Berndt Holmström Posted May 6, 2018 Share Posted May 6, 2018 Eftersom jag i ett tiotal år har kämpat med vikt & diabeteshot är LCHF välbekant för mig. Oftast ramlar jag av kälken när det gott bra 6-8 månader och jag slappnar av... I sept 2017 ville min doktor påstå att jag är diabetiker (två mätningar på 7,1-7,2) men jag lovade återkomma våren 2018. Veckan efter detta började jag strikt LCHF och har nu tappat c 12 kg. Detta som bakgrund. Nu var det tid för mitt utlovade fortsatta besök & labb. På morgonen visade min *Freestyle Precision Neo mätare 5,5 för sockret. C 1,5 + 2 timmar senare togs det officiella blodprovet på labbet. Allt var bra - förutom mitt sockervärde hade också alla mina andra värden såsom kolesterol, lever etc gått ned. MEN blodprovet visade 6,5 för sockret och inte det finfina resultat på 5,5 som jag väntade mig. Jag har kört med periodisk fasta så jag hade inte ätit sen kl 20 föregående kväll och hemma tog jag provet c kl 8-8.30 och labbet var antingen kl 10 eller 11 jag kommer inte exakt ihåg. Mat och mediciner mm tog jag först efter labbprovet. Kommer nån på en plausibel förklaring till att de två mätningarna inom några timmar från varandra skiljde sig så här mycket? Skulle vara bra i framtiden att veta hur mycket man kan lita på sin Freestyle, jag har trott att den är använd av "rilktiga" diabetiker och viktig i sockerkontrollen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 6, 2018 Share Posted May 6, 2018 9 minuter sedan, Berndt Holmström sade: Eftersom jag i ett tiotal år har kämpat med vikt & diabeteshot är LCHF välbekant för mig. Oftast ramlar jag av kälken när det gott bra 6-8 månader och jag slappnar av... I sept 2017 ville min doktor påstå att jag är diabetiker (två mätningar på 7,1-7,2) men jag lovade återkomma våren 2018. Veckan efter detta började jag strikt LCHF och har nu tappat c 12 kg. Detta som bakgrund. Nu var det tid för mitt utlovade fortsatta besök & labb. På morgonen visade min *Freestyle Precision Neo mätare 5,5 för sockret. C 1,5 + 2 timmar senare togs det officiella blodprovet på labbet. Allt var bra - förutom mitt sockervärde hade också alla mina andra värden såsom kolesterol, lever etc gått ned. MEN blodprovet visade 6,5 för sockret och inte det finfina resultat på 5,5 som jag väntade mig. Jag har kört med periodisk fasta så jag hade inte ätit sen kl 20 föregående kväll och hemma tog jag provet c kl 8-8.30 och labbet var antingen kl 10 eller 11 jag kommer inte exakt ihåg. Mat och mediciner mm tog jag först efter labbprovet. Kommer nån på en plausibel förklaring till att de två mätningarna inom några timmar från varandra skiljde sig så här mycket? Skulle vara bra i framtiden att veta hur mycket man kan lita på sin Freestyle, jag har trott att den är använd av "rilktiga" diabetiker och viktig i sockerkontrollen? Om man säger som så, blodsocker går upp och ner hela tiden under dygnet! Ett frisk blodsocker kan variera mellan cirka 3,5-8,5, det högre efter måltid, det längre efter lång tids fasta. Din läkare har rätt.. teoretiskt, dvs det är när man upptäcker sådan förhöjda fastevärden som man misstänker diagnosen Diabetes typ 2. Iallafall, då vidtar ytterligare prover/ofta förslag på livstilsförändringar, eventuellt remis till dieteist/remiss till diabetesmottagning.. för om inget pekar på något annat så är det som regel ingen ko på isen ännu! Såå.. jag misstänker att bägge mätningarna är typ riktiga och den högre kan säkert förklaras "white coat syndrome", dvs du oroade dig lite för att dina prover inte skulle vara perfekta? Och det är därför som fastesocker i princip inte duger för att slutligen att fastställa diagnosen typ 2 diabetes! Nästa prov är en sk glukosbelastning, den görs oftast på diabetesmottagning, dvs man drar i sig 75 gram dextrosol upplöst i vatten och mäter blodsocker både före och efter två timmar, då skall blodsockret ha sjunkit ner till fastevärdet eller åtminstone ligga inom normalt intervall postprandialt! Det tredje provet HBA1c, det mäter glykoliserade blodkroppar och talar om ditt tremånaders medelsocker! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berndt Holmström Posted May 6, 2018 Author Share Posted May 6, 2018 (edited) Så du menar Zepp att det är helt normalt att min mätning hemma skiljer sig så här mycket från labb-mätning några timmar senare ? Bara för att jag kanske var nervös? Ok, då fortsätter jag lita på min Freestyle i alla fall! roligt annars, att träffa dig Zapp här, tidigare har vi mötts på kIF. Edited May 6, 2018 by Berndt Holmström tillägg 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Edlund Posted May 6, 2018 Share Posted May 6, 2018 Hej Berndt Det finns många aspekter på detta så något definitivt svar får du inte av mig. Till att börja med är ”fastesocker” måttligt bra för att avgöra om du är diabetiker eller ej. Bättre vore en kombination av HbA1c (”långtidsblodsocker”) och C-peptid som visar din egen insulinproduktion. HbA1c mäter i vilken utsträckning dina röda blodkroppar sätts ur spel av ett förhöjt blodsockern under ett antal gångna veckor. C-peptid-värdet visar om dina betaceller får anstränga sig för att hålla blodsockret i schack. Ett OK fasteblodsocker och/eller bra HbA1c men med förhöjd C-peptid antyder problem. Skillnaden mellan de två uppmätta värdena är trots allt så liten som något enstaka gram glukos fördelat på 5 liter blod. Blodsockret är långt ifrån statiskt, det varierar av många anledningar. Om du ”ansträngde” dig aldrig så lite på väg mellan din egen mätning och labbet så kommer blodsockret att stiga något. Så tänker jag, det finns fler sätt att betrakta det. Välkommen till facebookgruppen Smarta Diabetiker med frågan, där finns mängder med kunskap. mvh / Erik Edlund 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted May 6, 2018 Share Posted May 6, 2018 Jag tror att du kan lita hyfsat bra på din mätare ...men det skadar inte att mäta två gånger direkt efter varandra ... för att se att det ger rimligt lika värden ... sen så bör man nog mäta så ofta att man gör av med en förpackning stickor på 1-2 månader ... annars kanske de riskerar att förlora i kvalitet... ...lite underligt är det i ochför sig att värdet hamnar en enhet högre ... normalt kanske det istället borde sjunka en aning.. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berndt Holmström Posted May 6, 2018 Author Share Posted May 6, 2018 Tack Peter B. Det kan vara att du har pekat på lösningen - stickorna är säkert över ett år gamla; jag har mätt ganska sparsamt eftersom jag bara vill på ett allmänt plan följa med hur sockret utvecklar sig; jag behöver ju inte korrigera med insulin varje dag eller så.. så jag mäter en gång på 1-2 veckor. Jag skall ge akt på hur gamla stickorna är och kontrollera emellanåt med två eftervarandra följande mätningar! Jag vill minnas det med maskinen kom nåt slags kontrollvätska - vet nån hur det skall användas? --- eller är den flaskan också gammal nu; maskinen är säkert 2 år redan... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 7, 2018 Share Posted May 7, 2018 On 2018-05-06 at 13:56, Berndt Holmström sade: Så du menar Zepp att det är helt normalt att min mätning hemma skiljer sig så här mycket från labb-mätning några timmar senare ? Bara för att jag kanske var nervös? Ok, då fortsätter jag lita på min Freestyle i alla fall! roligt annars, att träffa dig Zapp här, tidigare har vi mötts på kIF. Ja jag menar att bägge kan vara korrekta.. men det måste inte så vara fallet.. för övrigt är det rätt lätt kollat! Dvs nästa gång tar du med din mätare och tar samma bloddroppe, som sköterskan gör och jämför värdena mellan de olika mätarna. Om man säger som så, ju mer insulinresistent/nära diabetiker man är ju lättare kan små saker påverka blodsockret.. dvs det kan gå upp av väldigt naturliga saker typ ansträngning/en viss stress/osv.. men det tar längre tid innan det sjunker, dvs det kan då ligga lite högre när man väl tar provet på mottagningen! Iallafall så menar jag att läkaren gjort rätt, dvs hen bör beakta att det kan handla om diabetes/metabolt syndrom/dessutom så tar hen antagligen in det att du har en del övervikt/har du oxå problem med blodtrycket så är det extra varning! Så, du verkar inte gå på diabetsmottagning iallafall, jag kan inte svära på att de har bättre mätare eller om de bara kalibrera dessa oftare. Oså de tre andra proverna som jag och Erik nämner tar de typ på diabetesmottagningar så det kan vara lite lurigt att få vanliga vårdcentraler att ta dessa. Glukosbelastning kan du gör själv, mät fastesockret efter längre tids fasta gärna på en helg då du är helt avslappnad utsövd osv, dra sen i dig 75 gram dextrosol i vatten, mät gär efter en timme för att se hur högt det stiger, men det viktigaste är dock att det gått ner till hyfsat normala nivåer efter två timmar. Det är då ett tecken på hur insulinresistent du är! HBA1c tar de på diabetesmottagningarna för att kolla om folk äter vad de säger att de gör/om de tar sitt insulin/sin metformin/om det har någon verkan/om de sköter sig i övrigt! C-peptid tar de främst när de misstänker typ 1 diabetes, det visar hur mycket insulin du själv utsöndrar, för det är som Erik påpekar.. man kan gå många år med metabolt syndrom innan bukspottkörteln inte längre klarar av att hålla ett normalt blodsocker/blodfetter, det tillståndet kallas för hyperinsulinemi! Om jag fick som jag ville så skulle C-peptid ingå i vårdcentralernas screening, för då hade man upptäckt saker och ting långt innan ett högt fastesocker definitivt börjar visa sig! Oså till fettma och då pratar jag inte utseende utan metabol status, dvs finns där ansenliga fettdepåer, så vill de omsättas och konkurerar med glukos om att bilda energi i framförallt dina muskelceller.. så då krävs lite extra insulin för att lagra och hålla fettet kvar i sina depåer det blir ett ekorrhjul! Såå då har man två problem att brottas med, dels hålla ner tillförseln av glukos, det är den lättaste saken, samtidigt så behöver man över tid tappa ur en del fett ur depåerna.. och ända sättet att bli av med dessa är att förbränna dem, för du kan aldrig andas/kissa/svettas ut dem! Dvs då om man hoppar på LCHF så kan det hampa sig att man till slut pysslar med vad andra skulle kalla för fasta, dvs man äter mindre än vad man förbrukar.. grejen är snarare att man på LCHF inte är lika hungrig längre och oftast så äter man färre gånger om dagen.. oavsett om alla andra fikar med wienerbröd och annat gott. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berndt Holmström Posted May 8, 2018 Author Share Posted May 8, 2018 som sagt, jag återkommer senare till min nuvarande livsstil och vad jag tror har lyckats bättre än tidigare - men du ger en bra och tydlig bakgrund med detaljer jag kommer att spara - tack! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted May 8, 2018 Share Posted May 8, 2018 On 2018-05-06 at 22:19, Berndt Holmström sade: Tack Peter B. Det kan vara att du har pekat på lösningen - stickorna är säkert över ett år gamla; jag har mätt ganska sparsamt eftersom jag bara vill på ett allmänt plan följa med hur sockret utvecklar sig; jag behöver ju inte korrigera med insulin varje dag eller så.. så jag mäter en gång på 1-2 veckor. Jag skall ge akt på hur gamla stickorna är och kontrollera emellanåt med två eftervarandra följande mätningar! Jag vill minnas det med maskinen kom nåt slags kontrollvätska - vet nån hur det skall användas? --- eller är den flaskan också gammal nu; maskinen är säkert 2 år redan... Borde man inte också kunna kolla sin blodsockermätare när man tar blodsockerprov i sjukvården. En droppe blod till din mätare också. Jag har kollat min egen blodtrycksmätare vid blodtrycksmätning i sjukvården och fick bara positiv respons 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berndt Holmström Posted May 8, 2018 Author Share Posted May 8, 2018 det skulle säkert gå om jag gick regelbundet på blodprov - nu går jag via företagshälsvården men eftersom det är mitt eget lilla företag betalar jag i alla fall i slutändan, och när jag inte (ännu) är diabetiker så blir det bara blodprov vid behov - men nästa gång det är aktuellt skall jag definitivt göra den kontrollen! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts