MariaF

Att resa sig, borsta av knäna och ta nya tag...

Recommended Posts

46 minuter sedan, MariaF sade:

Ska det vara en handduk över? Nu ligger de i "matkällaren", ett utrymme under yttertrappen utspridda på ölflak (ölen blev snyggt uppradad på hyllan) men utan täckning. Tänkte att det blir lättare att ta bort ev dåliga tomater om det ligger utspridda.

Är det bara mörkt så behövs nog ingen handduk. Men kom ihåg att tomater vill inte ha kallare än ca 14 grader, är det kallare så tappar de smak, därför ska man aldrig förvara tomater i kylskåpet ?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2018-08-08 at 17:42, MariaF sade:

Funderar på ett lopp på semestern i höst... Tror inte jag håller för halvmaran (än) men 12km...?
http://www.desertdash.com/races/trails-of-glory/

Svar: nej, nog med långdistans.

Muskler, alla behöver muskler. Vi har helt sjuka kroppsideal, särskilt kvinnor, ingen borde vara klenare än Marit Björgen. 

Eftersom du inte gillar styrketräning får det bli stavgång (jo, det är visst roligt). Använd stavarna som Marit skulle ha gjort så avlastar du höfterna.

Och så cykel, ett par mil räcker , ganska låg växel för höftens skull men full fart hela tiden, särskilt uppför.

Så får det bli, lycka till.   ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Vittvrak sade:

Så får det bli,

Nej, så blir det inte! Pilutta dig! ?? 
Varken stavgång eller cykling ger den tillfredsställelse och den mindfulness som jag hittat i löpningen. Men... det kanske inte blir tillbaka till 7-8mil/vecka, jag kanske nöjer mig med något mindre... Kanske... ;)

• Gilla 2
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, MariaF sade:

Idag har jag varit på utvärdering och fått en första omgång övningar för att rätta till kroppen. Jag visade mig vara väldigt stel och stram, trots all flexträning som jag ändå tycker gjort mig smidigare. :(

Som ung hade jag ofta ont i bröstryggen. Under tonåren försökte en kiropraktor få ordning på det men kotorna hoppade ur position stup i kvarten så jag instruerade en mängd personer i min närhet hur de skulle trycka för att jag skulle slippa värken. Sedan i alla fall 10år, har jag inte ont längre och detta såg ju jag som positivt men det beror alltså på att jag är helt låst. Ingen rörlighet alls i bröstryggen. Denna stelhet i bröstryggen måste låsas upp innan jag ens kan börja med området runt höften, där problemen satt sig. Jag fick en del strechövningar för benen, bla en där ena skinkan ska ligga mot en dörrpost, samma sidas ben ska sträckas upp mot taket och det andra benet ska ligga rakt ut genom dörren. Sedan skulle jag vrida och lyfta i ett speciellt mönster. Då kom tårarna sipprande, det var vidrigt smärtsamt!
Nu har jag mycket arbete att göra. Nästan så jag funderar på att gå till en kiropraktor för att låsa upp spänningen... Men jag vet inte, han jag gick till i tonåren är pensionär och hur vet man vem som är bra? Så, till att börja med ska jag se om det räcker med övningarna.

Eftersom det var så smärtsamt och jag kände mig lite nedslagen efteråt tröstshoppade jag lite nya MC-kläder... Handelsbodens butik ligger i huset bredvid... :)

Du är ju i alla fall på gång nu! ❤️

Även om du har mycket att göra och det i dagsläget delvis är smärtsamt, så kan det ju bara bli bättre! Fastlåsningar i bröstkorgen kämpar jag med också, liksom många av mina syskon. Pappa hade också väldigt platt bröstrygg så förmodligen är det ett arv. Det jag har gjort som underlättar mycket är att jag har köpt en "piggboll" i storlek av en fotboll. Den lägger jag under ryggen där jag ligger på golvet (funkar mot en vägg också) Sen masserar jag hela ryggen, uppifrån och ner, genom att med böjda knän och nacken i händerna rulla fram och tillbaka på bollen. Efter en stunds massage så börjar jag med bollen längst ner i halv sittande läge, och lutar mig bakåt över bollen så långt det går, försöker slappna av. Sen flyttar jag bollen längre och längre upp, reser mig upp lite mellan varje flyttning. Det brukar spraka ordentligt och inte bara i bröstryggen! Jag har uppfattningen att låsningen i bröstryggen ibland beror på att det sitter fast även längre ner och vice versa. Jag har även två piggbollar av en tennisbolls storlek som jag använder i sängen - det blir för hårt att använda på golvet. Lägger dem intill varandra på var sin sida av ryggraden och kör samma teknik där, att jag med böjda ben lyfter på rumpan och flyttar dem en bit i taget och sen ligger ner och låter dem trycka. Avslutar med att massera längs hela ryggraden där också. Funkar nog inte om sängen är allt för mjuk - då sjunker de bara ner i sängen. ?

https://www.hjalpnu.se/valbefinnande/massage-och-varme/stor-piggboll

https://www.varsam.se/hjalpmedel/massage/knoppboll-10-cmbrart-l178

Typ som dessa. Mina ser inte riktigt likadana ut... Min stora har lite längre piggar..

