Nils Engström Posted May 4, 2018 Share Posted May 4, 2018 Många tror, dock inte på detta forum, att sömnen bara är till för hjärnans återhämtning. I själva verket berör sömnbehovet hela kroppen – bl.a. dess behov av avgiftning. För optimal sömn har viloläget visat sig ha allra största betydelse. Varför vänster viloläge ger optimal sömnfunktion Avgiftning inte minst av hjärnan, ett av de viktigare syftena med sömnen, sker effektivast i vänster viloläge. Optimal lungkapacitet uppnås främst genom förhöjning av kroppsläget vid sängens huvudända. Hjärtat kan då fokusera på att leverera syremättat blod till vitala organ. Härigenom lindras ev. problem med andningen, främst vid apné. Genom att luftvägarna hålls effektivt öppna, lindras också ev. symtom på astma. Återställningsprocessen vid bihåleinflammation snabbas upp. Risken för lungödem och svullnad i ben och andra organ reduceras resp. risken för gikt och åderbråck. Optimal lung- och hjärtkapacitet bidrar till att djupsömnen inträder snabbare än annars och minskar kroppens behov av att ändra läge (till ryggläge). Ryggvärk hindras genom att kroppen lättare slappnar av i sidoläge. Ryggraden har då lättare att förbli avspänd, genom att höft- och axelparti tillåts sjunka ner i underlaget, särskilt fördelaktigt om mjuka zoner i resårmadrassen finns för ändamålet. Smärta, genom artrit i över- eller underkroppen lindras avsevärt eller upphör i vänster viloläge. Vid ischiassmärta bör både huvud- och fotända justeras i höjdled tills minimal smärta kvarstår eller helt upphör. Huvudvärk på morgonen, minskar eller försvinner. Diet och matsmältning. Sena måltider (på kvällen) och att därefter ligga i horisontellt läge hindrar matsmältningen (drar ut på den). Med huvudändan förhöjd förbättras matsmältningen, i vänster viloläge. Halsbränna förhindras effektivt. Sådan kan uppstå efter en kryddig eller syrlig måltid eller om magmunnen normalt läcker. Eftersom övre magmunnen och magsäckens vätskenivå vid vänster viloläge ligger under strupens nivå, kommer den sura vätskan aldrig att nå strupen. I det fall kroppsläget ändras till höger sidoläge och huvudändans lutning är alltför liten, kommer magsäckens vätskenivå att ligga högre än svalget. Vid läckande magmun kommer magsyran att fylla matstrupen fram till svalget med halsbränna som följd, Den vetenskapligt förankrade informationen, har bl.a. samband med det viktiga faktum att huvuddelen av kroppens cirkulation av lymfvätska ligger på vänster sida av kroppen och styrs därifrån. Vid vänster sovställning stimuleras dräneringen av gifter via flödet från lymfkörtlarna effektivast och förbättrar därigenom filtrering och bortforsling bl.a. av avfallsprodukter från hjärnan. Därigenom förebyggs risken för successiv utveckling av minnesstörningar, som kan medverka till uppkomsten av Alzheimers sjukdom. Blodcirkulationen förbättras under hela natten. Viktigt är att belastningen på den största venen, som ligger på höger sida av kroppen, minskas. Den förser höger sida av hjärtat med blod. Blodflödet till hjärta och njurar förbättras därför. Den förbättrade cirkulationen ökar effektiviteten på matsmältningen genom den mindre belastningen på levern. Detta stimulerar i sin tur gallflöde och tillflöde / absorption av näringsämnen (risken för fetma anses minska genom den förbättrade matsmältningen). Sovpositionen i vänster sidoläge lämpar sig f.ö., för den som snarkar på grund av sömnapné (eller snarkar av annat skäl). Apné är ett tillstånd som gör att individen med jämna mellanrum vaknar på natten, när andningen periodvis upphör. Detta inte bara minskar kvaliteten på sömnen, utan kan också vara farligt, om frekvensen andningsavbrott är stor (kan orsaka minnesstörningar resp. Alzheimers sjukdom). När det rör sig om obstruktiv apné, för den som ogillar användningen av andningsmask, ger sidoläge ofta god effekt, särskilt om sängens huvudsida höjs ytterligare. Alla luftvägar hålls då vanligen fria (tunga, gomsegel och halsmuskler i neutralläge), varför apné med följande snarkning kan upphöra. Ref. bl.a.: https://lifespa.com/amazing-benefits-of-sleeping-on-your-left-side/ Förresten hur brukar ni själva sova? 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted May 4, 2018 Share Posted May 4, 2018 Oavsett vilken sida man sover på är god sömn viktigt även för insulinresistans, se t.ex https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0026049518300635 Muntejpning för bättre sömn är ett populärt biohack, se tex https://www.medvetenandning.se/artiklar/andas-battre-sov-battre/ och https://martinajohansson.se/nytt-biohack-muntejp-forbattrad-somn/ 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted May 4, 2018 Author Share Posted May 4, 2018 2 minuter sedan, Skärfläcka sade: Oavsett vilken sida man sover på är god sömn viktigt även för insulinresistans Det sägs så och det har sannolikt att göra med effektiv dränering vid avgiftningsprocessen. Fortfarande anses just vänsterläge, av nämnda skäl, ge bästa effekten. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotta_B Posted May 4, 2018 Share Posted May 4, 2018 Jag somnar 95 procent av gångerna i högerläge. Jag sover oftast väldigt bra. Perioder då jag inte sover bra har att göra med stress hos mig själv. Personligen ser jag stress som en grundläggande faktor till både sämre hälsa och sämre sömn/svårt med insomning (inte bara för egen del). 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted May 4, 2018 Author Share Posted May 4, 2018 12 minuter sedan, Lotta_B sade: Jag somnar 95 procent av gångerna i högerläge. Jag sover oftast väldigt bra. Perioder då jag inte sover bra har att göra med stress hos mig själv. Personligen ser jag stress som en grundläggande faktor till både sämre hälsa och sämre sömn/svårt med insomning (inte bara för egen del). Då borde du göra en medveten växling till vänsterläge, som ger optimalt resultat! Det finns vetenskapliga belägg för det. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotta_B Posted May 4, 2018 Share Posted May 4, 2018 17 minutes ago, Nils Engström said: Då borde du göra en medveten växling till vänsterläge, som ger optimalt resultat! Det finns vetenskapliga belägg för det. Den senaste tiden har jag nog vaknat mer eller mindre på rygg. Jag har inga metabola sjukdomar, ligger inte i riskzonen för några sjukdomar överlag. Därför är jag ett dåligt exempel (eller ett bra?) hahahahaha Något som jag och en kollega pratade om var att vi båda valde att ligga med ryggen mot våra resp. partners. Det är faktiskt snarare det som har avgjort vilken sida jag somnar på (för det har varierat genom åren). 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted May 4, 2018 Share Posted May 4, 2018 Intressant det där med sidoläge, och mjuka zoner i sängen. Det har ju ofta hävdats att hård säng är bra för ryggen. Och jag har försökt sova i hårda sängar, och ligger dåligt, får ont lite här och där, ryggraden känns sned, höfterna får inte plats. Sängen ska vara lagom mjuk! Däremot har jag mycket svårare att somna om jag ligger på vänster sida. Har hört detta förr, och försökt, men givit upp. Kan försöka igen, för att se om det gör någon skillnad...med vad då, tro? Somnar på sidan, ibland på magen; vaknar alltid i samma läge. Och det där med att somna med ryggen åt partnern...ligger något i det. Fast det beror ju på hur han ligger, också. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted May 4, 2018 Share Posted May 4, 2018 Jag har en riktigt mjuk och bekväm (dyr) säng. Jag somnar alltid på rygg. Och vaknar på rygg. Vänder mej inte i sömnen ens. Ibland ligger jag kortare stunder på höger sida. Vänster sida funkar inte ens korta stunder. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted May 4, 2018 Author Share Posted May 4, 2018 4 minuter sedan, Effie sade: Det har ju ofta hävdats att hård säng är bra för ryggen Ja, tänk att den gamla uppfattningen fortfarande lever kvar - den hade med ryggläkarnas rekommendationer på 1940-talet att göra (kedjebottensängtiden). Av erfarenhet visste läkarna att kedjebotten började svaja efter några år (hängbotten). Då blev rekommendationen att lägga en masonitplatta under madrassen (som oftast var en decimeter tjock - det blev hårt det). Därefter kom talesättet : "doktorn säger att det är bra för ryggen att ligga hårt!" Du har naturligtvis rätt - lagom mjukt ska det vara. Vad gäller den rent fysiologiska finessen med vänster sömnläge är just att huvuddelen av kroppens cirkulation av lymfvätska ligger på vänster sida av kroppen och att styrningen sker där. Vid vänsterläge stimuleras dräneringen av gifter via flödet från lymfkörtlarna effektivast och förbättrar filtrering och bortforsling av avfallsprodukter från hjärnan. Så om du kan - försök igen! En stor kudde bakom ryggen kan hindra att man rullar på rygg. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted May 4, 2018 Author Share Posted May 4, 2018 1 timme sedan, Trollmormor sade: Jag har en riktigt mjuk och bekväm (dyr) säng. Jag somnar alltid på rygg. Och vaknar på rygg. Vänder mej inte i sömnen ens. Ibland ligger jag kortare stunder på höger sida. Vänster sida funkar inte ens korta stunder. Naturen gör inte alltid vad som är bäst för oss. Man får ibland göra en egen insats. Som du sett är det mycket stora fördelar förenade med vänster sidoläge. När jag för länge sen fick klart för mig fördelarna, var det bara att anpassa sig. Det gick bra. Redan före LCHF sov jag alltså sedan länge mycket bra genom mitt vänsterläge men efter LCHF har min sömn blivit rent fantastisk, precis som förväntat - lägger huvudet på kudden och vaknar i princip efter fem minuter som visar sig vara sex timmar. Förhållandet djupsömn/remsömn kraftigt förbättrat - ett av kännetecknen för LCHF - så har jag alltså haft det under snart åtta härliga, friska LCHF-månader. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted May 4, 2018 Author Share Posted May 4, 2018 2 timmar sedan, Effie sade: att se om det gör någon skillnad...med vad då, tro? Inget du kanske känner av direkt men som kroppen känner av under sömnen och som leder till en sund kropp i varje fall som på sikt ger viktiga effekter. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted May 4, 2018 Share Posted May 4, 2018 8 timmar sedan, Skärfläcka sade: Muntejpning för bättre sömn är ett populärt biohack Jag har testat muntejp sedan i februari. Ingen dramatisk skillnad, men jag tycker ändå att jag har färre uppvaknanden under natten är tidigare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted May 4, 2018 Author Share Posted May 4, 2018 4 timmar sedan, Tureborgaren sade: Jag har testat muntejp sedan i februari. Ingen dramatisk skillnad, men jag tycker ändå att jag har färre uppvaknanden under natten är tidigare. Borde du inte testa vänster viloläge - du har stora fördelar att förvänta. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted May 5, 2018 Share Posted May 5, 2018 7 timmar sedan, Nils Engström sade: Borde du inte testa vänster viloläge - du har stora fördelar att förvänta. Är det att ligga på vänster sida helt enkelt, eller någon särskild position? Jag vänder mig åt alla möjliga håll när jag sover, utom på mage. När jag ligger på sidan blir jag väldigt varm, av någon anledning. Började efter övergångsålderna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted May 5, 2018 Share Posted May 5, 2018 Jag testade i natt att lägga mig på vänster sida. Jo, jag lyckades somna. Jag vaknade någon gång under natten, hade ont lite här och var av ovan ställning; vände på mig och somnade om. Vaknade någon gång till, vände tillbaka och sov väl en stund till. Ja, en natt är inte mycket att dra slutsatser av; jag ska försöka minnas detta ett tag till...men det är ju svårt att avgöra om det har någon effekt, om effekten är "det ska nog vara bra på lång sikt" 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted May 5, 2018 Share Posted May 5, 2018 Jag har hört det där med vänster sida förut men inte aktivt jobbat på det. Har min insomningsförarbete i ryggläge, vänder vanligtvis till höger precis vid insomning p.g.a partner. Sen lite hit och dit. Min man säger ofta nuförtiden att jag har snarkat(även i tv-fåtöljen sittandes) vilket jag inte tror(hört någon säga) att jag gjort förr. Han tycker dock att det är skönt att få bekräftelse på att jag sover eftersom min sömn vanligtvis är halvkass. När jag vaknar under natten (ångest och klarvaken vid 4.00)så brukar jag aktivera medveten andning. Det funkar bra, dämpar ångesten och somnar om efter en stund. Det finns en koppling mellan sänkta östrogennivåer och förhöjda kortisolnivåer under tidiga morgontimmar. Även snarkning=dålig andning(syrebrist) kan också ge ångest så det är absolut värt att jobba på att förbättra. Ska testa det där med att ligga på vänster sida mer aktivt och höja upp överkroppen. Är villig att testa allt för en bra sömn. Tack för info, Nils! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koljoxen Posted May 5, 2018 Share Posted May 5, 2018 2 timmar sedan, Tureborgaren sade: Är det att ligga på vänster sida helt enkelt, eller någon särskild position? Jag vänder mig åt alla möjliga håll när jag sover, utom på mage. När jag ligger på sidan blir jag väldigt varm, av någon anledning. Började efter övergångsålderna. Va, finns det fler än jag som blir alldeles för varm av att ligga på sidan? Fryser på rygg.. Testade att ligga åt vänster i natt, men höger är favvosidan så det kommer att gå åt en del träning tror jag. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted May 5, 2018 Share Posted May 5, 2018 Jag har god användning av "Tapping" (när jag kommer ihåg) som får mig att somna och somna om lättare. - Läs om "Tapping" ni som inte har träffat på det förr. Man kan söka på EFT för grundläggande information eller gå till Dr Mercolas hemsida. Enkelt beskrivet är det en teknik där man "knackar" med fingertopparna på bestämda ställen på hand, huvud o kropp. - Har förvånandsvärt bra effekt på sömnen. Och inga dåliga eftereffekter som t ex insomningstabletter. En annan sak som fungerar bra för mig som haft värk i många år (vägrar värktabletter numera) som gör det svårt att somna in är att jag har en massa mjuka kuddar som jag bäddar in min kropp med på olika vis så jag kan slappna av. Om jag vill sova på sidan så lägger jag en kudde stadigt bakom ryggen och då fungerar det bra. Jag har också en väldigt mjuk extrafilt som jag bäddar in axlar o huvud med. - Haha - ja ni skulle bara se hur det ser ut när jag sover! 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 5, 2018 Share Posted May 5, 2018 2 minuter sedan, kickilotta sade: Jag har god användning av "Tapping" (när jag kommer ihåg) som får mig att somna och somna om lättare. - Läs om "Tapping" ni som inte har träffat på det förr. Man kan söka på EFT för grundläggande information eller gå till Dr Mercolas hemsida. Enkelt beskrivet är det en teknik där man "knackar" med fingertopparna på bestämda ställen på hand, huvud o kropp. - Har förvånandsvärt bra effekt på sömnen. Och inga dåliga eftereffekter som t ex insomningstabletter. En annan sak som fungerar bra för mig som haft värk i många år (vägrar värktabletter numera) som gör det svårt att somna in är att jag har en massa mjuka kuddar som jag bäddar in min kropp med på olika vis så jag kan slappna av. Om jag vill sova på sidan så lägger jag en kudde stadigt bakom ryggen och då fungerar det bra. Jag har också en väldigt mjuk extrafilt som jag bäddar in axlar o huvud med. - Haha - ja ni skulle bara se hur det ser ut när jag sover! Gärna en bild på hur det ser när du sover. 2 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted May 5, 2018 Share Posted May 5, 2018 23 timmar sedan, Effie sade: Det har ju ofta hävdats att hård säng är bra för ryggen. Som vanligt tror jag att det finns flera sanningar beroende på vad ens huvudsakliga problem är. A och O borde vara att man hittar en sovposition som gör att man kan kan slappna i sina muskler och ett alternativ är att skippa sängen och sova på golvet 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted May 5, 2018 Author Share Posted May 5, 2018 6 minuter sedan, Skärfläcka sade: A och O borde vara att man hittar en sovposition som gör att man kan kan slappna i sina muskler och ett alternativ är att skippa sängen och sova på golvet Gossen som talade för det hårda golvet som sömnunderlag ligger helt utanför fokus i denna tråd. Det viktigaste av allt som sovställningen kan medverka till, har att göra med hjärnans och kroppens avgiftning i övrigt. Att sova på sidan på ett hårt golv är inte att tillråda i det sammanhanget. Skälet till att viloläge vänster är optimalt för avgiftningen, har med inälvornas läge i kroppen att göra, som innebär att huvuddelen av kroppens cirkulation av lymfvätska sker på vänster sida av kroppen och styrs därifrån och att vänster sovställning då stimulerar dräneringen av gifter via flödet från lymfkörtlarna och därigenom förbättrar filtrering och bortforsling bl.a. av avfallsprodukterna från hjärnan. Under processen genom just vänsterläget förbättras också blodcirkulationen under natten. Dessutom minskas belastningen på den största venen, som ligger på höger sida av kroppen. Den venen förser höger sida av hjärtat med blod, i sin tur innebärande förbättrat blodflöde till hjärta och njurar. Sammanlagt ökar den förbättrade cirkulationen effektiviteten på matsmältningen genom att levern får mindre belastning. Detta stimulerar i sin tur gallflöde och tillflöde / absorption av näringsämnen. Alltså, som många nog missat, finesserna med vänsterläget har med kroppens viktiga avgiftning att göra inte om valet av olika sovställningar ur bekvämlighetssynvinkel. Vad den beträffar kan jag själv bära vittnesmål om hur envishet lönar sig. Lite omställningsproblem kanske jag hade under några nätter men det räckte med att tänka på de otvetydiga fakta som fanns att tillgå, så var saken klar. Tillämpar man optimala metoder för kroppens bästa i avgiftningssyfte, får man också en extra bonus i form av avspänd, bekväm sömn. I natt t.ex. ville jag testa om jag skulle behöva avbryta nattsömnen för toalettbesök om jag druckit mycket. Jag pimplade därför i mig vatten tills magen kändes full. Inte behövde jag bryta min sömn! Man brukar ju säga att en eller två gånger tolettbesök per dygn accepteras ligga inom de normala gränserna för äldre. Eftersom jag med marginal passerat 80 måste jag nog tacka LCHF för resultatet! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koljoxen Posted May 5, 2018 Share Posted May 5, 2018 4 timmar sedan, kickilotta sade: Jag har god användning av "Tapping" (när jag kommer ihåg) som får mig att somna och somna om lättare. - Läs om "Tapping" ni som inte har träffat på det förr. Man kan söka på EFT för grundläggande information eller gå till Dr Mercolas hemsida. Enkelt beskrivet är det en teknik där man "knackar" med fingertopparna på bestämda ställen på hand, huvud o kropp. - Har förvånandsvärt bra effekt på sömnen. Och inga dåliga eftereffekter som t ex insomningstabletter. En annan sak som fungerar bra för mig som haft värk i många år (vägrar värktabletter numera) som gör det svårt att somna in är att jag har en massa mjuka kuddar som jag bäddar in min kropp med på olika vis så jag kan slappna av. Om jag vill sova på sidan så lägger jag en kudde stadigt bakom ryggen och då fungerar det bra. Jag har också en väldigt mjuk extrafilt som jag bäddar in axlar o huvud med. - Haha - ja ni skulle bara se hur det ser ut när jag sover! Svårt det där med sömn...i alla fall när den inte fungerar. Jag håller på att sluta med sömnmedicin. Har läst diverse sömnböcker och gjort upp en plan. Tacksam för tips! Jag får väl testa ”tapping” och tvinga mej att sova på vänster sida. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted May 5, 2018 Share Posted May 5, 2018 6 timmar sedan, Zepp sade: Gärna en bild på hur det ser när du sover. Hehe - ja då får väl maken fota, 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted May 6, 2018 Author Share Posted May 6, 2018 13 minuter sedan, HelgeK sade: Nej den här diskusionen påminner för mycket om diskusionen om den perfekta arbetsstälningen! Förr fanns det en diskusion om hur den perfekta arbetsstälningen vid ett skrivbord skulle vara. Nu för tiden används höj- och sänkbara bord. Varför? Därför de flesta tror att det är bra med variation, och att lymfcirkulationen drivs av musklernas arbete. Även om det vore bäst att sova på vänster sida innebär det, att man skall sova på vänster sida hela tiden Den här diskusionen har visat att folk sover väldigt olika. Kanske det finns goda skäl för det? Har ingen funderat över liggsår? Varför uppstår de, och hur motverkas uppkomsten av liggsår. Bakgrunden till att det optimala lymfaflödet uppstår vid vänster viloläge är inget märkligt. Som kickilotta påpekat är mjälten belägen på vänster sida av kroppen på baksidan av magsäck och lungor, innanför i nedre delen av bröstkorgen. Naturligt alltså att resultatet av utförda studier entydigt visat vänster viloläge som optimalt. Att höger viloläge naturligtvis är sämre inses lätt - då skulle mjälten hamna överst och av rena gravitationsskäl ge ett sämre lymfaflöde bl.a. från hjärnan. Ett alternativ för den som absolut vill ligga på rygg är att vinkla upp sängen huvudända. Fortfarande dock är det optimala att ligga i vänster sidoläge. Alla andra sovställningar är alltså sämre (på mage, högerläge, fosterställning) med ryggläge vid förhöjd huvudända som en medelgod variant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted May 6, 2018 Author Share Posted May 6, 2018 13 minuter sedan, HelgeK sade: Jag skulle gärna vilja se de där studierna.Lymfsystemet är ett aktivt system, och muskelrörelserna är en viktig del av det transportsystemet. Hur skall astronauter sova? Gravitationenspelar som bekant inte så stor roll ute i rymden.? För astronauterna har särskilda metoder utvecklats för att på bästa sätt hålla dem i topptrim. Vad gäller muskelrörelserna under sömnen har vissa mätningar visat att kroppen växlar ställning ca 35 gånger per natt. Det behöver dock inte innebära att vänster sidoläge lämnas. Fungerar bra för mig sedan många år tillbaka - somnar och vaknar i vänster sidoläge. Ska se om jag kan hitta studierna! Tills vidare kan du kika på https://lifespa.com/amazing-benefits-of-sleeping-on-your-left-side/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted May 6, 2018 Share Posted May 6, 2018 För människor som har benägenhet för reflux, sura uppstötningar i viloläge, är det en fördel att ligga på vänster sida. Övre magmunnen öppnar sig inte lika lätt då. Symtom på reflux bl a - ont i halsen på morgonen, sveda i halsen och sveda och tryckkänsla i bröstkorgen, heshet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted May 6, 2018 Author Share Posted May 6, 2018 28 minuter sedan, kickilotta sade: För människor som har benägenhet för reflux, sura uppstötningar i viloläge, är det en fördel att ligga på vänster sida. Övre magmunnen öppnar sig inte lika lätt då. Symtom på reflux bl a - ont i halsen på morgonen, sveda i halsen och sveda och tryckkänsla i bröstkorgen, heshet. Vid sidan av ev. läckage från övre magmunnen, oavsett orsak, hindras de sura uppstötningarna av att övre magmunnen vid vänster viloläge ligger under strupens nivå, varför magvätskan av rena gravitationsskäl inte når dit även vid läckage. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted May 6, 2018 Share Posted May 6, 2018 3 minuter sedan, Nils Engström sade: Vid sidan av ev. läckage från övre magmunnen, oavsett orsak, hindras de sura uppstötningarna av att övre magmunnen vid vänster viloläge ligger under strupens nivå, varför magvätskan av rena gravitationsskäl inte når dit även vid läckage. Precis så - du får stå för den långa förklaringen 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted May 6, 2018 Author Share Posted May 6, 2018 1 timme sedan, kickilotta sade: Precis så - du får stå för den långa förklaringen Som framgår av den ursprungligen relaterade artikeln, sägs den 5000-åriga traditionella vetenskapen Ayurveda ha utformats just för att återställa kroppens balans till att läka sig från sjukdomar, som i sig är fantastiskt och även om vetenskapen på den tiden huvudsakligen fick utgå från ren erfarenhet, finns mycket att lära, särskilt om modern vetenskap nu kan bekräfta tidigare lärdomar. T.ex. tyder en Stony Brook University-studie på att hur du sover kan hjälpa till att minska dina risker att utveckla kognitiva problem senare i livet. Studien, publicerad i Journal of Neuroscience, fann att det sätt på vilket en persons kropp placeras under sömnen kan påverka hjärnans avloppssystem. Medan vi sover, spolas gifter från hjärnan bort genom små lymfkärl. Hjärnan avlägsnar runt tre kilo toxiner, kemikalier och plack ut ur hjärnan varje år – en oerhörd mängd. En studie på gnagare, som befann sig i sidoposition under sömnen, visade dessa rensa vissa proteiner cirka 25% bättre än när de sov på rygg eller mage. Dessa proteiner kan bidra till uppbyggnaden av plack i hjärnan, som är starkt kopplad till åldersrelaterad kognitiv nedgång. Ytterligare studier på människor behöver fortfarande göras för att bekräfta de senare resultaten. Lyckligtvis tycker de flesta om att sova på sidan - jag har för mig att just vänstersidan ligger främst i statistiken. Om man befinner sig bland dem som föredrar höger sovläge, får man väl offra sig på liknande sätt som LCHF-are gör med sötsuget - allt för vetenskapen . Om man som jag hör till de äldre i forumet, är det naturligt att man inte chansar i onödan. Att vänta sig till döds på mer forskning håller inte. När jag för några år sedan mer medvetet antog vänster sömnläge, såg jag inga problem och ser fortfarande inga. För att undvika att rulla över i ryggläge har jag tunga kuddar bakom ryggen. Med LCHF har ytterligare en rad fantastiska förändringar skett som aldrig går att underskatta (normalt blodtryck, ingen diabetes och bra lipidprofil resp 32 bloddata på topp). Sovläget är bara en av parametrarna - den utgör verkligen ingen kamp att anamma. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted May 6, 2018 Author Share Posted May 6, 2018 Ytterligare sammanställning om vad som sägs om att sova i vänster sovställning: När det gäller neurologiska sjukdomar, leder inte bara dålig sömn till högre risk att drabbas av Alzheimers sjukdom och demens i övrigt, sömnställningen kan också ha betydelse. En studie i Journal of Neuroscience visade att hjärnans rengöringssystem fungerar mycket mer effektivt, när du sover på din vänstra sida än när du sover på mage eller på rygg alt. på din högra sida. En längre tids sömn på vänster sida kan alltså innebära mycket lägre risk för Alzheimers och andra neurodegenerativa sjukdomar. För dem som redan har sådan sjukdom, ändrar positionen som du sover i sjukdomens hastighet (bromsar utvecklingen). Vad gäller Reflux, illamående och matsmältning, visar ett antal studier att sömn på vänster sida kan lindra symtom på halsbränna, som de flesta här känner till. Övre magmunnen är då belägen under matstrupen. Halsbränna orsakas ju när magsaften i backriktningen söker sig tillbaka till matstrupen. Halsbrännan kan också ha samband med nattlig väsande, kronisk nattlig hosta och sömnapné, som minskar i sidoläget. För gravida kvinnor rekommenderas vänster sömnläge, särskilt under sista delen av graviditeten. Viktigaste orsaken till det är att ett par studier visat en minskning av dödfödda barn hos kvinnor som sover på sin vänstra sida. Den positiva effekten kan ha att göra med ökningen av blodflödet till moderkakan i vänsterläge. Kvinnors illamående i samband med graviditet minskas dessutom och matsmältningen förbättras vid sömn i vänsterläge. Vad säger ni LCHF:are, av båda kön, anser ni vänster sömnläge vara värt att övergå till, eller är det ett för stort offer mot vanans makt? I varje fall - ni som brukar ligga på rygg, mage eller fosterställning, är ni beredda att släppa det gamla och övergå till sidoställning helst åt vänster. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted May 6, 2018 Share Posted May 6, 2018 On 2018-05-04 at 15:35, Nils Engström sade: Naturen gör inte alltid vad som är bäst för oss. Man får ibland göra en egen insats. Som du sett är det mycket stora fördelar förenade med vänster sidoläge. När jag för länge sen fick klart för mig fördelarna, var det bara att anpassa sig. Det gick bra. Redan före LCHF sov jag alltså sedan länge mycket bra genom mitt vänsterläge men efter LCHF har min sömn blivit rent fantastisk, precis som förväntat - lägger huvudet på kudden och vaknar i princip efter fem minuter som visar sig vara sex timmar. Förhållandet djupsömn/remsömn kraftigt förbättrat - ett av kännetecknen för LCHF - så har jag alltså haft det under snart åtta härliga, friska LCHF-månader. Nja, jag håller inte med riktigt där. Jag lyssnar på min kropp när det gäller sovställning. Den talar så tydligt om för mej hur jag ska ligga. Vänster sida funkar bara inte. Till saken hör att jag fick en whiplashskada för 20 år sen så den avgör vilken sovställning som för tillfället är bäst. Till kanske 95 % är det ryggläge. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted May 6, 2018 Author Share Posted May 6, 2018 1 minut sedan, Trollmormor sade: Till saken hör att jag fick en whiplashskada för 20 år sen så den avgör vilken sovställning som för tillfället är bäst. Till kanske 95 % är det ryggläge. Det är en helt annan sak än att välja sovställning för andra utan din bakgrund - då blir kanske ryggläge det du får begränsa dig till. Du kan dock avsevärt förbättra dränering etc. om du höjer upp huvudändan som på bilden som visas på trådens första sida. Kika på den men tänk dig den sovande i ryggläge. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted May 6, 2018 Author Share Posted May 6, 2018 Kommentarer till en del av er: Det förefaller som om några missuppfattat trådens syfte. Den har ingenting att göra med att välja sovläge efter vad som känns mest bekvämt eller att man skall kunna avgöra verkan efter några sömntester. Dock ser man av punkterna härunder att bekvämligheten finns där som "grädde på moset". Om ni läser trådens startinlägg, ser ni att området berör oerhört viktiga fysiologiska funktioner med långsiktig verkan, som till största delen har med kroppens avgiftning att göra men också med andra sidoeffekter med avsikt att: rensa hjärnan (tre kilo toxiner, kemikalier och plack ut ur hjärnan varje år) skapa optimal lungkapacitet och öppna luftvägar under natten medge effektiv djupsömn (genom optimal lung- och hjärtkapacitet) hindra ryggvärk lindra smärta vid artrit förbättra matsmältningen förhindra halsbränna minska risken för neurodegenerativa sjukdomar som Alzheimers sjukdom minska risken för dödfödda barn (gravida kvinnor i vänster sovläge) Huvudskälet till ovan nämnda positiva effekter har med kroppens cirkulation av lymfvätska att göra. Vid vänster sovställning stimuleras dräneringen av gifter via flödet från lymfkörtlarna på effektivaste sätt. Det bör slutligen påpekas att näst efter själva valet av kosten (LCHF), eller lika viktig, är processen bakom hjärnans avgiftning (se vilka mängder det rör sig om 8 gram per natt!). Optimal avgiftning av hjärnan i kombination med fett som huvudsakligt energimedium ger möjlighet till att slippa drabbas av Alzheimers sjukdom på gamla dar. Om detta inte sker tillräckligt effektivt kommer hjärnan att tvingas successivt lagra viss del av avskrädet som fastnar - rotar sig i ett gytter som aldrig kommer ur hjärnan. Kanske man som ung inte bryr sig om vad som händer många decennier senare, men tänk efter - skulle det inte vara värt, efter vad ni nu vet att växla sovställning - ni har ju lyckats med att växla kost till LCHF, varför inte optimera kombinationen kost/avgiftning - då har ni gjort mer för er egen hälsa än sjukvårdens mediciner någonsin i ert liv kan motsvara. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted May 6, 2018 Share Posted May 6, 2018 3 timmar sedan, Nils Engström sade: Det är en helt annan sak än att välja sovställning för andra utan din bakgrund - då blir kanske ryggläge det du får begränsa dig till. Du kan dock avsevärt förbättra dränering etc. om du höjer upp huvudändan som på bilden som visas på trådens första sida. Kika på den men tänk dig den sovande i ryggläge. Nix, det funkar inte alls. Jag har varit tvungen till det några gånger när jag varit rejält förkyld. Kroppen vilar inte alls på rätt sätt. Och nacken kommer i fel läge. Just sömnen är en av dom saker som förbättrats sen jag började med LCHF. Innan var jag tröttare på morgonen än på kvällen. Jag var tvungen att sova 1-2 timmar på eftermiddagen. Totalt kanske 10-12 timmar. Nu klarar jag mej på 7-8 och är mycket piggare. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted May 6, 2018 Author Share Posted May 6, 2018 1 minut sedan, Trollmormor sade: Nix, det funkar inte alls. Menar du att höja upp huvudändan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted May 6, 2018 Share Posted May 6, 2018 50 minuter sedan, Nils Engström sade: Menar du att höja upp huvudändan? Japp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted May 6, 2018 Author Share Posted May 6, 2018 52 minuter sedan, Trollmormor sade: Kroppen vilar inte alls på rätt sätt. Och nacken kommer i fel läge. Jag förutsätter att du testat att höja huvudändan med nedslående resultat. Varför nacken skulle utgöra problem kan jag inte se någon förklaring till. Det finns en uppsjö nackkuddar att lösa det problemet med. Det kan f.ö. räcka med 20 cm höjning av huvudändan räknat längst ut på kanten av den för att ge bra resultat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted May 6, 2018 Author Share Posted May 6, 2018 19 minuter sedan, HelgeK sade: Jag sover bra på bägge sidorna, och har aldrig märkt någon skillnad. Jag också men det är inte fråga om vilket som skulle vara mest bekvämt utan optimalt i dräneringssyfte. Sammantaget anses vänster sidoläge vara optimalt, vilket jag inte har anledning att ifrågasätta. Du kan ju lyssna av: https://lifespa.com/amazing-benefits-of-sleeping-on-your-left-side/ en av de kunniga på området som förklarar i detalj. Den studie jag syftade på var en annan som jag ännu inte kan hitta. Det mesta i studieväg begränsas annars till djurstudier. Människokroppens konstruktion bl.a. med mjälten på vänster sida gör det naturligt att flödena maximeras om det organet ligger underst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted May 7, 2018 Share Posted May 7, 2018 On 2018-05-05 at 15:06, Nils Engström sade: och bortforsling bl.a. av avfallsprodukterna från hjärnan. Vore skönt med hjärnstädning! Jag har nu testat två nätter med vänsterläge och upphöjning av överkroppen. Kräver nog en inkörningsperiod innan man märker någon skillnad förutom stelhet i kroppen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted May 7, 2018 Share Posted May 7, 2018 Två natter till. Första natten kunde jag inte somna (kaffe för sent). Låg I flera timmar. Till slut vände jag mig på höger sida och somnade. Natt två somnade jag på vänster sida; vaknade på höger, något stel I kroppen. Inte vaknat under natten. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted May 7, 2018 Author Share Posted May 7, 2018 1 timme sedan, DRAKULLA sade: Vore skönt med hjärnstädning! Jag har nu testat två nätter med vänsterläge och upphöjning av överkroppen. Kräver nog en inkörningsperiod innan man märker någon skillnad förutom stelhet i kroppen. För att undvika missförstånd hoppas jag att du läst tråden: Missuppfattningar runt tråden om bästa sömnläge som klargör att själva hjärnstädningen (ca. 8 gram avfallsprodukter om dagen) av naturliga skäl inte känns av efter några dagars experiment. Med tanke på vikten av att effektivt städa undan de 8 grammen, så att inga rester blir kvar i hjärnans skrymslen, är effekterna långsiktiga. Problemet annars, vid mag/ryggläge eller fosterställning är att de bråkdelar restprodukter som blir kvar (det rör ju sig om totalt ca. tre kilo per år som skall avlägsnas), så småningom bildar plack i hjärnan med långsiktiga effekter, sannolikt i form av demens många decennier senare. Vad gäller de rent praktiska detaljerna runt sidoläge, bör en övergång från vanan att ligga på andra sätt fysiskt vara en bagatell jämfört med fördelarna som man vinner. Statistiskt vilar de flesta människorna jorden runt i sidoläge, varav vänsterläge toppar. Det lär ha tusenåriga anor bakom sig. Själv har jag några års erfarenhet av metodiskt val av vänsterläge utan minsta problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted May 7, 2018 Author Share Posted May 7, 2018 7 minuter sedan, Effie sade: Två natter till. Första natten kunde jag inte somna (kaffe för sent). Låg I flera timmar. Till slut vände jag mig på höger sida och somnade. Natt två somnade jag på vänster sida; vaknade på höger, något stel I kroppen. Inte vaknat under natten. Om du pallar upp med en fast, tung kudde bakom ryggen kommer du att kunna behålla vänsterläget under natten. Trägen vinner! Mer stel i vänsterläge än högerläge finns ingen anledning till. Läs de två inläggen före och efter ditt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted May 7, 2018 Author Share Posted May 7, 2018 6 timmar sedan, HelgeK sade: Jag tror inte att gravitationen spelar någon speciel roll för lymfsystemet Av allt att döma har gravitationen stor betydelse just under natten. Om du ligger i högerläge har du mjälten i ett överläge, vilket knappast kan vara till fördel för de tillflöden som söker sig dit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted May 7, 2018 Share Posted May 7, 2018 1 timme sedan, Nils Engström sade: Om du pallar upp med en fast, tung kudde bakom ryggen kommer du att kunna behålla vänsterläget under natten. Trägen vinner! Mer stel i vänsterläge än högerläge finns ingen anledning till. Läs de två inläggen före och efter ditt! Lägger jag en kudde bakom ryggen ramlar den troligen ner på golvet; så got om plats I sängen har jag inte. Och anledningen till att jag känner mig stelare är nog att armarna ligger I ovant läge...så nog finns det anledning. Men jag testar vidare. Även om det känns som att det borde bli någon märkbar skillnad någon gang, för att veta att detta faktiskt ä r battre, inte bara lite länkar. Det är ju trots allt lite opraktiskt att byta sida. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted May 7, 2018 Share Posted May 7, 2018 11 timmar sedan, HelgeK sade: Jag antar att det är studien som nämns i denna artikel som avses: https://www.stonybrook.edu/newsroom/general/150804sleeping.php Jag gick av nyfikenhet in och kollade på studien, som är gjord på råttor. De testade specifikt att råttorna låg på rygg, framstupa och på höger sida. The Effect of Body Posture on Brain Glymphatic Transport Journal of Neuroscience 5 August 2015, 35 (31) 11034-11044 We investigated the influence of body posture on brainwide glymphatic transport in rats. The major finding of is that glymphatic transport, is most efficient when rats are in RLD (right lateral decubitus) position compared with the prone and supine positions. Supine: lying on the back on the ground with the face up. Prone: lying on the chest with the face down. Right lateral decubitus: lying on the right side https://en.wikipedia.org/wiki/Lying_(position) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted May 7, 2018 Author Share Posted May 7, 2018 37 minuter sedan, Effie sade: Lägger jag en kudde bakom ryggen ramlar den troligen ner på golvet; så got om plats I sängen har jag inte. Och anledningen till att jag känner mig stelare är nog att armarna ligger I ovant läge...så nog finns det anledning. Men jag testar vidare. Även om det känns som att det borde bli någon märkbar skillnad någon gang, för att veta att detta faktiskt ä r battre, inte bara lite länkar. Det är ju trots allt lite opraktiskt att byta sida. Men större delen av mänskligheten ligger ju på sidan, så det borde ju funka för dig också. När du ligger på höger sida har det ju funkat för dig! Vad gäller kudde bakom ryggen finns väl alltid möjlighet att klämma fast en sådan på sängens sida. En annan möjlighet är att fästa en liten platta vid sängkanten som håller kudden på plats. Vag gäller att byta, fanns samma problem vid kostväxlingen till LCHF - ett betydligt större problem. Vad gäller länkar - om man skannar Internet får man en överväldigande mängd träffar på att vänsterläge är att föredra. Även tusenåriga traditioner och erfarenheter talar för vänsterläget. Om du ser på människokroppens konstruktion, ser du själv fördelarna med vänsterläge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted May 7, 2018 Author Share Posted May 7, 2018 5 minuter sedan, Tureborgaren sade: Jag gick av nyfikenhet in och kollade på studien, som är gjord på råttor. De testade specifikt att råttorna låg på rygg, framstupa och på höger sida. Inte lätt att tala om för råttor att de skall ligga på vänster sida under en studie! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted May 7, 2018 Share Posted May 7, 2018 1 minut sedan, Nils Engström sade: Inte lätt att tala om för råttor att de skall ligga på vänster sida under en studie! De var nedsövda och lagda tillrätta av forskarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted May 7, 2018 Author Share Posted May 7, 2018 1 minut sedan, Tureborgaren sade: De var nedsövda och lagda tillrätta av forskarna. Ok då var placeringen i högerläge tydligen slumpmässig. Skannar man Internet, ser man med överväldigande majoritet vänsterläge för människor vara att föredra. Sammanfattat är det många parametrar som talar för vänsterläge, därav resultatet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted May 7, 2018 Share Posted May 7, 2018 14 timmar sedan, Nils Engström sade: Jag förutsätter att du testat att höja huvudändan med nedslående resultat. Varför nacken skulle utgöra problem kan jag inte se någon förklaring till. Det finns en uppsjö nackkuddar att lösa det problemet med. Det kan f.ö. räcka med 20 cm höjning av huvudändan räknat längst ut på kanten av den för att ge bra resultat. Nu börjar jag bli trött på dina kommentarer. Du har ingen aning om hur jag har det. Att du inte kan se någon förklaring till att nacken utgör ett problem om jag höjer huvudändan bryr jag mej inte om för jag VET att det är så. Det spelar ingen roll vilken sovställning som är bra för andra saker. Min nacke och min bekvämlighet när det gäller sovställning är det viktigaste. Minsta lilla felställning under en natt får jag lida för dagen efter. En höjning av huvudändan med 20 cm är enorm för mej. Det kan räcka med några centimeter för att det ska få negativa konsekvenser. Nackkuddar i allmänhet är ganska statiskt utformade och förutsätter att nacken behöver samma stöd hela tiden. Så är det inte för mej. Det varierar från natt till natt. Ibland från timme till timme. Jag måste ha en kudde som går att anpassa efter nackens dagsform. 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts