Jump to content

”Jag kommer att fortsätta med keto för all framtid”

Recommended Posts

lance

Lance har gjort en minst sagt fantastisk resa med hjälp av ketogen kost. Han började med kosten som ett sätt att hantera sin epilepsi och det slutade med 32 kilo minus och reverserad pre-diabetes.

Här är hans berättelse och inspirerande ord för alla som vill göra detsamma.

Mejlet, översatt från engelska

Min vikt och hälsa var bortom all kontroll. Min läkare sa att jag var på gränsen till diabetes och skickade mig på en kurs i diabeteskontroll och näringslära. Det var intressant och jag lärde mig mycket, men en kaloribegränsad kost var ingenting som fungerade för mig.

Jag är en kolhydratknarkare. På riktigt. Majs, potatis, macaroni and cheese, bröd, pasta, lakrits – det är som ett beroende för mig. Jag har också problem med att kontrollera storleken på mina portioner. Jag växte upp i södern och var van vid stora portioner gammeldags mat, hela dagen lång. Jag åt om jag firade någonting. Jag åt om jag var nedstämd. Jag åt om jag var uttråkad.

Det blev värre. Jag har en genetisk form av epilepsi som inte debuterade förrän jag var 40. Jag började få stora anfall. Läkemedel hjälpte inte speciellt mycket och efter att ha ökat dosen mer och mer, av läkemedel som gjorde mig yr, förvirrad, försämrade mitt minne, gav mig suddig syn och orsakade depression, sa min neurolog att ketogen kost kunde vara till hjälp.

Ju mer jag läste, desto mer verkade ketogen kost vara svaret på alla mina problem. Jag kunde inte hitta tillräckligt med information för att börja – tills jag hittade dietdoctor.com. Råden här fick mig att börja med keto och jag rekommenderar alla som kämpar att följa råden här och fortsätta läsa och använda veckomenyer och videor.

Jag är mer snabbtänkt, känner mig mätt och nöjd, min allmänna hälsa och mina blodprover är strålande.
Det tog mig fyra dagar att komma i ketos och jag använde en blodketonmätare för att kontrollera nivåerna med några dagars mellanrum. Det var inte alltid lätt, jag fuskade och var tvungen att ta mig tillbaka till ketos fyra gånger, men jag gick ner över 32 kilo på nio månader. Det känns fantastiskt. Jag hade två stöttande kompisar som gick ner över 40 kilo på samma tid. Mina anfall och symtom på epilepsi är nu under kontroll. Mitt blodsocker håller sig runt 5,3 mmol/l, innan jag började fasta låg det på 7,2. Jag är mer snabbtänkt, känner mig mätt och nöjd, min allmänna hälsa och mina blodprover är strålande.

Jag har mediterat och siktar mot ett nytt mål – att lägga på mig nio kilo muskler medan jag går ner ytterligare fyra kilo fett. Keto är mycket gynnsamt.

Mitt råd är att hålla sig till det, det fungerar faktiskt. Bli inte nedslagen om det inte går så bra, du kommer att hitta maten och vanorna som krävs för att du ska nå dina mål med keto.
Jag är fortfarande kolhydratberoende och ibland är det svårt – det händer faktiskt att jag drömmer om macaroni and cheese. Det var svårt att vänja kroppen och att lära sig vilken mat som kanske påverkar mig annorlunda än andra. Mitt råd är att hålla sig till det, det fungerar faktiskt. Bli inte nedslagen om saker och ting inte går så bra, du kommer att hitta maten och vanorna som krävs för att du ska nå dina mål med keto.

Jag vill verkligen tacka Andreas och hela Team Diet Doctor för den information och inspiration jag behövde och fortfarande lutar mig emot. Jag kommer att fortsätta med keto för all framtid, det är för riskabelt att inte göra det, risken för diabetes och anfall väger tyngre än den snabba kicken efter att ha ätit kolhydrater.

Håll modet uppe, om jag kan klara det, kan du.

Lance

Lance på Instagram: inlancewetrust

Lances webbsida: Advanced Biology

Kommentar

Vilken inspirerande berättelse, Lance! Tack för att du delar med dig.

Kom igång

Vill du göra det Megan har gjort? Anmäl dig till vår gratis tvåveckors LCHF-utmaning!

Du kan också använda vår gratis guide LCHF för nybörjare. Om du vill underlätta maximalt rekommenderar vi vårt splitternya verktyg Kostdoktorns veckomenyer – prova gratis en månad. Ingen reklam, ingen bindningstid.

Video om keto

• Keto-kurs med dr Andreas Eenfeldt, del 1
    Keto-kurs med dr Andreas Eenfeldt, del 108:02Vilka fördelar innebär ketos? Vad äter du på ketogen kost? Här är en informativ kurs med dr Andreas Eenfeldt.
  • Vad äter man på keto?
    Vad äter man på keto?11:22Vad äter man på keto? Få svaret i del 3 av vår kurs om ketogen kost.
  • Keto för att överleva cancer
    Keto för att överleva cancer28:51Audra Wilford berättar om sina erfarenheter av ketogen kost som en del i behandling av sonen Max hjärnumör.
  • Keto-kurs, del 2
    Keto-kurs, del 208:37Hur fungerar ketogen kost? Vad äter du på ketogen kost?
  • Avancerade LCHF-tips!
    Avancerade LCHF-tips!31:11
  • Keto-anpassning och prestation
    Keto-anpassning och prestation58:58
  • Dr Angela Poff presentation San Diego 2016
    Dr Angela Poff presentation San Diego 201644:42Dr Angela Poff föreläser på Low Carb USA 2016
  • Optimal prestation med ketoner
    Optimal prestation med ketoner16:33Hur kan ketogen kost maximera idrottslig och kognitiv prestation?
  • Kan man besegra cancer med LCHF?
    Kan man besegra cancer med LCHF?13:00Kan ketogen kost hjälpa vid cancerbehandling? Det finns många skäl till att tro att det kan vara så.
  • Livet utan migrän
    Livet utan migrän15:44Elenas liv förändrades helt med ketogen kost.
  • Ketogen kost vid cancerbehandling
    Ketogen kost vid cancerbehandling17:07Kan strikt ketogen kost hjälpa till att förebygga eller till och med behandla vissa cancerformer, som hjärncancer?
  • Tio år av forskning på ketogen kost
    Tio år av forskning på ketogen kost22:05Dr Dominic d'Agostino, en av de ledande inom forskning på ketogen kost, intervjuas i sitt labb i Florida.
  • Keto är den enda kost som har fungerat
    Keto är den enda kost som har fungerat19:23Kristie Sullivan skriver inspirerande inlägg för Diet Doctor och har även en fantastisk historia att berätta.
  • Att bli en fettbrännande maskin - Eric Westman 2
    Att bli en fettbrännande maskin - Eric Westman 211:31Eric Westman reder ut begreppen fettförbränningsläge och kolhydratförbränningsläge. Hur får man mer energi genom en hög fettförbränning och hur mäter man den?
  • Data från ett år med ketos
    Data från ett år med ketos10:20
  • Kan ketogen kost påverka cancer?
    Kan ketogen kost påverka cancer?53:59Intervju med professor Eugene J. Fine, läkaren bakom världens första människostudie på LCHF och cancer. Svensk undertext!
  • Interview - Stephen Phinney (2015)
    29:34
  • Ketonmätning i utandningsluft
    Ketonmätning i utandningsluft20:51
  • Fördelarna med träning på fettdrift
    Fördelarna med träning på fettdrift20:45Intervju med Jeff Volek, RD, PhD, en av världens främsta forskare på LCHF och träning.
  • Att leva på lågkolhydratkost – Phinney
    27:34Intervju med professor Stephen Phinney, forskare, författare och brinnande LCHF-pionjär. Filmad oktober 2011.
  • Spring – och ät – för livet
    Spring – och ät – för livet27:33Dr Mark Cucuzzella om LCHF-anpassning för prestation och hur man kan få det att fungera bra.
  • Biverkningar av ketogen kost
    Biverkningar av ketogen kost06:58Några vanliga biverkningar av ketogen kost – och hur du undviker dem.
  • Fat Chance
    Fat Chance1:05:43Är det möjligt att cykla tvärs över Australiens kontinent (3400 km) utan att äta kolhydrater?
  • VIDEO: Alessandro Ferretti - Heart Rate Variability and Ketosis (SD 2016)
    VIDEO: Alessandro Ferretti - Heart Rate Variability and Ketosis (SD 2016)31:26Vad är hjärtslagsvariation (HRV) och varför ska du bry dig om det?

Viktnedgång

• Problemet med socker
    Problemet med socker50:01Är det fett eller socker som är orsaken till de aldrig tidigare skådade epidemierna av fetma, typ 2-diabetes och metabol sjukdom?
  • Handlar inte vikten bara om kalorier? Svar på vanliga frågor
    Handlar inte vikten bara om kalorier? Svar på vanliga frågor03:14Handlar viktnedgång bara om att äta färre kalorier än man gör sig av med?
  • Så halverade Tommy sin vikt
    48:22Tommy Runesson föreläser om sin enorma viktresa med LCHF och vilka lärdomar han fått med sig på vägen. Inspiration och kunskap även om du vill gå ner mindre än hälften av din kroppsvikt! Följ Tommy Runesson på hans blogg: http://tommytappar.se
  • Minus 90 kilo och en hälsoresa för familjen
    Minus 90 kilo och en hälsoresa för familjen15:05Larry Diamond har transformerat sitt liv och gått ner 57 kg med LCHF. I den här intervjun delar han med sig av sina insikter från resan.
  • Att hjälpa folk till bättre hälsa
    Att hjälpa folk till bättre hälsa15:44Dawn var sjuk och överviktig men sen hittade hon LCHF... och det förändrade hennes liv.
  • Hur insulin styr din vikt
    14:39
  • Vinsterna med en 7-dagarsfasta
    Vinsterna med en 7-dagarsfasta03:34
  • Att motivera till livsstilsförändringar
    Att motivera till livsstilsförändringar51:45Hur kan du hjälpa och motivera personer att börja med och hålla fast vid LCHF?
  • Avancerade LCHF-tips!
    Avancerade LCHF-tips!31:11
  • Handlar fetma om dålig karaktär eller dålig mat?
    05:36
  • 45 kilo borta utan kaloriräkning
    45 kilo borta utan kaloriräkning24:12
  • VIDEO: Jeffry Gerber - Why Low Carb and Other Common Questions (VAIL 2016)
    VIDEO: Jeffry Gerber - Why Low Carb and Other Common Questions (VAIL 2016)16:59
  • De 5 vanligaste misstagen på LCHF
    De 5 vanligaste misstagen på LCHF08:57Är det svårt för dig att nå din målvikt, är du hungrig eller mår du inte bra? Se till att du undviker dessa misstag.
  • Hur man går ner 110 kilo utan hunger
    Hur man går ner 110 kilo utan hunger31:06
  • Orsaken till fetma
    Orsaken till fetma38:45
  • Hjärtattacken blev ett uppvaknande
    Hjärtattacken blev ett uppvaknande07:11Efter hustruns hjärtattack letade Chris Pattinson efter ett sätt att hålla det hela i schack med kost och livsstil. Och på vägen förbättrade han sin egen hälsa.
  • Orsaken till fetma
    Orsaken till fetma15:56Intervju med professorn, barnläkaren och fetmaforskaren Robert Lustig.
  • Orsakas fetma av för mycket insulin?
    Orsakas fetma av för mycket insulin?25:27
  • De 5 bästa tipsen för vikten
    De 5 bästa tipsen för vikten15:53Kämpar du med att gå ner i vikt även på LCHF? Här är våra 5 bästa tips på vad du kan göra.
  • Därför blir vi tjocka
    Därför blir vi tjocka1:12:26
  • Dr. Jason Fung - Therapeutic Fasting (SD 2016)
    46:13
  • Vad man gör istället för att räkna kalorier
    Vad man gör istället för att räkna kalorier16:02
  • Intervju med Jason Fung
    Intervju med Jason Fung45:20
  • En global matrevolution
    En global matrevolution48:15

Stöd Diet Doctor

Vill du ge ditt stöd till Diet Doctor och få tillgång till bonusmaterial? Ta en titt på vårt medlemskap.

Gratis provmånad

Fler framgångshistorier

Ta del av över 650 framgångshistorier.

VivecaNatalieHelen

Vill du också inspirera?

Har du en framgångshistoria att dela med dig av? Det är ett effektivt sätt att inspirera andra till att förändra sina liv.

Mejla din historia till annika@dietdoctor.com. Före- och efterbilder är bra för att göra din historia konkret och extra inspirerande för andra. Berätta om det är OK att dela ditt namn och bild eller om du vill vara anonym. Tipsa också gärna om du har en blogg eller Instagram eller liknande för läsare att följa.

Inlägget ”Jag kommer att fortsätta med keto för all framtid” dök först upp på Diet Doctor.

Visa hela artikeln