styloo Posted April 25, 2018 Share Posted April 25, 2018 Hej, såg föreläsning med Dave Feldman där han belyste remnant cholesterol (rc). Kvarvarande kolesterol = TOTkol - HDL - LDL Han har även en artikel om detta: http://cholesterolcode.com/remnant-cholesterol-what-every-low-carber-should-know/ Man, 43år Före LCHF (2014-11)TC 4,5HDL 1,38LDL 2,8RC 0,32TRI 0,77Efter 9 (2017-10) respektive 12 (2018-01) månader (hade identiskt resultat) på LCHFTC 6.9HDL 1.4LDL 4.5RC 1TRI 0.88 Av någon anledning är RC 3 gånger högre för mig sedan jag började LCHF. =( Jag hamnar nu enligt Daves inlägg i näst högsta kvartilen för vissa sjukdomar. Surt om man ska tro det. Då var det mycket bättre innan jag började med dieten. Hur ser det ut för er andra? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted April 25, 2018 Share Posted April 25, 2018 Hur var det nu, vet vi kön och ålder på styloo? Skickar med en bild på mina blodfetter. Började med lchf 2014. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
styloo Posted April 25, 2018 Author Share Posted April 25, 2018 5 minuter sedan, iAnna sade: Hur var det nu, vet vi kön och ålder på styloo? Skickar med en bild på mina blodfetter. Började med lchf 2014. Hej, jag editerade in mina uppgifter i inlägget ovan. Hur läser man din graf? Det står tex att P-kolesterol gått mellan 3.9 och 7.8 men grafen visar blå från 5.X till 11 typ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted April 25, 2018 Share Posted April 25, 2018 14 minuter sedan, styloo sade: Hur läser man din graf? Det står tex att P-kolesterol gått mellan 3.9 och 7.8 men grafen visar blå från 5.X till 11 typ. Det som står under grafen är referensvärden. Uppmätta värden avläses i grafen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
styloo Posted April 25, 2018 Author Share Posted April 25, 2018 Ok tack. Svårt att se exakt värde men mätningen 2017 verkar du ha ett rätt högt RC. Övriga ser bättre ut. Undrar vad det betyder... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted April 25, 2018 Share Posted April 25, 2018 1 timme sedan, styloo sade: Hej, såg föreläsning med Dave Feldman där han belyste remnant cholesterol (rc). Kvarvarande kolesterol = TOTkol - HDL - LDL Han har även en artikel om detta: http://cholesterolcode.com/remnant-cholesterol-what-every-low-carber-should-know/ Före LCHFTC 4,5HDL 1,38LDL 2,8RC 0,32TRI 0,77Efter 9 respektive 12 månader (hade identiskt resultat) på LCHFTC 6.9HDL 1.4LDL 4.5RC 1TRI 0.88 Av någon anledning är RC 3 gånger högre för mig sedan jag började LCHF. =( Jag hamnar nu enligt Daves inlägg i näst högsta kvartilen för vissa sjukdomar. Surt om man ska tro det. Då var det mycket bättre innan jag började med dieten. Hur ser det ut för er andra? Mycket intressant. Min första fundering är om man kan jämföra värdena på det sätt som du gör. LDL kan vara ett beräknat värde eller ett mätt värde. Det finns olika formler för det men Friedwalds formel verkar vara den som använts i Sverige. https://lakemedelsboken.se/kapitel/hjarta-karl/blodfettsrubbningar.html LDL=Tot.C - HDL - (0,45 x TG) Före LCHF ger det ett LDL på 2,8 dvs tyder på att ditt värde är beräknat Efter LCHF ger det ett LDL på 5,1 dvs tyder på att ditt värde är uppmätt (och borde stämma bättre än ett beräknat värde). Dave Feldman räknar i mg/dl, dina värden är antagligen i mmol/l. Jag antar att det påverkar också. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borje Posted April 26, 2018 Share Posted April 26, 2018 (edited) 18 hours ago, styloo said: Edited April 26, 2018 by Borje Återkommer senare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
styloo Posted April 26, 2018 Author Share Posted April 26, 2018 16 timmar sedan, Skärfläcka sade: Mycket intressant. Min första fundering är om man kan jämföra värdena på det sätt som du gör. LDL kan vara ett beräknat värde eller ett mätt värde. Det finns olika formler för det men Friedwalds formel verkar vara den som använts i Sverige. https://lakemedelsboken.se/kapitel/hjarta-karl/blodfettsrubbningar.html LDL=Tot.C - HDL - (0,45 x TG) Före LCHF ger det ett LDL på 2,8 dvs tyder på att ditt värde är beräknat Efter LCHF ger det ett LDL på 5,1 dvs tyder på att ditt värde är uppmätt (och borde stämma bättre än ett beräknat värde). Dave Feldman räknar i mg/dl, dina värden är antagligen i mmol/l. Jag antar att det påverkar också. Mätningen innan LCHF gjordes på hälsocentral, 40årstest. Brukar de räkna ut LDL istället för mäta? De två mätningarna på LCHF gjordes på Werlabs. Även om jag räknar om till mg/dl så blir förhållandet 3 till 1. Dvs, 13mg/dl innan och 39mg/dl nu. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted May 2, 2018 Share Posted May 2, 2018 On 2018-04-25 at 18:59, styloo sade: föreläsning med Dave Feldman Har du en länk till föreläsningen? Jag tycker att det här är intressant och är lite förvånad över att du inte fått mer respons. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
styloo Posted May 2, 2018 Author Share Posted May 2, 2018 1 minut sedan, Skärfläcka sade: Har du en länk till föreläsningen? Jag tycker att det här är intressant och är lite förvånad över att du inte fått mer respons. Om du är medlem: https://www.dietdoctor.com/video/presentations/feldman-breck2018?autoplay=1958380 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 2, 2018 Share Posted May 2, 2018 35 minuter sedan, Skärfläcka sade: Har du en länk till föreläsningen? Jag tycker att det här är intressant och är lite förvånad över att du inte fått mer respons. Mm, har tänkt skriva något i flera dar.. men hoppats på att någon annan skulle beröra ämnet.. för det kräver hur som helst en längre utredning.. och det innebär inte alls att någon blir varken klokare eller lugnare! Hur som helst.. här lär komma en längre drapa; 1. Kolesterol är en sak, ett speciellt ämne, det produceras av dina egna celler iallafall till 90%, oavsett av vad du äter. 2. lipoproteiner är något annat, det är de farkoster som kolesterol transporteras i. 3, Trigycerider är ytterligare ett annat ämne, dvs vad vi normal kallar för fett och som antingen kommer från födan eller från lager.. om det kommer från fettväven så benäms det ofta för FFA/NEFA och är bundet till Albumin, dvs det behöver lixom inga lipoproteiner för att transporteras i blodet. Nämenaltså, vi har sett lite sådana reakationer tidigare, dvs det är inte helt okänt.. likt förbannat så är det dina egna celler som producerar dessa.. en sak som har stor påverkan på detta är Insulin/Glukagon, dvs Insulin stimulerar i högre grad Mevalonsyntesen som Kolesterol bildas i, Glukagon nedreglerar denna, det finns även annat som påverkar, tex inflamation/infektion/toxiner.. dvs de sista handlar om en autoimun reaktion och stimulerar för reparation där sådan behövs! Hur som helst, kolesterol färdas likt förbannat inte fritt i blodomloppet, det krävs hur som helst lipoproteiner.. grejen är och förblir att det fortfarande är LDL som är mest aterosklerotiska, dvs det är fortfarande ett number game.. dvs ju fler LDL-remnants man har, ju större chans är det att dessa blir antingen ox-LDL eller Glyc_-LDL.. dessa kan inte levern hantera, utan de binds av macrofager i dina kärlväggar.. där både kolesterol och triglycerider kan oxidera ännumera/bli till inflamatoriska härdar/bilda plack! Oså i number gamet, den främsta mätmetoden är fortfarande APO-kvoten.. eller som i USA.. LDL-P! Dvs om kvoten sjunker så får även kolesterolet öka, för då handlar det i princip inte om att de binds av macrofager i kärlväggen som sen kan bilda plack, trigycerider är dock en helt annan sak och pekar då mer på något helt annat! Utan då handlar det mer om att man omsätter mer kolesterol och att HDL innehåller en hel del, flyttar detta från en typ av celler till andra där det behövs.. alternativt att det behövs för att bilda olika hormoner typ D3.. menna vem har inte brist på D3.. andra saker i mevalonsyntesen typ Q10/prenylerade proteiner och annat! Grejen är och förblir att man får hålla koll på en massa saker för att ens begripa det minsta, dvs stigande kolesterol är en sak, det kan vara dåligt, det kan oxå vara bra i olika situationer. Men iallafall så är det fortfarande viktigast att hålla koll på farkosterna de färdas i och dessa är lipoproteinerna, bäst mäts dessa som APO-lipoproteiner, dvs är viktigast att hålla koll på. Samt triglyceriderna! Dvs det är per se inget problem att hålla koll på kolesterol, men man skall ha klart för sig att de produceras internt i din kropp till största delen.. så om den stiger som enskild markör så är det något som regleras av dina egna celler, frågan är bara vad? 'Om både kolesterol och triglycerider stiger samtidigt så pekar det oftast på något annat.. ofta på metabolt syndrom/hyperinsulinemi/diabetes/fettlever/steatos i interna organ. Såvida det inte handlar om infektion/inflamation/toxiner/läkemedel! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts