka hitta en lymfterapeut...

Huvudsaken det inte var nåt "farligt". Nu lite lunch, sen ut och snickra igen. ?

• Like 2

Nu har jag blivit uppringd av sköterskan från HC och fått respons på mina provsvar. Albumin ligger fortfarande under gränsen, 33 när nedre gränsvärdet är 36. Var 32 i mars. Gränspuck förstås. Berättade om gårdagens besök på akuten och läkarens tips om att "min" läkare fick ta hand om den fortsatta utredningen. (Här finns bara spridda skurar med stafettläkare, i bästa fall...) Frågade om de hade nån läkare nu och det hade de, men inga tider förrän v 25. Passar bra för nästa vecka är jag bortrest större delen av veckan. Fick en tid den 20/6 och sa att om jag blivit bra innan dess fick jag väl avboka. ?

Stormen från helvetet, eller nej, Ishavet var det ju, med tanke på temperaturen, härjar fortfarande här, så nån runda blir det inte i dag. Inte i morgon heller för då blir det middag på lokal med våra treor som går fram med sina ex-jobb i dag och i morgon. Kommer att komma hem ganska sent alltså...

Såna här blåsdagar skulle jag helst vilja gå i ide, mitt värsta väder som kroppen protesterar högljutt emot?

• Like 5

I dag har jag brutit min carnivore efter tre veckor och jisses så gott det var! ?

Examensmiddag med treorna som under två dagar nu presenterat sina C-uppsatser. Skolan bjuder både elever och personal på middagen. Det var en trerätters middag och i vanlig ordning hade jag skickat in min lista (A4-sida) med vad jag kan äta och inte. Fick meddelande att jag skulle ringa upp dem i dag på fm och efter det samtalet kändes allt bra. En kock med koll! ? Till förrätt fick jag rökt älgfilé på en tallrik med blandade gröna blad, flingsalt och lite vinäger. Till varmrätt fick jag fläskfilé med stekt grön och vit sparris samt en pepparsås på reducerad grädde. Var så gott så om det inte vore så oförskämt skulle jag ha slickat tallriken! ? Till efterrätt blev det jordgubbar och grädde.

Innan vi lämnade restaurangen blev vi uppvaktade av eleverna, fick en flaska bubbel! Trevligt och en fin gest. Jag har inte haft så mycket med dem att göra eftersom jag började första december, bara varit handledare för fyra ex-jobb, men jag fick en flaska ändå. ?

Röd dag i morgon, skönt! Hoppas de iskalla vindarna har gett sig så jag kan snickra färdigt och kanske till och med ta en runda. Nu blir det sängen! 

• Like 5

I dag kom jag ihåg att köpa ett nytt batteri till pulsbandet. Tänkte att eftersom själva klockan fungerade, men den inte tog emot några signaler från pulsbandet, så kanske det är där felet sitter.

Men det verkar inte så... Nu tar den emot så tillvida att hjärtsymbolen visas och det blinkar två streck där pulssiffrorna brukar stå, men det kommer inga siffror... Har läst igenom manualen men hittar ingen sån felsökningsfunktion. Får googla lite och se om jag hittar nåt där. Det kanske är nån reset som måste utföras...

Blev ingen morgonpromenad i morse heller, fast jag föresatte mig det i går kväll när jag kröp i säng. Då var det hyfsat vindstilla men i morse var det de stormiga isvindarna från hell igen. Funkar inte för mig då. Mår som en pissråtta av det... Ett löpband inomhus vore ju en bra idé såna här tillfällen...

• Like 2

☺️YES!

I dag hade stormen från Ishavet mildrats så jag gav mig ut på en morgonrunda. Tydligen hade jag vilat mig i form för det gick mycket bättre än sist. 45.13 var dagens tid och då sprang jag en lång sammanhängande sträcka, härligt! ?

På tillbakavägen började det blåsa så jag hade motvind sista 1,5 km, men ändå inte i den omfattning och styrka den haft de senaste dagarna. Det mesta av gruset börjar också vara nerkört så det är inte lika smärtsamt att springa. Det har förstås en viss effekt på sträckan jag klarar av att springa, men det är ju andningen som styr det mesta av det. Håller hårt på att jag ska klara av att näsandas för att springa, annars är det gå som gäller.

• Like 4

I morse ville min kropp ha sovmorgon. Det händer nästan aldrig så då fick det bli så. Ja, sovmorgon i min värld, då närmar klockan sig åtta! ? Med tanke på dagens schema hann jag inte med nån morgonrunda...

Jag skulle följa med sonen och hans familj på kosläpp kl 11 och innan dess skulle jag skruva ihop gungställningen jag målade i går och hänga upp gungorna. Barnbarnen måste ju ha gungor hos farmor också. ? Blev nästan klar, bara fästet av ställningen mot plankorna på marken (tippskydd) kvar. Sen fick jag ila iväg! Skuttande, råmande kossor, hoppborg och varmkorv, åka traktorvagn och klappa kalvar. Barn och vuxna nöjda. Sen hade jag lite fyspass hemma, med att slita bort gammalt hönsnät från hönsgården och plocka upp stolpar. Fastväxt hönsnät är inte att leka med! ?

Äldsta barnbarnet stannade kvar för att sova hos farmor, så ingen morgonrunda i morgon heller, men det är det värt! ❤️

Styrelsemöte i morgon kväll, så då blir det nog inte heller nån runda... Måndag morgon förhoppningsvis, men tisdag morgon blir tidig avresa (04.40...) för fyra dagar i huvudstaden. Får väl ta med mig träningskläderna och hoppas på att hitta nåt bra ställe att springa på. 

• Like 2

Lite småont i halsen och småsnuvig sen i går kväll. Känns helt onödigt... ? Ska nog skippa morgonpromenaden i morgon i allafall, för att inte riskera att bli sjuk till Stockholmsresan. Har dragits med en lätt tyngande huvudvärk sen jag vaknade i natt. Den lättade först på kvällskvisten när jag intagit ordentligt med salt. Blev förmodligen för lite av både vatten och salt i går i värmen, och det har spätts på i dag. Brukar inte ha ont i huvudet... 

Lite fysträning i dag också, gräsklippning. 

• Like 2

Igår hade jag också huvudvärk. Jag lufsade iofs på morgonen men jag drack rejält, tog en extra saltshot utöver den jag tog innan morgonrundan och till sist tog jag alvedon men inget hjälpte. Sen kom då regnet till sist, och huvudvärken bara försvann. Spännande med väderomslag! 

• Like 3

Inte lika halsondig när jag vaknade i morse och framför allt gav det med sig framöver dagen, så jag tog en långlunch (jobbar hemifrån) och körde ett fyspass med gräsklippning plus att jag har spettat/slagit ner ett antal stängselstolpar, som jag ska använda som grunden till ett staket.

Ska steka lite köttfärsbiffar strax, innan jag ska till frissan. Åker ju till Stockholm i morgon och vis av skadan sen senaste resan så befarar jag att det inte finns nåt för mig att äta innan lunch. Fasta passar inte mig, så lite köttfärsbiffar, ölkorv och avokado kan vara bra att ha i ryggsäcken! ?

• Like 2

I kväll har jag landat hemma igen efter fyra dagar i Stockholm. Ingen löprunda blev det men många och långa promenader, så fötterna är fulla av blåsor. Inte promenadvänliga skor tyvärr...

Nåja, de torkar väl in på några dagar! ?

I morgon är det farmoruppdrag hela dagen då föräldrarna ska ha arbetsdag på barnens dagis ( föräldrakooperativ). Det blir bra det men nån morgonrunda hinner jag inte med. Får se till kvällen...och hur det känns med löparskorna och blåsorna...

Nu dags för sängen, min egen! Underbart! ❤️

• Like 3

Nähä, ingen runda den här helgen. Kroppen fick en sovmorgon i morse (efter att ha varit vaken runt femtiden först...). När jag vaknade regnade det. Efterlängtat, men gav mig inte så stor lust att ut och röra på mig...å dessutom var jag vrålhungrig och inget fanns för mig att äta efter en vecka borta, så det blev lite matlagning istället. Regnet har sippat på hela dagen så jag har ägnat mig åt inomhusaktiviteter, också välbehövligt.

I morgon är vardagen tillbaka igen, med arbete hemifrån hela veckan, så då ska jag försöka få till en morgonrunda igen. Lite sugen på att försöka hitta en slinga som inte är så kuperad, för att se hur långt jag egentligen orkar springa...

Får klura på det... ?

• Like 4

Japp, morgonrunda blev det, men inte så tidigt som jag tänkt... När klockan ringde hörde jag hur regnet vräkte ner...så då var det inte så lockande utan jag låg kvar i sängen en stund. När jag till slut klev upp hade det slutat, så då blev det en sväng. Samma runda som tidigare och hyfsad tid: 45:48

Fick använda pausfunktionen även i dag, men inte av samma anledning... Laddade med papper i jackfickan innan jag gick då det har varit lite si och så med nr 2 de senaste dagarna. Lite rörelse brukar ju kunna ordna det, och mycket riktigt! ? Passade på där det var lite skog och sen gick det lättare att springa igen!

Ska försöka ge mig på pulsklockan i dag också, se om jag kan fixa den. Har fått lite tips från support. Ska testa det innan jag kastar bort den.

Nu en dusch, frukost och sen åter till arbetet. ☺️

• Like 3

1 timme sedan, MariaF sade:

Jag är ju obotlig optimist så... nytt batteri! :)

Går det inte att ladda batteriet?? Hur som, du fick en pokal av mig för att du är en optimist och sprider så mycket kunskap och glädje samt delar med dig av ditt liv.

52 minuter sedan, jala sade:

Går det inte att ladda batteriet?? Hur som, du fick en pokal av mig för att du är en optimist och sprider så mycket kunskap och glädje samt delar med dig av ditt liv.

Det är ett vanligt knappcellsbatteri - går såna att ladda? ?

Håller med om optimismen! ?

• Like 2

Torsdag i dag och årets längsta dag!

Inledde med en morgonrunda. Sprang längre sammanhängande sträckor i dag, även en av uppförsbackarna, så jag kapade tiden lite. 44.05 låg tiden på. Snabbast på tredje kilometern, då var tiden 7,27 min/km. Att jämföra med kilometer nummer två, som innehåller "mördarbacken", då var tiden 10,38 min/km. Inga räsertider precis, men jag är nöjd med det lilla! ?

Sen hem och duschade och susade iväg på provtagning. Nu ligger frukosten i magen, jag sippar på lite te och har inlett arbetsdagen med att svara på lite mail. Nu ska jag fortsätta med rättning/bedömning av praktikrapporter och examensarbeten innan det blir helg. ☺️

• Like 2

Storm i går morse, barnbarnet övernattade tills i dag, så ingen runda i dag heller. I och för sig storm i dag också, så hade nog inte blivit nån runda ändå. Nu verkar det ha mojnat en del så kanske det kan bli en sväng i morgon.

Har ägnat mig åt lite pyssel inomhus istället. Har en del som ska färdigställas innan huset säljs. 

• Like 2

Jodå, det blev en morgonrunda i dag. Fläktade bara lite svagt när jag gav mig av, skönt! När jag nått halvvägs tog det dock i ordentligt igen, så ordentligt med motvind bitvis på hemvägen. Lite seg så ingen rekordtid: 46.21, men inte min sämsta tid heller.

När jag kom hem blåste det ordentligt så det blev en lång och skön frukost innan jag gav mig ut igen. Det var dags att plocka fram byggsågen och börja klyva panelbrädor för att börja bygga staket/vindskydd. Stolparna satte jag upp för några veckor sen men nu var det dags för resten. Kan tala om att byggsåg i klyvläge och halv storm är inte riktigt nån bra kombination...?

Får väl förutsätta att sågspånet i min hårbotten kommer utifrån, inte inifrån... ?

Sen kan jag ge alla tjejer ett tips: silikonbröst, glöm det! Äkta vara med sågspån är mycket bättre! Naturligt och bra...?

Batteriet i skruvdragaren tog slut så jag fick hitta på lite annat mellan varven, typ laga och äta mat och så...

Nu har det nog laddat tillräckligt så jag kan slutföra det jag påbörjat. Sen får det nog bli en rejäl dusch! ?

• Like 3
  • Haha 1

Tydligen är det de tidiga morgonrundorna som gäller om jag ska slippa blåsten. I dag hann jag nästan ända hem! Bra runda i dag, sprang till och med lite i den flackare delen av "Mördarbacken". Tiden blev 43.41 så personbästa! ?Har kapat tiden med drygt 10 minuter sen premiären på denna sträcka den 23/4, fullt nöjd med det. Inte riktigt lika nöjd med magens funktion, även om jag vet vad det beror på...(för mycket ost...) Jag han precis på jäsken låsa upp dörren och ta mig in till toaletten innan den tyckte det var dags för tömning. Nåja, det var väl behövligt! 4 hekto ner i vikt efter runda och toabesök jämfört med innan rundan! ?

En dusch, nu lite frukost och sen jobb. Gillar verkligen att jag kan jobba hemifrån! ?

• Like 2
  • Haha 1

3 minuter sedan, Jamtlandstjej sade:

Gillar verkligen att jag kan jobba hemifrån! ?

Jag håller med! Det är en stor förmån att kunna göra det! I alla fall sen jag lärde mig att inte starta en tvätt eller så... för då blev det stress. I övermorgon får jag sitta hemma, inget smink,  bara mjukiskläder... Vovvan och jag. :wub:

• Like 4

1 minut sedan, MariaF sade:

inget smink,  bara mjukiskläder... Vovvan och jag. :wub:

Hrmmm..."Inget smink" - det är jag hela tiden! ?? För bekväm...och känsliga kliande ögon. Färgar bryn och fransar varsjätte vecka när jag är till frissan, det får räcka!
Ingen vovve numera för mig, bara två katter som håller mig sällskap, det räcker gott! Å mjukiskläder på, absolut! ?

• Like 3

1 timme sedan, Jamtlandstjej sade:

För bekväm...och känsliga kliande ögon.

Nu är ju jag ekonörd så jag börjar sminkad på morgonen (när jag ska till jobbet, alltså) men avslutar dagen med sminket UNDER ögonen... som en tvättbjörn, ungefär. Så gillar man tvättbjörns-looken kan man köra eko. :) (Kan väl berätta att det blev något mindre tvättbjörn efter jag började med lite foundation, något jag varit alltför bekväm för tidigare). För bekvämlighet passar färgning bra. Nu klipper jag mig bara en-två gånger om året och min eko-frissa färgar inte fransar... :( Synd, hade gärna tillämpat det annars för att slippa smink. Är liksom inget kul när man inte ser sig i spegeln för man är så blek att man smälter in i det vita kaklet bakom ryggen... 

• Like 3
  • Haha 1

13 minuter sedan, MariaF sade:

Nu är ju jag ekonörd så jag börjar sminkad på morgonen (när jag ska till jobbet, alltså) men avslutar dagen med sminket UNDER ögonen... som en tvättbjörn, ungefär. Så gillar man tvättbjörns-looken kan man köra eko. :) (Kan väl berätta att det blev något mindre tvättbjörn efter jag började med lite foundation, något jag varit alltför bekväm för tidigare). För bekvämlighet passar färgning bra. Nu klipper jag mig bara en-två gånger om året och min eko-frissa färgar inte fransar... :( Synd, hade gärna tillämpat det annars för att slippa smink. Är liksom inget kul när man inte ser sig i spegeln för man är så blek att man smälter in i det vita kaklet bakom ryggen... 

Jag har ju förmånen att ha en hud som lätt tar färg från solen, utan att bränna sig. Så färg på huden har jag tack och lov. Nä, jag har aldrig blivit riktigt bekväm med sminkandet, ibland när jag ska på dans, vilket sker allt för sällan... Då kan det bli lite färg på ögonlocken och möjligen lite extra färg på fransarna... Nu är det ju så att jag har fått ett arv som är starkt, men kanske inte så gynnsamt...ur sminkhänseende. Från min pappas och farmors sida kommer egenheten med nedhängande hud över de övre ögonlocken. Det innebär att det numera inte är nån större mening att använda ögonskugga - den syns inte! ???

• Like 1
  • Haha 3

I dag kom jag iväg lite senare så då han vinden i kapp mig, eller snarare mot mig, tidigare än i går. Inte så våldsamt dock utan helt okej. Lite långsammare tid än i går, 46 minuter blankt, men ändå sa Endomondo att jag satt ett nytt rekord! ?

Var in på 1177 i går och kollade mina provsvar - inget avvikande. Läste också läkarens journalanteckningar där han skrev att det var tydliga Pittingödem...och skrev om sin frågeremiss till gyn. Ska gå in i eftermiddag och se om det har kommit nåt svar från dem.

Funderar över mina fötter... Har väldigt ont i dem. Tänkte först att det är för att jag springer i mina fivevfingers på grusväg, men även när jag inte sprungit på flera dagar har jag ont. Försöker ju undvika det mest steniga, men nån enstaka sten stöter jag ju ändå på ibland... Det onda är under fötterna, så när jag lagt mig i sängen på kvällarna kan jag inte dra upp knäna och ha fotsulorna mot sängen, jag måste sträcka ut benen... Funderar på B12 men enligt proverna ligger jag inom referens... Vissa förespråkar att man ska ligga högt i B12, helst närmare 600, men jag låg senast på 226...

Nån som har några andra idéer om vad det skulle kunna vara?..

• Like 1

Margareta Lundström (vägen till 65) har skrivit ett inlägg nyligen om att hon blivit bra från ont under fötterna. Jag är inte drabbad, så jag engagerade mig inte. Men det var kostrelaterat på något vis.

• Like 1