bonilsinge Posted April 24, 2018 Share Posted April 24, 2018 Hejsan, en fråga angående kolhydrater Är det någon som vet hur mycket av kolhydraterna i t.ex. morot som hamnar i kokvattnet respektive kvar i moroten. Anledningen till undran är att jag med glädje kokar o dricker benbuljong. Vid koket använder jag en del rotfrukter för smakens skull. Dricker buljong även vid fasta och då vill jag nolla kolhydraterna. Vad tror eller vet ni ? 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 24, 2018 Share Posted April 24, 2018 Undrar jag med... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 24, 2018 Share Posted April 24, 2018 Mm, kokvattnet består främst utav vatten! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted April 24, 2018 Share Posted April 24, 2018 1 timme sedan, bonilsinge sade: Hejsan, en fråga angående kolhydrater Är det någon som vet hur mycket av kolhydraterna i t.ex. morot som hamnar i kokvattnet respektive kvar i moroten. Anledningen till undran är att jag med glädje kokar o dricker benbuljong. Vid koket använder jag en del rotfrukter för smakens skull. Dricker buljong även vid fasta och då vill jag nolla kolhydraterna. Vad tror eller vet ni ? Minimalt skulle jag tro. Du får väl göra en uppskattning själv. Efter buljongkokning brukar man ju sila av rotsaker mm så mycket kan nog inte finnas kvar. Gillar du inte att få i dig ev kolhydrater så får du koka utan grönsaker och bara ha i örter och salt. Valet är ditt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bonilsinge Posted April 24, 2018 Author Share Posted April 24, 2018 47 minuter sedan, Zepp sade: Mm, kokvattnet består främst utav vatten! så långt fattar jag också---------------- 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted April 25, 2018 Share Posted April 25, 2018 8 timmar sedan, bonilsinge sade: 9 timmar sedan, Zepp sade: Mm, kokvattnet består främst utav vatten! Kokvattnet efter potatis drack man förr, det var innan man visste att det innehöll Resistent stärkelse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted April 25, 2018 Share Posted April 25, 2018 1 timme sedan, jala sade: Kokvattnet efter potatis drack man förr, det var innan man visste att det innehöll Resistent stärkelse. Ja Alma Nissen drev ett hälsohem i Södertälje där den viktigaste kuren var att man fick potatisvatten att dricka. Det hade mirakulösa effekter. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted April 25, 2018 Share Posted April 25, 2018 1 timme sedan, jala sade: Kokvattnet efter potatis drack man förr, det var innan man visste att det innehöll Resistent stärkelse. Min mamma har i alla år druckit potatisvattnet, och gör det än idag. Hon fyller 91 nästa vecka. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted April 25, 2018 Share Posted April 25, 2018 3 minuter sedan, iAnna sade: Min mamma har i alla år druckit potatisvattnet, och gör det än idag. Hon fyller 91 nästa vecka. Spännande att höra. - Förmodligen helt okänt hos de flesta, - nyttan av att dricka potatisvatten. Bifogar en länk på danska om Alma - föddes i Danmark 1897 och var utbildad i alternativ medicin, och dog 1991. Hon hjälpte många, speciellt de med reumatiska problem, men också många andra åkommor blev bra/bättre med hennes hjälp. Hon förordade också en vitlökskur som var verksam vid infektioner. http://www.alternativ.info/doc/nyheder_tdl/20011004_alma-nissen.mv 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted April 25, 2018 Share Posted April 25, 2018 40 minuter sedan, iAnna sade: Min mamma har i alla år druckit potatisvattnet, och gör det än idag. Hon fyller 91 nästa vecka. Men potatisvatten i min värld är inte vattnet efter den kokta potatisen... Som jag lärde mig att potatisvatten skulle göras, när jag var liten och mamma reumatiker, var att man skulle råriva en potatis och lägga i vatten över natten. På morgonen skulle man dricka vattnet... 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted April 25, 2018 Share Posted April 25, 2018 Vad är vi designade för? Råa grönsaker eller kokta? Vad ger bäst livskraft? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted April 25, 2018 Share Posted April 25, 2018 19 minuter sedan, Jamtlandstjej sade: Men potatisvatten i min värld är inte vattnet efter den kokta potatisen... Som jag lärde mig att potatisvatten skulle göras, när jag var liten och mamma reumatiker, var att man skulle råriva en potatis och lägga i vatten över natten. På morgonen skulle man dricka vattnet... Ja, råriven potatis - resistent stärkelse - man kan göra potatismjöl på det viset. Många som vill få i sig resistent stärkelse tar potatismjöl. Kanske lättare att få i sig tillsammans med vatten. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted April 25, 2018 Share Posted April 25, 2018 5 minuter sedan, kickilotta sade: Ja, råriven potatis - resistent stärkelse - man kan göra potatismjöl på det viset. Många som vill få i sig resistent stärkelse tar potatismjöl. Kanske lättare att få i sig tillsammans med vatten. Jo det vet jag, har gjort potatismjöl själv. Därför jag reagerade på termen potatisvatten... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borje Posted April 25, 2018 Share Posted April 25, 2018 Betyder det att potatismjöl endast innehåller resistent stärkelse och således kan användas i matlagningen även vid strikt LCHF? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted April 25, 2018 Share Posted April 25, 2018 4 minuter sedan, Borje sade: Betyder det att potatismjöl endast innehåller resistent stärkelse och således kan användas i matlagningen även vid strikt LCHF? Litet osäker där - vid kokning förändras stärkelsen. T ex kokt potatis som kallnat har resistent stärkelse - men inte den varma nykokta. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted April 25, 2018 Share Posted April 25, 2018 Litet off topic - Martina Johansson skiver mkt im resistent stärkelse: https://martinajohansson.se/resistent-starkelse-pa-ratt-satt/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted April 25, 2018 Share Posted April 25, 2018 1 timme sedan, Borje sade: Betyder det att potatismjöl endast innehåller resistent stärkelse och således kan användas i matlagningen även vid strikt LCHF? Troligtvis om du äter maten kall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted April 25, 2018 Share Posted April 25, 2018 2 timmar sedan, jala sade: Troligtvis om du äter maten kall. Ja precis. Potatismjöl innehåller 97 % resistent stärkelse, så länge det är kallt. Om det upphettas och sen kyls ner förändras mängden resistent stärkelse. Törs dock inte säga hur mycket... Därför jag reagerar över vatten från kokt potatis som potatisvatten/resistent stärkelse... 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted April 25, 2018 Share Posted April 25, 2018 5 timmar sedan, Borje sade: Betyder det att potatismjöl endast innehåller resistent stärkelse och således kan användas i matlagningen även vid strikt LCHF? Så länge du inte hettar upp det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 25, 2018 Share Posted April 25, 2018 Men är det ingen som vet svaret på den ursprungliga frågan? Det vore intressant att veta, tycker jag... 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted April 25, 2018 Share Posted April 25, 2018 1 timme sedan, MariaF sade: Men är det ingen som vet svaret på den ursprungliga frågan? Det vore intressant att veta, tycker jag... Drygt 2g / 100 g försvinner med vattnet. Så att ha med morötter för smakens skull i buljongkoket ger inte så mycket kolhydrater förutsatt man slänger de kokta morötterna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 25, 2018 Share Posted April 25, 2018 12 timmar sedan, jala sade: Kokvattnet efter potatis drack man förr, det var innan man visste att det innehöll Resistent stärkelse. Då tror jag att de "visste" fel! Utan det är tvärt om.. gäller även råriven potatis, man lakar ur en del digesterbar stärkelse, så man skall då i stället äta det rårivna och slänga vattnet, för det är i princip så man tillverkar RS/potato starch, dvs bort med den lättlösliga stärkelsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted April 25, 2018 Share Posted April 25, 2018 En äldre dam berättade för mig att de förr drack potatisvattnet för att det var nyttigt, jag själv tänkte automatiskt på RS. Jag tror dessutom att potatisen var av bättre kvalite förr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 25, 2018 Share Posted April 25, 2018 21 minuter sedan, jala sade: En äldre dam berättade för mig att de förr drack potatisvattnet för att det var nyttigt, jag själv tänkte automatiskt på RS. Jag tror dessutom att potatisen var av bättre kvalite förr. Har oxå hört det.. men alldrig blivit riktigt klok vad det egentligen handlar om.. vilken effekt man då uppnådde. Iallafall så kan vi spekulera; 1 Någon form av fasta, dvs dricka potatisvatten, antingen kokt eller rått, dvs det påminner lite om olika fastemetoder där man äter max en soppa om dagen. låt säga max 500 kcal? 2, Hade man magproblem/dvs någon okänd magåkomma, det kan ha handlat dels om magkatarr eller rent ut sagt dåliga livsmedel, så kunde man då inta blåbär (inulin) uppslammat med potatismjöl.. märk väl inga kokta grejer.. dvs helst kallt.. utan socker och helst i stället för normala måltider. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted April 25, 2018 Share Posted April 25, 2018 5 minuter sedan, Zepp sade: Har oxå hört det.. men alldrig blivit riktigt klok vad det egentligen handlar om.. vilken effekt man då uppnådde. Iallafall så kan vi spekulera; 1 Någon form av fasta, dvs dricka potatisvatten, antingen kokt eller rått, dvs det påminner lite om olika fastemetoder där man äter max en soppa om dagen. låt säga max 500 kcal? 2, Hade man magproblem/dvs någon okänd magåkomma, det kan ha handlat dels om magkatarr eller rent ut sagt dåliga livsmedel, så kunde man då inta blåbär (inulin) uppslammat med potatismjöl.. märk väl inga kokta grejer.. dvs helst kallt.. utan socker och helst i stället för normala måltider. Som jag fattat det, dricker morsan det kokta potatisvattnet dels för att hon inte tycker om kranvatten, och dels för att hon tror/vet (?) att det vattnet innehåller alla vitaminer. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted April 27, 2018 Share Posted April 27, 2018 On 2018-04-25 at 19:10, iAnna sade: Som jag fattat det, dricker morsan det kokta potatisvattnet dels för att hon inte tycker om kranvatten, och dels för att hon tror/vet (?) att det vattnet innehåller alla vitaminer. Din morsa är nog inte helt fel ute Potatis är kaliumrikt men se här: MatlagningKalium förstörs inte lika lätt i matlagning som vattenlösliga vitaminer gör, men kalium löses upp och försvinner i kokvattnet om man kokar kaliumrika ämnen under lång tid i mycket vatten. Från https://kurera.se/kalium-k/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts