Yvonne Zahr Posted April 30, 2018 Share Posted April 30, 2018 Hej, min man har typ 2 diabetes, o nu mår han ganska dåligt. Trött, matt o lite yr. Han äter LCHF sedan januari. Har gått ner några kilo i vikt men inte särskilt mycket. Har fått sänka sin insulin, lite i taget. Nu min fråga... Kan det möjligen bero på att han får i sig lite för mkt protein?? Vi är ganska duktiga, tycker vi, med att äta fett - men blir osäker. Jämfört med tidigare, den "fettfria" kosten, så kanske vi tycker det är mycket - utan att vara det. Är det någon som känner igen detta o som kanske samtidigt kan tala om vad som händer om man har obalans mellan protein o fett. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 1, 2018 Share Posted May 1, 2018 Välkommen till forumet, Yvonne! Visst har ni koll på insulinnivån så vi kan utesluta att det inte är blodsockret som spökar? Så tolkar jag i alla fall din första kommentar om att han sänkt insulinet. Kroppen kan göra om protein till glukos också så visst skulle ett högt proteininnehåll i maten skapa problem. Använder ni någon form av mätverktyg för maten? Matkalkyl brukar nämnas. Om ni gör det ett tag så bli det tydligt hur fördelningen ser ut. Trött/matt/yr brukar oftast gå över om man dricker vatten med salt (eller häller lite salt på handen och tar som shot). Oftast är det ett övergångsproblem i början men jag kan efter 7år fortfarande behöva det ibland. Smarta diabetiker har en bra sida att läsa mer på: https://smartadiabetiker.se. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 1, 2018 Share Posted May 1, 2018 8 timmar sedan, Yvonne Zahr sade: Hej, min man har typ 2 diabetes, o nu mår han ganska dåligt. Trött, matt o lite yr. Han äter LCHF sedan januari. Har gått ner några kilo i vikt men inte särskilt mycket. Har fått sänka sin insulin, lite i taget. Nu min fråga... Kan det möjligen bero på att han får i sig lite för mkt protein?? Vi är ganska duktiga, tycker vi, med att äta fett - men blir osäker. Jämfört med tidigare, den "fettfria" kosten, så kanske vi tycker det är mycket - utan att vara det. Är det någon som känner igen detta o som kanske samtidigt kan tala om vad som händer om man har obalans mellan protein o fett. Hej. Efter tre månader så tror jag inte på omställningsproblem, de brukar vara högst en månad. Mjnaeä.. jag har väldans svårt för att begripa att "lite för mycket protein", skulle göra att han mår dåligt, utan tvärt om, det finns en överdriven rädsla för protein. Iallafall det finns två saker att nämna angående protein och typ 2 diabetes. 1, protein är himla insulinogent och om man kommit så långt att man äter hög E% fett, rätt lite E% kolhydrater så kan man få börja räkna insulin efter proteinintag oxå.. egentligen så är detta viktigare för typ1, som inte har egen insulinproduktion. För aminosyrorna förbrukar oxå insulin.. men man märker detta hur som helst på blodsockret och så länge detta är okej så är det ingen ko på isen. 2, Iomed att aminosyror är insulinogena och typ2 är insulinresistens så kan man behöva minska behovet av att ta insulin, för att bli av med insulinresistensen. Dvs man behöva fasta på både protein och kolhydrater ett tag.. dock alldrig äta på tok för lite protein även om man kan reducera det till ett minimum när man reducerar insulinresistensen/sänker sitt behov att ta insulin. Som regel så finns ingen obalans mellan fett och protein såvida man inte livnär sig på fettfria kycklingfileer! Dvs då får man äta smör med sked, vilket är onödigt! Oså.. på LCHF så går man mer över till/bibehåller långtidsverkande och minskar på måltidsinsulinet. Opå det.. dvs så länge det inte handlar om hypoglykemi så kan man emellanåt råka ut för lite olika virus som gör att man mår dåligt i perioder. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yvonne Zahr Posted May 1, 2018 Author Share Posted May 1, 2018 Tack för svar! Han har tagit bort måltidsinsulinet och sänkt långtidsverkande. Nu står han still på 7-9 i bs. Vad skulle hända om han minskade ännu mer av långtidsverkande? Då borde han väl öka i bs. Det är lite av det här jag har svårt att förstå... om man producerar för mkt insulin varför ska man då fylla på med mer för att det ska gå ner?? Jag får läsa på lite mer (tycker att jag både läst o sett intervjuer i mängd!) för att kanske förstå. Han sover ca 7 ggr/dygn, runt 2 tim per gång. Vi är pensionärer så ledigheten finns men vore ju kul att kunna göra lite roligare saker... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 1, 2018 Share Posted May 1, 2018 8 minuter sedan, Yvonne Zahr sade: Tack för svar! Han har tagit bort måltidsinsulinet och sänkt långtidsverkande. Nu står han still på 7-9 i bs. Vad skulle hända om han minskade ännu mer av långtidsverkande? Då borde han väl öka i bs. Det är lite av det här jag har svårt att förstå... om man producerar för mkt insulin varför ska man då fylla på med mer för att det ska gå ner?? Jag får läsa på lite mer (tycker att jag både läst o sett intervjuer i mängd!) för att kanske förstå. Han sover ca 7 ggr/dygn, runt 2 tim per gång. Vi är pensionärer så ledigheten finns men vore ju kul att kunna göra lite roligare saker... För det första så är jag ingen expert/läkare/ej heller diabetiker! Mm.. du har fattat det rätt.. högt blodsocker är ett symptom.. som orsakas utav främst Insulinresistensen.. vilket är det man skall försöka åtgärda! Dvs att ta ännumera insulin för att få bort symptomen kan vara kontraproduktivt! Iallafall så är jag ingen expert.. så jag refererar till Jason Fung som de facto behandlar typ 2 diabetiker rätt framgångsrikt med LCHF och fasta om så krävs! Oså kan hans nuvarande tillstånd bero på annat, typ vanliga virus osv.. men håll iallafall koll på att det inte är hypoglykemi! Fung menar bland annat att man tillomed kan tillåta blodsockret att vara lite högre iallafall under en tid.. medans man gör sina celler mer insulinkänsliga. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post The Biochemist Posted May 1, 2018 Popular Post Share Posted May 1, 2018 Vet du om han ätit så strikt att det bildas ketoner? Låter som han hamnat i ”mellanlandet” som jag kallar det ibland. Det betyder att kroppen har brist på kolhydrater. Typiskt när man ligger mellan 50-100g. Då behöver man antingen minska eller öka kolisarna. Typ ned till 20g eller upp till 150g. Går man upp till 150g behöver inte kroppen omvandla protein till glukos eftersom behovet ligger på 120-150g. Detta fungerar väl när man är frisk men med typ II bryter kroppen ned protein till kolhydrater även när det inte behövs. Andra alternativet att minska kolisarna kräver att det bildas ketoner. Annars blir detta problematiskt för kroppen på sikt. När väl ketonerna bildas går kolhydratbehovet ned vilket i sin tur gör att protein inte behöver omvandlas till glukos. Denna vägen är normalt bättre av diverse orsaker men specifikt för typ II är att ketonerna själva signalerar viss information till cellerna vilket gör att de fattar vad de ska göra utan att insulinet fungerar som det ska. Problemet vid typ II är att insulinet både verkar dåligt samt att produktionen är låg. Många blandar ihop detta med ökad risk för diabetes vilket man ser hos ”friska” med förhöjt insulin. Mem när sjukdomen väl bryter ut går insulinet ned och vikten oftast upp. När kroppen får låga signaler från insulin börjar den producera glukos från protein då den tror blodsockret är lågt (hos friska blir ju insulin lågt när bs är låg). Därför behöver man få kroppen att förstå att den inte behöver bryta ned protein till glukos. Detta försöker man faktiskt åstadkomma med diverse läkemedel som skrivs ut. Dessa bygger dock på att använda ett system i kroppen som redan är dysfunktionellt hos diabetiker. Andra alternativet är att bilda ketoger som då kommunicerar till cellerna via en annan väg och därför inte är beroende av ”insulin vägen”. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts