Recommended Posts

Har ni tips på hur jag ska göra för att slippa svullnad i fötter under varma sommardagar?

Jag har nyligen börjat med lchf, äter och dricker så som man ska. Men min kropp verkar samla vatten för jag blir svullen om fötterna. Har stillasittande jobb men idag stod jag upp och jobbade men blev ändå svullen. När jag kom hem och hade föterna i ett högre läge så avtog svullnaden avsevärt. 

Skulle det funka att äta nåt vätskedrivande? Men vad? 

Som om svullnaden inte vore nog så har jag även soleksem också, suck. Tips på hur det kan lindras? Förutom att sitta i skugga 😎

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en del problem med svullna vrister, och ibland svullna fötter. Sen ca ett år tillbaka sitter jag alltid med fötterna på en pall på jobbet. Dessutom försöker jag att alltid andas genom näsan oavsett om det är kallt eller varmt ute, och även när jag motionerar. Mina vrister är inte längre lika svullna efter de här åtgärderna.

Hoppas det ordnar sig för dig också.

Och lycka till med LCHF-ätandet! :)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips! Ska försöka ordna en pall på jobbet. Läste på nätet att man inte ska sitta med bena i kors och att om man blev svullen så skulle man ha fötterna i ett högt läge så blodet kan  cirkulera lättare. Testade ikväll när jag kommit hem och efter en kvart försvann svullnaden. 

Vad gäller att andas genom näsan så är det inga problem. 

Har läst lite om maskroste och kapslar, någon som har erfarenhet av det?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Pjs sade:

Har ni tips på hur jag ska göra för att slippa svullnad i fötter under varma sommardagar?

Jag har nyligen börjat med lchf, äter och dricker så som man ska. Men min kropp verkar samla vatten för jag blir svullen om fötterna. Har stillasittande jobb men idag stod jag upp och jobbade men blev ändå svullen. När jag kom hem och hade föterna i ett högre läge så avtog svullnaden avsevärt. 

Skulle det funka att äta nåt vätskedrivande? Men vad? 

Som om svullnaden inte vore nog så har jag även soleksem också, suck. Tips på hur det kan lindras? Förutom att sitta i skugga 😎

 

Hur gammal är du?

Hur mycket rör du dig om dagarna?

Och angående solexsemet och du vill inte sitta i skuggan.. smörj in dig med solskyddsfaktor 50-100!!

Hur som helst antigen så kan det handla om att man har en infektion men då brukar främst det svullna vid anklarna/lymfkörtlarna där!

Lymfan skall oxå transporteras upp/dvs den extra cellulära vätskan!

Sen så har vi venpumpen, som skall transportera bort vätska från de nedre extremiteterna den funkar genom att man går hela tiden och att man har tillräckligt med muskler där nere så att de kan hjälpa till att komprimera venerna!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vadmuskelpumpen

Iallafall jobbar man på kontor så bör man ha fötterna på bordet och datorn i knät.. lättare sagt än gjort!

Då får man ont i ryggen i stället!

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte har möjlighet att röra på dig med jämna mellanrum så rekommenderar jag att du går till apoteket och köper stödstrumpor. Det fungerar absolut.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan, Kita 202 sade:

Om du inte har möjlighet att röra på dig med jämna mellanrum så rekommenderar jag att du går till apoteket och köper stödstrumpor. Det fungerar absolut.

Riktigt bra tips - tack Kita202! - Röra på sig och högläge samt stödstrumpor. Prova också med mer salt i maten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessutom finns det en lååång tråd angående fördelarna med att sova på vänster sida vilket ska vara positivt för lymfvätskans flöde, se tråden Hur uppnår man bästa nattsömn 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Träna vadmusklerna! Jag har själv haft problem med svullna vader (även efter kostomläggning). På grund av komplex för mina s.k. fotbollsvader så har jag undvikit att träna dem specifikt. Dock läste jag någonstans att vadmusklerna hjälper hjärtat med att "pumpa upp" blodet från benen. Då började jag träna vadmusklerna specifikt och har sedan dess inte fått svullna vader. Tidigare kunde de kännas som att de skulle sprängas, men inte numera.

  • Gilla 3
  • Tack! 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Virta är ett företag som arbetar för att sprida en ketogen kost. Eftersom de är verksamma i USA blir det via försäkrings bolag, och dylikt. Men de har många bra artiklar, som är tillgängliga även för oss. T. ex.:

                       https://blog.virtahealth.com/nutritional-ketosis-faq/

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittade på tabellen med förslag på hur mycket protein man rekommenderade till kvinnor. För min längd o vikt var lägsta nivån för protein 10 ounces (1 0unce  = 28 gr) dvs man menade att jag skulle äta 280 gr protein/dygn. 1hg kycklingkött innehåller ca 28 gr protein/100 gr. - Jag tycker att dessa "råd" och siffror verkar rent tokiga! - Vad säger ni andra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kickilotta Ovanför tabellen står det:

   "But in no case should dietary protein intake be reduced below 1.2 g/kg in the context of a well-formulated ketogenic diet. This range; 1.2 g/kg at the low end and 2.0 g/kg at the upper end, with a 1.5 g/kg mid-range moderate intake target, can be translated into daily consumption of protein-rich foods in ounces in the table below. Each ounce of protein-containing food contains about 7 grams of protein."

Men om man läser kommentarerna (Längst ned) , så ser man att andra än du gjort samma misstag som du. Jag antar de skrev som de gjorde, för att hjälpa de som inte är så vana att räkna på protein innehållet  i mat. Men det är många som går direkt på tabellerna. Det är lätt hänt.

 

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, HelgeK sade:

Kickilotta Ovanför tabellen står det:

   "But in no case should dietary protein intake be reduced below 1.2 g/kg in the context of a well-formulated ketogenic diet. This range; 1.2 g/kg at the low end and 2.0 g/kg at the upper end, with a 1.5 g/kg mid-range moderate intake target, can be translated into daily consumption of protein-rich foods in ounces in the table below. Each ounce of protein-containing food contains about 7 grams of protein."

Men om man läser kommentarerna (Längst ned) , så ser man att andra än du gjort samma misstag som du. Jag antar de skrev som de gjorde, för att hjälpa de som inte är så vana att räkna på protein innehållet  i mat. Men det är många som går direkt på tabellerna. Det är lätt hänt.

 

  

Ja, jag kollade texten mer noga. Kan väl tycka att tabellen är litet konstig eftersom man kallar mat som innehåller protein för just - protein. Proteininnehåll i mat varierar ju så det blir litet oprecist.

http://matkalkyl.se/naringsamnen4.php

Saxat från Styrkelabbet:    Proteinkällor från kött, fisk och ägg (per 100 g):

  1. Tonfisk: 23 g
  2. Kyckling: 22 g
  3. Nötkött: 22 g
  4. Makrill: 20 g
  5. Fläskkött: 19 g
  6. Blandfärs: 19 g
  7. Nötfärs: 19 g
  8. Lax: 18 g
  9. Torsk: 18 g
  10. Ägg: 12 g
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu