Ekner Posted May 8, 2018 Share Posted May 8, 2018 Vad anser ni om färska champinjoner? Jag äter ofta sådana men fick nu se att om man googlar "champinjoner cancer" så dräller det av varningar... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted May 8, 2018 Share Posted May 8, 2018 Rent generellt kan man ju säga att en del svampar som har betraktas som bra matsvampar har flyttats till listan över dem man inte ska äta. Jag äter champinjoner ett par gånger i månaden liksom egenplockad svamp men jag skulle inte äta en näve färska champinjoner från en salladsbuffé flera dagar i veckan. Bara en åsikt, inga referenser på den 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted May 8, 2018 Share Posted May 8, 2018 Livsmedelsverket: Champinjoner innehåller fenylhydraziner som misstänks vara cancerogena. Som ett riktmärke för en konsumtion som innebär en mycket liten risk kan man ta medelintaget av champinjoner i Sverige som ligger mellan 2 och 2,5 kilo per person och år. Detta motsvarar ett par hekto per månad. Konsumerar man i stället denna mängd varje vecka under lång tid kan det finnas anledning att tänka över sitt intag. För att minska halten fenylhydraziner i champinjon kan man tillaga svampen innan den äts (stekning, kokning, grillning). Kokvatten bör hällas bort. Andra vanliga matsvampar utanför champinjonsläktet, till exempel kantareller och Karl Johan, innehåller inte fenylhydraziner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts