MariaF

Att resa sig, borsta av knäna och ta nya tag...

Recommended Posts

6 timmar sedan, Cederulla sade:

Alltså  Nils har har  du läst på ordentligt om bioidentisk hormonbehandling? Jag använder inte behandlingen för att motverka  cancer. Jag använder den för att överleva. Du är man och du vet inte vad olika kvinnor upplever under och efter menopausen. Kost som LCHF är bra men den löser inte problemet. 

Jag känner väl till hormonbehandling för kvinnor, bl.a. om effekterna som i cancersammanhang tillmäts dessa och nackdelarna i vissa fall. På liknande sätt som med LCHF kan användningen av ett visst preparat ha både positiva och negativa effekter. Min erfarenhet av hithörande frågor i vuxen ålder under mer än 60 år, även professionellt, ger anledning till kommentarer - annars skulle jag inte yttra mig - då har jag ändå vridit pipan av revolvern för att inte frestas att skjuta skarpt på riktigt!

P.S.

I egenskap av man behöver kunskapen om kvinnor och kvinnors behov av viktig behandling inte vara sämre än kvinnors. 1841252731_ScreenHunter_n2095Mar_1817.thumb.jpg.44050a513cd183fbaa89a66614379dac.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker om att kika in på MariaF`s tråd som inte handlar om cancer, utan om en vardag med lite diverse tankar. Nu helt plötsligt handlar den bara om cancer. Kanske starta en egen tråd om du vill diskutera detta Nils Engström?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, Kattuggla sade:

Jag tycker om att kika in på MariaF`s tråd som inte handlar om cancer, utan om en vardag med lite diverse tankar. Nu helt plötsligt handlar den bara om cancer. Kanske starta en egen tråd om du vill diskutera detta Nils Engström?

Ja, jag håller absolut med!

Kliv av den här tråden Nils Engström, det finns ett flertal "cancertrådar" om du vill ventilera det ämnet. Låt MariaF få ha den här tråden ifred.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Kita 202 sade:

Låt MariaF få ha den här tråden ifred.

Just för att jag uppskattar MariaF och att allvaret i hennes yttranden låg nära det jag framförde, gick jag in i tråden!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
24 minuter sedan, Nils Engström sade:

Just för att jag uppskattar MariaF och att allvaret i hennes yttranden låg nära det jag framförde, gick jag in i tråden!

ok, men låt det vara slut med allt cancerprat här nu, tack!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, MariaF sade:

Fast jag vill väldigt gärna ha råd och tips om sådant som rör mig just där jag är i stunden och skulle jag få någon allvarligare sjukdom hoppas jag ni vill bolla den med mig.  

Låt mig ta det som ett litet finger av försoning - jag menade inget illa (eller hade avsikt att öka på stressen) med mitt inhopp!464348412_ScreenHunter_2556Oct_1917_27.jpg.6d0d121dc02040b6d5fd2b5ba81033ce.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, MariaF sade:

Fast jag vill väldigt gärna ha råd och tips om sådant som rör mig just där jag är i stunden och skulle jag få någon allvarligare sjukdom hoppas jag ni vill bolla den med mig.  :wub:

Stress är stress, oavsett orsak - nu är det semester. Att komma iväg är stress, mycket för att jag vill att det ska bli trevligt att komma hem så det ska utöver att packas också dammsugas, vattnas blommor och ställa ihop dem åt husvakten, fixas med timers och sånt. Och så ska man hitta badkläder och solglasögon. I förrgår kväll fyllde jag i passnumren på SAS hemsida och höll på att få en hjärtattack för att makens och lillebrors pass gått ut?! Men jag har ju kollat så många gånger..?!!!! Håller man koll på vilket år det är kan man undvika sådana stresspåslag... Det är 2019 nu, inget annat. :D 
Nackdelen med årstiden (mörkret) och klimakteriet (är blasé) är att jag inte alls vill åka iväg. Av erfarenhet vet jag dock att efter några dagar i solen kommer livslusten att öka igen. På bortaplan kan man inte heller titta på överfyllda garderober som borde röjas (har kläder kvar sen jag var betydligt större än idag) eller grunna över att man borde kratta löv, ta ner det döda äppleträdet som föll härom natten eller måla väggen i blivande kontoret.
Inför semestern har jag gjort vissa justeringar. Jag vet att jag kommer att äta lite sådant jag normalt inte äter så jag har ätit lite knäckebröd och riskakor sista veckorna för att vänja kroppen lite/kolla hur jag reagerar på spannmål. Jag har också ökat kolhydraterna lite och minskat fettmängden (kalorierna). 3 veckor kan ju synas rätt rejält annars. Så om några dagar kommer nog lite reserapporter om hur det går med maten.

Önskar dig en underbar semester fina MariaF, det är du verkligen värd. 💕

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Njut av värmen ute!

här hemma dröjer det ju ett tag tills vi kan jogga ute och samtidigt njuta av värmen.

ha en skön semester!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här med semester och vad jag ska äta är ingen bra kombination... :o

Blir en ny runda till kinesiologen för att läka den stackars tarmen sen. :(

• Gilla 1
  • Ledsen 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, MariaF sade:

Det här med semester och vad jag ska äta är ingen bra kombination... :o

Blir en ny runda till kinesiologen för att läka den stackars tarmen sen. :(

Det brukar inte vara lika lätt med maten, på semestern. 😓

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
47 minuter sedan, MariaF sade:

Innan jag åkte på semester kom Martina Johansson bok ”Keto” och jag blev lite besviken. 

Keto är ju egentligen inte jätteavancerat och jag tror att den samlade kunskapen bara här på forumet mer än väl räcker till så man lär nog bli besviken på det mesta man läser. 😉

Sen finns det ju massor av frågor runt keto som man gärna skulle vilja ha svar på men där nästan all kunskap är ankedotisk och det finns inte mycket vettigt att läsa...

ex Vad gör man om man får höga LDL-Koesterol (ApoB) när man äter Keto , när ska man betrakta dem som ett problem t ex. (Inte en jävel vet, bara en massa spekulationer. 😉 )

ex. Låt oss säga att man äter ganska mycket kolhydrater två dagar när man varit ketoanpassad någon månad hur lång tid tar det att komma tillbaka träningmässigt på samma nivå som innan de två dagarna...

osv osv :)

Förresten det låter oerhört trevligt med en sån där USA-vistelse!

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Peter B sade:

Keto är ju egentligen inte jätteavancerat och jag tror att den samlade kunskapen bara här på forumet mer än väl räcker till så man lär nog bli besviken på det mesta man läser. 😉

Sant. Men det är inte bara keto. Jag köpte Therese Renåkers hormonkurs. nybörjarnivå. Jag har köpt boken Gnisselzonen av Anna Hallén. Nybörjarnivå. Där var det inte ens korrekt benämning på allt.
Det händer mig liksom hela tiden. 

• Gilla 3
  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är kanske så att du är fullärd inom dessa ämnen Maria?

Det är nog time att step up a little to ett nytt ämne....

För min egen del så är jag helt uppslukad av detox sedan en tid. Har läst och lyssnat på en massa om tungmetaller, parasiter, chelatorer, binders, Infraröd bastu, Niacinflush, Weightlossresistant(Viktnedgångsresistens?) p.g.a. att gifter lagras i fettcellerna. 

Jag har köpt mig en infraröd bastu i form av ett portabelt tält som ser ut som en korsning mellan en rymdfarkost och en för stor täckjacka, haha🤣. Jag svettas ut massor och blir skönt lugn(far infrared). Jag gillar den! Har nu även riktat in mig på near infrared och köpt hem lampor och tillbehör för att meka ihop en egen på 1000w(4x250w). De som säljs i Sverige är få, låg watt och förhållandevis dyra. Maken ska hjälpa till med det elektriska när han kan slita sig från bygget av den finska saunan i källaren. Det växer fram ett spa i källaren för alla😅.

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, DRAKULLA sade:

Det är kanske så att du är fullärd inom dessa ämnen Maria?

Fullärda blir vi väl aldrig. Men vad finns det för spännande böcker att läsa på nästa nivå?

• Gilla 5
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, Effie sade:

Fullärda blir vi väl aldrig. Men vad finns det för spännande böcker att läsa på nästa nivå?

Ja, det är ju det...? Läroböcker och den där websidan jag kikar på ibland men inte har tillgång till hela (betalsida för studenter). Eller så gör man som @DRAKULLA säger och tittar på nåt nytt, mest för att det är lite kuligt att nörda ner sig. Jag började lite smått med epigenitiken, där skulle jag gärna vilja gå vidare. Jag gillar den tanken, att man är aldrig ett offer för sina gener. Däremot behöver man känna dem, deras styrkor och svagheter och hur man jobbar med dem och det är ju där utmaningen ligger. Att inse att jag inte är "som alla andra" utan måste hitta en annan väg. Sen ska gudarna veta att det inte är lätt. De måste haft ett rackarns fyllepartaj när de skapade oss! ;) 
Eller kanske botanisera bland alla baciller, virus och svamparter som finns i tarmen? De är ju några stycken så man bör kunna hålla sig sysselsatt ett tag. :D 

Eller... och det börjar kännas allt mer seriöst, börja skriva på det där kapitlet om oxytocin, dopamin och serotonin som @Erik 2 och jag spånade om för länge sen...? När inte litteraturen man vill läsa finns, så får man skriva själv, typ... Hm... 

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Eller... och det börjar kännas allt mer seriöst, börja skriva på det där kapitlet om oxytocin, dopamin och serotonin som @Erik 2 och jag spånade om för länge sen...? När inte litteraturen man vill läsa finns, så får man skriva själv, typ... Hm... "

Jag har inte glömt, men det är inte lätt att få ordning på serotonin så jag har inte ens kommit till nåt av de andra och dopamin är nog ändå svårare. 

Men jag kan göra en statusuppdatering för serotonin.

Man kan grovt (generaliserande) säga att om nån har för lite serotonin så är det en kvinna och om nån har för mycket är det en man. Psykofarmaka för att öka serot, SSRI, ska därför inte vara primärintervention för män.

Högt sero gör att man äter mindre, känner snabbt mättnad. Lågt sero ger sug efter blodsockerhöjande/insulinhöjande saker (kolhydrater) för insulin öppnar dörren till hjärnan för tryptofanet som ska bli sero. Detta är väl en stor orättvisa mellan könen. Ett trick är aminosyran glycin som ökar insulin men inte blodsocker, man får lägre kortisol och högre sero. Gör en flaska på morgonen med 1 liter vatten och 2-3 tsk glycin och drick över dagen särskilt när suget kommer. 

Högt sero (oftare män) visar sig bla genom att personen lätt blir sprättig reagerar överdrivet på tex insekter. Lider man av högt sero kanske man ska äta mindre protein för mindre tryptofan för mindre sero. Lider man av för lågt sero gäller att inte snåla på proteinet och att få upp insulinet ca 2 tim efter proteinintag helst utan hjälp av kolhydrater - testa glycin, ett ägg och skinka kanske också funkar. Tyvärr kommer dessa insulinhöjningar störa fettförbränningen. De med lågt sero kanske därför bör fasta i större utsträckning för viktnedgång.

Med högt sero (oftast en man) är man nöjd med det mesta och känner ingen större anledning att förändra nåt. Har man lågt sero (oftast en kvinna) är man aldrig nöjd och vill ändra på saker hela tiden, för man tror att det är omständigheterna som gör att man inte mår perfekt. Det ska målas om, möbleras om, köpas nytt, bytas boende, bytas frisyr, bytas jobb/sysselsättning, kanske bytas partner ... De personerna är mer drivande. Dessa skillnader kan leda till stora spänningar i förhållanden.

Varför denna serotoninskillnad mellan män/kvinnor? Generna som kodar för det enzym som bryter ner serotonin (MAOA) sitter på x-kromosomen. Kvinnor har två x-kromosomer och ev leder det till ökad nedbrytning. Sen har vi den kvinnliga cykeln där serotoninet droppar under en viss period av någon evolutionär anledning kanske. Slutligen kanske män äter mer protein än kvinnor och därför får i sig mer tryptofan som kan bli sero. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Erik 2 sade:

Man kan grovt (generaliserande) säga 

Med högt sero (oftast en man) är man nöjd med det mesta och känner ingen större anledning att förändra nåt. Har man lågt sero (oftast en kvinna) är man aldrig nöjd och vill ändra på saker hela tiden, för man tror att det är omständigheterna som gör att man inte mår perfekt. Det ska målas om, möbleras om, köpas nytt, bytas boende, bytas frisyr, bytas jobb/sysselsättning, kanske bytas partner ... De personerna är mer drivande. Dessa skillnader kan leda till stora spänningar i förhållanden.

Mm.. för den här slags socialdarwinistiska applikationen över biokemisk balans i kvinno- respektive manskroppen, kan jag nämligen inte alls orientera mig i särskilt. Jag får väl se det som en i bästa fall någon slags freestyle tvärvetenskaplig volt i det genuscertifierande aspekten  dör hormonr prompt ska in i den "sociala interaktionen" som allt ska doppas i nu för tiden. Lite svårmälta schabloner där, får jag säga.....  

Att inse sina begränsningar är en sak, att sitta fast i hjulspår är annan sak oh inte allomgivet att det står för något tryggt och bra, BARA FÖR att en hormonhalt på ett laboratorieblad står på pränt. 

Och att se möjligheter är ytterligare en sak, OAVSETT vad labb.pappret har för siffror.

Att t.ex förstå hälsoaspekten i en ingrodd soffa och fatta att den raskt måste nytas ut, eller förstå när man är sambo med garderobsmalarna eller vad det månde vara - har då män t.ex härmed också ett mer välutvecklat doftsinne?  Ser mannen när kalsongerna går från frisk gul urin nyss absorberat i fiberna i textilien, och urskiljer det ifrån den torra urinen med annan doft och för den sakens skull, också färg?

Nja, det här med färg- oh doftsinne att ha med bilogisk upptagningsförmåga att göra MÅ vara hänt... men man som inte fattar varför ett möblemang kan behöva bytas ut utan omedelbart skyller på "hormonerna" , det är samma som har-du-mens-frågan, när hon städar skafferierna.. och undrar om påsarna längst in i skafferiet kanhända fått påhälsning av mjölbaggar eller larver rullandes runt i springona här och var?

Medan han kan klappa sig på magen och stirra sig blind på sin "serotonin" att ses som icke-patologisk, medan hon gott kan se sig som lätt patologisk när hon, om hin, eventuellt.. inte riktigt matchar med den alltigenom sentimentale bakåtsträvaren, men denna ytterlighet behöver inte göras!

Mer kortfattat :

Hon, kan vara manisk, javisst. Men han kan vara flegmatisk.

Som om det har med hormonhalten att göra huruvida man väljer att köpa nytt? Tja vem vet... men jag köper inte det.

Är det nu män eller kvinnor, som är förutsägbart lättmanipulerade när det kommer till de dyrare rätt avgörande ombytligheterna, inom tekniska områden.. denna mobilkrusellen med paddor och manicker knappar ochblinkblink överallt , det har med den manligt hormonella VÄLAVVÄGDA  balansen att göra? 

När vi nu vet, att teknisk överbelastning, är en ytterligare stessfaktor som mäkbart stressar redan barn och ger sig tydligt till känna vid tonåren och där inividers "energinivåer" ses vara urhplkade långt innan de ens påbörjat något som kan kallas karriär. 

Jag har nog skenat ut i diskussionen lite, ber om ursäkt om så gjorts!!

Kom nog ifrån det kliniskt hormonella som var intesset i denna tråd  - men den utsvävningen var redan igång, innan jag reagerade och en var i mina ögon liite lite , lite väl utsvävande.. vilket är också OK.

Jag gillar ju när folk skriver ärligt eller spontant luftar tankar och prövar paralleller, utan rädsla eller återhållsamhet.. så saker och ting hamnar på bordet att ta sig an så jag ser det som positivt, att schablonen du presenterade kom upp. Men jag är kritisk till att kvinna som förstahandsval "bör kolla upp sin hormonbild" , utifrån att inte vara flegmatisk utan ha en personlighet som just inte kompar med vilken man som helst, om man säger som så.

Jason Fung i stort sett ignorerar den hormonella s.k "balansen" att vara tiklräckligt vägande för att ordinera kvinnor en slags fasta eller faste-villkor, och annan till män. Jason Fung har nog rätt... tror jag. Att det handlar om så pass marginella skillnader att man visst kan nörda ner sig, men kan bli så nördigt att det blir ett enda sjlvändamål till slut.

Att kvinna är "ombytlig" medan man är "resolut" , kan precis lika väl ha att göra med att den fete mannen sitter i sin fyrkantiga värld, och aldrig fattar att sportzappandet i den insjukna soffan i de bjät spygröna eller oranga färgerna med solkiga medaljongtapeter i sammet som flagnar medan köksplasdukens sprickor som rymmer både silverfiskar och husspindlar och blomflugor att inackorderas året om, medan den myspysiga varma heltäckningnsmattan inte alls kittlar andningsorganen utan den fina hoovern som inköptes för halva lönen år 1982, minsann inte ska bytas ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan, Gemma sade:

Mm.. för den här slags socialdarwinistiska applikationen över biokemisk balans i kvinno- respektive manskroppen, kan jag nämligen inte alls orientera mig i särskilt. Jag får väl se det som en i bästa fall någon slags freestyle tvärvetenskaplig volt i det genuscertifierande aspekten  dör hormonr prompt ska in i den "sociala interaktionen" som allt ska doppas i nu för tiden. Lite svårmälta schabloner där, får jag säga.....  

Att inse sina begränsningar är en sak, att sitta fast i hjulspår är annan sak oh inte allomgivet att det står för något tryggt och bra, BARA FÖR att en hormonhalt på ett laboratorieblad står på pränt. 

Och att se möjligheter är ytterligare en sak, OAVSETT vad labb.pappret har för siffror.

Att t.ex förstå hälsoaspekten i en ingrodd soffa och fatta att den raskt måste nytas ut, eller förstå när man är sambo med garderobsmalarna eller vad det månde vara - har då män t.ex härmed också ett mer välutvecklat doftsinne?  Ser mannen när kalsongerna går från frisk gul urin nyss absorberat i fiberna i textilien, och urskiljer det ifrån den torra urinen med annan doft och för den sakens skull, också färg?

Nja, det här med färg- oh doftsinne att ha med bilogisk upptagningsförmåga att göra MÅ vara hänt... men man som inte fattar varför ett möblemang kan behöva bytas ut utan omedelbart skyller på "hormonerna" , det är samma som har-du-mens-frågan, när hon städar skafferierna.. och undrar om påsarna längst in i skafferiet kanhända fått påhälsning av mjölbaggar eller larver rullandes runt i springona här och var?

Medan han kan klappa sig på magen och stirra sig blind på sin "serotonin" att ses som icke-patologisk, medan hon gott kan se sig som lätt patologisk när hon, om hin, eventuellt.. inte riktigt matchar med den alltigenom sentimentale bakåtsträvaren, men denna ytterlighet behöver inte göras!

Mer kortfattat :

Hon, kan vara manisk, javisst. Men han kan vara flegmatisk.

Som om det har med hormonhalten att göra huruvida man väljer att köpa nytt? Tja vem vet... men jag köper inte det.

Är det nu män eller kvinnor, som är förutsägbart lättmanipulerade när det kommer till de dyrare rätt avgörande ombytligheterna, inom tekniska områden.. denna mobilkrusellen med paddor och manicker knappar ochblinkblink överallt , det har med den manligt hormonella VÄLAVVÄGDA  balansen att göra? 

När vi nu vet, att teknisk överbelastning, är en ytterligare stessfaktor som mäkbart stressar redan barn och ger sig tydligt till känna vid tonåren och där inividers "energinivåer" ses vara uroplkade långt innan de ens påbörjat något som kan kallas karriär. Teknikstressen som ger trötthetssyndrom och stjäl ork. 

Jag har nog skenat ut i diskussionen lite, ber om ursäkt om så gjorts!!

Kom nog ifrån det kliniskt hormonella som var intesset i denna tråd  - men den utsvävningen var redan igång, innan jag reagerade och en var i mina ögon liite lite , lite väl utsvävande.. vilket är också OK. Ibland.

Jag gillar ju när folk skriver ärligt eller spontant luftar tankar och prövar paralleller, utan rädsla eller återhållsamhet.. så saker och ting hamnar på bordet att ta sig an så jag ser det som positivt, att schablonen du presenterade kom upp. Men jag är kritisk till att kvinna som förstahandsval "bör kolla upp sin hormonbild" , utifrån att inte vara flegmatisk utan ha en personlighet som just inte kompar med vilken man som helst, om man säger som så.

Jason Fung i stort sett ignorerar den hormonella s.k "balansen" att vara tillräckligt vägande för att ordinera kvinnor en slags fasta eller faste-villkor, och annan till män. Jason Fung har nog rätt... tror jag. Att det handlar om så pass marginella skillnader att man visst kan nörda ner sig, men kan bli så nördigt att det blir ett enda självändamål till slut.

Att kvinna är "ombytlig" medan man är "resolut" , kan precis lika väl ha att göra med att den fete mannen sitter i sin fyrkantiga värld, och aldrig fattar att sportzappandet i den insjukna soffan i de bjärt spygröna eller oranga färgerna med solkiga medaljongtapeter i sammet som flagnar medan köksplasdukens breda torrsprickor som rymmer både silverfiskar och husspindlar och blomflugor att inackorderas året om, medan den myspysiga varma heltäckningnsmattan inte alls kittlar andningsorganen utan den fina hoovern som inköptes för halva lönen år 1982, minsann inte ska bytas ut nej den ska tejpas! Och det ska ju glasögonen från 1972 också, etc. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket poetiskt. 

Sen vill jag, opportunt i november, lyfta SAD fenomenet. Seasonal affective disorder. Mörkret. Den som har lite serotonin kan vara väldig påverkad av detta. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/seasonal-affective-disorder/symptoms-causes/syc-20364651

Och kanske lika opportunt inför jul att mycket serotonin gör personen känslig för alkohol. Kan bli arg, irriterad, agressiv. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Gemma sade:

Då har du nog missat hela min tråd för den handlar om hormoner i princip hela vägen... Och män och kvinnor är faktiskt olika. Kvinnor kan föda barn, det kan inte män. Det finns två orsaker till detta; vissa kroppsdelar skiljer sig åt, och, ta-da, hormoner.

1 timme sedan, Gemma sade:

Jag har nog skenat ut i diskussionen lite,

Jo rätt rejält eftersom det var just det biokemiska som efterfrågades och som Erik2 illustrerade så bra med sina exempel. 

Det är helt okej att inflika kommentarer i olika ämnen men det är nog bra att läsa bakgrunden först och inte bara kasta sig in i ämnet på sidan 9 och skena iväg.

• Gilla 4
  • Tack! 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan, MariaF sade:

Då har du nog missat hela min tråd för den handlar om hormoner i princip hela vägen... Och män och kvinnor är faktiskt olika. Kvinnor kan föda barn, det kan inte män. Det finns två orsaker till detta; vissa kroppsdelar skiljer sig åt, och, ta-da, hormoner.

Jo rätt rejält eftersom det var just det biokemiska som efterfrågades och som Erik2 illustrerade så bra med sina exempel. 

Det är helt okej att inflika kommentarer i olika ämnen men det är nog bra att läsa bakgrunden först och inte bara kasta sig in i ämnet på sidan 9 och skena iväg.

Absolut, jag är med på det du säger här, med ett undantag : att presentera en schablon som skulle korrelera till "kvinnans ombytlighet" , vilket jag finner vara helt frikopplat någon slags vetenskapligt grundad relevans. Det, står jag fast vid.

För övrigt, japp.. kvinnor föder barn oh har en annan könsapparat dvs hormonell bild, än vad män har - men så nämnde jag också att den "socialdarwinistiska" aspekten, går att lira loss på , intill absurdum och att nämna det (om än med alltför många ord, det erkänns) , är  inte att totalt skena ut, eftersomm redan Eriks utläggning i den socialdarwinistiska andan, var en urspårnning , som jag menar kräver en replik.

Jag kan tona ner antal ord, som jag vet kan uppfattas som jobbigt , men jag tycker att avdankade schabloner förtjänar VISS belysning. Ändå.

Utan att det behöver bli följetång, så ni ska visst få ha er tråd intakt, men förstå också var ovh hur en tråd redan antagit ett sidospår. 

Det är inte så enkelt att kvinnor köper nya köksgardiner för att de har en livmoder,  män däremot hormonellt stabila och därför "gör vad.... bättre val?) och samtidigt inser att en lägenhet eller hus behöver renoveras, riktigt den nivån är jag inte beredd att försvara.

That´s it and simply no more than that. Ingen anledning till konflikt, m.a.o.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst spårar trådar ur hela tiden, det är inget konstigt med det. Men att använda stereotyper är ju mest ett sätt att förenkla och förtydliga för visst är vi komplexa.

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, Erik 2 sade:

Jag har inte glömt, men det är inte lätt att få ordning på serotonin så jag har inte ens kommit till nåt av de andra och dopamin är nog ändå svårare. 

Man kan grovt (generaliserande) säga att om nån har för lite serotonin så är det en kvinna och om nån har för mycket är det en man. 

Högt sero gör att man äter mindre, känner snabbt mättnad. Lågt sero ger sug efter blodsockerhöjande/insulinhöjande saker (kolhydrater) för insulin öppnar dörren till hjärnan för tryptofanet som ska bli sero. Detta är väl en stor orättvisa mellan könen. Ett trick är aminosyran glycin som ökar insulin men inte blodsocker, man får lägre kortisol och högre sero. Gör en flaska på morgonen med 1 liter vatten och 2-3 tsk glycin och drick över dagen särskilt när suget kommer. 

Varför denna serotoninskillnad mellan män/kvinnor? Generna som kodar för det enzym som bryter ner serotonin (MAOA) sitter på x-kromosomen. Kvinnor har två x-kromosomer och ev leder det till ökad nedbrytning. Sen har vi den kvinnliga cykeln där serotoninet droppar under en viss period av någon evolutionär anledning kanske. 

Jag skulle väl ta oxytocinet om jag minns rätt... Men jag har liksom du insett att det är ruskigt komplex och tar en liten bit i taget. 

För egen del är jag typexemplet på lågt sero. Och MAOA. Just glycin hade jag inte koll på, det kan vara värt att testa, inte minst med tanke på att sänka kortisolet. Tack! ^_^

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 timmar sedan, Erik 2 sade:

bytas frisyr,

Skrattar lite😀..har varit herrfrisör i mer än 30 år och det kan jag skriva under på! Herrar byter sällan frisyr. 😉

• Haha 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Kattuggla sade:

Skrattar lite😀..har varit herrfrisör i mer än 30 år och det kan jag skriva under på! Herrar byter sällan frisyr. 😉

Stämmer visst rätt bra på mig också... Inte för att jag haft samma frisyr i 30år men jag tenderar att återgå till långt, hängande eftersom kort hår kräver dagligt arbete med bångstyriga virvlar. Saknar verkligen 80-talspermanenten även om den innebar daglig sköljning av håret (och så gick man ut utan mössa med blött hår....!!!). Nu måste jag nog ändå få till en förändring för jag blir visst allt mer osynlig. Kopierar in mitt facebook-inlägg från i förra veckan - Kanske har nån tips hur jag kan gå vidare? På facebook fick jag inget som kändes så där klockrent. :P

Den Osynliga, det är jag det. Genom livet har jag ibland känt mig osynlig. Automatiska dörrar öppnar sig inte, butikspersonal vänder sig till den bakom mig i kön, andra gymnaster på Friskis&Svettis ställer sig precis framför så de nästan trampar på mina tår. Trodde det problemet skulle växa bort men icke.
På denna lilla tjänsteresa har jag råkat ut för att vara osedd 4ggr. Först i bytet mellan terminaler där lampan lös grönt men grinden öppnade sig inte. Bytte grind och efter tre försök öppnade sig grinden till slut i slowmotion. På två flighter, en gång till och en gång från destinationen, missade flygvärdinnorna att servera mig och i grinden hos kunden kom mina tre kollegor igenom men inte jag.
Känner att jag behöver bli mer synlig! Men hur?? Ska jag satsa på läderbyxor, leopardtop, kraftig makeup och pråliga smycken? Eller ska jag färga håret cerise och 80-talspermanenta det? Ska jag köra flowerpower-look? Tips någon..?

Kanske ska lägga till att jag rotat fram ett paket lösfransar och övar på att pluta med munnen men funderar över om jag inte bara blir ännu mer vanlig då..?

• Gilla 3
  • Haha 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe... det är inte svårt att göra sig visuellt synlig. 😉 Frågan är väl mera vad man är beredd att göra och fortfarande känna sig bekväm med det...