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, Jamtlandstjej sade:

Du är ju i alla fall på gång nu! ❤️

Det jag har gjort som underlättar mycket är att jag har köpt en "piggboll" i storlek av en fotboll. Jag har även två piggbollar av en tennisbolls storlek som jag använder i sängen - det blir för hårt att använda på golvet.

Ja, nu är jag på gång! :) 
Fast det är smärtsamt idag... Dels min gamla välbekanta ryggvärk från förr, höger höftböjare som fick nån omgång känns verkligen som den fått en omgång och det stramar på utsida lår. Passar på att fira detta osköna tillstånd med en förkylning och feber.

Jag har en mindre piggboll med längre piggar. Den är bra till mycket men jag tycker piggkavel (kruskakavel?) är lättare på sig själv. Ska testa piggbollen i sängen, tack för tips! 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När man är så pass ohemlig som jag är det svårt ibland att skriva fritt. Det blir för personligt, helt enkelt. Just nu saknar jag mina "djupa vänner", de där som rotade inåt, precis som jag. De försvann när barnen kom. I och för sig försvann rotandet då också. De flesta var barnlösa eller hade utflugna barn och jag var singel och barnlös, om än lite yngre än flertalet av de vännerna.

Att räta ut kroppen tycks bli en utrensning på flera plan. Nattetid vaknar jag av drömmar om alla fel jag gjort genom åren (mycket skoltid). Idag kom tårarna medan jag gjorde en av övningarna. Jag sa till sonen att det var för att det gjorde så ont och det kan ju naturligtvis varit en del av det hela, men inte allt. Sedan många år är jag övertygad om att allt vi går igenom i livet sätter sig som kroppsminnen och det påverkar sånt som spänningar/värk/känsloätande. Många av de kurser som jag gått i personlig utveckling bygger sina emotionellt förlösande övningar på just enkla fysiska övningar och man har inte en chans att hålla emot. Inte riktigt vad jag väntade mig av posturalträning men jisses, vad det tar. Tydligen sitter mycket skit i mina ben. Inte ett sockersug i sikte just nu men så sugen på alkohol som jag är i skrivandes stund har jag nog aldrig varit. Men nej, det är inte vad min kropp eller min själ behöver just nu. Egentligen skulle jag nog sätta på en sorglig kärleksfilm... Brukar ju rensa tårkanalerna bra.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, MariaF sade:

När man är så pass ohemlig som jag är det svårt ibland att skriva fritt. Det blir för personligt, helt enkelt. Just nu saknar jag mina "djupa vänner", de där som rotade inåt, precis som jag. De försvann när barnen kom. I och för sig försvann rotandet då också. De flesta var barnlösa eller hade utflugna barn och jag var singel och barnlös, om än lite yngre än flertalet av de vännerna.

Att räta ut kroppen tycks bli en utrensning på flera plan. Nattetid vaknar jag av drömmar om alla fel jag gjort genom åren (mycket skoltid). Idag kom tårarna medan jag gjorde en av övningarna. Jag sa till sonen att det var för att det gjorde så ont och det kan ju naturligtvis varit en del av det hela, men inte allt. Sedan många år är jag övertygad om att allt vi går igenom i livet sätter sig som kroppsminnen och det påverkar sånt som spänningar/värk/känsloätande. Många av de kurser som jag gått i personlig utveckling bygger sina emotionellt förlösande övningar på just enkla fysiska övningar och man har inte en chans att hålla emot. Inte riktigt vad jag väntade mig av posturalträning men jisses, vad det tar. Tydligen sitter mycket skit i mina ben. Inte ett sockersug i sikte just nu men så sugen på alkohol som jag är i skrivandes stund har jag nog aldrig varit. Men nej, det är inte vad min kropp eller min själ behöver just nu. Egentligen skulle jag nog sätta på en sorglig kärleksfilm... Brukar ju rensa tårkanalerna bra.

❤️?

Kroppen är en märklig manick. Håller med om det här med kroppsminnen. 

Starkt av dig att jobba vidare. Håller tummarna för att du får resultat också. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, @SGK och @Jamtlandstjej. ❤️
Jag inbillade mig att jag skulle räta ut kroppen, hade inte en tanke på att annat skulle kunna hända. Har nog legat av mig vad "flum" beträffar... Företaget har en "nöjd kund"-garanti på sin hemsida. Om man inte får omedelbara resultat får man pengarna tillbaka och förbinder sig inte att komma på fler besök. Undrar om det tårar räknas som "omedelbara resultat"..? :P Men jag ger inte upp. Skiten ska ut och kroppen ska få springa! :)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter posten här precis ovan körde jag igenom mina övningar. De är 15 till antalet med en ruskig massa repetioner i långsam takt. Idag behövde jag dock inte läsa instruktionerna så det gick lite fortare. Inte lipade jag på värstingövningen heller! Det värsta kan ha släppt nu, hoppas jag.

