Jump to content

Fråga till Kostdoktorn - Treo, abstinens och svullnad

Susanne
 Share

Recommended Posts

Skrev visst frågan på fel ställe - men här kommer den igen

Hej. Jag har ätit lch i över två år och har gått ner totalt 42 kg.

Egentligen undrar jag inte så mycket om just kosten i sig men jag har en fråga angående vätska i kroppen och missbruk av Treo.

Jag har tyvärr i många år missbrukat Treo (vanlig Treo) och detta resulterade i ett blödande magsår nu runt jul/nyår.

Åkte in med ambulans med ett blodvärde på 50 och fick några påsar blod. Samma morgon jag åkte in hade jag tagit mina två sista Treo - fick mig en läxa och har lyckats lägga av totalt.

Tar nu bara Alvedon vid huvudvärk men sedan avgiftningen från Treo så har jag inte mycket huvudvärk längre - det var helt klart fråga om "abstinenshuvudvärk".

Nåväl nu till frågan: Jag var tidigare väldigt svullen i fötter och nedre delen av smalbenen. Jag var lite rädd att det berodde på hjärtat eller något men när jag åkte in till sjukan med magsår gjorde man bl a EKG och inget fel där.

Så fort jag slutade med Treon så tog det bara några få dagar så är all svullnad i fötter och smalben borta! Var det Treon som orsakat detta tro? Och i så fall vad i Treon gjorde mig svullen?

Mvh Susanne

Acetylsalisylsyra påverkar Eikosanoidsystemet.. det slår i princip ut prostaglandinerna.. och lite annat.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Prostaglandiner

Men detta är så i ditt fall eller om det har den verkan skall jag låta vara osagt.. men det är starka läkemedel med biverkningar!

http://sv.wikipedia.org/wiki/NSAID

Likaså Paracetamol.. så man bör inte missbruka sådant.. speciellt inte paracetamol.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Paracetamol

Det höjs röster om att man bör receptbelägga sådana preparat!

tack för svaren :) 
Ja jag misstänkte ju något sådant och jag vet också att för mycket paracetamol inte heller är bra.

För min del är jag mycket uppmärksam på mitt piller-beteende nu och tar ingenting i onödan.

Tror dock att Treo var ganska mycket mer vanebildande - vilket i sin tur skapade huvudvärk dagligen som jag nu är av med.

• Like 1

Fråga till Kostdoktorn, angående acetylsalisylsyra Trombyl 75 mg, som jag ätit i 8 v, p.g.a. misstänkt tia.(vä arm domnade i ca 2 min) Inget avvikande syntes på prover, ultraljud av hals, hjärta och hjärnröntgen, alltså kanske en tia. Nu har mina ben svullnat och kuddar under fötterna av Trombylen. Tror att Trombylen är boven. Finns annat alternativ, annars sätter jag ut Trombylen.

Grejen med sådana saker som du råkat ut för är att man inte gärna öppnar och tittar efter.

Och man vet ju inte om det var en koagel eller något plack som brustit.. så man tar det säkre före det osäkra.

Man kan även ta prov på koagulationsfaktor i blodet.. men om du hade fel på det så hade oxå fått en annan medecin.. med mer biverkningar.

En del av Eikosanoiderna är de som medverkar vid koagulering av blodet, dessa hämmar man med Acetylsalicylsyra.

Du kan oxå se till att hålla ner ditt omega-6 intag och se till att få i dig omega-3.

Zepp, jag kanske ska tjata till mig ett koagulationstest också. Jag är redan besvärlig patient, som nyligen ville ha D-vitamintest gjort, men icke! Har också velat ta homocystein, lågt värde-risk för propp.

Hittade ett annat preparat på Fass, Clopidrogel, som kan ersätta Trombyl. Dock fler biverkningar, som jag tolkar infon.

Köpt stödtrumpor och ska testa.

När jag i fjol inte utan diskussion fick de prover jag ville ha, skrev jag ett utförligt brev till min läkare (på en privat vårdcentral i Lund) där jag motiverade varför jag ville ha de olika proverna. D-vitamin motiverade jag med rädsla för överdosering, t.ex. Ett brev från patient ska de ta in i din journal och det ska nog mer till för att "ignorera" önskemålen än om man "bara" säger det vid ett besök. Apo-kvot fick jag vid samma tillfälle genom att bara referera till att min nya kost ökar LDL och jag vill kolla om det är de farliga eller de ofarliga som ökar.

• 1 month later...

Hej! Tack för en kanonbra sida! Jag verkar haft samma problem som TS. Tyvärr har jag också missbrukat Treo en under längre tid. Det blev som en vana att ta två Treo 3-4 ggr i veckan. Under senaste veckorna har jag plötsligt fått oförklarliga svullnader i nedre benen, anklarna och på fotens ovansida. Har nu provat att vara utan Treo några dagar och svullnaderna gick ned. Ännu bättre resultat med LCHF-kost. Mycket kolhydrater och alkohol verkar också få hela min kropp att svullna upp. Nu har jag skött kosten i fem dagar och inte tagit Treo alls. Förrän idag. Skulle bara testa vad som orsakade svullnaderna och ville se om det var värktabletterna. Mycket riktigt, några timmar senare sitter jag här med uppsvullna anklar och fötter igen. Alltså verkar det vara Treo som är en av bovarna.   ;)

Va bra att du slutar med treon, inte roligt att känna sig beroende av tabletter.

Jag fick diklofenak (voltaren) på grund av ryggproblem m nervsymtom ner i benen. Dessa åt jag under en längre tid, alldeles för länge, och hade svårt att sluta med dem för att jag upplevde att värken och symptomen kom tillbaka. Min läkare fortsatte att skriva ut tabletterna utan att diskutera eller ifrågasätta. Till slut kände jag att det får vara nog och tänkte att "då får det väl göra ont istället då" och slutade ta dem. Fick ont igen precis som de andra gångerna, men jag bet ihop och efter en riktigt jobbig vecka med dåligt humör och trötthet hade jag inte ont längre och hade gått ner 1,5 kg av vilket jag tror den största delen var vätska. Märkte också att jag dessutom blivit helt av med mina snarkningar. Tror att svullnaden satt mycket i slemhinnorna i näsa och svalg.

Kan vara bra att veta att smärta man kan få när man slutar m tabletter inte alltid är ett faktiskt symptom utan något som ev. är tillfälligt och kan gå över.

Mina erfarenheter av att sluta m diklofenak.

Andreas, jag har gjort samma test som du, men med Trombyl. Efter 2 veckor utan Trombyl, minskade /försvann bensvullnaden. Har därför upphört med dem till vidare, trots den ev TIAN. 

Mitt kreatinin (njurfunktion) var högt, 97, men enligt läkaren kan mycket köttätande ge dessa höga värden.  

Andreas, jag har gjort samma test som du, men med Trombyl. Efter 2 veckor utan Trombyl, minskade /försvann bensvullnaden. Har därför upphört med dem till vidare, trots den ev TIAN. 

Mitt kreatinin (njurfunktion) var högt, 97, men enligt läkaren kan mycket köttätande ge dessa höga värden.  

Kanske kan du ta théer eller någonting där acetylsalicylsyran finns naturligt? Älgört, videbark eller hur det nu var.