Jump to content

Att resa sig, borsta av knäna och ta nya tag...

MariaF

Recommended Posts

Blev det nån nytta med den där shoppingen? En massa fina kläder (som förhoppningsvis passade?) så du slipper shoppa kläder på ett tag? Jag gillar inte heller att shoppa kläder, så jag är just nu glad over att mina garderober är tämligen välfyllda.

• Like 3

Se där, 3v semester går mot sitt slut. Konstigt att tiden går så ruskigt fort? 

Matmässigt har resan varit "så där"; jag har valt att äta/dricka lite utöver vad jag brukar men avstått från värstingarna i bemärkelsen "svåra att begränsa". Satsat en del på jordgubbar och granatäpple som går att få tag i ekologiska på t ex Whole Foods Market eller Sprouts Farmers Market. Till makens förtret har dock dessa butiker inga kända "vanliga" varor, typ Cola Zero... 
Jag har lufsat några gånger men har en del problem med rygg och höfter (som jag mailat hållningstränaren om) så jag har tagit det lite lugnt med både lufs och övningar i några dagar. Jag satte på mig GoPro-kameran en dag när jag sprang och ungefär halvvägs upptäckte jag att jag glömt linsskyddet. Åh, vad arg jag blev på mig själv! ? Nåja, jag fick med den finare delen av rundan, jag får vara glad för det lilla.

Nu är det hem och strikta till maten igen. Suget har ökat lite, som det brukar när man gjort undantag, men är hyfsat hanterbart. Blir intressant att se hur det känns till helgen när "tillbaka till jobbet-ångesten" sätter in. Den kommer vare sig den behövs eller inte. 

• Like 4

• 4 weeks later...

Tjänsteresor är ett elände, först ska man förbereda sig inför resan på jobbet, sen ska man resa iväg på sin ”fritid”, sedan jobba långa dagar, resa hem på sin ”fritid” och sedan när man kommer hem har man en massa att ta ikapp både hemma och på jobbet.... 

Ta hand om dig. Du kommer igen! Kram ❤️ 

• Like 2
  • Thanks 1

• 2 weeks later...

Och så platt fall igen. Igår åt jag visst ingen mat alls, bara skräp. Eller jo, frukost/brunch var bra. Vi diskuterar ofta här att ha strategier för olika fallgropar men vissa fallgropar är helt klart svårare än andra... Det som drabbar barnen t ex; när jag som förälder står maktlös och inte vet vad eller hur jag ska göra... Detta i kombination med att en närstående åkt in akut med blodtryck på 200/140 - trots medicinering. Kanske inte är så konstigt att man faller...
Idag spränger huvudet och aptiten och suget tycks hålla sig i schack. Alltid nåt. Men några spacklade och målade väggar blir det inte på detta vis... :( 

Nu är det snart nytt år, nu kan det bara bli bättre! Eller ja, det KAN bli sämre också men det tänker jag inte låtsas om!

• Sad 3

2 timmar sedan, MariaF sade:

Nu är det snart nytt år, nu kan det bara bli bättre! Eller ja, det KAN bli sämre också men det tänker jag inte låtsas om!

Fallgropar är fallgropar. Tänk den dagen vi inte tar oss ur dem genom att äta (ja, vi inser väl redan nu att det inte hjälper att äta skräp, men men)

Men visst ska 2019 bli bättre! Nyårsambitioner! Jag tror att mina är desamma som för 2018; det funkade faktiskt riktigt bra ett tag. 

• Like 3

Fick ett mail med bedrägeriförsök ikväll. Skribenten hade blivit chockad av vad den såg, jag är en BIG pervert! Så för att hålla tyst vill vederbörande ha $759 som anses vara en liten summa för att hålla tyst. De har alla mina kontaktuppgifter och statistik till var jag surfat sen september (fast lösenordet de angav stämde inte riktigt, men nästan).

Eftersom jag mest hänger här så... Vad sjutton diskuterar ni när inte jag är med?? :blink: :D

(Ringde förresten polisen som bara konstaterade "Jaha, är de igång nu igen... Släng det!")

• Like 2
  • Haha 1
  • Confused 1
  • Sad 1

37 minuter sedan, MariaF sade:

Eftersom jag mest hänger här så... Vad sjutton diskuterar ni när inte jag är med?? :blink: :D

Nakna tjejer med silvertrådar och peniserektor..😁😎

Mina nyårslöften brukar handla om sådant jag vill göra, men lätt glömmer bort. Göra kul saker, gå ut lite oftare, spela och sjunga...överhuvudtaget vara snäll mot mig själv. Inte "träna massvis och aldrig äta choklad" - sånt får komma av sig självt 🙂 

• Like 5

• 3 weeks later...

Nu har jag dragits med seg hosta sedan mellandagarna före nyår och jag är bra less på det. Nu kan jag tack och lov ligga ner igen, har sovit uppallad med kuddar länge. Min hållningsträning fortlöper; just nu jobbar jag på gamnacken och in krumma bröstrygg. Och springer  gör jag inte pga hostan, däremot går jag.  Besvär nedanför halsen, som brösthosta, kan om man tränar resultera i hjärtmuskelinflammation - och det är ju dumt att chansa.
Sömnrytmen är störd. Ofta somnar jag vid 8-tiden. Jag vaknar flera gånger per natt, ofta vid 2-tiden och vaknar/somnar om i 15-20min-intervaller tills jag ger upp och går upp, vid 4-tiden eller så. Jag drömmer mycket. Ofta är temat detsamma; Jag gör något med min son, lämnar honom en stund, och återkommer låååångt senare och vaknar med känslor av att ha svikit honom, att ha prioriterat andra/annat före honom. Kanske inte konstigt att förkylningen inte ger sig när det undermedvetna slår på mig själv hela tiden. Det är tärande när det händer saker runt barnen och man inte kan påverka. Och då behöver jag ändå inte fly med honom i en flotte på havet och inte veta om alla ska komma fram eller något sådant. 

Det blir så uppenbart hur allt sitter ihop; oro kring pojken, vintermörker och serotonindippar, trött och sliten, förkyld i många veckor, ätsug... Eller ja, det sista stämmer inte riktigt, jag har haft en ovanligt bra ätperiod, men jisses vad jag bälgar te! Jag läser om  serotonin, kortisol, MTHFR och tarmflora - Fick ju serotonintips av Erik 2 i annan tråd. Fast det tar lite tid för jag somnar ofta mitt i läsningen och får läsa om. 

• Like 5

30 minuter sedan, MariaF sade:

Nu har jag dragits med seg hosta sedan mellandagarna före nyår och jag är bra less på det. Nu kan jag tack och lov ligga ner igen, har sovit uppallad med kuddar länge. Min hållningsträning fortlöper; just nu jobbar jag på gamnacken och in krumma bröstrygg. Och springer  gör jag inte pga hostan, däremot går jag.  Besvär nedanför halsen, som brösthosta, kan om man tränar resultera i hjärtmuskelinflammation - och det är ju dumt att chansa.
Sömnrytmen är störd. Ofta somnar jag vid 8-tiden. Jag vaknar flera gånger per natt, ofta vid 2-tiden och vaknar/somnar om i 15-20min-intervaller tills jag ger upp och går upp, vid 4-tiden eller så. Jag drömmer mycket. Ofta är temat detsamma; Jag gör något med min son, lämnar honom en stund, och återkommer låååångt senare och vaknar med känslor av att ha svikit honom, att ha prioriterat andra/annat före honom. Kanske inte konstigt att förkylningen inte ger sig när det undermedvetna slår på mig själv hela tiden. Det är tärande när det händer saker runt barnen och man inte kan påverka. Och då behöver jag ändå inte fly med honom i en flotte på havet och inte veta om alla ska komma fram eller något sådant. 

Det blir så uppenbart hur allt sitter ihop; oro kring pojken, vintermörker och serotonindippar, trött och sliten, förkyld i många veckor, ätsug... Eller ja, det sista stämmer inte riktigt, jag har haft en ovanligt bra ätperiod, men jisses vad jag bälgar te! Jag läser om  serotonin, kortisol, MTHFR och tarmflora - Fick ju serotonintips av Erik 2 i annan tråd. Fast det tar lite tid för jag somnar ofta mitt i läsningen och får läsa om. 

Jag började med L-glycin för en knapp vecka sen, sen jag läste om det här.

Köpte det egentligen för magen, men tänkte att jag testar nu när nattsömnen inte funkat som den ska under en period. Om det är placebo eller verklig effekt vet jag inte, men bryr mig egentligen inte vilket heller! 😜 Sover som ett barn! Helt magiskt! Tidigare har det ju funkat med progesteronkrämen, men den räcker inte till längre, uppenbarligen...

Vad gäller hostan, har du testat "husmorstipset" med hackad gul lök? I en skål med varmvatten, bredvid sängen?.. Har läst om flera som tycker sig ha effekt och det kan ju inte skada...mer än att det luktar lök i sovrummet...

Sen är det ju självklart att när du har en inre stress på grund av oro, då tar det nog lätt över alla andra knep. 💕

• Like 4

1 timme sedan, Jamtlandstjej sade:

Vad gäller hostan, har du testat "husmorstipset" med hackad gul lök? I en skål med varmvatten, bredvid sängen?..

Lök hade jag glömt... Men jag har testat förut och då funkade det inte. Fast den gången var i och för sig knepet att en halv lök skulle ligga bredvid sängen, inte i vatten...
Jag har faktiskt inte gjort nåt alls, vilket är ovanligt. Kanske för att jag vet varför förkylningen tog mig och "vill" vara dålig för att tvingas ta det lugnt..? Jag har sett era diskussioner om L-glycin, snuddade vid tanken att haka på men.... får se om jag orkar sätta mig in i det. 

• Like 2

3 minuter sedan, MariaF sade:

Jag har sett era diskussioner om L-glycin, snuddade vid tanken att haka på men.... får se om jag orkar sätta mig in i det. 

Jag har läst om det tidigare...för att läka genomsläpplig tarm, vilket jag misstänker att jag har... Tog några gånger lite halvhjärtat. När jag nu läste om det igen i samband med dålig sömn så provade jag igen. Betydligt mera motiverad, då sömnen är så viktig! (den onda magen är jag ju van at leva med... 🤨)

• Like 3

Men Maria, så svåra grejor länkar jag väl inte till .. 😉 Men bra om du somnar av dom, alltid nåt. 

Att du kommer ihåg drömmarna så där betyder nog att du sover för lätt. Det intressanta är att jag hade en period över jul/nyår då jag var sjuk och drömde som du beskriver och var låg och hade många dåliga/mörka tankar. Det satt i flera veckor, mennu är jag igenom och mår perfekt istället. Jag satsade på att stötta min metylering av homocystein med metylfolat (MTHFR) när tankarna var som mörkast tror det hade viss verkan. Du läste också i andra tråden att sjukdom/influenza har verkan på serotoninet och ligger man redan lågt (som kvinnor gör per default och eller pga MAOA generna)så bir det så klart ännu sämre vid sjukdom - vissa virus hittar man tydligen i centrala nervsystemet med trolig neurotropisk verkan. Länkar till artikeln här också (så kan du somna om) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3043161/

Hittade denna om glycin: 

Recently, we found that a non-essential amino acid, glycine subjectively and objectively improves sleep quality in humans who have difficulty sleeping. We evaluated the effects of glycine on daytime sleepiness, fatigue, and performances in sleep-restricted healthy subjects.Apr 18, 2012
  • Like 2

Virus som inte vill ge med sig, prova testa silvergrogg.

1/2 dl silvervatten

1 msk saft från citron

1 msk vodka

Intages en tsk av blandningen var 5:e minut i en timma. Upprepas ett par dagar i följd då man haft virus en längre tid (som det gärna blir med hosta)

7 timmar sedan, Erik 2 sade:

Men Maria, så svåra grejor länkar jag väl inte till .. 😉

HAHAHAHA, det är inte dina länkar jag somnar av, det är Perlmutters bok om tarmfloran! :D Jag har nog 8 fönster öppna samtidigt på laptopen - och ett tangentbord som inte funkar för jag råkade slänga en blöt tepåse på det.... :blink: - men det finns ju externa tangentbord! 

Det är riktigt intressanta grejor du länkar till... Jag skulle behöva samla dem, känner jag. Det tar lite tid innan allt faller på plats och man behöver läsa/lyssna flera gånger. Jag har styrts av detta rackarns serotonin hela mitt liv... skulle behöva sluta fred med det, helt klart... 

• Like 3

Om det är mer krut i den vet jag faktiskt inte 🤔, det ska ju vara alkohol och när man tar vodka så tar man väl mindre mängd antar jag. Jag har inte provat med rödvin men jag har sett recept på det. Jag har blivit hjälpt av detta recept förra året efter en envis förkylning som blev till en segdragen hosta. En timma efter avslutat glas så kände jag en vändning och det var på kvällen. Nästa dag var rösten som vanligt och hostan borta. En annan gång hjälpte det inte alls 🤥

• Like 4

Så är jag "som besatt" igen då! Suck... Jag hinner inte med att vara det. Läser Dr. Perlmutters bok "Skydda din hjärna" och Dr. Rostenbergs websidor om MTHFR, serotonin och lite annat smått och gott. Det finns en koppling, helt klart... Men när ska jag hinna läsa så sammanhängande att det blir begripligt? Jag somnar av Perlmutters text trots att det är intressant. Dels säkert för att jag läser på kvällen vid läggdags men också för att det är irriterande med "stay tune, for the next chapter of..." som amerikaner är så förtjusta i. 

1 av 4 amerikanska kvinnor mellan 40-50år går på antidepressiv medicin. Betänker man då att de säkert äter mellan halvbra till direkt dåligt så kan man ju se kopplingen med inflammation. Men konstigt nog gör Perlmutter ingen koppling till förklimakteriet..? Fast han skriver iofs att allt hänger ihop, inkl kopplingen mellan tarmfloran och hormonerna så han kanske inte anser att det behöver poängteras? 

• Like 6

• 2 weeks later...

Idag har jag provkört snöslungan!! Skitkul ju!! Det har liksom aldrig blivit av och ett antal mornar har jag handskottat 180m2 före kl.6 och svurit över att maken jobbat och att jag aldrig lärt mig slungan... Men nu rackarns! Nollgradigt och svintung kramsnö var ju perfekt att öva i.

Jogging? Matvanor? Mindfulness? Må bra? Njaaa... Men det kommer nog en vår i år med, det brukar ju det. Vi tar den diskussionen då... Men jag jobbar på det... Är en bit på vägen av röjandet i gymmet i källaren där jag tänker köra yoga också framöver. Har insett att jag behöver det (vet inget annat riktigt bra sätt att knäcka höga kortisolnivåer) men det blir inget bra att komma till ett yogapass på nån anläggning, två minuter sen och med andan i halsen och försöka connecta med kroppen... Bättre köra hemma men då behöver det vara lite fint.
På ett sätt har det faktiskt varit lite kul att röja i källaren idag också; Jag hittade tex kartongen till min Sony Xperia, 1a upplagan! Jag menar, telefonen har varit kasserad sen 10år men man vet ju aldrig när man behöver lådan! :D

I veckan som kommer ska jag tillbaka till Optimum-kliniken. Det blir mitt 5e besök. Jag jobbar som jag berättat på att räta ut min krumma bröstrygg (utöver stärka kroppen för löpning) och det är inte lätt. När jag gör en övning där jag ska ligga på rygg och röra armarna på ett visst sätt, noterar jag att jag på höger sida ligger på skulderbladet och några punkter till med luft emellan medan det på vänster sida känns som att jag sitter ihop i ett stycke. Jag bad sonen ta kort på min rygg medan jag svankade (kuta/svanka-övning) och mina skulderblad syns inte... Har visst lite kvar att jobba på.

Vet ni, det känns fantastiskt att jag känner mig GLAD, även om det är för en skitsak som att köra snöslunga. Jag tror det till stor del beror på att jag fick ett oväntat mail igår kväll.  Tänker på Postens gamla slogan "Skriv en rad, Gör nån glad, Ett brev betyder så mycket!". Det betyder så oändligt mycket mer än man kan tro när livet är tungt... :wub: 

• Like 7

19 timmar sedan, MariaF sade:

Tips till er med diffusa besvär! Holografisk kinesiologi! (Har inte testat själv än men...)

Igår besökte jag Optimum-kliniken för femte (och sista?) gången. Terapeuten skulle kolla lite på irritationen jag har i vad jag tror är muskelfästet för hamstring, mot skinkan. Han tryckte på de ömma punkter i ryggslutet vi här tidigare diskuterat har varit ett av kriterierna för fibromyalgi. Han konstaterade att man inte ska vara så öm utan det är nåt annat som är lurt. Jag berättade om alla triggerpunkter cuppingmassagen har hittat längs benen och ja, hela kroppen, och att jag nästan svimmat av smärta ett par gånger vid de behandlingarna. Han började fråga om amalgam, kopparspiral osv men det har jag inget av (mjölktänderna hade jag lagningar i men inte i mina permanenta tänder). Jag kom på att jag för 7-8 sedan gjorde en hårmineralanalys hos Anna Sparre. Det jag minns är att det bara fanns ett värde som var förhöjt. Jag minns inte vad ämnet heter men Anna hade, eftersom hon inte sett det tidigare, tagit reda på vad det användes till. Lödtenn. I mitt första jobb fick jag eksem på händerna när jag under längre perioder gjorde just det, lödde. I och med detta ansåg terapeuten att det finns belägg för att tro att tungmetaller skulle kunna vara ett problem.

Nu har jag därför paus från Optimum (men inte träningen) och är skickad till holografisk kinesiologi. En tjej i Borås som är utbildad enligt Ulf Kihlmans metoder. Tiden är bokad  (https://caversus.se/kinesiologi/) och det ska bli så intressant att se vad som behöver rensas ut och inte. Man går ju och tittar på diverse symptom och gissar att kortisolet ligger högt, att all inflammation inte är borta, kanske lymfan är trög och har svårt att rensa ut slagg.... Ja, listan kan göras lång på gissningar. Jag har aldrig testat "riktig" kinesiologi så det ska bli spännande. Kinesiologi har vad jag förstår inga krav på utbildning så man vet ju inte om den man träffar har 5års studier eller en helgkurs i bagaget.

Spännande! Jag som har amalgamfyllningar har länge funderat på det... Har en stooor krona av amalgam och dessutom rotfylld tand, som jag vill plocka bort, men tandläkaren gör det inte!

Dessutom en hel del mindre lagningar, även om många av dem sanerar bort sig själva... De expanderar och spräcker tänderna och blir därmed utbytta. Ja, jag har riktigt dåliga tänder, både anlagen och kolhydratintaget under uppväxten har nog del i detta. Vi var ju den generation som fick ta del av Fluortanten och lära oss hur man borstade tänderna, så våra föräldrar hade ju inte samma kunskaper....

Min tandläkare vet hur jag äter nu. Hon har till och med "godkänt" att jag använder fluorfri tandkräm. Var dit i tisdags på min årliga kontroll och allt ser bra ut. Inga fickor i tandköttet, helt och friskt. Hon sa att det går ju faktiskt att "använda" mig som bevis att det ÄR kolhydraterna som är boven! Dåliga anlag, men när jag inte äter kolhydrater så klarar jag mig utan hål...

• Like 4
  • Thanks 2

Alltså, detta med tillfällig fasta; Som jag skrivit ett otal gånger undviker jag generellt det som kallas periodisk fasta. Dels för att jag känner min beräknande hjärna ("Om jag överäter X behöver jag fasta Y antal timmar för att kompensera...") men också för att jag förstått att om man har binjureproblem, dvs mycket stress i sitt liv, så bör man låta bli fastan för att lindra åtminstone den stressen. ATT jag klarar att fasta tvekar jag inte alls på; förr utrensningsfastade jag mellan 7-27 dagar varje vår.

Nu har jag varit långt ner länge. Mentalt alltså. För att bryta småätandet har jag därför kört det som kallas OMAD några gånger (äta en gång per dygn). Jag säger som Effie, och som jag minns det från förr; fasta i sig är inget problem, det svåra är att inte överäta när jag väl äter igen. Nåja, det är ett för mig känt fenomen så det i sig är inte mitt problem utan det är att jag är så förbaskat frusen?! Jag menar, i min ålder ska jag ha värmevallningar, inte frysa! Jag förknippar att frysa med att ämnesomsättningen drar ner för att insulinet ligger högt och hindrar fettuttag (lipolysen). Förr, när jag fastade i pasta-land, då frös jag, men nu? Kan det vara möjligt när jag är relativt låg i kolhydraterna till vardags? Eller kommer frysningen av något annat? Och jo, jag vet att det är februari... 

• Like 4

1 timme sedan, MariaF sade:

Alltså, detta med tillfällig fasta; Som jag skrivit ett otal gånger undviker jag generellt det som kallas periodisk fasta. Dels för att jag känner min beräknande hjärna ("Om jag överäter X behöver jag fasta Y antal timmar för att kompensera...") men också för att jag förstått att om man har binjureproblem, dvs mycket stress i sitt liv, så bör man låta bli fastan för att lindra åtminstone den stressen. ATT jag klarar att fasta tvekar jag inte alls på; förr utrensningsfastade jag mellan 7-27 dagar varje vår.

Nu har jag varit långt ner länge. Mentalt alltså. För att bryta småätandet har jag därför kört det som kallas OMAD några gånger (äta en gång per dygn). Jag säger som Effie, och som jag minns det från förr; fasta i sig är inget problem, det svåra är att inte överäta när jag väl äter igen. Nåja, det är ett för mig känt fenomen så det i sig är inte mitt problem utan det är att jag är så förbaskat frusen?! Jag menar, i min ålder ska jag ha värmevallningar, inte frysa! Jag förknippar att frysa med att ämnesomsättningen drar ner för att insulinet ligger högt och hindrar fettuttag (lipolysen). Förr, när jag fastade i pasta-land, då frös jag, men nu? Kan det vara möjligt när jag är relativt låg i kolhydraterna till vardags? Eller kommer frysningen av något annat? Och jo, jag vet att det är februari... 

Jag är också väldigt frusen när jag fastar. Är "van" vid att fasta och äter inte mycket kh i vanliga fall. Ibland har jag sockar och extratröja på mig i sängen. En fördel är att man inte känner av vallningarna just då! 😁 Är med i en fastegrupp på FB och de flesta där vittnar om att de också är frusna när de fastar. Vart ju inte mycket till hjälp, men du är inte ensam...

• Like 3

Guest Tureborgaren

Jag fryser som en gris när jag kommer hem efter jobbet och har fastat sedan kvällen innan. Ibland har jag lagt mig i sovsäck under duntäcket med sockor på. Jag har 20 grader i bostaden. På ätardagarna känns det som om de har ökat värmen hemma, men jag har kollat: det är 20 grader då med.

Jag har sett någonstans i skrift att kroppen skulle "vänja sig" efter ett tag. Producera mer värmealstrande brunt fett, eller nåt. Men efter många veckor av periodisk fasta märker jag ingen skillnad. Ser fram emot vårvärme...

14 timmar sedan, MariaF sade:

För att bryta småätandet har jag därför kört det som kallas OMAD några gånger (äta en gång per dygn)

Den fastemetoden har jag nu, med några experimentundantag, framgångsrikt tillämpat i ca. 16 månader, dock med socialt tillägg i form av frukost - lämpligt för kalciumbehovet via yoghurt och behovet av ägg. 

Vi har talat om överätning tidigare. Fortfarande gör min kropp så oerhört kraftigt motstånd mot överätning att ev. försök skulle ha misslyckats redan på tankestadiet. Där finns tydligen en enzymatisk avvikelse mellan olika människor. För mig har LCHF mycket effektivt ordnat det så att både mättnads- och hungerkänslor infinner sig när det är lämpligt i min rutin. Frukost 9:30, huvudmål 15 - 16, alltså i storleksordning 17 timmars daglig fasta.

P.S.

Under förutsättning att någon annans kropp enzymatiskt fungerar som min, skulle det förvåna mig om någon kunde uppbringa mental kraft nog att åsidosätta den mättnad jag känner både i mage och psyke.

Så min tes är att om man tror sig ha den kraften, måste förmågan helt enkelt ligga i att mättnaden aldrig riktigt kommer på topp eller blir den betongvägg som gör att min hand aldrig klarar att ens röra sig mot munnen för att stoppa något mer i den.

• Like 1

11 timmar sedan, Nils Engström sade:

För mig har LCHF mycket effektivt ordnat det så att både mättnads- och hungerkänslor infinner sig när det är lämpligt i min rutin

Jo, det här har vi ju diskuterat några gånger... ;) Jag har dagar när det är precis så men finns stress närvarande, vilket det ofta gör, så spelar det som sagt ingen roll om magen är fyrkantig. Så någon signal, någonstans ifrån, är starkare än mättnaden (för den känner jag).

Fryser du nåt? För jag har fått intrycket av att kvinnor fryser oftare än män vid längre matuppehåll... Helt ovetenskapligt konstaterat men det verkar så.

• Like 4

Mättnad vs stress...kan det vara någon gammal överlevnadsfunktion att få I sig den energy man kan, för stress och oro kan stå för att man oroar sig för sämre tider? Medan männen oftare stressar genom att springa från den sabeltandade tigern.

Bara spekulerar hej vilt. Men vi har ju skillnader, bade I viktnedgång, och kanske även I ätandet (ska vi starta en tråd för att samla sådana erfarenheter?). Är det manligt/kvinnligt, eller olika från person till person?

Jag känner igen det där stressätandet också; spelar ingen roll om jag är mätt för det har inte med det att göra alls.

• Like 5

9 timmar sedan, MariaF sade:

Fryser du nåt? För jag har fått intrycket av att kvinnor fryser oftare än män vid längre matuppehåll

Kan nog stämma. Om någon kunde känna kalldraget genom fem dörrar, så nog är det farmor eller mormor. Viss skillnad märker jag mellan min hustru och mig. Dock finns ju möjligheten att råda bot på skillnaden genom en extra tröja. För mig som man har LCHF definitivt resulterat i bättre värmekänsla.

P.S.

I min ålder borde jag lätt frysa men då jag känner avsevärt mindre tendenser till det mot före LCHF-starten, kan jag kanske anta att det mat har betydelse.

• Like 2

Kvinnor fryser väl mer än män generellt, på grund av skillnader i muskelmassa och kroppsfett? Jag frös extremt mycket mer när jag 20 kg övervikt och 0 muskler. Fett sägs göra det svårare för värmen att nå ut till bland annat huden. Men finns säkert en hormonell förklaring också, t.ex kortisolutsöndring hos män kontra kvinnor, eftersom hjärnan använder diverse hormon för att reglera värmen i kroppen.   

Jag fryser också som bara den om jag inte ätit på 14+ timmar, är nedkyld på ett sätt som sitter långt in i märgen. Är som att kroppens termostat har stängt ner, så att klä sig varm funkar inte. Att ta ett kokhett bad eller bastu och liksom värma upp sig utifrån med våld fungerar dock. Känner mig även svag, energilös och virrig om jag inte får mat och har svårt att klara vardagssysslor.

Men kanske kan man vänja kroppen långsiktigt om man bara uthärdar? Jag är av åsikten att ju mer sällan man äter(förutsatt att man får i sig allt man behöver) desto bättre, i och med att fasta ger systemet en chans att städa ur och pyssla med annat än just matsmältning och produktion via levern. Om systemet alltid tvingas jobba med ett konstant matflöde, så tror jag risken att det blir fel på annat håll ökar rätt drastiskt 😨

• Like 3

58 minuter sedan, Elinor sade:

Jag är av åsikten att ju mer sällan man äter(förutsatt att man får i sig allt man behöver) desto bättre, i och med att fasta ger systemet en chans att städa ur och pyssla med annat än just matsmältning och produktion via levern.

Ja, en slags brist- eller risk för brist uppstår och kropp/hjärna sätts i akutläge, dvs. utnyttjar alla till hands stående medel optimalt. Detta uppnås inte med överflöd mat hela dagen/hela veckan.

• Like 1

13 timmar sedan, Elinor sade:

Kvinnor fryser väl mer än män generellt, på grund av skillnader i muskelmassa och kroppsfett?

Det är väldigt sällan jag fryser, därför tycker jag det känns konstigt. Jag vet att mitt blodsocker knappast kan vara speciellt högt (fast jag inte har mätt). Jag kan frysa på långpass på vintern men då om höfterna. Brukar ta på ett par extra shorts utanför tightsen för att hantera det.

• Like 4

1 timme sedan, MariaF sade:

Det är väldigt sällan jag fryser, därför tycker jag det känns konstigt. Jag vet att mitt blodsocker knappast kan vara speciellt högt (fast jag inte har mätt). Jag kan frysa på långpass på vintern men då om höfterna. Brukar ta på ett par extra shorts utanför tightsen för att hantera det.

Jag frös ju förr, pre-lchf, oftast. Det var en av lchf:s glada överraskningar: tål kyla utan att frysa; tål värme utan att lida, tål solen utan att bara bli bränd.

Omgivningen tycker nu att mitt icke-frysande beror på mitt isolerande lager...men det var ju inte mindre på den tiden när jag frös.

Funderar på om jag brukar frysa när jag fastar...minns inte, men det star säkert någonstans I min tråd.

• Like 5

Kvinnor + fasta + frysa. Kan ha att göra med en minskning i ett hormon som heter kisspeptin, som i sin tur påverkar LH/östrogen och T3 (lite komplicerat, förstod inte allt). Enligt den här personen (Thomas DeLauer), har minskningen i kisspeptin vid fasta att göra med våra hungerhormoner och om man som kvinna blir jättehungrig vid fasta är det bättre att bryta fastan och starta om igen en annan dag (?). Som sagt var, förstod nog inte allt. Men såklart är det de där kvinnliga hormonerna som ställer till det igen!

Jag fryser också långt inne i märgen ibland när jag fastar. Då hjälper det inte att klä på sig en tröja till.

• Like 3
  • Thanks 1

Har inte tänkt på det där med att frysa vid fasta på ett tag. Brukade huttra med långärmad tröja på på eftermiddagen, nu sitter jag i t-shirt. Undrad när det ändrade sig? Har nog inte varit så länge.

Har kört 24h fastor då och då i några år, nu blir det oftast några veckor emellan. Men det där med att frysa är irriterande, framförallt när man ska hem från jobbet och måste ut i ännu mer kyla!

• Like 4

Detta med hälsa är verkligen ett vitt begrepp. Basen är förstås det vi oftast diskuterar här, kost och rörelse/träning men sen finns det där mer psykologiska, som trivsel och lycka. Nu är jag inne på Zepps filosofiska domäner men utan den sociala kontexten. ;) 

Det finns en bok som blev populär för länge sen som heter "Rensa i röran med Feng Shui". Feng Shui är förenklat läran om energiströmningar och genom att balansera det fysiska rummet kan man ändra känslan i ett rum och i sig själv. I boken menade man att oreda påverkar energiströmningarna och är det oreda i garderober och källare motsvarar det det undermedvetna. Jag vet inte hur det är med den saken men jag vet att jag trivs mycket bättre när det är hyfsad ordning och det inte knastrar på golvet när jag går barfota hemma...
Under hösten fick jag ett halvt psykbryt på alla grejor överallt! Och ingenstans att göra av det för källaren är full av andra grejor. Inte blev det bättre att vi tvingats förvara massor av saker som tidigare stått i ett stort (18m2) förrådstält, som en storm vände runt till en båt trots förankring, för 4år sen. Jag tror jag berättat om att jag stått på löpbandet och tittat på ett kubbspel i en hylla... Jag var rätt less på det kubbspelet, måste jag erkänna. 
Det har tagit mig lite tid men jag fick rivit ut det gamla bastuaggregatet och byggt om bastun till en walk-in-closet för MC-kläder (för alla familjer på 4pers behöver ju 10 hjälmar...) och i duschutrymmet utanför har jag fått upp ett hyllsystem till det som inte blivit slängt. Löpbandet, makens skivstång och sonens romerska ringar samsas nu i hemmagymmet som är stort nog för att rulla ut en yogamatta också. Idag har jag gjort det riktigt roliga, hängt upp ljushållare, mina joggingmedaljer (som faktiskt bara är 4st) och TVn framför löpbandet. Och... jag känner mig... lycklig. Går runt med ett fånigt leende, liksom... Som att jag ÄNTLIGEN fick gjort något för MIG, något som är viktigt för MIG. Det är så lätt att tappa bort sig själv när världen snurrar på och det man behöver göra för att bryta detta är stundom en oöverstiglig investering... 
Om det nu ligger ett uns sanning i detta med att röra i källaren motsvarar oreda i det undermedvetna ser jag fram emot en lugnare tid med mer inre frid framöver. Och skulle det inte hjälpa fullt ut har jag i alla fall en fantastiskt mysig plats att trötta ut mig och meditera på. :wub:

• Like 7

17 minuter sedan, MariaF sade:

Går runt med ett fånigt leende, liksom... Som att jag ÄNTLIGEN fick gjort något för MIG, något som är viktigt för MIG. 

Tänk så väl jag känner igen mig i dessa ord!

Det jag minns från den boken är en karta över tillvaron. När man stor vid ingången och ser att det är rörigt längst upp till vänster är det inte bra. 

Ingången kan vara till rummet, huset, trädgården, garaget eller vad som helst. Oavsett vilken ingång jag står vid så är det rörigt längst upp till vänster. Jag kommer däremot inte ihåg vad det betyder, men att det stämde in på mig. Så jag försöker alltid rensa längst upp till vänster. 

• Like 4

Jag har de senaste åren rensat hemma, skåp för skåp, altanen, lekstugan..Jag kände mig olycklig över att det inte var ordning och reda och att vi hade saker i förråden som bara låg där och tog plats. Sen i somras köpte jag en bok på loppis, "Rensa i röran med Feng shui" av Karen Kingston. Jag blev så inspirerad av den här boken att jag med förnyad kraft rensade ut lite till! Enligt min erfarenhet så stämmer det här med energier som är bundna i förråd och skåp, på något mystiskt vis. Det går inte att förklara, men när man rensar ut saker, tar aktiva beslut om vad man vill ha kvar, så händer det grejor i kropp och själ. Förnyad energi osv.

Det går för övrigt en ganska intressant serie på Netflix, Städa med Marie Kondo. Kan tyckas tråkigt att se ett program om städning, men om ni kan så se den!

• Like 7

Guest Tureborgaren
25 minuter sedan, Kattuggla sade:

Det går för övrigt en ganska intressant serie på Netflix, Städa med Marie Kondo. Kan tyckas tråkigt att se ett program om städning, men om ni kan så se den!

Står på kö på bibblan för hennes bok om städning. Det var tre före så det verkar vara hett just nu. :16:

Däremot fanns boken Hejdå saker : konsten att bli lyckligare genom minimalism av Fumio Sasaki inne, så jag startar med den. https://www.adlibris.com/se/bok/hejda-saker-konsten-att-bli-lyckligare-genom-minimalism-9789173379656