På eftermiddagen sprang (MAF-lufsade) jag vända på 6km. JAG KÄNDE INGENTING I HAMSTRING!!!! Och ingen annanstans heller. Om det beror på att jag vilat från springningen en vecka eller på övningarna vet jag inte, jag är bara lycklig! Här svänger det som som värsta bergodalbanan mellan humörets ytterligheter! :D 

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan, MariaF sade:

Här svänger det som som värsta bergodalbanan mellan humörets ytterligheter! :D 

Härligt att höra! För det betyder ju att det går uppåt också! ?

• Gilla 4
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, MariaF sade:

Varför blir alltid jag tillfrågad om jag kan tänka mig att vara med på bild när jag inte är det minsta tillpiffad?

Antagligen för att du är en av få som inte behöver någon tillpiffning ?

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, SGK sade:

Antagligen för att du är en av få som inte behöver någon tillpiffning ?

Tack, @SGK :blush: Fast jag skulle nog själv gärna ha kammat mig, åtminstone... Tur det finns hårsnoddar! 

• Gilla 5
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

USA anklagas ofta för att bara ha skräpmat men det är också baconets förlovade land. Till lunch blev det därför just tjocka, smaskiga bacon och fräsch romansallad!

Tänkte ha utnyttjat gymmet i morse men vaknade kl.2 lokal tid så jag körde några stillsamma styrkeövningar från Optimum på golvet i rummet bara. Fast jag väntade till 5-snåret för att familjen skulle hinna vakna. ?

Tog en vända till stranden på förmiddagen. Borde haft pulsklockan på; jag ger mig sjutton på att jag passerade MAF-puls bara av att gå i sanden!

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Befinner mig i skrivandes stund i mitt älskade Arizona. Sonora-öknen levererar varmt, torrt väder, ljumma kvällar och behagliga mornar som gjorda för en MAF-runda. Idag blev det dock en förmiddagspromenad med äldsta sonen, ca 6km. ❤️

Noterar hur mitt gamla sug knackar på dörren och kämpar för att få sina begär tillgodosedda. Kanske är det undantagen under resan som väcker den sovande björnen? En bagel med kalkonbröst och rädisor var väldigt god. En mjukglass också. Och så drack jag ju en cola häromdagen.
Besökte idag en livsmedelsaffär med maken; en med stort utbud av ekologiskt och mindre märken men ändå med "vanligt skräp också" (något förra affären vi besökte inte hade, till makens förtret ;)). Twizzlers jordgubbsremmar... Och lite annat... Vissa saker, som Snickers, lockar inte för det finns hemma men det där man inte kan få hemma... Idag har jag dock stått emot allt sug men det är på ett sätt spännande att se hur det händer i kroppen och knoppen. Magen mår bäst av min vanliga mat, ändå kommer den där känslan av orättvisa för "alla andra" kan ju äta vad som helst (logiken fnissar åt detta med tanke på var jag befinner mig och hur folk runt om ser ut)... 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var och hälsade på släkten I Phoenix som hastigast för några år sedan; skulle gärna åka dit igen (fast det finns ju så manga ställen att besöka här I världen, och alldeles för lite tid och pengar...)

Tror inte jag åt något nyttigt under den resan, men försökte väl. Och fick med med hem en Starbucks-mugg (samlarserie) med en kaktus på, och texten Arizona (eller star det Phoenix?). En favo-mugg.

Och ja, livet är orättvist. Å andra sidan - om man nu äter rätt och mår bra därav - så är väl det ganska rättvist det också, eller? Och det är väl mycket som smakar battre I minnet än I verkligheten. Trist insikt...

• Gilla 3
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 minuter sedan, Skärfläcka sade:

Sonoraöknen är häftig ? Vi var där i våras ? 

Bästa snabbmat: Chipotle ?️ 

Bästa dryck: Kombucha ? 

Ja, att öknen är fantastisk, det är vi överens om! Jag älskar den! ?

Resten däremot... är vi inte överens om...?

Idag inledde jag dagen med en 7,5km morgonjogg. Ca 20*C, klar lätt luft. Sen tittade jag på facebookbilder av snöslask. Just nu sitter jag vid poolen medan barnen badar. ? Semesterutflykterna har kommit av sig lite pga sjuk make. Trodde han fått en aircondition-förkylning men han har varit däckad några dagar och det blir man inte av det. Idag vaknade han piggare men mår sämre igen så här vid lunchtid. Får se hur många ökenpromenader det kan bli, barnen vill inte följa med så det är kanske tur att vi valt Scottsdale Old Town. 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just nu lutar det åt läkarbesök för hans del men det sitter hårt inne. Förkylningen har lagt sig men muskelvärk, feber och svettningar håller i. :( Barnen vill inte åka på utflykt utan pappa så idag roade jag mig själv i flera timmar på ett shoppingcenter. Det blev dyrt... Kan ju nämna att det inte händer så ofta, jag hatar att shoppa kläder. Brukar bli mycket på en gång, sällan provat och passform därefter. Vad som däremot var positivt med rundan var att jag lagt till flera kilometer till dagens distans och sannolikt många steg om jag nu haft en stegräknare. Idag är min aptit dålig också, det är bra! 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu