Jump to content

Orkeslös Träning

PeterF

Recommended Posts

Hej
Jag tog bort alla kolhydrater vid årsskiftet. Jag är 178 cm väger 70 kg (vägde 73 kg när jag började)
Dvs jag har inte slutat med carb pga vikt utan för hälsa. De carb jag äter är bara tomat. Paprika broccoli blomkål lök. Har såklart hänt att att jag fått i mig morötter när jag varit bortbjuden. Äter mycket smör kokosolja olivolja majonnäs. Försöker köra under 5g carb per dag men ligger nog runt 10g. Försöker ligga över 70% fett. Äter vitaminer, magnesium zink och extra salt. Innan jag körde LCHF  hade jag god kondition sprang 10km på ca 45 minuter. Nu måste jag stanna efter 1 km trots lågt tempo... jag känner nästan direkt att jag inte har någon kraft i benen när jag sprungit 5 km med ett antal uppehåll är jag även trött i armarna . Tränar styrketräning 3 ggr veckan och även här har jag inte den tidigare styrkan. Gjorde hälsokontroll igår och de visade bra resultat. Blodtryck 120/70 . Kolesterol 7.19 varav HDL 1.50 blodsocker 4.4 (7 timmar efter matintag). Kan ni ge mig tips Hur jag kan få min styrka kondition tillbaka. Jag vill fortsätta med denna kost och komma in i ketos med den uthållighet jag sett från massor testimonies. Jag behöver verkligen hjälp för att orka fortsätta.

Mvh
Peter

• Like 2

12 timmar sedan, PeterF sade:
Hej
Jag tog bort alla kolhydrater vid årsskiftet. Jag är 178 cm väger 70 kg (vägde 73 kg när jag började)
Dvs jag har inte slutat med carb pga vikt utan för hälsa. De carb jag äter är bara tomat. Paprika broccoli blomkål lök. Har såklart hänt att att jag fått i mig morötter när jag varit bortbjuden. Äter mycket smör kokosolja olivolja majonnäs. Försöker köra under 5g carb per dag men ligger nog runt 10g. Försöker ligga över 70% fett. Äter vitaminer, magnesium zink och extra salt. Innan jag körde LCHF  hade jag god kondition sprang 10km på ca 45 minuter. Nu måste jag stanna efter 1 km trots lågt tempo... jag känner nästan direkt att jag inte har någon kraft i benen när jag sprungit 5 km med ett antal uppehåll är jag även trött i armarna . Tränar styrketräning 3 ggr veckan och även här har jag inte den tidigare styrkan. Gjorde hälsokontroll igår och de visade bra resultat. Blodtryck 120/70 . Kolesterol 7.19 varav HDL 1.50 blodsocker 4.4 (7 timmar efter matintag). Kan ni ge mig tips Hur jag kan få min styrka kondition tillbaka. Jag vill fortsätta med denna kost och komma in i ketos med den uthållighet jag sett från massor testimonies. Jag behöver verkligen hjälp för att orka fortsätta.

Mvh
Peter

Lite förenklat kan man säga att när intensiteten passerar den aeroba tröskeln så börjar kroppen bränna lagrat glykogen och när glykogenet är slut går man in i väggen. Med din strikta kosthållning har du förmodligen minimalt med lagrat glykogen.

Under den aeroba tröskeln däremot kan man träna musklerna att bränna nästan bara fett. Bästa sättet att träna det är långa pass i lugnt temp (under aerob tröskel).

Om jag tar mig själv som exempel så springer jag mina lugna pass i ett tempo på drygt 6 min/km. Mina intensiva pass ligger jag på runt 4 min/km. För dom intensiva äter jag kolhydrater innan, men det gör inte så mycket eftersom jag går direkt tillbaks till "nutritional ketosis" efter passet. 

Mitt råd är att springa lugnare. Ofta är det lugnare än man tror. Bättre då att mäta hastighet/puls.

Styrketräningen är samma sak. Det tar slut på glykogen. Om du kör få reps väldigt tugnt så använder du lagrat ATP i muskeln och kan på så sätt träna trots ketos. Om maximal effekt är viktigt är det dock svårt att klara sig utan kolhydrater.

• Like 1
  • Thanks 1

När jag började med LCHF tränade jag inte men jag minns att det tog flera månader innan kroppen kändes "normal" vad ork beträffar. Jag tänker att eftersom du tränat som vanligt hela tiden så kanske omställningen tar längre tid? Att "härda ut" tycks vara det de flesta som lyckats bra med att träna i ketos tipsar om. Samtidigt är vi alla olika... Jonas Bergqvist skriver i sin bok 'LCHF och träning' en del om detta och minns jag rätt tar han upp personliga varianter vad gäller kolhydratbehov (har inte boken med mig i skrivandes stund och kan inte dubbelkolla exakt vad).

• Like 1
  • Thanks 1

36 minuter sedan, Mats M sade:

Mitt råd är att springa lugnare. Ofta är det lugnare än man tror. Bättre då att mäta hastighet/puls.

Precis så har jag också upplevt träning och LCHF. Innan LCHF var milen inga problem, efter starten av LCHF rann orken ut men lugnare tempo löste problemet. Explosiv träning kräver fortfarande kolhydrater.

• Like 3

Om nu jag minns teorin rätt, så handlar det om att bygga om kroppens bränsleförsörjningssystem. Man är van vid huvudsakligen socker (glykogen); nu får kroppen helt plötsligt ta till fettet. Det behövs fler mitokondrier som hanterar det. 

Glykogenlagret lär byggas upp igen, men ska vara till för spurter och extra ansträngningar (anaerob träning). Och det finns väl de som äter extra kolhydrater vid tuffa tävlingar, om magen klarar det. 

Men det beror väl på typ av träning och ambitioner. 

• Like 3
  • Thanks 1

18 timmar sedan, PeterF sade:
Hej

Mvh
Peter

Orkeslös  träning.. ett gott tecken.. iallafall om vi pratar några veckor och omställning till aerob träning/Maffeton/ketosis/riktig mat!

Oså undrar vi andra här på forumet hur gammal du är, hur mycket du väger osv!

Iallafall läs Jespers tråd.. han är iallafall inte purung.. det tog en hel del tid innan metabolismen anpassat sig på en rätt hög träningsnivå?

Sen så är knappast kolhydrater per se döden i grytan.. utan det handlar fortfarande om fysisk förmåga/metabola konsekvenser/ensymer hit och dit.. utan för det mesta om att kolhydraterna skall komma från riktiga livsmedel.. detta är nästan det besvärligaste.. för det räcker som regel att gå in på närmaste mack och köpa godis för att tillfredställa själva glukosbehovet!

De andra behoven är betydligt lurigare att tillfredställa.. typ essentiell näring och då får man åka från macken till närmaste hälsokostbutik för att där inhandla övrig essentiell näring!

Hur som helst.. Run on fat är lixom inga jättestora problem.. tvärt om!

Men det kräver främst en mental omställning!

• Like 3

1 timme sedan, HelgeK sade:

...så undrar jag om inte balansen mellan omega 3 och omega 6 kan spela roll. 

OT: Omega-3 och -6 spelar extremt viktig roll som råmaterial för några livsviktiga ämnen i kroppen, men där krävs klart mindre än 10 gram/dygn av vardera, kanske tillsammans. Allt utöver detta är negativt då dubbelbindningar i fettsyrorna lätt angrips av fria radikaler. Omega-3 har fler dubbelbindningar än lika långa omega-6 och förstörs därför lättare. 

Såhär tänker jag: I första hand ska man dra ner på omega-6 som nästan alltid finns i stort överskott. Därefter lägger man till omega-3 för att fylla behovet.

mvh/ Erik Edlund

• Like 4

Hej och tack för alla tips och råd väldigt tacksam att så många är engagerade :?. Jag har läst mycket under Jespers tråd och känner igen mig på flera punkter.

Startade morgonen idag med fettkaffe 15 g smör 15 g kokosolja. Och en kallsup 1/2 tsk salt. Har aldrig kört kallsup tidigare. Hur finner jag ut rätt mängd?

Sedan Löpning med lägre tempo. Kunde springa ca 6.5 km innan jag behövde stanna hög puls och krampkänning i armar och bröstmusklerna. Benen kändes hyfsade. Sprang sedan 2km till. Total tid ca 50 min. Kändes som armarna var fyllda med mjölksyra... Men ändå ett fall framåt trots detta.

Jag väger 70 kg och är 44 år. 

• Like 4

Krampkänning tyder på saltbrist som lätt kommer på köpet när man tappar bunden vätska.

Har du pollenallergi? Jag har det tungt nu, med en vilopuls 20 slag över min vanliga.

Räkna med minst en månads omställning innan det lättar. Jag springer utan vidare 20km på fastande mage nu. Enzymerna måste ställa om för att effektivisera fettförbränningen så att du klarar 80-85% av maxpuls på fettförbränning. 

• Like 1

Såg en dokumentär på tv för några år sen om 100+ personer som intervjuades och de fick alla ge sitt bästa tips för att bli gammal. Vad jag kommer ihåg gav många av dom tipset att inte äta sej proppmätt...

• Like 1

Guest jala
6 timmar sedan, HelgeK sade:

En stor undersökning visade att de som lever längst äter mellan 1 och 1/3  och  2 och 2/3 dels tesked salt per dag.

https://blog.virtahealth.com/sodium-nutritional-ketosis-keto-flu-adrenal-function/

Tog mig friheten att översätta.    https://translate.google.se/translate?sl=en&tl=sv&js=y&prev=_t&hl=sv&ie=UTF-8&u=https%3A%2F%2Fblog.virtahealth.com%2Fsodium-nutritional-ketosis-keto-flu-adrenal-function%2F&edit-text=&act=url

Startade dagen med Kaffe och kallsup 1 tsk.

Sen löpning som var total katastrof. Trött i benen efter 300 meter fick stanna efter 3 km med hög puls och benen kändes som jag kört ett tungt benpass. Sprang vidare 3 km till mycket tungt. 

Känns som detta blir en tuff resa. Hade dock inte lika ont i armarna idag..

• Like 2

1 timme sedan, HelgeK sade:

Det finns en fara till med salt brist, som jag inte nämnt! Som gäller extra mycket för tränande! Det salt vi talar om här är NACL . Natrium är en viktig mineral i kroppen. Bland annat ingår det i en process som för in energi i cellerna. Den kalas Natrium - kaliumpumpen. Där natrium och kalium måste vara i balans. Om obalansen är för stor pga natrium brist, så kan kroppen tvingas göra av med kalium för att   återställa balansen. Det leder till att man tappar muskler pga kalium bristen, och det är inget någon seriöst tränande vill drabbas av.

Dvs man tappar också kraft i hjärtat som är en muskel. Hjärtat är mycket känsligt för kaliumobalans.- Man kan drabbas av arytmi. Det har hänt att vältränade personer vid kraftig ansträngning plötsligt fallit ihop . Oftas finns en odiagnosticerad hjärtsjukdom i bakgrunden.

• Like 1

1 timme sedan, PeterF sade:

Startade dagen med Kaffe och kallsup 1 tsk.

Sen löpning som var total katastrof. Trött i benen efter 300 meter fick stanna efter 3 km med hög puls och benen kändes som jag kört ett tungt benpass. Sprang vidare 3 km till mycket tungt. 

Känns som detta blir en tuff resa. Hade dock inte lika ont i armarna idag..

Nämenaltså, du låter nästan som Jesper gjorde?

Iallafall om jag inte redan skrivit det i jespertråden, vid omställning från high carb till high fat så rekommenderas att dra ner på träning under en tid.

Men jag misstänker att du är som Jesper.. här dras lixom inte ner på någon träning utan man kämpar sig fram.. oavsett utkomst och hoppas på att man kommer ut på andra sidan?

Har för mig men är lixom inte säker på att jag gav Jesper rådet att då i stället skifta ett tag till sk Maffeträning.. iomed att ni bägge typ är sådana som inte vill minska träningsnivåerna?

Iallafall att fortsätta med en stor andel anerob träning under omställningen kan vara kontraproduktivt, dvs du tangerar då eventuellt anaeroba förmåga, dvs fett kräver hur som helst syre för att förbrännas.

Oså på det, du verkar ha gått direkt på strikaste LCHF, se de då främst som E% och inte som enskilda gram kolisar!

Aså.. 20-25 gram kolisar är främst för inaktiva bantare, 5-10E% är oftast mer gram för folk som är fysiskt aktiva/tränade personer!

Men WTF, nu ser du iallafall skillnaden, dvs hur j*vla beroende din kropp är av kolisar?

Oså får du då själv fundilera lite på konsekvenserna, dvs kolisar är lixom inte det värsta man kan tillföra kroppen, vi har ett visst behov/vi är så genetiskt utvecklade.. grejen är väl snarare att det vore lixom fel om vi måste tanka en massa junkfood med snabba kolhydrater för att orka träna?

Så jag säger till dig som till Jesper, ni är sådana som hur som helst drar en del kolisar, främst i era anaeroba övningar./när ni vill ligga över er aeroba förmåga!

Sådåså, tillstöter då ytterligare metabola konsekvenser, dvs laktattröskeln, den får då oxå uppövas, dvs till slut så är det laktattröskeln som sätter övre gräns!

Iallafall.. tränar man mer än en halvtimme åt gången så får man lov att disponera sin träning lite annorlunda, dvs startar man från max så drar man igång sin glykolys, tar man det lite försiktigare så uppnår man efter ett tag en ökad fettförbräning!

Och vill man bli en endurance runner så har man oändligt med energi om man bara lär sig att hålla sig inom sin aeroba förmåga, dvs då kan man sen springa hur långt som helst!

• Like 3

Jag har svårt att se någon anledning till att ligga under 10 gram kolhydrater per dag. Om du tränar hårt kan du ligga på 100 gram per dag och ändå vara i ketos, eftersom du förbrukar kolhydraterna! (Mark Sisson sa just det i en podcast, men jag hittar tyvärr ingen källa nu.)

Äter du tillräckligt? Du blir förmodligen inte hungrig, men "orkeslösheten" kan vara ett tecken på att du äter för få kalorier. Eller att du har tränat för mycket och behöver återhämta dig. Träning utan återhämtning är meningslöst.

En kommentar också angående muskelkramper. Det kan vara pga för lite kalium och magnesium, men jag har läst och märkt att kryddor som cayennepeppar, ingefära och kanel kan minska känningarna!

• Like 1