Popular Post MariaF Posted July 24, 2018 Author Popular Post Share Posted July 24, 2018 Vilken dag?! Började med en rask promenad i five fingers (hoppas på nytt klara av att springa i dem efter min satsning på min hållningsträning) vid halv sju, då temperaturen redan låg över 20 grader. Jobbade några timmar, barnen lät mig faktiskt göra det och sen tog jag tag i en bokashijordfabrik i bytta, nåt jag inte provat än. Jag vill kunna lägga näringsrik jord runt några buskar istället för att bara gräva ner det i landet. Och sen... ringde jag det där samtalet. I flera veckor har jag försökt peppa mig själv att reda ut en sak som hände för länge sen. 28år sen närmare bestämt. Jag har tänkt på det mellan varven genom åren. Förträngt det under andra varv. Ändå kommer det alltid tillbaka... Den senaste tiden, sedan jag började inse att jag måste ta tag i detta, har sötsuget varit enormt. Jag ser kopplingen mellan suget och det emotionellt jobbiga. Och idag fick jag ringt den person jag behövde ringa för att få detta ur världen. Lättnaden jag känner nu går inte att beskriva. Nu är jag bara urlakad. Men på ett bra sätt. Hoppas den det berörde känner likadant. Jag tror det. Nu kan jag resa mig igen, borsta av knäna, och jobba vidare med rehab-promenader och att inte småäta mellan måltiderna. 10 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 27, 2018 Author Share Posted July 27, 2018 Ätandet har gått lite bättre i några dagar. Jag kan visserligen känna sug men det är inte oemotståndligt. Känner på bröstkorgen ovanför brösten att jag är benig igen, det är ett tecken på att jag inte svullnat upp av kolhydrater. Jag har påbörjat min hållningsträning i form av de övningar Anna Sparre och Markus Greus lade ut på 4health.se. De är snarlika de jag fått av sjukgymnast tidigare (för snart 30år sen) så redan då försökte de nog räta ut mig. Då var jag ju odödlig och ville bara inte ha ont. Nu vill jag springa... Det gäller att ha rätt motivation! Hur som helst, härom kvällen var jag ute och gick, med ambitionen att gå med raka fötter. Man kan ju inte göra något halvdant så jag gjorde det - i 10km. Testade att springa så också. Det gick väldigt bra. Att springa så, ingen känning i hamstring på de 3x några hundra meter. Dagen efter värkte det dock i knäet... Är det ett tecken på att jag fortfarande är ung och dum eller bara dum, att jag aldrig lär mig att jag ska gå ut några kilometer i taget..? Nåja, jag tolkar det som att jag är nåt på spåren - om man aldrig gör nåt annorlunda så får man ingen förändring. Ny fotvinkel ger andra besvär. Gammal envishet ger värk. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 1, 2018 Author Share Posted August 1, 2018 Jobbade hemifrån igår. Svalare i min källare än på jobbet, bara 23*C som varmast fast det var 35*C ute. Så jag fick värma mig i poolen som ligger på 29-30*C nånting (termometern har lagt av). Ont i huvudet idag. Funderar på vad jag drack igår förutom mitt älskade te? Förmodligen inte mycket... Inte ens efter en kort MAF-runda på morgonen tror jag... Var nog dumt att missa det. Ätmässigt blev det en rätt bra dag ändå. Lite svårt att inte stå i landet och knapra ärter och körsbärstomater när det är ett sådant överflöd. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 8, 2018 Author Share Posted August 8, 2018 Så har sughelvetet greppat tag i mig igen. Nu ska det testas en ny strategi; Brunch. Sen jag bytte jobb i höstas har dagen ofta sett ut så här att jag äter två kalla, kokta ägg kl.9, lunch kl.13 efter ett litet styrkepass (vill ju inte bli svettig på jobbet så jag kör ett set av varje övning), sug och kylskåpskoll när jag kommer hem, nåt på kvällen. Alternativt tar kylskåpskollen aldrig slut förrän jag lägger mig. Sen ska jag sluta ta med 85%:ig choklad till jobbet, den tenderar att gå åt... Sedan denna vecka, varav jag varit 2 dagar på jobbet och en hemma så här långt, så testar jag att göra en ostomelett på jobbet. Jag upptäckte att spisplattan på jobbet faktiskt funkar så min tanke är att äta en VARM (mättar bättre) omelett till frukost och hoppa lunchen och förhoppningsvis kunna äta middag direkt när jag kommer hem så att jag kan bryta småätandet. Time will tell om strategin kan funka. MAF:ade 6km i morse. Önskar att jag vågade lägga på fler kilometrar men... Kanske till helgen..? Fokus på teknik nu. Pulsklockan strulade för mig så idag fick jag köra med mätning på armen. Tyckte mig märka att den gav ett långsammare svar än vad bröstbandet ger. Eller så var pulsen knasig igen. Funderar på ett lopp på semestern i höst... Tror inte jag håller för halvmaran (än) men 12km...?http://www.desertdash.com/races/trails-of-glory/ 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted August 8, 2018 Share Posted August 8, 2018 27 minuter sedan, MariaF sade: Funderar på ett lopp på semestern i höst... Tror inte jag håller för halvmaran (än) men 12km...?http://www.desertdash.com/races/trails-of-glory/ Hmm...ta det lugnt nu och låt det bli HELT bra innan du gör några utsvävningar... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted August 9, 2018 Share Posted August 9, 2018 Småätande är ingen bra strategi. Litegrann, och lite till och lite till och lite till och lite till...det blir mycket mat, ev fel mat, och man är aldrig mätt och nöjd. Ett rejält mål mat är mycket battre. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MariaF Posted August 9, 2018 Author Popular Post Share Posted August 9, 2018 YES! På jobbet 05:45, omelett vid 9-tiden, stressigt som sjutton efter lunch, hem vid 15-tiden för att avlösa maken, ställde mig på löpbandet utan att äta, iväg med vovvan och så hemma vid 19-tiden för middag. Fast det är ju f-n att man ska behöva hålla sig sysselsatt för att inte småäta... Kan ju tillägga att jag inte alls tänkt stå på löpband just idag men det hände en sak på jobbet så stressklumpen i magen blev gigantisk. Det löste sig innan jag gick därifrån men jag kände i hela kroppen hur jag ville stressa av med att äta. Då får man ta till drastiska metoder att bryta. 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 13, 2018 Author Share Posted August 13, 2018 Måndag. Stress. Ätit non-stop hela dagen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse-hatten Posted August 13, 2018 Share Posted August 13, 2018 2 timmar sedan, MariaF sade: Ätit non-stop hela dagen. Menar du oavbrutet eller chokladlinser? 1 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 14, 2018 Author Share Posted August 14, 2018 Hahahahahaha! Jag menade oavbrutet, men det hade nog varit bättre med chokladlinser.... Morgonen efter. Ont i huvudet. Ont i tänderna (sover med sammanbitna käkar tror jag). Mörkt ute när jag åkte till jobbet. Fortsätter bita ihop och kämpa på. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 17, 2018 Author Share Posted August 17, 2018 Nu har jag haft lite blandat bra och dåliga dagar, både ur ätsynpunkt och annat. Noterat några dagar när jag haft en "bra" matdag att jag mår illa när jag väl äter. Kräkilla, alltså. Då har jag ätit min omelett (lyxat till med bacon och egna körsbärstomater denna vecka) vid 9-tiden, druckit te med lite grädde ett par gånger och så middag mellan kl.17-18. Så fort jag ätit lite, ett par tuggor bara, så kommer illamåendet. Väntar jag nån kvart lugnar det ner sig och jag kan fortsätta äta (kallnad mat). Intressant. Fast inte så kul. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 24, 2018 Author Share Posted August 24, 2018 Tänk vad bra naturen ordnat det för oss?! De ringde från fritids idag. Lille sonen stod på ett pingisbord (i trä) ute på skolgården och föll raklång ner i asfalten och slog i huvudet. Läraren som ringde var bra skärrad men eftersom pojken inte blödde och var kontaktbar tog jag det med ro. Plockade ihop mig, tog med datorn hem men i bilen blev jag skärrad - Hur mår han? Tänk om han måste till akuten? För att förbereda mig ringde jag 1177 och fick lite tips på vad jag behövde ta reda på och så bad de mig återkomma. Nu borde jag ju då ha världens sötsug, eller hur? För det får jag vid stress. Men... nä. Märkligt, jag trodde jag kände mig själv vid detta laget... Kanske har det att göra med att jag varit på tjänsteresa i Norge i några dagar. Riktigt bra dagar, ovanligt lugnt och sansat (men ändå produktivt) och till och med tid till lite sightseeing. Maten funkade jättebra också, trots att jag inte ens frågade efter lavkarbo. Kanske klarar sig suget bättre när jag är lugn och ostressad inombords? Spännande. Pojken är i skrivande stund lite piggare än när jag hämtade honom men nån joggingrunda som planerat vågar jag mig inte på ikväll. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 19, 2018 Author Share Posted September 19, 2018 Muskelfäste, åh, du muskelfäste.... Dra åt h-vete! Nåväl. Har jag dragits med öm hälsena i 30år så kan jag väl dras med ett muskelfäste. Om 30år springer jag säkert inte ändå! Tog ledigt en stund på eftermiddagen för att fylla i min skadehistorik inför sjukgymnastikbesök nästa vecka. En holistsik sjukgymnast, gissa om jag har förväntningar?! Passade på att maffa en runda innan jag hämtade barnen, därav min inledande kommentar. Gäller att passa på, nästa vecka kanske jag "inte får" lufsa ens. Tänkte på Martina Johanssons inlägg om kroppsform för ca 1år sen. Jag är en typisk binjuretyp enligt det resonemanget och ska inte stressa, inte springa, inte hetsa upp mig... bara meditera, ta långa skogspromenader och slappna av. När jag för många år sedan mediterade regelbundet, kom jag i kontakt med indiern Oshos läror. Enligt honom kan inte västerlänningar meditera för vi är för mycket i hjärnan så för att hjälpa oss tog han fram ett antal aktiva meditationer som ett sätt att komma åt fördelarna med meditation men ändå stilla hjärnaktiviteten. En del av dessa meditationer är väldigt aktiva... Det blir lite moment 22 med det som Martina säger. Jag är inne på Oshos linje; hur ska jag, som är i huvudet hela tiden, kunna rensa hjärnan på tankar och meditera? Sannolikheten att det blir "prestera meditation" är typ 100%. Så jag lufsar. Åtminstone lite. Då tömmer jag huvudet, blir trött i kroppen och sover bättre. Tills klimakterieförändringarna väcker mig. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted September 19, 2018 Share Posted September 19, 2018 2 timmar sedan, MariaF sade: Har jag dragits med öm hälsena i 30år Nyfiken... är det på samma sida? Höften och hälsenan? Har läst en del om det i barfotagruppen, att problem med hälsenan kan komma från "längre-upp-i-kroppen"... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 20, 2018 Author Share Posted September 20, 2018 8 timmar sedan, Jamtlandstjej sade: Nyfiken... är det på samma sida? Höften och hälsenan? Har läst en del om det i barfotagruppen, att problem med hälsenan kan komma från "längre-upp-i-kroppen"... Första omgången höftproblem, de som kom när jag sprang halvmara i San Diego i fjol, var på motsatt sida (höger). Det förklarade löparcoachen förra sommaren med att när kadensen (antal steg per tidsenhet) är för låg, åker den svaga höften till vänster ut och höger ben förs fram i fel vinkel vilket orsakade en överbelastning på den höften. Nu har jag jobbat med kadensen och styrkan i höfterna sedan dess och problemet har flyttat sig till den sida där höften var initialt svag, dvs vänster sida, samma, som hälsenan. Även muskelfästet är vänster sida. Självklart sitter det ihop! Jag har varit övertygad i många år om att hälsenan ömmar pga min dåliga hållning men hittills har jag inte träffat en enda sjukgymnast som velat uttrycka det så eller sett över hållningen. Och när "experterna" inte tror att det är så, då tvivlar man på sig själv... Eller jo, de jag träffade i 20-årsåldern såg sambandet, då gick jag på kroppskännedomsträning och deras övningar har jag återgått till lite då och då, vilket säkert bidragit till att det i alla fall inte är värre än det är. Problemet är att det är svårt att upprätthålla nåt man inte gillar, typ styrketräning. Så länge man har ont är man motiverad men sen... Och i 20-årsåldern var jag lika odödlig som andra 20-åringar... Men som sagt, nu har jag hopp! I förhandsinformationen ville de t o m veta hur kosthållningen och stressituationen ser ut! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted September 20, 2018 Share Posted September 20, 2018 1 timme sedan, MariaF sade: Problemet är att det är svårt att upprätthålla nåt man inte gillar Tell me about it... är ju till och med svårt att upprätthålla nåt man tycker om! Håller tummarna för att du får god hjälp! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted September 20, 2018 Share Posted September 20, 2018 1 timme sedan, MariaF sade: Men som sagt, nu har jag hopp! I förhandsinformationen ville de t o m veta hur kosthållningen och stressituationen ser ut! Lycka till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted September 20, 2018 Share Posted September 20, 2018 Det blir spännande att höra om det holistiska! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edit Posted September 20, 2018 Share Posted September 20, 2018 "Jag har varit övertygad i många år om att hälsenan ömmar pga min dåliga hållning men hittills har jag inte träffat en enda sjukgymnast som velat uttrycka det så eller sett över hållningen." Här kommer jag att tänka på postural träning. Det borde vara självklart hos varenda sjukgymnast. Marcus Greus som driver Optimum i Göteborg är riktigt duktig på detta. Han är gäst hos 4Health i flera avsnitt och The FLAWD podcast avsnitt 26. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 21, 2018 Author Share Posted September 21, 2018 20 timmar sedan, Edit sade: Här kommer jag att tänka på postural träning. Jag har försökt ett tag på egen hand, det finns flera youtube-filmer som är bra. Innan Anna Sparres pod visste jag inte att Optimum fanns, men det är just Optimum jag ska till på måndag och jag har fått veta att i samma hus finns en löpcoach... Som sagt, förväntningarna är höga! 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 21, 2018 Author Share Posted September 21, 2018 Idag fick vi se barnens skolas nya organisation. Det visade sig att just den läkare som sprutade kortison i min hälsena för 34-35år sen nu är skolläkare hos dem... Gissar att hon efter pensionen jobbar några timmar då och då. Vet inte om jag egentligen tycker nåt om det mer än att det är påtagligt många sammanträffanden jag haft den senaste tiden?! Folk jag inte sett eller hört av på många år dyker helt plötsligt upp som gubbar (och tanter) ur lådan. Undrar varför? Har idag surrat fast allt löst jag kunnat inför helgens storm. Rev också ner det lilla växthustältet som iofs redan var sönderblåst och klippte ner tomatplantorna. Nu står jag med 8 liter gröna körsbärstomater, utöver de röda och halvmogna. Alla behöver väl 8 liter gröna småtomater? 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted September 21, 2018 Share Posted September 21, 2018 3 minuter sedan, MariaF sade: Alla behöver väl 8 liter gröna småtomater? Känner du inga veganer du kan skänka dem till ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 21, 2018 Author Share Posted September 21, 2018 7 minuter sedan, jala sade: Känner du inga veganer du kan skänka dem till ? Jag länkade till Martina Johanssons inlägg om att vegetarianism framhävdes för att hämma manlig sexualitet på facebook... Jag väntar på stormen... Har åtminstone 4 vegetarianer i bekantskapskretsen (varav i alla fall en inte är vegan). 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted September 22, 2018 Share Posted September 22, 2018 13 timmar sedan, MariaF sade: Idag fick vi se barnens skolas nya organisation. Det visade sig att just den läkare som sprutade kortison i min hälsena för 34-35år sen nu är skolläkare hos dem... Gissar att hon efter pensionen jobbar några timmar då och då. Vet inte om jag egentligen tycker nåt om det mer än att det är påtagligt många sammanträffanden jag haft den senaste tiden?! Folk jag inte sett eller hört av på många år dyker helt plötsligt upp som gubbar (och tanter) ur lådan. Undrar varför? Har idag surrat fast allt löst jag kunnat inför helgens storm. Rev också ner det lilla växthustältet som iofs redan var sönderblåst och klippte ner tomatplantorna. Nu står jag med 8 liter gröna körsbärstomater, utöver de röda och halvmogna. Alla behöver väl 8 liter gröna småtomater? Skänk inte bort tomaterna, lägg de på brickor, svalt, inte kallt, med en handduk över så mognar de så sakteliga och ni kan mumsa tomater under en lång tid av hösten 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 22, 2018 Author Share Posted September 22, 2018 1 timme sedan, Syster sade: Skänk inte bort tomaterna, lägg de på brickor, svalt, inte kallt, med en handduk över så mognar de så sakteliga och ni kan mumsa tomater under en lång tid av hösten Ska det vara en handduk över? Nu ligger de i "matkällaren", ett utrymme under yttertrappen utspridda på ölflak (ölen blev snyggt uppradad på hyllan) men utan täckning. Tänkte att det blir lättare att ta bort ev dåliga tomater om det ligger utspridda. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted September 22, 2018 Share Posted September 22, 2018 46 minuter sedan, MariaF sade: Ska det vara en handduk över? Nu ligger de i "matkällaren", ett utrymme under yttertrappen utspridda på ölflak (ölen blev snyggt uppradad på hyllan) men utan täckning. Tänkte att det blir lättare att ta bort ev dåliga tomater om det ligger utspridda. Är det bara mörkt så behövs nog ingen handduk. Men kom ihåg att tomater vill inte ha kallare än ca 14 grader, är det kallare så tappar de smak, därför ska man aldrig förvara tomater i kylskåpet 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted September 22, 2018 Share Posted September 22, 2018 On 2018-08-08 at 17:42, MariaF sade: Funderar på ett lopp på semestern i höst... Tror inte jag håller för halvmaran (än) men 12km...?http://www.desertdash.com/races/trails-of-glory/ Svar: nej, nog med långdistans. Muskler, alla behöver muskler. Vi har helt sjuka kroppsideal, särskilt kvinnor, ingen borde vara klenare än Marit Björgen. Eftersom du inte gillar styrketräning får det bli stavgång (jo, det är visst roligt). Använd stavarna som Marit skulle ha gjort så avlastar du höfterna. Och så cykel, ett par mil räcker , ganska låg växel för höftens skull men full fart hela tiden, särskilt uppför. Så får det bli, lycka till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 22, 2018 Author Share Posted September 22, 2018 1 timme sedan, Vittvrak sade: Så får det bli, Nej, så blir det inte! Pilutta dig! Varken stavgång eller cykling ger den tillfredsställelse och den mindfulness som jag hittat i löpningen. Men... det kanske inte blir tillbaka till 7-8mil/vecka, jag kanske nöjer mig med något mindre... Kanske... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted September 22, 2018 Share Posted September 22, 2018 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MariaF Posted September 24, 2018 Author Popular Post Share Posted September 24, 2018 Idag har jag varit på utvärdering och fått en första omgång övningar för att rätta till kroppen. Jag visade mig vara väldigt stel och stram, trots all flexträning som jag ändå tycker gjort mig smidigare. Som ung hade jag ofta ont i bröstryggen. Under tonåren försökte en kiropraktor få ordning på det men kotorna hoppade ur position stup i kvarten så jag instruerade en mängd personer i min närhet hur de skulle trycka för att jag skulle slippa värken. Sedan i alla fall 10år, har jag inte ont längre och detta såg ju jag som positivt men det beror alltså på att jag är helt låst. Ingen rörlighet alls i bröstryggen. Denna stelhet i bröstryggen måste låsas upp innan jag ens kan börja med området runt höften, där problemen satt sig. Jag fick en del strechövningar för benen, bla en där ena skinkan ska ligga mot en dörrpost, samma sidas ben ska sträckas upp mot taket och det andra benet ska ligga rakt ut genom dörren. Sedan skulle jag vrida och lyfta i ett speciellt mönster. Då kom tårarna sipprande, det var vidrigt smärtsamt! Nu har jag mycket arbete att göra. Nästan så jag funderar på att gå till en kiropraktor för att låsa upp spänningen... Men jag vet inte, han jag gick till i tonåren är pensionär och hur vet man vem som är bra? Så, till att börja med ska jag se om det räcker med övningarna. Eftersom det var så smärtsamt och jag kände mig lite nedslagen efteråt tröstshoppade jag lite nya MC-kläder... Handelsbodens butik ligger i huset bredvid... 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted September 25, 2018 Share Posted September 25, 2018 12 timmar sedan, MariaF sade: Idag har jag varit på utvärdering och fått en första omgång övningar för att rätta till kroppen. Jag visade mig vara väldigt stel och stram, trots all flexträning som jag ändå tycker gjort mig smidigare. Som ung hade jag ofta ont i bröstryggen. Under tonåren försökte en kiropraktor få ordning på det men kotorna hoppade ur position stup i kvarten så jag instruerade en mängd personer i min närhet hur de skulle trycka för att jag skulle slippa värken. Sedan i alla fall 10år, har jag inte ont längre och detta såg ju jag som positivt men det beror alltså på att jag är helt låst. Ingen rörlighet alls i bröstryggen. Denna stelhet i bröstryggen måste låsas upp innan jag ens kan börja med området runt höften, där problemen satt sig. Jag fick en del strechövningar för benen, bla en där ena skinkan ska ligga mot en dörrpost, samma sidas ben ska sträckas upp mot taket och det andra benet ska ligga rakt ut genom dörren. Sedan skulle jag vrida och lyfta i ett speciellt mönster. Då kom tårarna sipprande, det var vidrigt smärtsamt! Nu har jag mycket arbete att göra. Nästan så jag funderar på att gå till en kiropraktor för att låsa upp spänningen... Men jag vet inte, han jag gick till i tonåren är pensionär och hur vet man vem som är bra? Så, till att börja med ska jag se om det räcker med övningarna. Eftersom det var så smärtsamt och jag kände mig lite nedslagen efteråt tröstshoppade jag lite nya MC-kläder... Handelsbodens butik ligger i huset bredvid... Du är ju i alla fall på gång nu! Även om du har mycket att göra och det i dagsläget delvis är smärtsamt, så kan det ju bara bli bättre! Fastlåsningar i bröstkorgen kämpar jag med också, liksom många av mina syskon. Pappa hade också väldigt platt bröstrygg så förmodligen är det ett arv. Det jag har gjort som underlättar mycket är att jag har köpt en "piggboll" i storlek av en fotboll. Den lägger jag under ryggen där jag ligger på golvet (funkar mot en vägg också) Sen masserar jag hela ryggen, uppifrån och ner, genom att med böjda knän och nacken i händerna rulla fram och tillbaka på bollen. Efter en stunds massage så börjar jag med bollen längst ner i halv sittande läge, och lutar mig bakåt över bollen så långt det går, försöker slappna av. Sen flyttar jag bollen längre och längre upp, reser mig upp lite mellan varje flyttning. Det brukar spraka ordentligt och inte bara i bröstryggen! Jag har uppfattningen att låsningen i bröstryggen ibland beror på att det sitter fast även längre ner och vice versa. Jag har även två piggbollar av en tennisbolls storlek som jag använder i sängen - det blir för hårt att använda på golvet. Lägger dem intill varandra på var sin sida av ryggraden och kör samma teknik där, att jag med böjda ben lyfter på rumpan och flyttar dem en bit i taget och sen ligger ner och låter dem trycka. Avslutar med att massera längs hela ryggraden där också. Funkar nog inte om sängen är allt för mjuk - då sjunker de bara ner i sängen. https://www.hjalpnu.se/valbefinnande/massage-och-varme/stor-piggboll https://www.varsam.se/hjalpmedel/massage/knoppboll-10-cmbrart-l178 Typ som dessa. Mina ser inte riktigt likadana ut... Min stora har lite längre piggar.. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 25, 2018 Author Share Posted September 25, 2018 8 timmar sedan, Jamtlandstjej sade: Du är ju i alla fall på gång nu! Det jag har gjort som underlättar mycket är att jag har köpt en "piggboll" i storlek av en fotboll. Jag har även två piggbollar av en tennisbolls storlek som jag använder i sängen - det blir för hårt att använda på golvet. Ja, nu är jag på gång! Fast det är smärtsamt idag... Dels min gamla välbekanta ryggvärk från förr, höger höftböjare som fick nån omgång känns verkligen som den fått en omgång och det stramar på utsida lår. Passar på att fira detta osköna tillstånd med en förkylning och feber. Jag har en mindre piggboll med längre piggar. Den är bra till mycket men jag tycker piggkavel (kruskakavel?) är lättare på sig själv. Ska testa piggbollen i sängen, tack för tips! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 29, 2018 Author Share Posted September 29, 2018 När man är så pass ohemlig som jag är det svårt ibland att skriva fritt. Det blir för personligt, helt enkelt. Just nu saknar jag mina "djupa vänner", de där som rotade inåt, precis som jag. De försvann när barnen kom. I och för sig försvann rotandet då också. De flesta var barnlösa eller hade utflugna barn och jag var singel och barnlös, om än lite yngre än flertalet av de vännerna. Att räta ut kroppen tycks bli en utrensning på flera plan. Nattetid vaknar jag av drömmar om alla fel jag gjort genom åren (mycket skoltid). Idag kom tårarna medan jag gjorde en av övningarna. Jag sa till sonen att det var för att det gjorde så ont och det kan ju naturligtvis varit en del av det hela, men inte allt. Sedan många år är jag övertygad om att allt vi går igenom i livet sätter sig som kroppsminnen och det påverkar sånt som spänningar/värk/känsloätande. Många av de kurser som jag gått i personlig utveckling bygger sina emotionellt förlösande övningar på just enkla fysiska övningar och man har inte en chans att hålla emot. Inte riktigt vad jag väntade mig av posturalträning men jisses, vad det tar. Tydligen sitter mycket skit i mina ben. Inte ett sockersug i sikte just nu men så sugen på alkohol som jag är i skrivandes stund har jag nog aldrig varit. Men nej, det är inte vad min kropp eller min själ behöver just nu. Egentligen skulle jag nog sätta på en sorglig kärleksfilm... Brukar ju rensa tårkanalerna bra. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted September 29, 2018 Share Posted September 29, 2018 Till MariaF: och självklart en kram (hittade ingen sån emoji) 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted September 29, 2018 Share Posted September 29, 2018 3 timmar sedan, MariaF sade: När man är så pass ohemlig som jag är det svårt ibland att skriva fritt. Det blir för personligt, helt enkelt. Just nu saknar jag mina "djupa vänner", de där som rotade inåt, precis som jag. De försvann när barnen kom. I och för sig försvann rotandet då också. De flesta var barnlösa eller hade utflugna barn och jag var singel och barnlös, om än lite yngre än flertalet av de vännerna. Att räta ut kroppen tycks bli en utrensning på flera plan. Nattetid vaknar jag av drömmar om alla fel jag gjort genom åren (mycket skoltid). Idag kom tårarna medan jag gjorde en av övningarna. Jag sa till sonen att det var för att det gjorde så ont och det kan ju naturligtvis varit en del av det hela, men inte allt. Sedan många år är jag övertygad om att allt vi går igenom i livet sätter sig som kroppsminnen och det påverkar sånt som spänningar/värk/känsloätande. Många av de kurser som jag gått i personlig utveckling bygger sina emotionellt förlösande övningar på just enkla fysiska övningar och man har inte en chans att hålla emot. Inte riktigt vad jag väntade mig av posturalträning men jisses, vad det tar. Tydligen sitter mycket skit i mina ben. Inte ett sockersug i sikte just nu men så sugen på alkohol som jag är i skrivandes stund har jag nog aldrig varit. Men nej, det är inte vad min kropp eller min själ behöver just nu. Egentligen skulle jag nog sätta på en sorglig kärleksfilm... Brukar ju rensa tårkanalerna bra. Kroppen är en märklig manick. Håller med om det här med kroppsminnen. Starkt av dig att jobba vidare. Håller tummarna för att du får resultat också. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 30, 2018 Author Share Posted September 30, 2018 Tack, @SGK och @Jamtlandstjej. Jag inbillade mig att jag skulle räta ut kroppen, hade inte en tanke på att annat skulle kunna hända. Har nog legat av mig vad "flum" beträffar... Företaget har en "nöjd kund"-garanti på sin hemsida. Om man inte får omedelbara resultat får man pengarna tillbaka och förbinder sig inte att komma på fler besök. Undrar om det tårar räknas som "omedelbara resultat"..? Men jag ger inte upp. Skiten ska ut och kroppen ska få springa! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 30, 2018 Author Share Posted September 30, 2018 Efter posten här precis ovan körde jag igenom mina övningar. De är 15 till antalet med en ruskig massa repetioner i långsam takt. Idag behövde jag dock inte läsa instruktionerna så det gick lite fortare. Inte lipade jag på värstingövningen heller! Det värsta kan ha släppt nu, hoppas jag. På eftermiddagen sprang (MAF-lufsade) jag vända på 6km. JAG KÄNDE INGENTING I HAMSTRING!!!! Och ingen annanstans heller. Om det beror på att jag vilat från springningen en vecka eller på övningarna vet jag inte, jag är bara lycklig! Här svänger det som som värsta bergodalbanan mellan humörets ytterligheter! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted October 1, 2018 Share Posted October 1, 2018 14 timmar sedan, MariaF sade: Här svänger det som som värsta bergodalbanan mellan humörets ytterligheter! Härligt att höra! För det betyder ju att det går uppåt också! 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MariaF Posted October 13, 2018 Author Popular Post Share Posted October 13, 2018 Märklig period just nu; inget större sötsug och mellan varven ingen hunger heller. Har återfått en del energi att göra nåt hemma så jag har tagit tag i de utrymmen i källaren som använts som "tryck-in-så-mycket-som-möjlig-förråd. Därmed har bastuaggregatet som varken vi eller förra ägarna till huset använt (oanvänt i minst 17år) åkt ut. Sittbänkarna har byggts om till hyllor och idag målade jag golvet i forna bastun och när det härdat har vi en walk-in closet till MC-kläder. För alla familjer på 4 personer + 1 hund behöver ju 9st MC-hjälmar! Nu ska jag röja tag i duschutrymmet utanför och ställa in lite hyllor och så, så att mitt löpband och makens gymutrustning blir fria från saker... Duschen blir kvar ett tag för nån gång kommer vi renovera badrummet och jag tänker INTE duscha på jobbet! Idag blev jag förresten youtuber på riktigt! Jag har lyckats klippa ihop en film och lägga på lite musik och är mäkta stolt över hur det fasar in och ut i båda ändar av filmen. Nu kan inte alla sen den för maken filmade när de var ett gäng ute och åkte motorcykel och han vill inte lägga ut den fritt av hänsyn till allas registreringsskyltar. Synd, för jag är mäkta stolt! Men det kommer bli fler filmer, bara en vecka kvar till semester! Denna vecka har jag kört mina posturala övningar men jag har också småjoggat 3x6km, tänker ta 4e gången i morgon. Pulsen är allt annat än MAF även om det varit min ambition när jag gett mig ut. Funderar på om det beror på stress under veckan? I så fall borde det gå riktigt bra att maffa i morgon för nu har jag lämnat min ritningspärm till kollegan som åker till Norge för drifttagning och stressen fick åka med. Kvällsmat: smörstekta gula kantareller och trattkantareller. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MariaF Posted October 15, 2018 Author Popular Post Share Posted October 15, 2018 Idag var jag på återbesök på postrualträningen. Det började ju himla bra - det var svart innanför glasdörren?! Hade jag tagit fel på dag? Skit i så fall när jag tagit helledigt hela dagen! Nåja, t.o.m. jag är så modern att jag har mail i mobilen och en snabb koll visade att jag var en timma för tidig... Så för att inte slösa bort det vackra vädret tog jag en promenad i Mölndal. Inte världens skönaste omgivningar längs E6 men det var ändå skönt. Då insåg jag att jag var alldeles i närheten av min arbetsgivares Mölndalskontor - så nu vet jag hur det ser ut där också! Övningarna kontrollerades och nya lades till. Fortsatt stundtals smärtsamma övningar, inte minst för att vi försöker lägga på fler övningar som ska låsa upp bröstryggen. Terapeuten försökte göra en klassisk kiropraktorknäck men tyvärr tog det inte fullt ut. Jag fick också en hel hög med övningar för höfter/höftböjarna. Nu ikväll har jag träningsvärk inne i höften. Fast en sak förstår inte jag: Varför blir alltid jag tillfrågad om jag kan tänka mig att vara med på bild när jag inte är det minsta tillpiffad? Och naturligtvis var det under den svåraste övningen av dem alla, höll på att ramla flera gånger. Nåja, jag är tacksam att de inte lade ut filmen... (Åtminstone inte idag...) 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted October 16, 2018 Share Posted October 16, 2018 Snart nere i spagat ju.... 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted October 16, 2018 Share Posted October 16, 2018 11 timmar sedan, MariaF sade: Varför blir alltid jag tillfrågad om jag kan tänka mig att vara med på bild när jag inte är det minsta tillpiffad? Antagligen för att du är en av få som inte behöver någon tillpiffning 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 16, 2018 Author Share Posted October 16, 2018 2 timmar sedan, SGK sade: Antagligen för att du är en av få som inte behöver någon tillpiffning Tack, @SGK Fast jag skulle nog själv gärna ha kammat mig, åtminstone... Tur det finns hårsnoddar! 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 23, 2018 Author Share Posted October 23, 2018 USA anklagas ofta för att bara ha skräpmat men det är också baconets förlovade land. Till lunch blev det därför just tjocka, smaskiga bacon och fräsch romansallad! Tänkte ha utnyttjat gymmet i morse men vaknade kl.2 lokal tid så jag körde några stillsamma styrkeövningar från Optimum på golvet i rummet bara. Fast jag väntade till 5-snåret för att familjen skulle hinna vakna. Tog en vända till stranden på förmiddagen. Borde haft pulsklockan på; jag ger mig sjutton på att jag passerade MAF-puls bara av att gå i sanden! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 29, 2018 Author Share Posted October 29, 2018 Befinner mig i skrivandes stund i mitt älskade Arizona. Sonora-öknen levererar varmt, torrt väder, ljumma kvällar och behagliga mornar som gjorda för en MAF-runda. Idag blev det dock en förmiddagspromenad med äldsta sonen, ca 6km. Noterar hur mitt gamla sug knackar på dörren och kämpar för att få sina begär tillgodosedda. Kanske är det undantagen under resan som väcker den sovande björnen? En bagel med kalkonbröst och rädisor var väldigt god. En mjukglass också. Och så drack jag ju en cola häromdagen. Besökte idag en livsmedelsaffär med maken; en med stort utbud av ekologiskt och mindre märken men ändå med "vanligt skräp också" (något förra affären vi besökte inte hade, till makens förtret ). Twizzlers jordgubbsremmar... Och lite annat... Vissa saker, som Snickers, lockar inte för det finns hemma men det där man inte kan få hemma... Idag har jag dock stått emot allt sug men det är på ett sätt spännande att se hur det händer i kroppen och knoppen. Magen mår bäst av min vanliga mat, ändå kommer den där känslan av orättvisa för "alla andra" kan ju äta vad som helst (logiken fnissar åt detta med tanke på var jag befinner mig och hur folk runt om ser ut)... 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted October 30, 2018 Share Posted October 30, 2018 Var och hälsade på släkten I Phoenix som hastigast för några år sedan; skulle gärna åka dit igen (fast det finns ju så manga ställen att besöka här I världen, och alldeles för lite tid och pengar...) Tror inte jag åt något nyttigt under den resan, men försökte väl. Och fick med med hem en Starbucks-mugg (samlarserie) med en kaktus på, och texten Arizona (eller star det Phoenix?). En favo-mugg. Och ja, livet är orättvist. Å andra sidan - om man nu äter rätt och mår bra därav - så är väl det ganska rättvist det också, eller? Och det är väl mycket som smakar battre I minnet än I verkligheten. Trist insikt... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted October 30, 2018 Share Posted October 30, 2018 Sonoraöknen är häftig Vi var där i våras Bästa snabbmat: Chipotle Bästa dryck: Kombucha 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 30, 2018 Author Share Posted October 30, 2018 21 minuter sedan, Skärfläcka sade: Sonoraöknen är häftig Vi var där i våras Bästa snabbmat: Chipotle Bästa dryck: Kombucha Ja, att öknen är fantastisk, det är vi överens om! Jag älskar den! Resten däremot... är vi inte överens om... Idag inledde jag dagen med en 7,5km morgonjogg. Ca 20*C, klar lätt luft. Sen tittade jag på facebookbilder av snöslask. Just nu sitter jag vid poolen medan barnen badar. Semesterutflykterna har kommit av sig lite pga sjuk make. Trodde han fått en aircondition-förkylning men han har varit däckad några dagar och det blir man inte av det. Idag vaknade han piggare men mår sämre igen så här vid lunchtid. Får se hur många ökenpromenader det kan bli, barnen vill inte följa med så det är kanske tur att vi valt Scottsdale Old Town. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted October 30, 2018 Share Posted October 30, 2018 Hoppas maken blir piggare hela dagarna... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 30, 2018 Author Share Posted October 30, 2018 Just nu lutar det åt läkarbesök för hans del men det sitter hårt inne. Förkylningen har lagt sig men muskelvärk, feber och svettningar håller i. Barnen vill inte åka på utflykt utan pappa så idag roade jag mig själv i flera timmar på ett shoppingcenter. Det blev dyrt... Kan ju nämna att det inte händer så ofta, jag hatar att shoppa kläder. Brukar bli mycket på en gång, sällan provat och passform därefter. Vad som däremot var positivt med rundan var att jag lagt till flera kilometer till dagens distans och sannolikt många steg om jag nu haft en stegräknare. Idag är min aptit dålig också, det är bra! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts