Jump to content

Må bra

MariaF

Recommended Posts

Vad som får mig att må bra? Kramas. Äta gott. Läsa en bra bok. Squaredans. Sjunga (i kör). Spela något. Ta en promenad. Gå på operan, eller teater, eller bio. Tjôta med trevliga människor (när blir nästa lchf-träff??). Sovmorgon. 

• Like 7

Wow! No limits alltså? Är det tillfälligt tidsfördriv på en fredag eller tänker du något återkommande?

Många som söker mening och tillfredsställelse finner det i någon form av volontärarbete som ex. Ria Dorkas, kvinnojouren, kyrkan, kontaktfamilj, fadderbarn.....

• Like 5

Håller med, Kramas! null

Förnärvarande blir det mest med barnbarnen, som är en otrolig källa till glädje och kärlek.

Skratta - underbart när vi på jobbets avdelningsmöte brister ut i flera rejäla gapskratt!

Skogspromenader med fågelkvitter. En fisketur till en tjärn. Sjunga, i kör, men det var länge sen nu - vår körledare gick bort härom veckan, 92 år gammal...

Dansa styrdans får mig också att må bra - varför gör jag det så sällan?.. Umgås med vänner, de där som man kanske inte träffar fysiskt så ofta, men som ändå känns som om man träffades i går...

• Like 6

Jag har ju förmånen att nästan alltid må bra, men gläds över den yngre generationen (inga barnbarn än, men man vet aldrig) och övriga familjen, min mycket mysiga katt, att katten snart ska få en "lillebror" som jag ska hälsa på imorgon, att ljuset kommer tillbaka, att det kommer blommor i rabatten, alla fåglar som kvittrar som besatta, att jag har en skön säng, att mammas gamla kaktus som jag fått överta har knoppar, att en kompis  vill komma och hjälpa mig i trädgården (hon bor i lägenhet), att ha fina arbetskamrater och en massa mer. Sjungandet i kör har jag fått sluta med sen jag blev mycket ljudkänslig, men jag kan fortfarande nynna på hemma. Om man ändå får antyda något som har med mat att göra så ska jag hämta gräsbeteskött från en lokal köttproducent imorgon. Det känns mycket bra.  :)

• Like 6

När livet är tungt hänger jag mycket vid datorn... Känns som att det finns bättre sätt... Det brukar gå att hämta livsglädje i enkla saker som vitsippsmattor, rädisor i landet och solsken men våren har varit tung (stress/oro) så jag behöver lite inspiration. Jag ska på familjesemester (förmodligen utan halvmara) kristihimmelsveckan (båt Gbg-Kiel, bil genom Tyskland till Schweiz) och det känns "jaha". Hela jag är "jaha". Ni brukar ha så bra idéer så jag tänkte att när nu inte det vanliga funkar så finns det säkert annat att testa, jag ska bara komma på nåt och då är det enklare att sno nån bra idé. Tack för att ni delar med er! :wub: 

• Like 5

Mnjae.. livet är en kamp.. och kampen är en häst!

Så hur mår din häst.. kanske är det första man borde fråga sig.. ingen häst, skaffa dig då en sådan innan du bedömmer dit liv och ditt välmående!

Nu så är det hur som helst problem med häst i en lägenhet/villa, så då får man i stället skaffa andra husdjur.. eller projicera sin egen lycka på partner/barn/barnbarn!

Dvs ens eget välmående är till stora delar beroende av att ens nära och kära mår bra.. och det är detta som jag allt för ofta hävdar är den sk sociala kontexten!

• Like 4

1 timme sedan, MariaF sade:

Ibland har du väldigt... okonkreta tips, @Zepp.... :wacko: Frågan var inte så filosofisk. Tror jag.

Frågan var lixom inte så filosofiskt utan mer konkret, svaret var mer krasst!

Dvs mera om varat.. dvs vad är mening med mitt liv?

Tja det kanske inte är så viktigt med ditt eget liv.. utan det viktigaste kanske är artens fortbestånd.. och då kan det således handla om dina barn/barnbarn/dina olika partners kan få en släng av sleven, det viktiga torde hur som helst vara att de efter oss får ett bra liv!

Aså.. det är per se skit samma om vi själva mår dåligt, det viktiga är att våra barn mår bra, så att de kan föra lite olika livstilar/recept, vidare  så att de iallafall äter riktig mat!

Oså  på det andra, det är knappast vi själva som står i foocus, man bör släppa egofukuset, man är bara en del i den mänskliga kedjan.. det viktigaste i vårt liv är våra barn/vår arts överlevnad.. vi är hårdkodade för detta!

Dvs meningen med mitt liv är om jag bidragit med något för mina nära och käras överlevnad.. iallafall varit en förebild?

• Like 2
  • Confused 2

2 timmar sedan, MariaF sade:

och det känns "jaha". Hela jag är "jaha"

Känner igen det så väl. Har under flera år levt med oro och stress över oron(ej jobbrelaterat). 

Trivs bra i vardagen när allt är som det brukar men skulle vilja känna mer glädje över händelser som t.ex. en resa eller fest. Men det blir mer som- jaha, då var det avklarat.

Det verkar vara vanligt i medelåldern att man funderar mycket över hur saker och ting är/inte är/drömmar som brast/sorg.

Jag är avundsjuk på folk som brinner för något och skrattar högt. 

Och sen är det ju det där med K L I M A K T E R I E T som bidrar med en massa jobbigt?

• Like 2
  • Thanks 2
  • Sad 3

God kväll Maria,

Du är så klok så vem är jag att ge råd till dig... nåja hur som helst så kan jag väl utgå lite från mig själv och hoppas att det kan hjälpa.

För att gå igång och brinna för något krävs det ibland att man hittar något nytt. Det gamla blir för vanligt, utveckling stannar upp och glöden falnar. Med ett nytt intresse som man helst även delar med en eller flera andra utvecklas man fort och man har mycket att utforska. För mig har det ofta hanldlat om nya träningsformer, hundar, jakt och äventyrsresor. Allt delas med olika människor som brinner inom sina områden. Våga välja bort lagom och slentrian.

vad det är som känns nytt och spännande för dig kan jag inte gissa men kanske byta maffejoggingen mot en endurocykel och satsa på Novemberkåsan kan vara något? Eller en hundvalp eller en häst eller en 8000 m topp i Himalaya eller???

Sedan kan det finnas både det ena och det andra i familjesituationen som man kan behöva göra något åt men det kanske man inte lägger på ett forum...

• Like 5
  • Thanks 1

Tack @Melker! Det där med cykel, fast MTB, är något jag funderat på. Enduro... blir nog kanske lite mycket adrenalin (läskigt alltså)... Inte illa jag fått igång gubbracern i år. Det fick jag inte i fjol. 20mil redan, nu ska jag bara fortsätta använda den. Det är alltid en större insats att komma iväg på MC än med bil. Och råkar man ta på ryggskyddet före stövlarna... får man inte på stövlarna! :)

Visst har hemmasituationen med detta att göra; Oro för barn och så det Drakulla så klokt påtalar, klimakteriet. Jag har ökat doserna på hormontillskott och känner att lusten att ha lust att göra saker börjar komma tillbaka. Det är därför jag vill ha lite tips på enkla saker som kanske  kan få lite fart på flödet. Precis som du säger är det lätt att fastna i slentrian och lagom och ofta kommer "måste" före mig själv.

• Like 5

41 minuter sedan, MariaF sade:

ofta kommer "måste" före mig själv.

Släng alla måsten och tänk på dig själv, för mår du inte bra så är du inte heller bra för någon annan.

Jag spelar golf och äntligen är säsongen igång på allvar! Att träna och spela, nörda ner sig och träffa alla möjliga åldrar och typer av människor ger mig energi. Tycker dessutom om att tävla och det ger lite extra adrenalin. Så , ja, att hitta någon aktivitet där du kommer hemifrån och lär känna nya människor kanske kan vara något?

På ett lite enklare plan har jag tex börjat att göra egen kefir och det är också jättekul!

Tror också på att hormonerna påverkar humör och mående väldigt mycket i vår ålder. Tyvärr finns det inte så mycket hjälp att få där utan vi måste bli våra egna försökskaniner...

• Like 4

Idag har jag har, helt oplanerat, tillbringat förmiddagen med att gnida bort akrylfärg från en lego-Hulk med T-sprit, så nu är jag glad värre... Nu vet jag ju vad jag ska ta till om inga av era tips funkar... :D Och om någon undrar varför det är akrylfärg på en legogubbe kan jag berätta att på youtube finns en kille som visar upp sina fantastiska modifierade legogubbar, som han målat själv... En stor inspirationskälla, alltså.
I övrigt försöker jag fylla på energi med lite trädgårdsarbete. Ska förbereda för majsodlingen (ska testa popcornmajs som jag berättat förut) genom att vända ner en del ogräs och grästorvor och låta detta förmultna. Fast detta är förstås gammalt och beprövat. 

• Like 3