Jamtlandstjej Posted May 12, 2018 Share Posted May 12, 2018 Efter att jag nu fastnat i den pågående MAF-trenden så står jag inför ett dilemma... Den billighetspulsklocka jag köpt har nu slutat fungera. Troligen batteriet i själva pulsbandet, men inte säker. Det är en Beurer utan extra finesser. Om jag ska köpa en ny, vad rekommenderar ni? Inget superexklusivt, jag är fortfarande bara en glad motionär, om ens det... Samtidigt är jag nördigt förtjust i tabeller, diagram och statistik, så om den kan kopplas ihop med mobil (android) eller platta (I-pad) så vore det ju trevligt! I dagsläget kör jag ju två appar på mobilen parallellt med pulsklockan och det känns lite overkill... (Endomondo och altimeter) Skulle kännas bäst att kunna lämna mobilen hemma då mina träningskläder inte har nån bra ficka för den, och överarmsväskan jag köpt för ändamålet känns stasande på armen. Så, vad har ni för tips! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted May 12, 2018 Share Posted May 12, 2018 Dom två stora märkena är Polar och Garmin och det är väl tycke och smak som avgör... De har båda alla prisklasser och båda kan synka upp i molnet så du kan se allt möjligt om både träning men också sömn och vardagsmotion mm. Själv kör jag med Polar och har gjort länge men jag känner många som är väldigt nöjda med Garmin 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 12, 2018 Share Posted May 12, 2018 Suunto är väl också stort? Jag kör Garmin Forerunner 735XT men den är för triathlon, finns enklare modeller du inte kan simma med. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted May 12, 2018 Share Posted May 12, 2018 Jag använder detta bälte när jag springer ..stoppar in mobilen där, fungerar utmärkt med Runkeeper och ett bluetooth pulsband. (mycket bättre än en överarmsväska) http://flipbelt.se/produkt/flipbelt/ Har dock funderat länge på att skaffa en lyxig pulsklocka. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats M Posted May 13, 2018 Share Posted May 13, 2018 Det verkar som om du har ungefär samma krav som jag hade när jag skaffade pulsklocka. Om du tycker om statistik etc så rekommenderar jag absolut en klocka med GPS. Du får så mycket mer då, som automatisk hastighet, rutten på karta etc. Jag tycker om Polar för deras app/webapp flow har mycket bra data och statistik. Det går även att automatiskt exportera till andra appar som t.ex. strava, endomondo etc. Polar har även ett eget konditionsindex, "polar running index", vilket är mycket lättare att använda än t.ex. Maffetone. Bara att springa samma runda på samma sätt så får du automatiskt ett resultat. Jag gick på den billigaste GPS-klockan från polar en M400, men då fanns inte den nya varianten m430. Den kostar nu ca 1400 inlusive ett pulsbälte med bluetooth (vilket gör att man kan använda bältet direkt med telefonen och köra andra appar som HRV analys t.ex.) https://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=s361734406 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 13, 2018 Share Posted May 13, 2018 7 minuter sedan, Mats M sade: Polar har även ett eget konditionsindex, "polar running index", vilket är mycket lättare att använda än t.ex. Maffetone. Visst bygger alla större märken (kanske mindre också?) sina data på First Beats formler? Då utgår man väl från 220-ålder tills annat är uppmätt? Dessa First Beats-formler är lite hemliga tyvärr så det är svårt att tolka vissa värden tycker jag. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted May 13, 2018 Share Posted May 13, 2018 Citat 12 minuter sedan, MariaF sade: Visst bygger alla större märken (kanske mindre också?) sina data på First Beats formler? Då utgår man väl från 220-ålder tills annat är uppmätt? Dessa First Beats-formler är lite hemliga tyvärr så det är svårt att tolka vissa värden tycker jag. Vet inte... men i de klockor jag har haft har man kunnat manuellt kunnat lägga in sin maxpuls om man vetat den... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 13, 2018 Share Posted May 13, 2018 Jo, man brukar kunna mata in sin maxpuls om den är känd, jag bara menar att om man vill köra t ex MAF, så bygger alla klockar sina beräkningar på First Beats formler och man har noll koll på vad olika parametrar egentligen betyder eftersom formeln är okänd. 1 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted May 13, 2018 Share Posted May 13, 2018 En fundering. Varför måste man springa omkring som en levande elektronikbomb i spåren? Processorer och kretselektronik skapar kraftiga högfrekventa magnetfält som penetrerar inre organ medan man tränar. Jag tränar helt elektronikfritt och mår bara bra... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 13, 2018 Share Posted May 13, 2018 56 minuter sedan, Ekner sade: En fundering. Varför måste man springa omkring som en levande elektronikbomb i spåren? Det måste man inte. Vill man ha intensitetskoll ändå funkar Borgskalan (självuppskattning) bra nog för de flesta. Man måste inte kolla blodvärden och så för att må bra heller. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted May 13, 2018 Share Posted May 13, 2018 För Maffe träning fungerar prat tempo också... Så länge du kan prata normalt medan du tränar har du inte för hög puls. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted May 13, 2018 Share Posted May 13, 2018 Är man lite nördig är in pulsmätare som visar HRV (heart rate variabilitet) intressant. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 13, 2018 Share Posted May 13, 2018 48 minuter sedan, jesper sade: För Maffe träning fungerar prat tempo också... Så länge du kan prata normalt medan du tränar har du inte för hög puls. Prexis.. det fanns bra träningsråd före alla smartphones/elektroniska gismos med Bluetoth oxå! Men det krävde då att man satte sig in i lite olika saker.. anpassade sin träning till ens egen fysiska status/möjligheter och tiden man har till förfogande. Hur som helst.. man kommer lixom inte undan det tankegodset med pulsband och annat heller? Jogging har ju nu varit en populär träningsform i åtskilliga årtionden, då kunde köpa kläder/skor anpassade för detta, dvs både utseende och funktion. Oså på det så kom senare stavgång, då ofta för lite äldre/lite fetare/lite mer stillasittande personer? Iallafall utan större insikt så slutar de flesta rätt snart, dvs det är nog bättre att anstränga sig i 15 minuter än inte alls.. men det leder som regel inte till något om man ger upp rätt snart! Iallafall så lever vi i ett av världens rikaste länder, alla har i princip redan en Smartphone och vi har råd att köpa ett pulsband.. och om det då gör att man blir lite mer motiverad att fortsätta så är det antagligen bara bra? Sådåså, med pulsmätare kan man mäta sin framgång på något sätt, dvs om man avverkar samma sträcka på samma tid med lägre puls så har man åstadkommit något, dvs träningen har då haft någon effekt? Förr.. utan gismos så märkte man det främst på en bättre kondition! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted May 13, 2018 Author Share Posted May 13, 2018 19 timmar sedan, MariaF sade: Suunto är väl också stort? Jag kör Garmin Forerunner 735XT men den är för triathlon, finns enklare modeller du inte kan simma med. Ja simma lär inte bli aktuellt! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted May 13, 2018 Author Share Posted May 13, 2018 18 timmar sedan, Peter B sade: Jag använder detta bälte när jag springer ..stoppar in mobilen där, fungerar utmärkt med Runkeeper och ett bluetooth pulsband. (mycket bättre än en överarmsväska) http://flipbelt.se/produkt/flipbelt/ Har dock funderat länge på att skaffa en lyxig pulsklocka. Intressant...vilken information får du ut från Runkeeper? Nåt för en statistiknörd som jag? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted May 13, 2018 Author Share Posted May 13, 2018 11 timmar sedan, Mats M sade: Det verkar som om du har ungefär samma krav som jag hade när jag skaffade pulsklocka. Om du tycker om statistik etc så rekommenderar jag absolut en klocka med GPS. Du får så mycket mer då, som automatisk hastighet, rutten på karta etc. Jag tycker om Polar för deras app/webapp flow har mycket bra data och statistik. Det går även att automatiskt exportera till andra appar som t.ex. strava, endomondo etc. Polar har även ett eget konditionsindex, "polar running index", vilket är mycket lättare att använda än t.ex. Maffetone. Bara att springa samma runda på samma sätt så får du automatiskt ett resultat. Jag gick på den billigaste GPS-klockan från polar en M400, men då fanns inte den nya varianten m430. Den kostar nu ca 1400 inlusive ett pulsbälte med bluetooth (vilket gör att man kan använda bältet direkt med telefonen och köra andra appar som HRV analys t.ex.) https://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=s361734406 Låter intressant! Tack för tipset! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted May 13, 2018 Author Share Posted May 13, 2018 7 timmar sedan, jesper sade: För Maffe träning fungerar prat tempo också... Så länge du kan prata normalt medan du tränar har du inte för hög puls. Hmm...bra förslag...men jag tränar alltid ensam. Rädd för att jag kommer att bli upplockad av män i vita rockar om jag går och pratar för mig själv hela rundan... 2 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted May 13, 2018 Author Share Posted May 13, 2018 6 timmar sedan, The Biochemist sade: Är man lite nördig är in pulsmätare som visar HRV (heart rate variabilitet) intressant. Jo det kan jag tro... Har testat HRV, har en kompis som går utbildningen. I "vilande" tillstånd har jag ganska lätt att reglera rytmen...men svårt att tro att jag skulle kunna få till det under träning... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted May 14, 2018 Share Posted May 14, 2018 On 5/13/2018 at 6:44 PM, Jamtlandstjej said: Jo det kan jag tro... Har testat HRV, har en kompis som går utbildningen. I "vilande" tillstånd har jag ganska lätt att reglera rytmen...men svårt att tro att jag skulle kunna få till det under träning... Ja det var för användning i vila jag tänkte. Då har man både pulsklocka för träning och HRV data från tex vila eller andra intressanta sammanhang. Jag har faktiskt använt min pulsklocka mer i vila än under träning. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cdaven Posted May 16, 2018 Share Posted May 16, 2018 On 2018-05-13 at 10:38, MariaF sade: Vill man ha intensitetskoll ändå funkar Borgskalan (självuppskattning) bra nog för de flesta. Nja... Jag läste så sent som igår att perceived exertion står i relation till musklernas ansträngning, inte kroppens stressnivå och vilket bränsle som används (fett eller glykogen). Det är därför man ofta kan cykla med mycket högre upplevd intensitet vid samma puls som man springer med mycket lägre upplevd intensitet. Läs mer här: https://runninginsystems.com/2017/09/06/why-does-cycling-feel-harder-than-running-at-the-same-heart-rate/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cdaven Posted May 16, 2018 Share Posted May 16, 2018 Jag har testat tre pulsband; Polar H1, Biltemas och Wahoo Tickr X. Min slutsats är att Polar-bandet satt bäst och mätte bäst. Biltemas är skräp. Wahoo finns i ett par olika utföranden, och Polar också. Min Tickr X kan mäta och lagra pulsen i bandet utan kontakt med telefonen, och synkar med appen Wahoo Fitness när jag vill. Då kan man alltså ta pulsen när man simmar, eller vad som helst. Den mäter också kadens när man cyklar och springer (med en inbyggd accelerometer), men det är relativt ointressant för mig. Idag skulle jag nog köpa ett av de senaste Polar-banden, eller något av dem som rekommenderas av Elite HRV för HRV-mätning. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted May 16, 2018 Author Share Posted May 16, 2018 1 timme sedan, cdaven sade: Jag har testat tre pulsband; Polar H1, Biltemas och Wahoo Tickr X. Min slutsats är att Polar-bandet satt bäst och mätte bäst. Biltemas är skräp. Wahoo finns i ett par olika utföranden, och Polar också. Min Tickr X kan mäta och lagra pulsen i bandet utan kontakt med telefonen, och synkar med appen Wahoo Fitness när jag vill. Då kan man alltså ta pulsen när man simmar, eller vad som helst. Den mäter också kadens när man cyklar och springer (med en inbyggd accelerometer), men det är relativt ointressant för mig. Idag skulle jag nog köpa ett av de senaste Polar-banden, eller något av dem som rekommenderas av Elite HRV för HRV-mätning. Men har du pulsklocka till då så du kan se pulsen i realtid? Eller lagras det bara för att titta på set senare? Vitsen med Maffe är ju att kunna se den hela tiden... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 16, 2018 Share Posted May 16, 2018 2 timmar sedan, cdaven sade: Nja... Jag läste så sent som igår att perceived exertion står i relation till musklernas ansträngning, inte kroppens stressnivå och vilket bränsle som används (fett eller glykogen). Det är därför man ofta kan cykla med mycket högre upplevd intensitet vid samma puls som man springer med mycket lägre upplevd intensitet. Läs mer här: https://runninginsystems.com/2017/09/06/why-does-cycling-feel-harder-than-running-at-the-same-heart-rate/ Jag älskar Ivans Running in Systems-sida! Jättemånga bra artiklar. Men. Om man inte vill använda en pulsklocka, som Ekner var inne på, då får man hitta ett annat verktyg om man vill "mäta" på något vis. Och då kan ett verktyg som Borg-skalan vara användbart. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cdaven Posted May 17, 2018 Share Posted May 17, 2018 22 timmar sedan, Jamtlandstjej sade: Men har du pulsklocka till då så du kan se pulsen i realtid? Eller lagras det bara för att titta på set senare? Vitsen med Maffe är ju att kunna se den hela tiden... Du kan para ihop pulsbanden med klockor eller telefoner. Jag använder min telefon för att hålla koll när jag pulstränar, men om jag bara är nyfiken på resultatet så kan jag ta på mig pulsbandet och exempelvis spela innebandy, och titta på pulsen i efterhand. Många GPS-klockor kan paras ihop med pulsband med Bluetooth, men det finns flera olika standarder, så dubbelkolla innan köp! De flesta telefoner har inte stöd för ANT+ från Garmin. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted May 17, 2018 Author Share Posted May 17, 2018 24 minuter sedan, cdaven sade: Du kan para ihop pulsbanden med klockor eller telefoner. Jag använder min telefon för att hålla koll när jag pulstränar, men om jag bara är nyfiken på resultatet så kan jag ta på mig pulsbandet och exempelvis spela innebandy, och titta på pulsen i efterhand. Många GPS-klockor kan paras ihop med pulsband med Bluetooth, men det finns flera olika standarder, så dubbelkolla innan köp! De flesta telefoner har inte stöd för ANT+ från Garmin. Men om man ska använda telefonen för att hålla koll när man tränar, då måste man ju ha den lättillgängligt...typ i handen... Får kolla upp det då innan köp. Tack! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted May 17, 2018 Share Posted May 17, 2018 26 minuter sedan, Jamtlandstjej sade: Men om man ska använda telefonen för att hålla koll när man tränar, då måste man ju ha den lättillgängligt...typ i handen... Åh! Alla dessa som går med telefonen i handen håller alltså på och tränar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted May 17, 2018 Share Posted May 17, 2018 26 minuter sedan, Jamtlandstjej sade: Men om man ska använda telefonen för att hålla koll när man tränar, då måste man ju ha den lättillgängligt...typ i handen... Det finns appar som pratar med dig så du inte alls behöver ha den i handen... Kan ställa in att den berättar genomsnittshastighet. mm också hur ofta den ska berätta saker. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 17, 2018 Share Posted May 17, 2018 10 minuter sedan, jala sade: Åh! Alla dessa som går med telefonen i handen håller alltså på och tränar. Självklart! Märks inte det, alltså..? 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted May 17, 2018 Share Posted May 17, 2018 1 timme sedan, Jamtlandstjej sade: Men om man ska använda telefonen för att hålla koll när man tränar, Jag som inte riktigt förstår mig på sådana här pryttlar, vill inte ha något som jag måste titta på hela tiden. Kan den inte skrika lite försynt när jag avviker för mycket från riktvärdet? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted May 17, 2018 Author Share Posted May 17, 2018 1 timme sedan, jesper sade: Det finns appar som pratar med dig så du inte alls behöver ha den i handen... Kan ställa in att den berättar genomsnittshastighet. mm också hur ofta den ska berätta saker. Å jisses vilka moderniteter! 4 minuter sedan, Effie sade: Jag som inte riktigt förstår mig på sådana här pryttlar, vill inte ha något som jag måste titta på hela tiden. Kan den inte skrika lite försynt när jag avviker för mycket från riktvärdet? Jo men se där! Det fanns också! 1 timme sedan, jala sade: Åh! Alla dessa som går med telefonen i handen håller alltså på och tränar. Aha...allt har en förklaring... 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 17, 2018 Share Posted May 17, 2018 Allvarligt, @Jamtlandstjej, hade du trott att du bara skulle kunna köpa en ny klocka, lite enkelt, bara så där..? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted May 17, 2018 Author Share Posted May 17, 2018 11 minuter sedan, MariaF sade: Allvarligt, @Jamtlandstjej, hade du trott att du bara skulle kunna köpa en ny klocka, lite enkelt, bara så där..? Jag börjar bli mer och mer medveten om att så är inte fallet! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cdaven Posted May 17, 2018 Share Posted May 17, 2018 3 timmar sedan, Jamtlandstjej sade: Men om man ska använda telefonen för att hålla koll när man tränar, då måste man ju ha den lättillgängligt...typ i handen... Ja, exempelvis med en rem som ser till att du inte tappar den. Jag har en sån här ("TFY Security Hand-strap"), mycket praktiskt! Fast jag har också en Bluetooth-klocka (Magellan Echo) som jag kopplar till telefonen, och visar pulsen, tempo, tid, distans etc där. Det finns många lösningar! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted May 17, 2018 Author Share Posted May 17, 2018 2 minuter sedan, cdaven sade: Ja, exempelvis med en rem som ser till att du inte tappar den. Jag har en sån här ("TFY Security Hand-strap"), mycket praktiskt! Fast jag har också en Bluetooth-klocka (Magellan Echo) som jag kopplar till telefonen, och visar pulsen, tempo, tid, distans etc där. Det finns många lösningar! Nja, att springa med nåt i handen känns jobbigt... Får nog bli en pulsklocka istället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 17, 2018 Share Posted May 17, 2018 3 minuter sedan, Jamtlandstjej sade: Nja, att springa med nåt i handen känns jobbigt... Får nog bli en pulsklocka istället. Det är förvånansvärt okej att springa med mobilen i handen. Min Wahoo Tickr X har en app som har rejäla, synliga siffror, till skillnade från Garmin-klockan. Bortsett från risken att tappa mobilen och att den tar stryk av regn om man inte sätter den i nåt fodral tyckte jag det funkade bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts