Jump to content

Proteininnehåll

Fatboy

Recommended Posts

Jag har ätit LCHF i snart 6 år, i början gick jag ner i vikt men har nu i flera år stått stilla med runt 10 kg övervikt (främst runt magen)

Nu har jag börjat fundera över proteinmängd i maten jag äter, har letat (på google) efter listor över proteininnehåll i livsmedel,

alltså lista över sånt man äter i LCHF kost utan att lyckas, (behöver ju inte veta hur mycket protein som finns i pasta) gjorde inget om man i samma lista kunde se kolhydratinnehåll också...

Det finns många ställen där man kan söka efter näringsinnehållet i mat. Själv gillar jag fineli.fi.

Någon särskild lista över LCHF-mat kanske någon annan kan tipsa om?

Generellt skulle jag säga att modererat proteinintag kan vara bra för vikten. Man bör äta lagom mycket men inga överdrivna mängder kött, fisk och ägg. I praktiken handlar det vanligen om att lägga till mer fett i sin mathållning så att man blir mättare och därför inte vill äta enorma mängder kött.  :)

• Like 1

Det finns många ställen där man kan söka efter näringsinnehållet i mat. Själv gillar jag fineli.fi.

Någon särskild lista över LCHF-mat kanske någon annan kan tipsa om?

Generellt skulle jag säga att modererat proteinintag kan vara bra för vikten. Man bör äta lagom mycket men inga överdrivna mängder kött, fisk och ägg. I praktiken handlar det vanligen om att lägga till mer fett i sin mathållning så att man blir mättare och därför inte vill äta enorma mängder kött.  :)

hittils har jag ju trott att bara man skippar kolhydraterna så kan man äta vad som helst och ändå gå ner i vikt, riktigt så enkelt är det tydligen inte, i alla fall inte för en som startar med 20 kg övervikt. Läser om folk som går ner 5-6 kg på bara nån månad, ibland veckor?? När jag började med LCHF så gick jag ner 5 kg på ca 3 månader, sedan har jag kanske gått upp dom kilona, fast byxorna sitter lösare nu... 

Jag äter inte "enorma" mängder kött, brukar inte äta frukost utan äter oftast baconomelett till lunch ca 35g protein ca 8g kolhydrat, middagen på kvällen ser ungefär

likadant ut delning protein / kolhydrat.

Läste att man kunde äta mellan 0,5-1g protein / kroppsvikt, jag väger 98kg så ca 70g borde ju inte vara för mycket?

Har även dom senaste 2 åren fått högre blodtryck, ligger nu på 145/88?? Har ju läst att man får lägre blodtryck av LCHF?? Är lite orolig över detta!

Jag kan ju inte tala om för min läkare på vårdcentralen att jag äter LCHF, för då är det ju det som orsakar ökat blodtryck eller hur?

Finns det någon läkare som man kan gå till för en hälsoundersökning, någon som kanske kan ta reda på orsaken till detta??

Jag har blivit blod/plasmagivare för ett halvår sedan och personalen på blodcentralen reagerade på plasmapåsen, den är väldigt "grumlig" jämfört med dom andras som har kissfärgade men klara påsar?? personalen frågade om jag ätit mycket fet mat, nja sa jag utan o förklara vidare...

Mycket frågor blir det :rolleyes:

hittils har jag ju trott att bara man skippar kolhydraterna så kan man äta vad som helst och ändå gå ner i vikt, riktigt så enkelt är det tydligen inte, i alla fall inte för en som startar med 20 kg övervikt.

Nej, så enkelt är det inte. Äter du vad som helst och då i synnerhet hur-mycket-som-helst så kommer det att påverka din viktkurva uppåt OM du får i dig mer energi än du förbränner. Det LCHF gör (för många) är att "naturligt" leda till negativ energibalans, dvs i praktiken håller man sig mätt men äter ändå mindre än man förbränner. Kort och gott, den som hävdar att man kan äta hur mycket som helst utan att gå upp i vikt ljuger.

Med 20 kg övervikt så skulle du om något ha en fördel ur ett viktminskningsperspektiv som rör kvalitet, dvs ju längre ifrån din idealvikt desto mer av det du förlorar kommer att vara kroppsfett (vilket man i regel välkomnar).

Läser om folk som går ner 5-6 kg på bara nån månad, ibland veckor?? När jag började med LCHF så gick jag ner 5 kg på ca 3 månader, sedan har jag kanske gått upp dom kilona, fast byxorna sitter lösare nu...

Den första månadens ofta dramatiska viktförluster, i synnerhet på LCHF-kost, har i regel inte så mycket med kvalitet att göra utan en stor del är ofta vätskeförlust pga den diuretiska effekt som lågkolhydratkost har. Men första månaden är bara ett första steg och det är viktigare att de efterföljande stegen leder framåt (vilket det brukar göra).

Jag äter inte "enorma" mängder kött, brukar inte äta frukost utan äter oftast baconomelett till lunch ca 35g protein ca 8g kolhydrat, middagen på kvällen ser ungefär

likadant ut delning protein / kolhydrat.

Läste att man kunde äta mellan 0,5-1g protein / kroppsvikt, jag väger 98kg så ca 70g borde ju inte vara för mycket?

Proteinintaget är bara ett problem ur perspektivet att det kan drabba optimal ketos. Optimal ketos är dock inte samma sak som negativ energibalans vilket är grundförutsättning 1A för att viktminskning skall ske. 70 gram protein låter inte mycket men är du intresserad av hur du ligger till ur ketosperspektivet så skaffa en ketonmätare. Är du intresserad av fortsatt viktminskning så börja med att se över ditt energiintag.

Har även dom senaste 2 åren fått högre blodtryck, ligger nu på 145/88?? Har ju läst att man får lägre blodtryck av LCHF?? Är lite orolig över detta!

Låter inte idealt så det är väl inte fel att kolla upp det?

Jag kan ju inte tala om för min läkare på vårdcentralen att jag äter LCHF, för då är det ju det som orsakar ökat blodtryck eller hur?

Nja, om du nu söker vård någonstans så är ju en förutsättning för att de skall kunna ta vettiga beslut att du ger så korrekt information som möjligt. Baserat på hur de reagerar så får du väl därefter avgöra hur du vill gå vidare.

Finns det någon läkare som man kan gå till för en hälsoundersökning, någon som kanske kan ta reda på orsaken till detta??

Jag har blivit blod/plasmagivare för ett halvår sedan och personalen på blodcentralen reagerade på plasmapåsen, den är väldigt "grumlig" jämfört med dom andras som har kissfärgade men klara påsar?? personalen frågade om jag ätit mycket fet mat, nja sa jag utan o förklara vidare...

Mycket frågor blir det :rolleyes:

Jepp, men fråga bör man även om jag inte har alla svar. Så här på distans så är det ju ingen som kan ge några exakta svar hursomhelst så A och O är nog tyvärr att etablera en god kontakt med någon läkare du har förtroende för och som har någorlunda koll på kosthållning etc.

Lycka till!