Gå till innehåll

Att resa sig, borsta av knäna och ta nya tag...

Recommended Posts

• Svar 585
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Inspirerad av Effies erfarenheter och Zpiders vardagsliv m fl samlade trådar tänkte jag göra en egen nystartstråd. Nystart i bemärkelsen ’strikta till’, jag har ju aldrig slutat. Bakgrund: Våren

Har haft några förvånansvärt ostressade dagar trots nya deadlines i jobbet och halvledig för deadlines hemma, och suget har hållit sig rätt lågt. Tills nu ikväll när det kom besked från skolan som gör

Det är lite intressant att iaktaga sina egna reaktioner... Jag påbörjade denna tråd från ett hotellrum i Tyskland på söndagsmorgonen. Bara av att posta det märkte jag att jag kunde avhålla mig från at

Posted Images

6 timmar sedan, MariaF sade:

Jo, jag försöker... Blir inte riktigt varje dag men sitter på morgonen (som är min stund). Struntar i det de dagar jag känner att det blir prestation av det. 

Förstår, .men tankar om prestation Ger ett superbra tillfälle att lära dig mer om de tankar som påverkar ditt mående.

• Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, Erik 2 sade:

Vilken "dirty gene" gav naggade ögonbryn? 

Det var Dr Rostenburg som liksom i förbifarten nämnt att lågt blodtryck och naggade ögonbryn är resultat av långvarig stress. Det brukar väl också vara ett tecken på sköldkörtelproblem, om jag fattade det hela rätt. Vilken gen det hela hänger ihop med har jag inte orkat fördjupa mig i.

• Gilla 1
Länk till inlägg
9 timmar sedan, Angelico sade:

Förstår, .men tankar om prestation Ger ett superbra tillfälle att lära dig mer om de tankar som påverkar ditt mående.

För många år sedan gick jag en serie workshops på temat "personlig utveckling" och en av de veckorna hette just "Tänk dig själv". Jag minns att vi bl a fick "tänka ner oss" i värsta träsket och när man var längst där nere och verkligen kände sig piss, då skulle vi tänka upp oss igen. I flera timmar höll vi på så... Många tror att känslor bara finns men nej, de föregås av tankar, tankar som är i princip passerar obemärkt, det visade de övningarna väldigt tydligt. 

• Gilla 4
Länk till inlägg
1 timme sedan, MariaF sade:

Många tror att känslor bara finns men nej, de föregås av tankar, tankar som är i princip passerar obemärkt, det visade de övningarna väldigt tydligt. 

Intressant. 🙂 Om det går att läsa vidare på tar jag gärna emot.

Jag är nog också lite som du, @MariaF, och @Cleppa. Jag engagerar mig lätt för mycket. Detta går bra när man har mycket ork, men min ork verkar gå i vågor. Periodiserade sådana. Blir problematiskt när man har engagemang, engelska ordet "commitment" är nog bättre, som är varje dag eller i alla fall några gånger i veckan, hälsa inräknat. På det sättet kan odlandet ibland (för mig) vara betungande: man vill så gärna och så mycket, men man orkar och/eller hinner inte riktigt med. Skulle det kunna vara så att du varit stressad en tid, men att det först kom upp till ytan förra veckan? Att bristningsgränsen var nästan eller kanske redan nådd? Här tror jag du vet bäst själv. 🥰 Hoppas i vilket fall att de kommande dagarna kan få vara mer stressfria. Ta hand om dig.

• Gilla 3
Länk till inlägg
4 timmar sedan, MariaF sade:

För många år sedan gick jag en serie workshops på temat "personlig utveckling" och en av de veckorna hette just "Tänk dig själv". Jag minns att vi bl a fick "tänka ner oss" i värsta träsket och när man var längst där nere och verkligen kände sig piss, då skulle vi tänka upp oss igen. I flera timmar höll vi på så... Många tror att känslor bara finns men nej, de föregås av tankar, tankar som är i princip passerar obemärkt, det visade de övningarna väldigt tydligt. 

Ja och viktigaste insikten är nog att det är bara tankar och de uppstår och passerar konstant i ditt medvetande, utan att du själv gör något. Tankarna är effekten av tidigare händelser, inlärning, upplevelser, agerande. Du behöver inte kämpa för att ta bort tankar/sluta tänka för det är inte du som utför handlingen, den sker av sig själv. Det som behövs är att se hur opersonligt processen är och aceptera att tankarna är där men inte tro att de är sanningen om dig.

• Gilla 4
Länk till inlägg
  • 2 weeks later...

En klassisk guru som levererar igen. Efter ca 48 minuter förklarar han att inget är som det ser ut.

Stay safe.

• Gilla 2
Länk till inlägg
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Många är mina stressfyllda hormonella turer... Sist jag hade läkaruppföljning angående östrogenet fick jag en något högre dos utskriven eftersom de vanligaste plåstren är slut hos leverantören. Det är inget nytt, de har haft leveransproblem i flera år, men läkaren förstod min oro att inte få tag i det så han skrev ut nästa steg upp (han var dock bröstkirurg så jag fick en liten föreläsning om riskerna med östrogen och jag kontrade med att de få studier som gjorts på bioidentiskt östrogen inte visar på problem medan de där både bioidentiskt och syntetiskt ingår gör det) .
Sedan jag bytte har jag haft vidrigt ont i huvudet! I helgen som gick hittade jag svaret hos hormoni.se - för hög dos. I förrgår, mitt under sonens kalas, blev jag jättedålig, illamående och yr. Fick gå och lägga mig. Då tog jag bort plåstret. Igår morse satte jag på ett nytt där jag klippt bort en bit för att komma ner till den gamla nivån och igår hade jag ingen huvudvärk. Sedan jag började med östrogenet för 3mån sedan har jag noterat vissa tendenser till vallningar och jag trodde att den högre dosen skulle hjälpa mot det men det verkar inte så. 

Ett annat fenomen jag noterat, sedan om det är östrogenet eller maten vet jag inte, är att jag gått upp 5kg på ett par veckor. :blink: Känner mig som en blåsfisk - plopp!  Gissar att det är vätska men fy, det är inget kul!

• Gilla 2
  • Ledsen 1
Länk till inlägg

Ja, det sitter en hel del runt vristerna (svullna) så förhoppningsvis kan justering av östrogendosen och lite koll på maten driva ut eländet igen. Tycker jag varit väldigt kissnödig idag så hoppas, hoppas...

• Gilla 4
Länk till inlägg
14 timmar sedan, MariaF sade:

Ja, det sitter en hel del runt vristerna (svullna) så förhoppningsvis kan justering av östrogendosen och lite koll på maten driva ut eländet igen. Tycker jag varit väldigt kissnödig idag så hoppas, hoppas...

Du skulle ju kunna prova att höja med hälften av det rekommenderade? Jag laborerar med mina plåster så det "känns" bra. Har egentligen 75 mcg nu och förra gången jag skulle beställa fanns inte det, så jag fick läkaren att skriva ut både 50 och 25. Sen drog jag ner så jag var nere på 25 och tyckte det fungerade okej. Men nu senast när jag skulle hämta så fanns inte 50 och 25, men däremot 75(!) så då fick jag det, eftersom det var det som stod på receptet...
Nu klipper jag 75 så det blir 37,5 och det funkar också bra. När jag tittar på datumet för när jag fick dem utskrivna så var det strax efter det som den extrema svullnaden kom i mina ben (typ 10-14 dagar)... Men...jag har inte dragit ner dosen och svullnaden har försvunnit..
När jag läser mina journalanteckningar så ser jag i och för sig att läkaren skrivit att östrogen kan öka ödemet (när han skrev ut det). Jag hade nämligen ödem redan innan dess... Ingen förändring av mina ödem då..med eller utan östrogen, menar jag.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Hm... men jag har fått svullnad och huvudvärk efter att ha gått från 25mcg till 37,5mcg så jag drog ner igen. När jag fick 25:orna räckte inte de till nästa läkarbesök så jag drog ut på bytet nån dag extra och det kände jag av. Då fick jag tips av Cederulla att öka dosen så jag tänkte att 37,5 nog blir bra. (Jag hade kollat med apoteket vad de hade hemma.)
Nu, efter att då ha karvat lite i plåstret, har huvudvärken lättat lite. Just idag hade jag ont i huvudet under morgonen men jag har striktat till kosten också och saltvatten verkar hjälpa (fast där föll teorin att vätska binder salt...).
Funderat lite på hur tillförlitliga journaler är för första läkaren gav mig 25mcg men hade antecknat 50mcg i journalen... 

• Förvirrad 2
Länk till inlägg
22 timmar sedan, MariaF sade:

Hm... men jag har fått svullnad och huvudvärk efter att ha gått från 25mcg till 37,5mcg så jag drog ner igen. När jag fick 25:orna räckte inte de till nästa läkarbesök så jag drog ut på bytet nån dag extra och det kände jag av. Då fick jag tips av Cederulla att öka dosen så jag tänkte att 37,5 nog blir bra. (Jag hade kollat med apoteket vad de hade hemma.)
Nu, efter att då ha karvat lite i plåstret, har huvudvärken lättat lite. Just idag hade jag ont i huvudet under morgonen men jag har striktat till kosten också och saltvatten verkar hjälpa (fast där föll teorin att vätska binder salt...).
Funderat lite på hur tillförlitliga journaler är för första läkaren gav mig 25mcg men hade antecknat 50mcg i journalen... 

Ja man får testa sig fram till rätt dos. Lite hormoner hit och dit kan göra stor skillnad. 

• Gilla 2
Länk till inlägg
  • 1 month later...

Super bamse jätte styrkekramar!

Man känner sig så sjukt hjälplös när det gäller barnen och det inte finns en enkel lösning. Känslig fråga.... Men är det sant eller är det "bara" som han själv upplever det? 

• Gilla 3
Länk till inlägg

Ja, det är så hjärtskärande och frustrerande att inte kunna lösa problemet! Och hur sant det är... Läraren har nästan sagt det rent ut att han inte kommer klara grundskolan. Läraren fick frågan "Klarar han kraven?" och svarade -"Det blir ju inte enklare på högstadiet..." 

• Ledsen 4
Länk till inlägg

Jag är mycket bättre "live" eller via tal än i skrift så vill du prata så fixar vi kontakt...  Först en positiv sak ( enligt mig) 

Ni vet det nu i ganska unga år.. Det innebär ju faktiskt att det ännu finns tid för att hitta vägar framåt innan han är helt nedbruten. 

Har ni fått något vettigt stöd från skolan? Har de tittat på vilka steg man bör ta? Finns det något diagnos på pojken så man vet vad som faktiskt är problemet?

• Gilla 3
Länk till inlägg

Tack @Cleppa:wub:
Att jag skriver om detta i min "stresstråd" är för att dels få ur mig en del frustration över situationen, mitt stressätande (det är svårt att vara snäll mot sig själv) och dels förhoppningsvis hjälpa andra att förstå att stressätandet och måendet är så mycket mer än bra mat men att maten ändå är viktig och att träning fungerar läkande. Att det handlar om att hantera och skapa förutsättningar för våra olika signalsubstanser att verka men det är svårt att förklara neutralt, utan att förklara vissa detaljer. Det blir så lätt att det blir floskler som att "LCHF tar bort suget", "Ät riktig mat så försvinner suget", "Stressa mindre, lär dig säga nej" osv. Nej, det är inte riktigt så enkelt. Det finns stress vi inte styr över, det vi styr över är hur vi svarar an till stressen. Det låter så himla vettigt när hjärnan hör det men... när det gäller barnen vete sjutton hur man ska lära sig att släppa oron...? Att balkongen läcker så det gått in vatten i vardagsrumstaket kan jag hantera, likaså om det blir för mycket på jobbet men barnen...?

Mitt i detta finns det ändå saker jag är tacksam för. Jo, skolan är bra och gör vad de kan till skillnad från många andra skolor. Att få "bläa av sig" i detta forum är skönt. Även om de flesta är anonyma här vill alla samma sak - må bra. Att ni fått mig att söka hjälp för klimakteriebesvären (numera är hjärnan med). Att jag lärt mig så mycket om olika substanser och andra vägar att hitta rätt. Att ni fått in mig på epigenitiken. Förståelse för hur olika näringsbrister förvärrar NPF-tillstånd.

Jag kommer att resa mig, borsta av knäna och ta nya tag den här gången också. Fast det blir nog ett ärr den här gången... 

• Gilla 5
  • Tack! 1
Länk till inlägg
4 minuter sedan, MariaF sade:

Jag kommer att resa mig, borsta av knäna och ta nya tag den här gången också. Fast det blir nog ett ärr den här gången... 

Det är jag helt säker på! men ibland är det skönt att få prata av sig och kanske få en ny infallsvinkel eller bara någon som lyssnar och bekräftar.

• Gilla 6
Länk till inlägg

Är det någon som vet vad en svullnad på övre ögonlocket, i ögonvrån, innebär? Den har kommit alldeles nu nyligen. Tårkörtlar sitter väl mer mot franskanten? Dessutom är den mjuk, inte hård som en inflammerad tårkörtel kan kännas. Funderar på vad som sitter där som kan svullna? Det är bara på ena sidan. Samma sida jag har ett veck av nedan beskriven typ. 

Dr Rostenburg pratar om att man kan se att en person undermetylerar (metyleringsprocessen/B-viatmincykeln ligger till grund för 150-200 andra processer i kroppen, bla är den delaktig i avgiftningen) genom att titta i ögonvrån. Om man sätter fingret längst in vid näsroten och drar aningen nedåt får den som undermetylerar ett veck mot övre ögonlocket. (Han har bilder på detta i sin bok.)

• Förvirrad 3
Länk till inlägg
  • 2 weeks later...

Innan jag för egen del, efter bortåt 500 timmars studietid (videor via kostdoktorns alla underbara, äkta forskare på kostområdet och sidoområden med kostsamband) var jag beredd att växla över till LCHF. En mycket viktig del av mina förberedelser före LCHF-start (september månad 2017), låg i att  via forumet följa upp rader av trådar bl.a. liknande denna och samla råd. Trådar som genom olika vinklar och medlemmarnas erfarenheter pekade på de rader av problem som jag kunde förvänta mig.

Din tråd MariaF (nu åter aktuell) startades ungefär samtidigt med att jag listade mig på forumet. Den visar att det ibland kan uppstå problem, när vissa sug kommer upp som kan vara svåra att motstå. En sak var klar före min LCHF-start - för att lyckas gällde det att gå in för LCHF i varje detalj och bortse från mat- och sötsug. Svårigheterna som jag räknade med, genom allt som berättats på forumet, visade sig dock utebli. OK, jag var stenhård och när jag slog näven i bordet inför kostväxlingen, var jag verkligen tänd på att genomföra projektet i detalj. Ingen möda lämnades ospard - inga mer praliner, inga sötade drycker, ingen brödsäd och hela raden av mat utanför LCHF-normen borta - glaset rödvin till köttet eller vitt till fisken ville jag dock inte försaka (verkar bara ha deltagit i att höja HDL-andelen).

Werlabsdata före och efter LCHF-start visade att alla data snabbt förändades till det bättre - min diabetes 2 en saga blott med de viktigaste parametrarna i suverän ordning, långtidssockret och fastesockret klart under diabetesgränsen och kort därefter kunde jag sätta ut blodtrycksmedicin och inte minst statinerna. Utan statiner är mina triglycerider nu klart under idealgränsen och lipidprofilen perfekt med HDL=1,4 (före LCHF = 0,9), även om socialstyrelsen inte är överens med mig och oss på forumet om LDL-data (mellan 5 och 6) - ideala att luta sig mot vid Covid-19 - men de på socialstyrelsen anställda kommer inte att hinna förstå, förrän de pensionerats.

Eftersom jag slipper typiskt kvinnliga problem, måste jag påpeka, för den som är på väg mot LCHF, kan det verkligen fungera utan problem, vilket jag haft förmånen att konstatera och att detta gäller även oss s.k. äldre - äldre.

För någon med LCHF-ambitioner (finns många sådana som kikar på forumet utan att vara medlem - 10-20 gånger fler än andelelen medlemmar inne), bör jag påpeka att min tidigare s.k. "karaktär" tidigare inte hindrat mig från att tömma en kartong ALLADIN på en eller två kvällar. Nu har jag utan minsta problem inte smakat en enda pralin på tre år.  Mörk choklad i lagom mängd, som förr kändes bitter, har jag inte längre problem med. 

Om jag haft tur eller att min gamla kropp kanske längtat efter jägarkosten, efter 10 000 års symbolisk väntan är svårt att veta. Vad som hänt min kropp är däremot tveklöst att uppfatta som ett naturens under. Ingen minsta tendens till gikt, sura uppstötninger, högt blodtryck etc.. I många avseenden i kondition trettio år tillbaka i tiden (tidigare form för höjdhopp dock "något" förminskad).

Det enda lilla problemet (kanske har det med datorskärmens funktion att göra - dess belysning, som vi talat om, håller vakenheten på topp), är att kroppen får svårt att förstå att klockan närmat sig tre och att någon i min ålder borde vara inbäddad många timmar dessförinnan. Å andra sidan somnar jag nästan direkt när skallen kommer i kontakt med kudden. Som jag funderade över i en annan tråd, kan det möjligen vara så att den vertikala ställningen vid datorn låter restprodukterna i hjärnan rensas bort tillräckligt för att kroppen kan nöja sig med 5-6 timmars sömn för att nå optimal effekt.   

Sammanfattat: Även den med tveksam karaktär och oavsett åldern kan, efter noggranna förberedelser som leder till förståelse om kroppens behov resp. genom råd via kostdoktorns fina forum, nå bra resultat efter växling till LCHF. 

P.S.

Vad gäller att hålla vikten, förefaller mig faktiskt svårare att hålla den tillräckligt hög, inte motsatsen. Det blir en vana att övervinna mättnaden - alltså att äta lite mer än mättnaden säger vara tillräckligt. Jag sätter dock gränsen en bra bit under proppmätt.  Jag har under tre år därför kunnat hålla min trivselvikt i det närmaste konstant, utan att någonsin behöva känna hunger under min dagliga 17-timmarsfasta.  En frågeställning som jag ännu inte fått besvarad, är om verkan av LCHF möjligen kan förefalla mer utpräglad på äldre människor än yngre, genom den större kontrastverkan? Någon som vet/hört?

• Tack! 1
Länk till inlägg
8 timmar sedan, Nils Engström sade:

inga mer praliner, inga sötade drycker, ingen brödsäd och hela raden av mat utanför LCHF-normen borta

Vi har ju diskuterat det mesta av detta tidigare. :) Min övertygelse att viktreglering är hormonell kommer sig just av att jag äter vida fler kalorier än jag "borde" under dessa stressperioder, men eftersom jag håller mig till LCHF-vänlig mat så är jag hyfsat viktstabil. Ibland, som jag nämnt ovan, samlar jag vätska som jag ändå tappar ganska snart. Trots min dagliga 86%-iga chokladkaka ligger jag sannolikt under eller nära 50g kolhydrater/dag. När jag räknat brukar jag ligga runt 30-35g kolh./dag (utan choklad). Choklad innehåller teobromin, ett centralstimulerande och toxiskt ämne, som lugnar. Likt koffein (som det är släkt med) kan därmed choklad användas som självmedicinering. Det kan kolhydrater också som vi vet, men då påverkas vikten desto mer på de flesta. Fett kan förresten också fungera som självmedicinering.

för att lyckas gällde det att gå in för LCHF i varje detalj och bortse från mat- och sötsug.

Om man har vissa typer av sug, är det lika svårt bortse från på LCHF som på vilken annan kosthållning som helst. Det som försvinner är sötsuget som kommer sig av blodsockersvängningar (typ efter paltkoman). Det kan vara viktigt att förstå. 

Vad gäller att hålla vikten, förefaller mig faktiskt svårare att hålla den tillräckligt hög, inte motsatsen. Det blir en vana att övervinna mättnaden - alltså att äta lite mer än mättnaden säger vara tillräckligt.

Man kan äta fast man är mätt så man spricker. Men också, som du säger, hamna i att äta för lite och det är inte heller bra. Det gäller att lära känna sig själv. Har man ett avspänt förhållande till mat tror jag man lätt hamnar i för lite, men använder man mat som stress- eller känslohantering, då blir det lätt åt andra hållet.

• Gilla 4
  • Tack! 2
Länk till inlägg
12 timmar sedan, Nils Engström sade:

Å andra sidan somnar jag nästan direkt när skallen kommer i kontakt med kudden.

Viss forskning säger att latency time för sömn optimalt ska ligga mellan 10-20 minuter och att under 5 minuter kan ses som "patologiskt".... så se till och gå till sängs lite tidigare Nils. 😉 

https://en.wikipedia.org/wiki/Sleep_onset_latency

• Gilla 2
  • Tack! 1
  • Haha 2
Länk till inlägg
2 timmar sedan, Peter B sade:

Viss forskning säger att latency time för sömn optimalt ska ligga mellan 10-20 minuter och att under 5 minuter kan ses som "patologiskt".... så se till och gå till sängs lite tidigare Nils. 😉 

https://en.wikipedia.org/wiki/Sleep_onset_latency

Jo jag vet men å andra sidan sidan vaknar jag vanligen väl utsövd. Den patologiska sidan avser människor med normal vakenperiod - inte som i mitt fall, ibland efter lång vakenperiod. F.ö. är det lite svårt med den egna tidsuppfattningen. En minut kan lätt uppfattas som femton och omvänt.

I yngre dagar, för att effektivisera insomnandet, ordnade jag med:

1. ett kasettband på vilket jag spelat in vitt brus, som successivt gick från kraftig nivå mot noll. Genom att ingen frekvens stack ut framför de andra, dämpades hjärnans känslighet för yttre intryck inom hela frekvensbandet och sömnen inträdde effektivt och snabbt. Vid de första testerna använde jag halvtimmesinspelning men jag visste aldrig när sömnen inträdde, vilket egentligen inte spelade någon roll - det funkade i varje fall bra och sjukvården kunde på vissa håll  dra direkt nytta av mina erfarenheter.
  2. metod två  (utan teknisk inverkan) som innebar medveten muskelavslappning från fötterna - längs benet - mage - lår - till huvudet, fungerar mycket väl. Under den första inträningen kunde mina ögonlock kännas tunga som bly, då sömnen automatiskt inträdde. Längre fram behövde jag aldrig komma så långt för att somna.
  3. en variant, var raketmodellen, föreställningen av en instrumentbräda med blinkande lampor i takt med stjärnhimlen under färden. Även den med bra resultat, då den även genom det tänkta bruset avskärmar annan strukturerad tankeverksamhet - sinnet nollställs.

Vad gäller metod 2, drev jag fram effektiviteten så att jag aldrig behövde fortsätta avspänningen längre än till knä- eller lårhöjd - möjligen ibland till naveln. Numera har jag drivit tekniken så långt att kroppen från början tycks veta att det inte lönar sig att streta emot utan ger med sig tidigt.

Att lära sig somna effektivt är en konst som många aldrig lär sig. Grundprincipen ligger i att på olika sätt avleda hjärnans sätt att arbeta strukturerat genom att införa olika störelement. Ibland när jag under dagen haft ett intressant projekt igång, kan jag dock stoppa insomnandet efter behov - det kan t.ex. vara ett tekniskt problem med en uppfinning, som kan få sin lösning under avspänningen. Om jag däremot lägger mig vid 3 - 4-tiden kör jag program 2 effektivt, med insikten att det kommer en ny dag med behov av tankeskärpa efter sömnen.

Så konsten att somna effektivt har jag lärt mig till perfektion. Det gäller, när man vill, att stilla tankeverksamheten - det sker dels via avslappningsövningar för kroppens muskler dels genom medveten utstörning av strukturerade tankemönster och ljuddämpning - där kom metod 1 in. Det senare har jag dock lärt mig negligera.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Jösses, @Nils Engström! Vilka ansträngningar?! Spela in brus.
Jag löser korsord/sudoku. Ibland hinner jag t o m skriva nåt innan jag somnar...Fast det är ju vid 20:45 sisådär... :D 

Din andra avslappningsmetod lärde jag mig i 20-årsåldern när jag gick på kroppskännedomsträning. Jag minns när jag fick en endrofinkick av den; jag kom tillbaka till jobbet och var hög. :D Jag har använt metoden mellan varven genom åren eftersom den är effektiv mot spänningsvärk eller när det har varit svårt att skingra tankarna vid läggdags men det var länge sen nu.

• Gilla 2
Länk till inlägg
12 timmar sedan, Peter B sade:

latency time för sömn optimalt ska ligga mellan 10-20 minuter

Förslaget att testa insomningstiden utan teknik, då transistorn ännu inte var uppfunnen och man fick hålla sig till enklare metoder, var följande metod fiffig för självtest.  Nathaniel Kleitman -REM-forskningens fader- var pappa till idén.  Man sätter sig i ett mörkt rum eller tar på sig en ögonbindel. Startar ett tidur och fattar tag i en större modell sked, under vilken en välklingande tallrik står. 

1943521866_ScreenHunter_2440Oct.jpgxx.jpg.5ccf3398d19d67ee30c02f5c6a12ab95.jpg

När musklerna slappnar av vid insomningstillfället, lossnar greppet och skedens klang i tallriken  väcker personen, som då kan titta på tiduret. 

Mitt sätt att hitta metoder för mätning av insomningstid (när kassettbandspelaren kom på marknaden) gjordes i samband med mina tester där det inspelade vita bruset (punkt 1 i mitt förra inlägg) utgjorde basen för mätning.  Jag började med en halvtimme och kortade av brusbandet tills jag slutade att vara medveten om bruset under insomningen. Då fick jag klart vilken tid jag kommit ned på. Finessen med bruset var att hjärnan sövdes till att somna tidigare - alltså inget mått på hur utsövd jag var, det funkade perfekt.

Nathaniel Kleitman var, genom sin REM-forskning, den som fick mig att vända på steken till att förekomma REM-sömnen medvetet (se punkt 3 i mitt förra inlägg).

Förslaget i din referens att helst inte använda nattetid för mätning utan vakentid klockan  10, 12, 15 är genomtänkt. Tanken är att nattetid är olämplig, särskilt för äldre, som har något mindre sömnbehov. På det viset mäter man sömnbristen effektivast, för det man är ute efter är just sömnbristen.

Insomningstider

• 0 till 5 minuter anses indikera svår sömnbrist
  • 5 till 10 minuter anses "besvärande"
  • 10 till 15 minuter indikerar en mild men "hanterbar" sömnskuld
  • 15 till 20 minuter avser "liten eller ingen sömnskuld"

Mitt sätt att hitta metoder till att medvetet somna snabbt, har länge varit en kombination av punkt 2 och 3. Jag hinner knappast starta raketen (punkt 3) förrän jag somnar. Om jag inte gör något av dessa två varianter tar det längre tid men min avslappningsteknik sitter i kroppen. Medvetet kan jag dock uppskjuta insomnandet som jag vill.

Skulle jag i dagsläget köra skedmodellen, är det tveksamt om jag skulle släppa skeden under dagtid särskilt snabbt. Tveksamt också om jag skulle vakna. Jag kanske skulle försöka ett test. Det som gör att jag tror testet knappast ge allvarligt svar, är att jag alltid vaknar pigg, tydligt känner av och ofta minns mina drömsekvenser under REM-sömnen. Dessutom att jag fortsätter vara pigg tills jag lägger mig, oavsett om det sker sent på natten. En varningsklocka kan möjligen vara att datorns belysning med mycket dagsljusfärg i tonen ger mer vakenhet än annars. Gott humör ger den dock oftast med de undantag jag tidigare nämnt. 

• Gilla 1
Länk till inlägg
3 timmar sedan, MariaF sade:

Jösses, @Nils Engström! Vilka ansträngningar?! Spela in brus.
Jag löser korsord/sudoku. Ibland hinner jag t o m skriva nåt innan jag somnar...Fast det är ju vid 20:45 sisådär... :D 

Din andra avslappningsmetod lärde jag mig i 20-årsåldern när jag gick på kroppskännedomsträning. Jag minns när jag fick en endrofinkick av den; jag kom tillbaka till jobbet och var hög. :D Jag har använt metoden mellan varven genom åren eftersom den är effektiv mot spänningsvärk eller när det har varit svårt att skingra tankarna vid läggdags men det var länge sen nu.

Du har kört samma metod - den testade jag först i trettioårsåldern.  I övrigt är min personlighet sådan att jag vill testa och bygga allt mellan  himmel och jord. Det har ännu inte släppt. Frågan är om kostväxlingen till LCHF hade skett annars! F.ö. den kosten ger pigga effekter, det är den ju känd för!

Lösa korsord etc. ser jag som motsatsen till att snabbt komma i sömn, det är ju en en sysselsättning som sporrar till problemlösning - sådan utmaning lämnar jag inte så lätt - jag förmodar att du löser korsord med belysning 😇. När jag släckt ljuset, vill jag vanligen effektivisera insomnandet så snabbt det går - avslappning i mörker är min modell.

• Gilla 2
Länk till inlägg

jag förmodar att du löser korsord med belysning 😇. När jag släckt ljuset, vill jag vanligen effektivisera insomnandet så snabbt det går

Haha, lampan (som är svag) är inget problem eftersom korsordet lägger sig över ansiktet när jag tappar det vid insomnandet! :)

• Haha 4
Länk till inlägg
  • 2 weeks later...
On 2020-10-21 at 07:43, MariaF sade:

Choklad innehåller teobromin, ett centralstimulerande och toxiskt ämne, som lugnar. Likt koffein (som det är släkt med) kan därmed choklad användas som självmedicinering. Det kan kolhydrater också som vi vet, men då påverkas vikten desto mer på de flesta. Fett kan förresten också fungera som självmedicinering.

Tack Maria, nu fick jag lära mig något nytt om choklad. Ovanstående fetmarkerade hade jag ingen aning om. Vet att jag frågat vårdpersonal om varför man stressäter. Fick svaret att det har att göra med aktivering av det parasympatiska nervsystemet (matsmältning m.m). Men det är nog mer komplicerat än så.

• Gilla 3
Länk till inlägg
  • 4 weeks later...

Den senaste tiden har det varit mycket känslor. Dels var det dags för BUP för att få ett namn på sonens variant av NPF men det blev inställt pga sjukdom (inte vår). Balkongtaket som läckte hann inte bli klart, maken pajade knäet och kunde inte klättra. Hade hoppats på att få på takpapp i alla fall. Byggfirmorna (som vi initialt inte vågade anlita eftersom vi inte visste hur illa det var och det brukar = dyrt) har fullt och ja, nu har store sonen och jag täckt det för vintern. Store sonen har gått med långdragen, låg feber och missat flera prov i skolan som ska tas igen i veckan så han har mått dåligt både av att inte få åka och oron att behöva fixa 4 prov på några dagar. Skogen faller runt omkring, alla mina fina löparstigar i gammelskog är borta. I förra veckan kryllade det av timmerbilar som kör stockar och mitt hjärta blöder. 

Tankar på att flytta börjar pocka på. Att åka hemifrån är en lättnad. Hus+trädgård är som ett ok mellan varven och när inte ens skogen finns kvar... Samtidigt vill jag inte bo i lägenhet; vi trivdes inte med att det var trångt i förra bostaden Jag älskar att ha ett gym i källaren. Jag vill ha köksträdgård men efter att ha köpt 4 trimmers på lika många år hatar jag gräs. Och sniglar. Egentligen ligger bördan i att det går så mycket kraft bara att hålla sig flytande att det inte finns nåt kvar till förbättringar.

Matmässigt går det upp och ner. Har anammat delar av Anna Halléns ALP. Det är ju ett koncept, inte en dietplan men jag använder bara ätdelen. Fett får mig allt oftare att må illa. Nu menar jag rent fett (typ fette) eller om jag äter mycket stekfläsk (mjukstekt) för att det är så gott. Har lyckats begränsa chokladen men bakat en del frökex istället. Mackomanen har vaknat! :blink: Börjar komma upp i milrundor igen men märker att jag är rätt nöjd med 8km. Det tråkiga med 8km är att de rundorna tar slut så snabbt... Tittat på laktat+FatMax-test jag funderar på att göra. Livet snurrar på!

• Gilla 5
Länk till inlägg

Så tråkigt...  viktigt att ha någonstans där man återhämtar sig och känner att man får energi.  Håller tummarna för att pågen ska klara proven på ett bra sätt.  Huset och trädgården löser ni säkert det är ändå " bara" grejer...   

• Gilla 1
  • Tack! 1
Länk till inlägg