• Gilla 2
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl i detta läge människor startar en egen blogg. Alla likes ger massor av dopamin!! 

Jag vill minnas att det är ungefär ett år sedan du Maris bad om tips för att förgylla livet, eller minns jag fel..?

Det är nog SAD som dyker upp igen. Känner igen det när jag hör det(är där själv varje höst)... Missnöje med omgivningen som inte förstår, livet går en förbi, mm…..

Kram❤️

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan, DRAKULLA sade:

Jag vill minnas att det är ungefär ett år sedan du Maris bad om tips för att förgylla livet, eller minns jag fel..?

Det är nog SAD som dyker upp igen. Känner igen det när jag hör det(är där själv varje höst)...

Det stämmer att jag bad om tips för en tid sen (var det ett år sen kanske?) men det var nog mer kopplat till hösten än till osynlighet. Och nog känner jag av hösten alltid men är jag lika grå som den då eftersom flygvärdinnor missar att jag sitter där i ett säte bredvid medpassageraren som just blev serverad..? :blink: 

Lustigt att 3v solsemester inte lagras alls? Annars brukar de ju prata om att det dröjer fram till oktober innan sommarljuset "ätits upp". Sitter med min ljusterapilampa hela dagarna på jobbet nu, hoppas det hjälper lite i alla fall. Ska absolut testa glycin som Erik2 tipsade om.

Egen blogg eller egen tråd... Det är lite samma, väl? :)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag funderar snarare på hållning och kroppsspråk ("Här är jag!!!"), med ögonkontakt och rörelsemönster och vad mer - men hur det skulle påverka automatiska dörrar förstår jag inte, så därför har jag hållit tyst. 

Leopardmönstrad, med cerise hår...det verkar lite lätt uppgivet hysteriskt, tycker jag. Om det inte ingår naturligt i personligheten förstås... Men jag har inget bättre förslag.

• Gilla 2
  • Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, MariaF sade:

"eftersom flygvärdinnor missar att jag sitter där i ett säte bredvid medpassageraren som just blev serverad..? :blink: "

Ja, inte kan det förklaras med brister i din personlighet i alla fall. Den är det sannerligen inget fel på. Kanske hade du fel kön? (Nu spekulerar jag).

Men jag har själv upplevt många gånger att det verkar som att jag inte syns, när cyklister cyklar rakt emot mig, eller när personer blockerar ingångar eller andra offentliga platser så man inte kommer fram. Men i de fallen tror jag dessa personer inte ser nån, de är alltför upptagna av sina egna stora egon för att inse att det finna andra människor i världen. 🤨

• Gilla 4
  • Tack! 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, MariaF sade:

Egen blogg eller egen tråd... Det är lite samma, väl? 

Mmm kanske lite samma😊

Men på  detta forumet går du inte obemärkt förbi i alla fall....även om vi inte ser dig fysiskt.

Lägg upp en bild här så att vi kan gilla!🥰

• Gilla 5
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Effie sade:

Jag funderar snarare på hållning och kroppsspråk ("Här är jag!!!"), med ögonkontakt och rörelsemönster

Det kan ju iofs spela in, jag har dragits med dålig hållning sen jag var barn (haft en del ryggproblem). Kanske varit till stor del påverkat av den dåliga självkänslan genom livet? Men som sagt, vad det har automatiska dörrar och flygvärdinnor man sitter och tittar på vete katten.

1 minut sedan, SGK sade:

Kanske hade du fel kön? (Nu spekulerar jag).

Funderat på den många gånger också och i vissa sammanhang vet jag att det är så (i yrket, t ex)

1 minut sedan, DRAKULLA sade:

Lägg upp en bild här så att vi kan gilla!🥰

Jag har ju halva ansiktet ovan, magen i min andra hormontråd om vikten av träning för att forma om sig och hela mig på MC på avataren...?!

Och nej, jag har inga planer på cerise hår och något vulgärt för att synas. Jag tycker, när jag tänker tillbaka och inte just drabbats av det, att det är ett rätt intressant fenomen. I synnerhet det elektroniska.

5 minuter sedan, DRAKULLA sade:

Men på  detta forumet går du inte obemärkt förbi i alla fall..

Det är ju lite svårt att missa mig som mellan varven spammar forumet. :blush: Fast den insikten kommer inte hindra mig, jag utgår från att den som vill scrollar förbi.

• Gilla 4
  • Tack! 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MariaF, ska vi bli oroliga?

Tar du Folat? Nej du blir inte färggladare av det men det påverkar tankemönster. Har du mätt homocystein på länge? Undviker du folsyraförstärkta livsmedel? Folsyra = syntetiskt folat, som gör mer skada än nytta. 

Folat gör underverk för mina dåliga tankemönster. Jag känner igen mycket i din berättelse. Folat + glycin = ♥️

https://www.bodystore.com/folat-green-line-60-kapslar

Börja med en (500 mikrog) på morgonen. Öka på om tankarna inte blir mer positiva. Sprid över dagen om det behövs. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, Erik 2 sade:

Folat gör underverk för mina dåliga tankemönster

Hmm...intressant... Har det även påverkan på testosteronet månntro?...🤔

Har en vän som är "låg", inget är speciellt kul, svag libido... Skulle inte tolka honom som deprimerad men har funderat på lågt testosteron...

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 hours ago, Jamtlandstjej said:

Hmm...intressant... Har det även påverkan på testosteronet månntro?...🤔

Har en vän som är "låg", inget är speciellt kul, svag libido... Skulle inte tolka honom som deprimerad men har funderat på lågt testosteron...

För det skulle jag säga massor av dvitamin, tung styrka och detoxa levern för att rensa ut ev östrogen. Många timmar i varmt solljus kan också vara bra. Men ju äldre vi gubar blir desto svårare hålla upp nivån. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
53 minuter sedan, Erik 2 sade:

Men ju äldre vi gubar blir desto svårare hålla upp nivån. 

Jo visst är det så... Inte såå gammal tycker jag (57 år), har ett tungt kroppsarbete utomhus så det tunga och ev sol borde komma där. D-vitamin har jag rekommenderat (och levererat!)... Det var det där med att detoxa levern då... Har du några idéer på det?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan, Erik 2 sade:

MariaF, ska vi bli oroliga?

Nejdå, det är höst. Känt av SAD och lågt serotonin i hela mitt liv men hade tur att träffa en av läkarna som introducerade ljusterapi i Sverige redan 1990 så sedan dess har jag ljusbehandlat mig. Senaste åren har det inte räckt till men trots att jag ätit kilovis med D3 mm så blir det allt tyngre med åren, extra D gör ingen skillnad. Ska absolut försöka få tag i glycin och folat omedelbums. Det har ju varit en del runt barnen och annat men ni känner mig, jag gnäller ett tag sen reser jag mig, borstar av knäna och kör igen. :)

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 hours ago, Jamtlandstjej said:

Jo visst är det så... Inte såå gammal tycker jag (57 år), har ett tungt kroppsarbete utomhus så det tunga och ev sol borde komma där. D-vitamin har jag rekommenderat (och levererat!)... Det var det där med att detoxa levern då... Har du några idéer på det?

Grumpy old man syndrome. Vartefter testot minskar blir vi buttra, trista .. Martina Johansson har skrivit lite om det. 

Sen har jag tänkt mycket på hur vi i parförhållanden (hetro) fungerar hormonellt ihop. Hur mycket styr vi varandras hormoner och vad händer när nivåerna hos båda dalar. Jag tror tex att manligt libido ökar när kvinnligt progesteron ökar, vilket har samband med fertilitetsfönstret. Män känner av detta genom syn (utseendet ändras lite), troligen lukt (feromoner), och vid utbyte av saliv (var mäter man hormonnivåer? jo bla i saliv). Vad händer när progesterontopparna slutar. Påverkas kvinnligt libido av manligt testosteron på nåt motsvarande sätt ?

I USA har jag hört att det är vanligt att skriva ut testosteron så att männen på tex Wall Street och presidenterna ska fortsätta vara allt det som testosteronet gör. Har ni nånsin frågat er hur USA kan styras av så gamla gubbar .. de är dopade. WADA borde bredda sin verksamhet. 

Leverdetox finns det tabletter för men vad jag minns handlar det egentligen om att äta mycket grönt, särskilt broccoli, citronvatten,  äppelcidervinäger. 

Vi kollar vad Eric Berg säger. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stort grattis på din födelsedag, MariaF! 💐🎈💝

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis! 🌷

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis Maria!!! Skönt att bli vuxen. 😉

• Gilla 3
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej alla!

Är tillbaka efter snart ett års frånvaro. Första försöket under 2018 gick jag ned från 86 till numera 78 kg. Jag har aldrig gått över 80 kg strecket. Sammantaget har LCHF boosten fungerat bra för mig. 

I våras bröd jag en relation, och när jag tittar på min app "Fat Secret" syns trenden av viktuppgång från rekordet på 75 kg tydligt. Jag började tröstäta efter att relationen avslutades. Imorgon har det gått en veckan på LCHF. 

Jag har fått i mig en mindre mängd kolhydrater pga. jag arbetar som lärare, och vi har pedagogisk lunch. Vissa dagar finns går det helt enkelt inte att undvika kolhydrater. Förra året led jag av starka omställningsbesvär och drabbades av Keto-Flunsan, vilket jag inte vill göra igen. Jag skall försöka att få i mig mer vatten och salt denna gång. 

Jag har denna vecka knappt tappat 1 kg. men gissar att kroppen snart fattar galoppen. Jag äter grekisk youghurt med nötter till frukost, kanske mejeriprodukter kan vara boven. Har inte ätit det uppenbara: snacks, godis, läsk, bröd, ris, pasta. 

Vad skall jag tänka på nu vid min nystart?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg