Jump to content

Potatis

ladyinthenorth

Recommended Posts

En väninna till mej har pga njurproblem fått rådet att lägga rå potatis i kallvatten minst halv timme innan hon kokar den. Detta f a stärkelsen i potatisen ska vattnas ur. 

Fråga: Visst är det i stärkelsen som kolhydraterna sitter eller .....? Ngn som vet vad som händer m kolhydraterna om jag lägger potatis i blöt innan jag kokar den? Älskar ju surströmming o vill inte äta den utan potatis!

• Like 3

Mmm... det kanske försvinner en del stärkelse (Kolhydrater). Men min gissning är att det är på marginalen.

Du kanske får göra ett litet undantag för detta helt enkelt. :) ...om det här är din enda "last"? 

• Like 5

Guest jala
41 minuter sedan, ladyinthenorth sade:

Älskar ju surströmming o vill inte äta den utan potatis!

Koka den och ät den kall, det blir då Resistent stärkelse och är bra för de goda bakterierna.

Kolhydraterna sitter inte i stärkelsen, utan stärkelse ÄR kolhydrater. Socker är en annan kolhydrat (och fibrer är en tredje). Stärkelse består av långa kedjor av sockermolekyler, och det är bara de minsta som kan lösas ut i kallt vatten. Skulle därför tro att det blir marginell skillnad.
Jag har svårt att tro att du äter surströmming så ofta (?) att de skulle ha någon betydelse att du äter potatis till.

• Like 5

Du kan visst äta lite potatis nån gång ibland.

Jenny Reimer skriver i "Födan vi är anpassade till" vad gäller spjälkning och potatis:

Stärkelse är den näst vanligaste polysackariden på jorden. Den vanliga stärkelsen är en blandning av två sorters jättemolekyler, amylos och amylopektin.
Stärkelse måste först hettas upp innan vi kan spjälka jättemolekylen till beståndsdelarna glukos, som är samma som blodsocker. Efter upphettning sker denna spjälkning snabbt. Utan upphettning går ”rå stärkelse”, t.ex. rå potatis eller obehandlat vetemjöl, rakt igenom mag- tarmkanalen som fibrer, om vi skulle få för oss att äta stärkelsen ”rå”. Däremot är all färdigkokt eller färdigungsbakad stärkelse att räknas som enbart blodsocker (glukos) så fort den kommit in i munnen.
Amylos är en lång rak kedja (den kan ha enstaka förgreningar) av glukosmolekyler och är löslig i varmt vatten. Smakar inte sött.
Amylopektin är uppbyggd på samma sätt, men är mycket kraftigare förgrenad och mycket större än amylos och bildar en gel med vatten. Det smakar inte sött. Amylopektin utgör ungefär 80% av stärkelsen som finns varvid amylosen utgör 20%. Normalt sett kan djur inte bryta ned polysackarider mitt i en kedja, enzymerna som spjälkar (hydrolyserar) polysackarider måste ha antingen en förgrening eller en ände av kedjan att börja med. Därför spjälkas polysackarider snabbare ju fler förgreningar de har. Amylopektin spjälkas alltså snabbare än amylos.
Potatis har mest amylopektin, som hydrolyseras till glukos av enzymet amylas. Säd har mest amylos, som spjälkas till glukos av amylas men kan också groddas till maltos, som spjälkas allra snabbast till glukos.

• Like 4

4 timmar sedan, ladyinthenorth sade:

En väninna till mej har pga njurproblem fått rådet att lägga rå potatis i kallvatten minst halv timme innan hon kokar den. Detta f a stärkelsen i potatisen ska vattnas ur. 

Fråga: Visst är det i stärkelsen som kolhydraterna sitter eller .....? Ngn som vet vad som händer m kolhydraterna om jag lägger potatis i blöt innan jag kokar den? Älskar ju surströmming o vill inte äta den utan potatis!

Ja altså jag kan avslöja så mycket som så att lägga råriven potatis i kallt vatten är den vanliga metoden för att utvinna RS/dvs resistent stärkelse.. dvs de stärkelsekorn man då river sönder utsöndras som glukos till vattnet, det slänger man  oså torkar man själva stärkelsekornen.

De kan då antigen användas för papperstillverkning, styva kragar eller drickas uppslammat i kallt vatten.

Grejen är att potatisen skall ätas rå.. till surströminng/njurbesvär.. what ever!

Så fort du uppvärmer potatis så gelatiniseras stärkelsekornen.. dvs de faller sönder i glukos.. iallafall vid 60 grader eller över.. så kokning är i princip inte ens tänkbart.

Nu så kan vissa delar av hela potatisar så länge de är hela återgå på grund av ofullständig nedbrytning till RS typ 3.. men skall lika f*rbannat ätas kalla!

https://en.wikipedia.org/wiki/Resistant_starch

Iallafall så tillhör jag den fåtal del av befolkningen som äter surströmming.. antagligen mest på grund av att min mor kommer från Norrland.. iallafall så älskar jag det inte och potatisen är då oftast kall.

Nackdelen är då att jag intar denna med kalla mandelpotatis som är kända för att inte innehålla särskildt mycket RS!

• Like 1

Guest jala
4 minuter sedan, Zepp sade:

Nu så kan vissa delar av hela potatisar så länge de är hela återgå på grund av ofullständig nedbrytning till RS typ 3.. men skall lika f*rbannat ätas kalla!

https://en.wikipedia.org/wiki/Resistant_starch

Kallt var det här. Översatt och klart,bara att sluka.

https://translate.google.se/translate?sl=en&tl=sv&js=y&prev=_t&hl=sv&ie=UTF-8&u=https%3A%2F%2Fen.wikipedia.org%2Fwiki%2FResistant_starch&edit-text=&act=url

5 minuter sedan, jala sade:

Mnjae.. det frigörs hur som helst glukos.. även om det är mindre.. men hur många gånger om året äter du surströming?

• Like 1

20 timmar sedan, ladyinthenorth sade:

Älskar ju surströmming o vill inte äta den utan potatis!

Ät surströmmingen med potatis. Hur många gånger om året kan det bli? För mig blir det ingen gång om året ?

Jag tror att de flesta av oss har saker vi inte avstår ifrån även om det kanske inte egentligen ingår i LCHF. Huvudsaken är att det inte triggar annat oönskat ätande och det kan du bara avgöra själv. 

• Like 4