Gå till innehåll

Raw Vegan, LCHF, hur kan uppfattningarna skilja så mycket?

Recommended Posts

Jag tror att det kan vara bra att äta vegansk råkost en kortare tid. Någon/några veckor. Längre än så riskerar man näringsbrist och kroniska skador pga av det.

Men jag skulle nog rekommendera helfasta istället, vilket nog är den hälsofördel man uppnår med veganskt den första tiden. Kroppen måste ta av sina egna fettdepåer och återvinna sitt protein för att fungera, vilket är hälsosamt en tid eftersom det rensar kroppen.

Annars är det nog bäst att äta så rent och LCHFigt man kan.

• Gilla 6
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan, Kaukasar sade:

...lättsmält med all frukt...

Frukten må vara lättsmält, men hur är det med t.ex. potatis? Stärkelserika vegetabilier är, energimässigt, rätt meningslösa om man inte värmebehandlar dem först.

• Gilla 4
  • Tack! 1
Länk till inlägg
4 minuter sedan, Erik Edlund sade:

Frukten må vara lättsmält, men hur är det med t.ex. potatis? 

Men som mat för tarmen är de visst rätt bra, RS alltså. 

• Gilla 3
Länk till inlägg
44 minuter sedan, MariaF sade:

Men som mat för tarmen är de visst rätt bra, RS alltså. 

Skall ätas rå eller om den är kokt så skall den ätas kall. Dock INGA mängder samt självklart EKOLOGISK potatis.

Länk till inlägg

Man har olika perspektiv och ideologiska utgångspunkter, därför är man inte riktigt kompatibla:

Veganism: Det är synd om djuren, vi får inte äta dem!

Stenålderskost: Vi äter det som människor gjorde för länge sedan, det borde vara bra för oss!

LCHF: Kolhydrater är onda, men fett är både gott och bra!

"Food Pharmacy": Det viktigaste är att vi matar de goda tarmbakterierna!

• Gilla 7
Länk till inlägg

Jag tror att maten är så grundläggande och känsloladdad att alla anser sig vara experter på det. Även dem som inte ha ägnat en tanke åt maten förut anser sig vara kunniga i ämnet om dem blir tillfrågade. Maten är en komponent i många religioner. I och med industrialismen har man börjat med matlobbyism. Politikerna i USA har engagerat sig i vad gemene man ska äta då hjärtinfarkter började öka på 50-talet. Numera finns det djurrättsaktivister och miljöaktivister som anser att de ska frälsa världen om de ska få alla att sluta äta kött.

Sedan finns det faktiskt en riktig ökning av kroniska sjukdomar, cancer, fetma, diabetes, demens, Alzheimer's mm mm som skrämmer många och skapar intresset för ämnet "mat som läkemedel". Den förvirring som sedan blir beror på att kroppen är byggd för överlevnad. Den är plastisk och du kan överleva länge på alla möjliga konstiga dieter.

Du verkar lyssna på din kropp men det är inte alla som gör. En idé som veganism kan bli intressant både för unga idealistiska flickor och pojkar samt för förslagna mattillverkare som är ute efter idéer till populära matkreationer som kan ha lång hylltid och en stor ung kundkrets. Kött är en färskvara och är mycket svårare att lagerhålla än soja, vete, ris mm mm mm. Sedan har samtidens matöverflöd en viss roll. Vi använder mat som njutningsmedel och lever för att äta istället för äter för att leva. 

Jag tror att veganismen utvecklades utav rädsla för mättad fett som triggades av ett fåtal övertygade forskare på 50-60 talet i USA. Dessa forskare och framförallt Ansel Keys trodde att de löste problemet med hjärtinfarkter genom att be folket äta så lite mättad fett som möjligt. Mättad fett fanns framförallt i animaliska livsmedel: smör, mejerier, djurfett av olika slag. Den rädslan färgade sig över på kött. Man ansåg att vegetabiliska oljor skulle vara hälsosammare. Det har ju inte gått att bevisa dessa påståenden vetenskapligt men skadan har redan skett. Kan tilläggas att om man framhärdar i att äta vegansk mat under lång tid kan man förändra sin bakterieflora samt sina magsafter till en grad som gör att det blir svårt att äta kött igen. Här kan man säga att kroppens plasticitet är lite av ondo och eldar på en uppfattning att köttet är svårsmällt.   

• Gilla 7
Länk till inlägg

Något veganer och vegetarianer av olika schatteringar vanligen inte inser är hur mycket energi från frukt, framförallt juicer samt sukrosprodukter (sötsaker i största allmänhet) som omvandlas till fett i levern innan det används. 

Monosackariden fruktos utgör den ”söta” delen av naturliga disackarider. Kroppen har ingen användning av fruktos förrän det konverterat till glykogen eller fettsyror/fett av levern. Den förra reaktionen är möjlig, men då fruktosen kommer i kombo med glukos med den mat jag nämnde så används i första hand den för att bilda leverglykogen, det blir enklast så.

Allt detta arbetar till veganernas fördel, även för de som begriper nada av det.

mvh / Erik Edlund

• Gilla 7
Länk till inlägg
5 timmar sedan, Kaukasar sade:

Enligt vegansk råkost rörelsen ska man äta 80% kolhydrater, 10% fett och 10% protein.

Den veganrörelsen borde ändra sina matematiska kalkyler. Tanken bakom LCHF är ju att basera kosten på energität kost. Genom att kroppen genom denna snabbt kommer till mättnad, går det egentligen inte att  överäta och bli fet.  Många som varit inne på vegantanken ser nog dina erfarenheter och målande beskrivning som lärorika.

Engelsmännen som för länge sen gjorde jämförande studier mellan Atkins-kosten och vegetabilisk kost, kunde först inte förstå varför folk blev feta av den senare men inte av Atkinsmaten. Det visade sig vid närmare studier bero på att folk snabbt blev mätta på Atkins modell - det alla LCHF:are är väl medvetna om.

• Gilla 4
  • Tack! 2
Länk till inlägg
2 timmar sedan, Katerina sade:

Jag tror att veganismen utvecklades utav rädsla för mättad fett som triggades av ett fåtal övertygade forskare på 50-60 talet i USA.

Boktips i ämnet: https://www.adlibris.com/se/bok/ideologin-och-pengarna-bakom-kostraden-9789172411425

Mycket läsvärd!

• Gilla 3
  • Tack! 1
Länk till inlägg
7 timmar sedan, Kaukasar sade:

Jag upptäckte vegansk råkost för ca 3,5 år sedan. Eftersom jag har eksem, allergier, matsmältningsbesvär & humörsvängningar lät det lockande. Ren, ekologisk, icke processad och icke tillagad mat, direkt från naturen med alla vitaminer och näringsämnen bevarade. Massor med fibrer, goda spännande smaker, lättsmält med all frukt, inget gluten, laktos eller kött. Kan det bli bättre? Jag började med att vänja mig vid att dricka smoothies som jag gjorde på alla möjliga grönsaker, gröna blad och frukt. Jag åt allt mer sallader och lärde mig allt fler avancerade råkost rätter. 

Med ett fulladdat skafferi och matlagningserfarenhet gjorde jag flera ambitiösa försök att gå över till 100% vegansk råkost, men resultatet blev alltid detsamma: Jag kände mig pigg å glad den första tiden (upp till en vecka) men ganska snabbt upptäckte jag att jag var ständigt hungrig och aldrig riktigt tillfredsställd. Jag åt så mycket som jag orkade få i mig men ändå räckte inte energin till. Det var hela tiden något som fattades. Jag behövde mer men bara tanken på att äta mer väckte avsmak. Min energi gick sakna ner, jag orkade inte träna, jag förlorade muskelmassa. Med en åsnas envishet satte jag ett rekord på drygt 2 veckor på denna diet innan jag var tvungen att kapitulera inför det faktum att detta var ett fullständigt fiasko och inte är hållbart på långa vägar.

På sista tiden har jag efterforskat en hel del kring vad maten innehåller och ser den uppenbara anledningen till varför dieten inte var hållbar: Maten innehåller inga kalorier! Enligt vegansk råkost rörelsen ska man äta 80% kolhydrater, 10% fett och 10% protein. Energirik mat som avokado, nötter & oljor skall alltså användas i minimal mängd. Den maten som innehåller kolhydrater är frukt, vilket gav mig en snabb sockerkick men ingen långvarig energi. Lär vara garanterat mer än bara kalorier som saknades.

Det finns en community som förespråkar denna diet och menar att det är guds gåva till mänskligheten, här är 2 exempel:  therawadvantage.com och nutritionraw.com  Något jag inte kan förstå är hur det kan finnas så radikalt olika uppfattningar om vad som är bra för oss? LCHF/paleo/keto communityn är raka motsatsen - begränsa kolhydrater, ät massor med fett, lagom med protein och var inte rädd för kött & fisk. Är det här med kost och hälsa en så diffus vetenskap eller är det lobbyism och känslor som tar över?

Mina experiment och erfarenheter med vegansk råkost var dock allt annat än bortkastade. Jag gör fortfarande den maten, med den väsentliga skillnaden att jag använder små mängder frukt (och andra kolhydratrika växter), använder desto mer nötter, oliver, frön, avokado & oljor samt kompletterar med kött, fisk & ägg. Och detta känns tusen gånger mer hållbart, känslan av att något fattas är borta. Jag är mätt & belåten efter måltiderna och får en jämn och stadig energi och är känslomässigt stabilare. Har dock bara ätit så i 2 månader men ser fram emot att ta reda på hur detta upplägg får mig att må över längre tid. Jag hoppas på att även allergin och eksemen kommer att lindras.

Jag kan inget annat än hålla med dig i dina slutsatser, även om jag själv alldrig testat Raw Vegan!

Har nämnt det tidigare att jag försökt banta med i stort sett med bara frukt.. dvs även på den tid så visste jag att frukt främst är vatten, lite fibrer några vitaminer och faktiskt rätt lite kalorier!

Så utan att fördjupa mig/tråka ut er, iallafall en säck apelsiner, en påse äpplen, en klase bananaer.. tanken var då, (dum tanke så här efteråt?) att detta skulle vara i några dagar.. till min förvåning så åt jag upp de kopiösa mängderna i princip på ett dygn och vara fortfarande vrålhungrig.. så var det bara att ta bilen till en nattöppen korvmoj!

Iallafall, det finns ingen koppling mellan Ancel Keys och veganrörelsen även om de lixom vi gärna använder lite olika argument som passar oss!

Veganism handlar om Hinduisk tro, dvs främst den Jainististiska delen där man har som mål att slippa återfödas för att helst uppnå Nirvana.. litta samma sak som att komma till himmelriket!

Dvs först så bör man se till att återfödas som Brahamin, dvs den högsta kasten.. de är helvegetarinare/veganer.

Sen ett snabbt kast till västerländska veganer som inte har en susning om Hinduisk troslära, de är främst djurättsaktivister, dvs de anammar samma tankar och applicerar det sen på iden att alla djur skall få leva/inte ätas upp!

Iallafall, Raw Food vegan är litta en annan grej, de menar att mycket näring förstörs av tillagning, dvs de har ingen som helst koll på retentionsfaktorer/dvs vilka näringsämnen som förstörs och vilka som frigörs av matlagning!

Hur som helst.. matlagning är en av mänsklighetens främsta oppfinningar, det flyttar en stor del av matsmältningen utanför kroppen!

"Studier av nutida människor som lever på extrema dieter, som ­enbart rå föda, har bekräftat tillagningens betydelse. Om födan var vegetabilisk, med grönsaker och bär, måste personerna konsumera fem kilo mat för att täcka dagsbehovet om cirka 2000 kalorier. Om rått kött ingick i dieten blev den energitätare, men det krävdes ändå cirka tre kilo mat för att fylla kaloribehovet. En kontrollgrupp som åt blandad kost med tillagad vegetabilisk och animalisk föda behövde bara äta knappt två kilo mat."

https://www.svd.se/matlagningen-satte-fart-pa-manniskans-evolution

Oså vidare.. var står då LCHF.. jo jag vågar påstå att LCHF står med bägge benen i näringsläran.. dvs det är ett uppror mot allehanda dumma ider som flukturerar.. dvs LCHF är vanligast en blandkost/en blandning mellan Raw food och paleo i princip!

Villket inte hindrar att vissa LCHFare är vegetarianer, oftast då Ovo-laktovegetarianer.. nemas problemas så långt som man får all sin näring!

Grejen är fortfarande att animalisk föda oftast är mest lättsmält faktiskt, rå frukt/grönsaker är svårsmält, animalier/dvs andra djur består utav det som vi behöver som näring, de är koncentrerad näring!

Sådåså.. skall vi då bara äta animalier/animaliskt fett, nej det finns vissa vattenlösliga vitaminer/mineraler/spårämnen som vi i princip bara får från växter!

Sååå.. för att göra det enkelt för oss och slippa ta den där högskolexamen i näringslära/ensymologi/hormonlära/what ever, så är en blandkost det som folk lättast får i sig både kalorier och andra näringsämnen!

Dvs nu vet jag inte om du känner till Skaldeman.. han visade hur som helst hur himla mycket råa grönsaker man kunde äta/en himla massa gröna blad för minuskler av kolhydrater!

Iallafall Skaldeman hit och dit,, nu kommer mina egna råd, de avviker per se inte från Skaldemans, dvs ät råa grönsaker helst till varje måltid.. iallafall alla sådana som är avsedda för att ätas råa till en rätt normal blandkost/på det oxå fritt av olika sorters lök/kryddväxter!

Dvs det finns knappast en chans att du orkar tugga i dig  10 kilo spenat eller andra gröna löv!

• Gilla 6
Länk till inlägg
1 timme sedan, Nils Engström sade:

Man förstår att veganer har det kämpigt på liknande sätt som kor och hästar - äta hela livet.

Hmm - inte bra för människan att ständigt ha en massa mat i mage o tarmar. Tarmarna mår bäst om de blir tomma under många timmar varje dag... hur går det med tarmhälsan? ?

• Gilla 2
Länk till inlägg
7 timmar sedan, MariaF sade:

Vegan vill inte att man ska utnyttja djur. Sedan utnyttjar man hälsofrågor och klimatfrågan för att uppnå sina syften. :angry: Men det handlar bara om att inte nyttja djur, inte ens ha en hund som sällskap.

Hmm, den första veganen jag träffade på tyckte det var helt okey att låta nötkreaturen dö ut men tyckte inte att hon utnyttjade de 20 marsvin som hon hade i sin lägenhet och ställde ut. Hon var ju snäll mot dem...?

• Gilla 1
  • Haha 4
  • Förvirrad 1
Länk till inlägg
16 timmar sedan, Zepp sade:

Veganism handlar om Hinduisk tro, dvs främst den Jainististiska delen där man har som mål att slippa återfödas för att helst uppnå Nirvana.. litta samma sak som att komma till himmelriket!

Adventisterna och andra kristna grupper har också förespråkat veganism. Här en föreläsning av Belinda Fettke med Australien som utgångspunkt. Intressant även för oss utanför Australien och speciellt för alla som är lite konspiratoriskt lagda...

Redigerad av Skärfläcka
För mycket fokus på Australien.
  • Gilla 3
Länk till inlägg
9 timmar sedan, Skärfläcka sade:

en föreläsning av Belinda Fettke

Mycket givande - alla på forumet borde lyssnas av denna. Ger en utmärkt bild av vad vi har att kämpa mot. Vegetarianism har aldrig varit fråga om vetenskap utan representerar en blandning av religion, politiskt inflytande och kapitalintressen.  Allt har byggts på kostråd, som rörelsen sedan 1800-talet med olika ovetenskapliga metoder strävat efter bevis för men som nu bevisats vara i grunden felaktiga. 

Fråga: När skall vetenskapligt belagd information få övertaget över rent tyckande, politiskt och skevt ekonomiskt tänkande??? 

• Gilla 5
Länk till inlägg
3 minuter sedan, Nils Engström sade:

Fråga: När skall vetenskapligt belagd information få övertaget över rent tyckande, politiskt och skevt ekonomiskt tänkande??? 

Troligtvis aldrig.

Länk till inlägg
Just nu, jala sade:

Troligtvis aldrig.

Sorgligt för människosläktet!  Frågan får kanske ställas om:

När skall korrekt vetenskap uppfattas efter förtjänst av mer än hälften av mänskligheten inkl. de politiska företrädarna?

• Gilla 4
Länk till inlägg

När skall korrekt vetenskap uppfattas efter förtjänst av mer än hälften av mänskligheten inkl. de politiska företrädarna?

Svaret blir dessvärre detsamma, alltså troligtvis aldrig.

Länk till inlägg

Eget tyckande som grundläggs redan vid låg ålder, färgat av viss kunskapsinhämtning senare i livet, dominerar totalt. Därefter kommer åsikter man delar med andra där grupperingarna kan variera stort efter vilket ämne som för ögonblicket är på tapeten. Långt senare kommer väl genomfunderade kunskaper med en källkritisk bakgrund.

Beroende frågeställning bär vi alla en mix av (minst) dessa tre komponenter. 

mvh / Erik Edlund

• Gilla 4
Länk till inlägg
1 minut sedan, Erik Edlund sade:

Eget tyckande som grundläggs redan vid låg ålder, färgat av viss kunskapsinhämtning senare i livet, dominerar totalt. Därefter kommer åsikter man delar med andra där grupperingarna kan variera stort efter vilket ämne som för ögonblicket är på tapeten. Långt senare kommer väl genomfunderade kunskaper med en källkritisk bakgrund.

Beroende frågeställning bär vi alla en mix av (minst) dessa tre komponenter. 

mvh / Erik Edlund

Klart tänkt. Inte särskilt märkligt att mänskligheten agerar som den gör genom att varje människa förfogar över en hjärna, som kan ställa till med nästan vad som faller den in.  Frågan är vad som kännetecknar flertalet entusiastiska medlemmar i just detta forum? Kan det vara en gemensam fallenhet för att lyssna av vetenskapligt beprövade argument och samtidigt förstå varför äldre argument (t.ex. i kostfrågan) inte samtidigt kan vara sanna?

• Gilla 3
Länk till inlägg
5 timmar sedan, Nils Engström sade:

Klart tänkt. Inte särskilt märkligt att mänskligheten agerar som den gör genom att varje människa förfogar över en hjärna, som kan ställa till med nästan vad som faller den in.  Frågan är vad som kännetecknar flertalet entusiastiska medlemmar i just detta forum? Kan det vara en gemensam fallenhet för att lyssna av vetenskapligt beprövade argument och samtidigt förstå varför äldre argument (t.ex. i kostfrågan) inte samtidigt kan vara sanna?

Mm.. prexis som Erik är inne på.. minst tre olika komponenter att sortera ut/ta ställning till!

1, Vi måste äta.. iallafall så tyder vetenskapen på detta.. och vissa delar utav vetenskapen hävdar att det dels finns sk essentiella näringsämnen, (jag går inte in på dessa för jag vet att du redan känner till dessa) oså behöver vi någon form av energi/kalorier kallade i gemen!

Dessa kalorier är antingen kolhydrater eller fett.. alkohol är mer ett njutningsmedel, aminosyror främst byggmaterial!

Sådåså.. då är det ju himla lätt att sätta ihop en kost som funkar för alla överallt.. mnjae, riktigt så enkelt är det inte.. men det finns hur som helst fördelar av att leva i Sverige, vi j´har som regel råd att äta oss mätta/en majoritet av befolkningen har hur som helst råd att köpa den mat de vill och som de tror är bäst för deras hälsa!

Men borde då inte alla äta LCHF.. mnja, de kan ju testa.. grejen är nog hur som helst att om man äter LCHF på dåliga livsmedels så kanske det bara blir en halvmesyr?

2, Vi måste tänka på miljön, dvs vad vi lämnar efter oss till våra barn.. dvs nu är det lite komplext.. för jordbruk är himla mycket påverkan på miljön, för att inte tala om att ta bilen/bussen/tunnelbanan för att inhandla mat/komma till sitt arbete, osv.

3, Vi måste oxå tänka på och ta ansvar för alla de som inte har råd att äta riktig mat, för att inte tala om alla hemska sätt att föda upp djur, de skall inte lida i onödan.

• Gilla 4
Länk till inlägg
On 2018-04-24 at 19:04, Zepp sade:

Jag kan inget annat än hålla med dig i dina slutsatser, även om jag själv alldrig testat Raw Vegan!

Har nämnt det tidigare att jag försökt banta med i stort sett med bara frukt.. dvs även på den tid så visste jag att frukt främst är vatten, lite fibrer några vitaminer och faktiskt rätt lite kalorier!

Så utan att fördjupa mig/tråka ut er, iallafall en säck apelsiner, en påse äpplen, en klase bananaer.. tanken var då, (dum tanke så här efteråt?) att detta skulle vara i några dagar.. till min förvåning så åt jag upp de kopiösa mängderna i princip på ett dygn och vara fortfarande vrålhungrig.. så var det bara att ta bilen till en nattöppen korvmoj!

Är det i rent bantningssyfte du försökte dig på att leva på endast frukt ett tag? 

Jag har hört en föreläsare en rawfoodfestival berätta om sina upplevelser kring en period då han levde på endast frukt. Jag lärde mig då att den botaniska definitionen av frukt är något som innehåller minst en kärna och kommer från en blommande växt, vilket ökar utbudet rejält. Tex tomat, gurka, zuccini, aburgine, oliver, avokado, dadlar mf är alltså frukt. Kan ändå inte föreställa mig att leva på endast detta annat än i korta perioder. När jag bodde i Indien levde jag på vattniga frukter i 3 dagar utan att det var min avsikt. Hettan var extrem, min matsmältning och kaloribehov var rekordlåga och det enda jag behövde var vätska, vätska och ännu mer vätska. Då funkade det utmärkt att leva på vattenmeloner, papaya & vindruvor :)

• Gilla 3
Länk till inlägg
5 timmar sedan, Kaukasar sade:

Är det i rent bantningssyfte du försökte dig på att leva på endast frukt ett tag? 

Jag har hört en föreläsare en rawfoodfestival berätta om sina upplevelser kring en period då han levde på endast frukt. Jag lärde mig då att den botaniska definitionen av frukt är något som innehåller minst en kärna och kommer från en blommande växt, vilket ökar utbudet rejält. Tex tomat, gurka, zuccini, aburgine, oliver, avokado, dadlar mf är alltså frukt. Kan ändå inte föreställa mig att leva på endast detta annat än i korta perioder. När jag bodde i Indien levde jag på vattniga frukter i 3 dagar utan att det var min avsikt. Hettan var extrem, min matsmältning och kaloribehov var rekordlåga och det enda jag behövde var vätska, vätska och ännu mer vätska. Då funkade det utmärkt att leva på vattenmeloner, papaya & vindruvor :)

Du har fattat även detta helt korrekt!

Jo det var väl för 30 år sedan ungefär.. det var en befängd ide från början till slut,  har jag numera insett, iallafall så lät jag ögat bedra visheten.. dvs dessa volymer med ätbar föda med rätt lite kalorier borde vara några dagar.. tji fick jag!

Iallafall så är det preskriberat efter 30 år.. och någon form av mental gymnastik/gav iallafall någon form av insikt.. även om det inte ledde till att jag begrep hela näringsläran på ett enda experiment.

Det gör jag inte nu heller.. men man blir klokare med åren som regel.. och av alla misstag man gör?

Och som fattig student så har jag levt till stora delar på fett fläsk med ägg och vita bönor, det funkade då betydligt bättre än fruktdieten.

Och jag håller med dig om dina synpunkter på botaniken.. Avocado är tex en bra frukt i LCHF sammanhang.

Finns för övrigt en del rotfrukter som funkar finfint på LCHF oxå.. då ökar utbudet/variationen ännumera!

Så lite 60+ erfarenheter + 10 års läsande av studier/bloggar/litte artiklar.. man kan inte lura hjärnan/vi är hårdkodade för ett visst beteende/det stämmer dåligt med hur vi lever numera/det är lätt att förlora sig på alla lättköpta matvaror/bantningsmetoder/knep och knåp för att få till ett fungerande liv som är optimalt i längden!

Dvs strävan efter att vara/bli optimal är oxå en fälla.. det blir lätt en livsuppgift som man aldrig uppnår, det duger gott med sikta mot stjärnorna och träffa i trädtopparna!

Dvs det viktigaste kanske på sikt är att man träffar något.. något vettigt?

• Gilla 1
Länk till inlägg
6 timmar sedan, Kaukasar sade:

Hettan var extrem, min matsmältning och kaloribehov var rekordlåga och det enda jag behövde var vätska, vätska och ännu mer vätska. Då funkade det utmärkt att leva på vattenmeloner, papaya & vindruvor

Intressant att höra om dina erfarenheter under extrema förhållanden. Problemet att leva av frukt, på det viset du beskriver, är att det dagliga fruktosintaget blir stort. I sin tur innebär detta en kraftig hämning av mättnadskänslan. Dessutom blir belastningen på levern stor (leverförfettning) och intaget av föda onormalt stort (i längden fetma).  Hur länge varade din frukttid? 

Länk till inlägg
12 timmar sedan, Nils Engström sade:

Intressant att höra om dina erfarenheter under extrema förhållanden. Problemet att leva av frukt, på det viset du beskriver, är att det dagliga fruktosintaget blir stort. I sin tur innebär detta en kraftig hämning av mättnadskänslan. Dessutom blir belastningen på levern stor (leverförfettning) och intaget av föda onormalt stort (i längden fetma).  Hur länge varade din frukttid? 

3 dygn, men som sagt så hade jag ingen som helst avsikt att köra nån fruktdiet, det bara blev så där och då. Höll mig annars till standard indisk vegetarisk kost på den tiden.

• Gilla 2
  • Tack! 1
Länk till inlägg
  • 3 months later...

Tack för att du delar dina erfarenhet Mia66. Livet är för kort för att man ska hinna pröva allting själv så det känns värdefullt att läsa om andras erfarenheter. Du bekräftar det jag kände av mina kortare experiment med vegan/råkost - att det inte kommer att funka i det långa loppet. 

En bok som jag hittade till för några månader sen som jag tyckte var bra är Food Pharmacy. Jag tilltalas av att man har optimal mag och tarmhälsa som central utgångspunkt.  Funkar matsmältningen så funkar resten av kroppen och knoppen.

• Gilla 4
Länk till inlägg

Kostdoktorn/Diet doctor har matsedlar, guider om vad som är bäst att äta och vad som är bäst att låta bli. Matrecepten är lättlagade och goda. Man graderar recepten beroende på kolhydratinnehållet  - strikt lchf - medel lchf -  eller liberal lchf.

• Gilla 2
Länk till inlägg
On 2018-08-21 at 11:23, Mia_66 sade:

Hej, tack - håller med också, att dela med sig av sina erfarenheter kan även ge "tips och råd" till andra...och håller också med om att vi behöver hålla magen frisk med rätt basilusker ? äter surkål dagligen...då jag inte äter mejerivaror (goda bakterier) har även sempers magdroppar för bäbisar (apoteket) som både jag och dottern vart rekommenderade av en magläkare...då jag får eksem och utslag av tex psylliumfrön - husk - lunelax - bulkmedel för min IBS så började jag titta på alternativ som ger goda bakterier istället...

MÅR MAGEN BRA mår nog resten av kroppen bra!

Det svåra nu är avföringen som sagt var men jag tror det gäller att finna balansen där på fettet eller om det då kan vara ägg - skall prova mig fram...

Tänkt hålla mig nu till bär och endast en frukt om dagen (antingen ett grönt äpple eller en banan) inget annat, så jag vet vad det kan vara som stör i såna fall och så ta bort kokos yoghurten och kokosmjölken (tror det blir för fett) men ha kvar kokosoljan att steka i och sånt...

Sen äta ägg (2 st) bacon till frukost och sallad med tex grönsaker jag klara av och kött till detta men vara försiktig med broccoli och grönkål - då vi har sköldkörtelsjukdom i familjen...

Undrar hur det är med tex sötpotatis vs vanlig potatis?
om man kan äta en kokt kall vanlig potatis ibland eller? Är sötpotatis bättre?

Ps. kokar benbuljong nu ?

Ps. igen...hungerkänslan är också mindre, blir mätt på det jag äter, inget sug efter GLASS heller - åt 500 ml vegan glass dagligen ett tag, hade sånt sug...(cashew glass) har inte det längre, inte ätit glass nu på 21 dar, sedan jag började ändra kosten ? 

Vi erbjuder dig ett forum för folk som äter LCHF.. däremot så är LCHF inte en "One size fits all diet" som löser allas problem.. och jag kan nästan garantera dig att alla här äter LCHF på sitt eget sätt.

Dvs vi hävdar främst att kolhydrater är utbytbara mot fett.. och det har lite komplikationer, främst metabolt och homeostatistiskt.. sen så får var och en anpassa vad de äter till sin egen situation.

Iallafall det vi hävdar av goda skäl är att insulin sjunker med färre kolhydrater, det tenderar att leda till lägre insulin, vilket krävs för ett ökat uttag ur fettväven i form av FFA.

Dvs det är då inte helt ovanligt att aptiten sjunker iomed att man kan leva längre mellan måltiderna på lagrat fett.

Dvs i slutändan så handlar det rätt mycket om hur många kalorier man äter i förhållande till hur många man gör av med.

• Gilla 1
Länk till inlägg