Cecilia Scott Wiklöf Posted May 13, 2018 Share Posted May 13, 2018 Hej! Jag är en kvinna, 65 år, som lever ett aktivt liv. Arbetar heltid, tränar på gym ca 3 ggr/vecka, promenerar ca 30 min/dag. Jag äter LCHF kost, dock ej strikt (äter en del underjord rotfrukter) Vid läkarbesök konstaterades att jag har ett totalkolesterolvärde på 8,8 och LDL-kolesterol på 6,2. Det är något förhöjt jämfört med för ca 8 månader sedan, trots att jag ökat mitt omega 3 intag. Jag vill ogärna medicinera men vill förståss inte heller riskera min hälsa. Befinner jag i riskzon enligt din uppfattning? Kan jag göra kostförändringar som sänker kolesterolet? mvh Cecilia 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post iAnna Posted May 13, 2018 Popular Post Share Posted May 13, 2018 13 minuter sedan, Cecilia Scott Wiklöf sade: Kan jag göra kostförändringar som sänker kolesterolet? Det skulle väl vara att dra ner ännu mer på kolhydraterna. Men varför vill du sänka kolesterolet? "Har du fyllt 60 och har högt kolesterol? Grattis!" http://www.varldenidag.se/debatt/har-du-fyllt-60-och-har-hogt-kolesterol-grattis/Bbbpfa!HE@NGhLNOpNK7GVaD6uZ3A/ 7 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted May 13, 2018 Share Posted May 13, 2018 Välkommen till forumet! När någon frågor om kolesterol brukar jag hänvisa till forskaren Uffe Ravnskov. Han har skrivit några böcker om att kolesterol inte är farligt. Dessutom har han skrivit en massa vetenskapliga artiklar på ämnet också. Som jag förstått det (och som bekräftas i artikeln iAnna hänvisar till) finns ingen anledning för en äldre kvinna att oroa sig för sitt kolesterol. Det som sällan nämns är att kolesterol är en viktigt byggsten i kroppens celler. Bra att ha alltså 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted May 13, 2018 Share Posted May 13, 2018 1 timme sedan, SGK sade: När någon frågor om kolesterol brukar jag hänvisa till forskaren Uffe Ravnskov. Han har skrivit några böcker om att kolesterol inte är farligt. Dessutom har han skrivit en massa vetenskapliga artiklar på ämnet också. Ja, jag tänkte också på Ravnskov. Kolesterolmyter http://www.ravnskov.nu/svcholesterol/ Sedan finns det ju flera bra videor om kolesterol på Diet Doctor som man kan titta på. https://www.dietdoctor.com/se/?s=kolesterol Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Erik Edlund Posted May 14, 2018 Popular Post Share Posted May 14, 2018 Totalkolesterol är ett väldigt ospecifikt värde, ungefär som att ta reda på hur många kilo metall som ingår i ett villabygge. LDL är en delmängd i helheten, men delas fortfarande upp i 5-7 olika subgrupper varav de två stora och fluffiga (Pattern A) inte ställer till problem som de övriga (små och täta, Pattern B ) gör. Det finns metoder att särskilja de olika lipoproteinerna i detalj men de används sällan eller aldrig i den offentliga vården. Ett hyfsat sätt att bedöma om man onödigt eller problematiskt mycket av Pattern B är att ta reda på om HDL är lågt (1,5 eller lägre) och triglycerider över 1. Dessa värden är ungefärliga och inga direkta gränsvärden. Så tänker jag / Erik Edlund 6 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 14, 2018 Share Posted May 14, 2018 2 timmar sedan, Erik Edlund sade: Totalkolesterol är ett väldigt ospecifikt värde, ungefär som att ta reda på hur många kilo metall som ingår i ett villabygge. Vilken underbar liknelse! Den ska jag sno, Tack! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 14, 2018 Share Posted May 14, 2018 On 2018-05-13 at 18:51, Cecilia Scott Wiklöf sade: Hej! Jag är en kvinna, 65 år, som lever ett aktivt liv. Arbetar heltid, tränar på gym ca 3 ggr/vecka, promenerar ca 30 min/dag. Jag äter LCHF kost, dock ej strikt (äter en del underjord rotfrukter) Vid läkarbesök konstaterades att jag har ett totalkolesterolvärde på 8,8 och LDL-kolesterol på 6,2. Det är något förhöjt jämfört med för ca 8 månader sedan, trots att jag ökat mitt omega 3 intag. Jag vill ogärna medicinera men vill förståss inte heller riskera min hälsa. Befinner jag i riskzon enligt din uppfattning? Kan jag göra kostförändringar som sänker kolesterolet? mvh Cecilia Om man säger som så, du är bara några år äldre än mig och kvinna.. att vara kvinna och ha högt HDL-C verkar vara en skyddsfaktor. Såå.. vi vill gärna även ha HDL-C, för att göra en någonsonär utvärdering! Hur som helst, det visar sig som redan nämts att tot-c stiger som regel med ålder.. vi kan spekulera om det är bra eller dåligt, men hur som helst så förefaller cirka 90% över femtio fyllda ha högre Tot-C än fem! Iallafall om det stigit på några månader så kan det oxå sjunka på några ytterligare månader, dvs om det var tillfälligt och handlade om något tillfälligt. Dvs de där föregående månaderna var antagligen de långa vintermånaderna/kallt/brist på sol/man går inte frivilligt ut och rör på sig, mer än nödvändigt, sådant påverkar även den bästa! Dvs på en sådan vanlig lipidpanel så är det främst Tot-C/HDL-C som säger något, dvs den bör ligga under 6, helst under fem.. tangerar man då 4, så är det ingen ko på isen alls i princip! Och om Tot-C/HDL-C tangerar 6 eller ligger över så är det dags för APO-B/APOa1.. lika bra att ta även HBA1c! Dvs APO-b är de apolipoproteiner som finns i LDL, det finns bara en i varje lipoproteiner, dvs LDL är de som är aterosklerotiska, man bör inte ha för många utav dessa, för då får levern svårt att bryta ner alla! På det.. förutom Tot-C/HDL-C, apokvot och HBA1c så kan man även kika på Triglycerider när man ändå är på G, det är då det som vi brukar benämna fett och har man höga triglycerider så kommer de antingen från tarmen eller levern! De som kommer från fettväven när man inte äter benämns FFA, eller NEFA är bundna till Albumin och transporteras således inte i LDL! Hur mycket måste man egentligen läsa på innan man kan utvärdera ett läkarutlåtande.. mnjae, rätt mycket faktiskt.. iallafall om man själv skall kunna dra några som helst slutsatser! Men jag kan säga så mycket som så.. det finns rätt goda skäl till att hålla koll på främst LDL-C, dvs det var vad man på 70-80-talet hade att hålla sig till, numera så har även vetenskapen och analysmetoderna kommit betydligt längre.. iallafall så lever vi inte på 70-80-talet.. både mode/inredning/livstil och annat har förändrats sedan dess,. likaså analysmetoderna. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts