Jamtlandstjej

Börjat träna, eller?

Recommended Posts

9 timmar sedan, MariaF sade:

Bra jobbat! Ett steg i taget kommer man långt med! :wub:
(Även om tålamodet kan tryta på en del av oss så vi försöker hoppa över ett trappsteg, tappar balansen och faller ner igen emellanåt... :P;))

Nu förstår jag inte vad du menar... 😎😜😂😂

• Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan konstatera att husrenovering när vi pratar om riva ut nästan allt, är oerhört allsidig träning! 😁😂😂

Har ju påbörjat mitt nya projekt efter att jag sålde mitt förra hus 1/4.

Hela kroppen känns ordentligt genomkörd även om armar/axlar nog är det som tränas mest. Mycket ”jobba ovanför huvudet” med kofot stärker muskler som normalt inte är så tränade. Men även mag/ryggmuskler får jobba ordentligt, liksom benen, när 80 år gamla spikar sitter som berget. I dag och även i morgon har jag hjälp av en snickare med de tyngsta sakerna/ de man inte kan göra själv. Skönt! Börjar kunna tro på att tidsplanen håller...

I dag har jag tagit en nystart med mina koppor också. Har tänkt på det länge, men först nu är det tillräckligt varmt! 😂😂

Min viktnedgång (ja, jag är tillbaka på lägstavikt nu) gör att måtten innan är ungefär desamma, eller mindre, än vad de var efter, förra året den här tiden. Ska bli intressant att se om det ändå ger effekt...🤔

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gårdagens workoutpass i husrenoveringen var bryta lös spånskivor och golvbrädor, och avslutades med knacka sönder gjuten 7-8 cm tjock platta i badrum, med en slägga, samt bära ut det. Riktigt allsidigt. Känner muskler i dag som jag hade glömt att jag hade! 😂😂

I dag blev det nästan en timmes ”tömma-släpvagnen-på-byggskräp” istället. Ingen promenad eller löpning efter detta.

Känner dock att kroppen börjar återvända, mot sitt rätta tillstånd. Var en sväng på stan i dag efter jobbet. När jag skulle passera ett övergångsställe och den gröna gubben började blinka, så var det utan tvekan och svårighet som jag sprang över de två sista körfälten. Relativt lätta steg, skönt! 😊

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fortsätter mina workoutpass med hjälp av husrenovering, så snart jag har en ledig dag. Tar ordentligt på kroppen... Har fått ont i höger handled men det är nog bara överbelastning. Tre dagar kvar att riva, sen börjar uppbyggnationen! 😁

Glada nyheter när jag klev på vågen i morse, en dag för tidigt egentligen... (vägdag på fredagar). Ny entalssiffra, länge sen jag såg den. Beställt nya sommarkläder (ja, föredrar ”postorder” i stället för butik... 😎 ) i en mindre storlek än förra sommaren och de satt som en smäck! 😁😁👍🏼

Äter inte ren carnivore längre utan har lagt till lite kolhydrater och det verkar funka bättre för mig. Även lite mjölkprodukter utan allt för mycket ont i magen... 😜

Har ju även börjat smörja med DHEA-kräm och tycker mig möjligen ana att lusten är på väg tillbaka, härligt! 😁

• Tack! 1
  • Boom 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Long time no see...

Semester innebär att datorn inte är påslagen alla dagar. När den är påslagen så hamnar jag av nån anledning inte här, trots att här är så trevligt! 😀

Nåja, det finns ju förklaringar till att jag inte är här. Håller ju på med renoveringen av mitt hus och det tar både tid och kraft. För den som är intresserad av att se vad jag gör kan ni gå in och koka på min blogg. Använder den för att dokumentera det jag gör. Har inte längre några illusioner av att jag ska kunna komma ihåg det jag gör utan att skriva ner det! 🤣

https://projektfilla.blog.se

Konstaterade i dag att de senaste dagarna har jag burit drygt 4 ton lera i hinkar. Varje hink väger 23 kg och jag bär dem två och två, för att få en jämn belastning på kroppen. Kommer nog att se ut som Hulken innan sommaren är slut!

Maten går sådär, då jag bor lite provisoriskt. Ja, inget som inte är LCHF, men mycket korv blir det... Äter inte helt carnivore. Äter fil med grädde och hallon, solroskärnor/kokosflingor till frukost och inga protester från magen för det! Fördelen med solroskärnorna, eller kanske hela paketet, är att magen sköter sig som en klocka! Får väl ta det ett tag och bortse från nackdelarna med solroskärnor (jag är ju ingen kanariefågel...har inte näbb...) Äter även nån morot ibland och nån tomat, men det är i stort sett det enda i grönsaksväg. Lite fetaost/ädelost när andan faller på.

Vikten verkar hålla sig någorlunda. Har inte vägt mig men med avseende på mina kläder så känns det okej. Snart 4 veckor av 7 avklarade på min ledighet. känns knappt om tid för att jag ska hinna det jag behöver innan hösten, men det får väl gå på nåt sätt!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så var vi då inne i augusti. I går fick jag klart grovputsen på golven vid renoveringen av mitt hus. 596 hinkar, totalt 13,7 ton! Större delen av det har jag dessutom hanterat 3 gånger... Från högen till skottkärran, från skottkärran till blandaren och sen med hjälp av hinkar in i huset... Nåja, kan konstatera att denna sommar ägnats åt funktionell styrka, inte löpträning, som nånstans var min tanke... 🤔

Ställde mig på vågen häromdagen och det är nog några hekto ner... Kan själv se att fettmängden främst på magen har minskat så att inte vikten minskat mera är väl på grund av ökad muskelmassa. Bra att bli påmind om att det inte är vikten som är det viktiga utan "formen", jag menar...jag har vägt mycket mindre än nu, men upplever mig slankare nu än då, om man så säger...

Denna vecka och nästa kvar på semestern, sen börjar gråvardagen igen. Blir nog bra det också, men det blir ju mycket mindre tid till att hålla på med min renovering...

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som nyttig träning. Jag har bara ägnat dagen till att flytta bredbandsroutern...koppla ur och i alla anonyma sladdar som ormade sig bakom möblerna. Det blir man bara trött i huvudet av, även om jag vickat på lite möbler. 

• Gilla 4
  • Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
3 timmar sedan, jala sade:

Värk i leder och övriga delar av kroppen kan försvinna med rätt balans av omega 3 och 6

Men om man då äter bra mat, lagad från grunden, undviker industrioljor, fröoljor och annat med hög andel omega 6, äter sitt gräsbeteskött, glada kycklingar och äter en del fet fisk - och ÄNDÅ har ont i lederna eller övriga...? Alltså, någonting mer måste ju påverka? 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
12 minuter sedan, MariaF sade:

Men om man då äter bra mat, lagad från grunden, undviker industrioljor, fröoljor och annat med hög andel omega 6, äter sitt gräsbeteskött, glada kycklingar och äter en del fet fisk - och ÄNDÅ har ont i lederna eller övriga...? Alltså, någonting mer måste ju påverka? 

Gör en blodtest angående omegabalansen så får du se hur du ligger till. Det räcker inte med bra mat en dag utan det kan ta tid för en trasig kropp att läka. Personligen tror jag att du rör på dig för mycket😁

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, jala sade:

Det räcker inte med bra mat en dag utan det kan ta tid för en trasig kropp att läka.

Hm... Hur länge ska man testa innan man ger upp..? Uppe i 8år nu... och har bestämt tappat träningen helt (nästan) under sommaren. Riktigt avundsjuk på Jamtlandstjej som får så mycket gjort och träning samtidigt! Fast... har man ingen bostad innan vintern så sätter man nog fart... 🤔

• Gilla 2
  • Tack! 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
2 timmar sedan, MariaF sade:

Hur länge ska man testa innan man ger upp.

Du får aldrig ge upp. Vad är alternativet? Förresten så tror jag att du har fuskat och ätit en massa grönsaker.😁

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On ‎2019‎-‎08‎-‎02 at 17:48, MariaF sade:

har man ingen bostad innan vintern så sätter man nog fart... 🤔

Jo det blir ju som lite annan press då...😂

On ‎2019‎-‎08‎-‎02 at 17:48, MariaF sade:

får så mycket gjort och träning samtidigt!

Jo visserligen...men det känns i kroppen också...

Nu vet jag att jag äter lite tokigt. Äter för mycket solrosfrön, till exempel. Men jag är så lycklig över att jag har hittat en frukost som min mage tolererar och som dessutom gör så den "håller igång" - jag menar, att få göra nr 2 ordentligt direkt när jag vaknar och ibland ytterligare nån gång under dagen, är så långt ifrån de mödosamt frampressade kaninkulor som är min normala vardag. Jag tröstar mig med att detta är för en period. När jag får tillgång till ett riktigt kök istället för min primitiva campingvariant, ska jag försöka hitta bättre alternativ. Jag är ändå glad över att kroppen orkar! Har en helt annan energinivå än för nåt år sen. Jag börjar att hitta tillbaka till mitt rätta jag: "Duracellkaninen"... 😜

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stress är ett intressant fenomen, även om man inte upplever den!

Lite kryptiskt kanske, ja, men så här ligger det till! Hela sommaren (varit ledig i 7 veckor) har jag haft rätt mycket att göra, med en tidsfaktor som "stress", för att få klart renoveringen av mitt hus så jag har nånstans att bo. Magen har skött sig exemplariskt hela sommaren! Detta trots att jag ätit mera mjölkprodukter än jag tolererat tidigare.

För två veckor sen började jobbet. Relativt lugnt och stillsamt än så länge, inga studenter förrän v 36 så inga föreläsningar som pockar på. Bara förberedelsearbeten med studiehandledningar och scheman och sånt. Resa till jobbet i och för sig (en dryg timme) men den upplever jag inte stressande. TROTS DET...så gick det bara några dagar på första arbetsveckan så började jag få tillbaka min vanliga onda mage...🙄

Svårt att veta vad jag ska reglera med nu... Ändra kosten?.. (lite knepigt då jag just nu bara har ett enkelt "campingkök"...) Sluta jobbet? (känns inte vettigt! Trivs verkligen där, både med arbetsuppgifter och kollegor...) Flytta närmare jobbet?... ( känns inte som ett alternativ då jag precis håller på och plöjer ner en massa pengar i renoveringen av mitt hus... Vill dessutom inte bo i "stan"...)

Tål att funderas på...

• Gilla 2
  • Förvirrad 1
  • Ledsen 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har i dag lyckats med det omöjliga! Under en längre period så har jag känt mig så otroligt trött, sovtrött alltså, så jag kan somna där jag sitter vid skrivbordet! Har funderat över om min kost kan orsaka brister som kan åtgärdas (omfattande födoämnesintolerans) medelst eventuella tillskott. För att inte bara tok-chansa så ringde jag till Hälsocentralen och förklarade läget och bad att få ta lite prover och se! Det gick de med på direkt! Sen, om några prover visar något avvikande, kan det bli frågan om läkarkontakt. Jag tryckte på det också att jag behövde inte träffa nån läkare i dag, bara ta prover. Då jag bor på landsbygden så är det före kl 11 som gäller för att proverna ska komma iväg den dagen och på måndag bör jag ha svar på dem. Perfekt! 😁

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jahaja, då var det ett nytt år då, med allt vad det innebär.

Jag jobbar på med min husrenovering. Förhoppningen var att få badrummet färdigt innan jul, men jag nådde inte ända fram där. Nu är förhoppningen "under januari". Har i alla fall ställt toaletten provisoriskt på plats, får spola med hink. Känns betydlig skönare än latrintoalett som måste tömmas i brunnen 2 ggr/vecka.

Jag har de senaste månaderna dragits med värk i mina axlar, speciellt vänster. Ingen nyhet för mig egentligen. Drog mig till minnes att jag fick min första kortisonspruta i denna axel 1993, i samband med att jag fick min fibromyalgidiagnos. Sen har värken varierat under åren, med ytterligare en kortisonspruta 2002. Nu har jag funderat och kommit fram till att 16,4 ton lerbruk som jag hanterat under det senaste halvåret, kanske inte förbättrat axelns status. Har provat på behandlingar med ortobionomi och jag har absolut blivit bättre, men inte riktigt bra. Jag har även ätit (och fortfarande äter...)antiinflammatorisk medicin, framförallt för att kunna sova. Men nu tänkte jag, att jag ska förebygga, mota Olle i grind, eller vilket uttryck man nu vill använda. Jag vet ju att sommaren kommer att innebära ytterligare stora mängder lerbruk att hantera, för att mitt hus ska bli färdigt. Därför kan det vara en bra idé att TRÄNA innan sommaren kommer, så kroppen klarar av det.

Sagt och gjort! Vi har ett litet, personligt gym på byn, som förutom träningsmöjligheter även erbjuder PT. Tjejen som har det är även utbildad massör med flera extrautbildningar, så hon har bra koll på kroppen och dess funktioner. Jag var dit strax före nyår och pratade igenom mina problem och vad hon hade att erbjuda och i går var jag dit på mitt första pass. Vi fokuserade på mina "problemområden" axlar, bål och höfter men det blir ju ändå lite allsidigt för hela kroppen också! Jag har möjlighet att gå dit och träna själv när jag vill - nyckel via mobilen när man bokat en tid - så jag kan gå dit även på helger. Fritt antal träningar och sen betalar jag för PT-tiden (plus nån månadskostnad). Känns som en bra investering i mig själv! Tänkte även försöka komma igång med löpningen - slätt och fint utan backar där jag bor nu, men just nu är det sån ryslig blankis överallt.

I dag är första dagen på jobbet efter helgerna, även fast jag jobbar hemifrån. I morgon tillbaka till verkligheten med en dryg timmes resväg igen. Det blir nog bra det också! 😊

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Jamtlandstjej sade:

Jag har de senaste månaderna dragits med värk i mina axlar, speciellt vänster.

Du har säkert redan undersökt detta men kan det handla om ett impingement-problem i axlarna? Det verkar vara ganska vanligt och i sådant fall kan det hjälpa att träna rotator-cuff-musklerna speciellt och att vara väldigt noga med armvinklarna vid axel- och t ex bröstträning.

Jag har själv lidigt lite av det under en längre tid men ovanstående har hjälpt mig mycket.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, Kahavia sade:

Du har säkert redan undersökt detta men kan det handla om ett impingement-problem i axlarna? Det verkar vara ganska vanligt och i sådant fall kan det hjälpa att träna rotator-cuff-musklerna speciellt och att vara väldigt noga med armvinklarna vid axel- och t ex bröstträning.

Jag har själv lidigt lite av det under en längre tid men ovanstående har hjälpt mig mycket.

Ja det är rotatorcuffmusklerna vi fokuserar på i axlarna.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går framåt minsann!

Har tagit del av idrottsvetenskapsstudents uppgift att vara "PT", så jag har fått gjort tester och fått ett personligt träningsprogram. Dessutom har jag varit på mitt andra pass hos min PT på gymmet i byn.

Båda delarna känns bra! Det jag fick som träningsprogram av studenten var två styrketräningspass och ett konditionspass per vecka. I går var det första försöket på kondition. Ett mini(micro?)pyramidintervallpass. Inte långt och länge men jag sprang! 😊

3,1 km blev det totalt och ca 29 minuter, med uppvärmning/nedvarvning i form av liten promenad.

Axeln känns bättre av träningen - tydligen det som är grejen!

• Gilla 4
  • Boom 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fortsätter i samma anda - härligt! Förra helgen sprang jag på lördagen och både styrketränade och åkte skidor på söndagen! 🙂 

I går kväll hade jag först ett pass yin-yoga, sen en träning med min PT. Det var nog fjärde eller femte gången med PT nu. Mycket bra!                                                                                                                        Däremellan har jag varit på egna träningar utefter det träningsprogram jag fått av en student.

Det jag noterat är att min vänstersida är märkbart svagare! Jag har alltid tyckte att jag är rätt jämnstark, dubbelhänt på det mesta förutom att skriva för hand. Använder alltså båda händerna när jag spikar, såga, putsar, gräver etc. Trots det är vänstra sidan mycket svagare... Min PT konstaterade i går vid en övning att det syntes att jag la över användandet av muskler till trapetzius istället för biceps när jag gjorde en speciell övning, när vikten var för tung... (vi pratar 2 kg hantel...) Gjorde även en benövning där jag noterade att vänstra benet var svagare än högra...

Naturligtvis funderar jag över hur det kan komma sig och vad jag kan göra åt det... Min vänstra axel har jag haft problem med länge, fick min första kortisonspruta 1993, i samband med Fibromyalgidiagnos, Då hade jag ju redan haft ont ett tag... Har fått en till senare och har varit sååå nära att be om en nu i höst, när det knappt gick att sova, men jag har stått ut och provat alternativa behandlingar istället... (ortobionomi..)

Inser att jag också "återfått" ett annat tillstånd som är ofta förekommande, att den vänstra "ryggfilén" är mycket tjockare (mera spänd? mera irriterad?) än den vänstra. Känns tydligt när jag ligger på rygg på yogan, med knäna mot bröstet och gungar sidledes på ryggen. Det säger kloink när jag rullar över den muskeln! 😆

Nåja, här vilar inga halt löss! På fredag ska jag till en massör/osteopat, får se vad det kan ge. Annars fortsätter jag som vanligt med träningen. 🙂 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tisdag, oj vad veckorna går fort!

Ja, jag har fortsatt min träning och hade förra veckan flera nya upplevelser,  både trevliga och mindre trevliga. På torsdagseftermiddagen gav jag mig ut på min lilla löprunda. Utgår från bostaden, ingen bil för att ta mig nånstans, som tur var. När jag springer på vintern så använder jag min dress som egentligen är till för längdskidåkning då den är lagom varm. Vindtät på framsidan (om man springer väldigt fort...😎 ) och luftig/ventilerad på baksidan. Byxorna har hängslen för att sitta uppe bra. Och det är ju bra...men kanske inte alltid... Även tidigare under min måttliga löparkarriär så har jag drabbats av "Löparmage", där inställelsetiden till porslinstronen, eller plats för liknande behov, närmar sig sekunder istället för minuter. Sommartid är det sällan några problem om man som jag helst springer i skog, eller åtminstone i dess närhet. Nu på vintern visade det sig att det inte var lika enkelt...med resultatet att jag ...inte hann! Låste upp dörren, sen var det klippt! En mycket förvånande känsla att konstatera att det inte gick att hejda!..😳

Nåja, jag var rätt nöjd över att mitt badrum var färdigrenoverat sen ca 2 v, med tillgång till både toalett, dusch och tvättmaskin! 😂

I fredags var jag sen till min nya massör, det var trevligt. Eller, ja, nyttigt åtminstone. När hon gick igenom min kropp funderade hon över hur jag överhuvudtaget kunde få nåt blod till hjärnan, då hela bröstryggen, skulderpartiet, axlarna och på framsidan ner över nyckelbenen/bröstbenet var fullständigt stumt... Jo, jag har ju känt att jag är lite stel...  Hon behandlade mig ordentligt och jag fick lite hemläxa. Ska tillbaka nästa vecka för en ny omgång.

I helgen så blev det två pass styrketräning och även ett löppass. Jag var lite smått orolig men insåg att jag kunde knäppa lös hängslena på byxorna, In case of emergency, så då kändes det lugnare. Klarade turen bra, skönt! 😀

Blankisen har återvänt dessvärre så det blir nog ingen löprunda i kväll... Yoga i morgon, PT på torsdag, egen träning fredag, lördag, söndag. Det blir nog bra!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, Jamtlandstjej sade:

Nåja, jag var rätt nöjd över att mitt badrum var färdigrenoverat sen ca 2 v, med tillgång till både toalett, dusch och tvättmaskin!

Tack och lov!! :D

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 timmar sedan, MariaF sade:

Tack och lov!! :D

Eller hur! Annars hade det blivit jobbigt... Slinka in hos grannen, typ...🤪

• Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I torsdags var jag till min nya massör/osteopat igen. Denna gång började hon med mina ben för att se om hon den vägen kunde få bort vissa kramper i min rygg. Jag har själv en känsla av att jag är oerhört stel i höftområdet. Det ville hon genast undersöka så jag fick lägga mig på ena sidan. Sen roterade hon min höft ordentligt åt alla håll som går och konstaterade att höften/höfterna var det inga problem med! 😁 Det var ju bra! Det innebär att den stelhet jag upplever endast är muskulär och därmed bör gå att åtgärda, eller hur!

I fredags hade jag en ny upplevelse igen. Den "Friskvårdsfunktion" vi har här på byn är en yoga-studio med massage i olika varianter samt ett gym som hör till samma "kedja". I helgen så hade de en "Må-bra-helg" på hotellet här på byn. Under fredagen så annonserade de på sin facebooksida att det fanns platser kvar till deras träningspass kl 16. Kör för det tänkte jag och anmälde mig!

Det visade sig att förutom "min" PT så var det en utomstående, en kvinna som tävlat i kettle-bells, som var där för att instruera. De började med att ordentligt demonstrera och vi fick praktisera de grundrörelser vi skulle/brukar använda. Knäböjning och höftfällning. En intressant upplevelse angående knäböj är att det ofta sägs att man då ska stå med fötterna axelbrett isär, men Betty Wasenius (tror jag hon hette...) menade att det beror på vilken kroppskonstitution man har. Hon själv har långa ben och kort rygg och har därmed svårt att gå ner i knäböj i den positionen. Om hon däremot flyttade ut fötterna lite och även vred dem en aning utåt, så var det inga problem! Hon menade att man måste själv känna efter vad som passar bäst. Sen fick vi testa, 2 och 2, att gå ner i knäböjs så långt vi kunde med en 5 kg viktplatta i händerna. Sen skulle medhjälparen plocka bort viktplattan innan man reste sig. Man skulle då klara att resa sig utan att luta sig framåt.

Nästa steg var framåtfällning i höften, då svanken ska hållas lika neutral som när man står upp, med bäckenet i rätt position. Man får alltså inte svanka mera när man böjer framåt. Bålen ska hållas i samma läge. Vi fick prova framåtfällning med tunn viktplatta under tårna, för att hamna i rätt läge. Sen skulle vi träna detta med en kettle-bell. Sträckningen ska kännas på hela baksidan, från stortårna fram till pannan! 

Slutligen fick vi köra ett "tävlingspass" i Kettle-bell. Man ska egentligen ha en 16 kg kettelbell, men de hade inte så många såna så jag fick nöja mig med en 8 kg...som tur var...😎 Passet höll på i 10 minuter och under den tiden fick man inte sätt ner sin kettle-bell utan man skulle i princip hela tiden hålla den i rörelse.  Man fick ha den vilande med armen böjd upp längs kroppen, handen vid axeln med kettle-bellen vilande utåt från handen. Kul var det, men jobbigt! Totalt tog hela passet nästan 2 timmar så GISSA om jag hade träningsvärk i går (och fortfarande i dag! 😂 )

Blev ett gympass i går morse med mina intervaller på löpbandet och sen styrketräning för underkroppen. Armarna var inte så sugna på att vara med på några våldsammare övningar! 😆

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mera insikt i kroppens mysterier.

I tisdags hade jag ett pass med min PT igen. Jag inledde träningen med hälften av mitt pass på löpbandet  tills de som var före mig var klara med sitt pass. Sen hade vi lite reflektioner kring fredagens pass, vad det gav och vilka effekter och bieffekter det hade på min kropp. Under passets gång så resonerade vi lite kring min svårighet att ligga på golvet och slappna av i ländryggen. Även om jag ligger med benen uppdragna/knäna böjda så har jag en ganska kraftig svank. Jag har mycket svårt att trycka ner ländryggen mot golvet även om jag verkligen försöker. Sen visade hon en bäckenrörelse, att vicka bäckenet fram och tillbaka och även i sidled/rotera. Jag insåg där och då att det kan jag inte! Jag försökte sen, stående, med hennes instruktioner, men jag kan inte! En mycket liten rörelse framåt i bäckenet, trots träning, är vad jag kan uppnå nu efter en knapp vecka.

Så nu har jag tagit nästa steg! Har aldrig varit till en naprapat. Har inneburit långa resor och inte känts som jag behövt. Nu har det börjat en som jobbar några dagar i veckan i anslutning till gymmet/yogastudion, så nästa tisdag ska jag dit! 

Jag kan se hur allt hänger ihop men jag kan inte se själv hur jag ska lösa det - därför kan det vara bra att ta in fler yrkesgrupper, är min tanke.

Stel i bäcken och bröstrygg, upplevd stelhet i höfter, som uppenbarligen inte kommer från höftleden utan har nåt annat ursprung, ont i axlar som har sitt ursprung var?...

Ja, spännande är det! 😁

I lördags var jag på morgonträning på gymmet med först mina intervaller på löpbandet och därefter lite träning för överkroppen.

I går blev det löpning utomhus istället, för första gången på flera veckor. Oj så lätt det gick efter flera veckor bara på löpbandet! :D Första gången jag sprang tog jag mig 2,7 km med mina intervaller, i går blev det 3,2 km. Inte långt alltså men ett tydligt tecken på att hastigheten på löpsträckorna har ökat då tiden är densamma. :)

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I går hade jag tid med min PT igen. Jag inledde med uppvärmning innan hon kom, genom att springa på löpbandet, ett manuellt sådant. Har provat tidigare och provade i går igen att springa utan att hålla i mig i handtagen, men det fungerar inte. Jag är för "ojämn" i stegen så drivningen av löpbandet blir väldigt ojämn. Löpbandet drivs alltså av stegen.

När vi sen började träna så fokuserade hon på enkelsidiga övningar för lite kontroll och vi kunde konstatera att jag är märkbart svagare i hela vänstra sidan, spännande!  Ska bli intressant till veckan att se och höra om naprapaten har några funderingar kring detta!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I går var jag iväg på massage/osteopatibehandling igen. Hon fokuserade mest på min vänstra sida då det är den som "krånglar" mest, men hon tyckte jag var en liten "luring" - fick inte till det riktigt!          Hon noterade detsamma som min PT att jag är lite sned och roterade i förhållande till vänstersidan. Dock kunde vi konstatera att den strama bindväven både på foten och på överarmen hade mjuknat/lättat så det går väl åt rätt håll. Jag är rätt smärttålig och det är nog bra en sån här gång...😉

Dagens fyspass får nog bli snöskottning! 🙂

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fredagens fyspass blev snöskottning på lunchen, sen mina microintervaller på eftermiddagen - tog mig 3.2 km denna gång. Vädret var så fantastiskt så jag ville inte gå in! Blev en 5 km promenad runt byn också innan jag var nöjd! 😁

Lördagen ägnades åt familjen eller snarare dottern som fyllt år.

I dag blev det en runda med mina microintervaller innan frukost. Minus 1, snöglopp och bitvis rätt blåsigt men ändå skönare än att springa på löpbandet!

Har ju fått konstaterat att jag är stel i bröstryggen och som av en händelse så dök Naprapatjonas upp i  mitt flöde med en rörelse för att mjuka upp bröstryggen. Man ska stå på alla fyra på golvet, ta ena handen och sticka in den under den andra, längs golvet, så långt man kan. Sen vrider man sig åt andra hållet, alltså sträcker armen upp mot taket. Testade i dag. Ja, under armen mot golvet var inga problem men upp mot taket var inte möjligt! 😂 Ungefär 45 grader i förhållande till lodlinjen...eller kanske 35 grader då, men absolut inte rakt upp! :D

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I går var det första passet med Runacademy som äntligen startat i min närhet också. Jag hade valt att anmäla mig till nybörjargruppen, då konditionen inte direkt är på topp. Det var ett mycket trevligt pass som inleddes med en runda med kombinerad löpning/promenad (uppdelade i 3 olika grupper/svårighetsgrader), sen hade vi alla gemensam löpskola där vi lärde oss att tänka på HALF (hållning, armar, lutning, fotisättning). Också mycket intressant och att prova/känna skillnaden mellan bra och dåliga varianter. 

Jag hade satt på mig min löparklocka innan jag åkte hemifrån, mest för att verkligen få ett pass registrerat. Men sen är det ju också intressant att se vad som händer med pulsen! Inser att det nog skulle vara rätt intressant att göra ett maxpulstest för att få fram vad som är den optimala pulszonen, med tanke på till exempel MAF-träning. Jag kunde nämligen konstatera att efter en runda fram och tillbaka där vi tränade på att få till vårt "cirkulära" löpsteg, så låg min puls på 183. Jag var absolut inte utslut och kräkfärdig så förmodligen finns ett steg till innan jag når mitt max...

Kanske får kolla med min PT om hon ägnar sig åt sånt?...🤔

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testa att värma upp och så drar du uppför en så brant backe du kan hitta och kör så du nästan tappar andan. Då bör klockan regga nånstans nära max... 

Jag har haft en del nytta av boken Pulsträning när jag inte riktigt fått MAF att funka men intressant nog så hamnar bokens Zon 2, där man ska bygga uthållighet, i samma område som MAF....

https://pulstraning.sisuidrottsbocker.se/

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 timmar sedan, MariaF sade:

Testa att värma upp och så drar du uppför en så brant backe du kan hitta och kör så du nästan tappar andan.

Okej, ja såna har vi gott om här i trakterna! 😉

Tack för tipset!

• Gilla 2
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 timmar sedan, MariaF sade:

Testa att värma upp och så drar du uppför en så brant backe du kan hitta och kör så du nästan tappar andan. Då bör klockan regga nånstans nära max...

Ibland blir jag bara trött när jag läser vad du skriver. Vad är det för fel på hängmatta och paraplydrinkar ?

• Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
24 minuter sedan, al@j sade:

Ibland blir jag bara trött när jag läser vad du skriver. Vad är det för fel på hängmatta och paraplydrinkar ?

De tar man efteråt men det berättar man aldrig! 😉

• Gilla 1
  • Haha 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2020-03-19 at 11:39, MariaF sade:

Det är väldigt svårt (  och sjukt jobbigt) att nå maxpuls. man kommer ofta något närmare om man har någon som står bredvid och "piskar" på en men även då är det svårt.   ta ut dig så mycket du mäktar sen får du nog lägga på kanske 5 slag.   Maxpulsen är också gren specifik , du har inte samma maxpuls när du cyklar som när du springer..

• Gilla 2
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var ju bara tvungen att testa! 

Rundan runt byn är på bra precis 5 kilometer. I den rundan ingår 3 rejäla uppförsbackar och 3 mindre, långdragna. Jag har ju inte sprungit så långt sammanhängande än så jag hade inga ambitioner att jag skulle klara av hela rundan, men det var ju det där med maxpulsen jag var lite nyfiken på...🤔 Jag började med att promenera en halv km, helt enkelt för att vägen var fullständigt spegelblank! Skridskor hade varit det bästa alternativet. Sen började jag springa tills jag nådde den första lite mindre backen, där gick jag upp. Efter den backen sprang jag några bitar och gick ibland, tills jag var framme vid den största backen. Där tog jag i och sprang uppför hela. Fortfarande inte så slut så jag var tvungen att sätta mig ner...men pulsen var uppe i 185... Sen fortsatte jag rundan, gick ibland och sprang ibland och springandet var större del än gåendet. Trevlig överraskning att jag orkade det! :)

Får nog göra om testet en annan gång.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sporrade av gårdagens framgång att det faktiskt gick att springa riktigt många bitar på min runda, tänkte jag i dag att jag måste göra ett försök  att springa hela. Om jag gjorde det till ett lågpulspass så borde det kunna fungera. Efter tips i en grupp på Facebook att utifrån uppnådd maxpuls skulle man lägga på 7 (fråga mig inte varför....) så fick jag till att min pulsintervall borde ligga mellan 136 och 146. Ja, så lågt gick det ju inte att hålla sig, men jag tänkte att jag kör på näsandning istället. Klarade hela rundan förutom de sista 15-20 m i den första största backen! Annars sprang jag hela tiden! Hurra! 🤩🤩

Dessvärre glömde jag att starta löparklockan så jag fick ingen pass registrerat, men jag känner bestämt att jag sprungit ett ändå! :) 

• Gilla 2
  • Boom 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du är anatomiskt normal ;) och klarar att springa och näsandas så håller du troligtvis ett bra lågpuls tempo... Ett annat tips är annars att prata eller sjunga medans man springer, När man inte klarar det längre så är pulsen för hög.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var riktigt sugen på att ge mig ut i går morse på en runda igen, men besinnade mig! Onsdag, fredag, lördag...då kunde det nog passa att ha söndagen som en vilodag, hur kul det än kändes! Däremot blev det av i dag. Då jag nu är "hemförlovad" i coronatider och jobbar hemifrån så har jag inte en dryg timmes resväg till jobbet. Jag hinner alltså med en hel del och kan ändå börja arbeta samma tid som om jag rest. Det fick bli lite improviserade intervaller i dag. Först 12 minuter uppvärmning, helt enkelt för att det var den tid det tog fram tills största backen börjar. Därefter blev det intervaller uppför den (lång och brant) och uppför den efterföljande (längre och flackare). Det blev 20 sekunder max, 30 sekunder promenad i totalt 8 minuter. Sen vände jag och sprang hem igen. Nästan 4 kilometer blev rundan och efter en dusch och lite frukost har jag nu kört igång arbetsdagen! :) 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Jamtlandstjej grymt jobbat. Du är kanske hooked när livet återgår till det normala :)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Cleppa sade:

@Jamtlandstjej grymt jobbat. Du är kanske hooked när livet återgår till det normala :)

Ja jag hoppas det! :) Har hållit på så smått sen nyår, varvat med styrketräning, men känner att jag vill lägga mer fokus på löpningen nu, både längre och snabbare. Ska komplettera med lite styrketräning för löpning också. :)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I går var det dags för andra passet med Runacademy. Jag har ju valt nybörjargruppen och det tycker jag känns som rätt val. Jag känner mig hellre duktig än usel. Stor risk att jag skulle känna mig usel och inte riktigt orka i någon av de andra grupperna. :) 

Mycket löpskolning och sen löpning blandat med gång. Totalt 4 km tog vi oss fram springandes, inte illa!  🙂

Var till naprapaten i tisdags och det var en intressant upplevelse. Många mycket stela muskler, mycket knak i rygg och nacke. Han satt lite nålar också. Humoristisk person (finlandssvensk). Han sa innan jag gick att det skulle komma att kännas obehagligt framöver kvällen, speciellt där han satt nålarna och dagen efter skulle jag nog tänka på honom som: Jävla finne, men han ville att jag skulle ge det tid till torsdag fredag... Jaha, fyllde jag i, innan jag dömer ut dig helt? :) Då skrattade han.

Mycket riktigt. det var inte roligt på tisdag kväll men redan i går eftermiddag började det kännas bättre. Stelheten i bröstryggen något bättre, får se om det håller i sig. Ska nog beställa en ny tid om några veckor! :) 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
58 minuter sedan, Jamtlandstjej sade:

Mycket löpskolning och sen löpning blandat med gång. Totalt 4 km tog vi oss fram springandes, inte illa!  🙂

Kanon!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg