Jump to content

Fettansamlingar i kroppen

krisahlin65
 Share

Recommended Posts

Tar tillfället i akt och hoppas på ett svar från dr Andreas E.

Har genomgått en diskbråcks-operation, vid samtalet med läkaren efteråt berättade han att jag hade en stor mängd

fett runt min ryggrad, han kunde ej svara på varför och därför undrar jag om du kan svara på om detta beror på min kost?

Har ätit LCHF de senaste 4 åren och har ej någon övervikt och har aldrig mått bättre till kropp och själ:)

Jag fick ju en rätt stor fettknöl i ena armhålan och någon liten fettknöl på ena ögonlocket. Jag åt också LCHF i fyra år utan övervikt. Det var andra hälsoproblem som fick mig att sluta, men knölen i armhålan är nästan borta nu.

Hm jaså? Tror du att det hade med lchf ovh göra? Äter du en vanlig kolhydratskost i dagsläget?

Tar tillfället i akt och hoppas på ett svar från dr Andreas E.

Har genomgått en diskbråcks-operation, vid samtalet med läkaren efteråt berättade han att jag hade en stor mängd

fett runt min ryggrad, han kunde ej svara på varför och därför undrar jag om du kan svara på om detta beror på min kost?

Har ätit LCHF de senaste 4 åren och har ej någon övervikt och har aldrig mått bättre till kropp och själ:)

Om jag vore du så skulle jag be att dom kollade mängden visceralt fett (fett runt dom inre organen) och fett i levern. På dom ställena skall man definitivt inte ha fett. Hur ligger du när det gäller blodfetter?

Jag fick ju en rätt stor fettknöl i ena armhålan och någon liten fettknöl på ena ögonlocket. Jag åt också LCHF i fyra år utan övervikt. Det var andra hälsoproblem som fick mig att sluta, men knölen i armhålan är nästan borta nu.

Vet du vad du hade för blodfettvärden när du hade dom där fettknölarna?

Hm jaså? Tror du att det hade med lchf ovh göra? Äter du en vanlig kolhydratskost i dagsläget?

Jag tror ju det hade med LCHF att göra, men man kan ju inte veta säkert.

Jag försöker äta tillräckligt med kolhydrater för att vara säker på att inte vara i ketos, försöker komma upp i 150 g. (Jag har inte kollat exakt, men tror att det borde bli uppåt där.) Men min mage gillar inte spannmål eller ris, så det blir syrade bovetepannkakor, potatis och banan.

Vet du vad du hade för blodfettvärden när du hade dom där fettknölarna?

Nej, det vet jag inte. Det togs något totalkolesterolvärde genom jobbet och det var 5,4 tror jag. Lite högt för min ålder, men inget enormt högt i alla fall. Fördelningen vet jag inte. Man har ju höga triglycerider i samband med måltid när man äter mycket fett i alla fall, inte vet jag om det kan vara farligt.

Den i armhålan är läkarundersökt, för jag undrade om det kunde vara en tumör. Men det var en (ofarlig) fettknöl.

Jag tror ju det hade med LCHF att göra, men man kan ju inte veta säkert.

Jag försöker äta tillräckligt med kolhydrater för att vara säker på att inte vara i ketos, försöker komma upp i 150 g. (Jag har inte kollat exakt, men tror att det borde bli uppåt där.) Men min mage gillar inte spannmål eller ris, så det blir syrade bovetepannkakor, potatis och banan.

Nej, det vet jag inte. Det togs något totalkolesterolvärde genom jobbet och det var 5,4 tror jag. Lite högt för min ålder, men inget enormt högt i alla fall. Fördelningen vet jag inte. Man har ju höga triglycerider i samband med måltid när man äter mycket fett i alla fall, inte vet jag om det kan vara farligt.

Den i armhålan är läkarundersökt, för jag undrade om det kunde vara en tumör. Men det var en (ofarlig) fettknöl.

Potatis, banan och bovete ihop med högfettkost är väl inte så bra. Det kan nog ställa till det. Du skriver "försöker". Jag trodde du hade slutat med LCHF eller äter du det nu med?

Vaddå syrade förreste, har du fermenterat bovetesmeten?

Potatis, banan och bovete ihop med högfettkost är väl inte så bra. Det kan nog ställa till det. Du skriver "försöker". Jag trodde du hade slutat med LCHF eller äter du det nu med?

Vaddå syrade förreste, har du fermenterat bovetesmeten?

Jag är inte alls orolig för att äta både kolhydrater och fett. Det verkar vara en myt att det skulle vara farligt. Nej, jag äter inte enligt LCHF enligt de "definitioner" som finns, jag äter väl över 20 E% kolhydrater i alla fall. Och jag äter mindre fett nu, för att få plats med proteinet.

http://wholehealthsource.blogspot.com/2010/07/real-food-xi-sourdough-buckwheat-crepes.html

Jag är inte alls orolig för att äta både kolhydrater och fett. Det verkar vara en myt att det skulle vara farligt. Nej, jag äter inte enligt LCHF enligt de "definitioner" som finns, jag äter väl över 20 E% kolhydrater i alla fall. Och jag äter mindre fett nu, för att få plats med proteinet.

http://wholehealthsource.blogspot.com/2010/07/real-food-xi-sourdough-buckwheat-crepes.html

Ja nej jag tror inte alls heller det är farligt att äta fett och kolhydrater... för lägger man till mer kollisar så minskar ju klart det man äter från fett. men man ska ju aldrig välja lätt produkter oavsett om man äter kollisa rtilll eller inte.... :) jag äter med sötpottis , rotfrukter med all feta grädde, kokos grädde med mera... :)

Men varför har du valt att lägga till just snabba kolhydrater? Det skulle inte jag våga.

Vad är "syrade" bovetepannkakor för något?

Men varför har du valt att lägga till just snabba kolhydrater?

Vad är "syrade" bovetepannkakor för något?

Jag har lagt till de kolhydrater jag kan äta utan att svullna upp som en gasballong. Och som är "riktig mat".

Länken var till pannkakorna - surdegsbovetepannkakor.

Och varför skulle du inte våga äta snabba kolhydrater?

Jag har lagt till de kolhydrater jag kan äta utan att svullna upp som en gasballong. Och som är "riktig mat".

Länken var till pannkakorna - surdegsbovetepannkakor.

Och varför skulle du inte våga äta snabba kolhydrater?

Å, tack det såg jag inte. :)

Därför att snabba kolhydrater hämmar fettförbränningen. Det är ju den allmänna meningen bland LCHF-förespråkarna så det måste du väl ha hört tidigare men du kanske inte tror på det.

Folk som vill äta lchf äter ju inte snabba kolhydrater.. det är ju det som är hela vitsen med det hela. ..oavsett om de blir som ballonger eller inte. Att man inte blir som en gasballong när man äter betyder ju inte att det inte är ohälsosamt på längden. Inget vetenskapligt metod att styra sin matintag ;) 

Folk som vill äta lchf äter ju inte snabba kolhydrater.. det är ju det som är hela vitsen med det hela. ..oavsett om de blir som ballonger eller inte. Att man inte blir som en gasballong när man äter betyder ju inte att det inte är ohälsosamt på längden. Inget vetenskapligt metod att styra sin matintag ;)

Nej, visst. Nu har jag vissa hälsoskäl som har gjort att jag valt att äta mer kolhydrater. Och eftersom jag ogillar att vara ballong så väljer jag ffa kolhydrater som min mage kommer överens med, vetenskap eller inte. Jag äter så att jag mår bra, och tänkte inte pracka det på någon annan.

• Like 1

Tack för förklaringen till dina inlägg.. Ärligt sagt har jag ofta funderat just på att du är väldigt negativ vid vissa tillfällen emot ren lchf.  ;) Men håller fullständigt med dig att man ska äta det man mår bra av oavsett vad det nu sedan innebär. Jag äter ju strikt lchf pgav. min diabetes men som ett bra ex. när min dotter gått över till lchf är att jag även med henne försöker säga att hon inte på något sätt behöver äta strikt utan just som du.. så att hon mår bra av och ändå blir av med sin sockerberoende som är hennes mål. Obs.. hon är inte på något sätt överviktig eller har någon sjukdom.  

Tack för förklaringen till dina inlägg.. Ärligt sagt har jag ofta funderat just på att du är väldigt negativ vid vissa tillfällen emot ren lchf.  ;) Men håller fullständigt med dig att man ska äta det man mår bra av oavsett vad det nu sedan innebär. Jag äter ju strikt lchf pgav. min diabetes men som ett bra ex. när min dotter gått över till lchf är att jag även med henne försöker säga att hon inte på något sätt behöver äta strikt utan just som du.. så att hon mår bra av och ändå blir av med sin sockerberoende som är hennes mål. Obs.. hon är inte på något sätt överviktig eller har någon sjukdom.  

För diabetiker verkar LCHF oftast fungera jättebra. För egen del har jag hittat några nackdelar. Det är lite individuellt, och finns nog både fördelar och nackdelar. Det finns så många här som pratar om fördelarna, så jag har inte känt att jag behövts där.

Sen är jag enormt negativ till insulinberättelsen och ketonmätningshysterin eftersom det fullständigt saknas vetenskapligt stöd där. Men det är OT.

Fettknölar på äldre dar är nästan en självklarhet hos dagens hundar. Jag kan inte låta bli att tro att det finns en koppling till den kost de äter - torrfoder baserade på spannmål, majs eller ris, fulla av kolhydater, fel sorts fett och olika märkliga tillsatser. Jag har flera ggr läst på nätet om hundar som blivit av med fettknölarna när de fått färskfoder utan spannmål istället. Jag tror vi kan lära oss mycket genom att titta på hur utvecklingen av välfärdssjukdomar ser ut hos våra husdjur.

Jag vet inte om jag som diabetiker skulle kunna hitta några direkta nackdelar i kosten som jag äter men jag tror det mer för min egen del är en inställningsfråga .. Efter 4 år har jag ju redan vant mig på denna koststil och eftersom jag gillar/njuter av maten jag äter idag så ser jag ingen som helst orsak att ändra på det. Jag äter så strikt som möjligt för mig men det innebär ju inte att jag inte ser till att få mina vitaminer etc. på rätt sätt.. som tex är en bit paprika ibland min godis som det heter ;) 

Men det är som du säger lite individuellt eller om  man skulle säga tom. högst individuellt för oss alla hur vi gör för att må bra.

Till insulinberättelsen utan att gå in till detaljer mer så har jag ju egen erfarenhet som just diabetiker hur insulinet påverkade på mig under den 10års perioden jag använde sprutor så jag ser det kanske från en annan synvinkel än vad du gör men som sagt.. inga detaljer ;)

Nej, jag tror inte på insulinberättelsen. Sen behöver jag inte gå ned i vikt heller.

Ja det är ju viktigt att man mår bra av det man äter. Det är ju ett kvitto på att det är bra. Det där med fettknölarna var ju dock ett tecken på att fettomsättningen inte funkade optimalt. För egen del har jag fått sluta med bananer och bovetepannkakorna också. Det blev alltför mycket och snabb energi för mig. Syrade bovetepannkakor låter dock intressant eftersom syrningen bryter ner en del av kolhydraterna och kanske blir dom lite syrliga också.

Hur bra man klarar att blanda beror ju också på hur mycket man konditionstränar.