Ylva Persson Posted April 29, 2018 Share Posted April 29, 2018 Hej jag jobbar natt.... kl 19.30-05.45 hur ska äta??? När jag är hungrig??? kommer hem på morgonen..kl 0.6.40.. försöker sova några timmar behöver stöd mvh Ylva Persson 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 30, 2018 Share Posted April 30, 2018 Hej och välkommen till forumet! Normalt rekommenderas att man äter när man är hungrig, ja. För nattarbetare kan det ibland betyda att man håller sig vaken genom att äta och det kanske är mindre bra. Det beror lite på hur du funkar. Kan du äta ett mål och är nöjd med det, så är det säkert inget problem. Om du däremot småäter hela tiden för att hålla dig vaken, är det lätt att det blir för mycket. Idén med LCHF är att du ska äta ordentligt när du äter och vara nöjd tills det är dags nästa gång. Kanske vill du äta innan du går på ditt pass, typ rejäl middag och så ett enklare kvällmål innan du ska sova? Du får nog prova, som sagt. Jag gissar att det är viktnedgång som är målet (majoriteten börjar med LCHF av den anledningen) och då finns det inget skäl att överäta även om min personliga erfarenhet är att jag kan överäta mer av "rätt saker" än "fel saker". Lycka till! 3 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted April 30, 2018 Share Posted April 30, 2018 Det finns en tidigare tråd ang nattarbete och mat. Kanske kan du f tips där? https://forum.kostdoktorn.se/topic/7731-periodisk-fasta-168-vid-skiftarbete/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted April 30, 2018 Share Posted April 30, 2018 Hej, jag som aldrig jobbat natt tänker spontant middag innan jobbet som vanligt och frukost när du kommer hem! Eller kanske frukost precis innan du går hem.? Brukar du vara hungrig, det är ju några timmar!? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jessirene Posted April 30, 2018 Share Posted April 30, 2018 Jag äter inte på natten. Ibland äter jag frukost när jag kommit hem, det främjar sömnen. Se till att sova ordentligt, gärna 8 timmar, ifall du ska jobba natt direkt igen. Jag har märkt att dygnsrytmen blir bättre på lchf, det är lättare att vända tillbaks efter nattpassen än förut. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ylva Persson Posted May 2, 2018 Author Share Posted May 2, 2018 On 2018-04-30 at 07:51, Kattuggla sade: Hej, jag som aldrig jobbat natt tänker spontant middag innan jobbet som vanligt och frukost när du kommer hem! Eller kanske frukost precis innan du går hem.? Brukar du vara hungrig, det är ju några timmar!? Hej jag är vaken så många timmar innan mitt nattpass är klart och innan jag är i säng är vaken från kl 15..15 till 0.7.30 ... ungefär har ätit innan jag åker ... kl17.30 behöver stöd och tips /Ylva 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ylva Persson Posted May 2, 2018 Author Share Posted May 2, 2018 On 2018-04-30 at 08:27, jessirene sade: Jag äter inte på natten. Ibland äter jag frukost när jag kommit hem, det främjar sömnen. Se till att sova ordentligt, gärna 8 timmar, ifall du ska jobba natt direkt igen. Jag har märkt att dygnsrytmen blir bättre på lchf, det är lättare att vända tillbaks efter nattpassen än förut. Hej behöver äta något.. är vaken många timmar innan jag lyckas somna på morgonen, har svårt med min sömn / Ylva 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 2, 2018 Share Posted May 2, 2018 16 minuter sedan, Ylva Persson sade: Hej behöver äta något.. är vaken många timmar innan jag lyckas somna på morgonen, har svårt med min sömn / Ylva I realiteten så antar jag att du behöver äta något när du går dina nattpass, dvs du kan inte äta som andra som jobbar på dagen. Dvs du behöver sova på dagen? Dvs vi borde egentligen vara vakna på dagen och sova på natten, vår dygnsrytm påverkas av ljuset/melatonin/Histamin! Så det är hur som helst en besvärlig situation, så då får man pröva sig fram till en måltidsfrekvens som fungerar för just en sådan situation.. dvs äta på bestämda tider. Fördelen med LCHF är då att man inte behöver äta lika ofta. Problemet med nattpass är då när man skall äta en av sina huvudmåltider? Äter man för nära sin sovperiod så stör det, äter man för långt ifrån så finns det chans för att man vaknar svinhungrig, när man borde sova i stället! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Appelgren Posted May 3, 2018 Share Posted May 3, 2018 Hej! Jag arbetar natt 21,00 till 07,15. Äter inget under natten men dricker vatten, ibland te. 19 - Äter middag 23,30 - Äter omelett, om arbetet tillåter, kan också bli 00,30. 5,30 - äter ett ägg med smör. 8-9 - äter frukost, sen sover jag 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Florran Posted May 3, 2018 Share Posted May 3, 2018 Jag jobbar natt 21.30-07.00. Äter Lchf med periodisk fasta 8:16. När jag är ledig äter jag lunch vid 11-12 och middag vid 19-20 med en kopp kaffe där emellan. Vill inte att det ska bli så annorlunda med maten när jag jobbar så jag äter middag som vanligt vid19-20 och åker sen till jobbet. Äter inget under natten, mer än en kopp te med kokosolja o grädde, dels mättar det o gör att jag inte känner mig hungrig under resten av natten och dels vill jag gärna "fika" något med min kollega. Detta gör vi oftast någon gång mellan 00-01 beroende på när vi har tid, men kan bli senare oxå. Jag ser även till att dricka vatten under hela natten. Jag kommer hem vid ca 7.45, går och lägger mig och äter inget förrän jag vaknar vid 16- tiden, blir som en försenad lunch, sedan middag igen vid 19-20. Har jag jobbat sista natten, sover jag bara till 13-14 och äter lunch då. Detta är hur jag gör just nu när jag vill gå ner i vikt, tänker mig att jag sen inför frukost och då äter hemma innan jag lägger mig på morgonen. Tycker att det fungerar oväntat bra. Förr när jag åt under nätterna blev jag alltid så uppblåst i magen, det slipper jag nu. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts