Melker

Socker- det finns de som tänker annorlunda

Recommended Posts

75% av det dagliga energiintaget från socker! One of WHO's Essential Medicines! Det borde nästan vara dödsstraff på sånt här ? Man lurar ju in människor i en dödsfälla.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, var finns näring då om 75 % av det dagliga intaget kommer från sockret? De tror kanske att människorna fungerar som en kalorimeter. Det brinner en liten låga i magen som bränner allt till aska?

• Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 minuter sedan, Inez sade:

75% av det dagliga energiintaget från socker! One of WHO's Essential Medicines! Det borde nästan vara dödsstraff på sånt här ? Man lurar ju in människor i en dödsfälla.

Borde inte denna typ av studier och uttalanden vara straffbara av det skälet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
24 minuter sedan, Inez sade:

Man lurar ju in människor i en dödsfälla

Är det inte det som är meningen, alla tjänar ju på det...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är något skumt med det här artikelmanuset, både received date och accepted date är 28 april 2018, dvs det finns ingen tid för peer review... Märkligt. Samtidigt är det väl långt för att vara en sk opinion piece, eller? 

Här är iallafall snubben. https://scholar.google.com/citations?user=iqXdjIcAAAAJ&hl=en 

Han har en PhD i Sports nutrition, dvs troligen en ”springa mer”-snubbe. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar väl som han menar socker i form av glukos och stärkelse, inte sukros?

I sånt fall är det ju väl känt att många hälsosamma folkslag ätit 75% kolhydrater (eller mer) utan metabola problem, det är inget nytt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan, Skärfläcka sade:

Här är iallafall snubben. https://scholar.google.com/citations?user=iqXdjIcAAAAJ&hl=en 

Genom hans förklaring att människans sockerkonsumtion inleddes genom jordbrukets tillkomst, har han i varje fall en brasklapp. Tydligen har han missat att tala om saken (idrott) med Tim Noakes.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sakaros (sucros) består av lika delar fruktos o glukos. Honung som många inbillar sig är så nyttigt innehåller samma sockerarter men förskjutet mot mer glukos. De ev nyttigheter som finns i honung motiverar inte att man ersätter sakaros med honung i olika recept. Sockerinnehållet i honungen har samma dåliga effekt som sakaroset (det vita sockret) har. De microskopiska nyttigheterna i honung uppväger inte innehållet av fruktos/glukos

"Den vanligaste källan till fruktos är sackaros (vanligt socker), som innehåller ungefär lika stora delar fruktos och glukos. Kemiskt sett är sackaros en disackarid bestående av två monosackarider, glukos och fruktos. Även om fruktos kallas för fruktsocker, finns sällan stora mängder fruktos i frukt.[1] Honung däremot, innehåller cirka 40 % fruktos."

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, RobertAnd sade:

Det verkar väl som han menar socker i form av glukos och stärkelse, inte sukros?

I sånt fall är det ju väl känt att många hälsosamma folkslag ätit 75% kolhydrater (eller mer) utan metabola problem, det är inget nytt.

Stärkelse omvandlas snabbt till glukos i kroppen. Det kunde lika gärna ha stått - glukos+glukos - istället. Är det inte svårt att få i sig enbart rent glukos från oprocessade födoämnen?

Ja man kan överleva på 75% kolhydrater men hur mår man då? Finns det hälsosamma folkslag som lever på 75% kolhydrater? - Finns det också ohälsosamma folkslag som äter 75% kolhydrater?

Ja vad tror ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Apropå honung; Proportionerna mellan glukos och fruktos är nästan identiskt med den i sackaros. Det som gör honungen så ettersöt är att nästan all fruktos är ”fri”, inte bundet med glukos till sackaros. Fruktosen ger nästan all sötma i socker. Siffrorna har jag tagit ur engelska Wikipedia.

mvh / Erik Edlund

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 minuter sedan, Erik Edlund sade:

Apropå honung; Proportionerna mellan glukos och fruktos är nästan identiskt med den i sackaros. Det som gör honungen så ettersöt är att nästan all fruktos är ”fri”, inte bundet med glukos till sackaros. Fruktosen ger nästan all sötma i socker. Siffrorna har jag tagit ur engelska Wikipedia.

mvh / Erik Edlund

Tack! Ja du har helt rätt - de är nästan identiska. Jag hade för mig sedan tidigare att det var så, men jag hittade inte fakta i hastigheten. - Därför förstår jag inte alls varför människor inbillar sig att det går bra att söta med honung och att man ska undvika "vitt socker" för att äta nyttigare?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, kickilotta sade:

Även om fruktos kallas för fruktsocker, finns sällan stora mängder fruktos i frukt.

När jag tidigare kikat runt lite på nätet hittar man liknande detta:

Fructose in Apples

The amount of fructose in an apple depends on its size. A single, medium-sized, raw apple -- approximately 3 inches in diameter -- contains approximately 11 grams of fructose. A small apple, at 2 and three-quarter inches in diameter, contains 9 grams of fructose, while a large apple -- 3 and one-quarter inches in diameter -- contains 13 grams.

Det är väl det Erik Westman menar att man skall vara lite försiktigt med - annars anses två äpplen vad gäller fruktos vara ok per dag. Min fru och jag brukar dela på ett. Vi vet hur de smakade tidigare - nu har sötman, som vi känner den, ökat enormt på samma äpplesort. Trots att sockermängden inte är särskilt hög.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Skärfläcka sade:

Ja,  han menar att fysisk aktivitet är den största påverkande faktorn för metabol hälsa, inte vad vi äter. Vi har blivit för stillasittande...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
48 minuter sedan, kickilotta sade:

Tack! Ja du har helt rätt - de är nästan identiska. Jag hade för mig sedan tidigare att det var så, men jag hittade inte fakta i hastigheten. - Därför förstår jag inte alls varför människor inbillar sig att det går bra att söta med honung och att man ska undvika "vitt socker" för att äta nyttigare?

Givet att man vill nå en viss grad av sötma så krävs mindre mängd honung än sackaros. 

mvh / Erik Edlund

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, kickilotta sade:

Ja man kan överleva på 75% kolhydrater men hur mår man då? Finns det hälsosamma folkslag som lever på 75% kolhydrater?

Det finns en del exempel: Kitavan - 69% KH, Okinawan 85% KH, Tukisenta 90 % KH. Jägar/samlarfolk brukar ligga lägre dock, runt 30-40% KH, och det är där jag själv brukar ligga också. Men intressant är att de värderar honung mycket högt. Hadzafolket är det mest studerade kvarvarande jägar-samlarfolket, och totalt utgör honung 15% av deras kaloriintag. Men periodiskt äter framförallt män betydligt mer än så, upp till 30 % av kaloriintag. Excellent metabol hälsa, inget metabolt syndrom.

https://chriskresser.com/do-carbs-kill-your-brain/

For example, the Hadza of north-central Tanzania and the Kuna of Panama obtain a high percentage of their total calories from foods that are high in natural sugars, such as fruit, starchy tubers and honey, yet they are remarkably lean, fit and free of modern disease. (6, 7)

Other examples include the Kitava in the Pacific Islands, Tukisenta in the Papa New Guinea Highlands, and the Okinawans in Japan. The Kitavan diet is 69% carb, with a high reliance on starchy tubers such as yams, and sugary tropical fruits such as banana and papaya. (8) The Okinawan diet is even more carb-heavy at 85% carbohydrate, mostly from sweet potato. (9) Finally, the Tukisenta diet is astonishingly high in carbohydrate at over 90%. (10) All of these cultures are fit and lean with practically non-existent rates of neurological disorders and other modern chronic disease. (11)%

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänker att, -  som vi många gånger konstaterat, så är näringsinnehållet väldigt olika i livsmedel med mycket kolhydrater.

Man kan hitta små folkgrupper som lever isolerat som kan ha fin hälsa och vara slanka. Det är förmodligen många fler variabler än kolhydratintaget (från kolhydratrik mat med mkt antioxidanter, vitaminer, spårämnen mm) som har stor betydelse.  På Okinawa kan man t ex nämna sötpotatisdieten som specifik för de som bor där.

- Man lever mer stressfritt, giftfritt, har renare vatten och luft och har p g a att man lever ganska isolerat behållit sin gemensamma genetiska profil intakt genom åren samt man är kanske inte så utsatt för smittsamma sjukdomar i samma höga grad jämfört med individer som bor tätt inpå varandra i miljonstäder. 

Det är därför litet missvisande att säga att man generellt mår väldigt bra av att äta 75% kolhydrater (mkt ospecifikt). De kolhydratgrupper som vi är hänvisade till här i Sverige har inte samma fina näringsprofil. Statistik visar att t ex moderna sädesslag har mkt sämre näring än för 60-80 år sedan, samt att man vid förädling föredragit att ta fram säd med korta strån och t ex högt gluteninnehåll. Mineralinnehållet är mycket sämre p g a förstörda matjordar med ensidig gödsling, samt giftinnehållet ökar - t ex avdödandet av säden med glyfosat strax innan skörden. 

• Gilla 3
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sak som Ancel Keys avsiktligt tonade ner i sina studier var just att alla kulturer och alla människor inte är kopior på varandra. Med det sagt bör rimligtvis förmågan att bränna fett via ketoner ligga djupast i våra gener. Tio- till femtontusen år tillbaka då människan släppte jägarkulturen är som en blinkning i evolutionen. Att den mindre naturliga energibasen glukos ger problem är en sak men uppenbarligen finns en stor del av mänskligheten som klarar vegetabilier och socker relativt bra.

Vad flertalet medlemmar  här har valt (LCHF) är dock att optimera metabolismen  till den renare förbränningen via ketoner/fett.

• Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu