Jump to content

Folkhälsomyndighetens rekommendationer

Nils Engström
 Share

Recommended Posts

Hur skall moderna forskningsresultat (t.ex. i formen LCHF) någonsin kunna tränga igenom den mur av gammal skåpmat som prånglas ut på nätet?

netdoktor uttrycker bl.a. :

"De råd som vi ger idag är desamma som vi alla har hört tidigare, med vissa modifieringar - som till exempel att det är skillnad på olika sorters fetter..." "...Men vad ska man då äta för att minska risken för hjärt- och kärlsjukdom ytterligare?

Det blir tyvärr ingen kioskvältare: vi bör äta mer fisk, grönsaker, frukt, fullkorn, nötter och olivolja samt minska på socker, vitt mjöl, rött kött och feta mejeriprodukter."

Några axplock vidare i netdoktor utgår bl.a. från Folkhälsomyndighetens rekommendationer om att:

• äta mycket frukt och grönt, gärna 500 gram om dagen. Det motsvarar till exempel tre frukter och två rejäla nävar grönsaker.

• i första hand välja fullkornsprodukter när du äter bröd, flingor, gryn, pasta och ris.

• välja nyckelhålsmärkta livsmedel.

• äta fisk ofta, gärna flera gånger i veckan.

• använda flytande margarin eller olja när du lagar mat

vidare säger netdoktor:

• Fetma är inte en livsstil eller en levnadsvana. Det är en sjukdom som kräver behandling på samma sätt som andra kroniska sjukdomar
  • Byt smör mot vegetabiliska oljor. Konsumtionen av charkprodukter, rött kött, socker, salt och alkohol behöver enligt rekommendationerna minskas.

Ser någon av er i forumet minsta ljusning?

• Like 1
  • Sad 2

54 minuter sedan, Nils Engström sade:

Ser någon av er i forumet minsta ljusning?

Ingen ljusning i sikte. Den stora frågan är om  läkarna är så korkade eller helt enkelt kriminellt falska.

1 timme sedan, jala sade:

Ingen ljusning i sikte. Den stora frågan är om  läkarna är så korkade eller helt enkelt kriminellt falska.

netdoktor borde hänga med i utvecklingen - är de ansvariga och ansvarig läkaren tillsammans så inlåsta i penningburen att de inte vågar vidga vyerna?

• Sad 1

Jag tror det är en hel hög av anledningar. En sådan är att man inte kan svänga 180* om man ska ha någon trovärdighet (myndigheter) utan man måste smyga in sådant. Det s. k. etablissemanget samma sak; om man prånglat ut ett visst budskap hela yrkeslivet så är det svårt att göra en helomvändning. När det gäller den lilla läkaren så tror jag dels att de har svårt att hinna med att hålla sig uppdaterade (uppriktigt sagt är jag dålig på det inom mitt yrkesområde också) men sen tror jag att den lilla läkarens största problem är tid/pengar (hur många minuter har de egentligen att gå igenom en patient) och patienten själv. Hur många patienter VILL ha en livsstilsförändring på recept? Visst finns de men jag vågar påstå att de är få. De flesta blir väldigt besvikna på läkaren om de inte går därifrån med ett recept på nåt käckt piller. Titta på alla som är skitsura för att de inte får antibiotika mot förkylningar. Det hjälper inte att man i många år förklarat att antibiotika inte tar virus.

• Like 3

2 timmar sedan, MariaF sade:

om man prånglat ut ett visst budskap hela yrkeslivet så är det svårt att göra en helomvändning

Den förklaringen är nog mest central, när det gäller enskilda utövare i medicinskt inriktade yrken (läkare, dietister etc.). I övriga fall (reklammakare i medicinska och andra företag) är det bara fråga om cyniskt vinstintresse.

Mest kritisk är jag mot de politiker och expertgrupper som ansvarar för kostråden, inte minst i USA utan också inom EU. Det måste väl rimligen finnas möjligheter att hitta omutbara människor i dessa kretsar som lärt sig skillnaden mellan kriminalitet och sund informationsförmedling.

Verkligheten är nog tyvärr att en övergång till sund kost, om beskrivningen av sådan plötsligt började genomsyra kostråden, skulle få drastiska, ekonomiska konsekvenser för både livsmedelsindustrin (med följder för jordbrukets kooperationer etc.) och den kriminella verksamheten som läkemedelsproducenterna ägnar sig åt. Om kostråden fortsätter utformas av grupper underhållna av företagen, kommer det ta orimligt lång tid innan någon förändring kommer till stånd - alltså tid för politikerna att själva läsa på och utse experter ur de pålitliga leden.

4 timmar sedan, jala sade:

I den senare referensen uttalas bl.a. att;

"USDA har till syfte att lägga till genomskinlighet i dietriktlinjerna".

Redan detta visar hur kritiskt läget är och vad man ansett ligga bakom riktlinjerna dvs. att det saknas genomskinlighet . Att en kontrollfunktion skall behöva uttrycka sig så i USA är visserligen positivt på ett sätt men representerar, genom att sagts rakt ut något mycket allvarligt - ett konstaterande som visar på brister som påverkat hela befolkningars hälsa under många år.

• Like 2