HelgeK

LCHF fasta och hälsa av Voleck och Phinney

Recommended Posts

Vad de säger är väl att fasta mer än en dag har en del negativa sidor. Men vi vet också skall vi kunna utnyttja autofagi, så måste ha en del pausar mellan måltidernahttps://www.dietdoctor.com/se/hur-du-fornyar-din-kropp-fasta-och-autofagi . 16 - 8 är ett enkelt sätt att fasta,  och också utnyttja autofagi, utan att drabbas av nackdelarna med en lång fasta.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ben Bikman talar om "time  restricted eating/feeding". Kalla det periodisk fasta om du vill. Det förefaller i vart fall finnas hälsofördelar med att ha lång tid mellan målen:

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-05-11 at 22:14, Tureborgaren sade:

Ben Bikman talar om "time  restricted eating/feeding". Kalla det periodisk fasta om du vill. Det förefaller i vart fall finnas hälsofördelar med att ha lång tid mellan målen:

Jag erkänner direkt att jag inte läst dina länkar.. men jag litar på dig att de är bra!

Iallafall så vill jag själv hypotisera/dra en del egna slutsatser.. dvs att det till stora delar handlar om kroppens förmåga att skifta mellan anabolt och katabolt tillstånd?

WTF finns det ingen "one size fits all", nej det finns ju inte det.. utan det handlar mer om att efter en måltid/vilken som helst, så befinner sig kroppen först i ett anabolt så länge som det finns macro/micro nutrienter att tillföra blodet!

Iallafall så brukar det ta åtminstone 2-4 timmar innan allt man ätit lagrats undan, dvs det mest man äter lagras, dvs vi har hur som helst bara enskilda gram av olika macornutrienter i blodet samtidigt!

Har man mer så har man metabola problem!

Iallafall, det mesta man äter lagras och det tar några timmar innan man tagit upp allt, då är det lixom förödande att äta mer.. för grejen är om man är frisk så skall man kunna leva några timmar till på det lagrade/dvs i det katabola tillståndet.. vi kan väl säga lite beroende på hur många kalorier man tillförde i det anabola tillståndet?

Oså kommer man då osökt in på olika personer.. typ jesper och peterf, de har då dels förmågan och viljan att faktiskt träna/förbruka ansenliga mängder kalorier.. så de fixar i princip sin katabolism via högfrekvent träning!

Och hur går då för sådana som mig.. äldre/desktopworker.. jag får hålla ner på främst antalet måltider, även kalorierna, för att ens hinna hamna i något som kan liknas vid ett katabolt tillstånd!

Osen till allt det andra, dvs det handlar då rätt mycket om homeostas, dvs vilka hormoner som dominerar.. dvs så länge sådana hormoner/signalsubstanser dominerar som handlar om lagring/anabolt tillstånd så kommer hur som helst kroppen inte gå in i katabolt och reparerande tillstånd.. förutom då man sover, och sover man då på det dåligt så inte helt optimalt!

Iallafall träning ökar de katabola hormonerna/signalsubstanserna/mekanismerna.. på ren svenska man vänder förloppet betydligt snabbare och tränar man då rätt frekvent så kan det oxå vara en fördel med dels fler måltider/dels mer kalorier/dels mer glukos sett som E%/dels som återhämtning/reparation!

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vid en intervju:

http://drrosedale.com/blog/2011/11/18/cancer-pain-relief-diet-ron-rosedale-and-shelley-schlender/#axzz5Fkc2GRxA

svarar RON ROSEDALE: 

"Intermittent fasting is a modality that has been looked at for caloric restriction and extension of life.  Caloric restriction is a known way to increase lifespan in virtually all species of animals ever tested.  You don’t have to restrict calories all the time.  You can just greatly restrict calories every other day.  When they talk about increasing lifespan, and biology of aging studies, it’s really analogous to reducing cancer because that’s what most lab animals die of.  It’s been known for over 70 years that restricting calories of lab animals will increase their lifespan.  And therefore reduce both incidence and progression of cancer.  One of the things we know in the biology of aging is that when you keep insulin levels low, it reduces the growth factors that cancer cells require to multiply.  The importance of glucose is exemplified by the fact that PET scans all over the world are used to diagnose cancer, and they work by identifying areas of high glucose metabolism, and yet they still don’t feed people on a low glucose, low non-fiber carbohydrate, meaning low starchy and sugary, diet."

Som Rosedale sagt - han tror inte så mycket på långa fasteperioder - vad det är fråga om är minskningen av kaloriintaget. Han avslutar med:

"I would eat lots of fats and good fats and fish oils.  And I would eat coconut oil, olive oil, nuts, avocados.  I would eat the fuel that the rest of your body would really be happy to burn and that cancer cells can’t use.  We know that low levels of both of those hormones are associated with a very low risk of cancer.  And an extension of lifespan otherwise.  You’ll increase maintenance and repair."

Vem vill ifrågasätta honom?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 minuter sedan, Nils Engström sade:

Intermittent fasting is a modality that has been looked at for caloric restriction and extension of life.  

Är det inte så Jason Fung resonerar? Han är väl, som jag uppfattar det, inte nödvändigtvis för lågkolhydratkost utan ser fasta som ett sätt att minska insulin och energiintag hos sina diabetespatienter?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
40 minuter sedan, MariaF sade:

Är det inte så Jason Fung resonerar? Han är väl, som jag uppfattar det, inte nödvändigtvis för lågkolhydratkost utan ser fasta som ett sätt att minska insulin och energiintag hos sina diabetespatienter?

Nja... han säger:

there are no essential carbs. Essential nutrients are those that the body cannot manufacture itself, and therefore must be obtained in the diet. There are essential fatty acids, meaning that if you eat a zero fat diet, you will die. There are also essential amino acids (protein), so if you eat a zero protein diet, you will also die. However, if you eat a zero carb diet, you can live normally and healthy.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag inte källan tillgänglig (har sett/hört/läst mycket av honom) men jag vet att han på flera ställen inte direkt förespråkar low carb utan det är fastan som är grejen.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
37 minuter sedan, MariaF sade:

Nu har jag inte källan tillgänglig (har sett/hört/läst mycket av honom) men jag vet att han på flera ställen inte direkt förespråkar low carb utan det är fastan som är grejen.

Ja skillnaden mellan Rosedale och Fung är att den förre poängterar det viktiga vara att reducera kaloriintaget medan den senare menar detta med fördel kan ske via fastan. Grundläggande i bägge fallen är det genomsnittliga kaloriintaget. Man kan nog tolka det som att båda har rätt.

• Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt intryck är också att Jason Fung i första hand förespråkar fasta i alla dess former, om man inte fixar det ska man åtminstone avstå kolhydraterna men han ser inte det som ett huvudalternativet. Ron Rosedale anser framförallt att man bör reducera protein förutom kolhydrater. 

Inga referenser, bara mitt intryck efter alltför många timmar på Youtube 😉

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
34 minuter sedan, Nils Engström sade:

Men som refererades fyra steg bakåt i tråden är Fung tydlig på punkten kolhydrater:

"there are no essential carbs"... "if you eat a zero carb diet, you can live normally and healthy".

Nja, tydlig vet jag inte om han är, det beror på vilket citat man plockar. ;) Vi är åtminstone några som uppfattat ett annat primärt budskap. Vill minnas att MrB nämnde det rätt ofta i sin tråd om fasta för ett tag sen att det enligt Fung är fastan som är grejen. Men visst har han rätt i just detta citat att det inte finns essentiella kolhydrater.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, MariaF sade:

Nja, tydlig vet jag inte om han är, det beror på vilket citat man plockar. ;) Vi är åtminstone några som uppfattat ett annat primärt budskap. Vill minnas att MrB nämnde det rätt ofta i sin tråd om fasta för ett tag sen att det enligt Fung är fastan som är grejen. Men visst har han rätt i just detta citat att det inte finns essentiella kolhydrater.

Kan han vara mer tydlig: "if you eat a zero carb diet, you can live normally and healthy".  Genom Jason Fungs alla diskussioner, som jag kommit på kan jag inte påminna mig att han skulle mena kolhydrater vara OK. Hans entusiasm inför fasta är inget att ta fel på - reducering av caloriintaget - men det innebär bara att han menar kroppen må bra av att regenera sig - rensa undan celler som bör förnyas. Jason Fung är dessutom den som liknat kolhydraterna i kosten vid vad som händer japanska tunnelbanetåg (celler) med påpressare (insulinet) som trycker in folk (glykogen) i tågvagnarna (cellerna). Så nog är han negativ till kolhydrater som bildar socker.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 minuter sedan, Nils Engström sade:

Kan han vara mer tydlig: "if you eat a zero carb diet, you can live normally and healthy". 

Det är bara ett konstaterande av fakta, det betyder inte att han anser det vara en förutsättning. Han skriver ju dessutom "you can",  inte "you will". 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan, Lasse-hatten sade:

Det är bara ett konstaterande av fakta, det betyder inte att han anser det vara en förutsättning. Han skriver ju dessutom "you can",  inte "you will". 

Jo, men jag har djupstuderat honom, han är verkligen för så minimalt med kolhydratkost som går och påpekar också att kolhydrater inte betraktas som essentiella till skillnad från fettsyror.  Underförstått att han inte tvingar någon!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja altså, jag har oxå tillbringat åtskilliga timmar på Youtube och lyssnat på Jason Fung!

Såå, jag vågar mig på att göra en summering, dvs han menar att LCHF är vad vi borde äta egentligen.. men han är njurläkare och får patienter med diabetes, så då räcker det inte alltid med en Low Carb Diet.. utan de får ofta även fasta.. för att reducera sin insulinresistens! 

På det.. många utav oss som stigit på LCHFtåget har märkt att man inte behöver äta lika ofta.. normalkostare brukar kalla detta för 16:8 eller 5:2?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läste en väldigt intressant blogg-post av Mark Sisson på ämnet intermittent fasta och skillnaden mellan könen:

https://www.marksdailyapple.com/women-and-intermittent-fasting/

Jag vet att man ska läsa mer av det som INTE stämmer med ens egen uppfattning men ibland blir jag lite extra glad att någon vågar ta upp att vi faktiskt har vissa skillnader mellan könen, rent biokemiskt. :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu