MariaF

Att resa sig, borsta av knäna och ta nya tag...

Recommended Posts

Jobbade hemifrån igår. Svalare i min källare än på jobbet, bara 23*C som varmast fast det var 35*C ute. Så jag fick värma mig i poolen som ligger på 29-30*C nånting (termometern har lagt av). Ont i huvudet idag. Funderar på vad jag drack igår förutom mitt älskade te?  Förmodligen inte mycket... Inte ens efter en kort MAF-runda på morgonen tror jag... Var nog dumt att missa det. Ätmässigt blev det en rätt bra dag ändå. Lite svårt att inte stå i landet och knapra ärter och körsbärstomater när det är ett sådant överflöd. ?

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så har sughelvetet greppat tag i mig igen. Nu ska det testas en ny strategi; Brunch. Sen jag bytte jobb i höstas har dagen ofta sett ut så här att jag äter två kalla, kokta ägg kl.9, lunch kl.13 efter ett litet styrkepass (vill ju inte bli svettig på jobbet så jag kör ett set av varje övning), sug och kylskåpskoll när jag kommer hem, nåt på kvällen. Alternativt tar kylskåpskollen aldrig slut förrän jag lägger mig. Sen ska jag sluta ta med 85%:ig choklad till jobbet, den tenderar att gå åt...
Sedan denna vecka, varav jag varit 2 dagar på jobbet och en hemma så här långt, så testar jag att göra en ostomelett på jobbet. Jag upptäckte att spisplattan på jobbet faktiskt funkar så min tanke är att äta en VARM (mättar bättre) omelett till frukost och hoppa lunchen och förhoppningsvis kunna äta middag direkt när jag kommer hem så att jag kan bryta småätandet.
Time will tell om strategin kan funka.

MAF:ade 6km i morse. Önskar att jag vågade lägga på fler kilometrar men... Kanske till helgen..? Fokus på teknik nu. Pulsklockan strulade för mig så idag fick jag köra med mätning på armen. Tyckte mig märka att den gav ett långsammare svar än vad bröstbandet ger. Eller så var pulsen knasig igen. 
Funderar på ett lopp på semestern i höst... Tror inte jag håller för halvmaran (än) men 12km...?
http://www.desertdash.com/races/trails-of-glory/

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Småätande är ingen bra strategi. Litegrann, och lite till och lite till och lite till och lite till...det blir mycket mat, ev fel mat, och man är aldrig mätt och nöjd. Ett rejält mål mat är mycket battre.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måndag. Stress. Ätit non-stop hela dagen. :(

• Ledsen 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, MariaF sade:

Ätit non-stop hela dagen. :(

Menar du oavbrutet eller chokladlinser? 

• Gilla 1
  • Haha 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hahahahahaha! Jag menade oavbrutet, men det hade nog varit bättre med chokladlinser.... :P

Morgonen efter. Ont i huvudet. Ont i tänderna (sover med sammanbitna käkar tror jag). Mörkt ute när jag åkte till jobbet. Fortsätter bita ihop och kämpa på.

• Gilla 5
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag haft lite blandat bra och dåliga dagar, både ur ätsynpunkt och annat. Noterat några dagar när jag haft en "bra" matdag att jag mår illa när jag väl äter. Kräkilla, alltså. Då har jag ätit min omelett (lyxat till med bacon och egna körsbärstomater denna vecka) vid 9-tiden, druckit te med lite grädde ett par gånger och så middag mellan kl.17-18. Så fort jag ätit lite, ett par tuggor bara, så kommer illamåendet. Väntar jag nån kvart lugnar det ner sig och jag kan fortsätta äta (kallnad mat).
Intressant. Fast inte så kul.

• Gilla 1
  • Ledsen 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk vad bra naturen ordnat det för oss?! De ringde från fritids idag. Lille sonen stod på ett pingisbord (i trä) ute på skolgården och föll raklång ner i asfalten och slog i huvudet. Läraren som ringde var bra skärrad men eftersom pojken inte blödde och var kontaktbar tog jag det med ro. Plockade ihop mig, tog med datorn hem men i bilen blev jag skärrad - Hur mår han? Tänk om han måste till akuten? För att förbereda mig ringde jag 1177 och fick lite tips på vad jag behövde ta reda på och så bad de mig återkomma. 
Nu borde jag ju då ha världens sötsug, eller hur? För det får jag vid stress. Men... nä. Märkligt, jag trodde jag kände mig själv vid detta laget... :wacko: Kanske har det att göra med att jag varit på tjänsteresa i Norge i några dagar. Riktigt bra dagar, ovanligt lugnt och sansat (men ändå produktivt) och till och med tid till lite sightseeing. Maten funkade jättebra också, trots att jag inte ens frågade efter lavkarbo. Kanske klarar sig suget bättre när jag är lugn och ostressad inombords? Spännande. 
Pojken är i skrivande stund lite piggare än när jag hämtade honom men nån joggingrunda som planerat vågar jag mig inte på ikväll. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Muskelfäste, åh, du muskelfäste.... Dra åt h-vete! Nåväl. Har jag dragits med öm hälsena i 30år så kan jag väl dras med ett muskelfäste. Om 30år springer jag säkert inte ändå! ;)

Tog ledigt en stund på eftermiddagen för att fylla i min skadehistorik inför sjukgymnastikbesök nästa vecka. En holistsik sjukgymnast, gissa om jag har förväntningar?! Passade på att maffa en runda innan jag hämtade barnen, därav min inledande kommentar. Gäller att passa på, nästa vecka kanske jag "inte får" lufsa ens. 
Tänkte på Martina Johanssons inlägg om kroppsform för ca 1år sen. Jag är en typisk binjuretyp enligt det resonemanget och ska inte stressa, inte springa, inte hetsa upp mig... bara meditera, ta långa skogspromenader och slappna av. När jag för många år sedan mediterade regelbundet, kom jag i kontakt med indiern Oshos läror. Enligt honom kan inte västerlänningar meditera för vi är för mycket i hjärnan så för att hjälpa oss tog han fram ett antal aktiva meditationer som ett sätt att komma åt fördelarna med meditation men ändå stilla hjärnaktiviteten. En del av dessa meditationer är väldigt aktiva... Det blir lite moment 22 med det som Martina säger. Jag är inne på Oshos linje; hur ska jag, som är i huvudet hela tiden, kunna rensa hjärnan på tankar och meditera? Sannolikheten att det blir "prestera meditation" är typ 100%. Så jag lufsar. Åtminstone lite. Då tömmer jag huvudet, blir trött i kroppen och sover bättre. Tills klimakterieförändringarna väcker mig. ?:)

• Gilla 5
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, MariaF sade:

Har jag dragits med öm hälsena i 30år 

Nyfiken... är det på samma sida? Höften och hälsenan?

Har läst en del om det i barfotagruppen, att problem med hälsenan kan komma från "längre-upp-i-kroppen"... 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, Jamtlandstjej sade:

Nyfiken... är det på samma sida? Höften och hälsenan?
Har läst en del om det i barfotagruppen, att problem med hälsenan kan komma från "längre-upp-i-kroppen"... 

Första omgången höftproblem, de som kom när jag sprang halvmara i San Diego i fjol, var på motsatt sida (höger). Det förklarade löparcoachen förra sommaren med att när kadensen (antal steg per tidsenhet) är för låg, åker den svaga höften till vänster ut och höger ben förs fram i fel vinkel vilket orsakade en överbelastning på den höften. Nu har jag jobbat med kadensen och styrkan i höfterna sedan dess och problemet har flyttat sig till den sida där höften var initialt svag, dvs vänster sida, samma, som hälsenan. Även muskelfästet är vänster sida.
Självklart sitter det ihop! Jag har varit övertygad i många år om att hälsenan ömmar pga min dåliga hållning men hittills har jag inte träffat en enda sjukgymnast som velat uttrycka det så eller sett över hållningen. Och när "experterna" inte tror att det är så, då tvivlar man på sig själv... Eller jo, de jag träffade i 20-årsåldern såg sambandet, då gick jag på kroppskännedomsträning och deras övningar har jag återgått till lite då och då, vilket säkert bidragit till att det i alla fall inte är värre än det är. Problemet är att det är svårt att upprätthålla nåt man inte gillar, typ styrketräning. Så länge man har ont är man motiverad men sen... Och i 20-årsåldern var jag lika odödlig som andra 20-åringar... :(
Men som sagt, nu har jag hopp! I förhandsinformationen ville de t o m veta hur kosthållningen och stressituationen ser ut! ?

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MariaF sade:

Problemet är att det är svårt att upprätthålla nåt man inte gillar

Tell me about it... är ju till och med svårt att upprätthålla nåt man tycker om! ?

Håller tummarna för att du får god hjälp!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MariaF sade:

Men som sagt, nu har jag hopp! I förhandsinformationen ville de t o m veta hur kosthållningen och stressituationen ser ut!

Lycka till.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir spännande att höra om det holistiska! ?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Jag har varit övertygad i många år om att hälsenan ömmar pga min dåliga hållning men hittills har jag inte träffat en enda sjukgymnast som velat uttrycka det så eller sett över hållningen."

Här kommer jag att tänka på postural träning. Det borde vara självklart hos varenda sjukgymnast. Marcus Greus som driver Optimum i Göteborg är riktigt duktig på detta. Han är gäst hos 4Health i flera avsnitt och The FLAWD podcast avsnitt 26.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 timmar sedan, Edit sade:

Här kommer jag att tänka på postural träning.

Jag har försökt ett tag på egen hand, det finns flera youtube-filmer som är bra. Innan Anna Sparres pod visste jag inte att Optimum fanns, men det är just Optimum jag ska till på måndag och jag har fått veta att i samma hus finns en löpcoach... Som sagt, förväntningarna är höga! :)

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag fick vi se barnens skolas nya organisation. Det visade sig att just den läkare som sprutade kortison i min hälsena för 34-35år sen nu är skolläkare hos dem... Gissar att hon efter pensionen jobbar några timmar då och då. Vet inte om jag egentligen tycker nåt om det mer än att det är påtagligt många sammanträffanden jag haft den senaste tiden?! Folk jag inte sett eller hört av på många år dyker helt plötsligt upp som gubbar (och tanter) ur lådan. Undrar varför? 

Har idag surrat fast allt löst jag kunnat inför helgens storm. Rev också ner det lilla växthustältet som iofs redan var sönderblåst och klippte ner tomatplantorna. Nu står jag med 8 liter gröna körsbärstomater, utöver de röda och halvmogna. Alla behöver väl 8 liter gröna småtomater? :D 

• Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, MariaF sade:

Alla behöver väl 8 liter gröna småtomater? :D 

Känner du inga veganer du kan skänka dem till ??

• Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan, jala sade:

Känner du inga veganer du kan skänka dem till ??

Jag länkade till Martina Johanssons inlägg om att vegetarianism framhävdes för att hämma manlig sexualitet på facebook... Jag väntar på stormen... Har åtminstone 4 vegetarianer i bekantskapskretsen (varav i alla fall en inte är vegan).

• Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan, MariaF sade:

Idag fick vi se barnens skolas nya organisation. Det visade sig att just den läkare som sprutade kortison i min hälsena för 34-35år sen nu är skolläkare hos dem... Gissar att hon efter pensionen jobbar några timmar då och då. Vet inte om jag egentligen tycker nåt om det mer än att det är påtagligt många sammanträffanden jag haft den senaste tiden?! Folk jag inte sett eller hört av på många år dyker helt plötsligt upp som gubbar (och tanter) ur lådan. Undrar varför? 

Har idag surrat fast allt löst jag kunnat inför helgens storm. Rev också ner det lilla växthustältet som iofs redan var sönderblåst och klippte ner tomatplantorna. Nu står jag med 8 liter gröna körsbärstomater, utöver de röda och halvmogna. Alla behöver väl 8 liter gröna småtomater? :D 

Skänk inte bort tomaterna, lägg de på brickor, svalt, inte kallt, med en handduk över så mognar de så sakteliga och ni kan mumsa tomater under en lång tid av hösten ??

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Syster sade:

Skänk inte bort tomaterna, lägg de på brickor, svalt, inte kallt, med en handduk över så mognar de så sakteliga och ni kan mumsa tomater under en lång tid av hösten ??

Ska det vara en handduk över? Nu ligger de i "matkällaren", ett utrymme under yttertrappen utspridda på ölflak (ölen blev snyggt uppradad på hyllan) men utan täckning. Tänkte att det blir lättare att ta bort ev dåliga tomater om det ligger utspridda.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg