Jump to content

Proteiner

Recommended Posts

Hej,

min man har typ 2 diabetes, o nu mår han ganska dåligt. Trött, matt o lite yr. Han äter LCHF sedan januari. Har gått ner några kilo i vikt men inte särskilt mycket.  Har fått sänka sin insulin, lite i taget. 

Nu min fråga... Kan det möjligen bero på att han får i sig lite för mkt protein??  Vi är ganska duktiga, tycker vi, med att äta fett - men blir osäker. Jämfört med tidigare,  den "fettfria" kosten, så kanske vi tycker det är mycket - utan att vara det. 

Är det någon som känner igen detta o som kanske samtidigt kan tala om vad som händer om man har obalans mellan protein o fett.  

• Like 3

Välkommen till forumet, Yvonne! 

Visst har ni koll på insulinnivån så vi kan utesluta att det inte är blodsockret som spökar? Så tolkar jag i alla fall din första kommentar om att han sänkt insulinet. Kroppen kan göra om protein till glukos också så visst skulle ett högt proteininnehåll i maten skapa problem. Använder ni någon form av mätverktyg för maten? Matkalkyl brukar nämnas. Om ni gör det ett tag så bli det tydligt hur fördelningen ser ut.
Trött/matt/yr brukar oftast gå över om man dricker vatten med salt (eller häller lite salt på handen och tar som shot). Oftast är det ett övergångsproblem i början men jag kan efter 7år fortfarande behöva det ibland.
Smarta diabetiker har en bra sida att läsa mer på: https://smartadiabetiker.se.

• Like 7

8 timmar sedan, Yvonne Zahr sade:

Hej,

min man har typ 2 diabetes, o nu mår han ganska dåligt. Trött, matt o lite yr. Han äter LCHF sedan januari. Har gått ner några kilo i vikt men inte särskilt mycket.  Har fått sänka sin insulin, lite i taget. 

Nu min fråga... Kan det möjligen bero på att han får i sig lite för mkt protein??  Vi är ganska duktiga, tycker vi, med att äta fett - men blir osäker. Jämfört med tidigare,  den "fettfria" kosten, så kanske vi tycker det är mycket - utan att vara det. 

Är det någon som känner igen detta o som kanske samtidigt kan tala om vad som händer om man har obalans mellan protein o fett.  

Hej.

Efter tre månader så tror jag inte på omställningsproblem, de brukar vara högst en månad.

Mjnaeä.. jag har väldans svårt för att begripa att "lite för mycket protein", skulle göra att han mår dåligt, utan tvärt om, det finns en överdriven rädsla för protein.

Iallafall det finns två saker att nämna angående protein och typ 2 diabetes.

1, protein är himla insulinogent och om man kommit så långt att man äter hög E% fett, rätt lite E% kolhydrater så kan man få börja räkna insulin efter proteinintag oxå.. egentligen så är detta viktigare för typ1, som inte har egen insulinproduktion. För aminosyrorna förbrukar oxå insulin.. men man märker detta hur som helst på blodsockret och så länge detta är okej så är det ingen ko på isen.

2, Iomed att aminosyror är insulinogena och typ2 är insulinresistens så kan man behöva minska behovet av att ta insulin, för att bli av med insulinresistensen. Dvs man behöva fasta på både protein och kolhydrater ett tag.. dock alldrig äta på tok för lite protein även om man kan reducera det till ett minimum när man reducerar insulinresistensen/sänker sitt behov att ta insulin.

Som regel så finns ingen obalans mellan fett och protein såvida man inte livnär sig på fettfria kycklingfileer!

Dvs då får man äta smör med sked, vilket är onödigt!

Oså.. på LCHF så går man mer över till/bibehåller långtidsverkande och minskar på måltidsinsulinet.

Opå det.. dvs så länge det inte handlar om hypoglykemi så kan man emellanåt råka ut för lite olika virus som gör att man mår dåligt i perioder.

• Like 4

Tack för svar! 

Han har tagit bort måltidsinsulinet och sänkt långtidsverkande. Nu står han still på 7-9 i bs.  Vad skulle hända om han minskade ännu mer av långtidsverkande? Då borde han väl öka i bs. Det är lite av det här jag har svårt att förstå... om man producerar för mkt insulin varför ska man då fylla på med mer för att det ska gå ner??

Jag får läsa på lite mer (tycker att jag både läst o sett intervjuer i mängd!) för att kanske förstå. 

Han sover ca 7 ggr/dygn, runt 2 tim per gång. Vi är pensionärer så ledigheten finns men vore ju kul att kunna göra lite roligare saker...

• Like 4

8 minuter sedan, Yvonne Zahr sade:

Tack för svar! 

Han har tagit bort måltidsinsulinet och sänkt långtidsverkande. Nu står han still på 7-9 i bs.  Vad skulle hända om han minskade ännu mer av långtidsverkande? Då borde han väl öka i bs. Det är lite av det här jag har svårt att förstå... om man producerar för mkt insulin varför ska man då fylla på med mer för att det ska gå ner??

Jag får läsa på lite mer (tycker att jag både läst o sett intervjuer i mängd!) för att kanske förstå. 

Han sover ca 7 ggr/dygn, runt 2 tim per gång. Vi är pensionärer så ledigheten finns men vore ju kul att kunna göra lite roligare saker...

För det första så är jag ingen expert/läkare/ej heller diabetiker!

Mm.. du har fattat det rätt.. högt blodsocker är ett symptom.. som orsakas utav främst Insulinresistensen.. vilket är det man skall försöka åtgärda!

Dvs att ta ännumera insulin för att få bort symptomen kan vara kontraproduktivt!

Iallafall så är jag ingen expert.. så jag refererar till Jason Fung som de facto behandlar typ 2 diabetiker rätt framgångsrikt med LCHF och fasta om så krävs!

Oså kan hans nuvarande tillstånd bero på annat, typ vanliga virus osv.. men håll iallafall koll på att det inte är hypoglykemi!

Fung menar bland annat att man tillomed kan tillåta blodsockret att vara lite högre iallafall under en tid.. medans man gör sina celler mer insulinkänsliga.

• Like 4