MariaF Posted June 6, 2018 Author Share Posted June 6, 2018 Just nu, DRAKULLA sade: Jag har läst om Anna Halléns lymf-projekt om det är det du menar. Har börjat fundera över lymfan och vad jag kan göra för att ge den fint flöde. Jo, det är det jag menar. Jag tycker mig märka att min kropp svarar bra på att jag ändrat mitt sätt att rulla med piggkaveln, tror att det är bra för lymfan (börjar numera med att massera armhåla och ljumske först för att öppna upp). Kanske är @Nils Engströms tankar om att ligga på vänster sida också bra? Dock inget jag testat medvetet men jag ligger gärna vänd åt det hållet ändå. Lite sugen på att testa koppar som @Jamtlandstjej, det verkar effektivt. Hittills har jag bara fått det som massagebehandling mot värk. Studsmatta är himla bra men jag kan inte ställa mig där för då är vi snart 3st och det blir lite väl intensivt. Och jag håller med, behå-löst is da shit! Funderade när jag var yngre på vart alla behå-brännande brudar från 70-talet tog vägen? Sen insåg jag att när man blir äldre blir det push-up... Jag kör inte heller topless längre... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted June 6, 2018 Share Posted June 6, 2018 34 minuter sedan, DRAKULLA sade: Däremot har jag gjort avkok på lagerblad och nejlikor och dricker ca 1½l./dag. Kan väl inte skada även om man har fart på lymfan tänker jag. Lagerblad och nejlika! Det där diskuterades på kolhydrater ifokus någon gång i tidernas begynnelse. Var det för lymfan? Jag vill minnas att jag testade, och tyckte det var ett helt ok te, men minns ingen som helst effekt. Men många fick nog effekt; det var en lång tråd. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted June 6, 2018 Share Posted June 6, 2018 Det är godare än vad det låter, smakar lite som pepparkakste. Jag dricker den både varm och iskall(iste). Finns t.o.m. recept på tasteline: http://www.tasteline.com/recept/lymfreningsdryck/ Ser där också att det finns fler effekter av drycken som t.ex. ökad sexlust ...wow 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted June 6, 2018 Share Posted June 6, 2018 10 timmar sedan, MariaF sade: Jo, det är det jag menar. Jag tycker mig märka att min kropp svarar bra på att jag ändrat mitt sätt att rulla med piggkaveln, tror att det är bra för lymfan (börjar numera med att massera armhåla och ljumske först för att öppna upp). Kanske är @Nils Engströms tankar om att ligga på vänster sida också bra? Dock inget jag testat medvetet men jag ligger gärna vänd åt det hållet ändå. Lite sugen på att testa koppar som @Jamtlandstjej, det verkar effektivt. Hittills har jag bara fått det som massagebehandling mot värk. Studsmatta är himla bra men jag kan inte ställa mig där för då är vi snart 3st och det blir lite väl intensivt. Och jag håller med, behå-löst is da shit! Funderade när jag var yngre på vart alla behå-brännande brudar från 70-talet tog vägen? Sen insåg jag att när man blir äldre blir det push-up... Jag kör inte heller topless längre... Hmm...kan inte riktigt köpa det där med behå-löst... Tycker det är obekvämt när de hänger och slänger. Men troligen skulle det vara bra för mig. Lite mindre svullen i vader/underben/fötter nu när det blev svalare. Koppmasserar inte varje dag, men nästan. Inte alls lika smärtsamt längre och minskningarna kvarstår! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted June 6, 2018 Share Posted June 6, 2018 8 timmar sedan, DRAKULLA sade: Det är godare än vad det låter, smakar lite som pepparkakste. Jag dricker den både varm och iskall(iste). Finns t.o.m. recept på tasteline: http://www.tasteline.com/recept/lymfreningsdryck/ Ser där också att det finns fler effekter av drycken som t.ex. ökad sexlust ...wow Jag testade för nåt år sen, men mig passade det inte. Blev rent illamående av det... 2 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted June 7, 2018 Share Posted June 7, 2018 23 timmar sedan, Jamtlandstjej sade: Jag testade för nåt år sen, men mig passade det inte. Blev rent illamående av det... Börja dricka ett glas vatten med äppelcidervinäger i, på morgonen - och om du vill också någon gång under dagen före måltid. Kan hjälpa dig mot känsla av illamående och dålig aptit. Du kan också prova citron- eller lime-vatten. Det är gott när det är varmt och minskar sötsug för mig. Finns på flaska, färdigpressat koncentrat att blanda med vatten. Jag har hittat ekologisk till hyfsat pris på Willys. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted June 7, 2018 Share Posted June 7, 2018 11 minuter sedan, kickilotta sade: Börja dricka ett glas vatten med äppelcidervinäger i, på morgonen - och om du vill också någon gång under dagen före måltid. Kan hjälpa dig mot känsla av illamående och dålig aptit. Du kan också prova citron- eller lime-vatten. Det är gott när det är varmt och minskar sötsug för mig. Finns på flaska, färdigpressat koncentrat att blanda med vatten. Jag har hittat ekologisk till hyfsat pris på Willys. Jag är inte illamående normalt, blev illamående av "lymfdrycken". Citron/limevatten dricker jag mycket av för att det är gott. Äppelcidervinäger tål jag inte. Har absolut inte dålig aptit och inget sötsug, men tack för tipsen. De kanske passar nån annan. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 8, 2018 Author Share Posted June 8, 2018 Vägde mig i morse, 61,1kg. Idealt ligger jag och svänger mellan 59-61 så det känns ju bra. 6 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted June 9, 2018 Share Posted June 9, 2018 23 timmar sedan, MariaF sade: Vägde mig i morse, 61,1kg. Idealt ligger jag och svänger mellan 59-61 så det känns ju bra. Heja! Själv har jag en bra bit dit jag önskar nå, men jag tycks ha hamnat på en ny nivå för pendling åtminstone, och det är ju trevligt. Försöker också använda spegeln mer än vågen. Är det "fast och fint" i spegel, inte så mycket "daller" så kanske inte siffrorna på vågen har så stor betydelse. Inte ren carnivore nu, har ätit lite grönsaker till middagen några dagar. Får se vad som händer.. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 10, 2018 Author Share Posted June 10, 2018 Visst känns det bra att vågen pekat nedåt men måtten sitter som berget... Och helst vill jag ju vara slank... Nåväl, påbörjat planen för att klämma in mer MAF i veckan trots värme. Känns som att morgonen är mitt enda hopp även om jag blir lite senare till jobbet (har flex men föredrar att börja tidigt och gå tidigt). 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 12, 2018 Author Share Posted June 12, 2018 Samma dag jag vägde mig var det barnkalas och jag kunde inte motstå att provsmaka lite godis. +2kg på vågen 2 dagar senare... Inte f-n åt jag några 2kg godis..? Nåväl, det som känns bra är att jag trots stress på jobbet kunnat stå emot småätandet. Jag har också sett till att ha fullt upp direkt när jag kommit hem så jag inte hunnit gå nån raid i kylen heller. Idag, när barnet fyller år, skulle familjen kommit på fika men alla utom jag och hunden är sjuka så vi firade själva med en joggingtur (svårt att äta och springa samtidigt) och så tog vi jordgubbar och grädde till kvällsmat. Tror inte vi haft mogna jordgubbar så här tidigt förut. Inte de mängderna, i alla fall. Födelsedagsbarnet själv, gick dock och lade sig, så han fick inga gubbar. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted June 13, 2018 Share Posted June 13, 2018 9 timmar sedan, MariaF sade: Inte f-n åt jag några 2kg godis..? De där godisbitarna vill simma...en massa vatten. Det har jag själv märkt oxå; 2,5 kg efter en helg med kebabtallrik, thaimat och salta mandlar. Inte åt jag 2,5 kg mat mer än vanligt. De försvinner så småningom, men tråkigt är det. 6 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted June 14, 2018 Share Posted June 14, 2018 Kanske bra att resultatet av felätande är så tydligt ... tänk om 2 kg godis gav 100 grams viktökning ... då skulle man kunna få i sig många kilon utan att reagera. 6 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MariaF Posted June 17, 2018 Author Popular Post Share Posted June 17, 2018 Jaha, så har hjälten fallit igen. Gissar på att jag fått en ny omgång av divertikulit, inflammerade tarmfickor, alltså. De sista två veckorna har varit extremt stressiga på jobbet, och igår (lördag) satt jag vid jobbdatorn här hemma hela dagen då jag strax innan jag var klar, hittade ett fel. Det som skulle tagit 3-4tim tog närmare 9tim... Inatt fick jag ont. Smärtan sitter nere vid vänstra ljumsken och när jag rör mig gör det så ont att jag kallsvettas och vill kräkas. Har lite lätt feber. I skrivandes stund ligger jag still med laptopen på magen och då går det lite bättre. Det har blivit en del grädde de sista dagarna, min eviga akilleshäl. Dels på grund av många koppar te, men också för att det är jordgubbssäsong. I övrigt har det gått ganska bra med ätandet, inte alls mycket ätande mellan målen förutom teet. I fredags var jag på thai:en och åt lunch, åt 5 vårrullar med mjölskal i övrigt bara kött och wokat grönt. Igår åt jag lite knäckebröd av en för mig ny sort (havre och frö, inte vete) också. Nu är frågan om jag ska fasta eller äta fisk och grönsaker tills anfallet lägger sig? Jordgubbarna får väl sniglarna ta hand om ute i landet, det gör de så gärna. Och den där förslemmande grädden... ja... det blir inte lätt... 1 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoppetossa Posted June 17, 2018 Share Posted June 17, 2018 12 timmar sedan, MariaF sade: Jaha, så har hjälten fallit igen. Gissar på att jag fått en ny omgång av divertikulit, inflammerade tarmfickor, alltså. De sista två veckorna har varit extremt stressiga på jobbet, och igår (lördag) satt jag vid jobbdatorn här hemma hela dagen då jag strax innan jag var klar, hittade ett fel. Det som skulle tagit 3-4tim tog närmare 9tim... Inatt fick jag ont. Smärtan sitter nere vid vänstra ljumsken och när jag rör mig gör det så ont att jag kallsvettas och vill kräkas. Har lite lätt feber. I skrivandes stund ligger jag still med laptopen på magen och då går det lite bättre. Det har blivit en del grädde de sista dagarna, min eviga akilleshäl. Dels på grund av många koppar te, men också för att det är jordgubbssäsong. I övrigt har det gått ganska bra med ätandet, inte alls mycket ätande mellan målen förutom teet. I fredags var jag på thai:en och åt lunch, åt 5 vårrullar med mjölskal i övrigt bara kött och wokat grönt. Igår åt jag lite knäckebröd av en för mig ny sort (havre och frö, inte vete) också. Nu är frågan om jag ska fasta eller äta fisk och grönsaker tills anfallet lägger sig? Jordgubbarna får väl sniglarna ta hand om ute i landet, det gör de så gärna. Och den där förslemmande grädden... ja... det blir inte lätt... Din stackare, jag känner med dig. Jag skulle definitivt fasta ett par dygn. Gärna soppor, buljong och liknande. Det tror jag är det bästa. Jag hade för 8 år sedan och det gjorde så ont. Nu håller jag magen i schack med opastöriserad surkål mm. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 18, 2018 Author Share Posted June 18, 2018 Jo, jag borde fattat att det var på gång. Jag var ju inne på det tidigare i tråden, i slutet av maj, men så lätt det är att förtränga sånt man inte vill veta av... Så får man skylla sig själv och känna sig korkad. Igen. Buljong brukar jag ta till eller grönsallad och fisk/räkor. Det verkar också snällt mot magen. Tänk om jag tagit till buljongen redan i onsdags när jag hade lättare värk men då gick jag och funderade på om jag blivit gravid... Jo, född blond... F-n, allt känns ju likadant?! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted June 18, 2018 Share Posted June 18, 2018 1 timme sedan, MariaF sade: Jo, jag borde fattat att det var på gång. Förnekelse kallas det väl. Man vill inte tro att det är så illa. Har nog inget med hårfärg att göra. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 19, 2018 Author Share Posted June 19, 2018 Tredje dagen med feber och buksmärta. Det tar på mig måste jag erkänna. Ringde doktorn igår men de ville avvakta eftersom jag var på bättringsvägen (lite lägre feber och något mindre ont än i förrgår). Har ny telefontid idag. Ärligt talat vill jag inte ha antibiotika så istället för att dutta med KS tog jag en deciliter på en gång. Det smakar rätt sunkigt... Men, men, hoppas det hjälper. Jag har även gjort en laddning gurkmejapasta att blandas i varm kokosmjölk (4health). Smakar inget vidare eftersom jag inte gillar smaken av ingefäraväxter men det ska ju vara bra och antiinflammatoriskt. Ont=kan inte springa. Antibiotika=kan inte springa. Skit hur man än vänder det... Skulle väl vara att det gör ont när jag ätit så jag har lättare att stå emot småätandet då... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted June 19, 2018 Share Posted June 19, 2018 Krya på dig. Tyvärr glömmer man för fort hur kasst det är när man är dålig annars hade det varit en bra tanke TT plocka fram mellan varven när man är frisk men. 'gnällig' 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted June 19, 2018 Share Posted June 19, 2018 Försiktig fasta är bra ( bäst) - dvs bara buljong o milda teer, avstå från allt annat. - Låta tarmen vila ut några dagar. Du bör också vila dig och gärna tillbringa litet tid i sängen. Blir man riktigt dålig i divertikulit så är det helfasta med sjukhusvård o dropp som gäller - När värken ger med sig så ät mild mat. Krya på dig! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 19, 2018 Author Share Posted June 19, 2018 Nu blir jag förvirrad. Fibrer..?! Om divertikulos (tarmfickor) kan man läsa att över hälften av befolkningen över 60år har dessa tarmfickor men hos vissa börjar de komma redan i 20-årsåldern. Hos en mindre del av de som har fenomenet kan det utvecklas inflammation ibland, troligen av avföring som stagnerat. Man vet inte vad som orsakar fickorna i slemhinnan men tror att det har att göra med förstoppning och ett högt tryck i tarmen. Man tror att olika faktorer bidrar till divertikulit (inflammation av tarmfickorna): Stress, fiberfattig mat, dåligt med motion, NSAID och rökning. Förebyggande är: bulkmedel (!), vetekli, rikligt med vatten. Man bör undvika rött kött (!), jordgubbar och lite annat. Med andra ord är fejk bra, naturligt dåligt. (Ursäkta ironin.) Jag fick mitt första skov av divertikulit för 4år sen, 3år in i LCHF. Fickorna som så kom säkert, åtminstone delvis, redan innan LCHF. För 4år sedan hade jag en period av stor stress då familjen flyttade, nytt jobb, stod med två hus ett tag så maken flyttade efter lite senare... och då passade jag på att uppgradera MC-kortet, det var ju som läge för det... Stress för mig, innebär som många av er vet, småätande. Denna gång har våren varit full av stress av en art jag inte kunnat kontrollera (har med mitt barn att göra) och jag hade som sagt ovan en förkänning för nån knapp månad sedan och ett rejält anfall nu. Av allt jag kan läsa mig till är det inte mycket som borde kunna utlöst anfallet. Min gissning är stress och en försvagad tarm pga NSAID (som jag tog för min ömma hamstringmuskel under våren). Men jag äter mycket grönsaker, gärna blad men även annat som kål, morot osv. Min mage har i princip alltid varit skötsam så förstoppning är inget problem. Om man äter strikt ketogent, eller det som kallas carnivore (osäker på om det är en hög-proteindiet eller liknar Skaldemans "fakir"), hur gör man då med fibrer? Inte för att jag tror på vetekli men de vattenlösliga fibrerna, hur får man dessa? Eller menar man att de inte skulle behövas? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted June 19, 2018 Share Posted June 19, 2018 Jag hade fickor redan som 13- åring, konstaterat med tarmröntgen. Problem med magen sen mamma slutade amma mig vid 18 månaders ålder. Fick min första divertikulit för ca 6 år sen, då hade jag ätit LCHF i drygt 3 år, med vattenlösliga fibrer från grönsaker. Tror inte ett ögonblick på vetekli, det river snarare sönder inombords. För min del har det båda gångerna haft samband med livmoderinflammation (på grund av Adenomyos och hormonspiral) Tog ut spiralen första gången, fick klartecken att sätta in den igen efter några månader, men hade den bara inne några veckor innan det var dags igen. Opererade bort livmodern för fem år sen. Inga känningar efter detta, trots att jag ofta är trög i magen... Har ju även ätit carnivore en period utan att försämrats. Teorin vid carnivore är att det blir väldigt lite "slaggprodukter" när man bara äter protein och fett, så därför behöver man inte göra nr 2 lika ofta. Logiskt. Har nu ätit lite ost några dagar men det reagerar min mage direkt på och blir hård. Har konstaterad IBS, känslig tarm alltså, men verkar inte ha lättare att få divertikulit för det. Jag tror nog att din tanke med NSAID som försvagat tarmen kan vara rätt. Möjligen också småätande, då tarmen aldrig får vila... Att du aldrig är trög i magen är lite motsägelsefullt, tycker jag... Inte lätt med magar... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted June 19, 2018 Share Posted June 19, 2018 25 minuter sedan, MariaF sade: Eller menar man att de inte skulle behövas? Jag personligen tror att de inte behövs. Kött har de fibrer som din kropp kräver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoppetossa Posted June 19, 2018 Share Posted June 19, 2018 Stackars dig Maria. Jag har såklart också en problemmage. Åkte på en omgång divertikulit för 8 år sedan innan LCHF. Jag tror inte på för mycket fibrer. Om du har stoppat korv någon gång så vet du att man kan stoppa ganska mycket och det sväller och tarmen blir stor. Man kan tänka sig att den brister lite och det bildas fickor. Jfr med mycket fibrer. Jag tror det är bättre med mjuka fibrer från grönsaker. Jag gör egen benbuljong på kyckling som ska vara läkande för tarmen. Tack Birgitta Höglund för smarrigt recept. Sedan opastöriserad surkål, finns på ICA i kyldisken, som komplement 1 msk potatismjöl i kallt vatten som lite mat till tarmbakterierna. Mår bra i magen och struntar i fibertillskott. Vid akut divertikulit tror jag på flytande, kefir, soppor, te, buljong mm tills febern och värken är borta. Stort lycka till Maria 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted June 20, 2018 Share Posted June 20, 2018 Har du testat gelatin/kollagen för magen? Det ska ju vara läkande för tarmslemhinnan. Jag har inte problem med magen men jag tar kollagen dagligen för allt i kroppen som leder, hud, hår, bindväv, sömn....... Innan jag började med det hade jag stelhet/värk varje morgon i 2 fingrar på hö hand. Har inte känt av det sedan dess. Rörlig som en panter, slät som en barnrumpa...haha Jag köper storpack med kollagenhydrolysat pulver(peptider som är mer lättupptaget för kroppen) från Amazon.de, pulver är billigare än kapslar. http://halsotugg.se/3-tips-for-maghalsa/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted June 20, 2018 Share Posted June 20, 2018 Jag kokar mitt eget kollagen och använder mig av Wonderbag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted June 20, 2018 Share Posted June 20, 2018 46 minuter sedan, jala sade: Jag kokar mitt eget kollagen och använder mig av Wonderbag. Beskriv gärna detaljerat och steg för steg hur du gör. Börja helst med "jag köper detta hos X" 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 20, 2018 Author Share Posted June 20, 2018 1 timme sedan, DRAKULLA sade: Har du testat gelatin/kollagen för magen? Nja... Jag läste något hos Anna Hallén som slog an hos mig. Numera äter vi inte hela djuret, alla vill ha korv med hög kötthalt och alla naturliga bindmedel som brosk osv, används inte. Istället behöver vi tillskott i form av gelantin. Sedan vill jag minnas att det kom en utläggning om benbuljongens fördelar. Hur som helst, jag äter ju ofta kött med ben, typ fläskkarré, revbensspjäll, kycklinglår och sånt. Där finns nästan alltid brosk med och det knaprar jag i mig. Har alltid älskat att gnaga på ben. Så jag inbillar mig i alla fall att jag får en del sådant den vägen. Hela linfrö eller phyllium (loppfrö) ger en gele om de får ligga i vatten och det tar jag när jag förmår. Det är vidrigt äckligt (loppfrö värre än linfrö). Idag, onsdag (jag fick mitt akuta anfall i söndags) har jag inte längre nån feber. Jag hade när jag lade mig igår kväll men inget på morgonen. Det jag blev påmind om igår av en kompis, som jag skrev ovan (och nej, det var faktiskt inte jala...), var KS. Jag tog en rejäl klunk på förmiddagen och en på eftermiddagen och kände mig påtagligt mindre öm framåt sen eftermiddag även om jag hade feber. Jag tog en rejäl klunk till på kvällen och idag på morgonen. Jag har även druckit guldmjölk (gurkmeja i kokosmjölk). Magen är öm men inte alls som tidigare. Varmt tack för alla tips och länkar. Jag ska läsa på och lära mer, det är alltid intressant. Hur jag däremot ska komma ihåg hur förvarningarna känns och vilka huskurer jag ska ta till vid skarpt läge nästa gång... Ja, det är en annan fråga... 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted June 20, 2018 Share Posted June 20, 2018 46 minuter sedan, SGK sade: Beskriv gärna detaljerat och steg för steg hur du gör. Börja helst med "jag köper detta hos X" Lite länkar till mästarinnan som lärde mig. https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/tag/wonderbag/ http://wonderbagsweden.se/ Jag använder mig av grisfötter och kycklingvingar av extremt god kvalitet. Vilket innebär att djuret har fått leva och äta det den är avsedd att göra. Det bästa skall tydligen vara kycklingfötter som tyvärr tycks vara omöjligt att få tag på i Sverige. Grisfötternas fläsk tar jag vara på och äter tillsammans med min råa nötlever och får på så sätt i mig fett då lever är ganska så fettbefriat. Frågor om detta besvaras i mån av kunskap och förstånd. Hittade en länk till. http://wonderbagsweden.se/vad-ar-en-wonderbag/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 20, 2018 Author Share Posted June 20, 2018 40 minuter sedan, jala sade: Det bästa skall tydligen vara kycklingfötter som tyvärr tycks vara omöjligt att få tag på i Sverige Var lite försiktig med dessa om du får tag i dem. Enligt en fd kollega var hans pappa väldigt sjuk och fick rådet att äta soppa/buljong på kycklingfötter för att öka sina vita blodkroppar. Efter tre dagar togs nytt prov och det var i överkant. Lagom är bäst, typ. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted June 20, 2018 Share Posted June 20, 2018 2 timmar sedan, MariaF sade: Lagom är bäst, typ. Lagom är ett Svensk ord som bara förekommer här. Så vad är då lagom ? Asiater använder mängder av kycklingfötter i sin matlagning så jag är inte så rädd. Tror dessutom inte att jag lyckas få tag i några. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted June 21, 2018 Share Posted June 21, 2018 Lagom är ett utmärkt ord, det är vad stunden kräver just då. Fingertoppskänsla typ! 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 21, 2018 Author Share Posted June 21, 2018 21 timmar sedan, jala sade: Lagom är ett Svensk ord som bara förekommer här. Nja, i USA använder de "just right" och eftersom de särskriver allt skulle vi ju på svengelska kunna säga "justright"... Eller "lag om"! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted June 21, 2018 Share Posted June 21, 2018 1 timme sedan, MariaF sade: Nja, i USA använder de "just right" och eftersom de särskriver allt skulle vi ju på svengelska kunna säga "justright"... Eller "lag om"! Svengelska eller google tanslate. Låt se vad det blir. Lagom är bäst,typ. blir. Right is the best, type. och Just right blir. Precis rätt. https://translate.google.se/#sv/en/Lagom är bäst%2C typ. https://translate.google.se/#en/sv/just right Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 21, 2018 Author Share Posted June 21, 2018 4 minuter sedan, jala sade: Just right blir. Precis rätt. Och vad är "lagom" om inte "just right"..? 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted June 21, 2018 Share Posted June 21, 2018 19 minuter sedan, MariaF sade: Och vad är "lagom" om inte "just right"..? Lagom = precis rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 21, 2018 Author Share Posted June 21, 2018 Att ha ont i magen klär mig. Nu står vågen på prick 60,0kg. Midjemåttet är fortfarande stort, har säkert med magproblemet att göra. Igår och idag har jag jobbat. Båda dagarna har jag varit feberfri på morgonen och haft 37,9*C när jag kommit hem. Gissar att jag kanske inte är i skick att delta i eventet "Vi som springer på Midsommarafton" i morgon...? Men promenera kan jag ju förstås och om jag skuttar till lite emellanåt räknas det som rehab-spring. Jag fick lite tips av @kickilotta ang carnivore. Nu har jag läst lite och... nja, jag är inte övertygad men jag tackar varmt för tipsen och sparar dem i bakhuvudet. Ibland behöver man sova på saken - några dagar eller år eller så. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MariaF Posted June 25, 2018 Author Popular Post Share Posted June 25, 2018 Under förmiddagen idag fick jag ett samtal rörande sonen. Nu väntar jag på nästa omgång divertikulit... Det är svårt att stänga av stress som kommer av oro kring barnen. Rationellt tänker jag att det är som det är, det är ingen katastrof, det löser sig. I bakhuvudet rullar dock envist "Hur? När? Varför? Kan man göra på annat sätt? Finns det hjälp att få?" Och så kommer Suget. Och huvudvärk. Och tårar av vanmakt. Och stress. Stress över situationen och stress över att vara försenad på jobbet. Det blir väldigt påtagligt hur kropp, tanke och själ sitter ihop och påverkar varandra. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted June 25, 2018 Share Posted June 25, 2018 3 timmar sedan, MariaF sade: Under förmiddagen idag fick jag ett samtal rörande sonen. Nu väntar jag på nästa omgång divertikulit... Det är svårt att stänga av stress som kommer av oro kring barnen. Rationellt tänker jag att det är som det är, det är ingen katastrof, det löser sig. I bakhuvudet rullar dock envist "Hur? När? Varför? Kan man göra på annat sätt? Finns det hjälp att få?" Och så kommer Suget. Och huvudvärk. Och tårar av vanmakt. Och stress. Stress över situationen och stress över att vara försenad på jobbet. Det blir väldigt påtagligt hur kropp, tanke och själ sitter ihop och påverkar varandra. Ja man kan verkligen inte skilja på arbete och privatliv... man är ju en person... Det som händer på jobbet påverkar en privat, och vice versa... Hoppas det ordnar sig. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted June 30, 2018 Share Posted June 30, 2018 Väldigt hör igenkänningsfaktor här.... Jag har liksom du, Maria två söner även om de är lite äldre. De ständiga bekymmer som jag och min man haft med båda sönerna under många år är mer än vad man någonsin trott att man skulle utstå. Meeen..... föräldrar är av gjort av ett tåligt virke och man klarar och genomlider det mesta och .....reser sig igen. Denna veckan har varit för jä-ig och då tillkom även en begravningen av en svåger som "grädde på moset". I första skedet tappade jag matlusten och ville mest kräkas men sedan kom suget och jag tröstäter i skrivande stund med lite lchf-paj och glass(köpt men stevissötad) tillsammans med vitt vin i stort glas. För en halvtimme sedan hörde mig själv fråga en av sönerna om jag kunde få en cigg..!! (jag som alltid propagerat inför barnen om rökningens skadeverkan) Jag har dock bestämt mig för att vara tillåtande mot mig själv just nu. We are only human 4 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 30, 2018 Author Share Posted June 30, 2018 15 minuter sedan, DRAKULLA sade: Jag har dock bestämt mig för att vara tillåtande mot mig själv just nu. We are only human 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MariaF Posted July 8, 2018 Author Popular Post Share Posted July 8, 2018 Lite filosoferande så här på söndagen: Natten till igår hade jag en fantastisk dröm! Och jag kom ihåg den när jag vaknade, bara en sån sak?! Hm... kanske drömmer fantastiskt varje natt utan att ens veta om det..? Familjen var på semester och hade en massa saker som skulle med på den fortsatta resan så vi köpte en ny resväska. Sedan glömde vi att vi hade väskan flera gånger så vi fick springa tillbaka och hämta den. Vi skulle åka tåg och till perrongen var det en lååååång trappa att gå ner för. Sen kom ett jättekul tåg! Man fick åka på öppna godsvagnar med roliga saker på och barnen hoppade på så glatt. Då upptäckte jag att vi glömt väskan uppe vid biljettluckan så av med barnen från tåget och upp och hämta väskan. Väldigt fin väska, förresten, röd, vit och silver-färgad. Min tolkning är att om man inte lägger det gamla bakom sig, så missar man de roliga tågen! I torsdags kom en öppning angående sonen, dock inte från skolan. Tillräckligt för att känna att det finns en väg framåt, det ordnar sig! Inatt slog magen till igen, fast aningen annorlunda. Lös som sjutton på kvällen, vilket jag trodde var av att jag åt lakrits igår (laxerande) liksom en del vinbär direkt av busken och mycket ärter från plantan. Vaknade efter nån timme och sprang på toa igen och kräktes denna gång. Smärtan sitter högre upp än sist, typ i grovtarmens överliggare. Fick väcka sonen som fick hämta pappa på bottenvåningen (hade inte lagt sig då och hörde mig inte). Idag är det fasta... För några dagar sen slog muskelfästet till så jag kan inte springa igen. Jag som verkligen försökt vara försiktig, men uppenbart inte tillräckligt. Det gör inte ont men jag känner av det, att fästet finns där, och vis av vårens konvalencens ska jag inte springa. Så, nu försöker jag än en gång få ihop kropp och själ. Det är tydligen tid för en rejäl genomgång och aktiverande av åtgärdspaket på alla plan med tanke på vårens och försommarens förvarningar. 4 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MariaF Posted July 13, 2018 Author Popular Post Share Posted July 13, 2018 Det är galet intensivt på jobbet och jag har rum åt solsidan samtidigt som vi av försäkringsskäl inte får öppna fönstren. Istället står en dånande AC på rummet och med den igång kan jag inte tänka... Nåja, så här i sommarlovstider kan jag åka in tidigt för jag har inga barn att lämna. Jag blir ändå så trött, så trött, av värmen att jag helst skulle vilja äta konstant. Kanske ska testa tuggummi ett tag, något jag egentligen inte ens gillar. Jag märker hur spända käkarna är och jag har fått skaffa en bettskena. Emaljen på mina tänder är tydligen i princip slut. Märker att min konvalecens gör att stressen slår hårdare. Mycket lättare att hantera när jag kan träna! Lite kul ändå att löpbandet kommer till användning så här i sommaren. Barnen och jag flyttade ner i källaren igår för det är för varmt på övervåningen. Store sonen ligger på löpbandet och jag måste erkänna att det var frestande att se hur han skulle reagera om jag startat det... Lille sonen har jag klämt in under träningsbänken. Han väger inte så mycket och märkte inte ens att han låg på benställningen genom madrassen. I helgen har jag planerat att putsa upp den gamla motorcykeln inför försäljning. Jag har hittat en sjukgymnast jag vill testa - en dyr rackare som inte är ansluten till landstinget. Den gulliga tjej jag träffat av och till det senaste året verkar inte förstå hur jag menar när jag säger att jag ju måste göra nånting fel (syftar på min dåliga hållning), annars hade jag inte fortsatt få ont eller haft ont i hälsenan i 34år. Denna klinik verkar ju köra helhetskonceptet och det är klart tilltalande! 7 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MariaF Posted July 13, 2018 Author Popular Post Share Posted July 13, 2018 Sonens kompis mamma beklagade sig härom dagen över att hon har ont (knäet?) och läkaren kan inte hjälpa henne. Hon behöver testa ett nytt inlägg i skon för det hon fick funkade inte. Hon har ju ett ben som är längre än det andra. Hon har gått upp i vikt och måste springa mer fast det går ju inte i värmen. Och glass och öl ÄR gott. I en av våra andra trådar om diabetes skriver SGK så bra om hur folk i gemen vill ha en snabb lösning, inte ställa om sina vanor. Det fick mig att tänka på ovanstående mamma. Hur lätt det är att rusa genom livet och inte se sin egen roll i hur man mår. Inte för att det är så himla lätt, det ska gudarna veta, men självinsikt känns som en rätt stor bristvara hos många. Varför har hon gått upp i vikt? Varför är ena benet längre än det andra? Varför..? Det är som att frågan "varför" inte finns. Eller möjligen bara i bemärkelsen "Varför ska jag fråga mig det?" På min egen resa har jag funderat över varför många gånger. Inte alltid kommit nån vart med det, men ändå fortsatt grunna. Det tog mig till kroppskännedomsträning. Till workshops i personlig utveckling. Till LCHF. Till MAF. Nu hoppas jag det ska ta mig till en annan form av sjukgymnastik också. Jag skulle så gärna vilja förmedla detta till henne (har försökt med MAF) men hon rusar vidare... Inte lätt att undvika att leka halleluja-predikant... 7 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted July 13, 2018 Share Posted July 13, 2018 De flesta, eller många i alla fall "rusar vidare" och anser att när de träffat en läkare som skriver ut någon form av tablett så är det bra. Man frågar sig mycket sällan varför är det så här. Varför behöver jag denna tablett. Det gör inte någon inom sjukvården heller, varför, varför . . . Jag för min del har slutat att försöka vara "halleluljapredikant", det hjälper inte, människor måste nog själv söka information och tro på den innan de är redo att fråga sig varför, och även ändra något i sitt beteende, om det så gäller mat, träning, sömn, stress, läkemedel . . . tyvärr 4 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted July 22, 2018 Share Posted July 22, 2018 On 2018-07-13 at 19:12, MariaF sade: Varför..? Varför? Jag tror att man bara drabbas, av ödet eller av otur eller från ovan. Eller nåt. Man lever ju som alla andra, inte kan det vara fel? Inte kan man väl göra något själv? Och nog måste väl läkarna veta bäst? Eller? Jag tror på att så tankefrön. De kan gro. 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted July 23, 2018 Share Posted July 23, 2018 10 timmar sedan, Effie sade: Jag tror på att så tankefrön. De kan gro. Glöm inte att vattna! 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted July 23, 2018 Share Posted July 23, 2018 Saltet får vi inte glömma när vi vattnar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 23, 2018 Author Share Posted July 23, 2018 7 timmar sedan, jala sade: Saltet får vi inte glömma när vi vattnar. Helt rätt, man ska ta allt med en nypa salt! Ett mycket klokt uttryck! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted July 23, 2018 Share Posted July 23, 2018 26 minuter sedan, MariaF sade: Helt rätt, man ska ta allt med en nypa salt! Ett mycket klokt uttryck! Du är så klok så du fick en pokal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts