MariaF

Att resa sig, borsta av knäna och ta nya tag...

Recommended Posts

Jag kokar mitt eget kollagen och använder mig av Wonderbag.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan, jala sade:

Jag kokar mitt eget kollagen och använder mig av Wonderbag.

Beskriv gärna detaljerat och steg för steg hur du gör. Börja helst med "jag köper detta hos X" ?

• Gilla 2
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, DRAKULLA sade:

Har du testat gelatin/kollagen för magen?

Nja... Jag läste något hos Anna Hallén som slog an hos mig. Numera äter vi inte hela djuret, alla vill ha korv med hög kötthalt och alla naturliga bindmedel som brosk osv, används inte. Istället behöver vi tillskott i form av gelantin. Sedan vill jag minnas att det kom en utläggning om benbuljongens fördelar. Hur som helst, jag äter ju ofta kött med ben, typ fläskkarré, revbensspjäll, kycklinglår och sånt. Där finns nästan alltid brosk med och det knaprar jag i mig. Har alltid älskat att gnaga på ben. Så jag inbillar mig i alla fall att jag får en del sådant den vägen.

Hela linfrö eller phyllium (loppfrö) ger en gele om de får ligga i vatten och det tar jag när jag förmår. Det är vidrigt äckligt (loppfrö värre än linfrö).

Idag, onsdag (jag fick mitt akuta anfall i söndags) har jag inte längre nån feber. Jag hade när jag lade mig igår kväll men inget på morgonen. Det jag blev påmind om igår av en kompis, som jag skrev ovan (och nej, det var faktiskt inte jala...:)), var KS. Jag tog en rejäl klunk på förmiddagen och en på eftermiddagen och kände mig påtagligt mindre öm framåt sen eftermiddag även om jag hade feber. Jag tog en rejäl klunk till på kvällen och idag på morgonen. Jag har även druckit guldmjölk (gurkmeja i kokosmjölk). Magen är  öm men inte alls som tidigare.

Varmt tack för alla tips och länkar. ?Jag ska läsa på och lära mer, det är alltid intressant. Hur jag däremot ska komma ihåg hur förvarningarna känns och vilka huskurer jag ska ta till vid skarpt läge nästa gång... Ja, det är en annan fråga... :ph34r:

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
46 minuter sedan, SGK sade:

Beskriv gärna detaljerat och steg för steg hur du gör. Börja helst med "jag köper detta hos X" ?

Lite länkar till mästarinnan som lärde mig.

https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/tag/wonderbag/

http://wonderbagsweden.se/

Jag använder mig av grisfötter och kycklingvingar av extremt god kvalitet. Vilket innebär att djuret har fått leva och äta det den är avsedd att göra. Det bästa skall tydligen vara kycklingfötter som tyvärr tycks vara omöjligt att få tag på i Sverige. Grisfötternas fläsk tar jag vara på och äter tillsammans med min råa nötlever och får på så sätt i mig fett då lever är ganska så fettbefriat. Frågor om detta besvaras i mån av kunskap och förstånd.?

Hittade en länk till.

http://wonderbagsweden.se/vad-ar-en-wonderbag/

• Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
40 minuter sedan, jala sade:

Det bästa skall tydligen vara kycklingfötter som tyvärr tycks vara omöjligt att få tag på i Sverige

Var lite försiktig med dessa om du får tag i dem. Enligt en fd kollega var hans pappa väldigt sjuk och fick rådet att äta soppa/buljong på kycklingfötter för att öka sina vita blodkroppar. Efter tre dagar togs nytt prov och det var i överkant. Lagom är bäst, typ.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, MariaF sade:

Lagom är bäst, typ.

Lagom är ett Svensk ord som bara förekommer här. Så vad är då lagom ? Asiater använder mängder av kycklingfötter i sin matlagning så jag är inte så rädd. Tror dessutom inte att jag lyckas få tag i några.

• Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lagom är ett utmärkt ord, det är vad stunden kräver just då. Fingertoppskänsla typ! ?

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 timmar sedan, jala sade:

Lagom är ett Svensk ord som bara förekommer här.

Nja, i USA använder de "just right" och eftersom de särskriver allt skulle vi ju på svengelska kunna säga "justright"... Eller "lag om"! ;)

• Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MariaF sade:

Nja, i USA använder de "just right" och eftersom de särskriver allt skulle vi ju på svengelska kunna säga "justright"... Eller "lag om"! ;)

Svengelska eller google tanslate. Låt se vad det blir. Lagom är bäst,typ. blir. Right is the best, type. och Just right blir. Precis rätt.

https://translate.google.se/#sv/en/Lagom är bäst%2C typ.     https://translate.google.se/#en/sv/just right?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, jala sade:

Just right blir. Precis rätt.

Och vad är "lagom" om inte "just right"..? ;)

• Gilla 1
  • Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 minuter sedan, MariaF sade:

Och vad är "lagom" om inte "just right"..? ;)

Lagom = precis rätt.?

• Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att ha ont i magen klär mig. Nu står vågen på prick 60,0kg. Midjemåttet är fortfarande stort, har säkert med magproblemet att göra. Igår och idag har jag jobbat. Båda dagarna har jag varit feberfri på morgonen och haft 37,9*C när jag kommit hem. Gissar att jag kanske inte är i skick att delta i eventet "Vi som springer på Midsommarafton" i morgon...? :( Men promenera kan jag ju förstås och om jag skuttar till lite emellanåt räknas det som rehab-spring.:)

Jag fick lite tips av @kickilotta ang carnivore. Nu har jag läst lite och... nja, jag är inte övertygad men jag tackar varmt för tipsen och sparar dem i bakhuvudet. Ibland behöver man sova på saken - några dagar eller år eller så.:)

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, MariaF sade:

Under förmiddagen idag fick jag ett samtal rörande sonen. Nu väntar jag på nästa omgång divertikulit... :unsure: 
Det är svårt att stänga av stress som kommer av oro kring barnen. Rationellt tänker jag att det är som det är, det är ingen katastrof, det löser sig. I bakhuvudet rullar dock envist "Hur? När? Varför? Kan man göra på annat sätt? Finns det hjälp att få?" Och så kommer Suget. Och huvudvärk. Och tårar av vanmakt. Och stress. Stress över situationen och stress över att vara försenad på jobbet. Det blir väldigt påtagligt hur kropp, tanke och själ sitter ihop och påverkar varandra. 

Ja man kan verkligen inte skilja på arbete och privatliv... man är ju en person...

Det som händer på jobbet påverkar en privat, och vice versa...

Hoppas det ordnar sig. ❤️

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 minuter sedan, DRAKULLA sade:

Jag har dock bestämt mig för att vara tillåtande mot mig själv just nu. We are only human?

❤️

• Gilla 4
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-07-13 at 19:12, MariaF sade:

Varför..? 

Varför? Jag tror att man bara drabbas, av ödet eller av otur eller från ovan. Eller nåt. Man lever ju som alla andra, inte kan det vara fel? Inte kan man väl göra något själv? Och nog måste väl läkarna veta bäst? 

Eller?

Jag tror på att så tankefrön. De kan gro. 

• Gilla 5
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, Effie sade:

Jag tror på att så tankefrön. De kan gro. 

Glöm inte att vattna!☺️

• Gilla 5
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Saltet får vi inte glömma när vi vattnar.?

• Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, jala sade:

Saltet får vi inte glömma när vi vattnar.?

Helt rätt, man ska ta allt med en nypa salt! Ett mycket klokt uttryck! :)

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
26 minuter sedan, MariaF sade:

Helt rätt, man ska ta allt med en nypa salt! Ett mycket klokt uttryck! :)

Du är så klok så du fick en pokal.

• Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg