Gå till innehåll

Lchf och matrestriktioner pga misstänkt magsår

Recommended Posts

Hej

Varit hos läkare på undersökning och misstänker magsår vilket jag nu får medicin för o inväntar gastroskopi. Jag får dock ej äta fett, mjölk el sura produkter mm. Meddelade att jag provat lchf o tyckte jag mådde bra sv det men läkaren rekommenderade ej det.

någon som har samma erfarenhet ?

• Gilla 1
  • Förvirrad 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Piano sade:

Hej

Varit hos läkare på undersökning och misstänker magsår vilket jag nu får medicin för o inväntar gastroskopi. Jag får dock ej äta fett, mjölk el sura produkter mm. Meddelade att jag provat lchf o tyckte jag mådde bra sv det men läkaren rekommenderade ej det.

Jaaa.. alla avråds från att äta extrema dieter.. det är väl bra per se?

Fast i realiteten så är inte LCHF så himla extremt per se.. till stora delar handlar det då om vad man anser om att äta hög andel fett!

Och därom tvistar de lärda.. men jag kan avslöja så mycket som så, att om man baserar sitt LCHF på riktigt bra råvaror så handlar det mest om att byta ut kolhydrater mot fett som energikälla.. dvs kolhydrater är utbytbara kalori för kalori så länge man får i sig resten av all näring.

Oså till misstänkt magsår, det vanligaste är faktiskt en bakteriinfektion, 

"Under de senaste tio åren har man förstått att de flesta magsår orsakas av en bakterie som kallas Helicobacter pylori. Andra orsaker är framför allt läkemedel som acetylsalicylsyra (till exempel Magnecyl och Trombyl) och inflammationshämmande läkemedel som ibuprofen och andra så kallade NSAID-preparat. "

https://www.netdoktor.se/mage-tarm/sjukdomar/magsar/

Iallafall, för att komplicera det hela så kan det oxå handla om reflux/magmunnsbråck/ärrbildning i de bägge magmunnarna!

Inte nog med detta.. intar man fett sent på kvällen och har dålig övre magmunn så kan man få halsbränna när man skall lägga sig.. dvs fettet kan leda till skumbildning lite som tvål gör, som kan tränga upp i övre magmunnen.

• Gilla 4
  • Tack! 2
Länk till inlägg

Ja reflux är konstaterat och kanske därför läkaren tog upp fett. När jag åt lchf blev det mycket rena produkter men kanske kan ta annat fett istället för tex mejeriprodukter ... ja vet ej om det gör skillnad. 

• Gilla 2
Länk till inlägg
27 minuter sedan, MariaF sade:

Vad i all sin dar fick du äta då? 

Läkaren menade bara jag skulle undvika syrligt, surt, fett, kryddigt, kolsyrat , alkohol mm så det finns säkert annat o äta? men gillar ju kryddor o kaffe o ramlösa tex?.

en bra läkare på sitt område men blev lite undrande över motståndet mot lchf

• Gilla 2
Länk till inlägg
13 minuter sedan, Piano sade:

Ja reflux är konstaterat och kanske därför läkaren tog upp fett. När jag åt lchf blev det mycket rena produkter men kanske kan ta annat fett istället för tex mejeriprodukter ... ja vet ej om det gör skillnad. 

Övre reflux har jag lite erfarenhet av, dvs inte själv ännu men min mor.. det gör svinont/man får halsbränna, särskild om man äter sent och vill lägga sig tidigt!

Sagt och gjort hon mumsade allehanda NSAID, det gjorde det nästan värre, speciellt när hon tog till Diklofenak/Voltaren!

Jodå hon konstaterades så småningom med övre magmunssår/ärrbildning, samt ett magsår!

Och man tog cellprover från magsäcken.. ingen Pyloriinfektion vad man kunde se iallafall utan mest troligt orsakat av flitigt intag av NSAID/Voltaren!

Det man däremot kunde konstatera är att hon har sår/ärr på övre magmunnen, dvs den har fortfarande svårt att sluta tätt.

Dvs om det hade handlat om nedre magmunnen så hade det varit betydligt besvärligare.

• Gilla 2
Länk till inlägg
3 timmar sedan, Piano sade:

Hej

Först bör framhållas att ingen på ett forum bör ge råd som kan uppfattas som medicinskt slutgiltiga. Det har t.ex. Tim Noakes som är medicinare och professor i Sydafrika resp. Annika Dahlqvist - läkare i Sverige fått känna på. Båda blev åtalade just för att ha lämnat råd (i riktning LCHF). Med detta sagt, kan nästan generellt sägas, att skolmedicinens utgångspunkt ligger på konventionell kost med liten andel fett och att läkare sannolikt är dåligt pålästa vad gäller LCHF. Tyvärr finns inte mycket på nätet om ev. magsår och LCHF som är särskilt läsbara.

För egen del efter snart 8 månader (så går det när man länge tror att man bara har drygt ett halvår på LCHF), kan jag bara säga att jag inte en enda gång haft halsbränna under LCHF-tiden. Sådan var tidigare mycket vanlig för mig. Kika f.ö. på kostdoktorns sajt:

https://www.dietdoctor.com/low-carb-can-cure-reflux-disease

där finns en del som talar för LCHF - du har ju själv sett en del positivt redan. Min misstanke är att LCHF sannolikt är just för dig. Kika på tråden: SOCKRETS SKADEVERKNINGAR här på forumet, så kommer du nog på en del av bakgrunden bl.a. till sur mage och raden följdverkningar vid sockerdieten. Du kan lätt söka på trådnamnet längst upp på sidans svarta fält. Förstoringsglaset.

• Gilla 1
Länk till inlägg
4 timmar sedan, Piano sade:

Hej

Hur känner du själv? Man är ju själv sin bästa doktor. ?

Mår du bättre eller sämre när du äter/inte äter fett, surt och kryddor?

Prova dig fram, men skippa fortfarande processade kolhydrater.

• Gilla 2
Länk till inlägg
1 timme sedan, Piano sade:

Läkaren menade bara jag skulle undvika syrligt, surt, fett, kryddigt, kolsyrat , alkohol mm så det finns säkert annat o äta? men gillar ju kryddor o kaffe o ramlösa tex?.

en bra läkare på sitt område men blev lite undrande över motståndet mot lchf

Vi kan konstatera att hen per se inte var helt fel ute.. förutom vad gäller LCHF!?

Men o andrasidan.. vem som helst kan påstå sig äta den mest optimala dieten.. utan att ha särskild koll på näringslära eller något annat!

Dvs hen har ju iallafall rätt på vad som påverkar Reflux negativt?

Oandrasidan så kan du i stället nämna vad du äter.. dvs det jag kan bidra med är väl Rössners kommentar, dvs de flesta äter som regel betydligt mer grönsaker på LCHF.. jamendåså, var hans kommentar!

Iallafall så har jag träffat olika läkare och det var den äldre som remiterade mig till deras dietist, fast han menade själv att det sällan hade någon som helst påverkan.. iallafall så kunde jag gett dietisten några råd, men jag avstod.. främst på grund av att jag är en ödmjuk person!

Oså på samma vårdinrättning så har jag även haft yngre läkare.. som skrivit ut statiner och annat, de tar jag aldrig ut!

Iallafall Reflux är en sak.. Pyloriinfektion/magsår något annat.. LCHF är något tredje!

Iallafall övre reflux är att föredra, det kan man reglera bättre själv.. man kan äta LCHF med mycket fett men man bör då se till att äta åtskilliga timmar innan man går och lägger sig!

Iallafall om man har problem med övre reflux så finns Gaviscon och liknade preparat som lägger sig som ett skum ovanpå eventuella måltider och hindra att magsyra tränger upp i matstrupen!

http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=19740830000013

• Gilla 1
Länk till inlägg
59 minuter sedan, Zepp sade:

Iallafall om man har problem med övre reflux så finns Gaviscon och liknade preparat som lägger sig som ett skum ovanpå eventuella måltider och hindra att magsyra tränger upp i matstrupen!

Bra att jag aldrig prövade medicinering utan gick direkt på LCHF. Listan med problem som kan relateras till socker har jag tillsammans med LCHF-vänner jag aldrig trodde vara anhängare, några gånger gått igenom. Vi hittar alla några symtom eller problem som efter LCHF-debuten försvunnit. När det gäller halsbränna, kan jag påstå att den och några detaljer till, fullständigt raderades av LCHF-kosten, redan efter en vecka.

Länk till inlägg
On 2018-05-02 at 20:44, iAnna sade:

Hur känner du själv? Man är ju själv sin bästa doktor. ?

Mår du bättre eller sämre när du äter/inte äter fett, surt och kryddor?

Prova dig fram, men skippa fortfarande processade kolhydrater.

Jag älskar ju kryddig stark mat men ibland kan jag inte, och inget kaffe heller. Fett har jag inte märkt ngt från. Höll mig innan till striktare lchf men halkade sen ur banan så att säga- men försöker ändå inte äta så mkt kolhydrater i form av bröd, potatis osv.  Men behöver minska på vikten nu oxå o behöver väl skärpa mig lite mer i mathållningen 

• Gilla 1
Länk till inlägg
On 2018-05-02 at 20:07, Zepp sade:

Övre reflux har jag lite erfarenhet av, dvs inte själv ännu men min mor.. det gör svinont/man får halsbränna, särskild om man äter sent och vill lägga sig tidigt!

Sagt och gjort hon mumsade allehanda NSAID, det gjorde det nästan värre, speciellt när hon tog till Diklofenak/Voltaren!

Jodå hon konstaterades så småningom med övre magmunssår/ärrbildning, samt ett magsår!

Och man tog cellprover från magsäcken.. ingen Pyloriinfektion vad man kunde se iallafall utan mest troligt orsakat av flitigt intag av NSAID/Voltaren!

Det man däremot kunde konstatera är att hon har sår/ärr på övre magmunnen, dvs den har fortfarande svårt att sluta tätt.

Dvs om det hade handlat om nedre magmunnen så hade det varit betydligt besvärligare.

Jag minns inte allt vad läkaren sa o får se vad gastroskopin visar. Men har varit sämre i perioder och fått astmalikn symtom som min astmamedicin ej hjälp så jag har fått ta kortison för att underlätta andningen . Sen ibland har jag kräkts pga magproblemen. Men oxå fått nån kramp i halsen o ej kunnat andas in el ut. Ja så jag ör ju glad att de undersökt . Men ska försöka med lchf igen fast ej så mkt mjölkprodukter o sura grejer

• Gilla 1
Länk till inlägg
15 minuter sedan, Piano sade:

Jag minns inte allt vad läkaren sa o får se vad gastroskopin visar. Men har varit sämre i perioder och fått astmalikn symtom som min astmamedicin ej hjälp så jag har fått ta kortison för att underlätta andningen . Sen ibland har jag kräkts pga magproblemen. Men oxå fått nån kramp i halsen o ej kunnat andas in el ut. Ja så jag ör ju glad att de undersökt . Men ska försöka med lchf igen fast ej så mkt mjölkprodukter o sura grejer

Astma har jag oxå en del erfarenhet utav, numera består mina enda mediciner mot detta utav kortisonpreparat, dvs pulmicort och rhinocort!

De verkar lokalt och är slemhinneavsvällande, funkar bäst/mest för mig när jag skall sova, dvs man kan inte sova om det bubblar slem, man hostar slem, när luftvägar näsa är irriterade och fyllda av slem!

Oså till gastroskopin.. lika bra att de kikar där och tar några cellprover så de kan kolla om det handlar om Pylori.

Iallafall när det kommer till kramp i luftrören så får man som regel Beta-2 stimulerare.. Ventolin.

Dvs det är ett annat symptom/annan orsak till symptomet Astma!

Vad jag vet så har jag iallafall inga problem med övre Reflux, men jag har inga problem med att föreställa mig vad det eventuellt kan ställa till med på en person som redan har astmadiagnos.. vi har ju redan en del problem med luftvägarna som ansluter till matsmältingskanalen!

Utan så här är det, man bör utreda de olika delarna, dvs pylori/andra orsaker till magsår, reflux, astma!

Ponera att du är lite som jag, dvs astmatisk, har du då problem med reflux kan jag nästan garantera att även astman blir värre/ökar irritationen.

• Tack! 1
Länk till inlägg
1 timme sedan, Piano sade:

Men ska försöka med lchf igen

Det bästa råd du kan ge dig själv - allt du beskriver talar för kraftiga förbättringar genom LCHF. Förresten kikade du på Sockertråden - där får du klart för dig sockrets skadliga effekter.

Bläddra upp tills du hamnar längst upp vid den svarta randen - uppsök:

Sockrets skadeverkningar 

Länk till inlägg

Mellan varven får jag halsbränna och det kommer ofta i samband med att jag äter mer fett vid ett och samma tillfälle. Framför allt om jag tar en fett-te (gillar inte kaffe) utan mat till. Om jag däremot äter fett fläsk och grönsaker så märker jag sällan nåt. Med andra ord är jag inne på samma linje som iAnna, att du ska försöka prova dig fram och notera dina reaktioner. Uteslut t ex mejerier ett tag och se hur du reagerar när de återinförs.

• Gilla 2
Länk till inlägg
56 minuter sedan, Nils Engström sade:

Då tycker jag absolut att du skall inta vänster sovläge, om problemet kvarstår på natten! Så kan du sova gott!?

Jag har partnern till höger så jag ligger redan på vänster sida... ? Fast halsbränna kommer oftast inte när jag ligger. 

• Gilla 1
Länk till inlägg
28 minuter sedan, MariaF sade:

Jag har partnern till höger så jag ligger redan på vänster sida... ? Fast halsbränna kommer oftast inte när jag ligger. 

Nej det beror just på att du redan ligger på vänster sida ? men då kanske din partner inte utnyttjar samma finess?!

Länk till inlägg
14 minuter sedan, Nils Engström sade:

Nej det beror just på att du redan ligger på vänster sida ? men då kanske din partner inte utnyttjar samma finess?!

Jag ligger ofta på rygg också men det går också bra. Har nog lite svårt att ta till mig att lymfan rinner åt vänster när man ligger när man behöver röra sig för att de stora musklerna ska pumpa runt den annars... Men visst, man ska inte förkasta nya idéer! ?

• Gilla 1
Länk till inlägg
2 timmar sedan, MariaF sade:

Jag ligger ofta på rygg också men det går också bra. Har nog lite svårt att ta till mig att lymfan rinner åt vänster när man ligger när man behöver röra sig för att de stora musklerna ska pumpa runt den annars... Men visst, man ska inte förkasta nya idéer! ?

Kroppens konstruktion kan vi inte göra mycket åt - organen sitter där de sitter. Vad lymfan beträffar, är det inte att den rinner åt vänster utan att hela paketet som låter huvudströmmen löpa på vänster sida gör det mest effektivt vid vänsterläge. Det har också med venen till hjärtat att göra⬅️.

• Tack! 1
Länk till inlägg

Mjälten är belägen på vänster sida av kroppen på baksidan bakom magsäcken och lungor, innanför i nedre delen av bröstkorgen.

Bra beskrivning om lymfsystemets betydelse för kroppen och hur det är uppbyggt fysiologiskt    https://www.1177.se/Stockholm/Tema/Kroppen/Immunforsvaret/Lymfsystemet/

• Gilla 2
  • Tack! 1
Länk till inlägg

Mitt misstänkta magsår kunde de inte hitta någon förklaring till, gjorde alla undersökningar som fanns. 

Problemen försvann till stor del när jag slutade med gluten och helt när jag också slutade med ko-mejeri. 

Det som orsakar reflux är magens ibland kraftiga rörelser för att få syran att ta ordentligt på proteinerna om man har dåligt med syra. Vad göra, drick nåt surt 15 minuter innan mat och undvik att dricka nåt till maten, vänta 2 timmar sen får du dricka nåt igen. Snåla inte med salt. 

Ofrivilliga kraftiga magrörelser blir det av komplicerade kolhydrater som börjar gasa-ifrån sig i magsyran. Och har du bakterier för högt upp i tarmsystemet typ SIBO kommer de att kalasa på även enkla kolhydrater och gasa-ifrån sig. 

Ät inte för sent på kvällen och rör gärna på dig lugnt och fint efter mat, längre promenad.

Fett har knappast nåt med reflux att göra. 

• Gilla 2
  • Tack! 2
Länk till inlägg