ingelas123 Posted February 10, 2013 Share Posted February 10, 2013 Jag undrar om jag kan äta LCHF i förebyggande syfte för att förhindra diabetes, hjärtsjukdom mm fast jag inte behöver gå ner i vikt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted February 10, 2013 Share Posted February 10, 2013 Jag undrar om jag kan äta LCHF i förebyggande syfte för att förhindra diabetes, hjärtsjukdom mm fast jag inte behöver gå ner i vikt? Ja det är klart att du kan! Jag har inga problem med vikten och tränar mkt och äter lchf dock du kan ju välja lite liberaler variant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 10, 2013 Share Posted February 10, 2013 Ja du kan äta hälsosam mat med mycket näring så din kropp kan hålla sig så frisk som dina gener förmår! Sen hur mycket LCHF eller andelar fett o sådant det innebär är lite svävande, din kropp behöver hur som helst inget socker och skräpmat. Här har du en bra beskrivning! Nourish Your Body http://chriskresser.com/9-steps-to-perfect-health-2-nourish-your-body Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 10, 2013 Share Posted February 10, 2013 Det kan du definitivt! Genom att undvika spannmål, socker, omega-6-oljor samt magra mejeriprodukter lägger du grunden för en god långsiktig hälsa. Faktum är att i USA drabbas 40% av dem som är normalviktiga trots det av "välfärdssjukdomar" såsom hjärt-kärl, så risken för dessa minimerar du. Lycka till! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Olofsson Posted February 10, 2013 Share Posted February 10, 2013 Hej TS (trådstartaren). LCHF är ingen "diet" man bara tar till för att gå ner i vikt eller gå från diabetes typ 2 till typ 0, utan är en hälsosam livsstil/kosthållning man med fördel kan lägga om till direkt. Det är varken svårt eller besvärligt att direkt eller successivt ta bort socker, spannmål (viktigast) ur kosten samt dra ner ordentligt på andra stärkelserika livsmedel. Det finns inga hälsomässiga nackdelar, bara fördelar, att höja mängden fett från smör, grädde och ost (om du tål mejeriprodukter) eller olivolja och kokosolja. Under "övergångsperioden" se till att få i dig ordentligt med salt och vatten och lägg gärna till kosttillskott i form av Omega 3, D-vitamin och magnesium (tyvärr svårt att få i sig tillräckligt av genom kosten), så slipper du troligtvis besvär under de första veckorna. Själv kände jag inte av några som helst problem trots att jag gick från ganska mycket socker, bröd och pasta till 0 av de nämnda livsmedlen. Tarmbesvär, colon irritabile, sedan 10-12 år tillbaka var borta efter fem dagar på LCHF. Det är nu nästan exakt ett år sedan jag gjorde kostomläggningen och har inte varit i närheten av att vara sjuk en enda dag se'n dess. Läs "Matrevolutionen" och "Ett sötare blod". Lycka till! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob Posted February 10, 2013 Share Posted February 10, 2013 LCHFs styrka är att det är väldigt bra för folk som sabbat insulinkänsligheten med snabba kolhydratet (=metabolt syndrom). Naturligtvis kan andra också äta det, men det finns andra möjligheter också. Är du normalviktigt så tål du troligtvis kolhydrater bättre, så något i stil med stenålderskost (vilket är närliggande, och ibland överlappande med LCHF) är troligtvis ett bättre alternativ, där huvudfokus ligger på att äta nyttigt med mindre hänsyn till insulin-nivåer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts