Gå till innehåll

Börjat träna, eller?

Recommended Posts

• Svar 457
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja om jag skriver det här är det väl sant! ? Har faktiskt åkt skidor några gånger i vinter, men en blick ut genom fönstret i dag fick mig att inse att säsongen var över... Läste lite här på s

Säger det igen! Vilken fantastisk läkare på HC nu! ? Han ringde mig nu på morgonen med svar från gynförfrågningen och de trodde inte att det var något hormonellt. Däremot tyckte de att det sk

Undrens tid är inte förbi!? Hade ju en tid på Hälsocentralen i dag. Så här ute i "obygden" är ju en fast läkare en utopi. I bästa fall finns där en stafettläkare och om man har tur är läkaren helt

Posted Images

16 timmar sedan, Cederulla sade:

Ja det var ju speciellt för järnets skull som jag vände mig till sjukvården för att få ta prover. Övervikt - nja...enligt BMI, ja, men ingen som ser mig skulle nog påstå att jag är överviktig... BMI tar ju liten eller ingen hänsyn till muskler, vilket jag har gott om. Lågt blodsocker? Ja alltid, men inte fööör lågt. Fel löpteknik? Nej, har fått löpskolning nu genom Runacademy och eftersom jag springer med Fivefingers så är det lättare att inte springa "fel".  Tränar hårt varje dag? Nej, ungefär 3 gånger per vecka... Saknar vätska? Nej, det har jag svårt att tro. Springer som sagt inga våldsamt långa sträckor, brukar ta ett glas vatten och en tsk salt innan jag ger mig ut. Svettas väldigt sällan (svårt att svettas...). Pressar mig inte nog hårt. Jo, enligt pulsklockan så ligger jag för det mesta i zon 3-4. Så det är möjligen järnet som sagt...

• Gilla 4
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 2 weeks later...

Träningen flyter på både med Runacademygruppen och själv. I gruppen så har alla andra "nybörjare"  ramlat bort av nån anledning... Tur att jag är så "stor" så jag gör som jag vill ändå och anpassar passen till vad som är lämpligt med mig, inte hänger på dem som springer milen på 50 minuter...😎

Det jag speciellt noterar är att tempot skiljer så mycket, då min puls ränner i höjden på en gång. "Lugn jogg" för dem är tröskeltempo för mig. I går skulle vi ha lugn jogg, sen några minuter teknikövningar (kanske en kvart totalt), därefter 10 minuter i tröskeltempo för att sen avsluta med "superhundringar". Ja, redan på den lugna joggen var min puls uppe i mellan 170-180. Absolut inte prattempo för mig... Det är inte så att jag försöker hänga på deras tempo men naturligtvis sporras jag att springa aningen fortare än vad som är lugnt tempo för mig. Teknikövningarna likaså. 3-minuterspass där puslen också låg på samma nivå. Sen var det dags för tröskeltempo (igen, för mig då!) där jag tveklöst var sist, långt efter de andra, trots min puls. Tur att vi sprang och vände, då var jag inte så långt efter när vi kom tillbaka! 🤪 Därefter var det då dags för superhundringar. Dvs, spring hundra meter, vila de sekunder som är kvar, spring igen. Man har en minut på sig för varje hundring så ju fortare man springer, desto längre får man vila. Vi skulle springa mellan 10 och 15 vändor. Jag sprang 8, sen kände jag att det var nog för kroppen. De flesta av de andra sprang 12.

Resonerade lite med en av de andra där jag satt och vilade. Berättade om kroppens reaktioner. Hon tyckte jag skulle kolla upp det (hon är sjuksköterska), så jag får väl försöka ringa till hälsocentralen i dag... Jag har absolut inga ambitioner att springa lika snabbt som de andra redan, jag har ju bara tränat regelbundet sen i januari, men jag tycker att jag borde se lite mera förbättring i konditionen på den tiden..

• Gilla 3
Länk till inlägg

Du kanske är en sk. low responder där konditionen inte märkbart förbättras av träning. Har du kollat järnet som du var inne på tidigare? 

• Gilla 2
Länk till inlägg
37 minuter sedan, Cederulla sade:

Har du kollat järnet som du var inne på tidigare? 

Inte fått nån tid för det än, 10 dagar sen jag skrev på 1177. Försökt ringa i dag men fullt(?) i telefonkö hela tiden..

• Ledsen 2
Länk till inlägg

Efter lång väntan och många samtal för att överhuvudtaget kunna ställa mig i kön till Hälsocentralen, lyckades jag till slut. Jag var nummer 6 i kön så jag valde att bli uppringd. Jag förklarade för sköterskan om mitt meddelande på 1177 och mina funderingar efter gårdagen. Hon sa att HON kunde inte skriva remiss för prover så hon föreslog telefonsamtal med läkaren - mycket bra idé! Mitt på dan ringde han och vi resonerade. Han menade att det var helt normalt med en vilopuls mellan 60 - 90, att det är normalt att det är jobbigt när man börjar träna men efter lite resonerande och där det kom fram att jag blir inte andfådd, det är bara pulsen som blir hög, så gick han med på att ta lite prover. Han ville dessutom ta ett EKG och skulle ta hjärtsviktsprover också. Nu tror jag inte att det är nåt sånt, men bra att han vill kolla. Sen fick jag igenom sköldkörtelprover (får väl se vilka) och han skulle kolla blodvärde. Jag klämde till med då att jag kunde väl få ta hela järnpanelen då, inte bara Hb, och det gick han med på! Ringde lab och bokade tid och eftersom det är fasteprover så ska jag dit i morgon bitti. 

• Gilla 5
Länk till inlägg

Men så gör ju min puls också..? Företagssköterskan sa för ett par år sen att det är sååååå bra att hjärtat svarar snabbt på aktivitet.... 

• Gilla 2
  • Förvirrad 3
Länk till inlägg

Nu har jag fått svar på de prover jag tog i fredags. EKG togs också och då sa labassen att det stod "normalt EKG" på remsan.

De övriga proverna har jag fått svar på i dag. De ser väl rätt okej ut förutom förhöjt ferritin och kalium.

Ser ut som följer: 

P--Ferritin
npu.png
179 µg/L * 12-100  
P--Tyrotropin (TSH)
npu.png
1,6 mU/L 0,3-4,5  
P--Tyroxin (T4), fritt
npu.png
15 pmol/L 11,0-22,0  
P--NT-proBNP
npu.png
82 ng/L <334  
P--Järn
npu.png
18 umol/L 9-34  
P--Alkaliskt fosfatas(ALP)
npu.png
1,1 ukat/L 0,6-1,8  
P--ALAT
npu.png
0,42 ukat/L 0,15-0,75  
P--GT
npu.png
0,44 ukat/L 0,15-1,2  
S-Calcium albuminkorrigerat
npu.png

Saknar verifierad NPU-kod
2,20 mmol/L 2,15-2,50  
P--Calcium
npu.png
2,17 mmol/L 2,15-2,50  
P--Transferrin
npu.png
54 umol/l 47-80  
P--Kreatinin (enz)
npu.png
76 umol/L 50-90  
P--Bilirubin
npu.png
7 umol/L 5-25  
P--Natrium
npu.png
139 mmol/L 137-145  
P--Transferrinmättnad
npu.png
0,34 0,15-0,50  
Pt - eGFR(Kreatinin)
npu.png

72 mL/min/ 1,73 m2 >60  
P--Albumin
npu.png
36 g/L 36-45  
S--Kalium
npu.png
4,8 mmol/L * 3,5-4,6  
P--CRP
npu.png
0,8 mg/L <5,0  
B--Trombocyter
npu.png
224 10 e9/L 165-387  
B--Neutrofila granulocyter
npu.png
2,6 10 e9/L 1,6-5,9  
B--Hemoglobin
npu.png
139 g/L 117-153  
B--EVF
npu.png
0,43 0,35-0,46  
B--Basofila granulocyter
npu.png
0,04 10 e9/L <0,1  
B--MCV
npu.png
97 fL 82-98  
B--Monocyter
npu.png
0,53 10 e9/L 0,20-0,8  
Erc(B)--MCHC
npu.png
326 g/L 317-357  
B--Erytrocyter
npu.png
4,39 10 e12/L 3,94-5,16  
B-Eosinofila granulocyter
npu.png

0,16 10 e9/L <0,5  
Erc(B)--MCH
npu.png
32 pg 27,1-33,3  
B--Lymfocyter
npu.png
1,5 10 e9/L 1,10-3,5  
Csv--Leukocyter
npu.png
4,9 10 e9/L 3,5-8,8

Högt ferritin kan ju vara hemokromatos (Jämtlandssjuka)... Får väl se om läkaren hör av sig. Ett symtom kan ju vara trötthet och trött är jag ju nästan jämt så det kanske beror på det då...

• Gilla 2
Länk till inlägg
17 timmar sedan, Jamtlandstjej sade:

Högt ferritin kan ju vara hemokromatos (Jämtlandssjuka)...

Visst är det du @Syster som har hemokromatos?

• Gilla 2
Länk till inlägg
20 timmar sedan, Jamtlandstjej sade:

Nu har jag fått svar på de prover jag tog i fredags. EKG togs också och då sa labassen att det stod "normalt EKG" på remsan.

De övriga proverna har jag fått svar på i dag. De ser väl rätt okej ut förutom förhöjt ferritin och kalium.

Ser ut som följer: 

P--Ferritin
npu.png
179 µg/L * 12-100  
P--Tyrotropin (TSH)
npu.png
1,6 mU/L 0,3-4,5  
P--Tyroxin (T4), fritt
npu.png
15 pmol/L 11,0-22,0  
P--NT-proBNP
npu.png
82 ng/L <334  
P--Järn
npu.png
18 umol/L 9-34  
P--Alkaliskt fosfatas(ALP)
npu.png
1,1 ukat/L 0,6-1,8  
P--ALAT
npu.png
0,42 ukat/L 0,15-0,75  
P--GT
npu.png
0,44 ukat/L 0,15-1,2  
S-Calcium albuminkorrigerat
npu.png

2,20 mmol/L 2,15-2,50  
P--Calcium
npu.png
2,17 mmol/L 2,15-2,50  
P--Transferrin
npu.png
54 umol/l 47-80  
P--Kreatinin (enz)
npu.png
76 umol/L 50-90  
P--Bilirubin
npu.png
7 umol/L 5-25  
P--Natrium
npu.png
139 mmol/L 137-145  
P--Transferrinmättnad
npu.png
0,34 0,15-0,50  
Pt - eGFR(Kreatinin)
npu.png

72 mL/min/ 1,73 m2 >60  
P--Albumin
npu.png
36 g/L 36-45  
S--Kalium
npu.png
4,8 mmol/L * 3,5-4,6  
P--CRP
npu.png
0,8 mg/L <5,0  
B--Trombocyter
npu.png
224 10 e9/L 165-387  
B--Neutrofila granulocyter
npu.png
2,6 10 e9/L 1,6-5,9  
B--Hemoglobin
npu.png
139 g/L 117-153  
B--EVF
npu.png
0,43 0,35-0,46  
B--Basofila granulocyter
npu.png
0,04 10 e9/L <0,1  
B--MCV
npu.png
97 fL 82-98  
B--Monocyter
npu.png
0,53 10 e9/L 0,20-0,8  
Erc(B)--MCHC
npu.png
326 g/L 317-357  
B--Erytrocyter
npu.png
4,39 10 e12/L 3,94-5,16  
B-Eosinofila granulocyter
npu.png

0,16 10 e9/L <0,5  
Erc(B)--MCH
npu.png
32 pg 27,1-33,3  
B--Lymfocyter
npu.png
1,5 10 e9/L 1,10-3,5  
Csv--Leukocyter
npu.png
4,9 10 e9/L 3,5-8,8

Högt ferritin kan ju vara hemokromatos (Jämtlandssjuka)... Får väl se om läkaren hör av sig. Ett symtom kan ju vara trötthet och trött är jag ju nästan jämt så det kanske beror på det då...

Lätt förhöjt kalium beror oftast på  provtagnigstekniska skäl. Men bör kollas om. Ferritinet bör ju följas upp så du får den behandling som krävs. Annars är ju dina värden jättebra.

• Gilla 1
Länk till inlägg
10 minuter sedan, Cederulla sade:

Lätt förhöjt kalium beror oftast på  provtagnigstekniska skäl. Men bör kollas om. Ferritinet bör ju följas upp så du får den behandling som krävs. Annars är ju dina värden jättebra.

Ja precis, kaliumet oroar mig inte men Ferritinet som är ett litet frågetecken...

• Gilla 2
Länk till inlägg
1 timme sedan, Jamtlandstjej sade:

Brev från läkaren nu. Mina prover visade inget avvikande! 😲

Är det ngn i din släkt som har haft höga värden? Lite förvånande att läkaren inte ens nämnde förhöjningen av ferritinet. Kanske inte så högt att hen tycker att det är anledning att gå vidare.

• Gilla 2
Länk till inlägg
5 minuter sedan, Cederulla sade:

Är det ngn i din släkt som har haft höga värden? Lite förvånande att läkaren inte ens nämnde förhöjningen av ferritinet. Kanske inte så högt att hen tycker att det är anledning att gå vidare.

Jag vet inte...Men en syster har autoimmun hepatit, det är ju pga av leverpåverkan. Högt ferritin kan också ge leverpåverkan...på henne har de inte kollat ferritin men hon har alltid högt hb, 159 senast med referensvärde max 153...

Ferritin på 200 eller över ska leda till tappning enligt vad jag läst mig till. Jag hade 179, ref 100...

Ska skriva en fråga på 1177 och höra varför.

• Gilla 2
Länk till inlägg
5 minuter sedan, Jamtlandstjej sade:

Jag vet inte...Men en syster har autoimmun hepatit, det är ju pga av leverpåverkan. Högt ferritin kan också ge leverpåverkan...på henne har de inte kollat ferritin men hon har alltid högt hb, 159 senast med referensvärde max 153...

Ferritin på 200 eller över ska leda till tappning enligt vad jag läst mig till. Jag hade 179, ref 100...

Ska skriva en fråga på 1177 och höra varför.

Kom på att kvinnor efter menopaus kan ha upp till 300ug/l. 

• Gilla 2
Länk till inlägg
2 minuter sedan, Cederulla sade:

Kom på att kvinnor efter menopaus kan ha upp till 300ug/l. 

Var hittar du det? I så fall borde det väl stå i mina referenser?..

Länk till inlägg

Jaha...så var det med det. Ferritin så pass långt över referens var bara bra. Så länge det var under 500 så var det bra! Då kan man ju fundera över varför de sätter referens till 100...

Inte lika kraftigt pulspåslag vid gårdagens träning så kanske konditionen börjar komma ändå...

• Gilla 3
Länk till inlägg
5 minuter sedan, Jamtlandstjej sade:

Jaha...så var det med det. Ferritin så pass långt över referens var bara bra. Så länge det var under 500 så var det bra! Då kan man ju fundera över varför de sätter referens till 100...

Det kan man undra men grattis!

• Gilla 3
Länk till inlägg

Referensvärden visar väl bara vad som är vanligt, inte att det nödvändigtvis är normalt i bemärkelsen bra...

• Gilla 3
Länk till inlägg
14 timmar sedan, MariaF sade:

Referensvärden visar väl bara vad som är vanligt, inte att det nödvändigtvis är normalt i bemärkelsen bra...

Ja möjligen... Men i andra sammanhang så är ju referensvärden i det närmaste en lag...

• Gilla 1
Länk till inlägg

Både ja och nej. RDI erkänner myndigheterna ju är tagna ur luften i de flesta fall. Referensvärdena är representativa för 95% av befolkningen. Det som är bekymmersamt är att det inte säger om det är bra eller dåligt för kroppen. Som att "vanligt=normalt".

148972034_Referensvrden.PNG.2b25cf5dec39eb39a9edd27aba5eb72e.PNG

• Gilla 3
Länk till inlägg
  • 2 weeks later...

I går hade vi avslutning i Runacademy-gruppen. Ett "myspass" skulle det vara. Blev uppför slalombacken! 😳 Vår slalombacke är 1200 m lång med en fallhöjd på 226 meter. Dessutom skulle det vara lite träning på "upp-och-ner" och fram och tillbaka, så när vi nådde toppen hade vi avverkat 2,2 km. Pustade lite där, sen sprang vi en sväng i skogen till ett välkänt "märke", därifrån genom skogen och ner till vägen och sen på vägen tillbaka till slalombacken. Totalt 7 km blev det. Fruktade för träningsvärken i rumpan, men den  är inte så farlig faktiskt. :) 

Har egentligen gått på semester men har några uppgifter kvar att göra innan jag loggar ut från datorn för sommaren, så bäst att ta tag i det då! :D

• Gilla 4
Länk till inlägg
  • 2 weeks later...

Tänk så olika läkare kan se på saker och ting...

Mina svullna ben och fötter accelererade under midsommarhelgen och veckan efter, så pass att sjukvårdskunniga ansåg att jag borde kolla upp det. Inte lätt att få läkartid i dessa tider men jag gjorde ett försök. Efter mycket om och men kom jag fram till tidsbokningen, måndag den 22 juni, fick tid för provtagning den 23 juni och så småningom en läkartid den 24 juni. Då hade provsvaren kommit och läkaren konstaterade att jag inte hade någon hjärtsvikt, skönt men däremot hade jag lågt albumin, vilket kan leda till vätska i vävnaden. Albumin är ju ett protein i blodet som ska "hålla kvar" vätskan där. Är albuminet för lågt så kommer vätskan ut  i vävnaderna istället. En anledning till detta kan vara att man äter för lite kött (absolut inte!!). En annan anledning kan var att njurarna inte filtrerar tillräckligt. Då kan man se det i urinen("äggvita" i urin..). Jag frågade hur det var med levern men hon tyckte det var långsökt. Visserligen är det där albuminet produceras...men... Så frågade hon om jag hade nån leversjukdom. Jag berättade att en syster har autoimmun hepatit och då tog det fart! Massor med prover skulle tas! Dessutom dygnssamling av urinen för att se njurfunktionen. Sååå...mera provtagning den 24 juni också...och dunk med med mig hem för att samla urinen i. 25 juni lämnade jag in urinen (i dörren, nu i covid-19tider). Hann bara halvvägs hem så ringde de - det var fler prover som skulle tas så bara att vända om. Det visade sig att alla prover inte kunde tas då det var nåt prov som skulle frysas inför lång transport, då "slingbilen" strax skulle gå. Fredag funkade inte för det provet - då skulle det inte hinna fram utan jag fick en tid måndag morgon, 29 juni.

På fredag eftermiddag kommer grannen, som jobbar som läkarsekreterare, med ett brev till mig. Det var hon som skrivit ut det och för att spara tid och porto så kom hon och lämnade det direkt till mig. Läkaren hade konstaterat att det inte såg ut att vara något fel på min njurfunktion med däremot så hade jag höga levervärden (!) och högt ferritin (!) varav det sistnämnda tydde på en inflammation någonstans i kroppen. Hon hade inte fått svar på hepatitdelen (det provet togs i går måndag), men hon skickade skyndsamt en remiss till gastroenterolog med "tanke på den bestickande anamnesen":...

Känns ju bra att hon tar det på allvar och skönt att hjärta och njurar fungerar som de ska. Sen vet jag inte hur stor avvikelsen är, alltså om mina höga värden är mycket för höga eller inte. Hon hade ordinerat en otrolig mängd med prover, både på urin och blod. Många som jag aldrig ens hört talas om... Men speciellt leverproverna var förhöjda. Samtliga analyserade...

När jag söker på orsaker till höga levervärden så är nummer 1 hög alkoholkonsumtion (få se nu...jo jag drack ju 2 glas vin...förra sommaren...och innan dess var det nog 3 eller 4 år sen jag drack ungefär samma mängd...) nummer 2 är övervikt (har i och för sig ett BMI på 27 men det är ju ett rätt trubbigt instrument som inte tar hänsyn till mängden muskler, vilket jag har gott om... Ingen som ser mig skulle nog säga att jag är överviktig... Stl 38 till mina 160 cm...)

Sen kommer det en massa olika orsaker till att levervärden kan vara förhöjda, så vi får väl se vilken orsaken är.

Lägger ut mina provsvar här så kanske nån av er har några kloka tankar att bidra med.

Ferritin: 152                             referens: 12-100 *

järn: 10                                     referens 9-34

transferrin: 55                         referens: 47-80

transferrinmättnad: 0,19       referens: 0,15-0,50

ASAT: hemolyserat

ALAT: 3,93                               referens: 0,15.0,75 *

ALP: 2,0                                    referens: 0,6-1,8 *

GT: 1,82                                    referens: 0,15-1,2 *

Bilirubin: 7                                referens: 5-25

Albumin: 35                              referens: 36-45 *

Kalium: 4,8                               referens: 3,5-4,6 *

Hb: 129                                     referens: 117-153

Ferritinet har sjunkit från 179 sen provtagningen 29 maj...

Tankar? Idéer?

Hittade till exempel denna länk: https://www.praktiskmedicin.se/sjukdomar/leverstatus-patologiskt-levervarden-utrednin/

Och denna: https://lakemedelsboken.se/kapitel/mage-tarm/leversjukdomar.html

• Gilla 1
  • Förvirrad 1
  • Ledsen 4
Länk till inlägg
12 timmar sedan, Jamtlandstjej sade:

Tänk så olika läkare kan se på saker och ting...

Mina svullna ben och fötter accelererade under midsommarhelgen och veckan efter, så pass att sjukvårdskunniga ansåg att jag borde kolla upp det. Inte lätt att få läkartid i dessa tider men jag gjorde ett försök. Efter mycket om och men kom jag fram till tidsbokningen, måndag den 22 juni, fick tid för provtagning den 23 juni och så småningom en läkartid den 24 juni. Då hade provsvaren kommit och läkaren konstaterade att jag inte hade någon hjärtsvikt, skönt men däremot hade jag lågt albumin, vilket kan leda till vätska i vävnaden. Albumin är ju ett protein i blodet som ska "hålla kvar" vätskan där. Är albuminet för lågt så kommer vätskan ut  i vävnaderna istället. En anledning till detta kan vara att man äter för lite kött (absolut inte!!). En annan anledning kan var att njurarna inte filtrerar tillräckligt. Då kan man se det i urinen("äggvita" i urin..). Jag frågade hur det var med levern men hon tyckte det var långsökt. Visserligen är det där albuminet produceras...men... Så frågade hon om jag hade nån leversjukdom. Jag berättade att en syster har autoimmun hepatit och då tog det fart! Massor med prover skulle tas! Dessutom dygnssamling av urinen för att se njurfunktionen. Sååå...mera provtagning den 24 juni också...och dunk med med mig hem för att samla urinen i. 25 juni lämnade jag in urinen (i dörren, nu i covid-19tider). Hann bara halvvägs hem så ringde de - det var fler prover som skulle tas så bara att vända om. Det visade sig att alla prover inte kunde tas då det var nåt prov som skulle frysas inför lång transport, då "slingbilen" strax skulle gå. Fredag funkade inte för det provet - då skulle det inte hinna fram utan jag fick en tid måndag morgon, 29 juni.

På fredag eftermiddag kommer grannen, som jobbar som läkarsekreterare, med ett brev till mig. Det var hon som skrivit ut det och för att spara tid och porto så kom hon och lämnade det direkt till mig. Läkaren hade konstaterat att det inte såg ut att vara något fel på min njurfunktion med däremot så hade jag höga levervärden (!) och högt ferritin (!) varav det sistnämnda tydde på en inflammation någonstans i kroppen. Hon hade inte fått svar på hepatitdelen (det provet togs i går måndag), men hon skickade skyndsamt en remiss till gastroenterolog med "tanke på den bestickande anamnesen":...

Känns ju bra att hon tar det på allvar och skönt att hjärta och njurar fungerar som de ska. Sen vet jag inte hur stor avvikelsen är, alltså om mina höga värden är mycket för höga eller inte. Hon hade ordinerat en otrolig mängd med prover, både på urin och blod. Många som jag aldrig ens hört talas om... Men speciellt leverproverna var förhöjda. Samtliga analyserade...

När jag söker på orsaker till höga levervärden så är nummer 1 hög alkoholkonsumtion (få se nu...jo jag drack ju 2 glas vin...förra sommaren...och innan dess var det nog 3 eller 4 år sen jag drack ungefär samma mängd...) nummer 2 är övervikt (har i och för sig ett BMI på 27 men det är ju ett rätt trubbigt instrument som inte tar hänsyn till mängden muskler, vilket jag har gott om... Ingen som ser mig skulle nog säga att jag är överviktig... Stl 38 till mina 160 cm...)

Sen kommer det en massa olika orsaker till att levervärden kan vara förhöjda, så vi får väl se vilken orsaken är.

Lägger ut mina provsvar här så kanske nån av er har några kloka tankar att bidra med.

Ferritin: 152                             referens: 12-100 *

järn: 10                                     referens 9-34

transferrin: 55                         referens: 47-80

transferrinmättnad: 0,19       referens: 0,15-0,50

ASAT: hemolyserat

ALAT: 3,93                               referens: 0,15.0,75 *

ALP: 2,0                                    referens: 0,6-1,8 *

GT: 1,82                                    referens: 0,15-1,2 *

Bilirubin: 7                                referens: 5-25

Albumin: 35                              referens: 36-45 *

Kalium: 4,8                               referens: 3,5-4,6 *

Hb: 129                                     referens: 117-153

Ferritinet har sjunkit från 179 sen provtagningen 29 maj...

Tankar? Idéer?

Hittade till exempel denna länk: https://www.praktiskmedicin.se/sjukdomar/leverstatus-patologiskt-levervarden-utrednin/

Och denna: https://lakemedelsboken.se/kapitel/mage-tarm/leversjukdomar.html

En undran: det står hemolyserat efter Asat. Är blodprovet hemolyserat kan det påverka värdena och provet måste tas om. 

• Gilla 3
Länk till inlägg
13 timmar sedan, Cederulla sade:

En undran: det står hemolyserat efter Asat. Är blodprovet hemolyserat kan det påverka värdena och provet måste tas om. 

Ja precis. Därför inget värde på ASAT. Det var ett prov till som var hemolyserat också. 

• Gilla 1
Länk till inlägg
2 timmar sedan, Jamtlandstjej sade:

Ja precis. Därför inget värde på ASAT. Det var ett prov till som var hemä är okolyserat också. 

Det som är märkligt för en gammal labass. varför är  ALAT ok. De proverna brukar ju tas från samma rör.

• Gilla 1
Länk till inlägg
23 timmar sedan, Cederulla sade:

Det som är märkligt för en gammal labass. varför är  ALAT ok. De proverna brukar ju tas från samma rör.

Ja...jag vet inte vad det beror på...men de tog många rör..

• Gilla 1
Länk till inlägg

Ett högre ferritin än normalt kan visa på inflammation någonstans i kroppen, en inflammationsmarkör med andra ord.

Proverna i övrigt bör du få ta om tycker jag, de känns inte riktigt relevant då man jämför med de som var tagna i slutet av maj.

• Gilla 5
Länk till inlägg
  • 2 weeks later...

Remissen som var skickad till gastroenterologen skickades tillbaka, med önskemål om fler prover samt ultraljud på lever och galla. I måndags var jag och tog fler prover. Några har jag fått svar på, bland annat en lipidprofil, som jag inte alls oroade mig över. Andra prover skulle skickas till Umeå så de tar längre tid för att få svar. Efter 11 år på LCHF tycker jag att min lipidprofil ser helt okej ut! :)

Kolesterol:                       5,8                   ref: 3,9 - 7,8

LDL:                                  3,2                    ref: 2,0 - 5,3

Triglycerider:                  0,6                     ref: 0,45 - 2,60

HDL:                                 2,31                  ref: 1,0 - 2,7

LDL/HDL-kvot                1,4                     ref: <5,0

Protrombinkomplex:      1,0                    ref: <1.2

ASAT:                              0,44                    ref: 0,25 - 0.60

ASAT var ju hemolyserat sist, förmodligen därför de tog ett nytt sånt...

Protrombinkomplex är tydligen en koaguleringsfaktor som kontrolleras, för ev leverskada.

När alla prover/undersökningar var klara skulle jag få en ny kontakt med hälsocentralen, så det är väl bara till att vänta... Kallelsen till ultraljud på lever/galla har inte kommit än, så jag vet inte när det blir av.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Kom precis på att jag inte berättat om förändringen åt andra hållet...

När jag var hos läkaren så sa jag att jag gått upp ca 2,5 - 3 kg på tre veckor. Första bilden är på midsommardagen... Efter att varit så svullen i drygt en vecka, gick jag plötsligt ner 5 kg på sex dagar!... Resultatet syns på bild nr 2...

Det var inte bara fötter och ben som minskade i omfång utan hela jag! Även midja, höfter och byst. Om allt detta var vätska vet jag inte. Visserligen har jag önskat att jag skulle gå ner i vikt - har försökt med det i flera år utan att ha nån större framgång... men 5 kg på sex dagar är kanske lite häftigt. Ytterligare ett halvt kg har försvunnit sen dess...

FB_IMG_1594631773553.jpg

20200709_070929.jpg

• Gilla 4
Länk till inlägg
9 timmar sedan, Jamtlandstjej sade:

gick jag plötsligt ner 5 kg på sex dagar!

Du skulle nog kunna tjäna en hacka på den metoden... om du kommer på vad det var som gjorde't alltså...! ;):D

• Haha 3
Länk till inlägg
  • 1 month later...

Jahaja... Totalt 7 kg har nu försvunnit. Inget jag sörjer, men funderar över orsaken. 

Min remiss som skickats till gastroenterologen kom tillbaka till HC, med önskan om fler prover och ultraljud på lever/galla. Nya prover tog jag den 13/7, har inte fått svar på alla själv än, men det ena jag inte fått svar på var ett PEth, tror jag det hette. Den provkostnaden hade de kunnat spara in om de pratat med mig. Det är ett prov som visar om du druckit alkohol...

Har fått tid för ultraljud nu på onsdag, sen får vi se vad som händer. Tills jag vet något annat är jag frisk! :D

Jobbar på med min husrenovering och löptränar en aning också. Första arbetsdagen efter sommarledigheten i dag så nu är det bara att kliva i selen igen. :)

• Gilla 6
Länk till inlägg
  • 3 weeks later...

Nu har jag fått svar på ultraljudet. Mild steatos(fettlever) och mild fibros(ärrbildning). I dag hade jag telefonkontakt med läkaren som tyckte att det var ju så lite så det var nog inget att bry sig om... Till saken hör att min syster har fått diagnosen Autoimmun hepatiti och hon har samma grad av steatos och fibros som jag... Kände att jag inte riktigt var nöjd med att en läkare på HC fattade dessa beslut så jag bad att få en remiss till medicinmottagingen, så får de göra en bedömning av vad det är. Det gick han med på men han tyckte också att vi skulle ta lite fler prover innan. Nya prover på levervärden (ASAT, ALAT, ALP, GT) Sen bad jag också om B12 och D-vitamin. Han sa då att B12 låg ju bra senast men jag förklarade att då åt jag tillskott - det har jag inte gjort sen i början av juni när de förra proverna på levern togs. Har låtit bli alla tillskott sen dess. Då gick han med på att ta dessa prover också. Var ner nu före lunch och tog dem. Svaren kommer på måndag eftermiddag. Får se hur lång väntetid det är på medicinmottagningen...

Har inlett en Runstreak i september (spring minst en mile = 1,6 km varje dag). Får se om jag fixar det hela månaden. För enkelhetens skull har jag avrundat till 2 km. :)

• Gilla 3
Länk till inlägg
7 timmar sedan, Jamtlandstjej sade:

I dag hade jag telefonkontakt med läkaren som tyckte att det var ju så lite så det var nog inget att bry sig om...

Nä, vad sjutton, levrar transplanteras på löpande band numera så varför göra nåt åt det? :rolleyes::angry:

• Gilla 2
  • Haha 2
Länk till inlägg
  • 2 weeks later...

Nu har höstens träning tillsammans med Runacademy dragit igång. Vi började i förra veckan, då i våldsamt åskregn och hagel. I går var det dags igen och då var det "trail" som stod på programmet. Inte bara stigar i skogen utan verkligen rakt ut i skogen i lite varierande terräng. Bara slät mo-mark (tallmo med mossa), kryssa mellan uppväxta tallplantor av varierande storlek och slutligen uppför/nerför backe, också i mossa. Det visade sig att mossan på sina ställen var i det närmaste knähög!! Tiderna var anpassningsbara. 5 minuter + 3 vila, 6 minuter + 2 vila, 7 minuter + 1 vila. Jag skapade en egen...4 minuter + 4 vila...🤪 Dessutom gick jag i uppförsbackarna när det var den varianten. Hörde hur vår ledare konstaterade när det var klart att hon hade 6 timmar återhämtningstid (funktion på klockan). Jag hade 22 timmars återhämtningstid... Trots att jag nu kan springa långt och länge så går det trögt att få upp "flåset"...

Har nu fått besked att remiss skickats till gastroenterolog (igen!) för att se vad de säger om min lever. Jag har tagit om vissa prover men de ligger inte ute på 1177 än. Ringde för att kolla och tydligen är det bara ett av leverproverna som är förhöjda nu, ALAT om jag minns rätt, men däremot hade ferritin stigit igen. Tror det var 179, gränsvärde 100.

Funderar om sänkningen av levervärdena kan ha nåt samband med att jag varit tvungen att ta kortison mot min allergi de senaste månaderna. 3 gånger innan senaste provtagningen, 2 gånger därefter. Min syster som har autoimmun hepatit får äta kortison för att få ner levervärdena...

Funderar också över ferritinet, som ju är en inflammationsmarkör, vilken inflammation det markerar...

• Gilla 3
Länk till inlägg
  • 3 weeks later...
Efter telefonkontakt med mag-tarmmottagningen där jag fick klart för mig att remissen åter har skickats tillbaka, fick jag en telefontid med läkaren på HC. Nu har jag haft mitt samtal med läkaren på HC. Jag har mild steatos(fettlever) och mild fibros(ärrvävnad) men inga IGg så inget som tyder på autoimmun hepatit. Mina dåliga levervärden har förbättrats. Åtgärder (rekommendationer från läkaren på sjukhuset som inte träffat mig) är att gå ner i vikt, motionera mera och vara måttlig med alkohol. Inte använda paracetamol mer än i undantagsfall...
Hmm...jag frågade läkaren jag pratade med (som inte heller träffat mig) om 160 cm lång och storlek 36/38 innebar att jag behövde gå ner i vikt? Om jag behöver motionera mera än springa en gång varje dag? Om jag skulle bli "måttlig" i min alkoholkonsumtion så skulle den behöva öka, är det rätt uppfattat?(jo, jag drack 2 glas vin förra sommaren.. ) Använder i princip aldrig värktabletter. (Fick inte äta 8 st per dag mer än i undantagsfall...)
Jag funderade också över om mitt intag av kortison mot mina allergireaktioner kan ha bidragit till förbättrade levervärden då kortison är en behandling mot höga levervärden. Jag frågade också om mitt ferritin, som stigit igen efter att förra gången sjunkit något. (Inflammationsmarkör). Sen funderade jag också över om det faktum att jag gick ner 5 kg på 6 dagar (och efter det ytterligare 2 kg) var något att notera? Saknar inte den tappade vikten men det kanske gick lite snabbt?..
Kontentan av det hela var att det blir en uppföljning av proverna om 4 veckor och att jag ska försöka undvika att gå upp i vikt.. 😜
  • Gilla 1
  • Ledsen 3
Länk till inlägg

Vill inte skrämma upp dig, men det finns andra diagnoser än hepatit som skadar levern, så tycker ändå du ska kräva mer tester om det inte gjorts. Min ena förälder har t.ex reverserad skrumplever/cirros pga autoimmun sjukdom som inflammerar gallgångarna. 

Att det gick så långt berodde på att vården inte tog symptomen och de gradvis försämrade levervärdena på allvar, utan skyllde på bukfetma, diabetesen eller insinuerade att det rörde sig om ohälsosam livsstil. Precis som för dig så kom läkaren istället med självklara råd om att man ska röra på sig och dricka med måtta...Efter flera år av försummelse från vården hade det gått så långt att det utvecklats till levercirros och då var de ju tvungna att ta alla prover och hittade fynd som styrkte sekundär autoimmun sjukdom.

Hade det gjort en fullständig utredning när levervärdena började försämras, så hade inte hunnit bli permanenta skador samt även undvikit mycket lidande, för man mår verkligen dåligt när levern inte har bra funktion, så som illamående, total utmattning, förlorad muskelmassa, magproblem med mera. 

• Gilla 3
  • Ledsen 1
Länk till inlägg
  • 2 weeks later...
On 2020-10-02 at 13:37, Elinor sade:

Vill inte skrämma upp dig, men det finns andra diagnoser än hepatit som skadar levern, så tycker ändå du ska kräva mer tester om det inte gjorts. Min ena förälder har t.ex reverserad skrumplever/cirros pga autoimmun sjukdom som inflammerar gallgångarna. 

Att det gick så långt berodde på att vården inte tog symptomen och de gradvis försämrade levervärdena på allvar, utan skyllde på bukfetma, diabetesen eller insinuerade att det rörde sig om ohälsosam livsstil. Precis som för dig så kom läkaren istället med självklara råd om att man ska röra på sig och dricka med måtta...Efter flera år av försummelse från vården hade det gått så långt att det utvecklats till levercirros och då var de ju tvungna att ta alla prover och hittade fynd som styrkte sekundär autoimmun sjukdom.

Hade det gjort en fullständig utredning när levervärdena började försämras, så hade inte hunnit bli permanenta skador samt även undvikit mycket lidande, för man mår verkligen dåligt när levern inte har bra funktion, så som illamående, total utmattning, förlorad muskelmassa, magproblem med mera. 

Tack för tipset! Jag har beställt tid för ny provtagning om två veckor så vi får se vad proverna visar då...💞

• Gilla 1
Länk till inlägg

Ja träning var det ju... Började träna (igen och ordentligt) i januari och började springa med Runacademy i mars. I april sprang jag min första mil någonsin och sen har det blivit några till. När jag springer med gruppen tycker jag det är svårt att se min egen utveckling, jag harvar ju alltid på i sista ledet liksom. Möjligen att de andra i gruppen utvecklas också... 😉

I lördags sprang jag World Wide Run, ett digitalt lopp där jag hade valt 10 km. Tror det var min femte mil totalt och jag insåg när den var klar att jag nog faktiskt har utvecklats en del ändå. Jag förbättrade min tid sen i april med 14 minuter! Jag springer fortfarande inte fort, men jag springer mindre långsamt! 😁

• Gilla 5
  • Tack! 1
Länk till inlägg
  • 3 weeks later...

Nu har jag varit på ny provtagning igen. Samtliga levervärden hade gått ner och var nu inom referens men däremot hade ferritinvärdet stigit ytterligare. Det låg nu på 230 (ref 12-100, förra värdet 175). Även järn, transferrin och transferrinmättnad har stigit men ligger inom referens. Järn: 22 (ref 9-34, förra prov 10), transferrin:64 (ref 47-80, förra prov 55), transferrinmättnad: 0,35 (ref 0,15-0,15, förra prov 0,19).

Söker man på nätet så anser vissa att ferritinvärde över 200 kan vara tecken på Hemokomatos, eller fettlever...och fettlever har jag ju fått veta att jag har. Men frågan är vad man kan göra åt det? Om det finns något att göra? Obehandlat högt ferritin kan ju ge mera skador, som jag förstår det...

• Gilla 1
  • Ledsen 2
Länk till inlägg

Börja ge blod för att tömma ferritin.

Fettlevern finns det väl en hel del info om vad man kan göra åt? Hjälp levern att detoxa sig. 

• Gilla 1
Länk till inlägg
1 minut sedan, Erik 2 sade:

Börja ge blod för att tömma ferritin.

Fettlevern finns det väl en hel del info om vad man kan göra åt? Hjälp levern att detoxa sig. 

Ja de råd jag har fått är att jag ska gå ner i vikt (160 cm lång, stl 36...), börja motionera (springer varje dag utom senaste veckan då jag varit förkyld), vara måttlig med alkohol (drack 2 glas vin förra sommaren)...
Längre än så sträcker sig inte sjukvårdens råd. Ge blod är ju okej, men utan "remiss" på det så får ju jag som kvinna inte ge mer än 4 ggr per år om jag minns rätt...

Hur anser du att jag ska göra för att detoxa levern?

• Gilla 1
Länk till inlägg
56 minuter sedan, Jamtlandstjej sade:

Ge blod är ju okej, men utan "remiss" på det så får ju jag som kvinna inte ge mer än 4 ggr per år om jag minns rätt...

Du kan ju börja med det om du inte redan gör det. Kvarstår de höga värdena så borde du väl kunna få en tappning tätare..? 

Sanna Ehdin har också leverrensning med i sina böcker (kanske på bloggen också?) om du är intresserad av att prova. 

Doc Ralf Sundberg har ju beskrivit hur han började intressera sig för metabola syndromet när de fick in fettknöliga levrar för transplantation. I boken Inflammation (som han skrev ihop med Martina Johansson) diskuteras inflammationens verkan på kroppen. Det jag inte får ihop är att du inte verkar äta inflammationsdrivande. Du rör på dig, både kondition och styrka och varierat (renovering räknas dit). Du bor på landet med närheten till naturen. 

Det måste ju finnas pusselbitar som förbisetts? Visst skulle det kunna vara så att vi tidigare i livet skadat oss så mycket att det inte finns återvändo men förbättringar borde kunna ses...?! Hur är det med huset du bor i (eller bodde i tidigare); mögel eller liknande? Sånt är ju beroende av en fungerande avgiftning. Allergier? Radon i marken? Andra tecken som hår, hud eller så? Stress/oro kring barn eller föräldrar? Tänker om nåt hämmar läkning?

• Gilla 1
Länk till inlägg