Jump to content

Bacon och korv?

Recommended Posts

Hej!

Nyss avslutat boken Kostrevolutionen och är nyfiken på detta med processad mat.

Tycker det är vanskligt att man inte kan enas om rätt och fel i kostvärlden.

Bacon och korv hör till kategorin processad mat och är mig veterligen fortfarande hälsovådligt.

Ser dock dessa ingredienser ofta i Lchf-recept. Hur kommer det sig?

Obs. Jag är inte intresserad av åsikter i denna tråd utan underbyggd fakta. Tack på förhand.

• Like 3

4 timmar sedan, Joachim sade:

Obs. Jag är inte intresserad av åsikter i denna tråd utan underbyggd fakta. Tack på förhand.

Tror inte det finns mycket fakta ... men jag håller med dig. ?

• Like 3
  • Thanks 1

Försök hitta en korv i våra matbutiker som inte innehåller socker eller stärkelse, lycka till. Men det finns korv på annat håll som bara innehåller kött, fett och kryddor. Det man märker är att man inte orkar äta så mycket, kanske upp till två korvar när man förr åt 10 st "hot dogs" utan problem? Så, nä inte all korv är processad på ett negativt sätt? När det gäller bacon är det väl nitriten som är lite tveksam....

Rolle på Österlen

• Like 3

2 minuter sedan, Hackarn sade:

Då bör charkuterierna uteslutas helt, och kanske även mejerier beroende på hur långt man är villig att gå och se mer åt paleo/AIP-hållet, men det är en annan femma och kunskap i sig.

Förlåt en oinvigd, men vad är AIP? ?

• Like 2

Guest jala
36 minuter sedan, Joachim sade:

Superintressant med AIP med tanke på att forskare i Uppsala nu tror att diabetes typ 1 är en inflammation och på sikt kan behandlas med antibiotika.

Eller AIP då...

I stället för antibiotika så går det bra med Kolloidalt silver.

Att man har kunnat äta sig frisk från typ 1 om den upptäcks i ett tidigt skede har vi vetat i några år.

5 minuter sedan, jala sade:

I stället för antibiotika så går det bra med Kolloidalt silver.

Att man har kunnat äta sig frisk från typ 1 om den upptäcks i ett tidigt skede har vi vetat i några år.

Att det skulle gå att äta sig frisk från typ 1D har inte jag läst någon stans, men det kan bero på att jag läst för lite, finns det några berättelser från någon som gjort detta så vore det intressant med en länk till det samma.

• Like 1

Det där med bacon...det är väl lite interna lchf-skämt också, att alla lchf-are äter bacon jämt och samt. Länkar till sidor som visar konstiga baconrecept, tandkräm med baconsmak, utomstående som förfasar sig over vår kost som består av bacon I gradde...åtminstone förekom det ofta förr.

Själv är jag inte särskilt intresserad av bacon. Äter det ibland på hotellfrukost och som smaksättning I mat. T.o.m. Viktväktarna går med på att bacon inte behöver bytas ut I Flygande Jakob, för det ger smaken. Åtminstone var det så på den tiden jag gick där och förundrades over alla idéer om att byta ut ingredienser mot mer fettsnåla alternative... Men jag räknar det ju inte som någon direct hälsosam mat, och inte som nödvändigt. Även om baconlindad chèvre är gott...

• Like 4

Guest jala
1 timme sedan, Bosse50 sade:

Att det skulle gå att äta sig frisk från typ 1D har inte jag läst någon stans, men det kan bero på att jag läst för lite, finns det några berättelser från någon som gjort detta så vore det intressant med en länk till det samma.

Kan inte hitta något men vill minnas att det var en diskussion hos kostdoktorn för några år sedan.

Guest jala
56 minuter sedan, MariaF sade:

Men jösses vilken konstig översättning..?

Vad då konstig översättning? Det är simple Google translate, det är inte meningen att vi skall begripa något.?

10 timmar sedan, RolleE sade:

Försök hitta en korv i våra matbutiker som inte innehåller socker eller stärkelse, lycka till. Men det finns korv på annat håll som bara innehåller kött, fett och kryddor. Det man märker är att man inte orkar äta så mycket, kanske upp till två korvar när man förr åt 10 st "hot dogs" utan problem? Så, nä inte all korv är processad på ett negativt sätt? När det gäller bacon är det väl nitriten som är lite tveksam....

Rolle på Österlen

Slaktarkorv (grov)?

• Like 1

34 minuter sedan, Effie sade:

Varför kör man Google Translate på en norsk text? Där borde väl resultatet bli mer svårläst än originalet.

Man kan välja original längst upp till höger på sidan så blir det Norska igen.

• Like 2

17 timmar sedan, Joachim sade:

Hej!

Bacon och korv hör till kategorin processad mat och är mig veterligen fortfarande hälsovådligt.

Mm, processad mat är underbart.. ger både kalorier och näring!

Dvs om du själv processar dessa via matlagning helst i den högre skalan av matlagningskunskaper!

En helt annan sak är att köpa redan färdigprocessad mat, ready to eat till lågt pris!

Dvs du processar maten via matlagning.. se upp med mat där någon fabrik redan processat maten för dig och tillsatt en massa saker för att dryga ut/för att det skall få längre shellftime osv!

Såå.. korv och bacon.. finns i en himla massa varianter.. iallafall ICA har ett extra prima bacon... finns annat oxå men jag tar det som exempel.. fyra ingredienser!

Torrsaltat+bacon+ICA.jpg

Dvs jag har svårt för att begripa att du själv skulle kunna processa/laga till ett bättre bacon själv, även om du kände en bonde som pussade sina grisar varje dag

Sååå det räcker gott med 4 ingredienser för ett hyfsat bacon.. fem är för många, korvar kan då ioförsig innehålla en del kryddor och oxå.

Oså till nitritsalt.. det har användts iallafall i minst tusen år för att undvika Botulism, så på så sätt är det positivt, dvs det handlar om en konserveringsmetod.

• Like 1
  • Thanks 1

• 1 year later...
2 timmar sedan, Monica Palmgren sade:

Jaha jaha, det var ju bra. Men hur är det då med stekt fläsk? Hur mycket fläsk kan man äta åt gången (per portion på ketokost alltså)?

Det beror på vilken skola du vill följa. Vissa väljer handflatemodellen (samma volym som handens storlek, kapad vid handleden) för att man inte har fungerande mättnadssignaler. Andra väljer att äta tills de är mätta och nöjda. Då är det bra om ma inte slänger i sig maten förstås.

• Like 2

9 timmar sedan, Monica Palmgren sade:

aha jaha, det var ju bra. Men hur är det då med stekt fläsk? Hur mycket fläsk kan man äta åt gången

Nu så har jag prexis köpt ett paket färskt osaltat fläsk, jag brukar max ta 4 skivor, min mor nöjer sig med två.

Till det så äter vi pisasallad, dvs det är min mor som gillar det, hon vill ha den finstrimlad, så får hon göra den, jag blandar i olivolja äppelcidervänäger sallt o peppar.. det är jag som vill ha äppecidervinägern!

Oså på det lite tomat och gurka!

OK. Tack! Jag ser att 100g stekfläsk bara innehåller ca 9g protein, så om jag ska ha 60-70g protein sammanlagt per dag så är det ju ganska lite med 100g. På det paket jag brukar köpa, och som väger 275g , brukar jag ta halva paketet. Det blir en försvarlig mängd i pannan. Det är ju tunt! Men oerhört gott. Fettflottet är ju jättegott också att hälla över kokt broccoli tex. Bara undrade över varför folk brukar äta så lite, det är ju underbar mat! Sånt som man blir riktigt, riktigt sugen på. Pizzasallad till var en bra idé, har jag inte tänkt på. Sen brukar jag göra så, att jag tillagar maten med ganska måttligt med fett till vardags, och sen ser jag till att få i mig fettkaffe mellan målen. Känns fräschare än att dränka in maten, lurar mig själv lite. Men just stekflott KAN man ju dränka in med för det är ju så gott. Bra att spara också, eftersom man lätt blir trött på smör. Färskt fläsk är också underbar mat tycker jag, bara salta själv och steka. Tjocka skivor, mmm!

• Like 2

On 2019-05-05 at 06:55, Monica Palmgren sade:

OK. Tack! Jag ser att 100g stekfläsk bara innehåller ca 9g protein, så om jag ska ha 60-70g protein sammanlagt per dag så är det ju ganska lite med 100g. På det paket jag brukar köpa, och som väger 275g , brukar jag ta halva paketet. Det blir en försvarlig mängd i pannan. Det är ju tunt! Men oerhört gott. Fettflottet är ju jättegott också att hälla över kokt broccoli tex. Bara undrade över varför folk brukar äta så lite, det är ju underbar mat! Sånt som man blir riktigt, riktigt sugen på. Pizzasallad till var en bra idé, har jag inte tänkt på. Sen brukar jag göra så, att jag tillagar maten med ganska måttligt med fett till vardags, och sen ser jag till att få i mig fettkaffe mellan målen. Känns fräschare än att dränka in maten, lurar mig själv lite. Men just stekflott KAN man ju dränka in med för det är ju så gott. Bra att spara också, eftersom man lätt blir trött på smör. Färskt fläsk är också underbar mat tycker jag, bara salta själv och steka. Tjocka skivor, mmm!

Mnjae, då har du nog kikat på processat fläsk.. dvs de har tryckt in en massa vatten och salt?

"

Sidfläsk av gris

1 394 kJ (333 kcal) / 

Portionsstorlek 100 g       

Energiintag

0 %20 %40 %60 %80 %100 %

fett, totalt Mitt intag82 %

protein, totalt Mitt intag18 %

Makrokomponenter
Näringsämne Mängd Metod Informationskälla Publikation
energi, beräknad 1 394 kJ (333 kcal) summerat av delfaktorer producerat av THL  
kolhydrater, digererbara 0 g överfört producerat av THL  
fett, totalt 30.9 g beräknat producerat av THL  
protein, totalt

14.8 g"

https://fineli.fi/fineli/sv/elintarvikkeet/706?portionUnit=G&portionSize=100

• Like 1

On 2018-05-03 at 02:10, Joachim sade:

Hej!

Dessa ämnen finns ju även naturligt i andra livsmedel.

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/nitrat-nitrit-och-nitrosaminer

• Like 2

On 2018-05-03 at 02:10, Joachim sade:

Hej!

Ingen korv eller bacon är det andra likt.. undvik hur som helst alla fuskprodukter, stoppa din korv själv och rök ditt eget bacon!

Dvs vad är problemet.. jo det är att varken korv eller bacon är namskyddade, så då får man saluföra lite vad skit som helst under de beteckningarna.

Utan det handlar om saluföringsmetoder, dvs där man marknadsför något som nästan smakar korv eller bacon!

Iallafall.. läs innehållsförteckningen, den bör bestå av max 4 ingredienser, köttråvara (där ingår fettet oxo) eventuellt några pocent kolisar i form av potatismjöl för koncistensen, Nitritsalt och ascorbinsyra!

Det finns sådana i vanliga affärer, men folk tenderar att köpa såna som är billgare där de tryckt in 25% vatten.. varvid det tarvas upp till 10 nya kemikalier/E-nummer för att få det hela att hålla ihop.

Iallafall så slipper de då bära hem ytterligare vatten samt kemikalier, de får det på köpet.. rätt dyrt vatten ioförsig.

• Like 2

6 timmar sedan, Zepp sade:

Mnjae, då har du nog kikat på processat fläsk.. dvs de har tryckt in en massa vatten och salt?

"

Sidfläsk av gris

1 394 kJ (333 kcal) / 

Portionsstorlek 100 g       

Energiintag

0 %20 %40 %60 %80 %100 %

fett, totalt Mitt intag82 %

protein, totalt Mitt intag18 %

Makrokomponenter
Näringsämne Mängd Metod Informationskälla Publikation
energi, beräknad 1 394 kJ (333 kcal) summerat av delfaktorer producerat av THL  
kolhydrater, digererbara 0 g överfört producerat av THL  
fett, totalt 30.9 g beräknat producerat av THL  
protein, totalt

14.8 g"

https://fineli.fi/fineli/sv/elintarvikkeet/706?portionUnit=G&portionSize=100

Jaha du, nu blev jag lite förvirrad. Slog på Scan sidfläsk och hittade sidan Fatsecret Sverige. Där påstår man: fett 30g, kolhydrater 0,5g, protein 13g. Ja det är ju lite mer. Ska se vad jag fick 9g ifrån då. Intressant. 320 kalorier säger man också, och det stämmer ju inte med din tabell. Som då är på färskt fläsk ja.

• Like 1

6 minuter sedan, Monica Palmgren sade:

Jaha du, nu blev jag lite förvirrad. Slog på Scan sidfläsk och hittade sidan Fatsecret Sverige. Där påstår man: fett 30g, kolhydrater 0,5g, protein 13g. Ja det är ju lite mer. Ska se vad jag fick 9g ifrån då. Intressant. 320 kalorier säger man också, och det stämmer ju inte med din tabell. Som då är på färskt fläsk ja.

Jaha, jag råkade nog ta det som kom upp först bara, Pork Belly. Inte samma sak nä. Men inte så himla mycket mer i alla fall. Intressant. Tack! Älskar fläsk. Kanske inte behöver dra ner så mycket ändå. Lär vara det sammanlagda antalet proteiner per dag som är det viktigaste.

• Like 1

20 timmar sedan, Monica Palmgren sade:

Jaha, jag råkade nog ta det som kom upp först bara, Pork Belly. Inte samma sak nä. Men inte så himla mycket mer i alla fall. Intressant. Tack! Älskar fläsk. Kanske inte behöver dra ner så mycket ändå. Lär vara det sammanlagda antalet proteiner per dag som är det viktigaste.

Ja jag finns här för att göra alla förvirrade.. dvs så att de börjar tänka själva.

Man kan ta vilket annat livsmedel som helst och få en massa olika värden.. av naturliga orsaker.

Dvs ingen gris är lik någon annan.. men man får ju en hint iallafall?

Iallafall.. fläsk/bacon är fett.. upp mot 85E% likaså lax, sill, makrill, avocado.

Jag misstänker faktiskt att Pork Belly faktiskt är just sidfläsk?

Iallafall så är jag så gammal att jag minns något som hette Amerikafläsk, det var extra fett och extra salt.

Oså vad gör man sen mitt i all förviringen, jo först läser man innehållsförteckningarna på maten man köper, sen väljer man de med mest köttråvara.. med minst ingredienser.

Har man kommit väl dit så är det sen raksträcka fram till att "äta riktig mat" och lita på att kroppen kan reglera både intag och uttag?

Dvs vi får hur som helst kämpa med den mentala biten, dvs intag och uttag.

• Like 4