Recommended Posts

Vad är vad när vi diskuterar hälsa? Vad är viktigast att diskutera, när det handlar om hälsa? Är det vad vi skall äta? Är det hur strikta vi skall vara när vi äterLCHF? Är det hur mycket vi måste vilja något för att lyckas ? Är det hur man skall få viljan att vilja lyckas ?      Det  är  alltihop !   En som jag tycker är bra på det är My Westerdahl  LCHF-ingenjören!

http://lc hfingenjoren.se/2018/may/en-stund-i-taget-at-ratt.html

http://lchfingenjoren.se/category/brollop.html

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet från familje- och vänskapskretsen, om syftet är att övertyga någon   om vad som kan ses som sund kost, är tveklöst att först ställa nackdelar/fördelar mellan låg- och högkolhydratkost mot varandra. Det brukar fungera som dörröppnare i diskussionerna därefter. Ofta återkommer diskussionen senare, på initiativ från båda parter, till skillnaderna mellan olika födoämnen och kostslag.

Direkt kan jag påstå att de flesta som försöker sig på att övertyga människor över 70-årsåldern har ett hårt arbete framför sig. Idealåldern för dem som lättast låter sig suga upp information och reagera positivt på den ligger mellan 30-60 år, i varje fall enligt min erfarenhet. 

Själva kunskapsöverföringen runt de centrala organens funktioner och uppkomsten t.ex. av det metabola syndromet, kan enligt ovan naturligt smygas in i diskussionen. Övergången till förklaringarna bakom den viktiga diskussionen runt insulinresistansen blir då naturlig - inte minst den som lokalt uppstår i hjärnan, med de långsiktiga effekter som riskerar utvecklas efter några decennier. 

På forumet förefaller andelen besökare (icke medlemmar) genomsnittligt vara två, tre gånger så många som medlemmarna.  Mina besök här, innan jag listade mig, var  mycket givande. Förmodligen är den stora massan besökare, som jag, ute efter info inför att själva ändra sin kost. De flesta hittar nog vad de söker efter, så som forumet nu är organiserat.  Om man ev. ville tillföra något mer än det Kostdoktorn pedagogiskt redan tillför, skulle det möjligen vara en enkel lista som fokuserade på de centrala frågeställningarna. Det finns ju redan men en del kan ha svårt att leta på ett rationellt sätt.

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har tagit för vana att inte missionera bland folk och försöka frälsa dom, att komma oombedd med hälsoråd utan att vara läkare kan ofta ge oväntade effekter. 
Kommer frågorna...svara gärna. Kommer dom inte tänker jag så här: Har jag någon typ ansvar för personens hälsa? Om inte.....var mycket försiktig med utlåtanden.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är svårt att missionera. Jag försöker hålla tyst. Oftast. Men det händer att jag nämner, om diskussionen kommer upp, att jag äter lchf av hälsoskäl. Det kan ju någon gång bli ett frö som gror, en lite större medvetenhet, ett aningens större intresse för kost. 

Det vore ju faktiskt lättare för mig om omgivningen åt nyttigt. 

Och, hade jag tänkt tillägga: vilja och motivation för att lyckas, det är ganska kört. Planering och anpassning av omgivningen är nödvändigt. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I mitt fall med min ålder har det naturliga varit att för barn, barnbarn och vissa fall barnbarnsbarn, i varje fall se till att de får den kunskap som krävs för att förstå  de metabola funktioner som styr och styrs av det man stoppar i sig.  Utan kunskap ingen förståelse för kostens betydelse. Hur skall man få någon att förstå t.ex. fruktosens negativa betydelse (att den är närmast identisk med alkoholens) för utvecklingen av leverförfettning, bukfetma etc. om man inte ges tillfälle att beskriva bakgrunden.

Som HelgeK antyder i sin frågeställning:

"Är det hur mycket vi måste vilja något för att lyckas ? Är det hur man skall få viljan att vilja lyckas? "

Det är just den utgångspunkten som var och en måste ta fasta på, i strävan efter att lyckas med konststycket att få med någon, som inte själv varit inne på tanken att stiga på LCHF-tåget. Återigen, för att nå målet är det kunskapsöverföringen som allt står eller faller med. Ibland lyckas pedagogiken ibland inte - då gäller att ta nya tag. På detta forum, som vanligen frekventeras av människor vilkas intresse tidigare väckts av egen kraft, eller som redan tillämpar LCHF, blir lättare och insatsen rör sig då oftast om puts av kunskaper. 

De yngre generationerna visar nu ett uppvaknande intresse för Ancel Keys misstag och vår sjukvårds blinda accepterande av alla råd som kommit från USA. Ungdomarna inser att  skadeverkningarna för USA:s befolkning gått så långt att man talar om att den äldre befolkningen där till större delen än någonsin ser sig överleva den yngre och att tidigare trend om högre levnadsålder nu brutits. 

De yngre intresserade drar med sig många äldres intresse - det gör att alltfler stiger på t.ex. LCHF-tåget eller vill veta mer om det. När intresset väl vaknat, blir det allt lättare att missionera - det är ju det som bl.a. Kostdoktorn och Annika Dahlqvist ägnar sig åt.

För den som bär på tillräckligt mycket kunskap, bör det vara en ren plikt att informera alla som vill ta åt sig, så att ringarna på vattnet får den rätta spridningen. Flertalet läkare förefaller enligt min erfarenhet inte kunna jämställas kunskapsmässigt med t.ex. detta forums medlemmars, i varje fall vad gäller LCHF:s betydelse jämfört med vad  tidigare kostråd felaktigt predikat.  

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu