Harlequin Posted May 2, 2018 Share Posted May 2, 2018 Undrar om fler än jag märkt av positiva effekter av LCHF i samband med Golf. Själv har jag märkt en betydande skillnad i trötthet (både mentalt och fysisk), koncentration samt hunger. Tidigare var jag oftast riktigt hungrig efter 9 hål, trots att jag ätit en rejäl portion innan golfrundan, och efter 18 hål var jag alltid hungrig. Vad gäller den mentala biten hade jag oftast svårt att hålla ihop. Inte konstigt med tanke på att jag åt både bananer, mackor, äpplen osv under rundan. Vilket gjorde att jag troligen hade en blodsocker kurva som gick upp och ner som en jojo. Hade min golfpremiär i lördags och efter att spelat tre rundor så är det stor skillnad. Under alla tre rundorna åt jag enbart före (klassisk lchf frukost med ägg, bacon och majonnäs). Kände mig inte alls hungrig under tiden jag spelade mina 18 hål. Kände att jag hade mera ork och märkte att min mentala förmåga var bättre. . Givetvis drack jag vatten under rundan och unnade mig en kaffe. Men annars var det enbart bränslet från frukosten och förhoppningsvis ketosen som drev denna kropp Ska tilläggas att en runda golf tar ca 3-4 h att spela beroende på antalet spelare i bollen, köer ute på banan osv. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 3, 2018 Share Posted May 3, 2018 Inte för att jag spelar golf men jag kan maffa (lågintensiv träning) i 3tim på fastande mage utan problem. Golf är i alla högsta grad lågintensiv träning med mestdels aeroba processer (processer som använder syre) så det är precis som det ska. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted May 3, 2018 Share Posted May 3, 2018 Spelar golf och har ätit LCHF 5.5 år nu och håller helt med! Jag kan spela en hel runda utan att fylla på med energi och märker framförallt en stor skillnad när det kommer till de sista fyra hålen då koncentrationen tidigare alltid sviktade. Men nu, när alla andra blir trötta ungefär just där, så är det inga problem. Dock har jag alltid med mig ölkorv och nötter i bagen bara för att det är gott! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted May 3, 2018 Share Posted May 3, 2018 Ja man får liksom tillgång till ett stort batteri med energi man förut bara kunde ladda upp - Fettväven 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 3, 2018 Share Posted May 3, 2018 21 timmar sedan, Harlequin sade: Undrar om fler än jag märkt av positiva effekter av LCHF i samband med Golf. Själv har jag märkt en betydande skillnad i trötthet (både mentalt och fysisk), koncentration samt hunger. Tidigare var jag oftast riktigt hungrig efter 9 hål, trots att jag ätit en rejäl portion innan golfrundan, och efter 18 hål var jag alltid hungrig. Vad gäller den mentala biten hade jag oftast svårt att hålla ihop. Inte konstigt med tanke på att jag åt både bananer, mackor, äpplen osv under rundan. Vilket gjorde att jag troligen hade en blodsocker kurva som gick upp och ner som en jojo. Hade min golfpremiär i lördags och efter att spelat tre rundor så är det stor skillnad. Under alla tre rundorna åt jag enbart före (klassisk lchf frukost med ägg, bacon och majonnäs). Kände mig inte alls hungrig under tiden jag spelade mina 18 hål. Kände att jag hade mera ork och märkte att min mentala förmåga var bättre. . Givetvis drack jag vatten under rundan och unnade mig en kaffe. Men annars var det enbart bränslet från frukosten och förhoppningsvis ketosen som drev denna kropp Ska tilläggas att en runda golf tar ca 3-4 h att spela beroende på antalet spelare i bollen, köer ute på banan osv. Jag spelar inte Golf.. men har liknande referenser, dvs när jag kuskat runt i landet på semester, då står jag mig på frukost och kvällsmål utan några särskilda dippar! Ioförsej kan man vara lite extra sugen på kvällen, det uppfattar jag främst som positivt, men inga dippar mitt på dagen! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts