Jump to content

Börjat träna, eller?

Jamtlandstjej

Recommended Posts

11 minuter sedan, Effie sade:

Margareta Lundström (vägen till 65) har skrivit ett inlägg nyligen om att hon blivit bra från ont under fötterna. Jag är inte drabbad, så jag engagerade mig inte. Men det var kostrelaterat på något vis.

Tack! Får leta rätt på det då! Har bytt dator så mina gamla sparade adresser har försvunnit... Då är det lätt att glömma vissa...

Vet inte om det här är relevant men det är en väldigt intressant intervju med Stasha Gominak angående D-vitamin, djup sömn och microbiomet. Efter en tid med bättre sömn fick hennes patienter mer värk vilket hon tolkade som ökat behov av b-vitamin. Om jag kommer ihåg rätt så förespråkar hon ett balanserat intag av b-vitamin dvs inte bara t.ex. B12. 

2 timmar sedan, Jamtlandstjej sade:

Det onda är under fötterna

Plantar fasciitis? Googla på det. Kolla sen i Lonesome Runners på FB om du tror att det kan vara det. Det finns en sjukgymnast i den gruppen som har en del bra att komma med.

• Like 1

38 minuter sedan, Skärfläcka sade:

Vet inte om det här är relevant men det är en väldigt intressant intervju med Stasha Gominak angående D-vitamin, djup sömn och microbiomet. Efter en tid med bättre sömn fick hennes patienter mer värk vilket hon tolkade som ökat behov av b-vitamin. Om jag kommer ihåg rätt så förespråkar hon ett balanserat intag av b-vitamin dvs inte bara t.ex. B12. 

Spännande! Det får jag undersöka närmare när jag har tid! ☺️

2 minuter sedan, MariaF sade:

Plantar fasciitis? Googla på det. Kolla sen i Lonesome Runners på FB om du tror att det kan vara det. Det finns en sjukgymnast i den gruppen som har en del bra att komma med.

Tack! Nej, jag tror inte det är hälsporre. Det är mera under "framfötterna" jag har ont, inte hälarna...

4 minuter sedan, Jamtlandstjej sade:

Tack! Nej, jag tror inte det är hälsporre. Det är mera under "framfötterna" jag har ont, inte hälarna...

Nej, inte hälsporre. Tillståndet innan en kalkinlagring, var jag inne på. Men det beror ju på hur det gör ont (var det sitter).

Under hålfoten löper en bred och kraftig senplatta, som fäster vid hälbenet och mellanfotsbenens främre del (under trampdynorna). Plattan kan ibland bli inflammerad och sjuk. Tillståndet kallas plantar fasciit (plantar = som har med fotsulan att göra, fascia = bindvävshinna och – it = inflammation).

Plantar fasciit är en åldersrelaterad, degenerativ förändring, som uppstår till följd av att fotvalvet sjunker och trycket på senan ökar. Tillståndet är vanligast i yngre medelåldern.

Plantar fasciit är en belastningsskada som framför allt ses hos personer som står, går och springer mycket. Dåliga skor kan bidra till att bindvävsplattan irriteras.

1 minut sedan, MariaF sade:

Nej, inte hälsporre. Tillståndet innan en kalkinlagring, var jag inne på. Men det beror ju på hur det gör ont (var det sitter).

Under hålfoten löper en bred och kraftig senplatta, som fäster vid hälbenet och mellanfotsbenens främre del (under trampdynorna). Plattan kan ibland bli inflammerad och sjuk. Tillståndet kallas plantar fasciit (plantar = som har med fotsulan att göra, fascia = bindvävshinna och – it = inflammation).

Aha...när jag googlade var det hälsporre som dök upp...

Får leta mera alltså! ?

Hmm...men när jag googlar mera så är det hälsporre som dyker upp också?...

När jag läser på den här svenska sidan så gör jag redan det man ska göra för att inte få hälsporre... Barfotaskor och posemetoden. Har inte ont där han pekar att det ska vara ont, men ska testa den stretching han föreslår för att kolla om det känns något...

http.docx

• Like 1

Vet inte om du hann se det men jag klippte in lite till (förmodligen medan du skrev).  Haha, blir nästan som chat, ju! 

Hur menar du att det gör ont då? I hålfoten? Under hälen? För spontant kan jag tänka mig att FF ihop med grovt grus kan ge tillvänjningskänningar... Jag kan känna av kudden under hälen när jag gått mycket, tex. Oavsett  typ av skor.

Här tog jag texten: https://svenska.yle.fi/artikel/2012/06/25/plantar-fasciit-och-halsporre

Vet inte om du hann se det men jag klippte in lite till (förmodligen medan du skrev).  Haha, blir nästan som chat, ju! 

Hur menar du att det gör ont då? I hålfoten? Under hälen? För spontant kan jag tänka mig att FF ihop med grovt grus kan ge tillvänjningskänningar... Jag kan känna av kudden under hälen när jag gått mycket, tex. Oavsett  typ av skor.

Här tog jag texten: https://svenska.yle.fi/artikel/2012/06/25/plantar-fasciit-och-halsporre

Har ju sprungit på detta dj---a grus i två månader nu så då borde jag väl ha vant mig! ?

Det gör mest ont under de främre trampdynorna och mitt under foten, precis bakom främre trampdynan. Hmm...kanske får leta fram några gamla zonterapibilder för att se vilket organ det motsvarar... ?

När jag lägger mig på kvällen är det som att det är under hela fotsulan det gör ont, så den inte tål att nudda lakanet/madrassen...

• Like 1

Vilken lustigkurre du länkat till?! Först skriver han att det sällan finns inflammation närvarande enligt de studier som gjorts och längre ner finns det två inflammationsgrader...? Vad ska man tro? :)

Men du... bakom främre trampdynorna... Det låter som en nötningsskada ändå... Och du kanske inte vilar tillräckligt mycket emellan? Eller trampar på olika stenar? Eller tar för långa sträckor i FF per gång? Eller...? ?

Vilken lustigkurre du länkat till?! Först skriver han att det sällan finns inflammation närvarande enligt de studier som gjorts och längre ner finns det två inflammationsgrader...? Vad ska man tro? :)

Men du... bakom främre trampdynorna... Det låter som en nötningsskada ändå... Och du kanske inte vilar tillräckligt mycket emellan? Eller trampar på olika stenar? Eller tar för långa sträckor i FF per gång? Eller...? ?

Ja precis. Bakom främre trampdynorna, mitt i foten om man ser den på bredden. Långa sträckor?... Nja...aldrig längre än 5 km...vilar...jo, det blir nog som genomsnitt 3 pass per vecka. Trampar på stenar gör jag visserligen ibland även om jag gör mitt bästa för att undvika det, men det vore ju lite märkligt om jag alltid skulle trampa på samma ställe?..?

Får grunna vidare..

• Confused 1

Google är ju bra! Eller inte... Av en slump så kom jag till en sida som skulle kunna ge ett svar... Psoriasisartrit! Ont i fötterna OCH svullna ben... Kan tyckas som ett långskott, men vi är "autoimmuna familjen"... Båda föräldrarna reumatiker, mamma opererat sköldkörteln. En bror reumatoid artrit samt en systerdotter, en syster psoriasisartrit och vitiligo, en ev. flera syskonbarn vitiligo, jag fibromyalgi... Den håller jag i schack med min kost. Känner bara av kalla, fuktiga eller blåsiga dagar. Sommarolja i alla leder så vinterkyla tycker kroppen inte om. Bara jag som äter LCHF....

Man behöver inte ha psoriasis "utvändigt" för att få psoriasisartrit...

Får väl se om läkaren ringer upp mig...

• Sad 2

5 minuter sedan, Jamtlandstjej sade:

Man behöver inte ha psoriasis "utvändigt" för att få psoriasisartrit..

Så var det för mig. Jag hade stora problem med händer och fötter, jag hade specialinlägg för att kunna gå på asfalt, i skogen var det inte så stora problem. För fem år sedan slängde jag inläggen och saknar dem inte alls.

38 minuter sedan, jala sade:

Så var det för mig. Jag hade stora problem med händer och fötter, jag hade specialinlägg för att kunna gå på asfalt, i skogen var det inte så stora problem. För fem år sedan slängde jag inläggen och saknar dem inte alls.

Har du psoriasisartrit?

33 minuter sedan, Jamtlandstjej sade:

Har du psoriasisartrit?

Svar ja. Diagnosen var psoriasis artrit utan utslag. Det hela blev så allvarligt att jag fick förtidspension och hade emellanåt stora problem. Numera har jag ätit mig frisk och upplever inga problem från den " obotliga " sjukdomen. Kosten är enormt mycket viktigare än vad gemene man begriper.

12 minuter sedan, jala sade:

Svar ja. Diagnosen var psoriasis artrit utan utslag. Det hela blev så allvarligt att jag fick förtidspension och hade emellanåt stora problem. Numera har jag ätit mig frisk och upplever inga problem från den " obotliga " sjukdomen. Kosten är enormt mycket viktigare än vad gemene man begriper.

Härligt att höra att du blivit så mycket bättre!  ?

• Like 1

Ingen morgonrunda i dag. Ont i fötterna redan när jag vaknade så jag tänkte på @MariaF och hennes fundering om tillräcklig vila. Kanske får ge det några dagar och se om det känns annorlunda... Har också börjat äta b12 igen, då jag hade en burk hemma... Tror egentligen inte det är det men gör ett försök.

Annars känner jag mig lite som Guldlock och de tre björnarna... Minns ni? Första var för liten, andra var för stor, tredje var alldeles lagom... Jag pratar nu om mina husspekulanter. De första, ett ungt par med liten bebis, tyckte det var för litet. Dagens spekulant, en singeltjej 40+, tyckte det var för stort. Så nu väntar jag bara på nummer tre som tycker det är alldeles lagom! ?

I morgon blir det inte nån morgonrunda för då ska jag åka till barnbarnen en stund för att vara barnvakt. ? ❤️

• Like 3

Nu har jag vilat i en vecka (typ... ?) så med strålande solsken och fågelkvitter på morgonen, gick det inte att motstå. Har för övrigt inte mindre ont efter en veckas vila... Blev en bra runda! Kapade tiden lite till så nu låg den på 43,13. Har plockat sekunder både på sämsta och bästa kilometertiderna också, härligt! ?

En dusch och en lång lat frukost senare så är det dags att ta tag i dagen. 

• Like 2

Strålande väder och arbete hemifrån så då blev det en tidig morgonrunda! Ingen ny rekordtid, några sekunder långsammare än i går, men håller mig inom 43 minuter (43.33) Däremot kan jag se en förbättring på kilometertiderna. Det är bara en av kilometrarna som nu ligger över 10 minuter, inte oväntat den kilometer där "mördarbacken" är en stor del av kilometern... De övriga kilometrarna ligger mellan 7.34 - 9.49, så det går framåt! ? Tidigare så har flera kilometrar legat över 10 minuter.

Vad gäller fötterna så har det den senaste veckan känts som att jag "går i uppförsbacke" även när jag går barfota... I går kväll satte jag mig och klämde igenom fötterna för att se var det gjorde ont och på vänster fot, precis bakom främre trampdynan, precis mitt i foten, så var det som en "kula"! ? Det är ju den jag har känt förstås och förmodligen har det varit en likadan på höger fot också, när känslan var lika på båda fötterna... Blir spännande att höra vad läkaren säger om det på torsdag...
Nu ska jag försöka ta tag i dagens arbete. Nätet är så segt (ADSL) så jag har fått koppla in hotspot på mobilen för att kunna använda datorn... Morrr... Kanske ringa Telia?..

• Like 1

Den här pissiga nattsömnen är inte bra för min träningsmoral... Jobbar hemifrån i dag så i går kväll var ambitionen att jag skulle ut på en runda nu på morgonen, men det gick bara inte... Alldeles för trött. Väljer att inte slå på mig själv för det utan se det som att jag lyssnar på kroppen. Nu har blåsten dragit igång så det är den riktigt tidiga tiden som behövs för att det ska vara någorlunda.. Får väl vara nöjd med att jag trots jobb i stan i går promenerade 7,5 km (lämnade bilen på service, gick till jobbet och sen till en kompis på lunch). Kvällen avslutades med en trevlig teaterföreställning i utomhusmiljö. 15 föreställningar slutsålda innan premiären, jag var på genrepet. Heeelt fantastiskt! Så lyckliga att vi har möjlighet att få uppleva detta i vår närhet. ?

• Like 3

14 timmar sedan, MariaF sade:

Den pissiga nattsömnen har jag missat..? Svårt att sova?

Somnar lätt! Skulle nog somna kl 20 om jag gick och la mig då...men vaknar alldeles för tidigt...? Mellan kl 3 och 4 mest varje natt och det är liiite för tidigt tycker jag. Ska jag jobba ringer klockan 05,20 och det är tillräckligt tidigt. Blir bara kring 5 timmar sömn per natt och mer än så behöver jag, för jag blir trött..

• Like 2

I dag vann jag över sänglimmet! ? (nästan värre än sofflim sånt där...) Det gick trögt, tröga knän, sprang längre sträckor än senast men ändå sämre tid, 44.45. Möjligen snabbare på min snabbaste kilometer, 7.37.

Nåja, det viktigaste är ju att jag tog mig ut överhuvudtaget. ? 

Jobbar hemifrån även i dag. Ska till doktorn kl 13.30 så då får vi se vad han säger. Grunden är mina svullna ben som i dag ska leda till en gynundersökning (!) och sen möjligen vidare provtagning också, när jag insett att mina onda fötter troligen varken beror på gamla arbetsskor eller tunna löparskor.

Fortsättning följer!

• Like 2

On 2018-07-04 at 07:53, Jamtlandstjej sade:

Alldeles för trött. Väljer att inte slå på mig själv för det utan se det som att jag lyssnar på kroppen.

Inte för att jag är någon expert, långt ifrån...bara funderar... Men 1) att slå på sig själv är aldrig någon bra idé, så bra att du inte gjorde det. 2) Träning är stress för kroppen; jag gissar att brist på sömn också är det. Då ska man väl inte kombinera det? Så det var väl bra att lyssna på kroppen. Sedan är det väl normalt sett bra med träningsmoral (det är väl den där inställningen som säger "nu är det dags att ge sig ut och springa"; inte "ska jag ta en runda idag? Eller det kanske passar bättre i morgon...?") och träningsrutiner... Jag är på väg ditåt.

• Like 3

4 timmar sedan, Jamtlandstjej sade:

Somnar lätt! Skulle nog somna kl 20 om jag gick och la mig då...men vaknar alldeles för tidigt...? Mellan kl 3 och 4 mest varje natt och det är liiite för tidigt tycker jag.

Innan jag började med progesteronkrämen för klimakteriebesvär vaknade jag också så tidigt... Nu tycker jag det är för tidigt när klockan ringer 04:45! :)

• Like 1

2 timmar sedan, MariaF sade:

Innan jag började med progesteronkrämen för klimakteriebesvär vaknade jag också så tidigt... Nu tycker jag det är för tidigt när klockan ringer 04:45! :)

Använder progesteronkräm... och sover bättre med den än utan, men inte tillräckligt..?

• Like 1
  • Sad 1

Skulle jag ha köpt en lott? Eller har jag förbrukat min tur? Läkarbesök i dag igen och vilken pärla! Måtte han bli kvar här ett tag. Han började med att konststatera att jag fortfarande hade ödem, inte mycket men väldigt tydliga. Sen läste han direkt ur journalen vilket svar han fått fån gyn: "Att undersöka att det inte är nån cancertumör. Så då gör vi det!"  Sagt och gjort, in i gynrummet. Han skulle inte titta, bara känna, så det var ju snabbt avklarat. Inga konstigheter. Trodde varken han eller jag innan heller, men nu är det bekräftat. Han var lite tveksam till svaret från gyn, för, sa han "Jag har ju många kvinnor i vår ålder omkring mig, och nog brukar de prata om svullnader...  Ja, sa jag, men ursäkta, det är ju ett kvinnoproblem...inte lika populärt att forska kring... Jag visade honom ett pärlband med knölar som dykt upp längs utkanten på vänster fot, en halv cm från golvet och kanske fem till sex stycken längs med foten. Syns bara när jag belastar. Han tyckte det kändes som ganglier...

Sen frågade jag vad han trodde om mina funderingar på psoriasisartrit. Han gick in och läste diagnoskriterierna och den är ju svårdiagnostiserad...men ärftligheten är ju definitivt nåt att ha i beaktande. Han började knappa in lite prover som ska tas och när jag föreslog även könshormoner, för min libido, så la han till dem också. Plus inflammationsmarkörer, njurar, kolesterol, med mera. Eftersom kolesterol ska tas fastande ska jag tillbaka i morgon bitti och ta dem. Det känns otroligt skönt att han tar det på allvar, verkligen funderar och säger att vi får försöka beta av en del i taget för att se vad vi kan komma fram till...

• Like 2
  • Thanks 1

Ingen runda varken i går eller i dag. I går skulle jag på provtagning och eftersom att läkaren sa att träning före provtagning kunde påverka testosteronvärdet så lät jag bli, när jag nu skulle få ta provet. Svar på proverna i början på veckan...

I dag skulle det bli fyspass istället så jag hoppade rundan. Hade lovat att hjälpa till med att röja gräs på fäbodvallen där vi (byn) ska ha traditionell kamsfest på tisdag. Brorsan hämtade min röjsåg med trimmer i går för att köra upp den, med traktor. Jag hämtade honom i dag och vi åkte dit. Vi var många som hjälptes åt så det blev inte jättemycket röjande, kanske 45 minuter, plus lite räfsande och allmänt fixande, och fika förstås! ?

När jag ändå var igång så fortsatte jag när jag kom hem. Två tankar fick räcka, sen var jag nöjd med dagen! ?

Får se om jag tar mig iväg i morgon bitti. Gäller nog att vara uppe tidigt då för det blåser som tusan nu igen, onödigt...

• Like 3

I dag blev det av, men lite senare än jag tänk, så jackan borde jag ha lämnat hemma! ?

Intressant att iaktta sin kropps reaktioner. Har ätit lite för mycket mjölkprodukter den senaste veckan (ost är gott! ?) vilket visade sig väldigt tydligt i dag. Upp i vikt, ca 2 kg, svullen i kroppen, troligen en hel del vätska. Dessutom svullna slemhinnor, lock för öronen. Också mera slemmig i halsen, hostig, harklig...

Trög i magen också så papperet i jackfickan och pausfunktionen på Endomondo kom till användning... ?

Ingen rekordtid alltså, 45.50, men jag tog mig ändå runt! Medeltempot ligger under 10 minuter/km så det får jag väl vara nöjd med...

Dags att skärpa till kosten igen. Mera carnivore, möjligen med lite grönsaker...har ju egenodlad gurka bland annat...

Nu dags att gå ut och snickra lite. Har några projekt att färdigställa! ?

• Like 3

Måndagens mulna väder, med regn när jag vaknade, ledde till en pyssla-inne-dag. Skönt det också! 

I dag var det dags igen. Hyfsad tid, 43.37, men fick utnyttja pausfunktionen på Endomondo i dag också... ?

Ja...och papperet i jackfickan..?

Har fått svar på mina prover så nu har jag fått lära mig några nya ord = nya prover, aldrig tagna förut. Allt ligger inom referens. Till och med albuminet har krupit upp och ligger precis på gränsen. Östradiol och testosteron var ju två av de nya proverna. Östradiol ligger på 18,4, ingen referens... Testosteron ligger på 0.6, referens 0.1-1.4, men på andra håll (utdrag ur läkartidningen) står det 1,3-1,75 som referens, om jag minns rätt... B-SR ligger på 6 med referens 2-28 men där vet jag många som anser att den ska vara så nära noll som möjligt, annars finns en låggradig inflammation...B12 hade gått upp ordentligt, ligger på 422 nu, var 226 i februari. HbA1c låg på 31 med referens 31-46. Inte helt oväntat men jag har aldrig tagit det provet innan så det var ju roligt att se! ?

De nya orden jag fått lära mig är orosmukoid (transportprotein), alfa-1-Antitrypsin ( kan påvisa ärftlig "defekt" som kan ge leversjukdom eller KOL) och Haptoglobin ( inflammationsmarkör). Kolesterolvärden perfekta, inte oväntat det heller, blodvärde har stigit från 127 till 141. Är det carnivore månntro? Såg att jag hade ett missat samtal från HC i går kväll, troligen läkaren. Får väl se när han ringer igen. Läste journalanteckningarna på 1177 och där var hans förslag, om inte proverna visade något, att prova med könshormoner för att se om det kunde ha nån effekt. 

Fortsättning följer! ?

• Like 4

2 timmar sedan, Jamtlandstjej sade:

juntoligt

Detta jämtländska (?) ord är obekant för mig... :blink:

I min väns lärobok i svenska för invandrare lärde jag mig att "jante" inte är en naturlag, som jag trodde, utan en sammandragning av "jag inte"... Kan detta "juintoligt" stå för "ju inte roligt", kanske..? ?

• Like 1
  • Haha 2

21 minuter sedan, MariaF sade:

I min väns lärobok i svenska för invandrare lärde jag mig att "jante" inte är en naturlag, som jag trodde, utan en sammandragning av "jag inte"... Kan detta "juintoligt" stå för "ju inte roligt", kanske..? ?

Vem hade anat att du var en ordmärkare, MariaF? ?

Själv är jag stolt språkpolis, men också ganska duktig på att hålla inne med det jag tänker. Det är mest såna som har språket som verktyg i jobbet (läs journalister) som gör att jag går igång.

Hur som helst tolkade jag också "juntoligt" som "ju roligt". Så får vi höra från källan om vi gissat rätt ?

• Like 3
  • Haha 1

4 timmar sedan, MariaF sade:

3 timmar sedan, SGK sade:

Vem hade anat att du var en ordmärkare, MariaF? ?

Själv är jag stolt språkpolis, men också ganska duktig på att hålla inne med det jag tänker. Det är mest såna som har språket som verktyg i jobbet (läs journalister) som gör att jag går igång.

Hur som helst tolkade jag också "juntoligt" som "ju roligt". Så får vi höra från källan om vi gissat rätt ?

Haha! När jag skriver på plattan så blir det ibland en bokstav istället för mellanslagstangenten, så här blev det ett n för mycket...och dessutom ett t istället för ett r.. Så det är SGK som har rätt! Ju roligt, skulle det stå! ??

För övrigt tror jag att din ordbok har fel där, @MariaF. Jantelagen tror jag inte kommer från jag inte...?

• Like 3
  • Haha 1

Jag bara skojade, det tror jag du fattade, fast jag glömde den ena smilisen.  Och visst är det kul med autokorrekt eller "feta" fingrar eller vad man nu har för hjälp att ställa till orden?! :)

Och jo, jag kämpar mycket med min inre språkpolis... Särskrivningar, svengelska, felstavningar i mängder; då får jag bita ihop och låtsas som inget. Skillnaden mellan enda/ända eller stor bokstav á la engelska eller.... :unsure: Men det beror lite på sammanhanget också. I talspråksskrift som här spelar det mindre roll, i mer formella sammanhang slutar jag läsa och letar fel istället. Extra skoj blev det i sonens rättstavningsläxa där de skulle lära sig Veckans Ord - och frökens lista hade felstavningar.

Grammar is the difference between feeling your nuts and feeling you're nuts... :P

• Like 2
  • Haha 3

1 timme sedan, MariaF sade:

autokorrekt eller "feta" fingrar

Jag brukar skylla på gammalt och utslitet tangentbord, åtminstone på jobbet. 

Lustigt nog läste jag en artikel i Aftonbladet precis när jag skrivit om mitt språkpoliseri här, där man blandat ihop sina och deras, min språkliga käpphäst. Det kan bli väldigt olika betydelse om man gör fel.

• Like 2
  • Haha 1

1 timme sedan, MariaF sade:

Jag bara skojade, det tror jag du fattade, fast jag glömde den ena smilisen.  Och visst är det kul med autokorrekt eller "feta" fingrar eller vad man nu har för hjälp att ställa till orden?! :)

Och jo, jag kämpar mycket med min inre språkpolis... Särskrivningar, svengelska, felstavningar i mängder; då får jag bita ihop och låtsas som inget. Skillnaden mellan enda/ända eller stor bokstav á la engelska eller.... :unsure: Men det beror lite på sammanhanget också. I talspråksskrift som här spelar det mindre roll, i mer formella sammanhang slutar jag läsa och letar fel istället. Extra skoj blev det i sonens rättstavningsläxa där de skulle lära sig Veckans Ord - och frökens lista hade felstavningar.

Grammar is the difference between feeling your nuts and you're nuts... :P

39 minuter sedan, SGK sade:

Jag brukar skylla på gammalt och utslitet tangentbord, åtminstone på jobbet. 

Lustigt nog läste jag en artikel i Aftonbladet precis när jag skrivit om mitt språkpoliseri här, där man blandat ihop sina och deras, min språkliga käpphäst. Det kan bli väldigt olika betydelse om man gör fel.

Jodå, jag förstod att du skämtade! ?

Är själv språkpolis av högsta rang, så till den grad att jag helt tappar fokus på innehållet om det är mycket språkfel/stavfel... Inte alltid så lyckat när man ska bedöma skriftliga arbeten där det språkliga inte är prio ett...?

Vid ett tillfälle när jag var i ett sammanhang för rehabilitering efter min "in-i-väggen" så var det en tjej där som var redaktör (!) för nån klubbtidning gällande djur. Hon hade skrivit en artikel som hon ville att jag skulle korrekturläsa. Det slutade med att jag lämnade tillbaka den och sa att hon fick be någon annan... Det var så mycket felaktigheter så jag skulle behövt skriva om hela texten. Då jag inte klarar av att göra saker bara lite halvdant så var det bättre att inte göra något alls...?

• Like 1
  • Thanks 1
  • Haha 1

1 timme sedan, SGK sade:

där man blandat ihop sina och deras,

Skillnaden på han och honom (hon/henne, de/dem). Eller "doms"... "Det är doms boll!" *rys* :D 

Maken pluggade ganska nyligen (via jobbet) och skrev sina texter med ett antal bisatser på rad... Jag fick försöka att diplomatiskt förklara att jag måste skriva om texten men jag är inte säker på att han förstod varför. För honom var innehållet viktigast, och det var det förstås, men det gick ju inte att förstå. Så jag fick lära mig en massa jag med när jag försökte hjälpa honom att formulera sin kunskap. :)

• Like 4

Min mest provocerande språkpolisinsats var nog när en student från ett engelskspråkigt land lämnade in en uppsats skriven på engelska, och jag hade mage att ha synpunkter på språket :unsure:

Men det är många år sedan nu, och förhoppningsvis preskriberat. ;)

• Like 2
  • Haha 2

Kul med tre språkpoliser i samma tråd. Undrar om ni kommer trigga varandra till stordåd eller om ni kommer ryka ihop om någon tvetydighet? ?

Själv har jag uppnått utvecklingsstadiet ”ålderssynthet” och med glasögonen på fel ställe får jag chansa lite så numera stavar jag lite hur som helst.?

• Haha 5

5 minuter sedan, Lasse-hatten sade:

Skall inte 4ggr skrivas 4 ggr? 

Språkpoliswannabe 

Hon har kanske inte hunnit redigera än?! :D

Faran med att erkänna att man är språkpolis är att man själv blir utsatt för språkkommentarer, och då är det skönt att veta vad man ska skylla på :D, oavsett om det är dåligt tangentbord, dåliga glasögon, autokorrekt eller feta fingrar ;)

• Like 1
  • Haha 3